In Noorwegen gaan skiën en sauna samen Vliegen blijft veiligste vorm van vervoer 41 Spanje Fietsen Monument Londen Serfaus rvi; Jamaica Legoland Ruim 250 fietsarrangemen- ten naar 35 landen staan in de onlangs verschenen gids van Cycletours. De fietsvakantie specialist heeft tien nieuwe rei zen. Tot de nieuwe fietsreizen behoren Oost-Vlaanderen en Dordogne (fietsen met kinderen), de Provence (Actieve 50-ers), Zuid-China en Turkije (ver en exotisch). In het kader van het 20-jarige bestaan van Cycletours wil de reisorganisa tor enkele speciale reizen orga niseren. Het gaat onder meer om een f ietsmarathonreis naar New York. Meer informatie: 020-5218400 en internet www.cycletours.nl Het Deense Kronborg Slot in Helsingor is onlangs door de VN-organisatie uitgeroepen tot wereldmonument. De UNESCO beschouwt het kasteel als een 'uniek voorbeeld van een renaissanceslot' en be nadrukt de markante rol in de geschiedenis van Noord-Euro pa. Bij het slot zou zich Shake speare's 'Hamlet' hebben afge speeld. City Flyer Express (dochter van British Airways) ver zorgt vanaf februari voortaan op elke werkdag 7 vluchten tus sen Schiphol en Londen Gat- wick. Dit is één vlucht meer dan ge woonlijk. CityFlyer voert de vluchten uit met een jet van het type Avro RJ100 die ruimte biedt aan 104 passagiers. Door een uitbreiding van de jet- vloot worden de zogenaamde turboprops op de routes vanuit Gat wiek vervangen. Serfaus heeft er een bijzonde re nieuwigheid bij. Het gaat om een 'check-in'-centrum in deze Oostenrijkse plaats. Het is een 1000 vierkante meter groot servicegebied voor skiërs en snowboarders. In het depot kunnen ook 's nachts de ski's worden opge slagen. Het centrum is gevestigd bij het dalstation van de Zubringer- Bahnen. zaterdag 27 januari 2001 Bij veel Nederlanders 'doet' Noorwegen het als zomers vakantieland beter dan in de winter. Maar er zijn 's winters veel mogelijkhe den. Het wintersportseizoen duurt ongekend lang. In Europa van november tot mei wintersporten? De popu laire Alpenlanden schieten wat dat betreft te kort. Maar in Noorwegen zijn er nog veel mo gelijkheden. December en fe bruari kunnen erg koud en don ker zijn. Maart en april zijn de beste maanden. Er ligt gegaran deerd veel sneeuw. Het is lang licht en niet zo koud", zegt Frank Bartelds, woordvoerder van het in Amsterdam gevestig de Noors Verkeersbureau Bene lux. Volgens hem is de 'skicultuur' in Noorwegen nog 'puur' en beleef je daar een 'ander soort winter sport' dan in de Alpen. „Je gaat vooral om te skiën. Een winter sportvakantie in Noorwegen is skiën, een sauna nemen en je ontspannen in een comfortabel en ruim vakantiehuisje. Er zijn over het algemeen ook meer off- pistemogelijkheden dan in de Alpen omdat er geen lawinege vaar is", aldus Bartelds. Je zou haast denken dat Noor wegen een ideaal wintersport- land is. Maar Bartelds geeft toe dat er ook nadelen zijn. „Met uitzondering van de plaats Hemsedal is er in Noorwegen minder vertier dan in de Alpen. Skihuur en skipassen zijn rela tief goedkoop, maar het prijsni veau van het leven ligt wat ho ger. Verder is een gebied als Trysil voor Alpen-begrippen een bescheiden middenmoter", aldus Bartelds. IJsvissen Zo'n 1,2 miljoen Nederlanders zijn vorig jaar op wintersport gegaan. Het merendeel zocht de sneeuw in de Alpenlanden. Vol gens Bartelds hebben ongeveer 10.000 Nederlanders Noorwe gen verkozen voor de sneeuw pret. Zomers 'doet' Noorwegen het heel wat beter bij een aantal Ne derlanders. Afgelopen zomer bijvoorbeeld gingen er zo'n 120.000 landgenoten heen. In Noorwegen zijn enkele be langrijke wintersportbestem mingen die op maximaal 250 ki lometer afstand van Oslo liggen: Hemsedal, Trysil, Geilo, Lille- hamer Ski Resorts en de Peer Gynt skiregio. FINLAND NOORWEGEN ■Oslo Oad Reizen verzorgt tot 1 april met de Deense luchtvaartmaat schappij Cimber Air vliegreizen vanuit Nederland naar de Noorse plaats Fagernes. Vanaf het vliegveld zijn er bustransfers naar onder meer Geilo, Al en Hemsedal. Er zijn ook arrangementen via de luchthaven Oslo Gardermoen naar accommodatie in onder meer Trysil en Lillehammer. Een 8-daagse vliegreis met huur van bunga low is er vanaf 619 gulden per persoon. De Jong Intra Vakanties heeft een 6-daagse reis met de eigen auto naar Lillehammer met hotelverblijf vanaf 683 gulden per persoon (op basis van een 2-persoonskamer). Color Line verzorgt dagelijks een afvaart vanuit Kiel naar Oslo en terug. Meer informatie: Noors Verkeersbureau Benelux: 0900-899.1170 (fax: 020-67 98 886) en internet www.visitnorway.com Norsk Skieventyr N 3834 Morgedal. Geopend: in het winterseizoen dagelijks van 10.00 tot 16.00 uur. In andere seizoenen andere tijden. Meer informatie: +47 35054250 en internet norsk.skieventyr@kviteseid.online.no Hemsedal - 'De Scandinavische veel mogelijkheden voor off- Alpen' - ligt zo'n 220 kilometer piste, snowboard (vooral dank- bij Oslo vandaan. Het wordt ge- zij een 600 meter groot snow- zien als de 'hipste' wintersport- boardpark met halfpipes) ijs- lokatie van N oorwegenE r z i j n vissenij sklimmen en sneeuwscootersafari. In Hem sedal zijn 17 skiliften (vijf stoel- tjesliften). Van de 32 pisten behoren er 7 tot de zwaarste ca tegorie. De langste skiafdaling is 4 kilometer. Trysil is het grootste aaneenge sloten skigebied van Scandina vië. De gemeente Trysil neemt bijna 3000 vierkante kilometer in beslag maar telt slechts 7500 inwoners. De meeste vakantie huisjes en appartementen (5500 toeristenbedden) liggen direct aan de piste. In het gebied zijn 25 liften (vijf stoeltjesliften) waar de 63 skipistes een totale lengte hebben van 73 kilometer (18 kilometer 'zwart'). Er zijn twee snowboardparken met een halfpipe. Opvallend is dat de lif ten op woensdag en zaterdag al vanaf 's ochtends 7.00 uur 'wer ken'. Geilo ligt 240 kilometer van Oslo en is een familiebe stemming. Het is gemakkelijk bereikaar want het ligt aan de spoorlijn Oslo-Bergen. Er is een verlichte curling- en schaats baan. De 35 skipistes zijn samen 28 kilometer lang (zes zwarte pistes) en er zijn 18 liften (vier stoeltjeslifen). De langste afda ling is slechts twee kilometer lang. De skigebieden Hafjell, Kvitfjel, Skei en Gala Lilleham mer vormen Lillehammer Ski Resorts. Olympische ski-afda lingen zijn mogelijk in Hafjell en Kvitfjell (in Lillehammer waren in 1994 de Olympische Winterspelen). Het gebied is vooral geschikt voor degenen die de wintersport willen com bineren met culturele uitstap jes. Langlaufers kunnen op een kwartier reizen van Lilleham mer vooral goed terecht in Sjus- joen/Nordseter. Daar hebben de loipes een totale lengte van 350 kilometer. De plaatsen Espedalen, Fefor en GSlci behoren tot de Peer Gynt Skiregio. Er zijn tien liften (een stoeltjeslift). Van de 20 kilome terlange skipistes is 1 kilometer zwart. In dit gebied ligt het grootste aaneengesloten lang- laufgebied van Noorwegen. Het is 630 kilometer lang. Mare Brink Uitzicht in de Peer Gynt Skiregio. In de film Rainman weigert Dustin Hoffman in een vlieg tuig te stappenAlleen met Qan- tas durft hij het aan, omdat die maatschappij nog nooit ge crasht is. Hoe (on)veilig is vlie gen nu eigenlijk? De berichten over de risico's van vliegen spraken elkaar deze maand flink tegen. Werd eerst gemeld dat vooral de drukte in het luchtruim en op luchtha vens de veiligheid in het geding brengt, een dag later kwam het nieuws dat vliegen juist steeds veiliger wordt. Wat moet je daar als reiziger nu mee? Nagenoeg elke respectabele luchtvaartmaatschappij heeft tenminste een grote vliegramp in de annalen staan. Toch is vlie gen nog steeds de veiligste ma nier van vervoer. De kans om bij een vliegramp om het leven te komen is kleiner dan als voet ganger doodgereden te worden op straat. Desondanks hebben heel wat meer mensen vrees om in een toestel te stappen dan een zebrapad over te steken. De re den is vrij simpel: gebeurt er eens een vliegtuigongeluk, dan zijn daar doorgaans veel doden bij te betreuren en wordt de ramp breed uitgemeten in de media. Statistieken laten echter nog al tijd zien dat het aantal omgeko men luchtreizigers verreweg het laagst is vergeleken met bij voorbeeld wegvervoer, waarin jaarlijks circa een miljoen do den zijn te betreuren. Van de veertien miljoen keren dat vliegtuigen jaarlijks het lucht ruim kiezen, is er in 'slechts' tientallen gevallen sprake van een ongeval, met in totaal ruim duizend doden Een aantal luchtvaartmaat schappijen, vooral van Afri kaanse landen, heeft een vrij slechte naam. Datzelfde geldt voor sommige goedkope char termaatschappijen. Zij staan erom bekend voor zo weinig mo gelijk geld zo veel mogelijk te willen vliegen. Deze situatie is vergelijkbaar met die van de goedkope pendelbussen, waar over de afgelopen zomer veel is gediscussieerd nadat enkele touringcars onbedoeld in de vangrail terechtkwamen. Goede naam Wie overzichten van vliegram pen nakijkt, kan alleen maar concluderen dat ook maat schappijen met een goede naam rijk vertegenwoordigd zijn. Daarentegen zijn er geen airli nes die er negatief uitspringen, net zo min als er bepaalde typen toestellen zijn die vaker veron gelukken. Ongeveer elk type, tot de Con corde toe, crasht wel eens een keer. Net als bij bussen blijkt het bij vliegtuigongelukken vaak niet aan de technische staat van het vervoermiddel te liggen, maar aan menselijk falen. Zo is de ergste vliegramp in de ge schiedenis, de botsing tussen de toestellen van KLM en PanAm in 1977 op Tenerife (583 doden) te wijten aan een fout van de KLM-piloot. Eveneens gingen piloten in de fout bij de vrij unieke botsing in de lucht tus sen toestellen van Saudi en Air Kazakhstan in 1996 boven New Delhi (351 doden). Nog in okto ber vorig jaar koos de piloot van een Boeing 747 van Singapore Airlines in Taipei de verkeerde startbaan (ruim tachtig doden). Op een vliegtuig kan ook een aanslag worden gepleegd, zoals in 1988 op het PanAm-toestel dat neerstortte bij Lockerbie (270 doden). Extreem slechte weersomstandigheden kunnen een rol spelen (Korean Air in 1997 tegen een berg, 226 doden). Of het kan gaan om een ogen schijnlijk simpel mankement, zoals de klapband van de Con Parkeerplaats Schiphol. corde (juli 2000,113 doden). Wat wel vaststaat, is dat een vliegtuig de meeste kans op een ongeluk heeft bij het stijgen en vooral het landen. En dan kan het op een sterk veroudere luchthaven vaker misgaan dan op een hypermodem vliegveld. De meeste ongelukken op lucht havens hebben dan ook plaats in Latijns-Amerika, de minste in Noord-Amerïka. Slechte apparatuur - ontbreken van grondradar en goede runway- verlichting - en slecht opgeleid personeel spelen daarbij vaak een rol. Zo verongelukte in de cember 1995 een toestel van American Airlines op de lucht haven van Cali in Colombia, omdat er geen grondradar aan wezig was en de communicatie tussen de Amerikaanse piloten en Spaanssprekende luchtver keersleiders op de grond moei zaam verliep. Op goed geoutilleerde luchtha vens is het weer de intensiteit van het vliegverkeer die de kans op incidenten vergroot, zeker als er van minuut tot minuut een toestel landt. Wat dat betreft zijn en blijven de luchthavens een heikel punt. Te veel verkeer, te weinig personeel en verou derde communicatiemiddelen kunnen allemaal bijdragen tot een ramp. Enkele grote Europe se luchthavens hebben al laten weten dat bij verder toenemend vliegverkeer de veiligheid in het geding komt. Er zijn vooral te weinig luchtverkeersleiders. In Nederland valt dat nog mee, foto Hans van Weel/GPD tweehonderd luchtverkeerslei ders betekent een tekort van tien procent, geen aantal dat tot desastreuze gevolgen leidt. Als het vliegverkeer toeneemt, stijgt uiteraard ook de kans op ongelukken. En wie meer vliegt, heeft weer meer kans bij zo'n ongeluk betrokken te raken. Simpele, maar reële constate ringen. Zo kwamen in 1986 bij dertig ongelukken 600 mensen om het leven, tien jaar later wa ren dat 1200 mensen bij zestig ongelukken. Het afgelopen jaar was een relatief 'goed' jaar met 61 crashes en 1014 dodelijke vliegtuigslachtoffers. 1999 is met 518 vliegtuigdoden zelfs het veiligste jaar om te vliegen sinds de Tweede Wereldoorlog. In de jaren tachtig verdubbelde het luchtverkeer, in het decen nium daarna groeide het nog eens met ruim vijf procent. Over vijf jaar zijn er jaarlijks ruim achttien miljoen vluchten, over tien jaar zelfs 22 miljoen, en het aantal ongelukken en doden stijgt navenant. Hoewel vliegtuigrampen dus verschillende oorzaken kennen, kunnen airlines natuurlijk wel preventieve maatregelen ne men. Nieuw gebouwde toestel len beschikken over de meest geavanceerde apparatuur en zijn in de loop der jaren steeds veiliger geworden Sinds het be gin van de jaren zeventig zijn toestellen uitgerust met radar die waarschuwt als er iets in de lucht nadert, zodat de piloot tij dig extra hoogte kan winnen. Nieuwe technologie maak het ook mogelijk weersvoorspellin gen zo accuraat en snel mogelijk door te geven. Hoe beter de maatschappij, hoe jonger de vloot, is de vuistregel. Een toe stel gaat 25 tot 30 jaar mee, maar een gewetensvolle lucht vaartmaatschappij heeft de vloot dan allang verjongd. Richtlijnen Eigenlijk zijn er geen richtlijnen te geven voor de veiligste ma nier van vliegen wat betreft de maatschappij of het type vlieg tuig. Een nieuw toestel kan net zo goed crashen als een oude rammelende kist. De bewering dat je het veiligst achterin het toestel zit, aan het middenpad, gaat ook lang niet altijd op. Dat je bij een vleugel slecht zou zit ten omdat zich daaronder brandstoftanks bevinden en je dus de meeste kans op brand wonden hebt, is evenmin waar. Luchtpassagiers moeten zich maar troosten met de weten schap dat vliegen nog altijd de meest veilige vorm van reizen is. Alice Plekkenpol Zo'n 300 vakantiehuizen, ap partementen en hotels staan beschreven in de onlangs ver schenen reisgids 'Het Andere Spanje' De woningen en hotels liggen onder meer in Andalusië, het noorden van Spanje en op de Canarische eilanden. Nieuw is een 14-daagse cursus Spaans en Spaanse cultuur die wordt ge geven in Alpujarras (Granada). Meer informatie: 0182-580250; www.het-andere-spanje.nl Een overnachting voor 51 gulden in een eenvoudige kamer en een overnachting van ruim 600 gulden in het voorma lige huis van wijlen Ian Fleming (auteur van de James Bond- reeks). Deze uitersten staan in de brochure 'Insiders Jamaica' die onlangs is samengesteld door reisorganisatie Special Traffic. Special Traffic selec teerde ruim dertig hotels ver spreid over het eiland Jamaica. Een 'insider'-gast krijgt korting op allerlei excursies, attracties en restaurants. Het programma is gebaseerd op vluchten van Air Jamaica naar Montego Bay en Kingston. Air Jamaica vliegt vijf keer per week vanaf Am sterdam via Londen naar deze steden. Meer informatie: 0348-430829. Het attractiepark Legoland in Billund (Jutland) heeft een record geboekt. Afgelopen seizoen kwamen er 1.550.000 bezoekers. Dat is 9 procent meer dan vorig seizoen. Volgens een medewerkster van het Deens Verkeersbureau is dat vooral te danken aan toegeno men belangstelling uit Dene marken, Noorwegen en Zwe den. Het aantal Nederlandse bezoekers steeg naar ruim 40.000 bezoekers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 41