Delta legt zich toe op brandstof Verbrugge Terminals regelt alles Reserves NMa over fusie Schuitema en Sperwer Zalm verdient vijf miljard aan verhoging BTW 9 het bedrijf Miljoenen voor korrelfabriek Oprichter L&H van witwassen verdacht Heildronken leiden tot afvalberg marginalia Vijver Hoge pet Topvrouwen donderdag 4 januari 2001 door Maurits Sep MIDDELBURG - Delta Nuts bedrijven gaat miljoenen gul dens investeren in nieuwe fa brieken voor de verwerking van afval in Zoetermeer en Flevo land. In die fabrieken worden brandstofkorrels gemaakt van hout en papier. De fabriek in Zoetermeer begint dit voorjaar met produceren, die in Flevo land vermoedelijk eind 2001. De investeringen komen voort uit de overname van de Phoenyx Holding in Dordrecht, die voortkomt uit Proav (Provinci aal Afvalverwijderingsbedrijf Zuid-Holland). Phoenyx-doch- ter BTC houdt zich bezig met energiewinning uit afval. Voor al die activiteiten hebben de in teresse van Delta. BTC heeft de oude scheidings installatie voor huisafval in Zoetermeer omgebouwd. Dat heeft tien miljoen gulden ge kost. Per jaar zal er 100.000 ton papier- en houtafval worden verwerkt tot 55.000 ton brand stofkorrels. De fabriek in Zoe termeer is nu aan het proef draaien. In Flevoland moet zo'n zelfde fabriek komen, zegt woordvoer ster D. Horjus van Phoenyx. De plannen daarvoor zijn klaar. Ook die kosten ongeveer tien miljoen gulden. Deze fabriek is, in tegenstelling tot die in Zoe termeer, nog niet volledig gefi nancierd. Delta moet daaraan meebetalen en is daartoe ook bereid, zegt Horjus. „Delta steunt onze toe komstplannen. Dat was voor ons ook. belangrijk bij de over name." BTC heeft nog grotere plannen klaarliggen voor Moerdijk. IEPER - Justitie in het West-Vlaamse leper on derzoekt of een van de twee oprichters van het in opspraak geraakte spraaktechnologiebedrijf Lernout Hauspie (L&H) zich schuldig heeft ge maakt aan het witwassen van zwart geld. Dezelfde onderzoeks rechter die al klachten van gedupeerde aandeel houders onderzoekt, wil weten of P. Hauspie voor een bedrag van 30 miljoen frank 1,6 miljoen) de belasting heeft willen ontduiken. Op het geld, geparkeerd op een privé- rekening van Hauspie, is inmiddels beslag gelegd. Gistermiddag hield de handelsrechtbank van le per een hoorzitting over een tweede verzoek voor uitstel van betaling van de nieuwe bedrijfsleiding, onder leiding van ex-Phi- lipsbestuurder Roel Pie per. Een eerste verzoek werd afgewezen, omdat de plannen niet voldoende onderbouwd waren. Ui terlijk volgende week donderdag doet de rechter uitspraak. Zonder diens goedkeuring volgt auto matisch een faillissement. Afgelopen zaterdag meld de de Vlaamse krant De Standaard dat de Duitse geheime dienst BND ach ter de oprichting van en kele L&H-dochters zou zitten. Via deze bedrijfjes zou de BND de ontwikke lingen rond commercieel minder interessante talen als Turks of Hindi willen volgen met het oog op het internationaal terroris me. Eerder werd al gemeld dat ook de CIA contacten met L&H had gelegd. L&H raakte vorig najaar in opspraak na berichten in de Amerikaanse zaken krant The Wall Street Journal over fraude bij Zuidkoreaanse dochter bedrijven. Eind vorig jaar gaven de oprichters van het bedrijf toe gedurende twee jaar de cijfers te heb ben opgesmukt. De koers van het aandeel, genoteerd op de Ameri kaanse computerbeurs Nasdaq, klapte daarop in een. ANP Daar moet over twee tot drie jaar een keten van afvalverwer- kingsfabrieken komen. Het gaat dan allereerst om een fa briek als in Zoetermeer. Het restafval dat daar overblijft, kan als grondstof dienen voor andere fabrieken waar bijvoor beeld biogas wordt gemaakt uit afval. Volgens Horjus moet Delta ook aan deze plannen bijdragen om de financiering rond te krijgen. Of dat gebeurt en hoe hoog die bijdrage wordt, moet nog wor den besproken. Phoenyx en Del ta gaan daarover in onderhan deling. Directeur P. Stoter van Delta heeft wel toegezegd dat 'BTC mag rekenen op flinke in vesteringen'. De fabrieken in Zoetermeer en Flevoland leveren ieder onge veer zeventien arbeidsplaatsen op. Die in Moerdijk zouden sa men ongeveer 34 mensen werk bieden, verwacht Horjus. HEIJNINGEN - Een medewerker van een recyclingbedrijf in Heijningen staat op een enorme berg afvalglas, die de komende dagen nog flink zal groeien. Als de glasbakken in Nederland worden geleegd komen ook de tijdens de feestdagen leeggedronken flessen te recht bij de recyclingbedrijven. Die draaien in deze periode op volle toeren. foto Robert Vos/ANP van onze redactie economie DEN HAAG - De NMa, de Ne derlandse mededingingsautori teit, wil de fusieplannen van su permarktbedrijven Schuitema en Sperwer verder onderzoe ken. De instantie vraagt zich af of er door de bundeling niet een te overheersende partij ontstaat op het gebied van supermark ten. Schuitema, bekend van de su permarktketen C1000 en Sper wer, onder meer Plusmarkt en Garantmarkt, maakten in juni bekend te willen fuseren via een ruiling van aandelen. Daardoor ontstaat een organisatie met ze venhonderd vestigingen en een marktaandeel van 15,7 procent. De NMa bekijkt tevens of er op het terrein van inkoop en fran chising niet een te grote markt partij ontstaat. Sperwer en Schuitema werken overigens al ongeveer twintig jaar samen op het terrein van inkoop. De mededingingsautoriteit zegt in haar onderzoek Schuitema en Ahold (Albert Heijn) als één ge heel te beschouwen. Ahold heeft een belang van 73 procent in Schuitema, voor de NMa des te meer reden om de fusie onder de loep te nemen. Ahold liet in juni al weten bereid te zijn zijn be lang in de combinatie te verklei nen tot zestig procent. De NMa is ook nog bezig met een onder zoek van de overname van de winkelketen A&P door Schuite ma. Goed jaar De Sperwer Groep maakte gis teren overigens bekend de ko mende jaren meer grote super markten te willen openen. Dat gaat ten koste van een aantal kleinere winkels. Zo denkt de groothandel de komende jaren verder te groeien. Sperwer liet weten een goed jaar achter de rug te hebben. De groothandels- omzet steeg in 2000 met 5,5 pro cent tot 1,3 miljard. Cijfers over de winst zijn niet bekend gemaakt. Kartrekker van de Sperwer Groep is de formule Plusmarkt, 128 winkels die door zelfstandi ge ondernemers worden geleid. De keten boekte een omzetstij ging van 7,7 procent en groeit daarmee harder dan de markt. In februari wordt een nieuwe formule gelanceerd onder de naam Plus. Volgens directeur J. Lagerweij zal het ongeveer drie jaar duren voordat alle Plus marktwinkels volgens de nieu we formule zijn omgebouwd. De kruideniersorganisatie heeft in totaal 240 winkels. Daarvan bestaat een deel uit kleine win kels in dorpen en oude stadswij ken. Volgens Lagerweij ver dwijnt een flink aantal van die zaken doordat ondernemers er mee stoppen en geen opvolger kunnen vinden. Sperwer heeft echter zicht op een behoorlijk aantal nieuwe projecten zoals in de nieuwbouwlocatie Leidsche Rijn bij Utrecht. De organisatie denkt in de komende 2,5 jaar 25 nieuwe vestigingen te kunnen openen. ANP Het water staat de uit zendbureaus tot de lip pen. Door de krapte op de ar beidsmarkt is het ook voor hen steeds moeilijker om aan personeel te komen. De Algemene Bond Uit zendondernemingen (ABU) - de overkoepelende organisa tie - is als geen ander op de hoogte en wil haar leden na tuurlijk graag de helpende hand bieden. In het blad 'Uit- zendwerk' van december doet de organisatie interes sante suggesties Onder het kopje 'Interessan te visvijvers' staan achter eenvolgens Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Fin land en Spanje. Door het wegvallen van de grenzen mogen mensen uit de EU-lid- staten werken waar ze wil len, aldus de ABU. Wie waar te vinden is staat er keurig bij. Zo zijn in Duitsland nog bouwvakkers en technici te vinden. En in Spanje zijn vooral jongeren tot 24 jaar beschikbaar. De uitzendorganisatie wijst er wel op dat daar beter ge zocht kan worden in de bin nenlanden, omdat 'mensen aan de kuststreken hogere looneisen stellen'. (Rixt Albertsma) Bij de CNV Bedrijvenbond lijken ze geen al te hoge pet op te hebben van hun le den. Dat er op 21 december gestaakt zou worden door het treinpersoneel was al lang bekend. Weken van te voren riepen een aantal op standige personeelsleden uit Zutphen al 'de boel' op die donderdag plat te gooien. Personeelscollectiefjes uit andere steden sloten zich er stuk voor stuk bij aan Zelfs de NS riepen heel Nederland op om die dag toch vooral met de bus te gaan. Het kan dus absoluut geen verassing zijn geweest dat de treinen nauwelijks reden. Toch vond de CNV Bedrij venbond het nodig een 'speci aal' meldpunt voor haar le den op te richten. Vanaf half vijf 's ochtends konden leden naar dit telefoonnummer bellen, als ze door de 'wilde' staking in de problemen wa ren gekomen en 'vragen heb ben over de manier waarop zij in die situatie moeten handelen'. (Rixt Albertsma) Topvrouwen zijn eigenlijk net mannen. De weinige vrouwelijke topcommissa- rissen in het bedrijfsleven zijn gemiddeld 54 jaar. Ze hebben een hbo of we tenschappelijk onderwijsdi- ploma. En ze zijn net zo conservatief als topmannen. Vooral de WD en het CDA doen het goed aan de top. Conservatisme blijkt ook uit de muziekkeuze, de meerder heid luistert toch vooral naar klassieke muziek. Verder lezen de topvrouwen het liefst romans, is Manage ment Team het populairste blad, gevolgd door Opzij. Wandelen en tuinieren mag bij de dames op grote belang- stelling rekenen. Bovendien, zo blijkt uit onderzoek van het blad voor ambitieuze vrouwen Avanta, is meer dan de helft religieus. Linkse po litieke voorkeuren of andere progressieve denkbeelden worden in bestuurskamers van bedrijven nog steeds met op prijs gesteld. Bovendien is de weg naar de top al vaak zo conformerend dat er van het misschien aanwezige voor uitstrevende laagje weinig overblijft. Selectie en zelfse lectie bepalen toch vooral de marsroute naar de top. En die weg van ellebogenwerk en her en der afgezaagde stoel poten wordt nog steeds ge plaveid door mannen. De vrouwen die wel geslaagd zijn hebben weinig idolen en voorbeelden en zijn ook nog eens pessimistisch over de kansen van andere vrouwen om de top van het bedrijfsle ven te bereiken. (Dick van der Peijl) door Jeffrey Kutterink TERNEUZEN - Met de overname van de NV Haven van Vlissingen is Verbrugge Terminals (VT) in Terneuzen sinds kort ook een belangrijke speler in de zeehaven van Vlissingen. Chique omschreven is het een logistic service provider. Ofwel: Verbrugge Terminals regelt alles wat er komt kijken bij het vervoer van een pro duct van punt a naar punt b, bijvoor beeld van fabriek naar klant. „Eens kijken of we rollen papier voor de PZC kunnen vinden", zegt directeur Martin Verbrugge als hij door een van de grote opslagloodsen op het terrein in Ter- neuzen rijdt. Seinend met zijn koplam pen, stuurt hij de auto behoedzaam door de loods. „We mogen de mensen hier na tuurlijk niet hinderen", zegt hij, zwaai end naar één van de werknemers. Tussen de honderden rollen papier liggen er zo op het eerste gezicht geen voor de PZC. Maar wel voor vele buitenlandse kranten en tijdschriften. Het is een van de activiteiten van Verbrugge: de over slag van papier (jaarlijks 1,7 miljoen ton). Met regelmaat brengen schepen la dingen uit Canada. In een loods op een ander stuk van het be drijfsterrein liggen huizenhoge bergen kalizout. De op- en overslag van witte bulk is de andere hoofdactiviteit van VT in TerneuzenAl rondrij dend over het be- drijfsterrein, vormt zich een duidelijk beeld van de onderneming: het is een groot logistiek zenuwcentrum waar een constante stroom goederen passeert Het heeft één nadeel: vliegtuigen kunnen er niet landen. Maar of het nu gaat om een zee- of binnenvaartschepen, vrachtwa gens of treinen: alles kan er snel komen en bovenal ook snel weg zijn. „Per dag komen hier 120 vrachtwagens", zegt Verbrugge wijzend naar een groot parkeerterrein tussen de loodsen. „We zorgen ervoor dat chauffeurs hier zo min mogelijk tijd hoeven door te brengen. Dat betekent dat als ze hier komen, bijna alles is geregeld. Na het laden of het los sen is het bij wijze van spreken een kwes tie van wegrijden." Kleinschalig Eenmaal in het hoofdkantoor, pakt Ver brugge er een kaart van Zeeland bij„Zie hier de machtige Westerschelde", wijst hij naar de kaart. „De havens in Terneu zen en Vlissingen zijn op korte afstand van open zee en uitstekend bereikbaar. De achterlandverbindingen, zowel via weg als water zijn goed. En de havens bieden goede faciliteiten. De ligging van Zeeland tussen de vervoersassen Rotter- dam-Ruhrgebied, Amsterdam-Antwer- pen en Gent-Brussel is zeer gunstig. Je moet alles natuurlijk wel in proporties zien. Als we hier over een bulkterminal praten, dan hebben we het over twee mil joen ton. In Rotterdam praten ze dan met gemak over tien tot vijftien miljoen ton." „Maar juist die kleinschaligheid is een groot voordeel. Wij kunnen snel en flexi bel inspelen op ontwikkelingen. De Wes- terscheldetunnel zal dat alleen maar ver sterken. Gecombineerd met een goed INIaam Verbrugge Terminals b.v. Vestigingen Terneuzen en Vlissingen Werknemers 500 Omzet 200 miljoen gulden Moeder-/ dochteronderneming Verbrugge International/ NV Haven van Vlissingen Een schip met papier wordt aan de kade van Verbrugge gelost. foto Charles Strijd woon- en leefklimaat kan Zeeland de concurrentie met Rotterdam en Antwer pen aan." VT vervoert met name goederen die be stemd zijn voor de Europese markt. „In Terneuzen gaat het voornamelijk om pa pier en witte bulk Met de aankoop van de NV Haven van Vlissingen, zijn we in Vlissingen sterk in de op- en overslag van hout, staal, aluminium, tabak, auto's en andere roll off, roll on lading", aldus Ver brugge Bij Verbrugge Terminals in Ter neuzen werken circa 180 mensen, bij de NV Haven in Vlissingen 315In de afge lopen tien jaar wist het bedrijf zijn omzet te verdubbelen naar zo'n tweehonderd miljoen gulden. „En die omzet blijft zo als het er nu naar uitziet alleen maar groeien." Het werk van de 'logistic service provi der' begint veelal via het Internet. Want daar worden internationale goederen stromen in beginsel afgehandeld. Een scheepsagent krijgt bericht van een pro ducent dat een hoeveelheid product van de fabriek naar een bepaalde plek moet. „Daar begint ons werk al", legt Verbrug ge uit. „Voordat een schip is geladen, gaat er een hele papieren afhandeling aan vooraf. Dat regelen we allemaal. Veel vracht komt van buiten de Europese Unie. We moeten die goederen dus eerst vrijmaken. Tevens zijn we de fiscale ver tegenwoordiger van onze klanten. „Als het schip onderweg is, is uiteraard al bekend of we moeten zorgen voor verder vervoer, of dat we het moeten opslaan. Wanneer het schip arriveert, kan het pro- duet hier worden opgeslagen zodat het later verder kan worden getranspor teerd. In Terneuzen is de totale opslagca paciteit tweehonderdduizend ton voor papier en cellulose en ruim tweehon derdduizend ton voor bulk. Het product kan ook direct worden overgeladen op bijvoorbeeld binnenvaartschepen, vrachtwagens of wagons, zodat het snel naar het achterland kan worden ge bracht." Infrastructuur De infrastructuur is dan ook ronduit goed. Behalve goede (vaar)wegen, loopt er ook een spoorlijn over het terrein. De wagons kunnen zelfs in de loodsen wor den gereden om te worden geladen. Kortom: Verbrugge Terminals regelt al les. En dat doet de onderneming al sinds 1879, toen familie De Meijer de firma op richtte. Eind jaren zestig nam Nedlloyd het bedrijf over. Door een totale herori ëntatie op de markt in de jaren tachtig, verkocht Nedlloyd het logistiek centrum aan Verbrugge International; een bedrijf dat in 1958 is opgericht door Anthony J Verbrugge. Daarmee ontstaat een beeld van het or ganigram van de onderneming. VT is dus een dochter van Verbrugge Internatio nal, Overigens opereren onder de holdingmaatschappij ook Verbrugge Transport (driehonderd werknemers) en Verbrugge Garage (vijftig werknemers). Verbrugge International heeft ruim 62 procent van de aandelen in handen van Verbrugge Terminals. De overige aande len bezit Delta Nutsbedrijven. De NV Haven van Vlissingen is voor de volle honderd procent een dochter van VT. door Jos van Rijsingen DEN HAAG - De overheid geeft en de overheid neemt. Miljarden zijn er uitgetrokken om de loon- en inkomstenbelasting dit jaar fors te verlagen, maar daarvan denkt minister Zalm van Finan ciën 4,8 miljard gulden terug te halen door het zogenoemde 'luxetarief van de BTW te ver hogen van 17,5 tot 19 procent. Dit tarief geldt voor luxe goede ren en de meeste diensten Het lage tarief van zes procent is niet omhoog gegaan. Bij de Consumentenbond zijn al klachten binnengekomen over dure artikelen als auto's en keu kens die door een lange levertijd pas dit jaar worden geleverd. Zo'n onverwachte prijsverho ging ten gevolge van overheids beleid moet echter gewoon be taald worden. Huizen Vooral de BTW-verhoging bij nieuwbouwhuizen komt aan. Op een verkoopprijs van vier ton scheelt dat al gauw zesdui zend gulden. „Daarin is de wet heel duidelijk Alle termijnen die na 1 januari in rekening worden gebracht vallen onder het nieuwe tarief", zegt woord voerder Jan Goeienbier van de Nederlandse Vereniging van Makelaars. Alleen met het aan deel grondkosten kan een koper een voordeeltje binnenhalen, mits in de koop-aannemings overeenkomst is vastgelegd dat de grond uiterlijk 31 december 2000 is verkocht. Euro Veel supermarkten hebben de BTW-verhoging aangegrepen om een begin te maken met het dubbel prijzen van de artikelen, zowel in euro's als guldens, Bij de Laurus-supermarkten (Edah, Super De Boer) gebeurt dat voorlopig alleen bij de non- food-spullen die toch al moeten worden omgepnjsd vanwege de BTW-verhoging Halfords zag het helemaal niet zitten om de BTW-verhoging op de eerste werkdag van het nieu we jaar door te voeren. „In de drukke decembermaand heb ben we geen tijd om zo'n opera tie goed voor te bereiden", zegt algemeen directeur P. Burger van de keten in fiets- en auto materialen. „We hebben daarom de helft van de artikelen eerder in prijs verhoogd, de andere helft volgt later." Niet alle bedrijven berekenen de BTW-verhoging direct aan hun klanten door. Het woonwa- renhuis Ikea uit Zweden grijpt de BTW-operatie aan om extra te stunten. 'Ikea neemt de ver hoging voor haar rekening. Dit is ons nieuwjaarscadeautje voor de klanten', klinkt het wervend in een persbericht. De huidige catalogus loopt tot augustus 2001 en het zou erg onhandig zijn de prijzen nu al te verande ren. „Maar ook na augustus willen we deze prijzen vasthou den", beweert een woordvoer ster. In de 380 textielsupers van Zee man is deze week ook niets ver anderd. „Onze leveranciers le veren de artikelen geprijsd aan. Dat gaan we nu echt niet veran deren", zegt financieel direc teur K Vliegenthart. In de loop van het jaar komen nieuwe partijen geprijsde arti kelen waar wel rekening is ge houden met het nieuwe BTW- tanef„Maar ook met de invoe ring van de euro", verklaart Vliegenthart In deze gevallen nemen de be drijven de verhoging voor eigen rekening. Ze moeten wel negen tien procent afdragen aan de fiscus. Anders ligt het bij nieuwe auto's die in december, voor het oude tarief, zijn betaald en die in ja nuari op nieuw kenteken wor den afgeleverd. Wouter Bos, de staatssecretaris van Financiën, heeft al laten weten deze han delwijze niet te accepteren. De Bovag, de organisatie van de automobiel- en garagebedrij ven, zegt een eventuele nahef- fing van de Belastingdienst middels een gang naar de rech ter aan te zullen vechten. Monitor De Consumentenbond houdt dit jaar extra nauwgezet een prijs- monitor bij. „Daarin worden niet alleen winkelprijzen bijge houden maar ook tarieven van nutsbedrijven en overheden", zegt woordvoerder Paul Triene kens. Zoals eerder gemeld stij gen de tarieven van nutsbedrij ven behoorlijk, in verband met de ecotax De Consumenten bond let ook op andere effecten, zegt Trienekens. „We willen in de gaten houden of BTW-verho- gingen of euro-omrekeningen met in het nadeel van de consu ment uitvallen." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 9