PZC Een magnetron als schoudertas Schilderen met naald en draad Brandveilige nachtkleding Seks, de dood en de duivel op het menu vrijdag 26 januari 2001 Waarom zou een magne tron per se rechthoekig moeten zijn? Dat het heel an ders kan, toont Whirlpool. Gerenommeerde ontwerpers lieten hun gedachten de vrije loop. Een magnetron oogt saai. Whirlpool wilde eens wat anders uitproberen dan een conventioneel rechthoekig kastje. „Het is een uniforme markt. Alle magnetrons lijken op elkaar", verklaart Barbara van de Ouweland namens Whirlpool. „Wij hebben een de signstudie opgezet. Het is een samenwerking tussen ontwer pers van binnen en buitenshuis, uit de wereld van meubels en mode. Samen hebben ze nage dacht over hoe de magnetron er uit zou kunnen zien zien. Dat heeft geleid tot concepten die mooi en functioneel zijn." Ze laat de blauwe Trollo zien, een ontwerp van Björn Gorans- son. „Deze kooktrolley is een complete keuken-unit, inclusief koelkast. De magnetron zit on der de keramische kookplaat." Als je de la opentrekt, open je meteen de magnetron en kijk je zo op de bodemplaat. De Trollo rijd je naar elke gewenste plek, naar veranda, zwembad of eet kamer. Opmerkelijk zijn ook de Micro- Mobile en MicroTop, van de hand van Mario Fioretti. „Voor al voor de consument die zich wil identificeren met zijn spul letjes, die afwijken van wat de rest heeft. In plaats van een bo terhamtrommeltje neem je straks bijvoorbeeld een Micro- Mobile mee naar school of werk", filosofeert Van de Ouwe land. „Dit is echt iets voor wat we vroeger yuppies noemden. Voor jongeren die van alle ge makken voorzien willen zijn." De lichtgewicht, kunststof Mi- croMobile is voorzien van een schouderhengsel en oplaadbare batterijen. De MicroTop komt 'uit de kast'. Hij is gemaakt voor inbouw in een aanrechtblad. Zo krijgt de ze magnetron met zijn transpa rante deksel een plaatsje naast gootsteen of kookplaat. „En hij heeft dezelfde functies als een gewone magnetron, zoals snel ontdooien en crisp." Voor het gemak heeft de MicroTop een draaitafel die oprijst. Wat bedenken designers nog meer? Mark Baldwin komt op de proppen met VertiGo, een ran ke, bijna ronde zuil op wieltjes, die weinig vloeroppervlakte in beslag neemt. Met een druk op de knop glijdt de ovendeur naar beneden. Op een rekkunnen vijf borden voor de hele iamilie. Voor de Nederlandse inbreng zorgt Jacco Bregonje met Pi- card. Hij bedacht dat een mag netron eigenlijk uit twee delen bestaat. Een soort kookplaatje dat meer functies (zoals grill, weegschaal, espresso) kan heb ben. En daarop een losse huls die lijkt op een pan, maar dan zonder bodem en met transpa rante top. Riccardo Giovanetti borduurt verder op de picknickmand, die in zijn ogen staat voor beweging en flexibiliteit. PLC. N.I.C. heet zijn goudgele bijdrage. Giova netti ziet grote voordelen in zo'n mand: je warmt er eten mee op in de keukenkookt popcorn on der het tv-kijken, zet een kopje thee, bereidt een snack op het terras en neemt 'm mee op va kantie. De Pots Pan van Christophe Pillet met veel lichtgroen glas staan leuk in de keuken. Ze pas sen volgens de maker in 'de sen suele cultuur van de l'art culi nair'. „Weet u waarom magnetrons de vorm van kastjes hebben", vraagt Konstantin Grcic zich af in het boek Macrowave, die de neerslag vormt van Whirlpool's magnetron-studie. „Waarom zijn ze rechthoekig, terwijl de meeste potten en pannen rond zijn? En waarom zijn de maten standaard, texwijl mijn servies meer vormen heeft. Je kunt je voedsel niet ruiken, wat toch bij koken hoort. Als iets kookt, zie je geen stoom ontsnappen." Het concept Chef van Grcic pro beert magnetron-koken na tuurlijker te maken. Net als Bre gonje maakt hij een tweedeling: een inbouvz-kookplaat van roestvrij staal. Daarop staan een soort pannen met handvat, als het ware op hun kop De veelvormige pannen hebben mini-gaatjes, die zien en ruiken mogelijk maken. Als enige blijft James Irvine wel de box-vorm trouw. Hij voegt er naast een elektrisch deurtje iets aparts aan toe. Een radio, want „er is niets normaler in de keu ken dan een radio.Sound Wave heet deze magnetronradio. Het ligt overigens niet voor de hand dat die verbazingwekken de design-magnetrons snel in de winkel staan. „We verwachten deze prototypes niet binnen drie jaar op de markt. Je kimt dit vergelijken met de auto-indu strie die in Detroit de concept- cars demonstreert", verheldert Van de Ouweland. Maarten van de Rakt Borduren hoef je niet te le ren. Dat doe je gewoon. „Iedereen kan het. Als je kunt tellen, kun je ook bor duren", aldus Rob Vergnes, directeur van Lanarte bv te Leeuwarden. „Dat 'gewoon doen' geldt overigens voor meer hobby's. Denk maar aan patchwork, 3d-kaarten maken en werken met thee zakjes." Zijn bedrijf Lanarte voorziet bordurend. Nederland en een groot aantal landen in Euro pa en ver daarbuiten jaarlijks van een uitgebreide 'borduurca- talogus', variërend van eenvou dige kruissteekwerkjes tot indrukwekkend! 'naaldkunst- doeken'. Het zijn voornamelijk vrouwen van achter in de twin tig tot zo'n jaar of vijfenvijftig die zich met deze vorm van vrijetijdsbesteding bezighou den. Onderzoek van het bedrijf heeft uitgewezen dat vrouwen voor deze hobby kiezen, omdat ze zich willen ontspannen. „Maar dat is niet het enige. Ze krijgen ook het gevoel dat ze creatief bezig zijn en bovendien leveren de resultaten bewonde ring op van degenen die zich hier niet mee bezighouden." Dat betekent wel, dat er jaar lijks nieuwe elementen aan de collectie worden toegevoegd, die het handwei-k nog interes santer maken. Dit jaar is dat bijvoor-beeld het serietje 'glass frame': drie schilderijtjes be staande uit elk een geborduurd viooltje, dat niet is ingelijst, maar op twee vierkantjes van verschillend gekleurd bananen- papier is geplakt en daarna - blijvend zichtbaar - tussen glas plaatjes is geklemd. Vergnes: „Zo'n borduurwerkje is in een avond te maken, dus heeft de maakster wel snel resultaat." Uiteraard vergt het maken van een borduui-rand op een hand doek ietsje meer tijd, maar het i-esultaat is er dan ook naar. Dit seizoen zijn er leverkleurige, ecru en marine handdoeken in het pakket en bij alle drie zijn twee borduurpatroontjes, ge voegd in allerlei sferen. Zeer ef fectvol is ook het serietje Griek se en Romeinse vazen, ton-sur- ton geborduurd op naturelkleu- rig linnen. Daarnaast blijven onder andere afbeeldingen met bloemen en dieren het goed doen, zodat het assortiment daarmee geregeld wordt aange vuld. Heel bijzonder is de serie 'get your own zodiac': de tekens van de dierenriem, geborduurd in overwegend 'gelen', geaccen tueerd met wat goud, op een blauwe achtergrond. „Wie zo'n Sterrenbeeld Leeuw in borduurwerk. afbeelding eenvoudig wil hou den, kan het geheel afwerken met een donkerblauw passepar tout en een oud-gouden lijst, wie iets bijzonders wil, kan twee lijsten van hetzelfde materiaal in elkaar schuiven, waardoor de voorstelling extra wordt geac centueerd", aldus Vergnes. Ook dit seizoen werkt Lanarte weermet gekleurde achtergron den. Zo is voor de collectie 'culturen' een goudgele, fresco achtige stof gebruikt. De bor duurster kan kiezen uit de Noord-Amerikaanse cultuur met als blikvanger de afbeel ding van een Sioux-indiaan, de Aziatische cultuur met daarop onder andere afgebeeld monni ken, een boeddha en een olifant en het doek, waarop de Zuid- Amerikaanse Inca- en Majacul- tuur is afgebeeldVorig j aar lan ceerde het bedrijf voor liet eerst achtergronden in zeefdruk die daadwerkelijk onderdeel uit maken van het te borduren des sin. Hierdoor krijgt de borduur ster nog meer het gevoel 'te schilderen met naald en draad'. Uit de afgelopen jaren is wel ge bleken dat Nederland zeer geïn teresseerd is in nieuwe trends. Duitsland is daarbij vergeleken toch aanzienlijk meer behou dend, zo is gebleken. Opvallend voor Engeland en de Scandina vische landen is nog steeds de „redelijke interesse" voor zoge naamde soft dessins, pastel- kleurige borduurwerken. In Ne derland is de belangstelling daarvoor allang passé. Globaal genomen kan echter worden ge steld, dat wat in ons land goed wordt verkocht ook in het bui tenland gewild is. „Dat geldt ze ker voor zo'n 80 procent van de collectie", schat Vergnes. Jeannette Stuurop Waarschuwing! Verwij derd houden van open vuur!Dat staat op een klein etiketje in een pyjama jasje. Het etiket ernaast vermeldt de samenstelling van de stof: 83 procent polyester en ze ventien procent katoen. Niets bijzonders. Katoen is ongeveer zo oud als de we reld. Polyester is veel jonger. Een kunststof die misschien sneller in brand raakt dan katoen, maar het wordt alom gebruikt. Is dat dan zo brandgevaarlijk? Kennelijk wel. Misschien werkt zo'n etiket als een waarschuwing. Het is informatief, maar tegelijker tijd bezorgt het de drager van het pyjamajasje de kriebels. Hij heeft iets aan dat brandgevaar lijk is. Kan hij dat wel blijven dragen? Wegdoen kan natuur lijk ook. Maar daar schiet hij weinig mee op, want in het vol gende pyjamajasje zit weer zo'n angstaanjagend label. Je staat, met andere woorden, als consument machteloos te genover het feit dat je kleding moet dragen tegen de kou, maar dat zelfs het doodgewoonste lapje om je lijf brandgevaarlijk is. De ene stof zal best sneller in brand raken dan de andere of door smelten gemenere wonden op de huid maken, maar kleren zijn op zichzelf al een risico. Na de vreselijke brand in Volendam is dat ineens in de schijnwerpers komen te staan. Daarom komt er aan het eind van de maand overleg over de brandveiligheid van kleding. Dat gebeurt in het kader van de Warenwet op het ministerie van VWS (volksgezondheid). Vijf tien 'partijen', die allemaal iets met kleding of textiel te maken hebben, zijn er voor uitgeno digd. Doel is een nieuw conve nant op te stellen, een soort afspraak over hoe brandbaar kleding mag zijn. Voor nachtponnen en pyjama's bestaat dat al sinds 1997. Dus ters en ochtendjassen vallen er ook onder. Het gaat in principe om dingen die als 'nachtkle ding' worden verkocht. Voor kindernachtkleding geldt ruw weg dat die niet binnen zeven tien seconden mag doorbran den. Niet al te snel dus. Om welke stof het gaat, doet er ei genlijk niet toe. Hij moet ge woon de test doorstaan. Als tex tiel niet voldoet, mag ze voor kindernachthemden en derge lijke. niet worden gebruikt. Maar als je voor kinderen zo maar een willekeurig T-shirt als nachthemd uit de kast haalt, dan hoeft dat nu nog nergens aan te voldoen. Voor badjassen, die bijvoor beeld uit een sportwinkel ko men, geldt dat ook: er zijn geen eisen, want ze werden niet als nachtkleding verkocht. Voor nachtkleding voor volwassenen geldt iets anders. Daarbij mag binnen tien seconden geen brand ontstaan. Gebeurt dat wel, dan mag het toch worden verkocht, maar alleen met een waarschuwingsetiket. In het convenant is afgesproken hoe dat er moet uitzien: als een soort gevarendriehoek met een vlam in het midden. Dat is dus weer anders dan dat etiketje met de woorden 'Waarschu wing. Verwijderd houden van open vuur'. Bij de Modïnt (de organisatie van stoffenf abri kanten en - handelaren) vexwacht men dat er nu ook voor andere kleding zo'n waarschuwingsetiket komt met driehoek en vlam. Impreg neren met brandwerende stof fen is niet echt de oplossing, om meer dan één reden. In verband met allergische reacties bij mensen of voor het milieu kan dat een probleem zijn. Dat er steeds nieuwe stoffen op de markt komen met onduidelijke eigenschappen, is minder lastig. Een producent kan zich niet be roepen op: 'Brandgevaarlijk? Daar wist ik niks van'. Hij blijft verantwoordelijk. En de soort stof is, zoals gezegd, niet door slaggevend. De manier waarop een kleding stuk is gemaakt, speelt wèl een grote rol. Wijd, waardoor het bij brand als een schoorsteen werkt, is fout. Kortom, dat wijde nachthemd met die waarschuwing voor open vuur moet misschien toch maar gewoon met de vuilnis man mee. En het mag in ieder geval nooit wol-den gedragen bij het aansteken van het gas onder het keteltje water voor de ont- bijtthee. Eerst gewoon aankle den is en blijft het devies en dan moet je toch nog voorzichtig zijn. Behalve brandweerpakken is namelijk alle kleding brand baar. Els Kemper Voor nachtkleding voor volwas senen mag binnen tien seconden geen brand ontstaan. Gebeurt dat wel, dan mag het toch wor den verkocht, maar alleen met een waarschuwingsetiket. Seks, de dood en de duivel staan de komende week op het menu in Leeuwarden. Drie kunstenaars stelden in opdracht van het kunstpe riodiek Praktikabel elk een maaltijd samen rond die the ma's en de toenemende angst voor besmet voedsel. De re sultaten zijn vanaf deze week drie weken lang te proeven in restaurant Piet Paaltjens. Tegelijk ver schijnt er een boek met een kaft van vlees. De deelnemende kunste naars zijn Georgina Starr, de Engelse die in 1999 betrok ken was bij een kunst- en pop- muziekproject in de Stelling werven, Yvonne Droge Wendel, die vorig jaar een enorme bal van vilt en rubber door Leeu warden liet rollen en Fredie Beckmans, beeldend kunste naar en kok, die in 1999 in Dok- kum een maal bereidde in het kader van het project 'Een graf voor Marinus van der Lubbe'. Klaas Kasma, de kok van het restaurant, heeft de wensen van de kunstenaars „een beetje eet baar gemaakt"zoals hij het zelf noemt. Dat komt erop neer, dat hij bij de maaltijden de smaken wat meer op elkaar aanpaste, „zodat het niet al te extreem wordt". De motieven ontleen den de kunstenaars aan 'The romantic agony' van Mario Praz. Bij 'La carne' - het vlees - van Droge Wendel (de eerste week) draait het niet alleen om de maaltijd, maar ook om de ritue len eromheen - zo zal er op Afri kaanse wijze met de handen ge geten moeten worden. Bij 'La morte' - de dood - van Starr (tweede week) is meer op de vormgeving gelet. Er zijn onder meer lamstestikels in verwerkt, bloedsaus en iets dat aan black pudding doet denken. Beck mans zet met 'II diavolo' - de duivel - (derde week) gerechten op tafel met namen als 'Judaso ren' en 'Armageddon', dat onder meer uit geitenvlees en duivels drek bestaat. Het is niet voor het eerst dat in Leeuwarden eetbare kunst ge presenteerd wordt. In 1999 was er een project rond drie pizza's, ontworpen door Leeuwarder kunstenaars. Een daarvan kon zowel gegeten, als op het hoofd gedragen worden. Dat project trok zoveel aandacht, dat de première verplaatst werd van de Leeuwarder pizzeria Etna naar het live-televisieprogramma van Paul de Leeuw.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 9