In de laatste fase van argeloosheid Ontworsteld aan starheid en dogma's Groninger museum vreest minder bezoek Musea Enkhuizen en Arnhem werken samen Peter Smids weg bij Vredenburg Utrecht Cesar Domela in museum Heerenveen 27 donderdag 4 januari 2001 Het Groninger Museum vree st dat de florissante bezoe kersaantallen die vorig jaar werden gehaald, dit jaar niet bereikt zullen worden. Het feit dat per 1 januari naast de Rabo- pas ook de NS-kortingskaart geen gratis toegang meer geeft tot de Nederlandse musea, is de reden voor die angst. Andere musea kampen met hetzelfde probleem. In het jaar 2000 gebruikten 90.000 mensen hun Rabo-pas of NS-kortingskaart om gratis het Groninger Museum te bezoe ken. Bezoekers met de Rabo-pas moesten sinds begin 2000 vijftig procent van de entreeprijs beta len, vanaf nu geldt dat ook voor bezoekers met een NS-kor- tingskaart. Het Groninger Museum vreest dat het bezoe kersaantal daardoor fors zal te ruglopen. Die vrees lijkt terecht, gezien de ervaringen van het Stedelijk Museum in Amster dam. In 1999 bezochten 23.000 bezoekers gratis het Stedelijk Museum met hun Rabo-pas. In 2000 deden nog slechts 10.000 mensen met de Rabo-pas het museum aan. Hoe die terugloop van bezoekers met deze pas er in het Groninger Museum uit heeft gezien, kan de museumwoord voerder niet vertellen. Wel weet hij, uit enquêtes, dat een groot deel van de doelgroep met het openbaar vervoer naar Gronin gen komt en vervolgens de NS- kortingskaart gebruikt om het Groninger Museum te bezoe ken: „Als die kortingskaart geen vrije toegang meer geeft, loop je niet meer zo gemakkelijk het museum binnen Het Groninger Museum trok met 220.000 bezoekers een re cordaantal bezoekers in 2000. Daarmee behoort het Groninger Museum tot de best bezochte kunstmusea in Nederland. Het Stedelijk Museum (met 380.000 bezoekers) en het Kröller-Mul- lermuseum (350.000 bezoekers) trokken aanmerkelijk meer mensen dan het Groninger Mu seum, maar het Haags Gemeen temuseum (170.000 bezoekers), het Van Abbe in Eindhoven (40.000 bezoekers) en het Cen traal Museum in Utrecht (140.000 bezoekers) minder. De Jozef Israëls-tentoonstelling en de Corbijn-expositie bleken het afgelopen jaar de belangrijkste publiekstrekkers in het Gronin^ ger Museum. Bram Hulzebos Het Openluchtmuseum in Arnhem en het Zuiderzee museum in Enkhuizen gaan de komende jaren nauwer samen werken. Dat hebben de directies van beide musea laten weten in reactie op uitlatingen die direc teur Melle Daamen van de Mondriaan Stichting dinsdag deed in zijn nieuwjaarstoe spraak. Daamen zei dat Neder landse musea moeten nadenken over samenwerking of zelfs fusies met andere binnen- en buitenlandse musea. Volgens Daamen ligt een fusie tussen vergelijkbare musea als het Openluchtmuseum en het Zui derzeemuseum voor de hand. Daarmee zouden kosten kun nen worden bespaard en voor delen kunnen worden behaald op het terrein van publieksbe- nadering en collectiebehoud. Directeur Jan Vaessen van het Openluchtmuseum vindt ver dergaande samenwerking met het 'hartstikke verwante' Zui derzeemuseum een goed idee. „Het is trouwens ons eigen idee. Daamen heeft de beleidsplann- nen van beide musea voor de ko mende vier jaar blijkbaar goed gelezen, want daarin kun je die wens letterlijk terugvinden." Nu al vindt tussen de twee voor malige rijksmusea, die een woe lige periode van verzelfstandi ging achter de rug hebben, op directioneel niveau overleg plaats over financiën en marke ting. Volgens Vaessen is het denkbaar dat de banden nau wer worden aangehaald en er een gemeenschappelijk ten- toonstellingsbeleid wordt ont wikkeld. Ook zouden gezamen lijk wetenschappelijke studies kunnen worden ontplooid. Vaessen wil niets uitsluiten, maar het woord 'fusie' neemt hij voorlopig liever niet in de mond. zijn collega Arnout Weeda van het Zuiderzeemuseum evenmin. „We moeten alle mogelijkheden verkennenWaar worden we be ter van, dat is de vraag. Op het gebied van collecties en pu- blieksbenadering zie ik zeker voordelen Je zou ook aan het ineenschuiven van de overhead kunnen denken. Principieel ben ik niet tegen een fusie, maar zo ver is het nog lang niet.Vaessen zegt spoedig met Weeda om de tafel te willen gaan zitten ten einde de samenwerking nader vorm te geven. GPD Peter Smids, directeur van Muziekcentrum Vreden burg in Utrecht, vertrekt aan het einde van het lopende con certseizoen. Smids is vanaf de oprichting van het Muziekcen trum in 1979 directeur geweest. Smids (1942) vindt dat het tijd wordt om de fakkel aan een jon ger iemand door te geven. Smids heeft zich namens het muziek centrum de laatste jaren hard gemaakt voor de nieuwbouw- plannen in samenwerking met popcentrum Tivoli. „Vreden burg staat aan de start van een lang en zwaar parcours. Ik ben buitengewoon blij dat de nieuwbouw van Vredenburg in combinatie met poppodium Ti voli nu definitief binnen een paar jaar kan beginnen. Dat is natuurlijk een fantastische klus, maar ik weet ook dat het een klus voor een jonger iemand is. Daarom trek ik me na bijna 25 Utrechtse jaren terug", aldus Smids Voordat Smids directeur werd van Muziekcentrum Vreden burg, was hij ambtenaar Culturele Zaken in Zwolle en directie-assistent van Cultuur centrum De Oosterpoort in Gro ningen. In 1994 werd Peter Smids de eerste Prins Bernhard Fonds Muziek Prijs toegekend Wat Smids na zijn vertrek bij Vredenburg gaat doen, is niet bekend. GPD ls fotojournalist Sem Presser naar zijn drijfveren werd gevraagd, placht hij te zeggen: 'Ik fotografeer om te bikken.' Dat hij een workaholic was die zich geen tijd gunde voor zelfbespiegeling blijkt uit de 100.000 negatieven en 150.000 dia's in zijn nagelaten archief. De titel van de tentoonstelling die het Joods Historisch Museum (JHM) in Amsterdam nu aan Presser (1935 - 1986) wijdt, raakt het karakter van zijn werk in de kern. 'Met het hart in de lens' leverde hij een oeuvre af dat getuigt van zijn liefdevolle aandacht en respect voor de mensen die hij portretteerde. Brigitte Bardot en Eddie Constantine. foto's Sem Presser Presser werd in 1917 in Am sterdam in een socialistisch milieu geboren als enig kind van de joodse diamantbewerker Sa lomon Alexander en Heintje Pe per. Hij won in 1932 een Agfa- cameraboxje met een prijsvraag van het socialistische dagblad 'Het Volk', mislukte eerst nog in een baan bij een textielfirma, maar zou in 1935 zijn roeping volgen door als manusje-van- alles in dienst te treden bij de Persdienst Foto Varia van Sieg VazDias. Op 8 april 1935 plaats te Het Algemeen Handelsblad voor het eerst een foto van het jonge talent: een groep opval lend keurig geklede Amster damse werklozen die op de hoek van de Kloveniersburgwal ge disciplineerd in de rij staan voor een gratis belastingplaatje voor de fiets. Als directeur van het Algemeen Nederlandsch Foto Persbureau, vanaf 1937 gevestigd boven een dierenwinkel met hemzelf als enige werknemer, lukte het hem ondanks felle concurrentie al gauw geregeld foto's in kranten en tijdschriften geplaatst te krijgen. Zijn ouders zouden de Tweede Wereldoorlog niet overleven. Presser zelf dook in augustus 1942 in Arnhem onder met zijn eerste vrouw Ruth Schachno. Hij ging daarna onverschrok ken door met op zak een vervalst persoonsbewijs op naam van Willem Jan Knol. Voorafgaand aan deze onderduik leverde hij foto's af die op deze expositie de hoogtepunten zijn. Ongeloof In mei 1940 legde hij het onge loof vast op de gezichten van Amsterdammers die op straat naar Duitse vliegtuigen staan te kijken. In de eerste helft van 1942 was hij aanwezig bij het huwelijk van een neef in de Ne derlands-Israëlitische Hoofd synagoge op de plek van het hui dige JHM. Presser maakte er de foto van een aantal mannelijke aanwezigen die met gele sterren op hun nette pakken op een rij zitten te kijken naar de ceremo nie. 'Bij mijn weten heeft slechts een van de hier gefotografeer- den de oorlog overleefd. Verder zijn ze allemaal door de Duit sers omgebracht', noteerde hij later. Een foto van een groep bagage torsende joden die naar het Muiderpoortstation wandelen om te worden weggevoerd naar Westerbork in datzelfde jaar, is nog huiveringwekkender. Ze zijn gekleed alsof ze op stap gaan voor een of ander dagtrip je. Vanuit zijn Arnhemse onder duikadres was Presser als enige fotograaf aanwezig bij de zware gevechten van de Slag om Arn hem. Aan de foto die hij op 18 september 1944 maakte van le den van het tweede Britse para chutisten bataljon in de omge ving van de Weerdjesstraat is niet af te zien hoeveel helden moed dat vergde. De soldaten staan er zo ontspannen op dat de kijker die niet beter weet kan vermoeden dat de Geallieerden deze slag wonnen. In hotel 'De Wereld' in Wageningen maakte hij op 5 mei 1945 de foto die hem op slag grote bekendheid ver schafte- prins Bernhard staat achter een tafel met op de rug gezien de Duitse luitenant-ge neraal Reichert en een tolk. Het terrein rond het hotel was door de militaire politie afgezet, maar met de hem kenmerkende onverschrokkenheid en inven tiviteit regelde Presser een lad der en fotografeerde deze scène door een gat in de gevel. Uit de eerste naoorlogse jaren dateren foto's met onderwerpen die uiteenlopen van het arme Leidse gezin met zestien kinde ren en melk drinkende jongetje tot Churchill in Amsterdam en feestvierende leden van de Ar beiders Jeugd Centrale. Indruk wekkend zijn de foto's die hij in 1946 en 1947 maakte tijdens rei zen door het verwoeste Duits land. Een keurig in pak gesto ken man zit zonder benen op straat in Frankfurt; twee al even keurig geklede stellen blijken Berlijnse daklozen in een sta tionswachtkamer. Hoe veelzijdig Pressers talent was blijkt op deze expositie van honderd zwart-wit foto's en vijftig kleurendia's ook uit de aardige foto's van het schrij versechtpaar Bert Voeten en Marga Minco op het dak van hun huis aan het Oosterpark, Wim Kan met Corrie Vonk op zijn schouders en Brigitte Bar dot met Eddie Constantine op het Filmfestival in Cannes. Toen Presser Bardot en Constantine in 1955 vereeuwigde, woonde hij al enige tijd in Frankrijk met zijn tweede vrouw. Van daaruit reisde hij door onder meer Ita lië, Afrika, Alaska, Suriname en Noord- en Zuid-Amerika. In de jaren vijftig en zestig stilden zijn foto's van deze reizen in tijdschriften bij het grote pu bliek de honger naar beelden die tegenwoordig door de televisie worden gebracht. Naturel In zijn essay in het tegelijkertijd verschenen boek 'De tijden van Sem Presser' raakt H.J.A Hof land de kern van de 'gedateerde' sfeer die deze foto's uitstralen. De Bekende Nederlander met zijn 'volle-gebitsglimlach' be stond tijdens zijn werkzame le ven nog niet; al zijn geportret- teerden ogen opvallend naturel; 'Sem Presser heeft de wereld vastgelegd, met alle tragiek, vreugde, drama, in de laatste fa se van een argeloosheid zonder het bewustzijn van de moderne roem en lens.' Frangoise Ledeboer De expositie 'Met het hart in de lens. Foto's van Sem Presser' in het Joods Historisch Museum (Jonas Daniël Meijerplein 2 -4, Amsterdam) duurt tot en met 6 mei De openingstijden zijn dagelijks van 11 00 tot 17.00 uur. 'De tijden van Sem Presser' (Uitgeverij Voetnoot), telt 207 blad zijden en ruim 150 foto's. De prijs is 49,50. Leids gezin met zestien kinderen. Tien jaar geleden was het werk van Cesar Domela voor het laatst in Nederland te zien, m het Van Reekum Museum in Apel doorn. Daar kwamen opvallend veel Friese bezoekers op af, herinnert oud-directeur Frits Bless zich Want die waren nieuwsgie rig naar het werk van de zoon van de grote anarchistische voorman, Ferdinand Dome la Nieuwenhuis, die door de Friese arbei ders 'us Ferlosser' (Onze Verlosser) werd ge noemd. Nu kan in Friesland zelf kennis worden gemaakt met het werk van Cesar Domela: in Museum Willem van Haren te Heerenveen, waarin ook het Ferdinand Do mela Nieuwenhuis Museum is onderge bracht, is een fraaie keus uit zijn veelzijdige oeuvre te bewonderen. Wie naar Heerenveen gaat in de verwach ting kunst te zien waaruit sociale bewogen heid spreekt, heeft het mis Cesar Domela (1900-1992) is altijd een esthetisch kunste naar geweest die schoonheid en harmonie op de voorgrond plaatste. Sinds hij in 1920 uit Nederland vertrok naar een kunste naarskolonie in het Italiaanse Ascona, heeft hij zich vooral laten leiden door de oosterse filosofie, in het bijzonder door Lao Tse. Na de dood van zijn vader in 1919 kreeg de jonge Cesar het verzoek om de leiding van de arbeidersbeweging op zich te nemen, maar hij wilde de politiek niet in en koos rp m Zelfportret Cesar Domela, linosnede. voor de kunst. Zijn maatschappelijk enga gement kwam daarin slechts zijdelings tot uiting: samen met Mondriaan en Van Does burg was hij lid van De Stijl, die integratie van kunst en samenleving hoog in het vaan del had. Maar dat wil niet zeggen dat hij zijn afkomst verloochende. Toen Hitler in 1933 aan de macht kwam, woonde Domela met zijn vrouw Ruth De- renberg in Berlijn. De kunstenaar moest voor de begrafenis van zijn moeder naar Ne derland en kwam terug met vijftien Neder landse paspoorten waarmee hij Duitse an archisten in staat stelde de nazi-terreur te ontvluchtenCesar en Ruth vertrokken naar Parijs waar ze tot hun dood zouden blijven wonen. Duidelijk is dat Cesar Domela zich al snel ontworstelde aan starheid en dogmatiek. Op de videofilm bij de tentoonstelling in Heerenveen verkneukelen de kunstenaar en de vrouw zich om de rechtlijnigheid van Mondriaan, die zelfs bij het dansen tot ui ting kwam. Mondriaan was tegen diagona len in composities en al helemaal tegen gebogen lijnen en cirkels. Domeia's vrij heidsdrang was te groot voor die strenge neo-plastische leer. In Heerenveen kan men in het kort die ont wikkelingsgang volgen. Het 'Neoplastisch schilderij no 5 E' uit 1924-25 is een totale Mondnaan-kloon, maar 'Composition néo- plastiqueno. 5 K' vaneen jaar later bevat al een diagonaal Al in 1933 adopteert Domela in zijn reliëfs de gebogen lijn en die zal hij nooit meer loslaten. In 1936 neemt hij deel aan de tentoonstelling Cubism and Ab stract Art in het Museum of Modern Art in New York, samen met Duchamp, Kandins- ky, Malevitsj en Tatlin. Al voor de oorlog heeft hij zijn stiel gevon den in het maken van reliëfs. Die vallen op door het gebruik van talrijke bijzondere materialen: notenhout, palissander en ma honie, messing, verhard aluminium en rood koper, ivoor, haaienhuid en - na de oorlog - plexiglas. Domela wil daarbij de kleuren en structuren van die materialen laten spreken en zo weinig mogelijk verf gebruiken. Een andere opvallende eigenschap vormen de sierlijke lijnen, die bijna muzikaal aan- doen. Soms kan men zelfs harp- en tuba achtige vormen herkennen en sommige lij nen herinneren ook aan de G-sleutel van het notenschrift. Daar zit meer Franse esprit in dan in de calvinistisch aandoende Stijl- werken. Toch zijn Domeia's reliëfs nooit los jes of uitbundig; ze zijn zeer hecht, onwrik baar bijna, gecomponeerd. En ze zijn vervaardigd met perfectionistische am bachtelijkheid. Cesar Domela heeft in totaal 302 reliëfs ge maakt In Heerenveen zijn er een stuk of ze ventien te zien, gemaakt vanaf 1938. Ook zijn laatste reliëf, uit 1991, is er te zien: zeld zaam jeugdig en fris van kleur. Bij de laatste paar reliëfs kreeg hij hulp van de in Parijs wonende Nederlandse kunstenaars Mark Brusse en Willem van Malsen. Zij moesten op zijn aanwijzingen de metalen strips bui gen, want daar was hij zelf niet meer toe in staat Domela was een veelzijdig kunstenaar, hij maakte niet alleen reliëfs. Er hangt een serie linoleumdrukken uit begin jaren twintig in constructivistischestijl, waar trouwens ook al cirkels en gebogen lijnen in voorkomen, en er zijn uit diezelfde tijd enkele fotocolla ges te zien. Die waren toen erg in de mode: kunstenaar Paul Citroen en ontwerper Piet Zwart maakten in die tijd ook gebruik van de collagetechniek. Domela maakte ook re clame-ontwerpen in Nieuw-Zakelijke stijl. Uit latere tijd stammen de gouaches en zeef drukken, die hij niet zelden combineert met de collagetechniek. Hij maakte die vaak naar aanleiding van het laatste reliëf, als het slotstuk van een cyclus Pas dan ontwierp hij weer een volgend reliëf. Domela zelf zag zijn composities ook als een middel tot con templatie en meditatie, die de toeschouwer in een toestand van rust en harmonie zou den brengen. De presentatie in Heerenveen, die ook veel duidelijk maakt over de verhouding tussen Cesar Domela en zijn vader, is onderdeel van een dubbelexpositie. De andere ten toonstelling is te zien in Museum Kasteel Wijchen bij Nijmegen. Daar ligt het accent op de sculpturen van Domela, een onderbe licht facet van zijn werk. Cesar Domela heeft in Frankrijk, de Ver enigde Staten en andere landen veel erken ning ondervonden Zijn werk is te zien in tal van belangrijke musea van moderne kunst. In Nederland is hij altijd wel achtergeble ven in de publieke belangstelling; zijn werk was hier voor veel mensen misschien iets te frivool en te ambachtelijk. Maar met deze expositie - er worden in Friesland trouwens weinig tentoonstellingen van zo'n interna tionaal niveau te gehouden - kan men de schade inhalen. Sikke Doele De expositie in Museurn Willem van Haren in Heerenveen loopt tot en met 4 maart en is geopend di t/m vr 11-17, za en zo 13-17 uur. Kasteel Wij chen kan men tot en met 31 maart bezoeken wo t/m zo 13-17, vr 11-17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 27