Bouwers Heijmans en IBC samen
Personeel voert verbeten
strijd tegen top NS
Akkoord over inkomens redt kerstpost
Financiën beperkt
vooruitbetalen
hypotheekrente
www, aftrekpost, net
7
Virgin brengt orders Airbus op gewenste aantal
Combinatie Brabantse bedrijven wordt twee na grootste in sector
COR Schiphol is
boos op de KLM
Recordjaar voor tuinders
Deens spoor doet mee aan Railion
Dordrecht en Moerdijk samen
Metaal haalt ook vutters terug
Internetprovider Superweb failliet
zaterdag 16 december 2000
AMSTERDAM - De kerstpost
is gered. De bonden hebben
gisteren een principeakkoord
bereikt met PTT Post over de
dreigende inkomensdaling van
postbodes. Mogelijke acties in
de periode voor Kerstmis zijn
hiermee van de baan.
De PTT en de bonden zullen de
komende maanden verder on
derhandelen over een structu
rele inkomensverbetering voor
postbodes. Zij werken normaal
gesproken vanaf zes uur 's och
tends, maar als gevolg van een
tijdelijke ontheffing beginnen
ze een uur later. Hierdoor zou
den ze de 'toeslag ongebruike
lijke tijdstippen' mislopen. Dit
kan oplopen tot een inkomens
verlies van 160 gulden per
maand. Voorlopig blijft de toe
slag ongebruikelijke tijdstip
pen gehandhaafd, totdat er een
definitieve oplossing bereikt
is.
Volgens bestuurder A. Lohman
van vakbond CFO, verliepen
de onderhandelingen stroef.
„We hebben vorige week al vele
uren met elkaar rond de tafel
gezeten zonder resultaat. Toen
de AbvaKabo met acties dreig
de, hebben we het initiatief ge
nomen om te komen met een
nieuw voorstel." Met dat voor
stel gingen alle partijen gister
middag akkoord. ANP
Een schets van de Airbus A3XX. foto AP
van onze redactie economie
TOULOUSE - De Britse luchtvaartmaatschappij Virgin Atlan
tic heeft het aantal orders voor de superjumbo Airbus A3XX ge
bracht op vijftig, het aantal dat steeds is genoemd om met de pro
ductie te kunnen beginnen. Verwacht wordt dat Airbus het
project volgende week formeel lanceert.
Virgin maakte gisteren bekend zes toestellen te bestellen bij het
Europese vliegtuigbouwconsortium en een optie te nemen op
nog eens zes. Daarmee is een bedrag gemoeid' van 2,6 miljard
pond sterling 9,4 miljard). Eerder kwamen er voor de jumbo
met 555 zitplaatsen orders van Emirates Airlines, Singapore
Airlines, Air France, leasemaatschappij ILFC en de Australische
maatschappij Qantas. ANP/AFP
van onze redactie economie
DEN BOSCH - Bouwbedrijf
Heijmans nestelt zich met de
overname van branchegenoot
IBC in één klap in de top van het
Nederlandse bouwwezen. Met
de nieuwe combinatie staat
Heijmans op de derde positie.
„U ziet hier twee vrolijke be
stuursvoorzitters", grapte J.
Janssen van Heijmans gisteren
dan ook tijdens de persbijeen
komst.
Janssens onderneming lijft IBC
in door het hele aandelenkapi
taal over te nemen. Daarmee is
tussen 175 en 200 miljoen gul
den gemoeid. Om de overname
te bekostigen, wil Heijmans
voor bijna 100 miljoen (44 mil
joen euro) nieuwe aandelen uit
geven. De rest van de koopsom
wordt geleend.
De bedrijven zijn voor een deel
actief op dezelfde markt. Heij
mans zit vooral in de weg- en
waterbouw en in de huizen
bouw, veelal op Vinex-locaties.
IBC richt zich op de bouw van
fabrieken en kantoren en op
SCHIPHOL - De schadeclaim
van de KLM aan het adres van
Schiphol is het personeel van de
luchthaven in het verkeerde
keelgat geschoten.
De Centrale Ondernemingsraad
van Schiphol ziet daarin een po
ging om de privatisering van de
luchthaven te dwarsbomen. De
KLM eist vergoeding voor de
geleden schade die grotendeels
zou zijn te wijten aan het falen
de bagagesysteem. ANP
binnenstedelijke ontwikkeling.
„Wij vullen elkaar goed aan",
aldus Janssen. En dat komt goed
uit, want in de bouwsector is al
enige tijd een concentratiegolf
gaande; niet alleen onder de
bouwers zelf, maar ook onder
hun toeleveranciers en op
drachtgevers. Met hun grotere
omvang willen de twee Bra
bantse bedrijven een grotere
slagkracht realiseren. Op die
manier hopen zij ook in Europa
hun toontje mee te blazen. „Je
moet een krachtige partij zijn",
vat de Heijmans-topman sa
men.
Dat de fusie slaagt, staat ook
voor EBC-topman H. Bemel-
mans als een paal boven water.
Bij twee bedrijven uit het zui
den van het land kan er immers
weinig mis gaan, weet hij. „De
culturen passen prima bij el
kaar."
De activiteiten van IBC worden
geheel opgenomen in Heijmans
Bouw en Vastgoedontwikke
ling. Ook de naam IBC wordt ge
bruikt. Janssen:„Het zou wel
van geweldige domheid getui
gen als je geen gebruik maakt
van de goede naam die IBC
heeft."
Heijmans verwacht dit jaar een
nettowinst van 45,3 miljoen eu
ro. Volgend jaar komt de omzet
naar verwachting uit op zo'n
950 milj oen eurodie van IB C op
ongeveer 575 miljoen euro. Voor
Heijmans werken zevenduizend
mensen, voor IBC 2300. In Bel
gië heeft Heijmans 1300 werk
nemers en IB C 2 5 0
Tot vorig jaar was IBC nog voor
zestig procent een familiebe
drijf. Inmiddels is het bedrijf in
handen van andere aandeelhou
ders. „Het was nu tijd voor de
volgende stap", meent Bemel-
mans. Ook in de nieuwe onder
neming krijgt de IBC-man een
plek in het bestuur. ANP
ZOETERMEER - De inkomsten van de gezamenlijke Neder
landse tuinders bereiken dit jaar een record. De omzet stijgt
van veertien naar ruim vijftien miljard gulden.
Voorzitter J. van der Veen van het Productschap Tuinbouw zei
gisteren dat de export van bloemen en groente zeer goed is ge
lopen, dankzij cle hoge koers van de Amerikaanse dollar en
het Engelse pond. Vooral de export naar Amerika, Engeland
en Japan is sterk gestegen. De uitvoer naar de grootste afne
mer, Duitsland, bleef stabiel. ANP
UTRECHT - De Deense spoorwegen (DSB) gaan meedoen aan
Railion, de maatschappij waarin de Nederlandse Spoorwe
gen en Deutsche Bahn hun goederenbedrijven hebben onder
gebracht als zelfstandige dochterondernemingen.
De Denen nemen een belang van twee procent en brengen hun
goederendivisie DSB Gods als dochtermaatschappij in. Per 1
januari 2001 is de aandelenverhouding in Railion: DB 92, NS
zes en DSB twee procent.
De Railion-top vindt de deelname van DSB Gods van groot
belang. „Het maakt een effectieve verbinding naar Scandina
vië mogelijk, want Denemarken heeft grote betekenis voor de
transitverbindingen naar Zweden", aldus de leiding. ANP
DORDRECHT - De gemeente Dordrecht en het Havenschap
Moerdijk richten een besloten venootschap op waarin zij bei
de voor vijftig procent deelnemen. De twee partijen legden
dat gisteren in een voorovereenkomst vast. De samenwerking
moet leiden tot een efficiëntere manier van werken.
De bezettingsgraad van de Dordtse zeehaven moet hoger
worden. Nu wordt slechts dertig procent van de haven benut,
terwijl het mogelijk moet zijn zeventig procent te halen.
Dordrecht wil ook bedrijven aantrekken om haar haven een
nieuwe impuls te geven. Zij krijgt hulp van Moerdijk bij de
ontwikkeling van het bedrijfsterrein Krabbepolder. ANP
DEN HAAG - Vutters in de metaal en technische bedrijfstak
ken kunnen ongestraft weer aan het werk. Hun uitkering zal
niet worden gekort. Het gaat om achtduizend ouderen, die
werkten bij elektrotechnische bedrijven, in de goud- en zil
vernijverheid, installatiebedrijven en metaalbewerkingsbe-
drijven. Zij kunnen desgewenst per 1 januari aan de slag.
Het terughalen van vutters wegens personeelsgebrek begint
een trend te worden. Eex-der besloot PGGM, het pensioen
fonds voor de gezondheidszorg, met ingang van volgend jaar
vutters in ziekenhuizen en andere instellingen aan de slag te
laten gaan. Ook in het spoorbedrijf, het onderwijs en in ande
re sectoren bestaan dergelijke regelingen. ANP
ROTTERDAM - De internetaanbieder Superweb is failliet.
Op zijn site meldt het bedrijf dat het de dienstverlening heeft
moeten staken en dat faillissement is aangevraagd.
Het verhaal van Superweb hangt aan elkaar van problemen.
Het bedrijf wilde Internet aanbieden tegen een vast bedrag en
zonder telefoontikken. Maar bij introductie van de dienst, in
oktober vorig jaar, ging het al mis. Er waren niet genoeg tele
foonlijnen omdat leverancier Eneco meer lijnen verkocht dan
hij kon leveren. Superweb eiste een schadevergoeding van
150 miljoen. Achteraf werd de zaak geschikt.
Weer later riep de Consumentenbond op geen abonnement te
nemen totdat de internetaanbieder de zaak op orde had.
Het is niet duidelijk of abonnees hun geld tenxgkrijgen. ANP
Passagiers staan samengepakt in een treincoupé.
foto Marc van der Kort/GPD
De moderne tijd lijkt aan
de Nederlandse Spoonve-
gen voorbij te zijn gegaan.
Het ene na het andere
'personeelscollectief'
staat op om door middel
van een wilde staking te
strijden tegen de directie.
De conducteurs en machi
nisten versus de NS-ma-
nagers in de toren te
Utrecht. „De NS zijn net
als Boris en de Doema. Zij
worden per decreet gere
geerd. Maar de mensen
pikken dat niet."
door Marcel van Silfhout
en Jos Steehouder
UTRECHT - In de kantine van
conducteurs en machinisten in
Utrecht ligt een kerstpakket in
de vuilnisbak. „Dat ze ons daar
mee durven af te schepen", zegt
een conductrice woedend. „Een
zakje chips, twee biertjes en an
dere rommel, meer is het niet."
Een collega: „Terwijl de mana
gers feest vieren en een kerstbo
nus hebben gekregen van 2500
gulden bruto."
De sfeer is verbeten in de kanti
ne waar het x-ijdend NS-perso-
neel uit heel liet land samen
komt. Vooral het plan van het
(Advertentie)
JACOB JENSEN
Voor een perfect
zicht op het weer
Edelsmederij
HARRY HUTJENS
Witte Paardstraat 1 - Goes
tel./fax 0113-212729
HENK INGRID
VAN DER KOOIJ
Walstraat 193 - Vlissinsen
Tel 0118-417377
spoorbedrijf om de conducteurs
en machinisten aan vaste tra
jecten te binden moet het ont
gelden. Deze 'procesvereenvou
diging', het 'rondje om de kerk'
noemt het personeel dat, zou de
vertragingen moeten beperken.
Aan een tafel waar louter ma
chinisten zitten, wordt scham
per over dat plan gedaan. „Ik
geloof niet in sprookjes. Echt
niet."
Hoewel de kantine hemelsbreed
nauwelijks tweehonderd meter
is verwijderd van het NS-
hoofdkantoor, is het een wereld
van verschil. De kloof tussen de
werkvloer in uniform en de ma
nagers in pak is fenomenaal. „Ik
ben deze zomer behoorlijk mis
handeld", zegt de conductrice.
„Er was wel opvang, maar van
de directie heb ik nooit wat ge
hoord. Je moet gewoon de trein
weer opEn dan willen ze je ook
nog op vaste trajecten zetten.
Dan zie je die klanten elke dag."
Het bezoek van de driekoppige
NS-directie aan het Zutphens
Personeels Collectief (ZPC) is
deze week aan geen conducteur
of machinist voox-bijgegaan. Ve
len hadden gehoopt dat de di
rectie water bij de wijn zou doen
om de aangekondigde staking
op donderdag 21 december te
voor-komen. Maar de NS-top
week geen millimeter.
Slechts een enkeling is positief.
„Kom op jongens, niet zo nega
tief, we hebben toch best een
mooie baan", roept een van hen
moedig. Dat sommigen er an
ders over denken, blijkt uit de
woorden van een 26-jarige, be
ginnende conducteur. „De woe
de zit echt diep", zegt hij over
zijn oudere collega's. „Zelfs
mensen die van nature heel rus
tig en bedeesd zijn, komen in
eens woedend uit de hoek."
Maar voor hemzelf maakt 'het
rondje om de kerk' niet zoveel
uit. „Toen ik solliciteerde wist ik
al dat het die kant op zou gaan.
Ook mijn klasgenoten in de con
ducteursopleiding denken zo.
Maar wij praten er maar niet
over."
De man noemt het 'korps', zoals
de conducteurs zichzelf noemen
'net een grote familie.' Dat fa
miliegevoel blijkt ook uit de tal
rijke personeelscollectiefjes die
nu overal als paddestoelen uit
de grond schieten. Van de 26
standplaatsen zouden zich er al
zo'n dertien in een informeel
personeelscollectief hebben ge
organiseerd.
Personeelsclubs
Inmiddels zijn er behalve in
Zutphen ook personeelsclubs in
Dordrecht, Rotterdam, Roosen
daal, Hoorcx, Amsterdam en
Utrecht en zijn er in oprichting
in Eindhoven, Heex'len en Arn
hem. De nieuwste club noemt
zich met de nodige Haagse hu
mor 'De Residentie'.
Dick van der Mexxlen, 'pas 31
jaar bij de NS', zegt alleen de
spreekbuis te zijn van het Zut
phens Personeels Collectief.
„Wie of wat die andere collec
tieven zijn, weet ik ook niet.
Niemand heeft de regie."
Toch zijn de informele clubjes -
die zijn ontstaan door de pat
stelling tussen de bonden en de
NS-top - behoorlijk professio
neel. Zo zullen ze dit weekeinde
en begin volgende week pam
fletten uitdelen op de stations in
hun standplaatsen om de reizi
gers in te lichten. Van der Meu-
len: „We doen dit allemaal niet
voor onszelf, Het plan werkt ge
woon niet. Als klant word je er
echt niet beter van."
De oprichting van informele
personeelscollectieven heeft tot
nu toe geen gevolgen gehad voor
het ledenbestand bij de officiële
vakbonden, Naar schatting is
negentig procent van het x-ij-
dend personeel aangesloten bij
een vakbond. Wel heeft de FNV
afgelopen jaar veel conducteux-s
en machinisten verloren. Zo'n
zeshonderd leden lieten zich
overschrijven naar de radicale
re VVMC (Vereniging voor Ma
chinisten en Conducteux-s), die
daarmee uitkomt op 3600 leden,
rxxim de helft van het totale aan
tal werknemers op het spoor
(zo'n zesduizend).
De WMC timmert dan ook flink
aan de weg. Zij vindt dat de NS
zijn doorgeslagen in hun hang
naar efficiency en rooskleurige
cijfers. „We krijgen een McDo-
nalds-concept. Dit jaar is er 300
miljoen gulden winst, maar de
klant zit in een oveivolle, defec
te trein. Het gaat NS helemaal
niet om de service aan de reizi
ger, maar om een zo hoog moge
lijk rendement van de treinen.
De conducteurs en machinisten
zien dat en komen nu op voor de
klant", zegt een WMC-woord
voerder.
Toekomst
GerbenHardeveld, het vroegere
kopstuk van de ooit radicale
spoorwegvakbond FSV, zegt
dat het NS-personeel niet zo
zeer is verwikkeld in een slag
met zijn eigen directie, maar
meer aan het vechten is tegen de
toekomst. De bestuui'der Perso
nenvervoer van FNV-bondge-
noten (waarin de FSV twee jaar
geleden is opgegaan) wijst erop
dat de onvrede van het NS-per
soneel al jaren wordt gevoed
door knagende onzekerheid
over de toekomst. Met markt
werking, concurrentie, uit
plaatsing van bedrijfsonderde
len en efficiency is men al om de
oren geslagen. Maar hoe die toe
komst er concreet uitziet, is voor
iedereen al x-uim vijf jaar onge
wis,
Volgens Hardeveld heeft het rij
dend personeel van oudsher een
stei'ke binding met het bedrijf.
Wie eenmaal toetrad tot de gele
deren van de Familie Spoor ging
niet zomaar weg. Bij het spoor
had je de baan van je leven, die
vaak ook levenslang duurde.
Terugblikkend zegt Hardeveld
dat de ook door hem heftig be
kritiseerde ex-topman Den Bes
ten in 1994 heel goed werk heeft
gedaan door alle NS'ers in
Amersfoort te informex-en over
hun toekomst. „Maar de baan
voor het leven werd daar defini
tief op de helling gezet."
Bij het rijdend pex-soneel over
heerst de angst dat het straks
niet meer werkt bij de Familie
Spoor maar bij 'zomaar een ver
voersbedrijf'. Een schrikbeeld
voor hen die op een lijn werken
die wordt aanbesteed bij een
van de toekomstige concurren-
ten.Bij Noordnet, dat enkele lij
nen - zoals Stavoren-Leeuwar
den - in NoordANederland
exploiteert, kennen ze al geen
conducteurs meer. Nieuwe ba
zen, nieuwe wetten luidt het
daar.
De kersverse FNV-bestuurder
Andries van de Berg heeft de af
gelopen dagen zijn ogen uitge
keken. Verwonderd constateert
hij dat het er bij het spoorbedrijf
nogal ouderwets aan toe gaat. In
de afgelopen jaren was hij vak
bondsman in de chemie en in de
wereld van staalbedrijven.
„Maar daar is veel verantwoor
delijkheid gedecentraliseerd.
Als er problemen waren in die
bedrijven, dan zocht men met
het personeel naar oplossingen.
De NS zitten heel anders in el
kaar. Hier worden geen oplos
singen bedacht, maar nieuwe
regels en wetten."
Oorlog
Een al even frisse kijk komt van
Harry Starren, directeur van
het managementcentrum De
Baak in Noordwijk. Dat er een
kloof is tussen directie en pex-so
neel is ook zijn waarneming. Al
wil hij zich niet uitspreken over
een schuldvraag. „Daarvoor
zijn dit sooi-t bedrijven veel te
complex. Maar conflicten kun
nen ook tot iets goeds leiden.
Het is ei-g Nederlands om hier zo
overstuur van te raken. In ande-
x-e landen wordt nog veel meer
gestaakt. Het is net als in een re
latie. Soms is er even oorlog.
Nou, en? Dat kan ook leiden tot
een goed gesprek." GPD
door Alex Bogers
APELDOORN - Mensen die
denken slim te zijn door nu al
vast hypotheekrente van vol
gendjaar te betalen, kunnen wel
eens bedrogen uitkomen. Alleen
de huiseigenaar die contractu
eel altijd al vooruitbetaalt, is
het dit jaar ook toegestaan.
Staatssecretaris Bos van Finan
ciën wil dat de belastinginspec
teurs scherp letten op mensen
die eenmalig vooruitbetalen om
te profiteren van de belasting
wijzigingen.
Een aantal hypotheekverstrek
kers riep de klanten de afgelo
pen weken op de hypotheekren
te voor de eerste helft van 2001
vast te betalen. Dan is de rente
nog aftrekbaar tegen het hoge
belastingtarief van zestig of
vijftig procent, zo luidde de
boodschap. Door de belasting
herziening dalen deze tax-ieven
komend jaar met acht procent
waardoor ook het belasting
voordeel omlaag gaat. Het ver
schil kan makkelijk in de vele
honderden guldens lopen.
Staatssecretaris Bos van Finan
ciën heeft echter al een stokje
voor deze constructie gestoken.
Financiën heeft bij wet laten
vastleggen dat niemand de ren
te vooruit mag betalen omdat
het de gewraakte constructie al
had voorzien.
En uitzondering hierop is ge
maakt voor mensen die al vele
jaren de rente op hun hypotheek
per maand, kwartaal of half jaar
vooruit betalen. Zij mogen tot
maximaal een half jaar de rente
vooruit betalen.
Mensen die niet aan deze bepa
ling voldoen krijgen als het goed
is belastinginspecteur op hun
dak. De inspecteur moet van
Bos de vooruitbetaalde rente als
een depotstorting beschouwen.
Vanuit het depot kan de huisei
genaar in 2001 de x-ente betalen
en in dat jaar ook aftx-ekken.
Een aantal banken lijkt zich nu
in de vingex-s te snijden. Onder
meer de Rabobank, Aegon en
ING wezen hypotheekklanten
op de mogelijkheid om vooruit
te betalen.
Aegon en de Rabobank stellen
dat ze in een brief aan de klan
ten wijzen op het risico dat de
belastinginspecteur de con
structie niet goedkeurt. Mocht
de inspecteur negatief beschik
ken, dan krijgt de klant zijn
storting om die reden niet terug.
Het geld wordt gewoon ge
bruikt voor rentebetaling en af
lossing endeklant moet de rente
volgend jaar aftrekken.
De Amersfooxlse en Stad Rot
terdam sturen een brief aan
mensen die de hypotheekrente
voor het komende half jaar al
hebben betaald.
Zij krijgen volgens directie
voorzitter Julicher het geld te
rug als ze dat willen. Sommige
klanten hebben spaargeld opge
nomen om vooruit te betalen.
Daardoor lopen zij rente mis.
GPD
(Advertentie)
prima aftrekpost: 18.493 over uw inkomen 2000
bijzonder interessant bij belastingschijf 50% 60%
goed rendement, deelname 25.000 of 50.000
eersteklas reder: Arklow/Hanno, Rotterdam
Nederlandse werf: Bijlsma in Friesland
heldere en duidelijke documentatie!
MEER WETEN?
Be! gratis 0800-2340000 (ma/vrij 9 - 21 uur za 9 -16 uur)
of fax: 058-2343008 of surf: www.aftrekpost.net