Lekker op elk terrein PZC Comfortabele Subaru van een ton Hyundai Santa Fe 43 Prijzen Citroen C5 Fietsen in soorten Prototype Carrera V10 Sportwagen Mazda RX 8 AutoMotorsport Verkooprecord Seat Recht hebben en krijgen Caravana Zuidlaren Cabrioshow Autotron zaterdag 27 januari 2001 De nieuwe Citroën C5, die vanaf april te koop is en niet alleen de Xantia maar ook de grote XM aflost, zal een basisprijs van min der dan 50.000 gulden hebben voor het model met 1.8 krachtbron. De 2.0 komt op 52.500 gulden, de 3.0 op 74.700. De 2.0 HDi-diesel staat in de prijslijst voor 57.600,-, de 2.2 HDi voor 74.700,-. Een automaat kost 4000 gulden extra, airco 2.200 gulden. Wie twee jaar geleden op zoek was naar een nieuwe racefiets of moun tainbike had keus uit meer dan 1300 modellen. Vorig jaar was dat aantal opgelopen tot ruim 1400. Dit jaar is de keus groter dan ooit met niet minder dan 1703 modellen. Het kopen van zo'n type fiets wordt hierdoor steeds ingewikkelder. Om de fietser op weg te helpen bij het bepalen van de juiste keuze verschijnt aan het begin van elk jaar een handige Koopgids. De Koopgids is meer dan een opsomming van alle fietsen die in de winkels staan. Er zijn interviews met fietsers die hun uit eenlopende voorkeuren voor bepaalde modellen toelichten. Frame-mate rialen worden verklaard, zoals staal, aluminium, carbon, titanium en mag nesium, net als het ver schil tussen vering en demping. Aan de hand van foto's worden de on derdelen uitgelegd, zoals van de V-brake, noppen banden, balhoofdstel. Een fietsencyclopedie geeft van a tot z een ver klarende opsomming van bekende en minder be kende begrippen. Zo blijkt een 'lefty' eenzijdi ge wielophanging te zijn van het merk Cannondale met een enkele vorkpoot aan de linkerkant. Theo van der Kaaij Koopgids Race MTB: bijlage van het eerste nummer van dit jaar van tijdschrift Fiets, 9,95. Jurist Remi Viellevoye is de schrijver van het boek 'Recht hebben en krijgen'. Je moet even doorbijten, maar dan steek je een hoop op over verzekeringen, schade, 'teruggedraaide' kilometerstanden en aanrijdingen in het buitenland. Het boek is een compilatie van de artikelen van Viellevoye in het weekblad AutoWeek. Geen interes sante lectuur, maar hier en daar wel bijzonder nuttig voor iemand die ongewild met bonus/malus van doen krijgt. Recht hebben en krijgen, ISBN 9058550303, 205 pagina's, 17,50. Porsche heeft een prototype klaar van de Carrera GT, de nieuwe standaard voor de supersportwagen. Achter de twee stoelen ligt een VI0-krachtbron met een inhoud van 5,5 liter en een vermogen van 558 pk. Hij raast van 0-100 km/u in vier seconden en de topsnel heid ligt dicht in de buurt van 330 km/uVolgens Porsche kan de au to binnen drie jaar in productie worden genomen. In de Prins Bernhardhoeve te Zuidlaren wordt dit weekeinde het evenement AutoMotorsport gehouden. Amfibievoertuigen, ge wone auto's, motoren, 4x4's en zijspannen zijn er, bezoekers kunnen rijden onder begeleiding van instructeurs en min of meer bekende Nederlanders uit Westenwind en GTST komen op zondag op een circuit tegen elkaar uit. Er zijn demonstraties steile-wand-rijden en Jan Akkerman geeft een optreden ten beste. De hal is vandaag (zaterdag) open van 10 tot 22 uur en zondag 28 januari van 10 tot 18 uur. De toegang kost 20 gulden. Seat brak in 2000 opnieuw een verkooprecord. De Spaanse auto fabrikant verkocht 515.000 auto's, 7 procent meer dan in 1999. Daarvan gingen er 24.258 (personenauto's en bedrijfswagens) naar Nederland. Ruim 65 procent van de auto's ging naar de export markten. Van de nieuwe Leon zijn in het eerste volle productiejaar bijna 79.000 stuks verkocht. De opvolger van de Mazda RX 7, de sportwagen met rotatiemo tor, staat in de steigers. Mazda noemt hem RX 8 en volgens Mazda-baas Mark Fields wordt de auto over niet al te lange tijd in productie genomen. Onder de kap ligt een rotatiemotor die voort borduurt op het principe van de Duitser Felix Wankel. Nadeel van zo'n motor is zijn hoge verbruik en slechte emissiecijfers, maar Mazda past nu geen turbo meer toe, waardoor zowel verbruik als emissie verbeterden. De vernieuwde motor levert 250 pk. De RX 8 heeft geen middenstijl en de achterportieren scharnieren naar ach ter in plaats van voorwaarts. In de Prins Bernhardhoeve te Zuidlaren wordt van 31 januari tot en met 6 februari de Caravana gehouden, volgens de organisatie de grootste overdekte camping van Nederland. In acht hallen staan kampeerauto's, kampeermiddelen, accessoires en toeristische in formatie. Een nieuwe caravan is deBörstner Artstep 400 TS, die 850 kilo weegt; het Nederlandse merk Kip valt op met de Shuttle KV 41T. De beurs gaat op woensdag 31 januari om 14.00 uur open en duurt dan, net als op donderdag 1 en vrijdag 2 februari tot 22.00 uur. Zaterdag 3 en zondag 4 februari is Caravana van 10 tot 18 uur te be zoeken, op maandag 5 februari van 14 tot 22 uur en op de laatste dag, dinsdag 6 februari, van 10 tot 18 uur. De toegang kost 12,50 gulden. In het Rosmalense Autotron zijn op zaterdag 7 en zondag 8 april veel open auto's te zien tijdens de cabrioshow. De afgelopen tien jaar trok het evenement veel bezoekers die het groeiende aanbod aan auto's-met-open-kap kwamen bekijken. De show is beide da gen open van 10 tot 17 uur. De entree kost 21,50 gulden. De Santa Fe is een compromis tussen een personenauto, een off-road en een mini-van. met de uit aluminium opgetrok ken 2.7 V6/179 pk motor met standaard automaat. Een sim pele 4-traps automaat, diewei tipbedieningkent om zelf de schakelmomenten te bepalen. De motor is goed aanspreek baar, al is deze versie wel knap duurder. Niet te duur en niet te dorstig. De ophanging van de Santa Fe is vertrouwd: voor veerpoter. en achter een double wishbone- systeem. De auto heeft abs aan boord, net als een sperdifferen- tieel voor de achteras op de 4wd-versies, in ongelijke delen neerklapbare achterbank, schijfremmen rondom, airco, elektrisch bediende zijruiten en spiegels, in hoogte verstelbaar stuur en bestuurdersstoel, ver stelbare achterbankleuning, twee airbags en natuurlijk stuurbekrachtiging. Maar geen Isofix-systeem voor een afdoen de bevestiging van een kinder zitje, al is dat wel in ce maak. Sponzig In dat leuke, frisse, origineel vormgegeven dashboard zit een duidelijk instrumentarium en de meeste knoppen zitten goed binnen handbereik. De been ruimte voorin valteen beetje te gen, achter gaat het er veel rui mer aan toe. De remmen voelen wat sponzig aan, de besturing is een tikkeltje gevoelloos en in bochten wil de auto vlug over hellen. En vering en demping zijn ingesteld op gerief. De ruit in de hoog openende achterklep kan separaat open. De tildrem- pel naar de forse kofferruimte (met opberglade) is nogal hoog. Maar de rijkwaliteiten zijn over het algemeen goed en de uitrus ting isruim. Jammer van die kleine brandstoftank, van die aandrijfgeluiden (van cardan en differentieel, maar ook van de (GoodYear-)banden), de wat be nepen instap en het matige zicht naar achter. En hij is ook een beetje zij windgevoelig. Het Koreaanse merk houdt het nog lang niet voor gezien: voor maart is ook een dikke terrein wagen beloofd, de HP 4x4, een dikke off-road, die de strijd aanbindt met Nissan Patrol, LandRover, Toyota LandCrui- ser en Mitsubishi Pajero. Hyun dai heeft honger. Rien van der Steen Hyundai Santa Fe Ixbxh 4.50 x 1.82x 1.73 m. wielbasis 2.62 m. bagageruimte 690/1475 liter draaicirkel 11.3 m. brandstoftank 65 liter gewicht 1.656 kg. prijs 2.0i 2wd 49.995,- 2.4i4wd 56.495,-. 2.7iV6 69.595,- 2.0 CRDi diesel 2wd 59.495,- 2.0CRDi4 wd 65.995,- verbruik 1:9 Oeps, een Subaru die een ton kost. Nou rijdt zo'n Out back met zespitter allesbehalve onvolwassen. Het is even wennen. Subaru heeft een nieuw topmodel met een prijs van honderdduizend gulden. En toch wil de impor teur in Aalsmeer er dit jaar min stens 50 van verkopen. Er is lang wat meesmuilend ge daan over Subaru, dat de laatste jaren degelijk aan de weg tim mert met vierwielaandrijving. Op die manier wil het de rol van een speciaal merk spelen. Waar schijnlijk mag het dat ook, want de banden met General Motors zijn hecht aangehaald en dat kan er wel zo'n apart merkje bij gebruiken. Subaru heeft, net als de andere Japanse merken, ontzettend veel last van de hoge koers van de yen en de zwakke positie van de euro daartegenover. Daarom zijn de auto's nogal duur gewor den, te meer daar ze allemaal van Japan vandaan moeten ko men, want een productiefacili teit in Europa zit er niet in. Misschien komt dat goed als Subaru samen met General Mo tors besluit dat er tussen de Jus- ty en de nieuwe Impreza toch heus een model moet komen. Want de financiële ruimte tus sen die twee is nu voor veel men sen tamelijk onoverbrugbaar. Topmodel Tegen de achtergrond van die gestegen prijzen is het een beet je vreemd, dat Subaru gewoon doorstoot en een nieuw topmo del lanceert, dat op vijf piek na honderdduizend gulden moet kosten. De Outback had al een viercilinder boxermotor met een inhoud van 2.5 liter, nu komt daar een zescilinder boxer met een inhoud van 3.0 liter bij. Met standaard een automaat en een uitrusting die niet in de schaduw staat van pakweg een dikke Duitse automobiel. Of Zweedse, want in een Audi Subaru Outback: comfortabel en vlot. Quattro of een Volvo V70 Cross Country zal de (duurdere) con currentie van deze vierwielaan- drijver gezocht moeten worden. De Outback stamt af van de Le gacy Wagon maar staat wat ho ger op zijn poten om een bodem vrijheid van 19 centimeter te bereiken. De 3.0 boxermotor die nude2.5/156pk boxer ver over vleugelt heet voluit H6-3.0, telt vier bovenliggende nokkenas- sen en vier kleppen per cilinder, heeft 209 pk en een koppel van 282 Nm. Daarmee kan hij een (geremde) aanhanger van 1800 kilo trekken. Een comfortabele, vlotte auto, maar geen supersnelle sprinter. En het typische boxergeluid is, net als bij de nieuwste horizon taal liggende viercilinders van Subaru, bijna compleet ver dwenen. Dat schijnt te liggen aan de uitlaatpijpen, die voor beide cilinderbanken precies even lang gemaakt zijn. De au tomaat is nog van het viertraps type, maar de H6-3.0 heeft wel actieve stabiliteitscontrole (vdc die automatisch een of meer wielen aanremt als de grip dreigt te verdwijnen. De standaarduitrusting omvat lederen bekleding, niveaurege ling, schijfremmen rondom, abs, twee airbags en twee zijair bags, climate control, snel heidsafhankelijke stuurbe krachtiging, lichtmetalen wielen, elektrische bediening van bestuurdersstoel, spiegels en ruiten, een audio-installatie met cassette- en cd-speler, crui se control, elektrisch schuif- kanteldak, Momo-stuurwiel met hout en leer en afstandsbe- diende centrale vergrendeling. Niet slecht. Rien van der Steen Subaru Outback lxbxh 4.72x1.74x1.58 m. wielbasis 2.65 m. bagageruim 528-1646 liter gewicht 1485 kg. Hyundai heeft zich na de crisis in Korea losge weekt van het grote concern en Daimler Chrysler heeft er zich ingekocht. Hyundai wil nog altijd opstomen naar de top 10 van Nederland. Nieuwste product is een sportief en praktisch com promis tussen terreinwagen en stationcar. lof over het met veel fantasie ontworpen interieur. Veel op- bergvakjes, zelfs eentje voor de zonnebril. De bediening is dui delijk, de ruime stoelen zitten goed, al is de achterbank tame lijk vlak. De Santa Fe is een leuk ogend compromis tussen een personenauto, een off-road en een mini-van. Er zijn er die dat een suv, sports utility vehicle, noemen. De goedkoopste Santa Fe wordt aan de voorwielen aangedreven, de andere doen het met vier per manent aangedreven wielen (met twee differentiëlen en vis- cokoppeling). Inschakelbare la ge gearing ontbeert hij. Als tractor is hij dus nimmer te ge bruiken. In maart komt een met Detroit Diesel ontwikkelde zelfontbrander, een moderne 2.0 direct ingespoten common rail met turbo en vier kleppen per cilinder met een vermogen van 115 pk en een koppel van 250 Nm. De 2.0/134 pk kan niet impone ren, de viercilinder 2.4/145 pk moet hoog in de toeren om de vrij zware auto tot iets van pres taties te bewegen. Niet zo'n erg geschikte caravantrekker lij kt het dus. We probeerden het een weekje Al die andere stoere auto's - Honda CR-V, Toyota RAV4, Land Rover Freelander, Nissan Terrano, Suzuki Grand Vitara en Subaru Forester - hebben er een concurrent bij en wel een die groter en goedkoper is. Eentje die er heel aardig en niet goed koop uitziet en niet te gek duur is. Meteen de leukste Hyundai. Zeker om te zien. Hyundai is getransformeerd tot een soort Opel uit Azië. De San ta Fe komt van een Calif orni- sche tekentafel, dan kunt u ook meteen de naam plaatsen. De bekleding van de stoelen is wat minder, maar verder niets dan Het interieur heeft veel fantasievolle verrassingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 43