Opruimen eenden
schok voor buurt
PZC
PZC
Oefenen met brandende vliegtuigen
Veere is 1,3 miljoen kwijt
aan opruimen vuile grond
Artemis voelt zich
slachtoffer van
vriendj espolitiek
Connexxion past dienstregeling
voor Middelburgse bus aan
17
Oostkapellenaren boos op gemeente
Hulpactie voor
kleuterschool
in Roemenië
Patiënt te lang in ziekenhuis
Vlaggenmast terug op stadhuis
Beschermde vogel moet naar asiel
Waterschap wint zaak afrastering
UW HUIS AANPASBAAR, UW WOONOMGEVING TOEGANKELJK EN VEILIG:
ZEELAND IN 2030
donderdag 25 januari 2001
doorNadia Berkelder
0OSTKAPELLE - Ongeveer
lachtig eenden zijn deze week
verdwenen uit de vijver aan de
Halve Maanstraat in Oostka-
pelle verdwenen. „Vermoord",
zeggen buurtbewoners. De ge
meente vindt de opruimactie
noodzakelijk. De eenden ver
oorzaakten overlast.
De eenden werden vorige week
en afgelopen dinsdag wegge
haald op last van de gemeente.
Ze zorgden voor overlast.
Vooral het schoolplein van ba
sisschool De Knotwilg was re
gelmatig met eendenpoep
besmeurd. Daarnaast veroor
zaakten de eenden volgens wet
houder J. Houmes ook gevaar
lijke verkeerssituaties. „De
eenden vlogen soms in wolken
over de straat. Dat was haast
niet meer toelaatbaar.
De eenden zijn door pluimvee
handelaar Nijpjes uit Sint Lau
rens gevangen en verkocht aan
eèn handelaar in Ouddorp.
Nijpjes ruimt wel vaker eenden
voor de gemeente opWat er met
de eenden is gebeurd, is niet he
lemaal duidelijk. „Wat de weg
van een eend via de handel is,
weet ik niet precies. Ze zullen
hun bestemming wel vinden",
zegt Houmes. Volgens de bewo-
I ners zijn de vogels geslacht.
Eieren
Buurtbewoners zijn geschokt
I door de opruimactie. Ze waren
vooraf niet op de hoogte van de
plannen om de eenden weg te
halen. „We zijn kwaad dat de
eenden zijn weggehaald zonder
ons in kennis te stellen", zegt G.
Neve-Pierhagen. Volgens de be
woners zijn er vriendelijker me
thodes om de overlast van een
den te bestrijden, zoalsdeeieren
weghalen in de broedperiode.
De eenden hadden ook elders in
de gemeente uitgezet kunnen
worden, zoals bij de Westkapel-
se kreek of in het Veerse bos.
Houmes vindt verplaatsen geen
optie. „Ze komen zo weer te
rug." Ook eieren schudden of
weghalen vindt hij geen alter-
AAGTEKERKE - De stichting
Hulp aan Roemenië uit Aagte-
kerke houdt van 5 tot en met 10
februari een collecte in Aagte-
kerke en Meliskerke. De op
brengst is bestemd voor het re
noveren van een kleuterschool
in Roemenië.
De stichting geeft sinds 1992
aan enkele Hongaarse ge
meenschappen in Roemenië in
de vorm van kleding, levens
middelen, fietsen, medicijnen
en bijbelse lectuur. Het afgelo
pen jaar gingen vrijwilligers
twee keer langs om hulpgoede
ren te brengen.
De opbrengst van deze collecte
is bedoeld voor sanitaire voor
zieningen en bouwmateriaal
voor verdere renovatie van de
kleuterschool. De stichting
schat het benodigde bedrag op
tienduizend gulden. Op dit mo
ment is er geen stromend water
in de school. De toiletten zijn
ondergebracht in een gebouwtje
dat dertig meter van de school is
verwijderd. Het is de bedoeling
dat een aantal wc's met een gar
derobe in de school komt. De
muren zijn inmiddels gereno
veerd, maar ook het dak is drin
gend aan een opknapbeurt toe.
redactie
midden-zeeland
Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA goes
Tel: (0113) 273000
Fax:(0113)273030
e-mail: redgoes@pzc.nl
te Goes:
R Bosboom
I.Huibers
A.M. van der Jagt
M. Koek
E. Soesman
te Vlissingen:
A.A. van der Sluis (chef)
N.F.C. Berkelder
R-H. Hoving
E.L. Ramakers
M.J van den Broek
K.L. de Vries (sport)
centrale redactie
i Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA vlissingen
Tel: (0118) 484000
Fax; (0118) 470102
e-mail: redactie@pzc.nl
Internet
http://www.pzc.nl
e-mail: redactie@pzc.nl
natief. „Dan moet je wachten
tot het eierschudseizoen daar
is." Direct ingrijpen was vol
gens de wethouder noodzake
lijk. De situatie was onhoud
baar geworden. „Dit is een
effectieve oplossing", meent hij.
In de vijver zaten ongeveer
tachtig gewone eenden en acht
Kaapse eenden. „Die Kaapse
eenden zijn een paar jaar gele
den uitgezet en hebben vervol
gensjongen gekregen", zegt Ne
ve-Pierhagen. Ze denkt dat de
opruimactie weinig zin heeft.
„Over een maand zitten er ge
woon weer eenden. Bovendien
trekken ze in het voorjaar weer
weg. In de winter, tijdens de
vorst, zoeken ze binnenwater
op."
In de vijver was eerst een eiland
en een rietkraag waarin de een
den zich konden verschuilen.
Het riet en het eilandje zijn ver
dwenen, zodat de eenden langs
de waterkant gaan zitten en in
de tuinen gaan lopen. De bewo
ners vinden dat de gemeente de
vijver intact had moeten laten.
„Het is een belangenafweging",
licht Houmes toe. „We hebben
de afgelopen jaren in het gebied
geïnvesteerd. Er zijn speeltoe
stellen geplaatst. Voor de een
den is dat nadeliger, maar voor
de kinderen is "het een oplos
sing."
Hij vindt dat er te veel eenden
waren. „In een natuurgebied
maakt het niet uit, maar in die
buurt kun je zo'n grote popula
tie niet hebben."
Houmes is de bewoners nog een
beetje tegemoet gekomen. Hij
heeft de handelaar gevraagd
een koppeltje Kaapse eenden
terug te zetten in de vijver, om
dat de buurtbewoners gehecht
waren aan de dieren. Sinds
woensdagmorgen zwemt het
stel weer rond. „De voortplan
ting is verzekerd", stelt de wet
houder vast.
door Ab van derSluis
MIDDELBURG - Het open
baar vervoersbedrijf Connex
xion voert met ingang van
zondag 28 januari een nieuwe
dienstregeling in voor Mid
delburg. Omdat de wijziging
nogal ingrijpend zijn, komt er
speciale folder uit die onder
meer via de chauffeur in de
bus te verkrijgen is. De wijzi
ging heeft te maken met de
lagere inkomsten van Con
nexxion. Het bedrijf moet be
zuinigen.
Zeeland krijgt dit jaar veel
minder geld van de rijksover
heid voor het openbaar ver
voer.
Busmaatschappij Connex
xion moet zelf een deel van dat
geld besparen door doelmati
ger te werken. De invoering
van de nieuwe dienstregeling
gebeurt dan ook met toestem
ming van de provincie, die op
drachtgever is voor het open
baar vervoer in Middelburg.
Reizigers van Connexxion
kunnen op een aantal manie
ren in het bezit komen van de
nieuwe dienstregeling. In de
bussen is een folder verkrijg
baar. Van de website ivwio-
.connexxion.nl kan een over
zicht van alle wijzigingen in
de dienstregelingstabellen
worden afgehaald.
De busmaatschappij ver
strekt daarnaast informatie
via de klantenservice op tele
foonnummer 0900-2666399.
Volgens het busbedrijf maken
steeds minder mensen ge
bruik van het openbaar ver
voer. De inkomsten van Con
nexxion zijn daardoor veel
lager dan was verwacht. Bo
vendien stegen de kosten, on
der meer door de hoge diesel-
prijzen.
Zwakke lijnen
Het bedrijf zag zich daardoor
gedwongen om te bezuinigen.
Dat gebeurt door bussen en
chauffeurs nog efficiënter in
te zetten en door een aantal
ritten of lijnen te schrappen.
Het gaat volgens Connexxion
vooral om zwakke lijnen of
ritten, zodat het aantal reizi
gers dat gedupeerd wordt, ge
ring is.
Lijn 56 en 104 rijden door 't
Zand. Nieuw is dat lijn 56 via
het centrum en station naar de
wijk Dauwendaele rijdt. Lijn
58 (Stromenwijk) rijdt via het
centrum en station door naar
Middelburg-zuid en Oost-
Souburg. De lijnen 52 (Griffi
oen) en 53 (Klarenbeek) rijden
in de nieuwe dienstregeling
één maal per uur Lijn 56
(Dauwendaele) rijdt via Kou-
el ekerke naar Vlissingen.
Overstappen op lij n 5 8 naar de
Stromenwijk en Vlissingen
kan bij de halte Middelburg
Nieuwe Haven. Lijn 57 (Eras-
muswijk/Magistraatwijk-
/Reijershove) rijdt na de halte
Middelburg Loskade verder
als lijn 58.
Deze lijn rijdt via het centrum
en de Stromenwijk door naar
Vlissingen. Mensen die in
Vlissingen of het centrum op
lijn 58 stappen, rijden na de
Loskade als lijn 57 verder
naar de Erasmuswijk, Magi-
straatwijk en Reijershove.
Reizigers kunnen op de Los
kade overstappen op lijn 52
naar de Griffioen of lijn 53
naar Klarenbeek.
-
Tijdens de opening van het trainingscentrum op de vliegbasis Woensdrecht werd een demonstratie gegeven.
Modern trainingscentrum geopend op vliegbasis Woensdrecht
foto Roland de Bruin/GPD
door Rinze Brandsma
WOENSDRECHT - Eén druk
op een knop door staatssecreta
ris van defensie Van Hoof en uit
een F16 laait een enorme motor-
brand, terwijl uit een helikopter
hoge vlammen lekken en een
groot verkeersvliegtuig schuil
gaat achter een inferno van
brandende brandstof. Maar dat
is ook de bedoeling. De be
windsman opende woensdag op
vliegbasis Woensdrecht een
nieuw, 35 miljoen kostend oe
fenterrein voor de brandweer,
dat in de wereld zijn gelijke niet
kent.
Brandbestrijders van de lucht
machten van alle NAVO-landen
en van civiele vliegvelden kun
nen er oefenen om vliegtuig-
branden zo snel mogelijk te
doven en zoveel mogelijk passa
giers en bemanningsleden te
redden.
In Woensdrecht wordt daartoe
gebruik gemaakt van vier 'dum
mies' van vliegtuigen. De vlam
menzee wordt gestookt met
schoon propaangas en bluswa
ter en bluspoeder worden her
gebruikt, want het oefencen
trum is milieuvriendelijk.
Aan het oefencentrum is twee
jaar gebouwd. De eerste cursus
sen hebben er al gedraaid en ook
een buitenlands brandweer
korps heeft al geoefend op de
bestrijding van brand bij heli
kopters. Brandweerkorpsen
van militaire en civiele vliegvel
den moesten het een halve eeuw
doen met een oefenplek in de
buurt van Arnhem, met beperk
te faciliteiten. Woensdrecht
bleek de beste plaats voor een
moderner en uitgebreider oe
fencentrum: er heerst een sta
biele windrichting, er is plek ge
noeg en het ligt zo afgelegen dat
de buitenwereld niet steeds
hoeft op te schrikken van de be
drieglijk echt nagebootste
vliegtuigrampen.
Het computergestuurde oefen
centrum is bestemd voor alle
Europese en Navo-partners. De
bezettingsgraad is nu vijftig
procent en van buiten de Neder
landse luchtmacht is 'interesse'
getoond. Een dag brandbestrij
ding met instructeurs en blus-
wagens kost 1500 gulden per
persoon.
Commandotoren
Het oefencentrum ligt vlakbi]
de landingsbaan van Woens
drecht en is uitgerust met een
eigen commandotoren. Het cen
trum werkt met levensechte si
mulaties, die met computerpro
gramma's gestuurd worden. De
computer controleert de vlam
men - gestookt met vloeibaar
propaan - de temperatuur en het
blusmiddel.
Sensoren meten of de brand op
door Ab van der Sluis
DOMBURG - Het opruimen van
vervuilde locaties in de gemeen
te Veere kost rond de 1,3 miljoen
gulden. Het gemeentebestuur
hoeft dat bedrag niet helemaal
zelf op te hoesten. Van particu
liere eigenaren van panden en
grond, kopers van woningen en
projectontwikkelaars wordt
ook een bijdrage verwacht. De
gemeente zelf is in ieder geval
honderdduizend gulden kwijt
aan onderzoekskosten. Dat
staat in het concept-bodembe
leidsplan.
De kwaliteit van de bodem
krijgt steeds meer aandacht. Bij
bouwplannen, de aan- en ver
koop van grond, herinrichtings
werkzaamheden, aanleggen en
vernieuwing van riolering en
het beheer van sloten wordt na
drukkelijk gekeken naar even
tuele bodemverontreiniging.
De gemeente heeft onderzocht
hoe het gesteld is met de veront
reiniging in de dertien kernen.
Elk dorp had en heeft kleine be
drijfjes. Die veroorzaakten
zogeheten historische veront
reinigingen met lood, zware me
talen, koperen zink. Petroleum-
handel van meer recente datum
zorgde eveneens voor vieze
grond.
De kernen Domburg, Veere en
Westkapelle zijn door hun lange
geschiedenis ernstig verontrei
nigd. Domburg heeft een histo
rische burgring en een oude
tramremise. Veere was handels
plaats en had scheepswerven.
Westkapelle bestond al in de tijd
van de Noormannen en had
langdurig te lijden onder oor
logsgeweld.
Al die factoren spelen mee in de
mate van bodemverontreini
ging. Hoe ouder de kern, hoe
slechter de kwaliteit van de bo
dem. In geen enkel geval is ove
rigens sprake van een direct
gevaar voor de Veerse volksge
zondheid.
In het concept-beleidsplan van
Veere staat dat het gemeentebe
stuur in ieder geval nieuwe ver
ontreinigingen wil voorkomen.
De grond moet schoongemaakt
worden als bijvoorbeeld op een
oud bedrijfsterrein woningen
gebouwd worden.
Binnen nu en vier jaar wil de ge
meente dringende verontreini
gingen aanpakken en dat licht
verontreinigde grond maximaal
hergebruikt wordt.
Volgens I. J. Bebelaar, tech
nisch milieubeleidsmedewer
ker, is het vrijwel ondoenlijk en
onbetaalbaar om alle (histo
risch) verontreinigde grond in
Veere schoon te maken.
„In het ergste geval, als bijvoor
beeld op alle door ons geïnven
tariseerde plekken gewoond
zou gaan worden waar eerst be
drijven waren, was de gemeente
Veere 2,2 miljoen gulden kwijt.
Maar je hoeft niet alles schoon
te maken als de functie niet ver
anderd. Amsterdam en Maas
tricht graaf je tenslotte ook niet
af. Vorig jaar hebben we in Veere
op de plek van de oude school al
leen de leeflaag afgegraven en
er een schone laag op gegooid. In
de diepte zit nog steeds veront
reiniging. Als we alles hadden
afgegraven, had ons dat tonnen
gekost."
Uitvoeringsplan
Het conceptplan ligt momenteel
ter inzage. Na vaststelling van
het plan door de gemeenteraad,
wordt een uitvoeringsplan ge
maakt. Daarin komt te staan
welke onderzoeken en sanerin
gen zijn gepland en in welk jaar.
Dat plan is in de tweede helft
van dit jaar klaar.
(Advertentie)
VLISSINGEN-Uitbehandelde patiënten blijven soms langer
dan nodig is in de Zeeuwse ziekenhuizen liggen. De oorzaak
zijn de wachtlijsten bij verpleeg- en verzorgingshuizen en in
de thuiszorg.
Zeeland doet het iets slechter dan gemiddeld in Nederland.
Dat blijkt na studie van het onderzoeksbureau Prismant in
Utrecht over 1999. De 'verkeerde bedproblematiek' wordt be
keken in verkeerde beddagen.
In Zeeland lag het percentage 'verkeerde beddagen' op 7,3 te
gen landelijk 6,1 procent. Volgens het onderzoeksbureau is
het aantal verkeerde beddagen ten opzichte van 1994 wel ge
lijk gebleven. Maar omdat de gemiddelde verpleegduur van
patiënten in het juiste bed is gedaald, is het aandeel van ver
keerde bedpatiënten gestegen.
VLISSINGEN - Als het weer meespeelt, wordt vandaag een
vlaggenmast (donderdag) op het Vlissingse stadhuis ge
plaatst. Het werk kon gisteren door de stevige wind niet door
gaan. Sinds de zware najaarsstorm van vorig jaar september
prijkt er geen vlaggenmast meer op het stadhuist. De plaat
sing moet met een grote kraanwagen gebeuren. Daarom
neemt de gemeente enkele verkeersmaatregelen. De noorde
lijke rijbaan van de Paul Krugerstraat (ter hoogte van het
stadhuis) wordt tijdelijk afgesloten voor het verkeer. De
werkzaamheden, die om negen uur 's ochtends beginnen, du
ren naar verwachting een halve dag.
De verkeersmaatregelen worden aangegeven met omlei
dingsborden. Het verkeer via deze routes moet rekening hou
den met vertragingen.
MIDDELBURG - De Algemene Inspectiedienst (AID) van het
ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV)
heeft een man uit de regio Walcheren onlangs berispt, omdat
hij beschermde vogels niet naar een erkend asiel, zoals De
Mikke in Middelburg, heeft gebracht.
„De regel is dat een knobbelgans of een buizerd in een erkend
asiel verzorging moeten krijgen", legt W. Brouwer van het
AID uit. Dit voorschrift uit de Vogelwet of de Natuurbescher
mingswet zou in Zeeland lang niet bij iedereen bekend zijn.
Dieren die in het verkeer gewond zijn geraakt, worden thuis
opgevangen.
„En waarschijnlijk liefdevol verzorgd. Maar dat mag niet. De
AID ziet streng toe op naleving van deze regel, omdat mensen
het argument kunnen gebruiken dat ze een dier verzorgen,
terwijl ze de beschermde vogels in werkelijkheid illegaal in
hun bezit hebben."
DEN HAAG - Het dagelijks bestuur van het waterschap
ZeeuwseEilanden heeft in augustus '98 A. van den Dorpel uit
Krabbendijke terechtaangeschreven om een afrastering ten
minste een meter van de weg, deNoordschans, op te richten.
Tot die conclusie komt de afdelingbestuursrechtspraak van
de Raad van State in Den Haag in het hoger beroepdat het wa
terschap heeft aangespannen tegen een uitspraak van debe-
stuursrechter in Middelburg.
De rechter in Middelburg had de aanschrijving van het water
schap vernietigd,omdat het Van den Dorpel ten onrechte niet
zou hebben gewezenop de mogelijkheid om zijn afrastering
op vijftig centimeter uit de weg tebouwen, de plaats waar ook
zijn oude hek was geplaatst.
Volgens de Raad van State mag van den Dorpel alleen onder
houd plegen aanzijn oude hek. Als hij een nieuwe afrastering
wil bouwen, dan moet deze eenmeter uit de weg zoals het wa
terschap in de aanschrijving reeds hadbepaald.
de juiste wijze geblust wordt. In
geval van nood kan de computer
het systeem ook uitschakelen.
Vanuit de controlekamer wor
den de branden en de oefenende
hulpverleners bovendien in de
gaten gehouden.
Er kan geoefend worden met
modellen van een F16, een heli
kopter, een verkeersvliegtuig
(met kenmerken van een Hercu
les en een DC 10), een vracht
vliegtuig dat een buiklanding
heeft gemaakt, en met vloeistof-
branden rond de vliegtuigen. De
modellen zijn op ware grootte,
maar gemaakt uit dik staal, om
dat van echte lichtmetalen
vliegtuigen bij brand weinig
overblijft.
In Oostkapelle zorgt een installatie ervoor dat het grondwater over
één a twee jaar weer schoon is. foto Ruben Oreel
door Roelf Reinders
MIDDELBURG - Het reïnte-
gratiebedrijf van het vrouwen
hulpcentrum Artemis in Mid
delburg is boos over de gang van
zaken bij de aanbesteding van
werklozen en arbeidsonge
schikten. In een rechtszaak wil
directeur Jeannette Poorter een
schadevergoeding eisen. Vol
gens haar is de aanbesteding
oneerlijk verlopen en is de pro
cedure beheerst door vriendjes
politiek en kartelvorming.
Het nog onduidelijk wie Arte-
mis precies wil aanklagen. „Dat
moeten we juridisch nog uit
pluizen", aldus Poorter. Volgens
haar komen het ministerie van
Sociale Zaken, de grote uitvoe
ringsinstanties (uvi's) als GAK
of Cadans en het Landelijk in
stituut sociale verzekeringen
(Lisv) dat de procedure van de
aanbesteding heeft opgesteld in
aanmerking.
De regering heeft sinds vorig
jaar de begeleiding van werklo
zen (WW'ers) en arbeidsgehan
dicapten (WAO'ers) naar een
baan geprivatiseerd. Dat was
tot dit jaar het werk van Ar
beidsvoorziening. De uitvoe
ringsinstanties die de uitkerin
gen verzorgen, hebben met een
openbare aanbesteding parti
culiere reïntegratiebureaus in
geschakeld die de WW'ers en
WAO'ers bijvoorbeeld omscho
len.
De reïntegratietak van Artemis
die zich op begeleiding van al
leen vrouwen richt, heeft voor
de begeleiding van 65 vrouwen
contracten met uitvoeringsin
stantie Uszo getekend. Hiermee
is Artemis het één na kleinste
van de 32 Nederlandse reïnte-
gratiebedrijven waarmee uvi's
in zee zijn gegaan. Het levert het
Middelburgse centrum ruim an
derhalf miljoen gulden op Vol
gens directeur Poorter had haar
bedrijf voor sexespecifieke be
geleiding veel meer contracten
voor moeilijk plaatsbare vrou
wen moeten krijgen. „Er is heel
wat fout gegaan", aldus Poorter.
Zij zegt dat er sprake is geweest
van oneerlijke concurrentie.
„De methode van openbare
aanbesteding was bedoeld om
vriendjespolitiek en kartelvor
ming uit te sluiten. Maar dat
was wel de praktijk.
Volgens Poorter zijn het vooral
de WW'ers en WAO'ers met de
minste kansen die de dupe zijn
geworden. Dat zegt ook voorzit
ter Witteveen van het College
van Toezicht Sociale Verzeke
ringen (CTSV) Dit college
kwam deze week met een kri
tisch rapport over de aanbeste
dingsprocedure van de trajec
ten voor ruim 60.000 mensen,
De procedure zou onvoldoende
doorzichtig zijn en belemme
rend voor de kleine reïntegra-
tiebedrijven werken. Witteveen
vreest dat door de procedure
juist de moeilijk plaatsbare
WW'ers en WAO'ers buiten de
boot vallen. Volgens hem be
staat het gevaar dat bedrijven
zich richten op de gemakkelijke
gevallen.
Oneerlijkheid
Poorter wil de oneerlijkheid van
de aanbesteding in een rechts
zaak aan de kaak stellen. Zij eist
ook een schadevergoeding maar
verwacht hevige tegenstand.
„Als wij dit winnen, willen
straks alle honderden nieuwe
reïntegratiebedrijven die niks
hebben gekregen een schade
vergoeding van een miljoen gul
den."
Naast de 65 vrouwen die Arte
mis bij de aanbesteding heeft
gekregen, heeft het centrum nog
zo'n 170 trajecten lopen om
vrouwen aan het werk te helpen
„We hebben een orderporte
feuille van 4,2 miljoen", zegt
Poorter, die met haar bedrijf
twee jaar geleden nog aan de
rand van een faillissement
stond.
Artemis heeft naast een kantoor
in Middelburg vestigingen in
Velp en Drachten.
Wilt u reageren? Bel Omroep Zeeland. Programma Klantenservice KLAVERBLAD ZEELAND
Woensdag 31 januari, 13.30-14.00 uur. Telefoon: 0118-49 99 00