Aanleg parkeerterrein vertraagd
Politieke starheid blokkeert
oplossen parkeerproblemen
PZC
Reimerswaal wil
horeca in siertuin
toch toestaan
PZC
Band met Panevézys
meer dan symboliek
Uw medisch dossier bijhouden via internet!
Onderzoek Nederlandse Spoorwegen naar leidingen in Goes gaat weken duren Kapeiie voert servicelijn in
Stap op weg naar sloop huizen
Protest energietarief uitgesteld
Auto te water bij Philipsdam
Bedreiging voorwaardelijk bestraft
Drankrijder krijgt rijontzegging
McDonald's
Terneuzen
weer beklad
KLAVERBLAD ZEELAND
b 17
donderdag 4 januari 2001
doorMieke van der Jagt
GOES - NS Rail-infra, het be
drijf dat de rails en de stations
van de Nederlandse Spoorwe
gen beheert, gaat onderzoeken
welke leidingen waar onder het
terrein bij de bedrijven Carels
en Beekman in Goes lopen. Dat
onderzoek zal in ieder geval een
paar weken duren. Pas dan zal
bekend worden of de leidingen
verlegd moeten worden en hoe
veel tijd dat gaat kosten.
Al die tijd kan de gemeente Goes
niet verder met de aanleg van
het parkeerterrein, dat af moet
zijn voordat het nieuwe par
keersysteem wordt ingevoerd.
Het is dan ook zeer de vraag of
dat per 1 april nog kan worden
geregeld.
Gesprek
De gemeente Goes had woens
dag een gesprek met NS Rail-in-
fra over het terrein. Goes zit op
hete kolen, omdat de raad het
gereedkomen van het gratis ter
rein aan de zuidkant van het
spoor als voorwaarde heeft ge
steld voor het invoeren van het
nieuwe parkeersysteem. Daarin
wordt op veel plaatsen in de stad
vergunningparkeren en betaald
parkeren gemengd, in een po
ging de beschikbare parkeer
ruimte een zo groot mogelijk
deel van de tijd te gebruiken. De
gemeenteraad vind echter dat
de optie gratis parkeren op
loopafstand van de stad gega
randeerd moet blijven. Daarom
is de gemeente begonnen met de
aanleg van een parkeerterrein
bij de bedrijven Beekman en
Carels, aan de Kloetingseweg.
De aanleg van het terrein werd
twee weken geleden stilgelegd
op last van NS Rail-infra omdat
in de ondergrond van het terrein
leidingen zouden lopen. Woens
dag vergaderde de gemeente
met het spoorwegbedrijf over
hoe het nu verder moet.
Vervuiling
langs het spoor hadden lopen.
Daarmee kunnen we nu alvast
beginnen. De aanleg van het ter
rein blijft echter stilliggen tot
Holland Rail Consult, het inge
nieursbureau van de NS, het
terrein heeft onderzocht."
Hoewel NS niet weet welke lei
dingen er lopen en waar, wordt
ervan uitgegaan dat er wel het
één en ander moet worden ver
legd. Volgens Heijmng gaat NS
aan het begin en het eind van het
terrein graven. Bij de wethou
der bestond de indruk dat de
aanwezige leidingen moeten
worden omgelegd naar een tra
ject dat dichter tegen het spoor
aanloopt. „Hoe lang dat dan
weer gaat duren, daar is geen
zicht op. Vast staat dat de ge
meente zeker niet binnen een
maand verder kan met de aan
leg. Jammermaar het is niet an
ders."
De Goese wethouder S. Heij-
ning kon maar een schrale
troost halen uit de onderhande
lingen. „We waren overeenge
komen dat de gemeente een ver
vuiling zou opruimen: PAK's die
in de grond zijn gekomen, door
dat de spoorwegen een koolpad
door Rolf Bosboom
GOES - Een Litouwen-winkeltje in
Goes, een grotere achterban en meer af
stemming tussen alle steden die betrek
kingen onderhouden met de Litouwse
stad Panevézys. Het is maar een greep
uit de vele ideeën die Antoon B. Andela
heeft met de Stichting Stedenband
Goes-Panevézys. Hij is sinds kort voor
zitter van de stichting.
Andela heeft de voorzittershamer over
genomen van Gerard Heerebout, die de
stichting jarenlang heeft geleid. Heere
bout had, vanwege diverse andere
drukke werkzaamheden, niet voldoen
de tijd meer. Een opvolger voor hem
stond binnen het bestuur echter niet di
rect te trappelen, zodat Jan van den
Hondel enkele maanden het voorzitter
schap waarnam. Om te voorkomen dat
een 'nieuweling' als preses moest wor
den aangetrokken, wierp Andela zich
uiteindelijk op als kandidaat.
Al enkele jaren maakt Andela deel uit
van het bestuur. Hij raakte betrokken
bij de stedenband door zijn werk als
fruitteeltleraar op het Groen College in
Goes In die hoedanigheid zette hij een
project op waarbij een instructietuin
voor een school in Litouwen werd ge
ïdealiseerd. Regelmatig gaat hij met
leerlingen van het Groen College naar
Panevézys, bijvoorbeeld om te zorgen
voor herinplant en om instructies te ge
ven.
Zes reizen naar de Litouwse stad heeft
hij inmiddels achter de rug en volgende
maand volgt de zevende. „Ik probeer er
ieder jaar een kijkje te nemen. Elke keer
als je erheen gaat, doet het je toch wel
wat. Het is een heel gastvrij en dank
baar volk. Je wordt als een keizer ont
vangen, maar daar doe je het niet voor.
Het gaat erom dat je wat kan beteke
nen. De leerlingen wil ik vooral het land
laten zien. Kennismaken met een ande
re cultuur, dat is de intentie. Het moet
er nog een keer van komen dat een leer
ling daar echt stage gaat lopen."
Middelburg besloot onlangs haar ste
denbanden te verbreken, omdat die
vooral een symbolische betekenis zou
den hebben. In Goes is dat zeker niet het
geval, zegt Andela, en wijst op het
groeiende aantal terreinen waarop de
stichting inmiddels actief is. „Bij ons
gaat het duidelijk om de inhoud, anders
zou ik het ook niets vinden. Natuurlijk
moet je het nuttige met het aangename
kunnen verenigen, maar je hebt vooral
een missie om iets te betekenen voor het
land."
Domweg geld geven is daarbij niet aan
de orde. De stichting, die ook maar een
beperkt budget heeft, richt zich op het
leggen van contacten en probeert men
sen die vooruit willen komen een hand
je te helpen. „We wijzen ze de weg,
vooral door het geven van informatie.
We willen ze op het goede spoor zetten
door aan te geven hoe ze aan kennis
kunnen komen, aan goede begeleiding,
aan gelden."
Initiatieven
Voor de komende maanden staan er,
naast een nieuw fruitteeltproject, di
verse andere initiatieven op het pro
gramma. In april gaan opnieuw CIOS-
studenten naar Litouwen voor langdu
rige stages en bezoeken leerlingen van
Ter Welle enkele zorginstellingen in Pa
nevézys. Ook zijn er plannen voor het
realiseren van vijf speelplaatsen in de
stad, waarschijnlijk met financiële
steun van het bedrijf Arcadis.
Andela heeft geconstateerd dat Pane
vézys inmiddels met zes steden in de
wereld banden onderhoudt. „Daar zou
naar mijn idee meer afstemming tussen
moeten komen, zodat je weet: wie doet
wat? In 2003 bestaat Panevézys 500
jaar. De kans is groot dat dan alle zus
tersteden tegelijk worden uitgenodigd.
Dat lijkt mij een unieke gelegenheid om
iedereen op één lijn te krijgen, dus daar
leef ik echt naartoe."
De stichting telt nu tachtig donateurs.
Dat zouden er wat Andela betreft best
A. Andela: „Er moet meer afstemming komen tussen alle steden waarmee Panevé
zys een band onderhoudt." foto Dirk-Jan Gjeltema
meer mogen zijn. „Het gaat om het idee
een soort achterban te hebben en daar
ook iets extra's voor te doen." Ook wil
de stichting Litouwen meer promoten,
door bijvoorbeeld een soort winkeltje
in Goes in te richten. Iets soortgelijks
zou dan ook in Panevézys moeten ont
staan, al voelt Andela weinig voor een
'Goes Huis', zoals wel eens binnen het
bestuur is geopperd. ..Je zou daar voor
relatief weinig geld een pand kunnen
kopen, maar ik vind dat je de mensen
daar geen eigendom moet 'afnemen'. Ik
kan me wel voorstellen dan we op dat
punt iets met de zes zustersteden samen
kunnen ondernemen."
KAPELLE - Inwoners van de gemeente Kapelle hoeven
voortaan niet meer twee jaar te wachten op een werkbezoek
van burgemeester en wethouders om ongemakken in de
woonomgeving aan de orde te stellen. Kapelle heeft speciaal
voor klachten die jiiets met beleid te maken hebben, een tele
foonnummer in gebruik genomen: 333113 Losliggende
stoeptegels, kapotte lantarenpalen en troep in de bosjes kun
nen, als klagers er te lang mee rondlopen, veel meer schade
doen aan de gemoedsrust van Kapellenaren, dan nodig is. Wie
een mankement constateert of iets in de openbare ruimte wat
hem niet bevalt, belt voortaan de servicelijn en de gemeente
zorgt dat er binnen een week iemand naar gaat kijken.
YERSEKE - De gemeente Reimerswaal koopt - mits de com
missie wonen en milieu daarmee instemt - één van de vijf wo
ninkjes op de Kop van de Molenpolder Yerseke aan. Het is de
bedoeling de Hoek van Lieven, zoals de locatie in de volks
mond ook wel wordt genoemd, op den duur te slopen. Het
zwaar verouderde rijtje huisjes moet plaatsmaken voor
nieuwbouw. De voorgestelde aankoop wordt donderdag 11
januari door de commissie besproken. Die bijeenkomst op het
gemeentehuis in Kruiningen begint 's avonds om half acht.
's GRAVENPOLDER - Desirée Zuidhof, de 's-Gravenpolderse
die een protestactie is begonnen tegen de hoge energiereke
ning, gaat bij nader inzien maandag 8 januari niet met haar
verzamelde handtekeningen naar het Delta-kantoor in Mid
delburg. De hulp die ze heeft ingeroepen van wijk- en dorps
verenigingen kan niet op zo korte termijn georganiseerd wor
den. De aanbieding van de handtekeningen is tot een latere
datum opgeschort.
SINT PHILIPSLAND - Een 35-jarige automobilist uit de ge
meente Tholen is dinsdagavond op de Philipsdam met zijn
auto in het water beland. Nadat hij door een windvlaag op de
verkeerde weghelft terechtkwam en daar een tegemoetko
mende bedrijfsauto in de flank raakte, reed zijn wagen van
het talud af en kwam in het water terecht. De Tholenaar wist
zwemmend de kant te bereiken. Hij bleef verder ongedeerd.
MIDDELBURG - Een 42-jarige inwoner van Sint-Philips-
land is woensdag door de politierechter in Middelburg con
form de eis veroordeeld tot vier weken voorwaardelijke
gevangenisstraf. De verdachte zat in 1999 in echtscheidings
perikelen. Toen hij op 25 november van dat jaar zijn vrouw
opzocht, bedreigde hij haar met een mes. Hij had haar gezegd
dat ze niet meer rustig zou slapen.
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter heeft
woensdag een 44-jarige man uit Goes wegens dronken rijden
veroordeeld tot negen maanden rijontzegging, 2200 gulden
boete en twee weken voorwaardelijke gevangenisstraf. De
Goesenaar kampt met een langdurige alcoholverslaving en
werd op 2 7 augustus vorig jaar in Koude kerke- na het veroor
zaken van een ongeval - voor de eerste keer gepakt voor het
rijden onder invloed. Uit de bloedproef bleek dat hij vier keer
de toegestane hoeveelheid alcohol had gedronken. De man is
zijn baan reeds kwijt.
Opnieuw dreigt uitstel
van de invoering van de
nieuwe parkeerregeling in
Goes. Door de vondst van
enkele kardinale kabels
op de plaats waar een
nieuw parkeerterrein
moet komen, lijkt ook de
datum van 1 april niet
haalbaar te zijn. Tenzij de
gemeenteraad op zijn
schreden terugkeért.
door Rolf Bosboom
GOES - Begin december sloeg
de Goese politiek, bijna tot haar
eigen schrik, met de vuist op ta
fel. De nieuwe parkeerregeling
mocht onder geen beding van
kracht worden voordat het gra
tis terrein voor langparkeerders
nabij het Stationspark volledig
gereed zou zijn, verordonneerde
zij. „Klaar is klaar", zo ver
woordden de meeste leden van
de commissie ruimtelijke orde
ning hun opvatting bondig.
Daar was, taalkundig althans,
geen speld tussen te krijgen.
De voorgeschiedenis is lang, te
lang. In februari 1999 besloot de
gemeenteraad het betaald par
keren uit te breiden met onder
meer het Hollandia- en het Mo
lenplein. Dat werd in de loop
van dat jaar, in twee stappen,
gerealiseerd. Vervolgens zou
worden bekeken welke negatie
ve gevolgen er waren en hoe die
konden worden opgelost. De ef
fecten waren voorspelbaar: het
Hollandia- en Molenplein zijn
sindsdien zo leeg dat er pro
bleemloos kan worden gevoet
bald en in de wijken Oost en
West klagen bewoners steen en
been over de vele auto's die,
vaak de hele dag, voor de deur
staan geparkeerd.
Een oplossing bleef lang uit,
mede doordat het 'parkeeron-
derzoek', uitgevoerd door Par
keer Groep Nederland BV uit
Woerden, nogal wat tijd in be
slag nam. In mei van dit jaar
presenteerde verantwoordelijk
wethouder M. L. 't Hart het
pakket aan maatregelen dat een
einde zou moeten maken aan
veel parkeerleed. Naar aanlei
ding van inspraakbijeenkom
sten is op onderdelen nog aan
het voorstel gesleuteld.
Het ziet er allemaal veelbelo
vend uit: het gebied waar ver
gunning- en betaald parkeren
geldt wordt dusdanig uitge
breid dat voor de 'gratisplekjes-
peurder' de loopafstand naar de
binnenstad te groot wordt, ver-
analyse
gunningen worden geldig voor
een gebied in plaats van voor
één straat, de prijs van een be
wonersvergunning wordt ge
halveerd tot 44 gulden, in enkele
tientallen straten worden ver-
gunning- en betaald parkeren
gemengd en bewoners kunnen
voortaan bezoekerspassen aan
vragen.
Wonderen zijn weliswaar uitge
sloten als het om parkeren gaat,
maar er mag wel degelijk resul
taat worden verwacht van het
nieuwe parkeersysteem, dat op
1 januari had moeten ingaan.
Het optimisme wordt alleen
maar groter door het succes van
de proef met het transferium en
doordat er steeds meer zicht
komt op de bouw van (deels)
openbare parkeerkelders of -
garages, onder meer op het
Bleekveld, in het plan De Stads
poort (Bekhof), kavel-Pik en bij
het toekomstige stadskantoor.
De enige groep die nadeel kan
ondervinden van de nieuwe par
keerregeling zijn de mensen die
in het centrum werken en met de
auto naar Goes komen. Daarom
wordt tussen de Kloetingseweg
en het Stationspark een gratis
parkeerterrein aangelegd met
zo'n 270 plaatsen. De commissie
ruimtelijke ordening vond be
gin oktober dat daar niet te lang
mee mocht worden gewacht.
Om wat extra druk op de ketel te
zetten - de onderhandelingen
met de NS over de aankoop van
de grond waren nog niet afge
rond - stelden de raadsleden als
voorwaarde dat het nieuwe par
keerbeleid pas kan worden in
gevoerd als het terrein gereed is.
Pas eind november vond de
grondoverdracht plaats, zodat
de aannemer begin december
met de aanleg kon beginnen. Op
1 januari zouden negentig
plaatsen klaar kunnen zijn, ver
telde wethouder 't Hart vervol
gens de raadsleden. Op de vraag
of de nieuwe parkeerregeling
desondanks toch op die datum
van kracht kon worden, kreeg
hij een helder antwoord: nee. De
meeste fracties hechtten er meer
aan 'geloofwaardig' te blijven
en wensten niet door burgers
van 'zwabberbeleid' te worden
beticht.
Rond de kerstdagen kwam er,
bijna letterlijk, een kink in de
kabel. De aannemer stuitte bij
graafwerkzaamheden op lei
dingen die de slagaders van de
treinenloop in de regio bleken te
zijn. Nader grondonderzoek, zo
bleek gisteren, vergt nog zeker
enkele weken. Dan pas wordt
duidelijk of een en ander kan
worden verlegd en hoelang dat
gaat duren. Een uiterst pijnlijke
kwestie, waarvan nog ongewis
is wie nu waar de mist is inge
gaan. De tijdsdruk die de ge
meente zichzelf heeft opgelegd,
kan de zaak in elk geval onmo
gelijk goed hebben gedaan.
De nieuwe ingangsdatum van 1
april lijkt daarmee ook in de
knel te komen. En dat voor een
terrein waarvan nog maar de
vraag is hoeveel dat werkelijk
bijdraagt aan het oplossen van
de parkeerproblemen in de bin
nenstad. Van de 270 plaatsen
zijn er bijvoorbeeld al honderd
bestemd voor de werknemers
van het bedrijf Carels, buiten
het centrum. De loopafstand
naar de binnenstad is boven
dien aanzienlijk, zeker zolang
het spoortunneltje nog niet is
verlengd. Voor slechts 3,50 gul
den per dag zijn er betere alter
natieven beschikbaar: het Hol
landia- en Molenplein,
Opvallend is dat de politiek wél
per se wilde wachten op het
nieuwe terrein, maar niet op an
dere onderdelen waarvoor nog
een oplossing moet worden ge
vonden. Het gaat daarbij speci
fiek om het Marcomgebied
(Konmar, meubelboulevard),
waar eerst een akkoord met de
bedrijven moet worden bereikt.
De tijdelijke problemen zullen
daar echter zeker niet minder
zijn.
De échte problemen, vooral de
parkeeroverlast voor de bewo
ners, kunnen echter bij wijze
van spreken vandaag worden
aangepakt. De parkeervergun-
ningen zijn klaar, de parkeer-
meters en -automaten kunnen
zo worden geplaatst en de par
keervakken zijn al opnieuw af
gebakend. Overal in en rondom
het centrum staan, zolang de
nieuwe parkeerborden niet mo
gen worden gemonteerd, loze
palen Voorlopig als symbool
van politieke rechtlijnigheid.
door Inqrid Huibers
VLAKE - Ondanks de bezwaren
van bestuursrechter T. Dam-
steegt willen burgemeester en
wethouders van Reimerswaal
siertuin Sequoiahof in Vlake
toch een nieuwe gedoogbe-
schikking bezorgen. Totdat die
beschikkinger ligt, moettuinei-
genaar J. D. de Koeijer zich
houden aan een in 1996 afgege
ven gedoogbrief.
Daarin staat dat hij bezoekers
van de siertuin 'incidenteel' een
versnapering, zoals een 'kom
soep, of mosselen of een schaal
vis/visgarnituur' mag aanbie
den. Feesten en partijen worden
niet toegestaan. Houdt De
Koeijer zich niet aan deze re
gels, dan zal handhavend wor
den opgetreden.
Damsteegt werd afgelopen na
jaar door M. M. Kole-Mol, buur
van De Koeijer, om een voorlo
pige voorziening gevraagd,
Juist omdat de Reimerswaalse
bestuurders weigerden handha
vend op te treden.
Onredelijk
De bestuursrechter constateer
de onder meer dat er nog altijd
geen voorbereidingsbesluit is
genomen om een bestemmings
planherziening voor de Se
quoiahof voor te bereiden.
Daarom is er volgens hem geen
'reëel uitzicht op legalisering
van De Koeijers activiteiten',
waardoor ook 'een verdere uit
breiding van het gedoogbesluit
als onredelijk moet worden be
schouwd'.
De gemeente gaat echter onver
droten voort op de ingeslagen
weg: een horecabestemming
voor de siertuin in het nieuwe
bestemmingsplan buitenge
bied. Het streven is het ont-
werp-bestemmingsplan mei dit
jaar ter inzage te leggen.
Cursussen
Eerder al besloot de commissie
wonen en milieu 'lichte horeca
(categorie 1)' toe te staan. Daar
stemde De Koeijer mee in. In een
door hem getekende verklaring
stelt hij bovendien nadrukke
lijk geen partycentrum te willen
beginnen. Wel wil hij cursussen
en lezingen aanbieden.
Damsteegt zette echter zijn
vraagtekens bij de voorgestelde
horecavariant, omdat daarmee
een groot scala aan horecabe
drijven zoals een automatiek,
bistro, restaurant, hotel en bij
voorbeeld pizzakoerier gedekt
wordt.
Waarmee Damsteegt volgens
een ambtelijk advies 'duidelijk
op de stoel van het bestuur is
gaan zitten'. In datzelfde advies
wordt vervolgens gesteld dat
het niet 'absoluut onmogelijk' is
om horeca-activiteiten in de Se
quoiahof te legaliseren.
Daarom zijn de bestuurders van
plan op korte termijn de nieuwe
ontwerp-gedoogbeschikking,
waartoe het college begin au
gustus besloot, ter inzage te leg
gen. Daarin zal onder meer dui
delijk moeten worden aan welke
sluitingstijd De Koeijer zich in
de toekomst dient te houden.
Een meerderheid van de com
missie wonen en milieu stemde
begin juli voor 's avonds elf uur-
Het college wil de zaak liever al
om tien uur rustig hebben.
Hoewel de siertuin niet als ver-
gaderpunt op de agenda voor de
eerstvolgende vergadering van
de commissie wonen en milieu
staat, wordt de Sequoiahof wel
bij de ingekomen stukken ver
meld. De commissie vergadert
donderdag 11 januari op het ge
meentehuis in Kruiningen. Die
bijeenkomst begint 's avonds om
half acht.
TERNEUZEN - De gevel van de
McDonald's in Terneuzen is in
de nacht van dinsdag op woens
dag opnieuw beklad met graffi
ti. Vandalen schreven teksten
als 'Macmeurder', 'Nazi hoofd
kwartier' en 'laatste waarschu
wing' op de buitenmuur.
Het elektriciteitskastje kreeg
het opschrift 'Burn'. Ook gooi-
denze een ruit in. Franchise-ne-
mer P. de Kam: „Als iemand een
principieel probleem heeft met
McDonald's, dan wil ik daar
best met hem over in discussie
gaan", zegt hij. „Maar bij de
aanvraag van de vergunningen
en ook bij de bouw heeft nie
mand zich gemeld die tegen de
vestiging van McDonald's was.
Nu zijn we open en beginnen in
eens de vernielingen."
Op oudejaarsochtend was de
gevel van de nieuwe vestiging
van McDonald's ook al beldad.
Toen schreven vandalen dat het
de 'eerste waarschuwing' was.
REDACTIE
MIDDEN-ZEELAND
Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA GOES
Tel: (0113) 273000
Fax: (0113)273030
e-mail: redgoes@pzc,nl
te Goes:
R. Bosboom
I. Huibers
A.M. van der Jagt
M.Koek
E. Soesman
te Vlissingen:
A.A. van der Sluis (chef)
N.F.C. Berkelder
R H. Hoving
E.L. Ramakers
M.J. van den Broek
K.L. de Vries (sport)
CENTRALE REDACTIE
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel: (0118) 484000
Fax:(0118)470102
e-mail: redactie@pzc.nl
Internet
http://www.pzc.nl
e-mail: redactie@pzc.nl
'è0\ ,v.-
- -- V j V-
De vondst van kabels vertraagt de aanleg van een nieuw parkeerterrein bij het Goese Stationspark.
(Advertentie)
foto Dirk-Jan Gjeltema
Wenselijk?
Wilt u reageren? Bel Omroep Zeeland. Programma Klantenservice
Woensdag 10 januari, 13.30-14.00 uur. Telefoon: 0118-49 99 00