Bouwers Heijmans en IBC samen Personeel voert verbeten strijd tegen top NS Akkoord over inkomens redt kerstpost Financiën beperkt vooruitbetalen hypotheekrente www, aftrekpost, net 7 Virgin brengt orders Airbus op gewenste aantal Combinatie Brabantse bedrijven wordt twee na grootste in sector COR Schiphol is boos op de KLM Recordjaar voor tuinders Deens spoor doet mee aan Railion Dordrecht en Moerdijk samen Metaal haalt ook vutters terug Internetprovider Superweb failliet zaterdag 16 december 2000 AMSTERDAM - De kerstpost is gered. De bonden hebben gisteren een principeakkoord bereikt met PTT Post over de dreigende inkomensdaling van postbodes. Mogelijke acties in de periode voor Kerstmis zijn hiermee van de baan. De PTT en de bonden zullen de komende maanden verder on derhandelen over een structu rele inkomensverbetering voor postbodes. Zij werken normaal gesproken vanaf zes uur 's och tends, maar als gevolg van een tijdelijke ontheffing beginnen ze een uur later. Hierdoor zou den ze de 'toeslag ongebruike lijke tijdstippen' mislopen. Dit kan oplopen tot een inkomens verlies van 160 gulden per maand. Voorlopig blijft de toe slag ongebruikelijke tijdstip pen gehandhaafd, totdat er een definitieve oplossing bereikt is. Volgens bestuurder A. Lohman van vakbond CFO, verliepen de onderhandelingen stroef. „We hebben vorige week al vele uren met elkaar rond de tafel gezeten zonder resultaat. Toen de AbvaKabo met acties dreig de, hebben we het initiatief ge nomen om te komen met een nieuw voorstel." Met dat voor stel gingen alle partijen gister middag akkoord. ANP Een schets van de Airbus A3XX. foto AP van onze redactie economie TOULOUSE - De Britse luchtvaartmaatschappij Virgin Atlan tic heeft het aantal orders voor de superjumbo Airbus A3XX ge bracht op vijftig, het aantal dat steeds is genoemd om met de pro ductie te kunnen beginnen. Verwacht wordt dat Airbus het project volgende week formeel lanceert. Virgin maakte gisteren bekend zes toestellen te bestellen bij het Europese vliegtuigbouwconsortium en een optie te nemen op nog eens zes. Daarmee is een bedrag gemoeid' van 2,6 miljard pond sterling 9,4 miljard). Eerder kwamen er voor de jumbo met 555 zitplaatsen orders van Emirates Airlines, Singapore Airlines, Air France, leasemaatschappij ILFC en de Australische maatschappij Qantas. ANP/AFP van onze redactie economie DEN BOSCH - Bouwbedrijf Heijmans nestelt zich met de overname van branchegenoot IBC in één klap in de top van het Nederlandse bouwwezen. Met de nieuwe combinatie staat Heijmans op de derde positie. „U ziet hier twee vrolijke be stuursvoorzitters", grapte J. Janssen van Heijmans gisteren dan ook tijdens de persbijeen komst. Janssens onderneming lijft IBC in door het hele aandelenkapi taal over te nemen. Daarmee is tussen 175 en 200 miljoen gul den gemoeid. Om de overname te bekostigen, wil Heijmans voor bijna 100 miljoen (44 mil joen euro) nieuwe aandelen uit geven. De rest van de koopsom wordt geleend. De bedrijven zijn voor een deel actief op dezelfde markt. Heij mans zit vooral in de weg- en waterbouw en in de huizen bouw, veelal op Vinex-locaties. IBC richt zich op de bouw van fabrieken en kantoren en op SCHIPHOL - De schadeclaim van de KLM aan het adres van Schiphol is het personeel van de luchthaven in het verkeerde keelgat geschoten. De Centrale Ondernemingsraad van Schiphol ziet daarin een po ging om de privatisering van de luchthaven te dwarsbomen. De KLM eist vergoeding voor de geleden schade die grotendeels zou zijn te wijten aan het falen de bagagesysteem. ANP binnenstedelijke ontwikkeling. „Wij vullen elkaar goed aan", aldus Janssen. En dat komt goed uit, want in de bouwsector is al enige tijd een concentratiegolf gaande; niet alleen onder de bouwers zelf, maar ook onder hun toeleveranciers en op drachtgevers. Met hun grotere omvang willen de twee Bra bantse bedrijven een grotere slagkracht realiseren. Op die manier hopen zij ook in Europa hun toontje mee te blazen. „Je moet een krachtige partij zijn", vat de Heijmans-topman sa men. Dat de fusie slaagt, staat ook voor EBC-topman H. Bemel- mans als een paal boven water. Bij twee bedrijven uit het zui den van het land kan er immers weinig mis gaan, weet hij. „De culturen passen prima bij el kaar." De activiteiten van IBC worden geheel opgenomen in Heijmans Bouw en Vastgoedontwikke ling. Ook de naam IBC wordt ge bruikt. Janssen:„Het zou wel van geweldige domheid getui gen als je geen gebruik maakt van de goede naam die IBC heeft." Heijmans verwacht dit jaar een nettowinst van 45,3 miljoen eu ro. Volgend jaar komt de omzet naar verwachting uit op zo'n 950 milj oen eurodie van IB C op ongeveer 575 miljoen euro. Voor Heijmans werken zevenduizend mensen, voor IBC 2300. In Bel gië heeft Heijmans 1300 werk nemers en IB C 2 5 0 Tot vorig jaar was IBC nog voor zestig procent een familiebe drijf. Inmiddels is het bedrijf in handen van andere aandeelhou ders. „Het was nu tijd voor de volgende stap", meent Bemel- mans. Ook in de nieuwe onder neming krijgt de IBC-man een plek in het bestuur. ANP ZOETERMEER - De inkomsten van de gezamenlijke Neder landse tuinders bereiken dit jaar een record. De omzet stijgt van veertien naar ruim vijftien miljard gulden. Voorzitter J. van der Veen van het Productschap Tuinbouw zei gisteren dat de export van bloemen en groente zeer goed is ge lopen, dankzij cle hoge koers van de Amerikaanse dollar en het Engelse pond. Vooral de export naar Amerika, Engeland en Japan is sterk gestegen. De uitvoer naar de grootste afne mer, Duitsland, bleef stabiel. ANP UTRECHT - De Deense spoorwegen (DSB) gaan meedoen aan Railion, de maatschappij waarin de Nederlandse Spoorwe gen en Deutsche Bahn hun goederenbedrijven hebben onder gebracht als zelfstandige dochterondernemingen. De Denen nemen een belang van twee procent en brengen hun goederendivisie DSB Gods als dochtermaatschappij in. Per 1 januari 2001 is de aandelenverhouding in Railion: DB 92, NS zes en DSB twee procent. De Railion-top vindt de deelname van DSB Gods van groot belang. „Het maakt een effectieve verbinding naar Scandina vië mogelijk, want Denemarken heeft grote betekenis voor de transitverbindingen naar Zweden", aldus de leiding. ANP DORDRECHT - De gemeente Dordrecht en het Havenschap Moerdijk richten een besloten venootschap op waarin zij bei de voor vijftig procent deelnemen. De twee partijen legden dat gisteren in een voorovereenkomst vast. De samenwerking moet leiden tot een efficiëntere manier van werken. De bezettingsgraad van de Dordtse zeehaven moet hoger worden. Nu wordt slechts dertig procent van de haven benut, terwijl het mogelijk moet zijn zeventig procent te halen. Dordrecht wil ook bedrijven aantrekken om haar haven een nieuwe impuls te geven. Zij krijgt hulp van Moerdijk bij de ontwikkeling van het bedrijfsterrein Krabbepolder. ANP DEN HAAG - Vutters in de metaal en technische bedrijfstak ken kunnen ongestraft weer aan het werk. Hun uitkering zal niet worden gekort. Het gaat om achtduizend ouderen, die werkten bij elektrotechnische bedrijven, in de goud- en zil vernijverheid, installatiebedrijven en metaalbewerkingsbe- drijven. Zij kunnen desgewenst per 1 januari aan de slag. Het terughalen van vutters wegens personeelsgebrek begint een trend te worden. Eex-der besloot PGGM, het pensioen fonds voor de gezondheidszorg, met ingang van volgend jaar vutters in ziekenhuizen en andere instellingen aan de slag te laten gaan. Ook in het spoorbedrijf, het onderwijs en in ande re sectoren bestaan dergelijke regelingen. ANP ROTTERDAM - De internetaanbieder Superweb is failliet. Op zijn site meldt het bedrijf dat het de dienstverlening heeft moeten staken en dat faillissement is aangevraagd. Het verhaal van Superweb hangt aan elkaar van problemen. Het bedrijf wilde Internet aanbieden tegen een vast bedrag en zonder telefoontikken. Maar bij introductie van de dienst, in oktober vorig jaar, ging het al mis. Er waren niet genoeg tele foonlijnen omdat leverancier Eneco meer lijnen verkocht dan hij kon leveren. Superweb eiste een schadevergoeding van 150 miljoen. Achteraf werd de zaak geschikt. Weer later riep de Consumentenbond op geen abonnement te nemen totdat de internetaanbieder de zaak op orde had. Het is niet duidelijk of abonnees hun geld tenxgkrijgen. ANP Passagiers staan samengepakt in een treincoupé. foto Marc van der Kort/GPD De moderne tijd lijkt aan de Nederlandse Spoonve- gen voorbij te zijn gegaan. Het ene na het andere 'personeelscollectief' staat op om door middel van een wilde staking te strijden tegen de directie. De conducteurs en machi nisten versus de NS-ma- nagers in de toren te Utrecht. „De NS zijn net als Boris en de Doema. Zij worden per decreet gere geerd. Maar de mensen pikken dat niet." door Marcel van Silfhout en Jos Steehouder UTRECHT - In de kantine van conducteurs en machinisten in Utrecht ligt een kerstpakket in de vuilnisbak. „Dat ze ons daar mee durven af te schepen", zegt een conductrice woedend. „Een zakje chips, twee biertjes en an dere rommel, meer is het niet." Een collega: „Terwijl de mana gers feest vieren en een kerstbo nus hebben gekregen van 2500 gulden bruto." De sfeer is verbeten in de kanti ne waar het x-ijdend NS-perso- neel uit heel liet land samen komt. Vooral het plan van het (Advertentie) JACOB JENSEN Voor een perfect zicht op het weer Edelsmederij HARRY HUTJENS Witte Paardstraat 1 - Goes tel./fax 0113-212729 HENK INGRID VAN DER KOOIJ Walstraat 193 - Vlissinsen Tel 0118-417377 spoorbedrijf om de conducteurs en machinisten aan vaste tra jecten te binden moet het ont gelden. Deze 'procesvereenvou diging', het 'rondje om de kerk' noemt het personeel dat, zou de vertragingen moeten beperken. Aan een tafel waar louter ma chinisten zitten, wordt scham per over dat plan gedaan. „Ik geloof niet in sprookjes. Echt niet." Hoewel de kantine hemelsbreed nauwelijks tweehonderd meter is verwijderd van het NS- hoofdkantoor, is het een wereld van verschil. De kloof tussen de werkvloer in uniform en de ma nagers in pak is fenomenaal. „Ik ben deze zomer behoorlijk mis handeld", zegt de conductrice. „Er was wel opvang, maar van de directie heb ik nooit wat ge hoord. Je moet gewoon de trein weer opEn dan willen ze je ook nog op vaste trajecten zetten. Dan zie je die klanten elke dag." Het bezoek van de driekoppige NS-directie aan het Zutphens Personeels Collectief (ZPC) is deze week aan geen conducteur of machinist voox-bijgegaan. Ve len hadden gehoopt dat de di rectie water bij de wijn zou doen om de aangekondigde staking op donderdag 21 december te voor-komen. Maar de NS-top week geen millimeter. Slechts een enkeling is positief. „Kom op jongens, niet zo nega tief, we hebben toch best een mooie baan", roept een van hen moedig. Dat sommigen er an ders over denken, blijkt uit de woorden van een 26-jarige, be ginnende conducteur. „De woe de zit echt diep", zegt hij over zijn oudere collega's. „Zelfs mensen die van nature heel rus tig en bedeesd zijn, komen in eens woedend uit de hoek." Maar voor hemzelf maakt 'het rondje om de kerk' niet zoveel uit. „Toen ik solliciteerde wist ik al dat het die kant op zou gaan. Ook mijn klasgenoten in de con ducteursopleiding denken zo. Maar wij praten er maar niet over." De man noemt het 'korps', zoals de conducteurs zichzelf noemen 'net een grote familie.' Dat fa miliegevoel blijkt ook uit de tal rijke personeelscollectiefjes die nu overal als paddestoelen uit de grond schieten. Van de 26 standplaatsen zouden zich er al zo'n dertien in een informeel personeelscollectief hebben ge organiseerd. Personeelsclubs Inmiddels zijn er behalve in Zutphen ook personeelsclubs in Dordrecht, Rotterdam, Roosen daal, Hoorcx, Amsterdam en Utrecht en zijn er in oprichting in Eindhoven, Heex'len en Arn hem. De nieuwste club noemt zich met de nodige Haagse hu mor 'De Residentie'. Dick van der Mexxlen, 'pas 31 jaar bij de NS', zegt alleen de spreekbuis te zijn van het Zut phens Personeels Collectief. „Wie of wat die andere collec tieven zijn, weet ik ook niet. Niemand heeft de regie." Toch zijn de informele clubjes - die zijn ontstaan door de pat stelling tussen de bonden en de NS-top - behoorlijk professio neel. Zo zullen ze dit weekeinde en begin volgende week pam fletten uitdelen op de stations in hun standplaatsen om de reizi gers in te lichten. Van der Meu- len: „We doen dit allemaal niet voor onszelf, Het plan werkt ge woon niet. Als klant word je er echt niet beter van." De oprichting van informele personeelscollectieven heeft tot nu toe geen gevolgen gehad voor het ledenbestand bij de officiële vakbonden, Naar schatting is negentig procent van het x-ij- dend personeel aangesloten bij een vakbond. Wel heeft de FNV afgelopen jaar veel conducteux-s en machinisten verloren. Zo'n zeshonderd leden lieten zich overschrijven naar de radicale re VVMC (Vereniging voor Ma chinisten en Conducteux-s), die daarmee uitkomt op 3600 leden, rxxim de helft van het totale aan tal werknemers op het spoor (zo'n zesduizend). De WMC timmert dan ook flink aan de weg. Zij vindt dat de NS zijn doorgeslagen in hun hang naar efficiency en rooskleurige cijfers. „We krijgen een McDo- nalds-concept. Dit jaar is er 300 miljoen gulden winst, maar de klant zit in een oveivolle, defec te trein. Het gaat NS helemaal niet om de service aan de reizi ger, maar om een zo hoog moge lijk rendement van de treinen. De conducteurs en machinisten zien dat en komen nu op voor de klant", zegt een WMC-woord voerder. Toekomst GerbenHardeveld, het vroegere kopstuk van de ooit radicale spoorwegvakbond FSV, zegt dat het NS-personeel niet zo zeer is verwikkeld in een slag met zijn eigen directie, maar meer aan het vechten is tegen de toekomst. De bestuui'der Perso nenvervoer van FNV-bondge- noten (waarin de FSV twee jaar geleden is opgegaan) wijst erop dat de onvrede van het NS-per soneel al jaren wordt gevoed door knagende onzekerheid over de toekomst. Met markt werking, concurrentie, uit plaatsing van bedrijfsonderde len en efficiency is men al om de oren geslagen. Maar hoe die toe komst er concreet uitziet, is voor iedereen al x-uim vijf jaar onge wis, Volgens Hardeveld heeft het rij dend personeel van oudsher een stei'ke binding met het bedrijf. Wie eenmaal toetrad tot de gele deren van de Familie Spoor ging niet zomaar weg. Bij het spoor had je de baan van je leven, die vaak ook levenslang duurde. Terugblikkend zegt Hardeveld dat de ook door hem heftig be kritiseerde ex-topman Den Bes ten in 1994 heel goed werk heeft gedaan door alle NS'ers in Amersfoort te informex-en over hun toekomst. „Maar de baan voor het leven werd daar defini tief op de helling gezet." Bij het rijdend pex-soneel over heerst de angst dat het straks niet meer werkt bij de Familie Spoor maar bij 'zomaar een ver voersbedrijf'. Een schrikbeeld voor hen die op een lijn werken die wordt aanbesteed bij een van de toekomstige concurren- ten.Bij Noordnet, dat enkele lij nen - zoals Stavoren-Leeuwar den - in NoordANederland exploiteert, kennen ze al geen conducteurs meer. Nieuwe ba zen, nieuwe wetten luidt het daar. De kersverse FNV-bestuurder Andries van de Berg heeft de af gelopen dagen zijn ogen uitge keken. Verwonderd constateert hij dat het er bij het spoorbedrijf nogal ouderwets aan toe gaat. In de afgelopen jaren was hij vak bondsman in de chemie en in de wereld van staalbedrijven. „Maar daar is veel verantwoor delijkheid gedecentraliseerd. Als er problemen waren in die bedrijven, dan zocht men met het personeel naar oplossingen. De NS zitten heel anders in el kaar. Hier worden geen oplos singen bedacht, maar nieuwe regels en wetten." Oorlog Een al even frisse kijk komt van Harry Starren, directeur van het managementcentrum De Baak in Noordwijk. Dat er een kloof is tussen directie en pex-so neel is ook zijn waarneming. Al wil hij zich niet uitspreken over een schuldvraag. „Daarvoor zijn dit sooi-t bedrijven veel te complex. Maar conflicten kun nen ook tot iets goeds leiden. Het is ei-g Nederlands om hier zo overstuur van te raken. In ande- x-e landen wordt nog veel meer gestaakt. Het is net als in een re latie. Soms is er even oorlog. Nou, en? Dat kan ook leiden tot een goed gesprek." GPD door Alex Bogers APELDOORN - Mensen die denken slim te zijn door nu al vast hypotheekrente van vol gendjaar te betalen, kunnen wel eens bedrogen uitkomen. Alleen de huiseigenaar die contractu eel altijd al vooruitbetaalt, is het dit jaar ook toegestaan. Staatssecretaris Bos van Finan ciën wil dat de belastinginspec teurs scherp letten op mensen die eenmalig vooruitbetalen om te profiteren van de belasting wijzigingen. Een aantal hypotheekverstrek kers riep de klanten de afgelo pen weken op de hypotheekren te voor de eerste helft van 2001 vast te betalen. Dan is de rente nog aftrekbaar tegen het hoge belastingtarief van zestig of vijftig procent, zo luidde de boodschap. Door de belasting herziening dalen deze tax-ieven komend jaar met acht procent waardoor ook het belasting voordeel omlaag gaat. Het ver schil kan makkelijk in de vele honderden guldens lopen. Staatssecretaris Bos van Finan ciën heeft echter al een stokje voor deze constructie gestoken. Financiën heeft bij wet laten vastleggen dat niemand de ren te vooruit mag betalen omdat het de gewraakte constructie al had voorzien. En uitzondering hierop is ge maakt voor mensen die al vele jaren de rente op hun hypotheek per maand, kwartaal of half jaar vooruit betalen. Zij mogen tot maximaal een half jaar de rente vooruit betalen. Mensen die niet aan deze bepa ling voldoen krijgen als het goed is belastinginspecteur op hun dak. De inspecteur moet van Bos de vooruitbetaalde rente als een depotstorting beschouwen. Vanuit het depot kan de huisei genaar in 2001 de x-ente betalen en in dat jaar ook aftx-ekken. Een aantal banken lijkt zich nu in de vingex-s te snijden. Onder meer de Rabobank, Aegon en ING wezen hypotheekklanten op de mogelijkheid om vooruit te betalen. Aegon en de Rabobank stellen dat ze in een brief aan de klan ten wijzen op het risico dat de belastinginspecteur de con structie niet goedkeurt. Mocht de inspecteur negatief beschik ken, dan krijgt de klant zijn storting om die reden niet terug. Het geld wordt gewoon ge bruikt voor rentebetaling en af lossing endeklant moet de rente volgend jaar aftrekken. De Amersfooxlse en Stad Rot terdam sturen een brief aan mensen die de hypotheekrente voor het komende half jaar al hebben betaald. Zij krijgen volgens directie voorzitter Julicher het geld te rug als ze dat willen. Sommige klanten hebben spaargeld opge nomen om vooruit te betalen. Daardoor lopen zij rente mis. GPD (Advertentie) prima aftrekpost: 18.493 over uw inkomen 2000 bijzonder interessant bij belastingschijf 50% 60% goed rendement, deelname 25.000 of 50.000 eersteklas reder: Arklow/Hanno, Rotterdam Nederlandse werf: Bijlsma in Friesland heldere en duidelijke documentatie! MEER WETEN? Be! gratis 0800-2340000 (ma/vrij 9 - 21 uur za 9 -16 uur) of fax: 058-2343008 of surf: www.aftrekpost.net

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 7