PZC Een eigen style van leven 41 Tentoonstelling over eeuw woninginrichting Zij Van Beneden Huis in het groen verkoopt stuk beter Licht voor tussen slapen en waken in zaterdag 16 december 2000 Kapsalon Haar Van Boven, waar Dik Igounet de klanten knipt temidden van meubelen van Zij Van Beneden. Zilveren, Italiaanse Bombo-stoelen en hangende tafel van Jan Kort voor Mobilitas. foto's Ruben Oreel Meubels mogen er dan de hoofdmoot uitmaken - al was het maar in volume - noem het geen meubelzaak. Zij Van Beneden, precies een week geleden door Teun Brooymans geopend in de Middelburgse Gortstraat, is een life-style-shopMet ook stofzuigers, verlichting, ca deaus, servies, make-up, Swatch-horloges en onder goed (blauw voor de jongens en rose voor de meisjes, ui teraard). Op de tweede ver dieping zwaait partner Dik Igounet de kappersschaar in Haar Van Boven. Eindelijk een oplossing voor stellen waarvan de één graag uitge breid winkelt en de ander dat haat. Hij haalt boven een fris koppie, terwijl zij beneden het geld uitgeeft. Of anders- Brooymans houdt van pro ducten waar een ontwerper achter zit. De voorkeur gaat uit naar Italiaans en jong Neder lands design. Waarbij hij aante kent dat j e bij die Italianen soms toch wel erg veel voor de naam betaalt. „Prijs/kwaliteit-ver houding is bij de Nederlandse ontwerpers altijd beter." Neem nou de knalpaarse, uit kubussen opgebouwde bank van Palau of de (onvermijdelijke) Jan des Bouvrie met losse witte hoezen: degelijk, Nederlands fabrikaat, prijst Brooymans. Eveneens van Palau staat er een ossenbloed rode 2,5-zitter met jaren vijftig uitstraling, uitgevoerd in ruw geweven, tweed-achtige stof. Loodzware kwaliteit; die ver schuif je niet even bij het stof zuigen. En mooi. Ook een lamp is hier niet zo maar een lamp, maar bijvoor beeld een Philip Starck uit de verlichtingslijn van Flos (zoals alle verlichting die hier wordt verkocht). Brooymans wijst op een kroonluchter met typische milennium-look, een frame van kronkelende draden in chroom en zwart, bekroond door par fumlampjes. Lijkt modern, maar de Flos-klassieker is in 1958 ontworpen door Gino Sar- fatti. Grappig dat een ontwerp dat juist wel uit deze tijd stamt, ge- inspireerd lijkt door de jaren ze ventig. Stapelbare poefs van polypropyleen in zwart, grijs en antraciet. Ze voelen als piep schuim en zijn net zo licht, maar kunnen wel een stootje hebben. Ross Lovegrove ontwierp Air Two, zoals hij de kegelvormige zitjes noemt, met het idee ver pakkingsmateriaal (polypropy leen) op een vernieuwende ma nier te gebruiken. Ludiek is veel van wat hier ver kocht wordt. Neem nu drie items voor in de tuin: een hur kende tuinkabouter met platte puntmuts, die als tafeltje dienst doet, een bijbehorend boom stammetje dat de gasten tot Perspex, golfvormige stoelen in uitgesproken kleuren van Ron Arad voor Kartell. Lampen uit de verlichtingslijn van Flos. stoel dient (beiden van Philip Starck), en voor de roodborstjes een vogelhuisje van een diner bord met een dak erboven, ont werp; Marcel Wanders voor DMD. Alsof vogels niet fatsoen lijk zouden willen dineren! De afdeling humoristische woonaccessoires biedt verder een tweetal sfeerverhogende vi deo's. De éne verandert je tv in een knapperend haardvuur, de andere in een aquarium, com pleet met blub-blub en vissen. Voor luie mensen heeft Zij Van Beneden kartonnen ruikers-in- vaas (spaar je je voor iets meer dan veertig gulden jarenlang bloemen verversen mee uit). Wie niet van vieze karweitjes houdt en geld te veel heeft, kan hier papieren prullenbakken kopen (gemaakt van posters) die je met inhoud en al weggooit. Met een binnenzak erin is deze weg- werp-origami een wat langer le ven beschoren. Stofzuiger Stofzuigen doe je in een door dacht interieur natuurlijk in stijl. Met een Dyson wordt stof zuigen een feest. Deze design stofzuiger, in verschillende kleurcombinaties, heeft geen stofzak maar wel een doorzich tig reservoir. Kun je precies zien waar die sleutel zit die je hebt opgezogen. De jonge Nederlandse ontwer per Rieeel zorgt voor de humor aan de koffietafel: twee met de bodem aan elkaar geplakte kop- jes, de één voor cappuchino en de ander voor espresso. Gebruik je de één, dan dient de ander als voetstuk en vice versa. Een kast aan de wand is gevuld met kloe ke pastaborden en ander Itali aans hotelservies in sober wit en grijs. Aanzienlijk delicater is de porseleinen Set B van Helga Jongerius, gefabriceerd door Koninklijke Tichelaar in Mak- kum. De tafel wordt gedekt op een ro buuste tafel van Palau. Ver krijgbaar in de lengtes 1,50 tot 3,50 meter. In de toonzaal is de massief eikenhouten tafel ver rassend gecombineerd met doorzichtige perspex stoelen van Philip Starck, genaamd 'Le Mari'. Voor meer kleur moet je bij de Australische architecten Denton, Corker en Marshall zijn. Ze ontwierpen voor hun Hotel Adelphi in Melbourne een roestvast-stalen tafel die belegd kan worden met perspex vier kanten. Zo kan een geheel oran je, nachtblauwe, wijnrode, gele of zwarte tafel gecreëerd wor den; of een patroon van kleurige vlakken; er zijn transparante vierkanten én de tafel kan zon der iets, het gematteerde rvs- oppervlak sec, gebruikt wor den. Bij Zij Van Beneden wor den niet de bijbehorende stoelen verkocht, maar wel een ander ontwerp dat er goed bij past: perspex 'golfjes' om op te zitten, eveneens in uitgesproken kleu ren. Een ontwerp van Ron Arad. Verlengde Kapsalon Haar Van Boven staat eigenlijk los van de life-style- shop, maar fungeert tegelijk als verlengde van de toonzaal. Veel van wat hier staat is dan ook te koop. Zoals de ovale, houten ta fel die aan staalkabels hangt (nooit meer ruzie met de tafel poten!) van ontwerper Jan Kort voor Mobilitas. En de Italiaanse Bombo-stoelen: zilveren kuip jes van kunststof, die onver wacht lekker zitten. Op de weg terug naar Zij Van Beneden passeren we een rij jachttrofeeën, roodplastic her tenkoppen die als wandlamp de gang verlichten. Ook design? Of humor? In Zij Van Beneden kun je alles verwachten. ,,Ik doe maar wat. Of het nou hier in de winkel is, of wanneer ik project matig voor derden inricht", vat Teun Brooymans samen. „Ik pretendeer niet te weten wat an deren mooi vinden. Maar smaak heb ik, dat durf ik wel te zeggen. En als ondernemer probeer je natuurlijk in te schatten wat verkoopbaar is. Dit is wat er dan uitkomt." Ondine van der Vleuten In de 20e eeuw heeft de wo ninginrichting de ene revolu tionaire ontwikkeling na de an dere meegemaakt. Denk alleen maar aan de uitvinding van de vaste wastafel, de douche, de in- bouwkeuken; van apparaten zoals de radio, televisie en com puter; van nieuwe materialen zoals staal, kunststof en MDF, Of aan de ontplooiing van art deco, industrieel design, het (multi-)functionalisme, het postmodernisme, de conceptue le vormgeving. Begrippen zoals psychedelische dessins, cocoon- ing en de aaibaarheidsfactor dateren uit de vorige eeuw De kamer-en-suite is geëvolueerd naar de doorzonwoning, de flat, de lof t. Het zitmeubel verscheen in nieuwe vormen zoals de kuip- stoel, de zitzak, de driezits- en hoekbank, de relaxfauteuil. Kortom, in een eeuw heeft het wonen een dynamische ontwik keling meegemaakt. De Gispen- stoelen en lampen, de Pastoe- kasten, de Bruynzeel-keuken, de Gelderland-bank, en de we reld van Ikea. Het interieur is een culturele activiteit gewor den: 'een interessante weerspie geling van de tijd, de smaak, de mode en de invloeden.' Vanaf 23 december tot 4 maart 2001 herbergt de Beurs vanBer- lage de tentoonstelling '100 jaar wonen in Nederland'. Deze ex po laat allerlei interieurs de re vue passeren: van de gegoede burgerij tot de familie doorsnee, van gewoon tot avant-gardis- tisch. In de Beurs van Berlage zijn diverse stijlkamers inge richt, die men vanaf een loop brug kan bekijken. Een interi eur uit de jaren vijftig met rotan, uit de j aren zestig in knaloranj e Op de loopbrug zelf wordt '100 jaar Woningwet' in beeld ge bracht: de kwaliteit van de woonomstandigheden. Op de beursvloer kan men door ven sters gluren naar ingrijpende zaken zoals de Philips-radio, de telefoon, de eerste televisiebeel den. De introductie van elektri sche apparatuur heeft het wo nen rigoureus veranderd, net zoals de vijfdaagse werkweek, het kleinere gezin, de toegeno men welvaart en mobiliteit. De tentoonstelling plaatst onze wooncultuur in een historisch en maatschappelijk perspectief. Frances van der Steen Info: www.beursvanberlage.nl Voor met groen omgeven hui zen wordt 10 tot 20 procent meer betaald dan voor huizen in een minder met groen bedeelde omgeving. Groen bevordert te vens de verhuur of verkoop van kantoorruimten. Dat meldde makelaar Ineke Raaijmakers uit IJsselstein tijdens het op donderdag 14 december in Utrecht gehouden symposium 'Bomen: groene randvoorwaar den'. De aanwezigheid van goed ver- zorgde tuinen en openbare groenvoorzieningen is volgens haar een van de doorslaggeven de factoren bij de aankoop van een huis of een kantoor. De waardering van groen in de onmiddellijke woon- en werk omgeving bleek al uit een on derzoek dat een jaar of drie geleden in opdracht van het mi nisterie van Landbouw, Na tuurbeheer en Visserij werd ge houden. Toen was sprake van een waardevermeerdering van 7 procent. Gezien de groeiende economie valt dat percentage volgens Raaijmakers nu dus be duidend hoger uit. Raaijmakers maakt ten aanzien van de kantorenmarkt wel een restrictie. De druk op die markt is momenteel dermate hoog dat wat meer of minder groen in de omgeving nauwelijks lijkt uit te maken. „Maar", zo waarschuw de de spreker, „wanneer het aanbod de vraag gaat overstij gen, wordt de kwaliteit van de omgeving een van de doorslag gevende criteria voor de uiteindelijke keuze.Voor de re presentativiteit van kantoren parken is goed verzorgd groen een eerste voorwaarde. Wanneer de hoogte van de grondprijzen de aanleg van grootschalige groenvoorzienin gen in de weg staat, is volgens Raaijmakers een dosis creativi teit nodig om toch tot een groene aankleding te komen. Zij noem de de aanleg van daktuinen en straatbeplantingen als een van de mogelijkheden. Het belang van groen rondom het huis komt vaak ook tot ui ting in de wijze waarop te koop staande huizen door de make laars worden geportretteerd. Die makelaars laten liever een foto zien van het fraaie uitzicht dan van het interieur. Volgens Raaijmakers verkoopt het uit zicht beduidend beter. De mate van verzorgdheid van het groen bepaalt mede de hoogte van de verkoopprijs. Raaijmakers noemde concrete voorbeelden uit haar praktijk waarbij twee huizen van hetzelfde type met tienduizenden guldens verschil werden verkocht. Het onder scheid zat 'm in de tuin. In het ene geval was die verwaarloosd en in het andere voorbeeld goed verzorgd. Wie zijn huis goed wil verkopen, moet zorgen dat het omringende groen en piekfijn bij staat; een verwaarloosde tuin kan de prijs met tienduizenden guldens drukken. foto Willem Mieras Minimalisme en verlichting gaan hand in hand in een wonderbaarlijk interieurcon cept voor de slaapkamer: een boxspring-combinatie die ge flankeerd wordt door riante 'lichtblokken' of bedbanken. Het concept is dan ook zeer toe passelijk 'Bright Side' ge noemd. De vormgeving is een ode aan het kubisme, vertaald naar de slaapkamer. De 'lichtbank' is een blok van 72 cm breed, 162 cm lang en 42 cm hoog en wordt door een schotel voet gedragen. Van binnen zit verlichting. Het blok is gemaakt van kunststof, om meer precies te zijn van glasvezelpolyester, waar de verlichting zeer diffuus doorheen schemert. Er is dus geen sprake van oogverblin dend of hinderlijk scherp licht. De slapende bedpartner heeft geen last van de lezende partner. Deze lichtblokken creëren een bijzondere sfeer in de slaapka mer, qua verlichting en inrich ting. Zij kunnen aan alle zijden van het bed neergezet worden: per twee achter het hoofdeinde of aan het voeteneinde, of aan weerszijden van het bed als een riante nachttafel. En waarom niet, in de woonkamer. Het bed zelf is modulair opge bouwd uit een hoofdbord en een boxspring met afneembare hoe zen. Er is keuze uit maar liefst negentig kleuren. Wie niet van het licht of kunststof houdt, kan opteren voor een gestoffeerde versie van de lichtblokken. Het Bright Side-concept is gete kend door de Belgische designer Fabiaan Van Severen voor de firma Anker Bedding. Zijn sig natuur is onmiskenbaar: 'een sobere belijning die alle tech nieken ontstijgt.' Het bed inclu sief twee lichtbanken kost rond de 10 mille Wie geïnteresseerd is in het Bright-Side-concept, moet tot medio februari wach ten. Dan introduceert Anker Bedding Nederland het pas in Nederland. In België zijn box- springs en verlichting mogelijk eerder te krijgen, want daar is de collectie twee maanden gele den gepresenteerd op de Interi eur-beurs in Kortrijk. Frances van der Steen Info: Anker Bedding/Dunlopil- lo Nederland, 030-605 33 31

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 41