PZC Platform voor de andere fiets O Supersnelle schaatsstep McGregor junior vrijdag 19 januari 2001 Het zijn Engelsen die Nederlanders op nieuw leren fietsen. Het zou eigenlijk niet mogen, maar het is nu eenmaal zo. Fietsen is in Nederland een gewoonte. In het buitenland is fietsen meer een cult. Dat inspireert pas. /""\pen Road, een club van v_y fietsfanaten uit het Engelse York, gaat de Nederlandse fietsindustrie voor. Het zijn fietsliefhebbers, maar zeker geen geitewollensokken-types, benadrukt Danny Siepman uit het Noordbevelandse Colijns- plaat. In Nederland is Siepman de promotor van de stijlvolle magazines van Open Road, het tijdschrift Bike Culture en de glimmende fietscatagolus En- cycleopedia. Met het accent op het woordje 'cycle'. Siepman vindt het feitelijk te gek voor woorden dat Engelsen het fietsminnende Nederland moeten inspireren. „Maar het is niet anders. Het is ook niet zo vreemd, als je erover nadenkt. De wet van de remmende voor sprong speelt Nederlandse fietsliefhebbers parten." Nederland is traditioneel zo'n sterk fietsland. Grote fietsfa brikanten nemen er een over heersende positie in. Gazelle. Batavus. Om er een paar te noe men. Zulke fietsgiganten spelen op zeker. Ze moeten omzet draaien en zullen niet zo snel voor de troepen uitlopen. Dat is te risicovol. Aandeelhouders houden daar niet van. „Neem Gazelle", stelt Siepman. „De innovatie van dat bedrijf was het afgelopen jaar een inge bouwde fietsbel. Ik vraag me af: Zitten mensen daar echt op te wachten?" Kleine fietsbedrijven durven wel risico's te nemen. Ze moe ten, om zich te onderscheiden van de grote jongens en om klanten te vinden. De Encycleo- pedia van Open Road is hun platform. Vooral zelfbouwers komen in de catagolus aan bod. Niets is hen te zot op fietsgebied. Bijna 150 pagina's telt de laatste editie van de alternatieve fiets- gids, de Encycleopedia 2001 Van modieuze driewielers, lig fietsen in allerlei soorten en maten, fietsen voor zwaartrans port tot en met een houten kin derfietsje. Ze staan er allemaal in. Zelfs een luxe fietsboot uit Amerika ontbreekt niet. Siepman is zelf ook actief als ontwerper van ligfietsen, onder de eigen merknaam Zephyr. Hij is een kenner. „Ik heb een tijdje rondgereden op een hoge M5 van Bram Moens uit Middel burg, maar ik was niet helemaal tevreden. Ik wilde sneller. Zo ben ik tot het ontwerp van een lage racer gekomen." Omvallen In de Encycleopedia staan ook veel van zulke ligfietsen. Met en zonder kunststof kap. Als tan dem. Met drie wielen, zoals van het Australische merk Green- speed. De berijder ligt net op de grond, voor een minimale lucht- weerstand. En achterop is ruim te voor een complete vakantie uitrusting. Ideaal voor lange reizen, maar ook voor het doen van weekendboodschappen en voor fietsliefhebbers die aan evenwichtsstoornissen lijden. Wie om wil vallen met de drie wieler van Greenspeed, moet moeite doen. Opvallend is dat veel zelfbou wers blijkbaar dezelfde inspira tie hebben. Een fietsontwerp- bureau uit het Engelse Cornwall presenteert in de Encycleopedia een extra lage ligfiets-driewie ler die een kopie van de Austra lische concurrent lijkt, de Trice genaamd. Buikschuivers ,Fietsenbouwers gaan vaak van hetzelfde uit", verklaart Siep man zulke opmerkelijke over eenkomsten. „Ze willen de men selijke spierkracht zo goed mogelijk benutten. Als ligfiets ontwerper kom je dan snel bij lage fietsmodellen uit. Daar kun je echte racemachines van ma ken, ook voor mensen die niet zo getraind zijn. Ik behoor zelf tot die groep fietsliefhebbers. Op mijn eigen lage, geveerde lig fiets haal ik al vlug dertig kilo meter per uur. In de polder." Met een heel speciale ligfiets uit de Encycleopedia moet die snel heid zeker te halen zijn, de Pro ne Low-Profile. De berijder ligt niet, zoals bij gebruikelijke lig fietsen, op zijn rug, maar op zijn buik. Anders gezegd: de Prone Low-Profile is een echte buik schuiver. De fiets van het Brits fabrikaat is geen favoriet van Siepman. „Levensgevaarlijk", noemt hij de fiets met dichte wielen. „Je ligt erop met je hoofd helemaal naar voren. Je longen worden afgeklemd. En je raakt gemak- Knalgele ligfiets De Quest, een Nederlands ontwerp. kelijk met je knieën de grond in een bocht." Snel gaat de Prone Low-Profile wel, want het vehi kel is super aërodynamisch. Wat de kleding van de berijder ook moet zijn, om een gemiddelde van - zeg - vijftig kilometer per uur te bereiken. Met een veel veiliger Neder lands fietsontwerp, de Quest van J S Fietsdiensten uit Dronten, lukt dat zeker ook. De Quest heeft drie wielen en is he lemaal ingebouwd. Nat worden is er niet meer bij. „Een soort auto", prijst Siep man dit model, „en dankzij de drie wielen (één voor, twee ach ter) is de Quest minder zijwind- gevoelig. Veel andere inge bouwde ligfietsen hebben twee wielen. Dat geeft minder weer stand aan de grond, maar bij harde wind rijdt het niet echt lekker." Alleen jammer dat bijna ner gens met een fiets een snelheid van vijftig kilometer per uur kan worden gehaald. Of je moet je beperken tot fietsen in de pol der of de Deltadammen buiten het zomerseizoen. Siepman: „Nederlandse fietspaden zijn aangelegd voor een sukkelgan getje van gemiddeld twaalf, veertien kilometer per uur. Wil len snelle ligfietsontwerpen zo als de Quest doorbreken, dan moeten er fietswegen komen." Voor de stadsfietsen in de Ency cleopedia 2001 hoeven die spe ciale fietswegen er niet te ko men. Een fietspad is voldoende om met de Bike Best of de func tionele fietsen van Horst Brin- gewald een vracht aan bood schappen of een complete gereedschapskist te vervoeren. Wie alleen voor zulke ritjes een auto heeft, kan die direct weg doen. De Bike Best, een uitvinding van Michael Brigden uit Nor wich, is een langgerekte fiets met een 120 liter grote kunststof laadruimte. Ideaal voor de weekendboodschappen, het vervoer van een hond of een va kantieuitrusting. En uitgerust met een derailleur om toch een hoge snelheid te kunnen halen. De functionele fietsen van de Duitser Bringewald zijn extre mer, met vrij kleine wielen en een lage instap. Allerlei model len zijn ervan leverbaar, met verschillende laadbakken voor kantoorartikelen, boodschap pen, gereedschap en kinderen. Bakfietsen Voor extreme fietsen moet je blijkbaar in Duitsland zijn. De Fahrradwerkstatt in Reutlin- gen bouwt een nieuw soort bak fietsen onder het motto 'een schoolbus hoeft niet op benzine te rijden'. In één van de ontwer pen is plaats voor zes kleuters. Ook nog overdekt. Een ander model is ingericht als koek-en- zopie-tent. Het kan altijd nog gekker, zo gek dat je er bijna niet mee op straat durft te komen. Zoals de conferentie-fiets van de in Ne derland wonende Amerikaanse kunstenaar Eric Staller. De fiets die ooit is gebruikt om de Zeeuwse f ietsactie 'Fiets naar je werk, maak werk van fietsen' te propageren, biedt plaats aan acht mensen. In een ronde. Of neem de ZEM van de Zwitser Ruedi Frey, een buitenmodel skelter voor de hele familie. De Innovatie uit Duitsland, een nieuw soort 'bakfiets/school bus'. groten achterop, de kleintjes voorop. En onderweg het snel verkeer maar in de weg zitten. Een echt buitenbeentje in de Encycleopedia is een luxe Ame rikaanse trapboot. Niet zo'n monsterachtig ding die je bij ka novijvers ziet liggen, maar ge stroomlijnde ontwerpen. Ook leuk voor in Zeeland. Al bladerend door de Encycleo pedia wordt wel duideli j k waar om al dit soort cult-fietsen, hoe mooi en inventief ook, niet snel zullen aanslaan in Nederland. Ze zijn in prijs even extreem. Grote fietsfabrikanten willen nog wel eens een degelijk rijwiel aanbieden voor onder de dui zend gulden. Wie iets bijzonders wil van een fietsontwerper, moet rekening houden met een veelvoud. Een paar duizend gulden is niks. Bakfietsen De Quest, de auto onder de lig fietsen uit Dronten, kost de lieve som van 12.500 gulden. De nieu we bakfietsen uit Duitsland, het alternatief vervoermiddel voor de schoolbus, komen op ruim 3.000 gulden. En de Britse buik schuiver, de Phone Low-Profi le, zit op 5.000 gulden. Een fiets uit de Encycleopedia 2001 is geen massa-product. De prijs is ernaar, maar dan heb je ook wat. Voor 99,9 procent van de fietsers zal het allemaal een brug te ver zijn. In Nederland wil de ligfiets al niet echt doorbreken, laat staan dat Nederlanders massaal op de extremere modellen uit de Encycleopedia 2001 overstap pen. Inspiratie biedt de Encycleope dia in elk geval genoeg, ook voor fietsfabrikanten waarschijn lijk. Wat in hun kraampje te pas komt, is over een paar jaar terug te vinden in hun collectie. Zoals modieus vormgegeven regen schermen en een vouwfiets in een koffer. Wedden Harmen van der Werf Voor meer informatie over de Encycleopedia: Danny Siep man, Colijnsplaat, www.zephyr.nl De sublieme uitvinding is simpel. Zoals de schaatsstep. Je haalt de wiel tjes onder de step vandaan, schroeft de schaatsijzers er onder en je kunt stepschaat- sen op het ijs. O ja, nog wel een 'hoefje' onder de schoen zool waar je mee afzet, an ders glij je weg. Richard Khouw uit Den Haag is er de bedenker en producent van. A fgelopen weekeinde beves- XA.tigt hij de ruim duizend roestvrijstalen ijzers die hij in het noorden van het land heeft laten maken in de door hem be dachte kunststoffen houders, zodat er vanaf afgelopen maan dag voor vijfhonderd schaats- stepjes, 'ice-skateblocks', klaar zijn. De uitvinder is nog in on derhandeling met speelgoed winkels om ze in de schappen te krijgen. Anders verkoopt hij ze gewoon zelf, in zijn groothandel De Snij-plank in Scheveningen. Ook al zo'n uitvinding van hem zelf. Goedkoop zijn de ice-ska teblocks niet: 69,50. „Dat is de eerste aanloop". Hij wijst op de roestvrijstalen schaatsijzers en de als onbreekbaar geachte kunststofhouders waarin de ijzers met roestvrijstalen bou ten worden bevestigd. Het idee ontstond tijdens de eerste vorst periode, nog maar enige weken geleden. „Ik was met mijn twee kleintjes van vier en zeven aan het sleeën en ze wilden schaat sen. Dat konden ze nog niet en ik zat te bedenken dat ik een stoel of zo het ijs mee op moest ne men. Toen zag ik kinderen met een step je langs de kant staan". Het kwartje (dat kunnen er straks overigens fors meer wor den, want er zijn alleen al in Ne derland meer dan één miljoen stepjes verkocht) viel onmiddel lijk. Om nog een cijfer te noe men: in Taiwan zijn al 31 mil joen stepjes gemaakt. Hoe hij de constructie diezelfde avond nog heeft gemaakt, wil hij niet kwijt. Uitvindersgeheim. Patent Nadat hij de volgende ochtend de schaatsstep in het geniep in het Zuiderpark had uitgepro beerd, is hij 'linea recta' naar het Octrooibureau in Rijswijk ge gaan. „Het patent meteen afge rekend en vastgelegd. We heb ben nog in computers gezocht over de hele wereld of er al een schaatsstep bestaat, maar dat was niet zo". Op bevroren sloten en andere watertjes zullen de stepjes niet zo'n probleem vormen, maar de schaatsbanen, waar het echte Norenwerk het ijs beheerst, ziet ze aankomen?! Khouw: „Als de wintermaan den voorbij zijn en de drukte verloopt een beetje, dan kan zo'n schaatscentrum misschien op woensdagmiddag een uurtje kinderschaatssteppen invoe ren. Het is leuk dat je ook 's win ters iets met je stepje kunt doen. En voor mensen die niet kunnen schaatsen. Want steppen kan ie dereen." Khouw ziet er met een beetje gekkigheid wel een Elfsteden tocht op worden gereden. „Nieuwe olympische sport". Hoe je eigenlijk remt met de schaatsstep? „Net als op de schaats: dwars zetten." Maaike Oppier Richard Khouw met zijn uitvinding op de ijsbaan. Wieltjes weg, schaatsen eronder; de schaatsstep. foto Theo Böhmers *5* Windcheeta, ligfietsdriewieler met kunststof beenkap. Modemerk McGregor stort zich nu ook op kleding voor jongens tussen twee en twaalf jaar. Het gaat ervan uit dat „succesvolle vaders hun kinderen graag in hun favoriete kledingmerk willen zien." Mc Gregor borduurt onder meer verder op de kennis die is opge daan na de overname van Lapa- gayo. De juniorcollectie oogt stoer, sportief en luxe. De Schots/Amerikaanse roots zijn niet vergeten: volop strepen en ruiten dus. En het kleurtje van het logo is een beetje aangepast. McGregor Junior introduceert in de voorjaar/zomercollectie 2001 drie kleurgroepen: nau tisch, outdoor en city. In alle groepen zijn de bekende Mc Gregor strepen en ruiten ver werkt. Marine, wit, rood en zand bepalen de eerste groep waarin zeil- en watersportin vloeden duidelijk zichtbaar zijn. Groen, zand, geel, ecru en marine zijn de basiskleuren van Outdoor, een stoere collectie met veel zakken en ritsen. City is fris en vernieuwend met blauw, marine, ecru, oranje en zand als basiskleuren. In deze collectie zijn nieuwe kraagvormen ver werkt. Tot slot is er het Basics- thema waarin veel denim en canvas/linnen zijn verwerkt. De kleren worden verkocht in de betere speciaalzaken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 9