Grenshoppen tussen Wales en Engeland 43 O X zaterdag 30 december 2000 Als anglofiel ga je naar Engeland, als waleso- fiel naar Wales. Zo is het al jaren en zo zal het - geheel in de beste Britse traditie - al tijd blijven. Nee dus, want ook het grensgebied tussen beide landen is 'bloody' inte ressant. Via de Hidden High way slinger je - wel altijd links rijden, 'please' - van Ross-on-Wye in het zuiden naar Chester in het noorden heen en weer over een grens die die naam eigenlijk niet verdient - behalve als het om de taal gaat. Je kunt hem natuurlijk in bei de richtingen rijden, die Hid den Highway, maar wij begon nen in het zuiden. Ross-on-Wye, even ten westen van Gloucester, is dan de eerste pleisterplaats. Het stadje ligt op een hoge heuvel geplakt, met - steile straatjes dus, en kijkt uit over Wye Valley en de River Wye, een lieflijk kabbelende en kronkelende rivier, die we op deze reis nog wel vaker zullen tegenkomen. De driehoekige marktplaats is het stadjescen trum, waar een overdekte markthal zonder muren - ka rakteristiek voor de streek - het beeld bepaalt. In Italië of zo zou dat vanwege de hitte zijn, maar hier is het vanwege de regen; dit land heeft immers het groenste gras ter wereld. De indrukwek kende vakwerkhuizen liggen aan straatjes van kasseien. De levendigheid van de markt doet echter niets af aan de alles overheersende rust; flegma be hoort nu eenmaal onlosmake lijk bij Albion. Voor het eerste ommetje steken we de grens over, op weg naar de Black Mountains met z'n dichte bossen. De wegwijzers en ande re verkeersborden zijn dan ook ineens tweetalig. We kronkelen de 'single track road' op, zo'n weggetje waar twee auto's el kaar behalve op de 'passing pla ces' niet kunnen passeren, en raken al snel de zon kwijt. Naar mate we hoger in de bossen ko men, belanden we steeds meer in de nevel - of is het wel héél erg laag hangende bewolking? Cymru De stoomlocomotief op de Snowdon overbrugt in een uur tijd een hoogteverschil van 3140 voet (bijna duizend meter). SCHOTLAND ^IviEBL .9^ kr V. ENGELAND WALES Swansea Cardiff Zo'n beetje halverwege staat de ruïne van een klooster, extra spookachtig met die flarden waterdamp die er doorheen drijven. Ja, dóórheen, want veel staat er niet meer overeind. Toch is nog goed te zien dat het een indrukwekkend bouwwerk moet zijn geweest. Bovendien is het meermaals verbouwd: puntige muren zijn in de loop der tijden uitgebouwd tot recht hoekige. Logeren en eten kun je er trouwens ook. We duiken steeds dieper Wales in - Cymru in de landstaal - en komen groepjes wandelaars te gen, dik in plastic verpakt, en ploegjes ruiters, die nu eens de verharde weg, dan weer de meer ongebaande paden gebruiken. Plotseling houden de bomen op en waan je je in de Scottish Highlands: ruige, kale en groene heuveltoppen, uiteraard be woond door massa's schapen die je verdwaasd aanstaren of in to tale paniek de benen nemen. In Abergavenny - in 1968 on sterfelijk gemaakt door Marty Wilde in het gelijknamige liedje - slenteren we in alle rust en ge moedelijkheid wat door het stadje en over de markt. Inder daad, de mensen hier hebben een hoog labrador-gehalte. Mapa Mundi Ook het stadje Ledbury - weer aan de hoofdroute gelegen - is heel aardig om doorheen te slen teren, maar de echte beziens waardigheid bestaat slechts uit één straat. Church Lane is een smalle steeg, omzoomd door vakwerkhuisjes, die alle nog worden bewoond of als bedrij f s- ruimte dienst doen. Hier wordt weer eens duidelijk dat de men sen vroeger inderdaad veel klei ner waren dan nu, want iemand van normaal postuur kan er zonder bukken echt geen deur door. Het straatje loopt dood op de kerk die verder weinig voor stelt. Hereford heeft iets meer te bie den. Zeker de moeite van het be kijken waard is de Mapa Mundi, een kaart van de wereld zoals de mensen - lees: de kerkbonzen - die rond 1290 zagen. Middel punt van die uiteraard platte wereld is Jeruzalem; alle andere belangrijke steden, streken en werelddelen zijn eromheen ge- Londen HET KANAAL groepeerd. Onnodig te zeggen dat die kaart weinig met de wer kelijkheid te maken heeft, maar het is wel een interessant ding. Even verderop, aan de oevers van de nog altijd traag stromen de \yye, verrijst een stukje Ne derlands Engeland. Om het sla perige stadje wat meer leven in te blazen en het meer een regio functie te geven, is Albert Heijn - jawel, de Nederlandse kruide nier die daar in de buurt een stulpje heeft - er een bouwpro ject gestart. Een restaurant met terras aan het water en enkele pittoreske winkeltjes - met on der meer de Koffiepot; inder daad, in het Nederlands-als op vallendste uitschieters. Op weg naar Leominster - spreek uit als 'Lemster' - pak ken we weer een omweg en passeren we de zoveelste 'dui zendjarige' eik. De route langs schilderachtige dorpjes en stad jes als Pembridge en Weobley staat bekend onder de naam Black and White Village Trail, vanwege de vele vakwerkhui zen die het gebied ri]k is. Of, zo als een rustieke Engelsman in de pub waar we lunchen met 'Sun day roast' het formuleert: „The Dubbeldeks vakwerkhuizen in Chester. Van Ross-on-Wye naar Chester, maar dan slingerdeslinger en met een aantal 'Abstecher', dat is de Hidden Highway. De hoofdroute is zo'n 280 kilometer lang, hoewel de Britten het natuur lijk over dik 170 mijl hebben. De naam doet vermoeden dat het al een eeuwenoud fenomeen is, die Verborgen Snelweg, maar dat is onzin. Juist omdat de streek op de grens tussen Engeland en Wales ligt, is hij relatief onbekend geble ven. Engeland-gangers blijven in Engeland en Wales-liefhebbers racen er doorheen op weg naar hun bestemming. En dat is zonde, vonden ze bij de British Tourist Authority, want er is op en langs die grens genoeg te zien en te beleven. Dus zetten ze een ploeg mensen aan het werk om de streek 'op de toeristische kaart te zetten'. De Europese Unie pompte er in het kader van ach terstandsbeleid ook nog eens flink wat euro's in, en het resultaat is het geslaagde project met de prachtig verzonnen naam Hidden Highway. Informatie: British Tourist Authority, Stadhouderskade 2,1054ES Amsterdam, telefoon 020-689.0002, fax 020-689.0003, e-mail: BritInfo.NL@bta.org.uk Snowdonia National Park met de karakteristiek ruige heuvels. Germans shouldn't think they 're the only ones who can build them." We logeren in Ludlow, door sommigen 'the loveliest town in England' genoemd Dat lijkt wat overdreven, maar pittoresk is het er inderdaad wel. Met z'n vijfhonderd geregistreerde an tieke gebouwen en het enorme kasteel heeft het in elk geval een béétje recht op die titel. Ludlow ligt op een heuvel, en de hoofd straat loopt daar haaks tegenop omhoog. Als je die straat door loopt, waan je je een beetje in de wereld van Anton Pieck. Het Keltisch aandoende Feathers Hotel met z'n overhangende er kers is trouwens meteen een van de beroemdste vakwerkhuizen uit de streek. Grote sprong Ironbridge ligt wat verder van de 'main route' af. maar mag je absoluut niet links laten liggen. Het suffige stadje is immers de geboorteplaats van de Indu striële Revolutie In 1709 vond Abraham Darby er de massa productie van staat uit, een ont dekking die het aanzien van de wereld totaal zou vernaderen. Door cokes in plaats van hout en kolen te gebruiken voor zijn smeltovens ging de productie fors omhoog en werd de kwali teit stukken beter, 's Werelds eerste stalen brug werd er in 1779 gebouwd door een afstam meling van Darby, en die staat er nog steeds indrukwekkend te wezen. De aan de constructies van Eiffel herinnerende boog brug markeert zo een Grote Sprong Voorwaarts. Het stadje herbergt een cluster van musea, die zowel apart als in combinatie te bezoeken zijn. In Ironbridge zelf staat het 'oer- museum', dat uitleg geeft over alle andere. Zo kan de bezoeker eenvoudig zelf een keus maken of hij bijvoorbeeld naar het ijzer- of naar het porseleinmu seum wil. Een absolute aanrader is Blists Hill Victorian Town, een open luchtmuseum dat letterlijk de sfeer ademt van anderhalve eeuw terug. Tussen originele ge bouwen en fabrieken zijn ande re uit de buurt neergezet: steen voor steen afgebroken en weer opgebouwd. Mensen in de kle derdracht uit die tijd 'bewonen' ze en lopen er rond, een heuse stoomtrein rijdt sissend heen en weer over tien meter smalspoor, en in de antieke automobiel kun je een ritje maken langs de hoef smid, de leerbe werker, de schoenlapper en al die andere uitgestorven beroepen. Lake Vyrnwy We verlaten de hoofdweg en duiken diep Wales in, op weg naar de Snowdon, met z'n 3560 voet oftewel 1085 meter de hoogste berg van Engeland en Wales (alleen de Schotse Ben Nevis is hoger). Daarbij kunnen we niet om Lake Vyrnwy heen, het stuwmeer dat onder meer Liverpool van water voorziet. De langwerpige waterplas ligt in een alp-achtig landschap en heeft aan de oostpunt een van de opvallendste kastelen ter we reld. Het door water omgeven slot heeft nog het meest weg van een middeleeuwse raket. Snowdonia National Park ligt in het noordwesten van Wales. Vanwege de ruige heuvels zijn er relatief weinig wegen, maar wat voor wegen! Als in het hoogge bergte neem je pas na pas, via stadjes met onuitspreekbare namen als Betws-a-Coed, Llan- fairfechan en Eglwysbach. De Snowdon zelf is al van verre te zien, al ligt z'n kop in de wol ken. Via een regelmatige maar dure dienstregeling (zestien pond is immers dik vijftig gul den) stommel je óf achter een pufferig stoom-, óf achter een stampend diesellocomotiefje naar boven. In een uur tijd over brug je een hoogteverschil van 3140 voet (bijna duizend meter). Vanwege de steile helling wordt gebruikgemaakt van tandrad aandrijving; de afstand van be ginpunt Llanberis tot de top be draagt bijna vijf mijl. Daarin zitten trouwens de nodige tus senstops, want er is maar één spoor, zodat ook hier weer 'pas sing places' ervoor zorgen dat dalende en stijgende treintjes elkaar kunnen passeren. Even onder de top verlaten we de zon weer eens en duiken we de wolken in. Het is koud daar boven, en het waait - nee, het stormt! Het halve uurtje opont houd dat ons wordt gegund, is dan ook lang genoeg, want te zien valt er niet veel nu, terwijl je bij helder weer een fantas tisch uitzicht over de wijde om geving hebt. Wales is het land met de hoogste kasteeldichtheid ter wereld. Op een paar mijl reizen kun je er, als je het even uitmikt, echt tiental len tegenkomen; vele zijn open gesteld voor het publiek. De meeste zijn middeleeuws en hebben dat karakter bewaard of weer aangemeten gekregen. Omdat je na een tijdje, hoe im posant het allemaal ook is, toch wel een beetje uitgekeken raakt op al die ingestorte gebouwen, pikken we er twee uit. Conwy Wie noordwaarts richting Li verpool Bay in de Ierse Zee rijdt, kan letterlijk en figuurlijk niet om Conwy heen. Het reusachti ge kasteel met dezelfde naam, donkerbruin tot zwart uitgesla gen door de tand des tijds - uit laatgassen, zure regen - treed je dreigend tegemoet. De vesting overziet stad en baai en is qua grootte een stadje op zich. Aar dig is dat enkele wegen dwars door de muren heenlopen. Bijna net zo groot en mooi, maar een stuk lichter van kleur en dus minder dreigend, is Caernarfon Castle, aan de westkust. De ho ge zes- en achthoekige torens worden nu omgeven door een volle jachthaven, waarin bij tij den van eb de bootjes droogval len. In 1283 is begonnen met de bouw van niet alleen een ves ting, maar van een constructie die ook dienstdeed als rege- ringszetel en koninklijk paleis. Gezien de hoeveelheid stenen die ze hier architectonisch heb ben opgestapeld geloof je dat meteen. De laatste stop is Chester, het stadje van de gele kaas. Ook hier weer veel vakwerkhuizen - ster ker nog, het hele centrum be staat uit niets anders - maar dan in dubbeldeks uitvoering. De vier haaks op elkaar gebouwde straten, alleen nog toegankelijk voor voetgangers, rijgen shop aan tearoom en hebben op de eerste verdieping een galerij, en dat is uniek, zelfs voor deze streek. Na een weekje rustig toeren en lekker scheuren is de Hidden highway helaas op. Nu wacht een echte 'motorway', M56 ge heten. We moeten namelijk een boot halen en het is spitsuur als we straks in Huil zijn. F red Berga

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 43