pzc
Project tankstations bijna afgerond
Samen sterk!
Jantje-Beton
Vraag het je maag!
Word donateur: giro 1247
Toch snelle invoering
parkeersysteem Goes
scherpe pijn
maagzuur?
Drie pomphouders stopten vanwege te verwachten hoge milieu-investeringen
Concert
Urker koor
J w
Last van
in de maag?
Last van
maagklachten?
Last van
Parkeertarief Banjaard
aangepast aan de euro
Voorrang personentrein
s20
vrijdag 26 januari 2001
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - Driekwart van de
tankstations op Schouwen-
Duiveland voldoet aan alle mi-
lieueisen. Dat is gebleken uit
controles van de gemeente
Schouwen-Duiveland. Drie
pomphouders in respectievelijk
Nieuwerkerk, Oosterland en
Renesse hebben gekozen voor
sluiting van hun station.
In het kader van het project
Tankstations heeft de gemeente
vorig jaar bij alle 27 tanksta
tions op Schouwen-Duiveland
gecontroleerd of zij voldoen aan
de wettelijke milieueisen. De re
sultaten van een eerste controle
in maart 2000 waren onthut
send: slechts twee tankstations
voldeden aan de eisen.
Echt schokkende overtredingen
werden volgens een woordvoer
der van de gemeentelijke mi
lieu-inspectie echter niet ge
constateerd. Bij het merendeel
van de gecontroleerde stations
bleek de administratie niet he
lemaal in orde. Bij de overige
door Michelle Koek
KAMPERLAND - Het Water
schap Zeeuwse Eilanden heeft
een voorkeursmodel opgesteld
voor parkeertarieven op De
Banjaard in Kamperland. Dit
jaar wordt de prijs van een par
keerkaartje niet verhoogd. De
komst van de euro belooft ech
ter een verlaging van de dag
prijs en een verhoging voor het
parkeren per uur.
Momenteel kost parkeren op De
Banjaard zeven gulden per dag
en een gulden per uur. Het wa
terschap wil per 2002 de dag
prijs op 3 euro vaststellen, dat
wil zeggen 6,61 gulden en dus
een verlaging van zes procent.
Het tarief per uur wordt dan een
halve euro (1,10 gulden per uur)
en dat betekent een kostenver
hoging van tien procent.
De voorgestelde tarieven staan
nog niet vast. Het gaat voorals-
ging het om beschadigingen aan
de verplichte vloeistofdichte
vloer of onvolkomenheden in
het retour-dampsysteem, dat de
uitstoot van voor de ozonlaag
schadelijke koolwaterstoffen
terug moet dringen, of de ont-
luchtingsinstallatie
Eigenaren van tankstations die
bij de eerste controle niet in orde
waren, kregen van de gemeente
maximaal drie maanden de tijd
om de geconstateerde gebreken
te herstellen. Wie niet binnen de
genoemde termijn de zaakjes op
orde had, liep het risico een
dwangsom aan de broek te krij
gen.
Investeringen
Zeven van de 27 pomphouders
kregen van de gemeente op
dracht technische tekortkomin
gen op te heffen. Bij twee tank
stations is de boel nog steeds
niet op orde De gemeente be
gint tegen deze pomphouders
een dwangsomprocedure. De
hoogte van de dwangsom moet
nog worden vastgesteld. Twee
tankstations moeten nog admi-
nog om een voorkeursmodel. De
definitieve tarieven worden
voor 1 april dit jaar vastgesteld.
Het Waterschap Zeeuwse Ei
landen is al ruim twee jaar bezig
met voorbereidingen op de
komst van de euro. Niet alleen
het parkeerbeleid moet worden
aangepast, maar ook de vele
heffingen van het waterschap
moeten worden omgezet. San
dra Minneboo van het water
schap: ,,We lopen op alle terrei
nen op schema. De komst van de
euro brengt inderdaad nogal
wat veranderingen met zich
mee. Voor het parkeren bete
kent dat het aanpassen van de
parkeerautomaten en een aah
de nieuwe valuta aangepast ta
rief. In veel gevallen betekent
dat eerder een verlaging dan een
verhoging van de tarieven." De
gemeente Noord-Beveland
heeft al met het voorkeursmodel
ingestemd.
nistratieve gegevens aanleve
ren.
Drie pomphouders besloten
vanwege te verwachten hoge in-
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De mens gaat
voor de container. Welke groot
scheepse economische ontwik
kelingen de aanleg van de Wes-
terschelde Containerterminal
ook teweeg mag brengen, het
personenvervoer op de Zeeuwse
spoorlijn dient voorrang.
PvdA en Groen Links in de Sta
ten drongen daar donderdag op
aan bij de bespreking van de
plannen om het goederenver
voer per spoor tussen Roosen
daal en Antwerpen te verbete-
vesteringen om hun pompsta
tion te sluiten. De sanering van
deze tankstations is inmiddels
begonnen. Sanering houdt in
ren. Deze plannen gaan onder
meer uit van een nieuwe verbin
ding vanaf de spoorlijn Vlissin-
gen-Bergen op Zoom naar het
de Antwerpse haven.
M de Koster (PvdA) en M.
Wiersma (Groen Links) stonden
er in een gezamelijke vergade
ring van de Statencommissies
ruimte, milieu en water en ver
keer en vervoer op dat de pro
vincie in haar reactie op de ver
beteringsplannen beklemtoont
dat de ondergrondse brand
stoftanks verwijderd worden,
evenals de pompeilanden. Ook
is de bodem onderzocht op ver
dat personentreinen voor die
nen te gaan. Ze wezen erop dat
de provincie Noord-Brabant dit
ook heeft bepleit, terwijl de pro
blemen daar veel groter zijn.
Zo valt in Bergen op Zoom en in
Roosendaal ernstige geluids- en
trillingshinder te duchten als de
groeiende stroom goederentrei
nen over bestaand spoor blijft
rijden. De Koster meende dat
ook in de nabijheid van de
Zeeuwse lijn de kans op tril-
vuiling. De resultaten daarvan
worden eind februari verwacht.
De pomphouders draaien zelf
op voor de saneringskosten.
lingshinder niet mag worden
uitgevlakt. Geldgebrek, zo oor
deelde de commissie, mag er in
elk geval niet de oorzaak dat
hinder maar voor lief moet wor
den genomen. Dat beaamde ge
deputeerde G. van Zwieten
(WD, ruimtelijke ordening).
Hij wees erop dat de verbete
ringsplannen zich eerst beperk
ten tot een traject van een kilo
meter of zeven. Van Zwieten
noemde het 'buitengewoon na-
ief' dat met hetzelfde geld nu
knelpunten voor het gebied van
Moerdijk tot Krabbendijke
moeten worden opgelost.
door Mieke van der Jagt
GOES - Het ziet ernaar uit dat
het nieuwe parkeersysteem in
Goes toch per 1 april zal worden
ingevoerd. Het college van bur
gemeester en wethouders vindt
dat de aanleg van een terrein
voor gratis parkeren bij Carels
en Beekman, langs het spoor, te
lang gaat duren. Daardoor wor
den de parkeerproblemen,
waarvoor het systeem wordt in
gevoerd, te groot.
Vanuit de gemeenteraad reage
ren zelfs de fracties die het felst
vasthielden aan de voorwaarde
van het terrein langs het spoor,
positief. Onder voorwaarden,
weliswaar, maar ook het college
voelt wel voor tijdelijke maatre
gelen.
De problemen die gerezen zijn
bij de aanleg van het gratis par
keerterrein, blijken nog moeilij
ker op te lossen dan aanvanke
lijk werd gedacht. De NS is nog
bez ig met een onderzoek naar de
kabels die in het terrein liggen
en de vraag is wanneer die kun
nen worden verlegd. Dat dat een
langdurige geschiedenis gaat
worden staat vast, want het type
kabels dat inmiddels is aange
troffen, blijkt niet met een
graafmachientje ergens verder
op te kunnen worden gelegd.
Het meeste moet met de hand
gebeuren.
Behalve met dat praktische pro
bleem kampt Goes ook met de
juridische moeilijkheid wie dat
allemaal moet gaan betalen.
Omdat de gemeente de grond
van de ene NS-dochter, de vast
goedbeheerder, heeft gekocht
en de andere NS-dochter, Rail
Infrabeheer, het kabelonder-
zoek regelt, is er nog geen over
eenstemming wie wat gaat be
talen. Goes gaat ervan uit dat de
gemeente een stuk grond met
verborgen gebreken heeft ge
kocht en derhalve genoegdoe
ning moet krijgen.
Intussen zijn de brieven die bij
de gemeente binnenkomen over
het parkeren, van toon veran
derd. Aanvankelijk maakten
Goesenaren bezwaar tegen het
feit dat ze moesten betalen. Nu
regent het aansporingen om het
nieuwe systeem van gemengd
betaald- en vergunningenpar-
keren zo snel mogelijk in te voe
ren. Het college wil dat nu toch
per 1 april doen, mits de raad
niet vasthoudt aan de voor
waarde bij het Carels Beekman
terrein.
Dat doet de raad niet. De frac
ties van WD en PvdA lieten al
eerder weten zo snel mogelijk
het nieuwe systeem te willen in
voeren. Ook CD A-fractievoor
zitter M.K. Dieleman is positief.
,,Dan moet het Hollandiaplein
of het Molenplein of allebei
maar een poosje gratis worden."
Woorden van gelijke strekking
spreekt J.M. Jansen van D66.
,,Wij zijn altijd tegen betaald
parkeren geweest op het Molen
plein, dus haal daar de automa
ten maar weg. Strikte voor
waarde voor ons is wel dat er een
mogelijkheid blijft om gratis te
kunnen langpai'keren."
Volgens fractievoorzitter
C.F. Möhlmann, van SGP-
ChristenUnie, is de situatie we
zenlijk veranderd. „Toen we die
voorwaarde van het parkeerter
rein bij het spoor stelden, ging
het nog over geld. Daar wilden
wij het niet over hebben. Nu
gaat het er om een parkeerpro
bleem op te lossen. Daar zullen
we aan meewerken. Wij vinden
wel dat er een tijdelijk alterna
tief moet komen.
Het college onderzoekt al welk
alternatief dat zal moeten zijn.
In het onderzoek wordt ook een
transferium meegenomen, één
van de suggesties van de PvdA-
fractie. Voor de fracties van
D66, CDA en SGP is dat echter
geen oplossing. Die moet wor
den gevonden op het Molen
plein of het Hollandiaplein.
's-GRAVENPOLDER -
Het Urker mannenkoor
Hallelujah treedt zater
dag 3 februari onder lei
ding' van Jan Quintus
Zwart op in de Elimkerk
in 's-Gravenpolder.
De avond wordt gehouden
door zendingsorganisatie
Woord en Daad, die geld
inzamelt voor verwaar
loosde kinderen in Ethio
pië.
Het concert begint om
19.00 uur.
Help Jantje Beton projecten te realiseren die kinderen de kans
geven zich op evenwichtige en speelse wijze te ontwikkelen. Dat
is goed voor hen en voor uw eigen woonomgeving! Meer weten?
Neem ook eens een kijkje op onze site www.jeugdfonds.nl.
NATIONAAL JEUGD FONDS <É3
Postbus 85233, 3508 AE Utrecht. Tel. (030) 244 70 00
Wie maagklachten heeft denkt vaak dat het ligt aan teveel of
verkeerd eten, of aan spanningen. Maar wat is de werkelijke oorzaak
en wat kunt u er aan doen?
Vraag de folder 'vraag het je maag' aan bij de
Maag Lever Darm Stichting: 030 - 60 55 881.
Maag Lever Darm Stichting, Postbus 430, 3430 AK Nieuwegein
MA AO
LEVER
DARM
STICHTING
Driekwart van de tankstations op Schouwen-Duiveland is aangepast aan de milieueisen.
foto Marijke Folkertsma