Lidi Knol zingt vanuit haar hart Reisopera brengt LOrfeo in reprise PZC Theater Muziek 'The 3 Puppeteersis een doordenker voor kinderen 10 woensdag 3 januari 2001 zie informatie elders op deze pagina 3 tlm 9 januari WOENSDAG Sim Bolus Het Goese poppentheater Sim Bolus speelt Feestboom! Berend Boomwacht probeert een feestende eekhoorn uit zijn boom te krijgen. De voorstelling is geschikt voor volwassenen en kinderen vanaf 5 jaar. Poppentheater Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur DONDERDAG Bolder Riante Het cabaretduo Bolder en Plante brengt het programma Wan nabe. In deze voorstelling over liefde en grof geweld maken Audry Bol der en Victorine Plante heel fysiek en visueel theater. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Ada Biesheuvel De schrijfster Ada Biesheuvel leest in de Brasserie voor uit eigen werk. Ter gelegenheid van de opening van de expositie van schilderij en van haarman Karei Loman leest Ada, zuster van de schrijver J. M. A. Biesheuvel, drie verhalen voor: Een zicht op de wereld, De schilder en zijn model en De overkanters, waarbij zij vanuit Zeeuws-Vlaanderen naar Walcheren blikt. De Drvkkery, Middelburg, 19.30 uur VRIJDAG The 3 Puppeteers The 3 Puppeteers is een voorstelling voor iedereen van af 8 jaar. Het verhaal, geschreven door Karen van Holst Pellekaan, is ge baseerd op De drie Musketiers. De bespeler van de pop D'Artag- nan is op geheimzinnige wijze verdwenen. De spelers zijn Simon van Leeuwen, HansThissen en Servaes Nelissen. Stadsschouwburg, Middelburg, 15.00 uur Patrick Stoof Cabaretier Patrick Stoof brengt zijn programma Sparen. Stoof boksttegen de lucht en tegen de dingen in zijn hoofd. Het is een programma over lastige keuzen, met een combinatie van li teraire verwijzingen en fysieke elementen. Zuidlandtheater, terneuzen, 20.00 uur ZATERDAG Bassie en Adrïaan Bassie en Adriaan brengen voor de kinderen hun nieuwe Lach- spektakelshow. Dat betekent een middag vol sketches, liedjes, goochelen en grappen en grollen, waarbij Bassie pogingen onderneemt om Adriaan op ludieke wijze te foppen. Sporthal, Souburg, 14.00 uur ODI Toneelvereniging ODI uit Vogelwaarde speelt het blijspel Onze Pa heeft een lief. Dit toneelstuk van de Belgische auteur Ruud de Ridder werd ge regisseerd door Pol Claessens. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur Petra von Kant Toneelvereniging Heer Hendrik geeft een extra voorstelling van De bittere tranen van Petra von Kant. Dittoneelstuk van Reiner Werner Fassbinder gaat over mensen en hun drang naar liefde en geliefd worden. Wim Krüll, die hier mee zijn regie-opleiding met succes afrondde, regisseerde Ada de Feiter, Riet van de Weijden, Marian de Schipper, Addie van de Walle, Rieke Goedegebuur en Odette Sorber. Heer Hendrikhuis, 's-Heer Hendrikskinderen, 20.30 uur ZONDAG Dalmatïërs De Stichting Jeugd Musical Amsterdam voert tweemaal de voorstelling Honderd-en-één Dalamtiërs uit. Spanning en humor gaan hand in hand in deze musical vol aan stekelijke liedjes, dans en kleurrijke kostuums. Zie ook de voorpagina van dit katern. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 14.30 en 19.00 uur De Zot De Zot speelt Nieuwe Kleren van de Keizer in Lokaal 14. Deze solovoorstelling van Reint Laan is geschikt voor jong en oud. Het optreden vindt plaats in het kader van de serie Midwin ter Matinees. MFC, Zierikzee, 15.00 uur MAANDAG Bernhard Actrice Sigrid Koetse neemt afscheid met de voorstelling Bern hard. Scheidend artistiek leider Gerardjan Rijnders van Toneelgroep Amsterdam schreef het toneelstuk speciaal voor haar. Het gaat dan ook over een beroemde actrice, gevierd om haar hoeden en haar koninginnen-rollen, die afscheid neemt van hettoneel. Naast Koetse spelen Sjoera Retèl en Paul Rigter. Zie ook de voopagina van dit katern. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur DINSDAG Vincent Bïjlo Vincent Bijlo komt met zijn nieuwe programma Vincent Bijlo, 2100. Bijlo staat aan de vooravond van een verhuizing. Morgen zal hij het oude huis en de twintigste eeuw definitief verlaten. Hij ver langt naar rust. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur 3 tlm 9 januari ZATERDAG HTrïo Lïdï Knol Het jazztrio Lidi Knol treedt op in de Brasserie. Zangeres Lidi Knol wordt begeleid door Frans Lemaire aan de piano en Eric Heynsdijk op contrabas. De Drvkkery, Middelburg, 14.30 uur Hundred Gypsy Violins Hundred Gypsy Violins geeft een concert. De voorstelling van dit gezelschap, dat het grootste zigeunero- kest ter wereld wordt genoemd, is uitverkocht. Zie ook de voorpagina van dit katern. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Den Avond De theatershow Den Avond is een product van streekartiesten. De groep Vanalles uit Sluis zingt covers en eigen werk, Rini Kour os uit Oostburg brengt liedjes in het Nederlands en het Grieks en Jacco Ricardo uit Oostburg is zowel in het Nederlandse als het Engels te beluisteren. Ledeltheater, Oostburg, 20.00 uur Opera Gala De Roemeense Staatsopera Cluj-Napoca verzorgt een Nieuw jaars Opera Gala. Vooraanstaande vocalisten brengen de mooiste aria's en duet ten uit bekende opera's. In de foyers is er een naprogramma met balkanorkest Pirvu. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur ZONDAG Koffieconcert Pianist Rnus Groot en zijn dochter Suzanne Groot op viool ver zorgen een koffieconcert. Op het programma staan werken van Mozart, Liszt, Tsjaikovsky, Ton de Leeuw, Debussy en Ravel. Cinecity, Vlissingen, 11.30 uur Show of Hands Het duo Show of Hands geeft een concert. Steve Knightley en Phil Beer brengen traditionele Engelse en Keltische muziek. Arsenaaltheater, Vlissingen, 15,00 uur Orgelconcert De winterserie orgelconcerten-op-zondagmiddag wordt voort gezet door Martyn Smits. Aan het programma van de Roosendaalse organist wordt mede werking verleend door de mezzo-sopraan Francien Meuwissen en de luitist Hank Heijink. Gertrudiskerk, Bergen op Zoom, 16,00 uur Zoals veel jonge meisjes heeft ook Lidi Knol een periode ge kend dat ze een beroemd zangeres of danseres wilde worden. Maar ze ging op 17-jarige leeftijd de verpleging in en geeft inmiddels op het ROC les aan leerling-verpleegkundigen. Daarnaast heeft zij zich de laatste zeven jaar echter ook ont wikkeld tot een jazz-zangeres die menige gevoelige snaar raakt, zij het in bescheiden kring: „Ik timmer gewoon niet aan de weg, dat wordt mij wel eens verweten." wijden in de geheimen van de jazz en leiding te geven aan een close-harmony-groepje van ne gen dames, The Lakers Sisters, waartoe Lidi het initiatief had genomen en dat tijdens de Zeeuwse Jazzdag in februari voor het eerst zal optreden. Luistermuziek Uit de Sessieband kwam ruim twee jaar geleden het Trio Lidi Knol voort, met pianist Frans Lemaire en op contrabas de uit Baarland afkomstige Eric Heynsdijk, die aan het conser vatorium in Den Haag trombo ne studeert, met contrabas als tweede instrument. „Daarin komt iedereen het beste uit de verf, dat vind ik het mooiste. We treden niet vaak op in verband met de studie van Eric. Ons re pertoire bestaat uit standards, een beetje klassieke jazz. Ik houd erg van ballads, maar doe ook graag latin en er zitten swingnummers tussen. Ik noem het zelf luistermuziek en zing graag gevoelige nummers, want ik ben een heel gevoelig mens." „Ik val het eerst voor een melo die en dan komt de tekst, maar ik vind het wel belangrijk dat de mensen die verstaan. Ik zou wel door Frans Doeleman „Zingen is iets heel emotioneels voor mij", bekent Lidi Knol- Nass, die in 1954 in Papen- drecht werd geboren en zichzelf een laatbloeier noemt. „Dit is mijn stem en je zingt vaak over liefde, verdriet, het leven, zoals in Throw it away. Sommige din gen raken mij heel erg. Ik heb zelfs een periode niet kunnen zingen, want als ik begon, ging ik huilen.Tel daarbij op dat ik het doodeng vind om op te tre den. Maar dat hoor ik van meer mensen, dus dan denk ik, geluk kig, dat hoort erbij. Het wordt overigens wel minder." Als kind zong Lidi in de kerk, ook solo, maar ze was niet fana tiek genoeg om op die weg door te gaan. Tijdens haar opleiding tot verpleegster in Rotterdam nam ze wel pianolessen, maar ook dat was van tijdelijke aard. En zoals dat gaat, er kwam een man, gevolgd door kinderen en Lidi bleef werken, dus veel ruimte voor andere activiteiten was er niet. ,,Ik ben toch in de eerste plaats moeder." Ze woont sinds 1977 in Middelburg en daar kwam haar zangtalent na verloop van tijd weer tot bloei. „Ik liep altijd te zingen en men sen zeiden: waarom doe je daar niks mee. Ik was inmiddels 38 en dacht, als ik het nu niet dpe, komt het er nooit meer van. Ik ben les gaan nemen bij de Mid delburgse zangpeadagoge me vrouw Heijmans. Dat ging steeds meer de klassieke kant op en dat wilde ik eigenlijk niet. Toen kwam ik op het idee om jazz te gaan zingen, want ik rea liseerde mij dat Rita Reys mij vroeger meer aansprak dan popgroepen. Met een vriend van mijn man die een beetje gitaar speelde, ben ik begonnen." Een cruciaal moment was de opening van jazzcafé Desafina- do in Middelburg, waar jamses sies werden gehouden. „Dat wilde ik gewoon meemaken en ik heb daar een liedje gezongen, Summertime.'' Het gevolg was dat zij werd gevraagd voor de Desafinado Sessieband, die in de daarop volgende zomer maanden bijna wekelijks op trad. „Ik kreeg er een kick van en ook leuke reactiesIk vind het een verrijking van mijn per soonlijke ontwikkeling." De pianist Frans Lemaire, al vele jaren een begrip in de Zeeuwse jazzwereld, nam haar onder zijn hoede. Lidi ontwikkelde zich verder aan de jazzacademie in Roosen daal en kwam in contact met de in Schiedam wonende Ameri kaanse zangeres Janice Lakers. Inmiddels heeft zij Janice be reid gevonden één keer in de maand naar Zeeland te komen om een viertal leerlingen in te Trio Lidi Knol tijdens een optreden, met vlnr zangeres Lidi Knol, contrabassist Eric Heynsdijk en pianist Frans Lemaire. een zaal willen vermaken, maar dat kan ik niet en dus doe ik dat niet, want dan komt het ge maakt over. Ik wil altijd mensen raken en kan niet zomaar een kletspraatje houden.Ik wil ei genlijk alleen ballads zingen, maar daar kan je niet een hele avond het publiek mee boeien." „Tegen mevrouw Heijmans heb ik eens gezegd, dat ik zo'n spijt heb dat ik vroeger niet de kans heb gehad om hierin door te gaan. Toen zei zij, meid, wees daar nou maar niet verdrietig om, want je moet zo super goed zijn om daar je brood mee te ver dienen, wees maar blij dat je een leuke hobby hebt. Dat vond ik heel lief, want er is niks zo frus trerend als de rest van je leven denken, shit, had ik het nou maar gedaan." Trio Lidi Knol is zaterdagmid dag vanaf 14.30 uur te beluiste ren in de Brasserie van De Drvkkery in Middelburg. Volgens poppenspeler Siem van Leeuwen is The 3 Puppe teers 'een doordenker voor kinderen'. Er is namelijk meer met het verhaal aan de hand dan op het eerste gezicht lijkt. Twee poppenspelers zijn op zoek naar een derde speler, na dat het vorige lid van de groep op geheimzinnige wijze is ver dwenen. De nieuweling moet meedoen aan De Drie Muske tiers van Alexandre Dumas, een stuk dat de andere twee al jaren spelen. Poppen leiden een eigen leven in The 3 Puppeteers. foto Ben van Duin door Jowi Schmitz Er komt dus iemand sollicite ren. Maar niet alleen de mannen beslissen of die derde persoon wel geschikt is, ook de poppen hebben het een en ander in te brengen. Terwijl de poppenspe lers aan het praten zijn, gaan de poppen elkaar met degens te lijf Al gauw verweven beide werel den zich en gaat het gesprek bijvoorbeeld over het vriendin netje van één van de poppenspe lers, een pop. De nieuweling moet even wennen, maar hij is jong en onstuimig en komt al gauw zelf terecht in de schemer zone tussen verhaal en echt. Van Leeuwen vertelt dat het idee ontstond toen hij een keer met een collega een beetje met poppen aan het stoeien was. „We lieten die poppen vechten en buitelen, terwijl wij erboven een semi-serieus gesprek aan te voeren waren. Toen zag ik het voor me: twee van die ouwe mannen die al jaren samen spe len en eigenlijk allang niet meer bezig zijn met wat hun poppen doen, die leven daar beneden gewoon hun eigen leven." Met dat idee ging Van Leeuwen aan de slag en het resultaat was The 3 Puppeteers. „Kinderen zijn eerlijker in hun reactie", vindt Van Leeuwen. „Ze reageren direct en als ze er niets aan vinden, merk je dat meteen. Het is wat dat betreft net een troep wolven die aanvalt als ze niet worden afgeleid. Het leukste is het als er ouders mee komen, want die worden door het enthousiasme van de kinde ren aangestoken. Ze lachen har der en gaan meedoen met de voorstelling. Door het dubbele verhaal haalt iedereen zijn ei gen plezier uit het stuk. Ik denk dat het kinderen van acht geen bal interesseert dat zo'n speler komt solliciteren, maarzij vin den het te gek als er gevochten wordt. Ouderen kinderen be grijpen juist de gesprekken over dat vriendinnetje beter, want daar zijn zij ook mee bezig, met vriendjes en verliefd zijn." De drie spelers hebben speciaal voor de voorstelling een jaar lang schermles gehad van mai- tre d'escrime Cor van der Valk. De gevechten zijn weliswaar in gestudeerd, maar er kan van al les mis gaan. Van Leeuwen „Bij de eerste voorstelling weerde mijn tegenspeler niet af toen ik naar zijn hoofd sloeg en kreeg hij een knal. De kinderen vonden het gewel dig, natuurlijk." Vrijdag 5 januari, Stads schouwburg Middelburg, 15 uur: The 3 Puppeteers. De Nationale Reisopera gaat op tournee met de opera L'Or- feo van Claudio Monteverdi. Als een reprise, want de voor stelling was in december 1999 al een aantal keren te zien in het Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. De voorstelling was toen bedoeld als afscheidsgeschenk van Carré aan regis seur Erik Vos bij zijn vertrek bij de toneelgroep De Appel. De speciaal voor Carré ontworpen productie is nu te zien in ver schillende andere Nederlandse theaters, onder meer in Den Haag en Rotterdam. worden geëvenaard. Bovendien is Orfeo een oppermachtige fi guur, die bomen kan laten bui gen, bergen kan laten splijten en van wie het aanvankelijk lijkt dat hij de dood van zijn geliefde Euridice ongedaan kan maken. Dat alles spreekt enorm tot mijn verbeelding. door Gé Ansems In het verhaal probeert Orfeus via de muziek een brug te slaan tussen het rijk der levenden en het dodenrijk. La Speranza be geleidt Orfeus (Orfeo) tot aan de grens, vlak voor de rivier de Styx. Vandaar trekt Orfeus al leen verder de onderwereld in, uitsluitend gewapend met zijn zang. Regisseur Erik Vos, die ook de regie voerde van de zeer succesvolle opera Dido Aene as, koos onder meer voor L'Or- feo omdat het verhaal groten deels draait om de vraag of de mens de dood kan overwinnen. Verder beschouwt de toneelman Vos muziek als de hoogste vorm van kunst. Verbonden In een interview met Anne-Rose Bantzinger voor het program maboek van L'Orfeo zei hij: „De opera opent met het personage La Musica. La Musica zingt de volgende tekst: „Ik ben de mu ziek, die met zoete melodie ieder gekweld hart kan kalmeren". Met die woorden voel ik me ten zeerste verbonden. Muziek kan iets teweegbrengen dat door geen andere kunstvorm kan Godsdienst Mijn keuze voor deze opera had ook te maken met het feit dat wij tegenwoordig vrijwel zonder godsdienst leven. Ik vind ons le ven zonder goden verarmd. Dan heb ik het met name over de Griekse mythologie met de veel heid aan goden. Het christen dom heeft de dood ver wegge schoven, maar bij de oude Grie ken maakte de dood deel uit van het leven. Ik vind de mensheid zonder goden absoluut een zaam. Het moment waarop Or feus terugkeert uit de onderwe reld en zich realiseert dat hij zijn geliefde voor eeuwig kwijt is, is het meest eenzame moment dat ik mij kan voorstellen. De enige stem die hij dan nog hoort is de echo. En dat is uiteraard de weerklank van zijn eigen stem. Dat is de grootst mogelijke een zaamheid die denkbaar is." De vocalisten van de Nationale Reisopera worden instrumen taal begeleid door Combatti- mento Consort onder leiding van Jan Willem de Vriend. Erik Vos oogstte lovende kritieken met zijn L' Orfeo, de eerste grote opera uit de muziekgeschiede nis. Daarbij werd met name het aan deel van Laurence Dale als Or feo en Johanette Zomer als La Musica/Euridice geroemd. Jo- hannette Zomer (36) is een laat bloeier. Ze deed vroeger wel aan muziek, speelde dwarsfluit, maar dacht er niet over om het muziekvak in te gaan. Ze begon haar maatschappelijke loop baan als microbiologisch ana liste op een laboratorium in Hil versum. Maar het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan. Op een gegeven moment, zij was al ruim in de twintig, ging zij toch naar het conserva torium. Drie jaar later haaldezi] haar diploma uitvoerend musi cus. En sedertdien vertoont haar carrière een stijgende lijn naar de top. Inmiddels heeft zij een behoorlijke staat van dienst opgebouwd bij de Nationale Reisopera. Behalve in L'Orfeo stond zij ook in Mozarts Zau- berflöte. En bij de Vlaamse Ope ra debuteerde zij in Ligetti's Le Grand Macabre. Nationale Reisopera met L'Or feo van Claudio Monteverdi in de regie van Erik Vos. Voorstel lingen onder meer in De Haag (Lucent Danstheater 6 en 7 ja nuari, 20 uur en Rotterdam (Schouwburg, 25 en 26 januari 20.15 uur. Regisseur Erik Vos, uitgestrekt op de speelvloer, over L'Orfeo: „Ik vind de mensheid zonder de stem der goden absoluut eenzaam." foto Rob Keeris

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 10