Opruimen eenden schok voor buurt PZC PZC Oefenen met brandende vliegtuigen Veere is 1,3 miljoen kwijt aan opruimen vuile grond Artemis voelt zich slachtoffer van vriendj espolitiek Connexxion past dienstregeling voor Middelburgse bus aan 17 Oostkapellenaren boos op gemeente Hulpactie voor kleuterschool in Roemenië Patiënt te lang in ziekenhuis Vlaggenmast terug op stadhuis Beschermde vogel moet naar asiel Waterschap wint zaak afrastering UW HUIS AANPASBAAR, UW WOONOMGEVING TOEGANKELJK EN VEILIG: ZEELAND IN 2030 donderdag 25 januari 2001 doorNadia Berkelder 0OSTKAPELLE - Ongeveer lachtig eenden zijn deze week verdwenen uit de vijver aan de Halve Maanstraat in Oostka- pelle verdwenen. „Vermoord", zeggen buurtbewoners. De ge meente vindt de opruimactie noodzakelijk. De eenden ver oorzaakten overlast. De eenden werden vorige week en afgelopen dinsdag wegge haald op last van de gemeente. Ze zorgden voor overlast. Vooral het schoolplein van ba sisschool De Knotwilg was re gelmatig met eendenpoep besmeurd. Daarnaast veroor zaakten de eenden volgens wet houder J. Houmes ook gevaar lijke verkeerssituaties. „De eenden vlogen soms in wolken over de straat. Dat was haast niet meer toelaatbaar. De eenden zijn door pluimvee handelaar Nijpjes uit Sint Lau rens gevangen en verkocht aan eèn handelaar in Ouddorp. Nijpjes ruimt wel vaker eenden voor de gemeente opWat er met de eenden is gebeurd, is niet he lemaal duidelijk. „Wat de weg van een eend via de handel is, weet ik niet precies. Ze zullen hun bestemming wel vinden", zegt Houmes. Volgens de bewo- I ners zijn de vogels geslacht. Eieren Buurtbewoners zijn geschokt I door de opruimactie. Ze waren vooraf niet op de hoogte van de plannen om de eenden weg te halen. „We zijn kwaad dat de eenden zijn weggehaald zonder ons in kennis te stellen", zegt G. Neve-Pierhagen. Volgens de be woners zijn er vriendelijker me thodes om de overlast van een den te bestrijden, zoalsdeeieren weghalen in de broedperiode. De eenden hadden ook elders in de gemeente uitgezet kunnen worden, zoals bij de Westkapel- se kreek of in het Veerse bos. Houmes vindt verplaatsen geen optie. „Ze komen zo weer te rug." Ook eieren schudden of weghalen vindt hij geen alter- AAGTEKERKE - De stichting Hulp aan Roemenië uit Aagte- kerke houdt van 5 tot en met 10 februari een collecte in Aagte- kerke en Meliskerke. De op brengst is bestemd voor het re noveren van een kleuterschool in Roemenië. De stichting geeft sinds 1992 aan enkele Hongaarse ge meenschappen in Roemenië in de vorm van kleding, levens middelen, fietsen, medicijnen en bijbelse lectuur. Het afgelo pen jaar gingen vrijwilligers twee keer langs om hulpgoede ren te brengen. De opbrengst van deze collecte is bedoeld voor sanitaire voor zieningen en bouwmateriaal voor verdere renovatie van de kleuterschool. De stichting schat het benodigde bedrag op tienduizend gulden. Op dit mo ment is er geen stromend water in de school. De toiletten zijn ondergebracht in een gebouwtje dat dertig meter van de school is verwijderd. Het is de bedoeling dat een aantal wc's met een gar derobe in de school komt. De muren zijn inmiddels gereno veerd, maar ook het dak is drin gend aan een opknapbeurt toe. redactie midden-zeeland Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA goes Tel: (0113) 273000 Fax:(0113)273030 e-mail: redgoes@pzc.nl te Goes: R Bosboom I.Huibers A.M. van der Jagt M. Koek E. Soesman te Vlissingen: A.A. van der Sluis (chef) N.F.C. Berkelder R-H. Hoving E.L. Ramakers M.J van den Broek K.L. de Vries (sport) centrale redactie i Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA vlissingen Tel: (0118) 484000 Fax; (0118) 470102 e-mail: redactie@pzc.nl Internet http://www.pzc.nl e-mail: redactie@pzc.nl natief. „Dan moet je wachten tot het eierschudseizoen daar is." Direct ingrijpen was vol gens de wethouder noodzake lijk. De situatie was onhoud baar geworden. „Dit is een effectieve oplossing", meent hij. In de vijver zaten ongeveer tachtig gewone eenden en acht Kaapse eenden. „Die Kaapse eenden zijn een paar jaar gele den uitgezet en hebben vervol gensjongen gekregen", zegt Ne ve-Pierhagen. Ze denkt dat de opruimactie weinig zin heeft. „Over een maand zitten er ge woon weer eenden. Bovendien trekken ze in het voorjaar weer weg. In de winter, tijdens de vorst, zoeken ze binnenwater op." In de vijver was eerst een eiland en een rietkraag waarin de een den zich konden verschuilen. Het riet en het eilandje zijn ver dwenen, zodat de eenden langs de waterkant gaan zitten en in de tuinen gaan lopen. De bewo ners vinden dat de gemeente de vijver intact had moeten laten. „Het is een belangenafweging", licht Houmes toe. „We hebben de afgelopen jaren in het gebied geïnvesteerd. Er zijn speeltoe stellen geplaatst. Voor de een den is dat nadeliger, maar voor de kinderen is "het een oplos sing." Hij vindt dat er te veel eenden waren. „In een natuurgebied maakt het niet uit, maar in die buurt kun je zo'n grote popula tie niet hebben." Houmes is de bewoners nog een beetje tegemoet gekomen. Hij heeft de handelaar gevraagd een koppeltje Kaapse eenden terug te zetten in de vijver, om dat de buurtbewoners gehecht waren aan de dieren. Sinds woensdagmorgen zwemt het stel weer rond. „De voortplan ting is verzekerd", stelt de wet houder vast. door Ab van derSluis MIDDELBURG - Het open baar vervoersbedrijf Connex xion voert met ingang van zondag 28 januari een nieuwe dienstregeling in voor Mid delburg. Omdat de wijziging nogal ingrijpend zijn, komt er speciale folder uit die onder meer via de chauffeur in de bus te verkrijgen is. De wijzi ging heeft te maken met de lagere inkomsten van Con nexxion. Het bedrijf moet be zuinigen. Zeeland krijgt dit jaar veel minder geld van de rijksover heid voor het openbaar ver voer. Busmaatschappij Connex xion moet zelf een deel van dat geld besparen door doelmati ger te werken. De invoering van de nieuwe dienstregeling gebeurt dan ook met toestem ming van de provincie, die op drachtgever is voor het open baar vervoer in Middelburg. Reizigers van Connexxion kunnen op een aantal manie ren in het bezit komen van de nieuwe dienstregeling. In de bussen is een folder verkrijg baar. Van de website ivwio- .connexxion.nl kan een over zicht van alle wijzigingen in de dienstregelingstabellen worden afgehaald. De busmaatschappij ver strekt daarnaast informatie via de klantenservice op tele foonnummer 0900-2666399. Volgens het busbedrijf maken steeds minder mensen ge bruik van het openbaar ver voer. De inkomsten van Con nexxion zijn daardoor veel lager dan was verwacht. Bo vendien stegen de kosten, on der meer door de hoge diesel- prijzen. Zwakke lijnen Het bedrijf zag zich daardoor gedwongen om te bezuinigen. Dat gebeurt door bussen en chauffeurs nog efficiënter in te zetten en door een aantal ritten of lijnen te schrappen. Het gaat volgens Connexxion vooral om zwakke lijnen of ritten, zodat het aantal reizi gers dat gedupeerd wordt, ge ring is. Lijn 56 en 104 rijden door 't Zand. Nieuw is dat lijn 56 via het centrum en station naar de wijk Dauwendaele rijdt. Lijn 58 (Stromenwijk) rijdt via het centrum en station door naar Middelburg-zuid en Oost- Souburg. De lijnen 52 (Griffi oen) en 53 (Klarenbeek) rijden in de nieuwe dienstregeling één maal per uur Lijn 56 (Dauwendaele) rijdt via Kou- el ekerke naar Vlissingen. Overstappen op lij n 5 8 naar de Stromenwijk en Vlissingen kan bij de halte Middelburg Nieuwe Haven. Lijn 57 (Eras- muswijk/Magistraatwijk- /Reijershove) rijdt na de halte Middelburg Loskade verder als lijn 58. Deze lijn rijdt via het centrum en de Stromenwijk door naar Vlissingen. Mensen die in Vlissingen of het centrum op lijn 58 stappen, rijden na de Loskade als lijn 57 verder naar de Erasmuswijk, Magi- straatwijk en Reijershove. Reizigers kunnen op de Los kade overstappen op lijn 52 naar de Griffioen of lijn 53 naar Klarenbeek. - Tijdens de opening van het trainingscentrum op de vliegbasis Woensdrecht werd een demonstratie gegeven. Modern trainingscentrum geopend op vliegbasis Woensdrecht foto Roland de Bruin/GPD door Rinze Brandsma WOENSDRECHT - Eén druk op een knop door staatssecreta ris van defensie Van Hoof en uit een F16 laait een enorme motor- brand, terwijl uit een helikopter hoge vlammen lekken en een groot verkeersvliegtuig schuil gaat achter een inferno van brandende brandstof. Maar dat is ook de bedoeling. De be windsman opende woensdag op vliegbasis Woensdrecht een nieuw, 35 miljoen kostend oe fenterrein voor de brandweer, dat in de wereld zijn gelijke niet kent. Brandbestrijders van de lucht machten van alle NAVO-landen en van civiele vliegvelden kun nen er oefenen om vliegtuig- branden zo snel mogelijk te doven en zoveel mogelijk passa giers en bemanningsleden te redden. In Woensdrecht wordt daartoe gebruik gemaakt van vier 'dum mies' van vliegtuigen. De vlam menzee wordt gestookt met schoon propaangas en bluswa ter en bluspoeder worden her gebruikt, want het oefencen trum is milieuvriendelijk. Aan het oefencentrum is twee jaar gebouwd. De eerste cursus sen hebben er al gedraaid en ook een buitenlands brandweer korps heeft al geoefend op de bestrijding van brand bij heli kopters. Brandweerkorpsen van militaire en civiele vliegvel den moesten het een halve eeuw doen met een oefenplek in de buurt van Arnhem, met beperk te faciliteiten. Woensdrecht bleek de beste plaats voor een moderner en uitgebreider oe fencentrum: er heerst een sta biele windrichting, er is plek ge noeg en het ligt zo afgelegen dat de buitenwereld niet steeds hoeft op te schrikken van de be drieglijk echt nagebootste vliegtuigrampen. Het computergestuurde oefen centrum is bestemd voor alle Europese en Navo-partners. De bezettingsgraad is nu vijftig procent en van buiten de Neder landse luchtmacht is 'interesse' getoond. Een dag brandbestrij ding met instructeurs en blus- wagens kost 1500 gulden per persoon. Commandotoren Het oefencentrum ligt vlakbi] de landingsbaan van Woens drecht en is uitgerust met een eigen commandotoren. Het cen trum werkt met levensechte si mulaties, die met computerpro gramma's gestuurd worden. De computer controleert de vlam men - gestookt met vloeibaar propaan - de temperatuur en het blusmiddel. Sensoren meten of de brand op door Ab van der Sluis DOMBURG - Het opruimen van vervuilde locaties in de gemeen te Veere kost rond de 1,3 miljoen gulden. Het gemeentebestuur hoeft dat bedrag niet helemaal zelf op te hoesten. Van particu liere eigenaren van panden en grond, kopers van woningen en projectontwikkelaars wordt ook een bijdrage verwacht. De gemeente zelf is in ieder geval honderdduizend gulden kwijt aan onderzoekskosten. Dat staat in het concept-bodembe leidsplan. De kwaliteit van de bodem krijgt steeds meer aandacht. Bij bouwplannen, de aan- en ver koop van grond, herinrichtings werkzaamheden, aanleggen en vernieuwing van riolering en het beheer van sloten wordt na drukkelijk gekeken naar even tuele bodemverontreiniging. De gemeente heeft onderzocht hoe het gesteld is met de veront reiniging in de dertien kernen. Elk dorp had en heeft kleine be drijfjes. Die veroorzaakten zogeheten historische veront reinigingen met lood, zware me talen, koperen zink. Petroleum- handel van meer recente datum zorgde eveneens voor vieze grond. De kernen Domburg, Veere en Westkapelle zijn door hun lange geschiedenis ernstig verontrei nigd. Domburg heeft een histo rische burgring en een oude tramremise. Veere was handels plaats en had scheepswerven. Westkapelle bestond al in de tijd van de Noormannen en had langdurig te lijden onder oor logsgeweld. Al die factoren spelen mee in de mate van bodemverontreini ging. Hoe ouder de kern, hoe slechter de kwaliteit van de bo dem. In geen enkel geval is ove rigens sprake van een direct gevaar voor de Veerse volksge zondheid. In het concept-beleidsplan van Veere staat dat het gemeentebe stuur in ieder geval nieuwe ver ontreinigingen wil voorkomen. De grond moet schoongemaakt worden als bijvoorbeeld op een oud bedrijfsterrein woningen gebouwd worden. Binnen nu en vier jaar wil de ge meente dringende verontreini gingen aanpakken en dat licht verontreinigde grond maximaal hergebruikt wordt. Volgens I. J. Bebelaar, tech nisch milieubeleidsmedewer ker, is het vrijwel ondoenlijk en onbetaalbaar om alle (histo risch) verontreinigde grond in Veere schoon te maken. „In het ergste geval, als bijvoor beeld op alle door ons geïnven tariseerde plekken gewoond zou gaan worden waar eerst be drijven waren, was de gemeente Veere 2,2 miljoen gulden kwijt. Maar je hoeft niet alles schoon te maken als de functie niet ver anderd. Amsterdam en Maas tricht graaf je tenslotte ook niet af. Vorig jaar hebben we in Veere op de plek van de oude school al leen de leeflaag afgegraven en er een schone laag op gegooid. In de diepte zit nog steeds veront reiniging. Als we alles hadden afgegraven, had ons dat tonnen gekost." Uitvoeringsplan Het conceptplan ligt momenteel ter inzage. Na vaststelling van het plan door de gemeenteraad, wordt een uitvoeringsplan ge maakt. Daarin komt te staan welke onderzoeken en sanerin gen zijn gepland en in welk jaar. Dat plan is in de tweede helft van dit jaar klaar. (Advertentie) VLISSINGEN-Uitbehandelde patiënten blijven soms langer dan nodig is in de Zeeuwse ziekenhuizen liggen. De oorzaak zijn de wachtlijsten bij verpleeg- en verzorgingshuizen en in de thuiszorg. Zeeland doet het iets slechter dan gemiddeld in Nederland. Dat blijkt na studie van het onderzoeksbureau Prismant in Utrecht over 1999. De 'verkeerde bedproblematiek' wordt be keken in verkeerde beddagen. In Zeeland lag het percentage 'verkeerde beddagen' op 7,3 te gen landelijk 6,1 procent. Volgens het onderzoeksbureau is het aantal verkeerde beddagen ten opzichte van 1994 wel ge lijk gebleven. Maar omdat de gemiddelde verpleegduur van patiënten in het juiste bed is gedaald, is het aandeel van ver keerde bedpatiënten gestegen. VLISSINGEN - Als het weer meespeelt, wordt vandaag een vlaggenmast (donderdag) op het Vlissingse stadhuis ge plaatst. Het werk kon gisteren door de stevige wind niet door gaan. Sinds de zware najaarsstorm van vorig jaar september prijkt er geen vlaggenmast meer op het stadhuist. De plaat sing moet met een grote kraanwagen gebeuren. Daarom neemt de gemeente enkele verkeersmaatregelen. De noorde lijke rijbaan van de Paul Krugerstraat (ter hoogte van het stadhuis) wordt tijdelijk afgesloten voor het verkeer. De werkzaamheden, die om negen uur 's ochtends beginnen, du ren naar verwachting een halve dag. De verkeersmaatregelen worden aangegeven met omlei dingsborden. Het verkeer via deze routes moet rekening hou den met vertragingen. MIDDELBURG - De Algemene Inspectiedienst (AID) van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV) heeft een man uit de regio Walcheren onlangs berispt, omdat hij beschermde vogels niet naar een erkend asiel, zoals De Mikke in Middelburg, heeft gebracht. „De regel is dat een knobbelgans of een buizerd in een erkend asiel verzorging moeten krijgen", legt W. Brouwer van het AID uit. Dit voorschrift uit de Vogelwet of de Natuurbescher mingswet zou in Zeeland lang niet bij iedereen bekend zijn. Dieren die in het verkeer gewond zijn geraakt, worden thuis opgevangen. „En waarschijnlijk liefdevol verzorgd. Maar dat mag niet. De AID ziet streng toe op naleving van deze regel, omdat mensen het argument kunnen gebruiken dat ze een dier verzorgen, terwijl ze de beschermde vogels in werkelijkheid illegaal in hun bezit hebben." DEN HAAG - Het dagelijks bestuur van het waterschap ZeeuwseEilanden heeft in augustus '98 A. van den Dorpel uit Krabbendijke terechtaangeschreven om een afrastering ten minste een meter van de weg, deNoordschans, op te richten. Tot die conclusie komt de afdelingbestuursrechtspraak van de Raad van State in Den Haag in het hoger beroepdat het wa terschap heeft aangespannen tegen een uitspraak van debe- stuursrechter in Middelburg. De rechter in Middelburg had de aanschrijving van het water schap vernietigd,omdat het Van den Dorpel ten onrechte niet zou hebben gewezenop de mogelijkheid om zijn afrastering op vijftig centimeter uit de weg tebouwen, de plaats waar ook zijn oude hek was geplaatst. Volgens de Raad van State mag van den Dorpel alleen onder houd plegen aanzijn oude hek. Als hij een nieuwe afrastering wil bouwen, dan moet deze eenmeter uit de weg zoals het wa terschap in de aanschrijving reeds hadbepaald. de juiste wijze geblust wordt. In geval van nood kan de computer het systeem ook uitschakelen. Vanuit de controlekamer wor den de branden en de oefenende hulpverleners bovendien in de gaten gehouden. Er kan geoefend worden met modellen van een F16, een heli kopter, een verkeersvliegtuig (met kenmerken van een Hercu les en een DC 10), een vracht vliegtuig dat een buiklanding heeft gemaakt, en met vloeistof- branden rond de vliegtuigen. De modellen zijn op ware grootte, maar gemaakt uit dik staal, om dat van echte lichtmetalen vliegtuigen bij brand weinig overblijft. In Oostkapelle zorgt een installatie ervoor dat het grondwater over één a twee jaar weer schoon is. foto Ruben Oreel door Roelf Reinders MIDDELBURG - Het reïnte- gratiebedrijf van het vrouwen hulpcentrum Artemis in Mid delburg is boos over de gang van zaken bij de aanbesteding van werklozen en arbeidsonge schikten. In een rechtszaak wil directeur Jeannette Poorter een schadevergoeding eisen. Vol gens haar is de aanbesteding oneerlijk verlopen en is de pro cedure beheerst door vriendjes politiek en kartelvorming. Het nog onduidelijk wie Arte- mis precies wil aanklagen. „Dat moeten we juridisch nog uit pluizen", aldus Poorter. Volgens haar komen het ministerie van Sociale Zaken, de grote uitvoe ringsinstanties (uvi's) als GAK of Cadans en het Landelijk in stituut sociale verzekeringen (Lisv) dat de procedure van de aanbesteding heeft opgesteld in aanmerking. De regering heeft sinds vorig jaar de begeleiding van werklo zen (WW'ers) en arbeidsgehan dicapten (WAO'ers) naar een baan geprivatiseerd. Dat was tot dit jaar het werk van Ar beidsvoorziening. De uitvoe ringsinstanties die de uitkerin gen verzorgen, hebben met een openbare aanbesteding parti culiere reïntegratiebureaus in geschakeld die de WW'ers en WAO'ers bijvoorbeeld omscho len. De reïntegratietak van Artemis die zich op begeleiding van al leen vrouwen richt, heeft voor de begeleiding van 65 vrouwen contracten met uitvoeringsin stantie Uszo getekend. Hiermee is Artemis het één na kleinste van de 32 Nederlandse reïnte- gratiebedrijven waarmee uvi's in zee zijn gegaan. Het levert het Middelburgse centrum ruim an derhalf miljoen gulden op Vol gens directeur Poorter had haar bedrijf voor sexespecifieke be geleiding veel meer contracten voor moeilijk plaatsbare vrou wen moeten krijgen. „Er is heel wat fout gegaan", aldus Poorter. Zij zegt dat er sprake is geweest van oneerlijke concurrentie. „De methode van openbare aanbesteding was bedoeld om vriendjespolitiek en kartelvor ming uit te sluiten. Maar dat was wel de praktijk. Volgens Poorter zijn het vooral de WW'ers en WAO'ers met de minste kansen die de dupe zijn geworden. Dat zegt ook voorzit ter Witteveen van het College van Toezicht Sociale Verzeke ringen (CTSV) Dit college kwam deze week met een kri tisch rapport over de aanbeste dingsprocedure van de trajec ten voor ruim 60.000 mensen, De procedure zou onvoldoende doorzichtig zijn en belemme rend voor de kleine reïntegra- tiebedrijven werken. Witteveen vreest dat door de procedure juist de moeilijk plaatsbare WW'ers en WAO'ers buiten de boot vallen. Volgens hem be staat het gevaar dat bedrijven zich richten op de gemakkelijke gevallen. Oneerlijkheid Poorter wil de oneerlijkheid van de aanbesteding in een rechts zaak aan de kaak stellen. Zij eist ook een schadevergoeding maar verwacht hevige tegenstand. „Als wij dit winnen, willen straks alle honderden nieuwe reïntegratiebedrijven die niks hebben gekregen een schade vergoeding van een miljoen gul den." Naast de 65 vrouwen die Arte mis bij de aanbesteding heeft gekregen, heeft het centrum nog zo'n 170 trajecten lopen om vrouwen aan het werk te helpen „We hebben een orderporte feuille van 4,2 miljoen", zegt Poorter, die met haar bedrijf twee jaar geleden nog aan de rand van een faillissement stond. Artemis heeft naast een kantoor in Middelburg vestigingen in Velp en Drachten. Wilt u reageren? Bel Omroep Zeeland. Programma Klantenservice KLAVERBLAD ZEELAND Woensdag 31 januari, 13.30-14.00 uur. Telefoon: 0118-49 99 00

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 17