Australië is hot als wijnland PZC Waterkers luidt Aziatische keuken in Koudekerke I het voorjaar in Bakrecords Turbochef 10 Geldmanager Taxi! Swatch Eigenheimer Ijsthee vrijdag 26 januari 2001 Australië is 'hot'. Als trend, wel te verstaan. Het werelddeel 'down under' mag zich in een forse belang stelling van wijndrinkers verheugen. John Duval, wijnmaker bij Australië's wijngigant Sou- thcorp (onder meer Penfolds, Lindemans, Seppelt, Wynns) en vooral verantwoordelijk voor het grote succes van de zoge noemde Bin Range met labels als Bin 389 en Bin 128, is een te vreden man. Sinds een jaar of twee is Austra lië het meest trendy land onder wijnkenners. Als vakantieland steekt zijn vaderland de grote concurrent VS stevig naar de kroon. Wereldwijd neemt bo vendien de belangstelling voor de nogal curieuze, tamelijk gro ve Australische keuken (kan goeroevlees) flink toe. De vraag naar 'zijn' product, wijn, is wereldwijd zo groot, dat de nieuwe oogsten in enkele maanden volledig zijn uitver kocht. Dat de vorig jaar in zijn land gehouden Olympische Spelen daartoe een steentje hebben bijgedragen, zal duide lijk zijn, Maar met een brede smile geeft hij me twee andere voorbeelden die aangeven hoe de zaken soms in je voordeel kunnen uitpakken. „Toen koning Rama van Thai land ernstig ziek werd, ver scheen in de Thaise kranten het bericht dat hij op advies van zijn artsen elke dag twee glazen Au stralische wijn moest drinken. In een mum van tijd stortte de hele Aziatische wijnmarkt zich op ons. En toen karateacteur Jackie Chan, een groot wijnlief hebber, in een van zijn films na een avontuur in Australië met 316 magnums Grange Hermita ge van Penfolds naar Hongkong terugkeerde, was het hek hele maal van de dam. Azië is onder meer dankzij die twee gebeurte nissen nu een van onze belang rijkste markten". De wijnindustrie in Australië lijkt eindelijk te beseffen wat ze de afgelopen vijftien jaar heeft losgemaakt en vooral: wat daar de consequenties van zijn. Met indrukwekkende ijver en intel ligentie hebben de wijnmakers in dat onmetelijke werelddeel zich een weg gebaand naar de top van deze industrietak. En hoewel minder dan een schame le vijf procent van de totale mondiale wijnproductie uit Au stralië komt, liggen namen van bedrijven en ideeën van hun wijnmakers nu op ieders lippen. Duval sprak ik al weer een tijdje geleden tijdens een proeverij in Amsterdam. Het was ronduit een wonder dat deze vriendelij ke Australiër zomaar wat tijd kon vrijmaken om op 'toernee' te gaan. Australische wijnma kers zijn op dit moment mis schien wel de drukst bezette mensen in de hele wijn wereld. Niet alleen hebben ze hun han den vol aan de productie van hun wijnen, uit alle delen van de wijnwereld stromen bij hen ook de verzoeken binnen om te ko men adviseren. Zelfs de arro gante Fransen vragen nog wel eens een adviesje aan Duval. „Vooral bedrijven die wijnen willen maken die jong al lekker rijp zijn, willen weten hoe we dat doen", vertelde Duval. Giganten Kleintj es bestaan in Australië in elk geval haast niet meer. Elk f a- miliebedrijf, van oorsprong dikwijls Duits, wordt opgeslokt door giganten als Mildara Blass en door een ander fenomeen van ongekend formaat, Orlando ge naamd. Het bekendste product van dat laatste bedrijf is Jacob's Creek en dat staat hier in de schappen van elk zichzelf res pecterende supermarkt. Jacob's Creek is zelfs de best verkopende wijn in Engeland, waar Orlando met het label aan zijn opmars begon. De wijn is vernoemd naar een klein zijri viertje van de North Para River, in een gebied dat we nu kennen als de Barossa Valley. De Duitse immigrant Jacob Cramp legde daar rond 1880 de basis voor wat nu eenongekende wijnreus is. Daar zetelt nu ook het hoofd kantoor van Orlando, overigens geheel in handen van het Franse Pernod Ricard. Dat hypermo derne bedrijf maakt miljoenen flessen wijn en ze zijn bijna alle maal van goede tot uitstekende kwaliteit. Het is dan ook geen wonder dat supermarkten als Albert Heijn, afhankelijk van bedrijven die volume kunnen leveren, graag zaken met derge lijke bedrijven doen. Om u een idee te geven, Orlando produ ceert de volgende labels wijnen: het genoemde Jacob's Creek, St. Hugo, St. Helga, Jacaranda Rich en (nade aankoop van Wyndham Bstate in Hunter Val ley) Richmond Grove, Hunter Estate, Saxonvale, Montrose en Graigmoor. Om aan de enorme vraag naar wijn te kunnen voldoen, intro duceerde het land drie j aar gele den 'The 2025 strategy'. Het is de saaie titel van het zeer ambi tieuze aanvalsplan om produc tie en kwaliteit in 25 jaar sterk te verhogen Het plan voorziet onder meer in het bijplanten van veertigduizend hectare en er zal bovendien harder dan ooit in regeringskringen worden ge lobbyd voor een oplossing van een probleem dat vestiging van nieuwe wijnbedrijven nu nog in de weg staat: water. Australië heeft weliswaar nog tienduizenden hectaren uitste kende wijnbouwgrond braak- liggenmaar wat heb j e daar aan als er geen water in de buurt is? De aanleg van waterreservoirs vergt 'down under' een nauwe lijks te bevatten investering en die is sinds mensenheugenis vrijwel dagelijks onderwerp van grote meningsverschillen in de Australische politiek. Peter van der Hoest Bij Penfolds, nu één van de beste wijnbedrijven in Australië, bewa ren ze zorgvuldig alle correspondentie tussen de in 1844 naar Au stralië geïmmigreerde dr. Christopher Rawson Penfold en zijn fa milie in het Engelse Brighton. Australische wijnboeren hebben de laatste jaren alle reden tot lachen. foto's Michael Collins Een mini-pizza klaar in een minuut en 55 seconden, drumsticks in 2.50 minuten, lamskotelet in drie minuten, Franse frietjes in 50 seconden. Alle traditionele bakrecords gaan aan diggelen met de Tur boChef, de supersnelle oven die binnenkort op de markt komt. Voorlopig is de snelle oven - een combinatie tussen een magnetron en een hetelucht- oven- alleen verkrijgbaar in de professionele uitvoering. „De oven is zeven tot tien keer sneller dan een combi-magne tron. Dat betekent dat je ge rechten echt heel snel op tafel kan krijgen", zegt marketing manager Erwin Boon van het Arnhemse bedrijf Gelpa ver pakkingen. Gelpa brengt de oven samen met Belluno (Keukens) op de Nederlandse markt. Het Arnhemse bedrijf levert de zogeheten pressware wegwerpverpakking en aller lei benodigheden, Belluno de oven zelf. Volgens Boon is pressware de enige verpak king die de oventemperatuur van 315 graden kan weer staan. De TurboChef vindt z'n oor sprong in de luchtvaarttech nologie. Boon: „Een ingenieur van de Boeing-fabriek die zich bezighield met luchtstro men is op het idee gekomen. Hij is bezig gegaan met het ge geven dat lucht met een be paalde snelheid de ene keer warmte en de andere keer kou oplevert." Samenwerking met een software-ingenieur lever de uiteindelijk de TurboChef op. De oven is snel, wordt aan de buitenkant niet heet en is geurarm. In Amerika is het apparaat een groot succes, evenals in Engeland. In Nederland ligt de weg naar het succes open. Op de vorige week gehouden Horeca Vakbeurs kreeg de oven de innovatieprijs. In de Verenigde Staten is de snelle oven inmiddels in een consumentenversie te koop, voor de lieve som van 2000 dollar .ongeveer 4700 gulden. Binnen twee j aar moet de con sumentenversie van de Tur boChef op de Europese markt verschijnen. Onder de Chinees-Indische restaurants heeft zich de laatste jaren een fikse verschui ving voorgedaan. De concurrentie van andere etnische keukens heeft deze oudste categorie van uit heemse restaurants gedwongen de bakens te verzetten. De restau rants die zich niet aanpasten aan de veranderende tijd legden het loodje en de overlevers dingen naar de gunst van de gast met een vernieuwde kaart en uitgebreide buffetten. Het is niet alleen Chinees en In disch wat de kok schaft maar nieuwe gerechten worden ontleend aan andere keukens van Azië, met na me die van Thailand en Japan. Orien tal Garden in Koudekerke is een voor beeld van die nieuwe aanpak en ontwikkeling. Hoewel het Chinese karakter overheerst en er nog heel wat nasi gorengvariaties op de menukaart prijken, is er ook een keus uit Thaise vooy- en hoofdgerechten en Japanse Tipanschotels. Om die brede oriëntatie te benadruk ken afficheert Oriental Garden zich niet als Chinees-Indisch maar noemt het zich Aziatisch specialiteiten res taurant. Tijdens de eerste kennismaking valt me de aangename sfeer op, het restau rant is groot met veel ruimte tussen de tafels en het is er licht. Eén van de wanden is over de volle breedte be kleed met brokken steen, waartussen planten groeien en waterstroompjes ontspringen. In het nagebootste berg- beekje daaronder zwemmen exoti sche vissen. Een bezoeker hoor ik zeggen dat er ook kreeften zwemmen maar die kan ik zo gauw niet ontdek ken. Het geklater van het water klinkt aangenaam en rustgevend in de oren. De bediening is vriendelijk, ja zelfs vrolijk en zeer behulpzaam bij het uit leggen van de kaart die overigens heel overzichtelijk is. Het begint met tien soepen en bijna dertig voor- en bijge rechten, waaronder een selectie dim- sum, een stuk of vijf kleine hapjes Vrijwel alle gerechten kunnen worden afgehaald of kunt u op heel Walcheren laten thuisbezorgen. De prijzen zijn normaal, dat wil zeg gen dat je in het restaurant duurder uit bent dan bij afhaal. Zo kost mijn Thaise soep Tom Yam Koong 8,75 en afgehaald 7,75. Tom Yam Koong staat omschreven als een pikante soep met garnalen en is overheerlijk maar niet te scherp, tenzij je de twee peper tjes (rawit) oppeuzelt. Het is een soep je met tamelijk veel cocosmelk en ver se kruiden en specerijen in de vorm van blaadjes en wortels, wat een au thentieke indruk maakt. Cocos en de frisse citroensmaak van citroengras en djeroek poeroet (ik gebruik de mij het best bekende Indische benaming) Aziatisch specialiteiten restaurant Oriental Garden Schuttestraat 10-12 4371 AD Koudekerke Tel 0118-551122 Sluitingsdag: maandag Keuken op van 12.00 tot 22.00 uur Creditcards: alle Kinderen: kindermenuutjes Rolstoel: ja Vegetarisch: speciale gerechten gecombineerd met de beetgare grote garnalen vormen een verrukkelijke combinatie. San Kwak Als hoofdgerecht kies ik één van de tien visgerechten: San Kwak, ofwel tongfilet met krab en garnalen in kreeftensaus 39,25). Ik kies er nasi goreng,in dit geval Chinese gebakken rijst, dus met stukjes vlees en omelet, bij in plaats van witte rijst wat de prijs met een paar gulden verhoogt. Op het afhaalmenu staat San Kwak voor 29,75 genoteerd. De San Kwak wordt opgediend op een groot wit bord met een rand van flin terdunne schijfjes komkommer en wortel, zodat het gerecht mooi oogt. De krab is verwerkt in de vrij fors uit gevallen tongrolletjes en ik proef dat we hier niet te maken hebben met de delicate tong uit eigen wateren maar met de veel lossere en volstrekt anders smakende Atlantische tong of liever Senegalese tong. Niettemin een heel lekker gerecht. Oriental Garden durft wel eens buf fetten op te luisteren met Thaise dan seressen. Maar ook zonder die kunst uiting zijn er iedere vrijdag-zaterdag en zondagavond lopende buffetten met Aziatische gerechten voor 24,75 (vrijdag) en 29,75 (zaterdag en zon dag) persoon vanaf 17.30 uur. Een maandmenu van zeven gangen kost 49,75 en de kok maakt een ver rassingsmenu voor een prijs die de gast bepaalt, tussen dertig en honderd gulden. En voor de gastenbinding is er een spaarkaart die met 25 stempels 1 voor elk besteed tientje) recht geeft op een cadeaubon. Rien van Reems Waterkers werd in ons land nauwelijks aangekeken tot op het moment dat de watergroente door vervuiling van het water uit onze beken en sloten was verdwenen. Merkwaardig, maar een feit is wel dat tot in de j aren zeventig er geen mens in ons land was die de waterkers als een water groente of -kruid kon waarderen. Tegenwoordig wordt water kers ook in ons land ge kweekt. Het is een gevoelige plant die hoge eisen stelt aan de kwaliteit van het water dat niet alleen heel zuiver maar ook stromend moet zijn en boven dien nog redelijke hoeveelheden zouten en ijzer moet bevatten. De smaak van de gekweekte wa terkers is wat minder opvallend dan die van de echte wilde wa terkers. Omdat vrijwel niemand meer weet hoe die smaak was. Waterkers leent zich bij uitstek om biologisch te worden ge kweekt. Aan de in ons land ge kweekte waterkers hangt dan ook vrijwel altijd het EKO-la- bel. Voorjaar Waterkers is er vrij wel het gehe le jaar door. Alleen in januari ontbreekt ze in het assortiment in de supermarkt en bij de bete re groenteman. In februari ech ter komt de eerste waterkers van het nieuwe jaar op de markt. En die, geloof het of niet, brengt iets van het komende voorj aar met zich mee. Een goe de reden omjuistin deze ti j d van het jaar gerechten met water kers te bereiden of om er gerech ten mee te garneren. Waterkers heeft een pittige smaak en daarvan maken Fran se koks al eeuwenlang gebruik. Onder invloed van de Nouvelle Cuisine uit de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw gebruikt men de waterkers niet alleen om er gerechten mee te garneren. Men gebruikt de waterkers voor het maken van soepen en sau zen. Men dient de watergroen ten gesmoord of gestoofd op bij gerechten met vis en lichte vlees- en gevogeltesoorten. Wa terkers leent zich, evenals spi nazie, bijzonder goed om in een wok, onder voortdurend roeren en omscheppen, te bakken. De waterkers die in ons land wordt verkocht komt niet uit sluitend uit Nederlandse kwe kerijen. Ook Italië, Frankrijk, Belgie en Duitsland behoren tot de leveranciers van waterkers op onze markten. Ze verschillen onderling niet eens zo heel erg veel. De echte verschillen zitten in de versheid van de waterkers en de versheid staat ook garant voor een goed smaak. Let er bij aankoop dan ook op dat de blaadjes er vers en niet verlept uitzien. De kleur moet helder groen zijn en op de blaadjes mo gen geen verkleuringen of brui ne plekken te zien zijn. Hans Belterman In de dagelijkse receptenru briek op pagina 4 treft u volgen de week suggesties aan voor ge rechten die juist door het gebruik van waterkers iets van het naderende voorjaar in zich hebben. Voor wie dit jaar nu eindelijk wil weten, waar zijn geld blijft, is er de nieuwe versie van de GeldManager. Dat is een computerprogramma op cd- rom voor het bijhouden, behe ren en begroten van de finan ciën. Een maandbegroting laat bijvoorbeeld zien of een huis houden gemiddeld genomen uitkomt met de inkomsten. Zo wordt duidelijk hoeveel er aan woonlasten gespendeerd kan worden of hoeveel er is te reser veren voor grote uitgaven. De cd-rom bevat ook cijfers van vergelijkbare huishoudens. Het Nibud, het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting heeft het schijfje uitgebracht. Het is te bestellen door 55 gulden over te maken op Postbankrekening 36 87 00 (Nibud Utrecht, bestel code C87). Een half uur op de taxi wach ten in de regen? In Oslo is dat voorgoed verleden tijd. Siemens heeft er een slim netwerk ge bouwd, waardoor een beller me teen contact krijgt met de dichtstbijzijnde, beschikbare taxichauffeur. Het netwerk maakt de taxicentrale overbo dig. Je belt gewoon Taxi Scout- zo heet het systeem. Dat bepaalt de locatie van de beller. Omdat alle tweeduizend taxi's in Oslo zijn uitgerust met GPS, weet Taxi Scout ook meteen welke chauffeur in de buurt zit. Het te lefonisch contact tussen rijder en passagier is in een wip ge legd. Als de chauffeur de Want oppikt, zet hij Taxi Scout even uit. Swatch heeft voor Valentijns dag een horloge gemaakt dat grappig en romantisch moet zijn. Het horloge met de naam Amour Total (prijs 100 gulden) is ontworpen door de Zwitserse kunstenaar Albin Christen. Ook op internet fantaseert Swatch verder op Valentijnsdag (www.swatch.com). Net als bij het horloge duikt daar het Huis van de Liefde op, vanwaaruit je een elektronische kaart kunt versturen naar je geliefde. Eigenheimers? Zelf produce rende ontwerpers 1980- 2000' heet de jongste tentoon stelling van het Nederlands Textielmuseum in Tilburg. De titel knipoogt naar de vrolijke interieurstof Eigenheimer die Ton Hoogerwerf en Gerwin van Vulpen op de markt brachten in 1985. Op deze stof brachten zij driedimensionele applicaties aan van rubber en kunststof. Onder de naam Cubic 3 Design ontwierp het duo sieraden, stof fen, meubels en interieurs. De laatste decennia staat Neder land bekend om de grote hoe veelheid ontwerpers uit allerlei disciplines, die zelf produceren. Deze ontwerpers denken zo hun ideeën het best te kunnen uit voeren. In de ogen van de con servatorvan het Textielmuseum zijn ze 'eigenheimers' in de posi tieve zin van het woord. De ten toonstelling loopt tot en met 2 september. Samen met Nestea gaat Coca- Cola nu ook koolzuurvrije ijsthee op de Nederlandse markt. IJsthee mèt bubbeltjes was er al langer. De levering aan de vaderlandse supermarktenis in maart gepland. Het nieuwe assortiment kent de smaken ci troen, perzik en limoen. De nieuwe ijsthee krijgt driever- pakkingen: literpakken, 33 cl- flesjes en 0,2 literflesjes. Op de gestaag groeiende ijstheemarkt moet de Coca-ijsthee het onder meer opnemen tegen namen als Liptonice en Pickwick Fresh Tea.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 10