Lekker op elk terrein
PZC
Comfortabele Subaru van een ton
Hyundai
Santa Fe
43
Prijzen Citroen C5
Fietsen in
soorten
Prototype Carrera V10
Sportwagen Mazda RX 8
AutoMotorsport
Verkooprecord Seat
Recht hebben en krijgen
Caravana Zuidlaren
Cabrioshow Autotron
zaterdag 27 januari 2001
De nieuwe Citroën C5, die vanaf april te koop is en niet alleen de
Xantia maar ook de grote XM aflost, zal een basisprijs van min
der dan 50.000 gulden hebben voor het model met 1.8 krachtbron.
De 2.0 komt op 52.500 gulden, de 3.0 op 74.700. De 2.0 HDi-diesel
staat in de prijslijst voor 57.600,-, de 2.2 HDi voor 74.700,-. Een
automaat kost 4000 gulden extra, airco 2.200 gulden.
Wie twee jaar geleden
op zoek was naar een
nieuwe racefiets of moun
tainbike had keus uit
meer dan 1300 modellen.
Vorig jaar was dat aantal
opgelopen tot ruim 1400.
Dit jaar is de keus groter
dan ooit met niet minder
dan 1703 modellen.
Het kopen van zo'n type
fiets wordt hierdoor
steeds ingewikkelder. Om
de fietser op weg te helpen
bij het bepalen van de
juiste keuze verschijnt
aan het begin van elk jaar
een handige Koopgids.
De Koopgids is meer dan
een opsomming van alle
fietsen die in de winkels
staan. Er zijn interviews
met fietsers die hun uit
eenlopende voorkeuren
voor bepaalde modellen
toelichten. Frame-mate
rialen worden verklaard,
zoals staal, aluminium,
carbon, titanium en mag
nesium, net als het ver
schil tussen vering en
demping. Aan de hand
van foto's worden de on
derdelen uitgelegd, zoals
van de V-brake, noppen
banden, balhoofdstel.
Een fietsencyclopedie
geeft van a tot z een ver
klarende opsomming van
bekende en minder be
kende begrippen. Zo
blijkt een 'lefty' eenzijdi
ge wielophanging te zijn
van het merk Cannondale
met een enkele vorkpoot
aan de linkerkant.
Theo van der Kaaij
Koopgids Race MTB:
bijlage van het eerste
nummer van dit jaar van
tijdschrift Fiets, 9,95.
Jurist Remi Viellevoye is de schrijver van het boek 'Recht hebben
en krijgen'. Je moet even doorbijten, maar dan steek je een hoop
op over verzekeringen, schade, 'teruggedraaide' kilometerstanden
en aanrijdingen in het buitenland. Het boek is een compilatie van de
artikelen van Viellevoye in het weekblad AutoWeek. Geen interes
sante lectuur, maar hier en daar wel bijzonder nuttig voor iemand
die ongewild met bonus/malus van doen krijgt.
Recht hebben en krijgen, ISBN 9058550303, 205 pagina's, 17,50.
Porsche heeft een prototype klaar van de Carrera GT, de nieuwe
standaard voor de supersportwagen. Achter de twee stoelen ligt
een VI0-krachtbron met een inhoud van 5,5 liter en een vermogen
van 558 pk. Hij raast van 0-100 km/u in vier seconden en de topsnel
heid ligt dicht in de buurt van 330 km/uVolgens Porsche kan de au
to binnen drie jaar in productie worden genomen.
In de Prins Bernhardhoeve te Zuidlaren wordt dit weekeinde het
evenement AutoMotorsport gehouden. Amfibievoertuigen, ge
wone auto's, motoren, 4x4's en zijspannen zijn er, bezoekers kunnen
rijden onder begeleiding van instructeurs en min of meer bekende
Nederlanders uit Westenwind en GTST komen op zondag op een
circuit tegen elkaar uit. Er zijn demonstraties steile-wand-rijden
en Jan Akkerman geeft een optreden ten beste. De hal is vandaag
(zaterdag) open van 10 tot 22 uur en zondag 28 januari van 10 tot 18
uur. De toegang kost 20 gulden.
Seat brak in 2000 opnieuw een verkooprecord. De Spaanse auto
fabrikant verkocht 515.000 auto's, 7 procent meer dan in 1999.
Daarvan gingen er 24.258 (personenauto's en bedrijfswagens) naar
Nederland. Ruim 65 procent van de auto's ging naar de export
markten. Van de nieuwe Leon zijn in het eerste volle productiejaar
bijna 79.000 stuks verkocht.
De opvolger van de Mazda RX 7, de sportwagen met rotatiemo
tor, staat in de steigers. Mazda noemt hem RX 8 en volgens
Mazda-baas Mark Fields wordt de auto over niet al te lange tijd in
productie genomen. Onder de kap ligt een rotatiemotor die voort
borduurt op het principe van de Duitser Felix Wankel. Nadeel van
zo'n motor is zijn hoge verbruik en slechte emissiecijfers, maar
Mazda past nu geen turbo meer toe, waardoor zowel verbruik als
emissie verbeterden. De vernieuwde motor levert 250 pk. De RX 8
heeft geen middenstijl en de achterportieren scharnieren naar ach
ter in plaats van voorwaarts.
In de Prins Bernhardhoeve te Zuidlaren wordt van 31 januari tot
en met 6 februari de Caravana gehouden, volgens de organisatie
de grootste overdekte camping van Nederland. In acht hallen staan
kampeerauto's, kampeermiddelen, accessoires en toeristische in
formatie. Een nieuwe caravan is deBörstner Artstep 400 TS, die 850
kilo weegt; het Nederlandse merk Kip valt op met de Shuttle KV
41T. De beurs gaat op woensdag 31 januari om 14.00 uur open en
duurt dan, net als op donderdag 1 en vrijdag 2 februari tot 22.00 uur.
Zaterdag 3 en zondag 4 februari is Caravana van 10 tot 18 uur te be
zoeken, op maandag 5 februari van 14 tot 22 uur en op de laatste
dag, dinsdag 6 februari, van 10 tot 18 uur. De toegang kost 12,50
gulden.
In het Rosmalense Autotron zijn op zaterdag 7 en zondag 8 april
veel open auto's te zien tijdens de cabrioshow. De afgelopen tien
jaar trok het evenement veel bezoekers die het groeiende aanbod
aan auto's-met-open-kap kwamen bekijken. De show is beide da
gen open van 10 tot 17 uur. De entree kost 21,50 gulden.
De Santa Fe is een compromis tussen een personenauto, een off-road en een mini-van.
met de uit aluminium opgetrok
ken 2.7 V6/179 pk motor met
standaard automaat. Een sim
pele 4-traps automaat, diewei
tipbedieningkent om zelf de
schakelmomenten te bepalen.
De motor is goed aanspreek
baar, al is deze versie wel knap
duurder. Niet te duur en niet te
dorstig.
De ophanging van de Santa Fe is
vertrouwd: voor veerpoter. en
achter een double wishbone-
systeem. De auto heeft abs aan
boord, net als een sperdifferen-
tieel voor de achteras op de
4wd-versies, in ongelijke delen
neerklapbare achterbank,
schijfremmen rondom, airco,
elektrisch bediende zijruiten en
spiegels, in hoogte verstelbaar
stuur en bestuurdersstoel, ver
stelbare achterbankleuning,
twee airbags en natuurlijk
stuurbekrachtiging. Maar geen
Isofix-systeem voor een afdoen
de bevestiging van een kinder
zitje, al is dat wel in ce maak.
Sponzig
In dat leuke, frisse, origineel
vormgegeven dashboard zit een
duidelijk instrumentarium en
de meeste knoppen zitten goed
binnen handbereik. De been
ruimte voorin valteen beetje te
gen, achter gaat het er veel rui
mer aan toe. De remmen voelen
wat sponzig aan, de besturing is
een tikkeltje gevoelloos en in
bochten wil de auto vlug over
hellen. En vering en demping
zijn ingesteld op gerief. De ruit
in de hoog openende achterklep
kan separaat open. De tildrem-
pel naar de forse kofferruimte
(met opberglade) is nogal hoog.
Maar de rijkwaliteiten zijn over
het algemeen goed en de uitrus
ting isruim. Jammer van die
kleine brandstoftank, van die
aandrijfgeluiden (van cardan en
differentieel, maar ook van de
(GoodYear-)banden), de wat be
nepen instap en het matige zicht
naar achter. En hij is ook een
beetje zij windgevoelig.
Het Koreaanse merk houdt het
nog lang niet voor gezien: voor
maart is ook een dikke terrein
wagen beloofd, de HP 4x4, een
dikke off-road, die de strijd
aanbindt met Nissan Patrol,
LandRover, Toyota LandCrui-
ser en Mitsubishi Pajero. Hyun
dai heeft honger.
Rien van der Steen
Hyundai Santa Fe
Ixbxh 4.50 x 1.82x 1.73 m.
wielbasis 2.62 m.
bagageruimte 690/1475 liter
draaicirkel 11.3 m.
brandstoftank 65 liter
gewicht 1.656 kg.
prijs 2.0i 2wd 49.995,-
2.4i4wd 56.495,-.
2.7iV6 69.595,-
2.0 CRDi diesel 2wd 59.495,-
2.0CRDi4 wd 65.995,-
verbruik 1:9
Oeps, een Subaru die een ton
kost. Nou rijdt zo'n Out
back met zespitter allesbehalve
onvolwassen.
Het is even wennen. Subaru
heeft een nieuw topmodel met
een prijs van honderdduizend
gulden. En toch wil de impor
teur in Aalsmeer er dit jaar min
stens 50 van verkopen.
Er is lang wat meesmuilend ge
daan over Subaru, dat de laatste
jaren degelijk aan de weg tim
mert met vierwielaandrijving.
Op die manier wil het de rol van
een speciaal merk spelen. Waar
schijnlijk mag het dat ook, want
de banden met General Motors
zijn hecht aangehaald en dat
kan er wel zo'n apart merkje bij
gebruiken.
Subaru heeft, net als de andere
Japanse merken, ontzettend
veel last van de hoge koers van
de yen en de zwakke positie van
de euro daartegenover. Daarom
zijn de auto's nogal duur gewor
den, te meer daar ze allemaal
van Japan vandaan moeten ko
men, want een productiefacili
teit in Europa zit er niet in.
Misschien komt dat goed als
Subaru samen met General Mo
tors besluit dat er tussen de Jus-
ty en de nieuwe Impreza toch
heus een model moet komen.
Want de financiële ruimte tus
sen die twee is nu voor veel men
sen tamelijk onoverbrugbaar.
Topmodel
Tegen de achtergrond van die
gestegen prijzen is het een beet
je vreemd, dat Subaru gewoon
doorstoot en een nieuw topmo
del lanceert, dat op vijf piek na
honderdduizend gulden moet
kosten. De Outback had al een
viercilinder boxermotor met
een inhoud van 2.5 liter, nu
komt daar een zescilinder boxer
met een inhoud van 3.0 liter bij.
Met standaard een automaat en
een uitrusting die niet in de
schaduw staat van pakweg een
dikke Duitse automobiel. Of
Zweedse, want in een Audi
Subaru Outback: comfortabel en vlot.
Quattro of een Volvo V70 Cross
Country zal de (duurdere) con
currentie van deze vierwielaan-
drijver gezocht moeten worden.
De Outback stamt af van de Le
gacy Wagon maar staat wat ho
ger op zijn poten om een bodem
vrijheid van 19 centimeter te
bereiken. De 3.0 boxermotor die
nude2.5/156pk boxer ver over
vleugelt heet voluit H6-3.0, telt
vier bovenliggende nokkenas-
sen en vier kleppen per cilinder,
heeft 209 pk en een koppel van
282 Nm. Daarmee kan hij een
(geremde) aanhanger van 1800
kilo trekken.
Een comfortabele, vlotte auto,
maar geen supersnelle sprinter.
En het typische boxergeluid is,
net als bij de nieuwste horizon
taal liggende viercilinders van
Subaru, bijna compleet ver
dwenen. Dat schijnt te liggen
aan de uitlaatpijpen, die voor
beide cilinderbanken precies
even lang gemaakt zijn. De au
tomaat is nog van het viertraps
type, maar de H6-3.0 heeft wel
actieve stabiliteitscontrole (vdc
die automatisch een of meer
wielen aanremt als de grip
dreigt te verdwijnen.
De standaarduitrusting omvat
lederen bekleding, niveaurege
ling, schijfremmen rondom,
abs, twee airbags en twee zijair
bags, climate control, snel
heidsafhankelijke stuurbe
krachtiging, lichtmetalen
wielen, elektrische bediening
van bestuurdersstoel, spiegels
en ruiten, een audio-installatie
met cassette- en cd-speler, crui
se control, elektrisch schuif-
kanteldak, Momo-stuurwiel
met hout en leer en afstandsbe-
diende centrale vergrendeling.
Niet slecht.
Rien van der Steen
Subaru Outback
lxbxh 4.72x1.74x1.58 m.
wielbasis 2.65 m.
bagageruim 528-1646 liter
gewicht 1485 kg.
Hyundai heeft zich na de
crisis in Korea losge
weekt van het grote concern
en Daimler Chrysler heeft er
zich ingekocht. Hyundai wil
nog altijd opstomen naar de
top 10 van Nederland.
Nieuwste product is een
sportief en praktisch com
promis tussen terreinwagen
en stationcar.
lof over het met veel fantasie
ontworpen interieur. Veel op-
bergvakjes, zelfs eentje voor de
zonnebril. De bediening is dui
delijk, de ruime stoelen zitten
goed, al is de achterbank tame
lijk vlak. De Santa Fe is een leuk
ogend compromis tussen een
personenauto, een off-road en
een mini-van. Er zijn er die dat
een suv, sports utility vehicle,
noemen.
De goedkoopste Santa Fe wordt
aan de voorwielen aangedreven,
de andere doen het met vier per
manent aangedreven wielen
(met twee differentiëlen en vis-
cokoppeling). Inschakelbare la
ge gearing ontbeert hij. Als
tractor is hij dus nimmer te ge
bruiken. In maart komt een met
Detroit Diesel ontwikkelde
zelfontbrander, een moderne
2.0 direct ingespoten common
rail met turbo en vier kleppen
per cilinder met een vermogen
van 115 pk en een koppel van
250 Nm.
De 2.0/134 pk kan niet impone
ren, de viercilinder 2.4/145 pk
moet hoog in de toeren om de
vrij zware auto tot iets van pres
taties te bewegen. Niet zo'n erg
geschikte caravantrekker lij kt
het dus.
We probeerden het een weekje
Al die andere stoere auto's -
Honda CR-V, Toyota RAV4,
Land Rover Freelander, Nissan
Terrano, Suzuki Grand Vitara
en Subaru Forester - hebben er
een concurrent bij en wel een die
groter en goedkoper is. Eentje
die er heel aardig en niet goed
koop uitziet en niet te gek duur
is. Meteen de leukste Hyundai.
Zeker om te zien.
Hyundai is getransformeerd tot
een soort Opel uit Azië. De San
ta Fe komt van een Calif orni-
sche tekentafel, dan kunt u ook
meteen de naam plaatsen. De
bekleding van de stoelen is wat
minder, maar verder niets dan
Het interieur heeft veel fantasievolle verrassingen.