PZC
Een eigen style van leven
41
Tentoonstelling over
eeuw woninginrichting
Zij Van
Beneden
Huis in het groen
verkoopt stuk beter
Licht voor tussen
slapen en waken in
zaterdag 16 december 2000
Kapsalon Haar Van Boven, waar Dik Igounet de klanten knipt temidden van meubelen van Zij Van Beneden. Zilveren, Italiaanse Bombo-stoelen en hangende tafel van Jan
Kort voor Mobilitas. foto's Ruben Oreel
Meubels mogen er dan de
hoofdmoot uitmaken -
al was het maar in volume -
noem het geen meubelzaak.
Zij Van Beneden, precies een
week geleden door Teun
Brooymans geopend in de
Middelburgse Gortstraat, is
een life-style-shopMet ook
stofzuigers, verlichting, ca
deaus, servies, make-up,
Swatch-horloges en onder
goed (blauw voor de jongens
en rose voor de meisjes, ui
teraard). Op de tweede ver
dieping zwaait partner Dik
Igounet de kappersschaar in
Haar Van Boven. Eindelijk
een oplossing voor stellen
waarvan de één graag uitge
breid winkelt en de ander dat
haat. Hij haalt boven een fris
koppie, terwijl zij beneden
het geld uitgeeft. Of anders-
Brooymans houdt van pro
ducten waar een ontwerper
achter zit. De voorkeur gaat uit
naar Italiaans en jong Neder
lands design. Waarbij hij aante
kent dat j e bij die Italianen soms
toch wel erg veel voor de naam
betaalt. „Prijs/kwaliteit-ver
houding is bij de Nederlandse
ontwerpers altijd beter." Neem
nou de knalpaarse, uit kubussen
opgebouwde bank van Palau of
de (onvermijdelijke) Jan des
Bouvrie met losse witte hoezen:
degelijk, Nederlands fabrikaat,
prijst Brooymans. Eveneens van
Palau staat er een ossenbloed
rode 2,5-zitter met jaren vijftig
uitstraling, uitgevoerd in ruw
geweven, tweed-achtige stof.
Loodzware kwaliteit; die ver
schuif je niet even bij het stof
zuigen. En mooi.
Ook een lamp is hier niet zo
maar een lamp, maar bijvoor
beeld een Philip Starck uit de
verlichtingslijn van Flos (zoals
alle verlichting die hier wordt
verkocht). Brooymans wijst op
een kroonluchter met typische
milennium-look, een frame van
kronkelende draden in chroom
en zwart, bekroond door par
fumlampjes. Lijkt modern,
maar de Flos-klassieker is in
1958 ontworpen door Gino Sar-
fatti.
Grappig dat een ontwerp dat
juist wel uit deze tijd stamt, ge-
inspireerd lijkt door de jaren ze
ventig. Stapelbare poefs van
polypropyleen in zwart, grijs en
antraciet. Ze voelen als piep
schuim en zijn net zo licht, maar
kunnen wel een stootje hebben.
Ross Lovegrove ontwierp Air
Two, zoals hij de kegelvormige
zitjes noemt, met het idee ver
pakkingsmateriaal (polypropy
leen) op een vernieuwende ma
nier te gebruiken.
Ludiek is veel van wat hier ver
kocht wordt. Neem nu drie
items voor in de tuin: een hur
kende tuinkabouter met platte
puntmuts, die als tafeltje dienst
doet, een bijbehorend boom
stammetje dat de gasten tot
Perspex, golfvormige stoelen in uitgesproken kleuren van Ron Arad voor Kartell.
Lampen uit de verlichtingslijn van Flos.
stoel dient (beiden van Philip
Starck), en voor de roodborstjes
een vogelhuisje van een diner
bord met een dak erboven, ont
werp; Marcel Wanders voor
DMD. Alsof vogels niet fatsoen
lijk zouden willen dineren!
De afdeling humoristische
woonaccessoires biedt verder
een tweetal sfeerverhogende vi
deo's. De éne verandert je tv in
een knapperend haardvuur, de
andere in een aquarium, com
pleet met blub-blub en vissen.
Voor luie mensen heeft Zij Van
Beneden kartonnen ruikers-in-
vaas (spaar je je voor iets meer
dan veertig gulden jarenlang
bloemen verversen mee uit). Wie
niet van vieze karweitjes houdt
en geld te veel heeft, kan hier
papieren prullenbakken kopen
(gemaakt van posters) die je met
inhoud en al weggooit. Met een
binnenzak erin is deze weg-
werp-origami een wat langer le
ven beschoren.
Stofzuiger
Stofzuigen doe je in een door
dacht interieur natuurlijk in
stijl. Met een Dyson wordt stof
zuigen een feest. Deze design
stofzuiger, in verschillende
kleurcombinaties, heeft geen
stofzak maar wel een doorzich
tig reservoir. Kun je precies zien
waar die sleutel zit die je hebt
opgezogen.
De jonge Nederlandse ontwer
per Rieeel zorgt voor de humor
aan de koffietafel: twee met de
bodem aan elkaar geplakte kop-
jes, de één voor cappuchino en
de ander voor espresso. Gebruik
je de één, dan dient de ander als
voetstuk en vice versa. Een kast
aan de wand is gevuld met kloe
ke pastaborden en ander Itali
aans hotelservies in sober wit en
grijs. Aanzienlijk delicater is de
porseleinen Set B van Helga
Jongerius, gefabriceerd door
Koninklijke Tichelaar in Mak-
kum.
De tafel wordt gedekt op een ro
buuste tafel van Palau. Ver
krijgbaar in de lengtes 1,50 tot
3,50 meter. In de toonzaal is de
massief eikenhouten tafel ver
rassend gecombineerd met
doorzichtige perspex stoelen
van Philip Starck, genaamd 'Le
Mari'. Voor meer kleur moet je
bij de Australische architecten
Denton, Corker en Marshall
zijn. Ze ontwierpen voor hun
Hotel Adelphi in Melbourne een
roestvast-stalen tafel die belegd
kan worden met perspex vier
kanten. Zo kan een geheel oran
je, nachtblauwe, wijnrode, gele
of zwarte tafel gecreëerd wor
den; of een patroon van kleurige
vlakken; er zijn transparante
vierkanten én de tafel kan zon
der iets, het gematteerde rvs-
oppervlak sec, gebruikt wor
den. Bij Zij Van Beneden wor
den niet de bijbehorende stoelen
verkocht, maar wel een ander
ontwerp dat er goed bij past:
perspex 'golfjes' om op te zitten,
eveneens in uitgesproken kleu
ren. Een ontwerp van Ron Arad.
Verlengde
Kapsalon Haar Van Boven staat
eigenlijk los van de life-style-
shop, maar fungeert tegelijk als
verlengde van de toonzaal. Veel
van wat hier staat is dan ook te
koop. Zoals de ovale, houten ta
fel die aan staalkabels hangt
(nooit meer ruzie met de tafel
poten!) van ontwerper Jan Kort
voor Mobilitas. En de Italiaanse
Bombo-stoelen: zilveren kuip
jes van kunststof, die onver
wacht lekker zitten.
Op de weg terug naar Zij Van
Beneden passeren we een rij
jachttrofeeën, roodplastic her
tenkoppen die als wandlamp de
gang verlichten. Ook design? Of
humor? In Zij Van Beneden kun
je alles verwachten. ,,Ik doe
maar wat. Of het nou hier in de
winkel is, of wanneer ik project
matig voor derden inricht", vat
Teun Brooymans samen. „Ik
pretendeer niet te weten wat an
deren mooi vinden. Maar smaak
heb ik, dat durf ik wel te zeggen.
En als ondernemer probeer je
natuurlijk in te schatten wat
verkoopbaar is. Dit is wat er dan
uitkomt."
Ondine van der Vleuten
In de 20e eeuw heeft de wo
ninginrichting de ene revolu
tionaire ontwikkeling na de an
dere meegemaakt. Denk alleen
maar aan de uitvinding van de
vaste wastafel, de douche, de in-
bouwkeuken; van apparaten
zoals de radio, televisie en com
puter; van nieuwe materialen
zoals staal, kunststof en MDF,
Of aan de ontplooiing van art
deco, industrieel design, het
(multi-)functionalisme, het
postmodernisme, de conceptue
le vormgeving. Begrippen zoals
psychedelische dessins, cocoon-
ing en de aaibaarheidsfactor
dateren uit de vorige eeuw De
kamer-en-suite is geëvolueerd
naar de doorzonwoning, de flat,
de lof t. Het zitmeubel verscheen
in nieuwe vormen zoals de kuip-
stoel, de zitzak, de driezits- en
hoekbank, de relaxfauteuil.
Kortom, in een eeuw heeft het
wonen een dynamische ontwik
keling meegemaakt. De Gispen-
stoelen en lampen, de Pastoe-
kasten, de Bruynzeel-keuken,
de Gelderland-bank, en de we
reld van Ikea. Het interieur is
een culturele activiteit gewor
den: 'een interessante weerspie
geling van de tijd, de smaak, de
mode en de invloeden.'
Vanaf 23 december tot 4 maart
2001 herbergt de Beurs vanBer-
lage de tentoonstelling '100 jaar
wonen in Nederland'. Deze ex
po laat allerlei interieurs de re
vue passeren: van de gegoede
burgerij tot de familie doorsnee,
van gewoon tot avant-gardis-
tisch. In de Beurs van Berlage
zijn diverse stijlkamers inge
richt, die men vanaf een loop
brug kan bekijken. Een interi
eur uit de jaren vijftig met rotan,
uit de j aren zestig in knaloranj e
Op de loopbrug zelf wordt '100
jaar Woningwet' in beeld ge
bracht: de kwaliteit van de
woonomstandigheden. Op de
beursvloer kan men door ven
sters gluren naar ingrijpende
zaken zoals de Philips-radio, de
telefoon, de eerste televisiebeel
den. De introductie van elektri
sche apparatuur heeft het wo
nen rigoureus veranderd, net
zoals de vijfdaagse werkweek,
het kleinere gezin, de toegeno
men welvaart en mobiliteit. De
tentoonstelling plaatst onze
wooncultuur in een historisch
en maatschappelijk perspectief.
Frances van der Steen
Info: www.beursvanberlage.nl
Voor met groen omgeven hui
zen wordt 10 tot 20 procent
meer betaald dan voor huizen in
een minder met groen bedeelde
omgeving. Groen bevordert te
vens de verhuur of verkoop van
kantoorruimten. Dat meldde
makelaar Ineke Raaijmakers
uit IJsselstein tijdens het op
donderdag 14 december in
Utrecht gehouden symposium
'Bomen: groene randvoorwaar
den'.
De aanwezigheid van goed ver-
zorgde tuinen en openbare
groenvoorzieningen is volgens
haar een van de doorslaggeven
de factoren bij de aankoop van
een huis of een kantoor.
De waardering van groen in de
onmiddellijke woon- en werk
omgeving bleek al uit een on
derzoek dat een jaar of drie
geleden in opdracht van het mi
nisterie van Landbouw, Na
tuurbeheer en Visserij werd ge
houden. Toen was sprake van
een waardevermeerdering van 7
procent. Gezien de groeiende
economie valt dat percentage
volgens Raaijmakers nu dus be
duidend hoger uit.
Raaijmakers maakt ten aanzien
van de kantorenmarkt wel een
restrictie. De druk op die markt
is momenteel dermate hoog dat
wat meer of minder groen in de
omgeving nauwelijks lijkt uit te
maken. „Maar", zo waarschuw
de de spreker, „wanneer het
aanbod de vraag gaat overstij
gen, wordt de kwaliteit van de
omgeving een van de doorslag
gevende criteria voor de
uiteindelijke keuze.Voor de re
presentativiteit van kantoren
parken is goed verzorgd groen
een eerste voorwaarde.
Wanneer de hoogte van de
grondprijzen de aanleg van
grootschalige groenvoorzienin
gen in de weg staat, is volgens
Raaijmakers een dosis creativi
teit nodig om toch tot een groene
aankleding te komen. Zij noem
de de aanleg van daktuinen en
straatbeplantingen als een van
de mogelijkheden.
Het belang van groen rondom
het huis komt vaak ook tot ui
ting in de wijze waarop te koop
staande huizen door de make
laars worden geportretteerd.
Die makelaars laten liever een
foto zien van het fraaie uitzicht
dan van het interieur. Volgens
Raaijmakers verkoopt het uit
zicht beduidend beter. De mate
van verzorgdheid van het groen
bepaalt mede de hoogte van de
verkoopprijs. Raaijmakers
noemde concrete voorbeelden
uit haar praktijk waarbij twee
huizen van hetzelfde type met
tienduizenden guldens verschil
werden verkocht. Het onder
scheid zat 'm in de tuin. In het
ene geval was die verwaarloosd
en in het andere voorbeeld goed
verzorgd.
Wie zijn huis goed wil verkopen, moet zorgen dat het omringende
groen en piekfijn bij staat; een verwaarloosde tuin kan de prijs met
tienduizenden guldens drukken. foto Willem Mieras
Minimalisme en verlichting
gaan hand in hand in een
wonderbaarlijk interieurcon
cept voor de slaapkamer: een
boxspring-combinatie die ge
flankeerd wordt door riante
'lichtblokken' of bedbanken.
Het concept is dan ook zeer toe
passelijk 'Bright Side' ge
noemd. De vormgeving is een
ode aan het kubisme, vertaald
naar de slaapkamer.
De 'lichtbank' is een blok van 72
cm breed, 162 cm lang en 42 cm
hoog en wordt door een schotel
voet gedragen. Van binnen zit
verlichting. Het blok is gemaakt
van kunststof, om meer precies
te zijn van glasvezelpolyester,
waar de verlichting zeer diffuus
doorheen schemert. Er is dus
geen sprake van oogverblin
dend of hinderlijk scherp licht.
De slapende bedpartner heeft
geen last van de lezende partner.
Deze lichtblokken creëren een
bijzondere sfeer in de slaapka
mer, qua verlichting en inrich
ting.
Zij kunnen aan alle zijden van
het bed neergezet worden: per
twee achter het hoofdeinde of
aan het voeteneinde, of aan
weerszijden van het bed als een
riante nachttafel. En waarom
niet, in de woonkamer.
Het bed zelf is modulair opge
bouwd uit een hoofdbord en een
boxspring met afneembare hoe
zen. Er is keuze uit maar liefst
negentig kleuren. Wie niet van
het licht of kunststof houdt, kan
opteren voor een gestoffeerde
versie van de lichtblokken.
Het Bright Side-concept is gete
kend door de Belgische designer
Fabiaan Van Severen voor de
firma Anker Bedding. Zijn sig
natuur is onmiskenbaar: 'een
sobere belijning die alle tech
nieken ontstijgt.' Het bed inclu
sief twee lichtbanken kost rond
de 10 mille Wie geïnteresseerd
is in het Bright-Side-concept,
moet tot medio februari wach
ten. Dan introduceert Anker
Bedding Nederland het pas in
Nederland. In België zijn box-
springs en verlichting mogelijk
eerder te krijgen, want daar is
de collectie twee maanden gele
den gepresenteerd op de Interi
eur-beurs in Kortrijk.
Frances van der Steen
Info: Anker Bedding/Dunlopil-
lo Nederland, 030-605 33 31