Delta legt
zich toe op
brandstof
Verbrugge Terminals regelt alles
Reserves NMa over fusie Schuitema en Sperwer
Zalm verdient
vijf miljard aan
verhoging BTW
9
het bedrijf
Miljoenen voor korrelfabriek
Oprichter
L&H van
witwassen
verdacht
Heildronken leiden tot afvalberg
marginalia
Vijver
Hoge pet
Topvrouwen
donderdag 4 januari 2001
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Delta Nuts
bedrijven gaat miljoenen gul
dens investeren in nieuwe fa
brieken voor de verwerking van
afval in Zoetermeer en Flevo
land. In die fabrieken worden
brandstofkorrels gemaakt van
hout en papier. De fabriek in
Zoetermeer begint dit voorjaar
met produceren, die in Flevo
land vermoedelijk eind 2001.
De investeringen komen voort
uit de overname van de Phoenyx
Holding in Dordrecht, die
voortkomt uit Proav (Provinci
aal Afvalverwijderingsbedrijf
Zuid-Holland). Phoenyx-doch-
ter BTC houdt zich bezig met
energiewinning uit afval. Voor
al die activiteiten hebben de in
teresse van Delta.
BTC heeft de oude scheidings
installatie voor huisafval in
Zoetermeer omgebouwd. Dat
heeft tien miljoen gulden ge
kost. Per jaar zal er 100.000 ton
papier- en houtafval worden
verwerkt tot 55.000 ton brand
stofkorrels. De fabriek in Zoe
termeer is nu aan het proef
draaien.
In Flevoland moet zo'n zelfde
fabriek komen, zegt woordvoer
ster D. Horjus van Phoenyx. De
plannen daarvoor zijn klaar.
Ook die kosten ongeveer tien
miljoen gulden. Deze fabriek is,
in tegenstelling tot die in Zoe
termeer, nog niet volledig gefi
nancierd.
Delta moet daaraan meebetalen
en is daartoe ook bereid, zegt
Horjus. „Delta steunt onze toe
komstplannen. Dat was voor
ons ook. belangrijk bij de over
name."
BTC heeft nog grotere plannen
klaarliggen voor Moerdijk.
IEPER - Justitie in het
West-Vlaamse leper on
derzoekt of een van de
twee oprichters van het in
opspraak geraakte
spraaktechnologiebedrijf
Lernout Hauspie (L&H)
zich schuldig heeft ge
maakt aan het witwassen
van zwart geld.
Dezelfde onderzoeks
rechter die al klachten
van gedupeerde aandeel
houders onderzoekt, wil
weten of P. Hauspie voor
een bedrag van 30 miljoen
frank 1,6 miljoen) de
belasting heeft willen
ontduiken. Op het geld,
geparkeerd op een privé-
rekening van Hauspie, is
inmiddels beslag gelegd.
Gistermiddag hield de
handelsrechtbank van le
per een hoorzitting over
een tweede verzoek voor
uitstel van betaling van de
nieuwe bedrijfsleiding,
onder leiding van ex-Phi-
lipsbestuurder Roel Pie
per. Een eerste verzoek
werd afgewezen, omdat
de plannen niet voldoende
onderbouwd waren. Ui
terlijk volgende week
donderdag doet de rechter
uitspraak. Zonder diens
goedkeuring volgt auto
matisch een faillissement.
Afgelopen zaterdag meld
de de Vlaamse krant De
Standaard dat de Duitse
geheime dienst BND ach
ter de oprichting van en
kele L&H-dochters zou
zitten. Via deze bedrijfjes
zou de BND de ontwikke
lingen rond commercieel
minder interessante talen
als Turks of Hindi willen
volgen met het oog op het
internationaal terroris
me. Eerder werd al gemeld
dat ook de CIA contacten
met L&H had gelegd.
L&H raakte vorig najaar
in opspraak na berichten
in de Amerikaanse zaken
krant The Wall Street
Journal over fraude bij
Zuidkoreaanse dochter
bedrijven. Eind vorig jaar
gaven de oprichters van
het bedrijf toe gedurende
twee jaar de cijfers te heb
ben opgesmukt.
De koers van het aandeel,
genoteerd op de Ameri
kaanse computerbeurs
Nasdaq, klapte daarop in
een. ANP
Daar moet over twee tot drie
jaar een keten van afvalverwer-
kingsfabrieken komen. Het
gaat dan allereerst om een fa
briek als in Zoetermeer. Het
restafval dat daar overblijft,
kan als grondstof dienen voor
andere fabrieken waar bijvoor
beeld biogas wordt gemaakt uit
afval.
Volgens Horjus moet Delta ook
aan deze plannen bijdragen om
de financiering rond te krijgen.
Of dat gebeurt en hoe hoog die
bijdrage wordt, moet nog wor
den besproken. Phoenyx en Del
ta gaan daarover in onderhan
deling. Directeur P. Stoter van
Delta heeft wel toegezegd dat
'BTC mag rekenen op flinke in
vesteringen'.
De fabrieken in Zoetermeer en
Flevoland leveren ieder onge
veer zeventien arbeidsplaatsen
op. Die in Moerdijk zouden sa
men ongeveer 34 mensen werk
bieden, verwacht Horjus.
HEIJNINGEN - Een medewerker van een recyclingbedrijf in Heijningen staat op een enorme berg afvalglas, die de komende dagen
nog flink zal groeien. Als de glasbakken in Nederland worden geleegd komen ook de tijdens de feestdagen leeggedronken flessen te
recht bij de recyclingbedrijven. Die draaien in deze periode op volle toeren. foto Robert Vos/ANP
van onze redactie economie
DEN HAAG - De NMa, de Ne
derlandse mededingingsautori
teit, wil de fusieplannen van su
permarktbedrijven Schuitema
en Sperwer verder onderzoe
ken. De instantie vraagt zich af
of er door de bundeling niet een
te overheersende partij ontstaat
op het gebied van supermark
ten.
Schuitema, bekend van de su
permarktketen C1000 en Sper
wer, onder meer Plusmarkt en
Garantmarkt, maakten in juni
bekend te willen fuseren via een
ruiling van aandelen. Daardoor
ontstaat een organisatie met ze
venhonderd vestigingen en een
marktaandeel van 15,7 procent.
De NMa bekijkt tevens of er op
het terrein van inkoop en fran
chising niet een te grote markt
partij ontstaat. Sperwer en
Schuitema werken overigens al
ongeveer twintig jaar samen op
het terrein van inkoop.
De mededingingsautoriteit zegt
in haar onderzoek Schuitema en
Ahold (Albert Heijn) als één ge
heel te beschouwen. Ahold heeft
een belang van 73 procent in
Schuitema, voor de NMa des te
meer reden om de fusie onder de
loep te nemen. Ahold liet in juni
al weten bereid te zijn zijn be
lang in de combinatie te verklei
nen tot zestig procent. De NMa
is ook nog bezig met een onder
zoek van de overname van de
winkelketen A&P door Schuite
ma.
Goed jaar
De Sperwer Groep maakte gis
teren overigens bekend de ko
mende jaren meer grote super
markten te willen openen. Dat
gaat ten koste van een aantal
kleinere winkels. Zo denkt de
groothandel de komende jaren
verder te groeien. Sperwer liet
weten een goed jaar achter de
rug te hebben. De groothandels-
omzet steeg in 2000 met 5,5 pro
cent tot 1,3 miljard. Cijfers
over de winst zijn niet bekend
gemaakt.
Kartrekker van de Sperwer
Groep is de formule Plusmarkt,
128 winkels die door zelfstandi
ge ondernemers worden geleid.
De keten boekte een omzetstij
ging van 7,7 procent en groeit
daarmee harder dan de markt.
In februari wordt een nieuwe
formule gelanceerd onder de
naam Plus. Volgens directeur J.
Lagerweij zal het ongeveer drie
jaar duren voordat alle Plus
marktwinkels volgens de nieu
we formule zijn omgebouwd.
De kruideniersorganisatie heeft
in totaal 240 winkels. Daarvan
bestaat een deel uit kleine win
kels in dorpen en oude stadswij
ken. Volgens Lagerweij ver
dwijnt een flink aantal van die
zaken doordat ondernemers er
mee stoppen en geen opvolger
kunnen vinden. Sperwer heeft
echter zicht op een behoorlijk
aantal nieuwe projecten zoals in
de nieuwbouwlocatie Leidsche
Rijn bij Utrecht. De organisatie
denkt in de komende 2,5 jaar 25
nieuwe vestigingen te kunnen
openen. ANP
Het water staat de uit
zendbureaus tot de lip
pen. Door de krapte op de ar
beidsmarkt is het ook voor
hen steeds moeilijker om aan
personeel te komen.
De Algemene Bond Uit
zendondernemingen (ABU) -
de overkoepelende organisa
tie - is als geen ander op de
hoogte en wil haar leden na
tuurlijk graag de helpende
hand bieden. In het blad 'Uit-
zendwerk' van december
doet de organisatie interes
sante suggesties
Onder het kopje 'Interessan
te visvijvers' staan achter
eenvolgens Duitsland, het
Verenigd Koninkrijk, Fin
land en Spanje. Door het
wegvallen van de grenzen
mogen mensen uit de EU-lid-
staten werken waar ze wil
len, aldus de ABU. Wie waar
te vinden is staat er keurig
bij. Zo zijn in Duitsland nog
bouwvakkers en technici te
vinden. En in Spanje zijn
vooral jongeren tot 24 jaar
beschikbaar.
De uitzendorganisatie wijst
er wel op dat daar beter ge
zocht kan worden in de bin
nenlanden, omdat 'mensen
aan de kuststreken hogere
looneisen stellen'.
(Rixt Albertsma)
Bij de CNV Bedrijvenbond
lijken ze geen al te hoge
pet op te hebben van hun le
den. Dat er op 21 december
gestaakt zou worden door
het treinpersoneel was al
lang bekend. Weken van te
voren riepen een aantal op
standige personeelsleden uit
Zutphen al 'de boel' op die
donderdag plat te gooien.
Personeelscollectiefjes uit
andere steden sloten zich er
stuk voor stuk bij aan Zelfs
de NS riepen heel Nederland
op om die dag toch vooral
met de bus te gaan. Het kan
dus absoluut geen verassing
zijn geweest dat de treinen
nauwelijks reden.
Toch vond de CNV Bedrij
venbond het nodig een 'speci
aal' meldpunt voor haar le
den op te richten. Vanaf half
vijf 's ochtends konden leden
naar dit telefoonnummer
bellen, als ze door de 'wilde'
staking in de problemen wa
ren gekomen en 'vragen heb
ben over de manier waarop
zij in die situatie moeten
handelen'. (Rixt Albertsma)
Topvrouwen zijn eigenlijk
net mannen. De weinige
vrouwelijke topcommissa-
rissen in het bedrijfsleven
zijn gemiddeld 54 jaar. Ze
hebben een hbo of we
tenschappelijk onderwijsdi-
ploma. En ze zijn net zo
conservatief als topmannen.
Vooral de WD en het CDA
doen het goed aan de top.
Conservatisme blijkt ook uit
de muziekkeuze, de meerder
heid luistert toch vooral naar
klassieke muziek.
Verder lezen de topvrouwen
het liefst romans, is Manage
ment Team het populairste
blad, gevolgd door Opzij.
Wandelen en tuinieren mag
bij de dames op grote belang-
stelling rekenen. Bovendien,
zo blijkt uit onderzoek van
het blad voor ambitieuze
vrouwen Avanta, is meer dan
de helft religieus. Linkse po
litieke voorkeuren of andere
progressieve denkbeelden
worden in bestuurskamers
van bedrijven nog steeds met
op prijs gesteld. Bovendien is
de weg naar de top al vaak zo
conformerend dat er van het
misschien aanwezige voor
uitstrevende laagje weinig
overblijft. Selectie en zelfse
lectie bepalen toch vooral de
marsroute naar de top. En die
weg van ellebogenwerk en
her en der afgezaagde stoel
poten wordt nog steeds ge
plaveid door mannen.
De vrouwen die wel geslaagd
zijn hebben weinig idolen en
voorbeelden en zijn ook nog
eens pessimistisch over de
kansen van andere vrouwen
om de top van het bedrijfsle
ven te bereiken.
(Dick van der Peijl)
door Jeffrey Kutterink
TERNEUZEN - Met de overname van de
NV Haven van Vlissingen is Verbrugge
Terminals (VT) in Terneuzen sinds kort
ook een belangrijke speler in de zeehaven
van Vlissingen. Chique omschreven is
het een logistic service provider. Ofwel:
Verbrugge Terminals regelt alles wat er
komt kijken bij het vervoer van een pro
duct van punt a naar punt b, bijvoor
beeld van fabriek naar klant.
„Eens kijken of we rollen papier voor de
PZC kunnen vinden", zegt directeur
Martin Verbrugge als hij door een van de
grote opslagloodsen op het terrein in Ter-
neuzen rijdt. Seinend met zijn koplam
pen, stuurt hij de auto behoedzaam door
de loods. „We mogen de mensen hier na
tuurlijk niet hinderen", zegt hij, zwaai
end naar één van de werknemers.
Tussen de honderden rollen papier liggen
er zo op het eerste gezicht geen voor de
PZC. Maar wel voor vele buitenlandse
kranten en tijdschriften. Het is een van
de activiteiten van Verbrugge: de over
slag van papier (jaarlijks 1,7 miljoen
ton). Met regelmaat brengen schepen la
dingen uit Canada.
In een loods op een ander stuk van het be
drijfsterrein liggen huizenhoge bergen
kalizout. De op- en overslag van witte
bulk is de andere hoofdactiviteit van VT
in TerneuzenAl rondrij dend over het be-
drijfsterrein, vormt zich een duidelijk
beeld van de onderneming: het is een
groot logistiek zenuwcentrum waar een
constante stroom goederen passeert Het
heeft één nadeel: vliegtuigen kunnen er
niet landen. Maar of het nu gaat om een
zee- of binnenvaartschepen, vrachtwa
gens of treinen: alles kan er snel komen
en bovenal ook snel weg zijn.
„Per dag komen hier 120 vrachtwagens",
zegt Verbrugge wijzend naar een groot
parkeerterrein tussen de loodsen. „We
zorgen ervoor dat chauffeurs hier zo min
mogelijk tijd hoeven door te brengen.
Dat betekent dat als ze hier komen, bijna
alles is geregeld. Na het laden of het los
sen is het bij wijze van spreken een kwes
tie van wegrijden."
Kleinschalig
Eenmaal in het hoofdkantoor, pakt Ver
brugge er een kaart van Zeeland bij„Zie
hier de machtige Westerschelde", wijst
hij naar de kaart. „De havens in Terneu
zen en Vlissingen zijn op korte afstand
van open zee en uitstekend bereikbaar.
De achterlandverbindingen, zowel via
weg als water zijn goed. En de havens
bieden goede faciliteiten. De ligging van
Zeeland tussen de vervoersassen Rotter-
dam-Ruhrgebied, Amsterdam-Antwer-
pen en Gent-Brussel is zeer gunstig. Je
moet alles natuurlijk wel in proporties
zien. Als we hier over een bulkterminal
praten, dan hebben we het over twee mil
joen ton. In Rotterdam praten ze dan met
gemak over tien tot vijftien miljoen ton."
„Maar juist die kleinschaligheid is een
groot voordeel. Wij kunnen snel en flexi
bel inspelen op ontwikkelingen. De Wes-
terscheldetunnel zal dat alleen maar ver
sterken. Gecombineerd met een goed
INIaam
Verbrugge Terminals b.v.
Vestigingen
Terneuzen en Vlissingen
Werknemers
500
Omzet
200 miljoen gulden
Moeder-/
dochteronderneming
Verbrugge International/
NV Haven van Vlissingen
Een schip met papier wordt aan de kade van Verbrugge gelost. foto Charles Strijd
woon- en leefklimaat kan Zeeland de
concurrentie met Rotterdam en Antwer
pen aan."
VT vervoert met name goederen die be
stemd zijn voor de Europese markt. „In
Terneuzen gaat het voornamelijk om pa
pier en witte bulk Met de aankoop van
de NV Haven van Vlissingen, zijn we in
Vlissingen sterk in de op- en overslag van
hout, staal, aluminium, tabak, auto's en
andere roll off, roll on lading", aldus Ver
brugge Bij Verbrugge Terminals in Ter
neuzen werken circa 180 mensen, bij de
NV Haven in Vlissingen 315In de afge
lopen tien jaar wist het bedrijf zijn omzet
te verdubbelen naar zo'n tweehonderd
miljoen gulden. „En die omzet blijft zo
als het er nu naar uitziet alleen maar
groeien."
Het werk van de 'logistic service provi
der' begint veelal via het Internet. Want
daar worden internationale goederen
stromen in beginsel afgehandeld. Een
scheepsagent krijgt bericht van een pro
ducent dat een hoeveelheid product van
de fabriek naar een bepaalde plek moet.
„Daar begint ons werk al", legt Verbrug
ge uit. „Voordat een schip is geladen,
gaat er een hele papieren afhandeling
aan vooraf. Dat regelen we allemaal. Veel
vracht komt van buiten de Europese
Unie. We moeten die goederen dus eerst
vrijmaken. Tevens zijn we de fiscale ver
tegenwoordiger van onze klanten.
„Als het schip onderweg is, is uiteraard al
bekend of we moeten zorgen voor verder
vervoer, of dat we het moeten opslaan.
Wanneer het schip arriveert, kan het pro-
duet hier worden opgeslagen zodat het
later verder kan worden getranspor
teerd. In Terneuzen is de totale opslagca
paciteit tweehonderdduizend ton voor
papier en cellulose en ruim tweehon
derdduizend ton voor bulk. Het product
kan ook direct worden overgeladen op
bijvoorbeeld binnenvaartschepen,
vrachtwagens of wagons, zodat het snel
naar het achterland kan worden ge
bracht."
Infrastructuur
De infrastructuur is dan ook ronduit
goed. Behalve goede (vaar)wegen, loopt
er ook een spoorlijn over het terrein. De
wagons kunnen zelfs in de loodsen wor
den gereden om te worden geladen.
Kortom: Verbrugge Terminals regelt al
les. En dat doet de onderneming al sinds
1879, toen familie De Meijer de firma op
richtte. Eind jaren zestig nam Nedlloyd
het bedrijf over. Door een totale herori
ëntatie op de markt in de jaren tachtig,
verkocht Nedlloyd het logistiek centrum
aan Verbrugge International; een bedrijf
dat in 1958 is opgericht door Anthony J
Verbrugge.
Daarmee ontstaat een beeld van het or
ganigram van de onderneming. VT is dus
een dochter van Verbrugge Internatio
nal, Overigens opereren onder de
holdingmaatschappij ook Verbrugge
Transport (driehonderd werknemers) en
Verbrugge Garage (vijftig werknemers).
Verbrugge International heeft ruim 62
procent van de aandelen in handen van
Verbrugge Terminals. De overige aande
len bezit Delta Nutsbedrijven. De NV
Haven van Vlissingen is voor de volle
honderd procent een dochter van VT.
door Jos van Rijsingen
DEN HAAG - De overheid geeft
en de overheid neemt. Miljarden
zijn er uitgetrokken om de loon-
en inkomstenbelasting dit jaar
fors te verlagen, maar daarvan
denkt minister Zalm van Finan
ciën 4,8 miljard gulden terug te
halen door het zogenoemde
'luxetarief van de BTW te ver
hogen van 17,5 tot 19 procent.
Dit tarief geldt voor luxe goede
ren en de meeste diensten Het
lage tarief van zes procent is niet
omhoog gegaan.
Bij de Consumentenbond zijn al
klachten binnengekomen over
dure artikelen als auto's en keu
kens die door een lange levertijd
pas dit jaar worden geleverd.
Zo'n onverwachte prijsverho
ging ten gevolge van overheids
beleid moet echter gewoon be
taald worden.
Huizen
Vooral de BTW-verhoging bij
nieuwbouwhuizen komt aan.
Op een verkoopprijs van vier
ton scheelt dat al gauw zesdui
zend gulden. „Daarin is de wet
heel duidelijk Alle termijnen
die na 1 januari in rekening
worden gebracht vallen onder
het nieuwe tarief", zegt woord
voerder Jan Goeienbier van de
Nederlandse Vereniging van
Makelaars. Alleen met het aan
deel grondkosten kan een koper
een voordeeltje binnenhalen,
mits in de koop-aannemings
overeenkomst is vastgelegd dat
de grond uiterlijk 31 december
2000 is verkocht.
Euro
Veel supermarkten hebben de
BTW-verhoging aangegrepen
om een begin te maken met het
dubbel prijzen van de artikelen,
zowel in euro's als guldens, Bij
de Laurus-supermarkten
(Edah, Super De Boer) gebeurt
dat voorlopig alleen bij de non-
food-spullen die toch al moeten
worden omgepnjsd vanwege de
BTW-verhoging
Halfords zag het helemaal niet
zitten om de BTW-verhoging op
de eerste werkdag van het nieu
we jaar door te voeren. „In de
drukke decembermaand heb
ben we geen tijd om zo'n opera
tie goed voor te bereiden", zegt
algemeen directeur P. Burger
van de keten in fiets- en auto
materialen.
„We hebben daarom de helft
van de artikelen eerder in prijs
verhoogd, de andere helft volgt
later."
Niet alle bedrijven berekenen
de BTW-verhoging direct aan
hun klanten door. Het woonwa-
renhuis Ikea uit Zweden grijpt
de BTW-operatie aan om extra
te stunten. 'Ikea neemt de ver
hoging voor haar rekening. Dit
is ons nieuwjaarscadeautje voor
de klanten', klinkt het wervend
in een persbericht. De huidige
catalogus loopt tot augustus
2001 en het zou erg onhandig
zijn de prijzen nu al te verande
ren. „Maar ook na augustus
willen we deze prijzen vasthou
den", beweert een woordvoer
ster.
In de 380 textielsupers van Zee
man is deze week ook niets ver
anderd. „Onze leveranciers le
veren de artikelen geprijsd aan.
Dat gaan we nu echt niet veran
deren", zegt financieel direc
teur K Vliegenthart.
In de loop van het jaar komen
nieuwe partijen geprijsde arti
kelen waar wel rekening is ge
houden met het nieuwe BTW-
tanef„Maar ook met de invoe
ring van de euro", verklaart
Vliegenthart
In deze gevallen nemen de be
drijven de verhoging voor eigen
rekening. Ze moeten wel negen
tien procent afdragen aan de
fiscus.
Anders ligt het bij nieuwe auto's
die in december, voor het oude
tarief, zijn betaald en die in ja
nuari op nieuw kenteken wor
den afgeleverd. Wouter Bos, de
staatssecretaris van Financiën,
heeft al laten weten deze han
delwijze niet te accepteren.
De Bovag, de organisatie van de
automobiel- en garagebedrij
ven, zegt een eventuele nahef-
fing van de Belastingdienst
middels een gang naar de rech
ter aan te zullen vechten.
Monitor
De Consumentenbond houdt dit
jaar extra nauwgezet een prijs-
monitor bij. „Daarin worden
niet alleen winkelprijzen bijge
houden maar ook tarieven van
nutsbedrijven en overheden",
zegt woordvoerder Paul Triene
kens. Zoals eerder gemeld stij
gen de tarieven van nutsbedrij
ven behoorlijk, in verband met
de ecotax De Consumenten
bond let ook op andere effecten,
zegt Trienekens. „We willen in
de gaten houden of BTW-verho-
gingen of euro-omrekeningen
met in het nadeel van de consu
ment uitvallen." GPD