Familietragiek - daar moet het van komen Filmfestival jubileert met cadeautje voor Rotterdam 23 Filmbezoek in 2000 opnieuw gestegen Jim Carrey maakt van Grinch kerstklapper donderdag 4 januari 2001 Ondanks tegenvallende resultaten van de 'kerstfilms' noteren de Nederlandse bioscopen over het jaar 2000 een toename in bezoek in vergelijking tot 1999. In 1999 bleef de teller net als in 19 9 8 iets onder de 19 miljoen bezoekers steken, het afgelopen jaar schommelt het bezoekerstal rond de grens van 20 miljoen bioscooopgangers De verwachting was geweest dat men een absoluut topjaar zou beleven, maar de in december uitgebrachte films, die normaal een massale toeloop garanderen, hebben te genvallend gepresteerdDe drukst bezochte film in deze nog niet afgesloten kerstvakan tie is The Hginch geweest, gevolgd door Charlie's Angels, Meet The ParentsDino saurs en The Family Man. Insiders constate ren dat het in 2000 heeft ontbroken aan een grote publiekstrekker als James Bond en aan jeugdfilms in de orde van Kruimeltje, Abeltje of een tekenfilm van Disney. Als uit gesproken kinderfilm heeft Kabouter Plop (uitgebracht in 112 kopieën) teleurgesteld en wordt derhalve al als Kabouter Flop be titeld, maar alleen verhoudingsgewijs (want veel kleiner uitgebracht) deed Mari- ken, de Nederlandse film voor iets oudere jeugd, het beter. Voor de Nederlandse voet balfilm De Zwarte Meteoor bleek weinig belangstelling, nog minder dan voor Babs, de muzikale klucht met Brigitte Kaandorp. De lijst van in Nederland best bezochte films van het jaar 2000 ziet er als volgt uit: 1 The Sixth Sense, 2 Mission Impossible II, 3 Kruimeltje (al uitgebracht in 1999), 4 Gla diator, 5 American Beauty, 6 What Lies Be neath, 7 Gone In 60 Seconds, 8 The World Is Not Enough (uit 1999), 9 Pokémon 1,10 The Nutty Professor II. Met de 20 meest bezochte films werd een to taalrecette gehaald van circa 265 miljoen gulden, hetgeen neerkomt op een toename van ruim 17 procent, waarbij aangetekend moet worden dat de bioscoopkaartjes in prijs zijn gestegen. Meest succesvolle distri buteur in 2000 was United International Pictures met een recetteaandeel van 65 mil joen gulden. GPD Na The Grkich is Charley's Angels dedrukst bezochte film tijdens de kerstvakantie. Van links naar rechts de angels Drew Barryrhore, Cameron Diaz en Lucy Liu. e film The Grinch was voorbestemd de grote kerstklapper in Amerika te worden. Intussen is duidelijk, dat dit ook in Nederland het geval is geweest. De film is even leuk als bizar en heeft veel te danken aan de duvelse overgave waarmee Carrey als de Grinch zijn best doet om de kerstviering in het koddige bergdorp Whoville in de war te schoppen, tot een klein meisje hem ervan overtuigt dat meevieren veel leuker is. Alleen door de lichaamstaal en veel van de grappen laat zich raden dat onder al dat groene pluis Amerika's populairste komiek verstopt zit. Jim Carrey was de eerste acteur die 20 miljoen dollar per film ging verdienen, maar hij is niet vergeten waar hij vandaan kwam: een sappelend gezin, met een werkloze vader, in Newmarket, Ontario, Canada. Carrey: ,,We hadden het niet breed thuis, maar met kerst mis probeerden mijn ouders er het beste van te maken. Minder plezierig was dat mijn alcoho listische grootouders de ge woonte hadden uitgerekend dan mijn vader af te zeiken om dat hij geen werk had. Maar ver der was het groot feest. De hele familie was bij elkaar en ik gaf er een Jim Carrey-show weg waar ik het hele jaar aan had ge werkt en waarmee ik compleet de zot uithing. Om mijn jongere neefjes en nichtjes op stang te jagen, heb ik een keer samen met mijn broer op het dak lopen stampen en met bellen staan rammelen. Maar wat pa met ons gedaan heeft was subtieler. Die heeft ooit 's nachts stiekem bel letjes aan onze bedden gehan gen. Telkens als we ons om draaiden, hoorden we gerinkel, schrokken we ons de pokken en durfden nauwelijks meer te be wegen. Fantastische tijd, kerst mis, vind ik nog steeds. En het plaatjesboek van Dr. Seuss, How The Grinch Stole Christ mas, hoorde daarbij. Dat ver haal moest ieder jaar opnieuw worden voorgelezen." De Grinch belichaamt, volgens Jim Carrey, de weerzin tegen kerstmis: „Dat gevoel dat we al lemaal af en toe hebben van: Ach hemel, het is weer zo ver. Moeten we daar echt weer op nieuw doorheen? Maar de Grinch staat vooral voor het ge voel buitengesloten te zijn. Iets wat veel mensen voelen in de maand december. Iedereen be reidt zich voor om kerstmis te gaan vieren met familie of ander prettig gezelschap, maar voor sommigen is dat niet weggelegd. Die krijgen het gevoel dat ze nergens bij horen, worden daar narrig van en gaan kerstmis er varen als de vervelendste perio de van het hele jaar. Ze maken zichzelf wijs dat ze er niet eens meer bij willen horen. Ze gaan zich pantseren. Maar hoe dik het pantser ook is, er wordt makkelijk doorheen geprikt, zo gauw iemand zegt: 'Hé, kom op, jij hoort er ook bi].' Want nie mand vindt het prettig om bui tengesloten te zijn." Zo lekker als Jim Carrey zich in de film lijkt te voelen in het vel van de Grinch, het spelen van de rol is in werkelijkheid een mar teling geweest. Er kwam een in gewikkeld groen pak van yak- haar aan te pas, een half masker en ingewikkelde make up van de vijfvoudig met Oscars onder scheiden specialist Rick Baker. „Het was 24 keer erger dan wat ik bij The Mask had meege maakt. Het ergste waren die groene contactlensjes. Alsof er Jim Carrey als Truman Burbank in The Truman Show. scheermesjes in je ogen werden gestopt. Het was echt heel zwaar. Regisseur Ron Howard en ik hadden ons aanvankelijk ook wel afgevraagd of die hele maskerade wel nodig was. Of de Grinch misschien niet gewoon een zonderlinge vent mocht zijn in een berghut. Maar van die ge dachte kwamen we toch snel te rug. Dat hele universum dat Dr. Seuss heeft verzonnen, iszospe- Jim Carrey in zijn groene Grinch-pak van yak-haar: „Een marteling was het. Ik kon niets zien, ik kon nauwelijks ademen, ik kon niets doen. Vaak dacht ik: 'Hoe hou ik dit vol?"' ciaal, zo uniek, dat je alles in het werk moet stellen om er trouw aan te blijven. Ik wilde The Grinch zijn zoals Dr. Seuss hem heeft bedacht. Ik ben ermee op gegroeid. Hij werd voor mij net zo belangrijk als Santa Claus. Voor mij is de Grinch de anti- Santa Claus die er net zo goed bij hoort." Daarom, zegt hij, heeft hij al het ongemak voor lief genomen. „Maar vaak dacht ik'Hoe houd ik dit vol? Ik kan nauwelijks ademen, ik kan niets zien, ik kan helemaal niets doen!Alsof je een ijskast op je rug krijgt vast gebonden en ze vervolgens te gen je zeggen'En nu dansen! Toen kreeg iemand een lumi- neus idee en liet me kennisma ken met een man die CIA-agen- ten traint in het doorstaan van martelingen. Van hem heb ik ge leerd om pijn te verdragen door je met al je geestkracht te con centreren op iets totaal anders, een praktisch probleem of zo. Want zo lang je je daarop gefo cust kunt houden, denk je niet aan j e fysieke ellendeHet werkt verbluffend." De Grinch is een buitenstaan der, maar eigenlijk speelde Jim Carrey in The Truman Show en Man On The Moon ook al perso nages die volledig waren ver vreemd van de omringende samenleving, zoals hij in The Cable Guy ook al iemand speel de die vruchteloos haakte naar vriendschap. Is dat hoe hij zich zelf ziet? „Dat is vooral hoe ik word ge zien door Hollywood. Maar ik denk dat iedereen dat gevoel kan herkennen. Ikzelf heb het vooral gehad toen ik, afkomstig uit een klein stadje in Canada, terechtkwam in Los Angeles. Alsof ik verdwaald was geraakt in een politiefilm. Het was alle maal volmaakt vreemd voor me en ik voelde me ontzettend een zaam. Net als toen ik opgroeide. Al mijn leeftijdgenoten waren buiten aan het honkballen en ik zat in mijn kamertje dingen te verzinnen waarmee ik ooit ie dereen aan het lachen hoopte te krijgen en te imponeren. Zo ben ik nog steeds, eigenlijk." De weg, waar humor en tragiek organisch worden verbonden, is Jim Carrey al eens ingeslagen met The Truman Show en Man On The Moon en denkt hij bin nenkort opnieuw te bewandelen in zijn volgende film, The Bijou, met regisseur Frank Darabont „Het is een prachtig verhaal. Ik speel een schrijver die tijdens de communistenjachten van de ja ren vijftig op de vlucht slaat als hij namen moet noemeneen on geluk krijgt waarbij hij zijn ge heugen verliest en dan terecht komt ineen kustplaatsje waar hij wordt aangezien voor een van hun jongens die niet was te ruggekeerd uit de Tweede We reldoorlog. Tegen beter weten in, wil men geloven dat hij die vermiste oorlogsheld is. Het wordt zelfs geloofd door de va der, die trouwens een bioscoop- je runt dat The Bijou heet. Het gaat over het nut van filmster ren, over de noodzaak van dro men en over de American Dream als iets moois. De wereld heeft mensen nodig met een spe ciale gave waarmee ze de dro men kunnen aanjagen van al die andere mensen die nooit iets bij zonders meemaken." Stiekem „Ik heb nu succes en ik geniet ervan. Dat is waarom ik soms langs de achterdeur bioscopen binnenglip om stiekem mijn films te gaan zien met publiek erbij. Je hebt veel acteurs die zeggen: 'Ik kan niet naar mezelf kijken'. Nou, ik kan dat heel goed en ik vind het zelfs noodza kelijk omdat ik er anders over blijf twijfelen of ik het wel goed genoeg heb gedaan. En als ik te vreden ben, dan geniet ik. Dit is wat ik gewild heb zo lang ik me kan herinneren. Altijd als ik vrienden bij me thuis uitnodig de voor een feest of met kerst mis, dacht ik: Hoe kan ik me manifesteren als iemand die 'speciaal' is?" „Daar moet het dus allemaal vandaan komen: familietra giek, werkeloosheid. Het is heel zwaar voor kinderen als ze woe dend worden op de wereld om wat hun ouders is aangedaan. Toen mijn vader zijn baan ver loor, was ik razend op alles en iedereen. Je ervaart het als on rechtvaardig. Wat je vervolgens zult worden, hangt af van wat je doet met die woede. Een moge lijkheid is veranderen in een Grinch en tegen iedereen roepen dat ze naar de verdommenis kunnen lopen, waarmee je al leen jezelf voor de gek houdt. De andere mogelijkheid is om ar tiest te worden en je eigen emo ties en ervaringen verwerken tot iets waarmee je mensen helpt, hen laat lachen en hun dromen vormt geeft." Pieter van Lierop The Grinch is tijdens deze laatste dagen van de kerstvakantie nog te zien in Cine City Vlissingen, De Ko ning Hulst en Cinemactueel Bergen op Zoom Rotterdam moet een 'city of cinema' wor den heeft directeur Simon Field van het International Filmfestival Rotterdam altijd geroepen. En de komende editie moet het er meer van komen dan ooit. Niet alleen viert het evenement zijn dertigste verjaardag, het wordt ook gehouden in een stad die zich in 2001 het hele jaar 'culturele hoofdstad van Europa' mag noemen. En dan mag er best wat extra gebeuren. Niet dat het van 24 januari tot en met 4 fe bruari tien dagen lang een stadsfeest wordt, maar het Rotterdams filmfestival opent in elk geval al anders. Staat er normaal slechts één openingsfilm met premièreparty op het programma, dit keer wordt gestart met maar liefst zeventien films tegelijk. Via ver schillende media worden zesduizend film- kaartjes weggegeven voor titels die een ver rassing blijven tot het moment waarop de projector begint de draaien. Daarna kan worden doorgefeest op verschillende plek ken in Rotterdam. „Ons cadeautje aan de stad", aldus Simon Field. Daarbij is een the maprogramma opgezet rond havensteden onder de titel On the Waterfront, naar de ge lijknamige film van Elia Kazan uit 1954. Uiteraard biedt het een serie klassiekers, waaronder die van Kazan, en een aantal nieuwe films rond het thema. Met Rotter dam 2001 is bovendien een project opgezet waarbij tien internationale filmmakers hun persoonlij ke visie zullen geven op havenste den overal ter wereld. Daaronder de Chine se regisseur Le You, maker van het bejubel de Suzhou River. Het vaste programmaonderdeel Filmma kers in Focus, waarin cineasten met een retrospectief worden geëerd, heeft in ieder geval de weinig bekende Zweed Roy An- dersson tot onderwerp en de Francaise An- ne-Marie Miéville. Zij is vooral bekend door haar intensieve samenwerking met filmle gende Jean-Luc Godard, die tevens acteert in haar nieuwste film Een derde 'filmmaker in focus' wordt nog bekendgemaakt. Als gasten zullen Andersson en Miéville present zijn, evenals de Japanse regisseurs Fukasaka Kinji en Miike Takashi, de laatste vooral bekend van Audition, de schokkend sadistische film die het afgelopen jaar de filmhuizen teisterde. Andere gasten zijn Charlotte Rampling (Wings of the Dove), Julliette Binoche (The English Patient) en de voormalige Golden Harvest-sterren To ny Leung (Chungkin Express) en Maggie Cheung (Irma Vep). Exploding Cinema, het vaste programma dat film van morgen belicht, is in 2001 we derom gegroeid. Steeds meer culturele in stellingen in Rotterdam zoeken aansluiting met het festival op dit onderdeel, waaron der dit keer voor het eerst het Chabot Muse um met een expositie rond de Tsjechische surrealist Jan Svankmajer. Verder doen op nieuw het Nederlands Architectuurinsti tuut (Hollywood aan de Maas: films met Rotterdam als decor) en Museum Boijmans Van Beuningen mee, dat de grenzen onder zoekt tussen film en beeldende kunst. De bedoeling is de oudbouw van het museum om te toveren in een reusachtige filmstudio. Festivalhonk Het vaste festivalhonk is het komend jaar niet langer het Hilton hotel, maar het splin ternieuwe congrescentrum van de Doelen. Daar worden de internationale pers ont vangen en de filmmarkt Cinemart gehou den. Ook verhuizen de talkshows vanuit het Hilton en de Schouwburg daarheen. Boven dien wordt op het dak van de Doelen een groot scherm geplaatst, waarop vanaf het Schouwburgplein films zullen zijn te zien. Ook in de dertigste editie van het filmfesti val is er weer veel aandacht voor de wereld cinema. Het Hubert Balsfonds, de festi valsponsor van Derde Wereldfilms, komt dit maal met een recordoogst van vijfen twintig films, waarvan een klein tiental uit Argentinië. De Nederlandse film komt flink aan bod met onder meer de nieuwe van Lo- dewijk Crijns (bekend van Jezus is een Pa lestijn) én de beruchte Ajax-film 'Daar hoorden zij Engelen zingen' van Roel van Dalen. „We hebben wel vaker een contro versiële film gedraaid", aldus het onder koelde commentaar van mede-festivaldi recteur Sandra den Hamer op de vertoning van de risicofilm. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 23