pzc Project tankstations bijna afgerond Samen sterk! Jantje-Beton Vraag het je maag! Word donateur: giro 1247 Toch snelle invoering parkeersysteem Goes scherpe pijn maagzuur? Drie pomphouders stopten vanwege te verwachten hoge milieu-investeringen Concert Urker koor J w Last van in de maag? Last van maagklachten? Last van Parkeertarief Banjaard aangepast aan de euro Voorrang personentrein s20 vrijdag 26 januari 2001 door Piet Kleemans ZIERIKZEE - Driekwart van de tankstations op Schouwen- Duiveland voldoet aan alle mi- lieueisen. Dat is gebleken uit controles van de gemeente Schouwen-Duiveland. Drie pomphouders in respectievelijk Nieuwerkerk, Oosterland en Renesse hebben gekozen voor sluiting van hun station. In het kader van het project Tankstations heeft de gemeente vorig jaar bij alle 27 tanksta tions op Schouwen-Duiveland gecontroleerd of zij voldoen aan de wettelijke milieueisen. De re sultaten van een eerste controle in maart 2000 waren onthut send: slechts twee tankstations voldeden aan de eisen. Echt schokkende overtredingen werden volgens een woordvoer der van de gemeentelijke mi lieu-inspectie echter niet ge constateerd. Bij het merendeel van de gecontroleerde stations bleek de administratie niet he lemaal in orde. Bij de overige door Michelle Koek KAMPERLAND - Het Water schap Zeeuwse Eilanden heeft een voorkeursmodel opgesteld voor parkeertarieven op De Banjaard in Kamperland. Dit jaar wordt de prijs van een par keerkaartje niet verhoogd. De komst van de euro belooft ech ter een verlaging van de dag prijs en een verhoging voor het parkeren per uur. Momenteel kost parkeren op De Banjaard zeven gulden per dag en een gulden per uur. Het wa terschap wil per 2002 de dag prijs op 3 euro vaststellen, dat wil zeggen 6,61 gulden en dus een verlaging van zes procent. Het tarief per uur wordt dan een halve euro (1,10 gulden per uur) en dat betekent een kostenver hoging van tien procent. De voorgestelde tarieven staan nog niet vast. Het gaat voorals- ging het om beschadigingen aan de verplichte vloeistofdichte vloer of onvolkomenheden in het retour-dampsysteem, dat de uitstoot van voor de ozonlaag schadelijke koolwaterstoffen terug moet dringen, of de ont- luchtingsinstallatie Eigenaren van tankstations die bij de eerste controle niet in orde waren, kregen van de gemeente maximaal drie maanden de tijd om de geconstateerde gebreken te herstellen. Wie niet binnen de genoemde termijn de zaakjes op orde had, liep het risico een dwangsom aan de broek te krij gen. Investeringen Zeven van de 27 pomphouders kregen van de gemeente op dracht technische tekortkomin gen op te heffen. Bij twee tank stations is de boel nog steeds niet op orde De gemeente be gint tegen deze pomphouders een dwangsomprocedure. De hoogte van de dwangsom moet nog worden vastgesteld. Twee tankstations moeten nog admi- nog om een voorkeursmodel. De definitieve tarieven worden voor 1 april dit jaar vastgesteld. Het Waterschap Zeeuwse Ei landen is al ruim twee jaar bezig met voorbereidingen op de komst van de euro. Niet alleen het parkeerbeleid moet worden aangepast, maar ook de vele heffingen van het waterschap moeten worden omgezet. San dra Minneboo van het water schap: ,,We lopen op alle terrei nen op schema. De komst van de euro brengt inderdaad nogal wat veranderingen met zich mee. Voor het parkeren bete kent dat het aanpassen van de parkeerautomaten en een aah de nieuwe valuta aangepast ta rief. In veel gevallen betekent dat eerder een verlaging dan een verhoging van de tarieven." De gemeente Noord-Beveland heeft al met het voorkeursmodel ingestemd. nistratieve gegevens aanleve ren. Drie pomphouders besloten vanwege te verwachten hoge in- door Ben Jansen MIDDELBURG - De mens gaat voor de container. Welke groot scheepse economische ontwik kelingen de aanleg van de Wes- terschelde Containerterminal ook teweeg mag brengen, het personenvervoer op de Zeeuwse spoorlijn dient voorrang. PvdA en Groen Links in de Sta ten drongen daar donderdag op aan bij de bespreking van de plannen om het goederenver voer per spoor tussen Roosen daal en Antwerpen te verbete- vesteringen om hun pompsta tion te sluiten. De sanering van deze tankstations is inmiddels begonnen. Sanering houdt in ren. Deze plannen gaan onder meer uit van een nieuwe verbin ding vanaf de spoorlijn Vlissin- gen-Bergen op Zoom naar het de Antwerpse haven. M de Koster (PvdA) en M. Wiersma (Groen Links) stonden er in een gezamelijke vergade ring van de Statencommissies ruimte, milieu en water en ver keer en vervoer op dat de pro vincie in haar reactie op de ver beteringsplannen beklemtoont dat de ondergrondse brand stoftanks verwijderd worden, evenals de pompeilanden. Ook is de bodem onderzocht op ver dat personentreinen voor die nen te gaan. Ze wezen erop dat de provincie Noord-Brabant dit ook heeft bepleit, terwijl de pro blemen daar veel groter zijn. Zo valt in Bergen op Zoom en in Roosendaal ernstige geluids- en trillingshinder te duchten als de groeiende stroom goederentrei nen over bestaand spoor blijft rijden. De Koster meende dat ook in de nabijheid van de Zeeuwse lijn de kans op tril- vuiling. De resultaten daarvan worden eind februari verwacht. De pomphouders draaien zelf op voor de saneringskosten. lingshinder niet mag worden uitgevlakt. Geldgebrek, zo oor deelde de commissie, mag er in elk geval niet de oorzaak dat hinder maar voor lief moet wor den genomen. Dat beaamde ge deputeerde G. van Zwieten (WD, ruimtelijke ordening). Hij wees erop dat de verbete ringsplannen zich eerst beperk ten tot een traject van een kilo meter of zeven. Van Zwieten noemde het 'buitengewoon na- ief' dat met hetzelfde geld nu knelpunten voor het gebied van Moerdijk tot Krabbendijke moeten worden opgelost. door Mieke van der Jagt GOES - Het ziet ernaar uit dat het nieuwe parkeersysteem in Goes toch per 1 april zal worden ingevoerd. Het college van bur gemeester en wethouders vindt dat de aanleg van een terrein voor gratis parkeren bij Carels en Beekman, langs het spoor, te lang gaat duren. Daardoor wor den de parkeerproblemen, waarvoor het systeem wordt in gevoerd, te groot. Vanuit de gemeenteraad reage ren zelfs de fracties die het felst vasthielden aan de voorwaarde van het terrein langs het spoor, positief. Onder voorwaarden, weliswaar, maar ook het college voelt wel voor tijdelijke maatre gelen. De problemen die gerezen zijn bij de aanleg van het gratis par keerterrein, blijken nog moeilij ker op te lossen dan aanvanke lijk werd gedacht. De NS is nog bez ig met een onderzoek naar de kabels die in het terrein liggen en de vraag is wanneer die kun nen worden verlegd. Dat dat een langdurige geschiedenis gaat worden staat vast, want het type kabels dat inmiddels is aange troffen, blijkt niet met een graafmachientje ergens verder op te kunnen worden gelegd. Het meeste moet met de hand gebeuren. Behalve met dat praktische pro bleem kampt Goes ook met de juridische moeilijkheid wie dat allemaal moet gaan betalen. Omdat de gemeente de grond van de ene NS-dochter, de vast goedbeheerder, heeft gekocht en de andere NS-dochter, Rail Infrabeheer, het kabelonder- zoek regelt, is er nog geen over eenstemming wie wat gaat be talen. Goes gaat ervan uit dat de gemeente een stuk grond met verborgen gebreken heeft ge kocht en derhalve genoegdoe ning moet krijgen. Intussen zijn de brieven die bij de gemeente binnenkomen over het parkeren, van toon veran derd. Aanvankelijk maakten Goesenaren bezwaar tegen het feit dat ze moesten betalen. Nu regent het aansporingen om het nieuwe systeem van gemengd betaald- en vergunningenpar- keren zo snel mogelijk in te voe ren. Het college wil dat nu toch per 1 april doen, mits de raad niet vasthoudt aan de voor waarde bij het Carels Beekman terrein. Dat doet de raad niet. De frac ties van WD en PvdA lieten al eerder weten zo snel mogelijk het nieuwe systeem te willen in voeren. Ook CD A-fractievoor zitter M.K. Dieleman is positief. ,,Dan moet het Hollandiaplein of het Molenplein of allebei maar een poosje gratis worden." Woorden van gelijke strekking spreekt J.M. Jansen van D66. ,,Wij zijn altijd tegen betaald parkeren geweest op het Molen plein, dus haal daar de automa ten maar weg. Strikte voor waarde voor ons is wel dat er een mogelijkheid blijft om gratis te kunnen langpai'keren." Volgens fractievoorzitter C.F. Möhlmann, van SGP- ChristenUnie, is de situatie we zenlijk veranderd. „Toen we die voorwaarde van het parkeerter rein bij het spoor stelden, ging het nog over geld. Daar wilden wij het niet over hebben. Nu gaat het er om een parkeerpro bleem op te lossen. Daar zullen we aan meewerken. Wij vinden wel dat er een tijdelijk alterna tief moet komen. Het college onderzoekt al welk alternatief dat zal moeten zijn. In het onderzoek wordt ook een transferium meegenomen, één van de suggesties van de PvdA- fractie. Voor de fracties van D66, CDA en SGP is dat echter geen oplossing. Die moet wor den gevonden op het Molen plein of het Hollandiaplein. 's-GRAVENPOLDER - Het Urker mannenkoor Hallelujah treedt zater dag 3 februari onder lei ding' van Jan Quintus Zwart op in de Elimkerk in 's-Gravenpolder. De avond wordt gehouden door zendingsorganisatie Woord en Daad, die geld inzamelt voor verwaar loosde kinderen in Ethio pië. Het concert begint om 19.00 uur. Help Jantje Beton projecten te realiseren die kinderen de kans geven zich op evenwichtige en speelse wijze te ontwikkelen. Dat is goed voor hen en voor uw eigen woonomgeving! Meer weten? Neem ook eens een kijkje op onze site www.jeugdfonds.nl. NATIONAAL JEUGD FONDS <É3 Postbus 85233, 3508 AE Utrecht. Tel. (030) 244 70 00 Wie maagklachten heeft denkt vaak dat het ligt aan teveel of verkeerd eten, of aan spanningen. Maar wat is de werkelijke oorzaak en wat kunt u er aan doen? Vraag de folder 'vraag het je maag' aan bij de Maag Lever Darm Stichting: 030 - 60 55 881. Maag Lever Darm Stichting, Postbus 430, 3430 AK Nieuwegein MA AO LEVER DARM STICHTING Driekwart van de tankstations op Schouwen-Duiveland is aangepast aan de milieueisen. foto Marijke Folkertsma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 38