Erotica-postorder Pabo in trek
PZC
Fortepiano laat Hay dn
klinken zoals het hoort
Zuidelijke verrassing
uit kerk van Gapinge
Nieuw leven voor wijn uit Macedonië
Samenwerking kan
toekomst boer redden
Werkstraf voor
verwonden man
Jongeren-productie is
verfrissend dynamisch
Jaarlijkse uitbreiding met 25 banen in Walsoorden verwacht
Winststijging
ij de CZAV
bij
ondernemend zeeland
20
Inbraak
kunst cultuur
Expositie van
toegepaste kunst
n
EDOX
La Chorale zingt
in Kloosterzande
donderdag 21 december 2000
door René Hoonhorst
WALSOORDEN - Pabo, post
orderbedrijf in erotische arti
kelen, in Walsoorden groeit als
kool. De directie denkt dit jaar
voor 75 miljoen gulden om te
zetten. Dat is zo'n twintig pro
cent meer dan in 1999. De ver
wachtingen voor de toekomst
zijn bovendien hoog gespan
nen. In 2001 moet de omzet toe
nemen tot 120 miljoen, terwijl
drie jaar later al voor een kwart
miljard gulden aan erotische
artikelen de Pabo-magazijnen
moet verlaten.
De werkgelegenheid bij het
postorderbedrijf zal navenant
toenemen, verwacht algemeen
WEMELDINGE - De Coöpera
tieve Zuidelijke Aan- en Ver
koopvereniging CZAV heeft in
het afgelopen jaar een winst
gemaakt van 4.357.800,-. Dat
is een aanzienlijke stijging ten
opzichte van vorig jaar, toen de
winst 3.622.200.- bedroeg.
Dat blijkt uit het jaarverslag
over 2000 van de CZAV.
Het jaarverslag wordt bespro
ken tijdens de jaarvergadering,
die op 22 februari 2001 vanaf
19.00 wordt gehouden in de
Zeelandhallen in Goes. Het be
stuur van de coöperatie wijst er
in het jaarverslag op dat het
aantal ondernemers in de land
en tuinbouw met ongeveer drie
procent per jaar blijft afnemen.
Niettemin groeide het aantal
leden dit jaar van 2843 naar
2963. De totale omzet steeg van
295 naar 322 miljoen gulden.
De rubriek Onderne
mend. Zeeland staat on
der redactie van Jeffrey
Kutterink. Vragen, tips
en mededelingen kunnen
schriftelijk worden aan
geboden aan de redactie
van de PZC, postbus 18,
4380 AA Vlissingen, of
via fax 0118-470102.
directeur L. van de Voorde. Mo
menteel hebben 115 mensen
een vaste baan bij Pabo, 25
meer dan een jaar geledenOok
de komende jaren zal de werk
gelegenheid jaarlijks met zo'n
25 personen blijven groeien,
stelt Van de Voorde.
Daarnaast biedt Pabo het hele
jaar door werk aan een aantal
uitzendkrachten om pieken in
het werkaanbod op te kunnen
vangen. De prognoses van het
postorderbedrijf met 'de leuk
ste erotiekcatalogus' zijn niet
gebaseerd op wishful thinking
laat Van de Voorde weten. Een
groot deel van de verwachte
omzetgroei voor volgend jaar
staat al vast, omdat Pabo ook
de artikelen voor het Duitse
moederbedrij f Beate Uhse gaat
distribueren. Pabo verzendt
dit jaar zo'n 1,1 miljoen pak
ketjes naar klanten in Neder
land, België, Frankrijk, Enge
land en Oostenrijk. Volgend
jaar zal het aantal uit te leveren
pakjes oplopen tot naar schat
ting 1,8 miljoen.
„De helft van die groei halen
we al door de overname van de
Duitse distributie en de rest
van de toename komt uit de
verwachte afzetgroei in de an
dere landen."
Geheim
Adjunct-directeur E. Apers-
Colman ondersteunt de woor
den van Van de Voorde. Het
geheim van Pabo is de catalo
gus. De catalogus is van een
hoger niveau en luxer dan die
van de meeste concurrenten,
weet Apers.
Het beste bewijs wordt gele
verd door de ontwikkelingen in
Duitsland. Moederbedrijf Bea
te Uhse verspreidt, weliswaar
onder eigen naam, in 2001 de
Pabogids van dit jaar. „Ons
concept spreekt de grootste
doelgroep aan. Vandaar", zegt
Apers.
Het postorderbedrijf nam on
langs een nieuwe distributie
hal van drieduizend vierkante
meter in gebruik. Daarmee is
de opslagcapaciteit van Pabo
in één klap verdubbeld. Een
nieuw routeringssysteem moet
de verzending van de duizen
den pakjes per dag binnenkort
nog gestroomlijnder laten ver
lopen. Met de uitbreiding met
de nieuwe hal, die begin vol
gend jaar officieel in gebruik
wordt genomen, stopt de groei
van het postorderbedrijf met.
Algemeen-directeur Van de
Voorde verwacht dat er binnen
vier, vijf jaar nog een hal aan
het bestaande gebouw moet
komen. Tegen 2010 moet de
omzet de kaap van één miljard
gulden nemen. „Dat is tenmin
ste ons streven. Tegen die tijd
moeten we dat mooie doel ove
rigens weer bijstellen, omdat
we dan in euro's rekenen. En
om daar een miljard van om te
zetten, dienen we nog veel gro
ter te groeien."
Toni Ordanovski maakt zich sterk voor de promotie van wijn uit zijn geboorteland.
foto Peter Nicolai
door René van Stee
TERNEUZEN - Om Macedonische wijnen
onder de aandacht te brengen van het gro
te publiek heeft de firma Products of Ma
cedonia deze zomer een kantoor in Zoeter-
meer geopend. Het bedrijf wil met wijnen
uit de voorheen tot Joegoslavië behorende
republiek Macedonië allereerst een
marktaandeel verwerven in Nederland en
Duitsland. Vervolgens is de rest van Euro
pa aan de beurt. Overige afzetgebieden
zijn Japan, Canada en de Verenigde Sta
ten.
In Zeeland en Vlaanderen wordt Products
of Macedonia sinds kort vertegenwoor
digd door de Terneuzense Macedoniër To
ni Ordanovski. Hij maakte via Internet
kennis met de Zoetermeerse firma. „Pro
ducts of Macedonia wil de wijnindustrie in
Macedonië nieuw leven inblazen. Toen ik
belangstelling toonde om hun wijnen te
promoten, kon ik eigenlijk direct aan de
slag", vertelt de 32-jarige Ordanovski.
Macedonië is verdeeld in de wijndistricten
Polog, Povardarië en Osogovo. Products of
Macedonia betrekt haar wijnen voorna
melijk van kleinere privé-wijnhuizen in
Tikves, een streek in het belangrijkste
wijngebied Povardarië. Het zijn allen eco
logisch geteelde en op traditionele wijze
bereide wijnen. Er wordt hierbij onder
meer gebruik gemaakt van de specifieke
Macedonische Zilavka en Vranec-druiven
die nergens anders ter wereld groeien en
die worden verwerkt in respectievelijk de
witte Zilavka- en de rode Vranacwijn. Ver
der verbouwt men gebruikelijke druiven-
rassen als Cabernet Sauvignon, Merlot en
Pinot Noir voor de rode wijnen en de Ries
ling, Sauvignon Blanc en de Chardonnay
voor de witte wijnen.
Ordanovski, in het dagelijks leven lood
gieter, beschouwt zijn promotieactivitei
ten nu nog als een hobby die hij hoopt uit te
bouwen tot een volwaardige betrekking.
Momenteel beperken zijn werkzaamhe
den zich tot het op kleine schaal bezoeken
van horecagelegenheden, het organiseren
van wijnproeverijen en de verspreiding
van de wijnen in familiekring.
„Er zijn al enige successen te melden. En
kele restaurants en hotels in Nederland
schenken onze wijnen, terwi j 1 een landelij-
ke supermarktketen onze producten even
eens in de schappen heeft staan"aldus Or
danovski. Hij verwacht op termijn ook een
afzetmarkt aan te boren voor andere typi
sche Macedonische delicatessen.
door Michelle Koek
GOES - Dat agrariërs steeds
meer moeite hebben om hun
hoofd boven water te houden is
een publiek geheim. Nevenacti
viteiten als mini-campings en
biologisch boeren zijn slechts
voor een beperkte groep wegge
legd. Om het toekomstperspec
tief voor de overige boerenbe
drijven een impuls te geven,
hebben het Zeeuws Agrarisch
Jongeren Kontakt, DLV Advies
groep en Accon Accountants en
Adviseurs woensdag een ver
bond gesloten. De partijen wil
len samenwerkingsverbanden
tussen agrariërs bevorderen.
„De mogelijkheden zijn zeer di
vers", vertelt C. Helmenbach,
secretaris van het Zeeuws Agra
risch Jongeren Kontakt. „Het
samenwerkingsverband kan
variëren van het gezamenlijk
inkopen van zaai- en pootgoed
of machines tot het samen ex
ploiteren van grond. Op die ma
nier kunnen ondernemers opti
maal gebruik maken van
eikaars kwaliteiten en ontstaat
een kostprijsverlaging." DVL
Adviesgroep uit Wageningen
zal bij een dergelijk initiatief
advies uitbrengen over de haal
baarheid van een samenwerk
kingsverband. Accon Accoun
tants en Adviseurs uit Goes
bekijkt de juridische kant van
de zaak. Het Zeeuws Agrarisch
Jongeren Kontakt zal zich voor
al richten op voorlichting voél
de eigen achterban, maar ook
voor alle andere agrariërs in
Zeeland. Het idee voor samen
werking is niet nieuw. „Agrari
ërs hebben dergelijke initiatie
ven al eerder zelf opgepakt.
Vaak liepen deze projecten
spaak omdat er van tevoren
geen goede afspraken werden
gemaakt tussen de partijen", al
dus Helmenbach. „Door een fo
rum op te richten waar deze za^
ken wel vooraf goed worden
bekeken, hopen we gemiste
kansen alsnog voor elkaar te
krijgen", vult directeur J. van
der Wekken van DLV Advies
groep aan. „En met deze drie
disciplines, moet dat zeker gaan
lukken", vindt P. Feijtel, direc
teur Accon. Het is de bedoeling
dat boeren zelf ideeën gaan aan
dragen waarmee het driemans
team aan de slag gaat. In januan
krijgen alle Zeeuwse boeren een
brief waarin het project, dat de
naam Kiezen voor de Toekomst
heeft gekregen, uitgebreid
wordt uitgelegd.
door Niels Juist
DEN HAAG - Een 40-jarige
vrouw uit Scharendijke, die tij
dens een kroeggevecht een man
een snijwond zou hebben toege
bracht, is gisteren door het ge
rechtshof in Den Haag veroor
deeld tot 100 uur werkstraf,
waarvan 62 voorwaardelijk.
Daarnaast besliste het hof dat
de vrouw de 3200 gulden scha
devergoeding die ze van de poli
tierechter aan het slachtoffer
moest uitkeren, niet hoeft te be
talen. Ook werkstraf was lager
dan de 100 uur dienstverlening
en drie maanden voorwaarde
lijk die de politierechter in Mid
delburg haar oorspronkelijk
had opgelegd. Op 29 januari van
dit jaar was de vrouw betrokken
bij een vechtpartij in het Scha-
rendijkse café de Zondebok.
Buiten de kroeg zou ze daarbij
een man met een mes boven zijn
oog verwond hebben. Maar vol
gens haar advocaat, mr. P. de
Jonge, was er afgezien van het
slachtoffer, geen enkele getuige
die de vrouw had zien steken
Hij vroeg twee weken geleden
op de zitting om vrijspraak. Het
hof achtte het feit weliswaar be
wezen, maar oordeelde milder
dan de politierechter.
GOES - Een bedrijfspand aan
de Van Doornestraat in Goes is
in de nacht van dinsdag op
woensdag het doelwit geworden
van inbrekers. Zij doorzochten
het kantoor en namen waarde
bonnen en geld mee, met een
waarde van duizenden guldens,
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - De Hervorm
de Kerk van Gapinge heeft een
uitstekende akoestiek voor de
fortepiano. De Middelburgse
pianist Leen de Broekert is dan
ook zeer ingenomen met de ge
luidskwaliteit van zijn nieuwe
cd met composities van Joseph
Haydn (1732-1809). Het is zijn
derde cd voor het Middelburgse
platenlabel Zefir, dat is opge
richt door geluidstechnicus
Jakko van der Heijden.
De Broekert. „De fortepiano,
zeg maar de piano uit de tijd van
Haydn, heeft een boventoonrij-
ke, heel heldere klank. In een te
kleine ruimte slaan de hoge to
nen dood. Daarom is voor een
goede opnamekwaliteit gezocht
naar een klein kerkje. Die moest
niet gevuld zitten met mensen,
want dan wordt de klank weer
te veel geabsorbeerd. Zoals we
het nu hebben gedaan, was het
precies goed."
De sonates van Haydn horen op
een fortepiano te worden uitge
voerd, vindt De Broekert.
Slechts een enkeling komt er op
een hedendaagse piano mee
weg. „Voor dit soort muziek is
de fortepiano het passende in
strument. De muziek van
Haydn staat vol articulatiete
kens, het verschil tussen gebon
den en korte noten is belangrijk.
Dat kun je alleen fatsoenlijk
spelen op een instrument uit die
tijd. Op een gewone piano klinkt
zijn muziek te stroperig, te glo
baal, als een taal waarvan je de
medeklinkers niet uitspreekt.
Dan worden de woorden onher
kenbaar. Er zijn een paar pia-
VLISSINGEN - De kunstuitle
nen in Vlissingen en Middelburg
houden een expositie over toe
gepaste kunst.
In beide kunstuitlenen wordt
een specialisatie van een be
paalde techniek tentoongesteld
en te koop aangeboden. Zo zijn
in Middelburg glasobjecten te
zien van onder anderen Bernard
Heessen, Yvon Trossel en Iris en
Olaf Steevens. In de kunstuit
leen Vlissingen is een expositie
van sieraden gemaakt door Ine
ke Otte, Nelly van Nieuwen-
huijzen en Karla Kaper. De
kunstuitlenen zijn rond de
feestdagen gesloten.
nisten die het als hun missie zien
de muziek van Haydn toch op
een piano uit te voeren. Alfred
Brendel doet dat, gewoon om
dat hij de muziek zo goed vindt.
Het lukt hem aardig. Sviatoslav
Richter speelt ook Haydn, maar
verder gebeurt het nauwelijks
op een hedendaagse piano."
Volgens De Broekert worden de
pianosonates van Haydn sowie
so ondergewaardeerd vergele
ken met die van Mozart en Beet
hoven.
„Over Haydn wordt altijd wat
denigrerend gesproken, terwijl
hij van die drie de invloedrijkste
was. Beethoven is zijn leerling
geweest. Maar hij heeft zoveel
muziek geschreven, dat nog
maar een fractie tot leven wordt
gebracht. Vergeleken met Mo
zart en Beethoven is het Haydn-
repertoire dat wordt uitgevoerd
betrekkelijk klein. Van de ande
re twee wordt vrijwel alles gere
geld gespeeld."
Redenen
Dat is een van de redenen dat De
Broekert een aantal stukken
van Haydn op cd heeft gezet,
hoewel hij toegeeft dat enkele
ervan wel bekend zijn. Van de
meer dan zestig sonates die
Haydn heeft geschreven, staan
er drie in mineur. Daarvan heeft
De Broekert er twee uitgekozen.
Verder heeft hij twee stukken
uitgevoerd die Haydn heeft ge
schreven voor Maria Anna Sa
bine von Genzinger, de vrouw
van zijn leven. Drie losse stuk
ken completeren het album.
Hoewel de volgorde bijna chro
nologisch is, heeft De Broekert
daarop niet gelet. „Ik heb de
volgorde samengesteld als bij
een concert. Je moet de cd van
begin tot eind kunnen luisteren,
majeur en mineur, vrolijk en
droef zeg maar, moeten elkaar
afwisselen."
Geschiedenis
De Middelburgse pianist vindt
het waardevol als over de ont
staansgeschiedenis van een
compositie veel bekend is, zoals
bij de stukken over Maria von
Genzinger. „Als je weet dat het
Andante con Variazioni een
soort requiem is voor die vrouw,
speel je het anders. Als Haydn
zelf schrijft dat een compositie
rijk is aan diepe gevoelens weet
je als pianist dat je het zo moet
spelen. Dan hoef je niet bang te
zijn dat het te veel is, dan mag je
het gewoon niet oppervlakkig
spelen. Van veel werken weten
we trouwens niets. Van zijn eer
ste twintig sonates is niet eens
zeker dat ze door Haydn zijn ge
schreven."
De aantrekkelijkheid van
Haydns muziek ligt in het on
verwachte en humoristische ka
rakter, meent De- Broekert.
„Anders dan Mozart en Beetho
ven was hij zelf geen pianovir
tuoos dus onhandige grepen tref
je bij hem zelden aan. De moei
lijkheid zit niet in de noten,
maar in de stijl. Zijn werk is ge
varieerd genoeg om een hele cd
mee te vullen, al moet ik erbij
zeggen dat dat commercieel ook
aantrekkelijker is. De winkelier
kan hem onder het bordje
Haydn wegzetten. Daarom
staat de naam van de componist
groter op de hoes dan de naam
van de pianist. Bij iemand als
Horowitz is dat andersom, maar
De Broekert heeft geen eigen
vakje in de platenwinkel."
Cd: Haydn, Leen de Broekert, forte
piano, Zefir Middelburg, ZEF9603.
(Advertentie)
Dit superplatte
staaltje Zwitserse
horlogemakerskunst
is verkrijgbaar
bij onderstaande
juweliers.
Goes/Oostburg/Middelburg. Juwelier 't Goudoppertje 's-Gravenpolder, Juwelier Walhout.
's Gravenstraat 47a Sas van Gent, Juwelier de Bokx-Wijttels. Stationsstraat 17 Ter neuzen,
Juwelier Wijffels, Noordstraat 103 Vlissingen. Juwelier van Boven, Walstraat 90
La Sfera Armoniosa: Xenia Meijer (1) Mike Fentross en Paulina van Laarhoven (het vierde lid van
het ensemble, Adrian Rodriguez Van der Spoel, staat niet op de foto). foto Caroline Martinot
door Kees Cijsouw
GAPINGE - Een kerst verras
sing uit Gapinge: zo mag je de
uitgave wel omschrijven van
een cd, vol instrumentale en
vocale vroege muziek uit
Spanje, Portugal en, in het
verlengde daarvan, uit Mexi
co en Peru. Gapinge en Zuid-
Europa, dat lijkt niet een voor
de hand liggende combinatie.
De cd van het ensemble La
Sfera Armoniosa verbindt de
twee echter.
In september namen produ
cent Zefir uit Middelburg en
het ensemble in het Gapingse
kerkje vierentwintig dansen,
instrumentale stukken en
(geestelijke) liederen op Er
moet tijdens de sessies in die
gewijde ruimte een gloedvolle
zuidelijke bries zijn opgesto
ken. In alle 66 minuten die de
cd duurt, komt een aansteke
lijk plezier in het musiceren je
tegemoet. En wat ook niet is te
missen: de heldere, stereoge-
nieke registratie bestempelt
de kerk van Gapinge tot een
voortreffelijk opname-oord.
De in teksten en illustraties
fraai verzorgde uitgave
brengt muziek samen, waar
van de helft door onbekend
gebleven componisten is ge
schreven en die voor de andere
helft komt van de gitaristen-
/componisten Gaspar Sanz en
Santiago de Murcia, de gam-
bist Diego Ortiz en voorts van
Juan dell Enzina en Luis de
Navarra. Zo ontstond een
staalkaart van Zuid-Europe-
se muziek voor klein ensemble
uit de periode van de zestien
de tot de achttiende eeuw.
Van diverse werkjes zijn de
manuscripten in Peru en
Mexico gevonden. De authen-
citeit van de uitvoeringen
wordt mede geschraagd door
het gebruik van oude instru
menten, Mezzosopraan Xenia
Meijer, Paulina van Laarho
ven (viola da gamba en renais-
sancegitaar), Adrian Rodri
guez Van der Spoel (slagwerk
en renaissancegitaar) en Mike
Fentross (tiorba, vihuela da
mano en gitaren) laten je zon
der inzinking van de ene aan
stekelijke muziek in de andere
vallen.
Ze hebben daarbij hun pro
gramma geraffineerd gemixt:
het boeit van de eerste tot de
laatste minuut, met wat mij
betreft als glansnummers de
anonieme Folias (het langste
en meest karakterstieke stuk
op de cd), de Fandango van De
Murcia, de geestdriftige Dan-
za de las Hachas, de twee Re-
cercada voor gamba en de op
kerst geïnspireerde vocale bij
dragen. Jammer alleen dat de
apart geleverde, verhelderen
de toelichting niet in het
boekje met de liedteksten
werd opgenomen.
La Sfera Armoniosa met de cd
Senhora del Mundo, ZEF9604, 66
minuten.
MIDDELBURG,
Stadsschouwburg
Ellis, familievoorstelling door scho
lieren van het Nehalenma-college.
Kostuums o.l.v. Marnie Glansdorp,
decor van o.l.v. Hans Zuidema en
Bas van Damme. Choreografie van
Barbara Stommel, muziek van Leo
Dreessen. Regie: Hans Boon
door Willem Nijssen
De scholen van tegenwoordig
zijn niet meer de scholen
van vroeger. Ze moeten zich
meer en meer profileren, allerlei
dingen worden professioneler.
Niet altijd winst waarschijnlijk,
maar sommige ontwikkelingen
zijn toch wel interessant. Zo
timmert het Nehalennia-colle-
ge al een paar jaar aan de weg
met grote (school)toneelvoor-
stellingen, die nu ook 'gewoon'
in het seizoenaanbod van de
Stadsschouwburg zijn opgeno
men. Weliswaar nog voor een
schappelijk prijsje, maar er is
reden genoeg om eens te zien
wat het publiek dan wordt ge
boden.
Professioneel is ook het tover
woord voor 'Ellis', de productie
van dit jaar. (Eens in de twee
jaar zo'n grootschalige presta
tie, dat is de doelstelling.) 'Ellis'
is een vrije bewerking van 'Alice
in Wonderland', een soort to
taal-productie van toneel, dans
en muziek. Alice, die nu dus El-
lis heet, is niet meer het kleine
meisj e uit het boek maar een pu
ber van 15,16 jaar. Het extrava
gante van het verhaal zit nu
minder in het sprookjesachtige,
maar nog altijd wel in het tove
naar-magische en sommige pas
sages -zoals het bezoek aan het
spiegelhotel- zijn nog altijd heel
herkenbaar. Een puber is zich
meer bewust van zichzelf, dus
het zoeken naar zichzelf - ook al
verborgen aanwezig in het ori
gineel - kan hier wat meer bena
drukt worden. En niet alleen het
zoeken naar zichzelf, maar ook
het zoeken naar De Ander.
Het verhaal blijft in zijn vrije
bewerking boeiend en bij vla
gen behoudt het ook de geestige
humor. Uiteindelijk is dat laat
ste immers de essentie van 'Ali
ce in Wonderland', en niet
gemakkelijk van het boek te
transplanteren naar het toneel.
Behalve dat zijn er de exotische
beelden, en op dat punt zijn er
een paar mooie vondsten te zien
in 'Ellis', bijvoorbeeld 'de zwar
te dame' die beurtelings voor-
en achteruit leeft.
Tempo is een belangrijk facet
van zo'n verhaal, dat het moet
hebben van een snelle doorstro
ming van de magie, die eigenlijk
geen moment mag verflauwen.
Dat tempo was niet in alle
toneelscènes even sterk aanwe
zig, maar werd steeds terugge
wonnen door de dans. Op non
descript maar lekker ritmische
muziek heeft 'Ellis' tussen de
verschillende losstaande scènes
namelijk een aantal fraaie cho
reografieën, strak uitgewerkt
en door de groep jeugdige dan
sers bijna-professioneel uitge
voerd. Aantrekkelijk om naar te
kijken, ook qua kostumering,en
wervelend genoeg om het tempo
er goed in te houden.
De vormgeving en het spel van
deze jonge 'acteurs' herinneren
nauwelijks meer aan wat vroe
ger zo typisch 'scholierentoneel'
genoemd kon worden. Goed
verstaanbaar, trefzeker van
gebaar en in de belangrijkste
rollen ook sterk qua psychologi
sche invulling van de persona
ges. Voeg daar nog het
inventieve decor bij en de snelle
changementen, en je hebt een
voorstelling die onvermijdelijk
sporen blijft houden van een
amateur-optreden maar die in
derdaad 'professioneel' genoeg
is om met openbare optredens
naar buiten te komen. Voor een
willekeurige buitenstaander -
waar ik mezelf gemakshalve
maar even toe reken - kan de dy
namiek van zo'n jongeren-pro
ductie bovendien iets heel ver
frissends hebben.
Ellis is vanaf vandaag, donderdag,
tot en met zaterdag nog te zien in de
Stadsschouwburg te Middelburg.
KLOOSTERZANDE - Het vo
caal ensemble La Chorale ver
zorgt zaterdag 23 december een
kerstconcert in de Nederlands
hervormde kerk in Klooster
zande.
Het ensemble onder leiding van
gastdirigent Arie Karreman be
staat uit twee sopranen, twee al
ten, één tenor en twee bassen.
Op het programma staan wer
ken van onder meer Bach, Ber
lioz en Eccard. De begeleiding
op dwarsfluit komt van Karin
Basting en Marylka Zwiebel-
Klaeysen. Sopraan Bertha
Kaasschieter van La Chorale
brengt ook enkele solowerken
ten gehore. Zij wordt hierbij be
geleid door Arie Karreman. Het
concert begint om 20.00 uur.