PZC Gember tegen zeeziekte De Love Boat bestaat echt 33 Amerika Lijn werd America Line Kaprun Aruba Campers AutoSlaap Noorwegen Charter zaterdag 16 december 2000 Na eerst nog met zeilschepen geva ren te hebben, wordt de Rotterdam het eerste stoomschip van de zojuist opgeri chte N ederlandsch- Amerikaan- sche Stoomvaart Maatschappij (NASM). In 1872 heeft dit gecombi neerde vracht/passagiersschip vijftien dagen nodig voor de oversteek van Rot terdam naar New York. Al in 1895 maakt de Rotterdam II een heuse zo- mercruise van Rotterdam naar Kopen hagen en terug. Een jaar later wordt de NASM omgedoopt tot Holland Ameri ka Lijn (HAL). Rond de eeuwwisseling bereikt de transatlantische scheepvaart een hoogtepunt, en arriveren dagelijks vijfduizend passagiers in New York. Het zijn veel arme immigranten die een nieuw bestaan willen opbouwen in de Verenigde Staten. Daarna eist de oorlog zijn tol. Terwijl in 1915 in de haven van Belfast de Staten dam II wordt gebouwd, nemen Britse troepen het schip in beslag. De Britten hebben zojuist hun Lusitania verloren en zoeken een nieuw legerschip. De Statendam II wordt afgebouwd als Justicia, en vergaat binnen een jaar. In de jaren twintig komt het cruisen tot bloei, vooral in het Caribisch gebied en de Middellandse Zee. Maar de crisis in de jaren dertig treft ook de HAL zwaar. Alleen al in 1931 verliest de HAL 7,7 miljoen gulden. In 1938 komt de Nieuw Amsterdam in de vaart, op dat moment een van de meest luxueuze liners ter wereld. Hoogtepunt is de eetzaal met een plafond van Marokkaans leder, Muranaglazen kroonluchters en ver gulde pilaren. Veel filmsterren en ande re beroemdheden verblijven aan boord. In de Tweede Wereldoorlog gaan diver se schepen verloren of worden ze ge bruikt als troepen- of hospitaalschip. Pas in oktober 1947 gaat de Nieuw Am sterdam weer varen als luxe cruise schip. Geleidelijk verandert de Holland Ame rika Lijn in Holland America Line. In 1970 verhuist het hoofdkwartier van Rotterdam naar het Amerikaanse Stamford. Langzaam maar zeker be gint het cruisen weer populairder te worden, en dat resulteert in de jaren tachtig in de bouw van veel nieuwe schepen. Zo komt in 1988 de Wester- dam in de vaart, toentertijd het groot ste passagiersschip ter wereld. De laat ste jaren zijn de Zaandam, Volendam en Amsterdam gebouwd. Voor 2005 volgen vijf nieuwe, nog grotere sche pen. Het Titanic-gevoel is al om aanwezig. Of het nu gaat om de reddingbootoefe ning ('zwemvest aan, vrou wen en kinderen eerst!het strijkje in de salon, of de bre de trappen en galerijen waar heren in smoking en dames in het lang flaneren. Cruisen op de ms Amsterdam, het nieuwste vlaggenschip van de Holland America Line, is een droom. Inchecken in Fort Lauderdale duurt vrij lang en verloopt nogal rommelig. Hoe kan het ook anders, met dertienhonderd gasten die allemaal zo snel mo gelijk aan boord willen. De kof ferdragers zijn vrij agressief, iets waar ze overal in het Cari bisch gebied berucht om zijn. Vaak willen ze voor twee meter lopen een navenant aantal dol lars vangen. Na het invullen van een aantal douaneformulieren wordt na geruime tijd wachten een toegangspas voor het schip uitgereikt, en een nummer. Dat betekent opnieuw wachten in de ongezellige hal, want de pas sagiers worden slechts in hand zame groepen aan boord gela ten. Eindelijk is het dan zover. Gauw de hut opzoeken waar de koffer al is neergezet, en dan naar het bovendek voor een glas champagne. Het feest kan nu écht beginnen. Alle opgestapelde beetjes erger nis vallen meteen weg als de ms Amsterdam de haven van Fort Lauderdale in Florida uitvaart. Het is een graad of dertig, de zon straalt aan de strakblauwe he mel en een zachte zeebries zorgt voor aangename verkoeling. Met het wegglijden uit de haven vervagen ook de beelden en ge luiden van de grote stad, en slaan rust en totale ontspanning toe. Het niets-hoeft-alles-mag- gevoel krijgt de overhand. Ken ners hadden het al gezegd, crui sen is de ideale manier om je een tijdje in luxe te wentelen en he lemaal tot jezelf te komen. Zelfs het horloge kan naar de koffer verbannen worden. Er ligt wel iswaar dagelijks een vers pro gramma in de hut dat de tijden van ontbijt, lunch en diner ver meldt, activiteiten, excursies en openingstijden van winkels noemt, maar dat geldt alleen voor wie daar zin in heeft. De hele dag luieren aan boord en 24 uur per etmaal gebruik maken van roomservice kan ook. Zelfs over geld hoef je je geen zorgen te maken. Fooien zijn op de HAL-schepen niet nodig, en be talen aan boord doe je met plas tic. Veel ruimte Hoewel op de ms Amsterdam of ficieel plaats is voor bijna 1800 passagiers, worden er 'slechts' een kleine veertienhonderd toe gelaten. Daardoor is er relatief veel x-uimte aan boord. Je vindt de mensenmassa nauwelijks te rug, alleen in het casino is het dringen geblazen, en in de res- taurants tijdens de twee di nersessies. Zoals alle luxe cruiseschepen vaart ook de Amsterdam zo sta biel mogelijk. Het is immers be langrijk dat de gasten zich goed voelen, zich vermaken en veel De ms Amsterdam, het nieuwste vlaggenschip van de Holland America Line. kunnen eten en drinken. De ovexwloedig stromende drank laat zich trouwens vrij gemak kelijk camoufleren. Het valt na melijk niet op als je een beetje beschonken door de gangen waggelt, want het schip deint toch al continu. Vooral de eerste dagen is dat voor verstokte landrotten even wennen. De Holland America Line is op papier een volledig Amerikaan se onderneming. Maar naar bui ten toe oogt het juist heel Neder lands. De kapitein en zijn staf zijn Nederlanders, het bedie nend personeel aan boord be staat vooral uit Indonesiërs, vanwege hun 'dienstbare instel ling.' De meeste HAL-schepen zijn ontworpen door de Neder landse architect Frans Dinge- mans, die ook voor de Amster dam tekende. De ms Amsterdam is vrij ingeto gen ingericht, te meer omdat het schip ook langere reizen maakt en de opvarenden niet na een week gek mogen worden en gil lend overboord spiingen. Beige, mahoniebruin en donkerblauw zijn de basiskleuren. In de cen trale hal prijkt een borstbeeld van koningin Beatrix, aan de muren en in de nissen zien we veel Nederlandse kunstwerken. Het meest opvallende ornament is de negen meter hoge Astrola bium-klok in het atrium, die drie dekken beslaat. Ook bij zonder zijn vier vergulde beel den, afkomstig van de Nieuw Amsterdam uit 1938. Openbare ruimten hebben namen als Rembrandtlounge en Javabar, het rood-wit-blauw wappert op de achtersteven, en roggebrood, Goudse kaas en gemberkoek ontbreken niet bij het ontbijt. Gember schijnt overigens een probaat middel tegen zeeziekte te zijn, vandaar dat dit ingre diënt veel gebruikt wordt in ge rechten aan boord. Bejaardenhuis Al met al is het geen wonder dat HAL-schepen zo geliefd zijn bij Nederlanders, ook al bestaat 85 procent van de clientèle uit Amerikanen. Toch vex-wacht de HAL per jaar zeker duizend Ne derlanders aan boord van de Amsterdam. De gemiddelde leeftijd zal ruim zestig jaar zijn. Een varend bejaardenhuis wel licht? Volgens Hans Klinge, di recteur van Zeetours dat in Ne derland HAL-cruises aanbiedt, valt dat reuze mee. ,,Op de weekcruises is de gemiddelde leeftijd 45-65 jaar, op langere cruises is het 55-plus. Er is ech ter een groeiende groep jongere tweeverdieners die een cruise maakt om er even helemaal uit te zijn." Het gaat goed met de cruisemarkt. „Cruisen heeft een duur imago, maar dat hoeft niet. Wij hebben bijvoorbeeld telkens een 'cmise van de maand-aanbieding', zo als een week cruisen in het Cari bisch gebied voor circa twee duizend gulden. Voor dat geld kun je niet een week naar een chic hotel. Immers, alle maaltij den, entertainment en diverse uitstapjes zijn bij ons inclusief. Met dergelijke acties proberen we 'beginners' over de streep te trekken. Want de praktijk leert dat wie eenmaal begint met cruisen, meestal niet meer wil stoppen." Alice Plekkenpol Kaprun's VW-directeur Hans Wallner heeft na het catastrofale ongeluk met de bergtrein in deze Oostenrijkse wintersportplaats vrijwel geen afzeggingen gekregen. Dat heeft, meldt hij in het reisvak blad QEP, waarschijnlijk te ma ken met het feit dat het om een vervoersongeluk ging en niet om een allesvernietigende lawi ne. Kaprun is erg geliefd bij de Ne derlanders. Van de gemiddeld 450.000 overnachtingen gedu rende een winterseizoen komt zeker twintig procent uit Ne derland. De Kitzsteinhornglet- sjer is thans bereikbaar met een 8-persoons goondelbaan en een 4-persoons stoeltjeslift. Het on derzoek naar de ramp en het herstel van de tunnel zullen nog maanden in beslag nemen. Kap run telde vorig winterseizoen rond 1,2 miljoen overnachtin gen. Aruba heeft voor de eerste keer in het 500-jarig be staan de milj oenste bezoeker bi- nen een jaar mogen verwelko men. De bezoekers worden per vliegtuig en met een cruiseschip aangevoerd. Per maand doen meer dan 25 cruise schepen Aruba aan. Vanuit Nederland is het mogelijk om met KLM en Martinair naar Aruba te vlie gen. Sinds 10 december vliegt ook Air ALM naar Aruba. Ver reweg de meeste toeristen zijn afkomstig uit de Verenigde Sta ten. Daarna volgen Venezuela en Colombia. Nederland staat op de vierde plaats. Met een aanbod van zestien camperverhuurbedri j ven in de nieuwe brochure is Travel home in Nederland de grootste aanbieder van campeiwakan- ties in Amerika en Canada. Er zijn bij elkaar ruim dertig opst applaatsen. In de gids wordt per camperverhuurbedrijf een overzicht gegeven van de be schikbare vloot, de uitrusting van de camper, het aantal slaapplaatsen en de kortingen en speciale aanbiedingen. Ver schillende verhuurders hante ren het zogeheten flex-systeem: hoe eerder de klant een camper boekt hoe voordeliger men uit De NS-reisdochter NS Tra vel Group signaleert een toenemende belangstelling voor de AutoSlaap Expres als ver voermiddel voor de groeiende groep van motorrijders, fietsers en wandelaars die van zwerfva- kanties houden. Alle AutoSlaap Expres reizen vertrekken van uit 's-Hertogenbosch en eindi gen in populaire zonbestem- mingen in Frankrijk, Italië of Oostenrijk. Het SunRail pro gramma verbreedt het aanbod van volledig verzorgde teinrei- zen met de Zuid-Fi-anse bad plaatsen Argelès sur Mer, Saint- Raphaël, Fréjus, Antibes en Cannes. Varen doet hij al vanaf zijn zeventiende, en de Holland America Lijn is al ruim twintig jaar zijn werkgever. Kapitein Edward G. van Zaane kent het klappen van de zweep. Hij heeft nu de leiding over het nieuwste vlaggenschip van de HAL, de ms Amsterdam. Ontegenzeggelijk een prachtig schip, maar de bes te herinneringen bewaart hij aan de oude ms Rotterdam. „Niet alleen omdat het mijn eer ste schip als kapitein was, maar vooral vanwege de historie. Er hebben beroemde mensen op gevaren, onder anderen diverse leden van het koninklijk huis." Hoewel Van Zaane uiteraard re gelmatig op de brug van het schip is te vindenis dat niet zij n primaire taak. „Een kapitein op een cruiseschip heeft vooral een sociale en representatieve func tie. Zo dineer ik tijdens tien daagse cruises drie keer met de passagiers. De tafelgenoten worden van tevoren geselec teerd, meestal zijn het gasten uit de suites of bekende persoon lijkheden. Soms ontstaan uit die ontmoetingen vriendschappen, soms ook niet. Als je bijna voort durend op zee bent, is het moei lijk contacten te onderhouden. Mede daarom beschouw ik de scheepsbemanning vooral als mijn familie." Tot die scheepsbemanning be hoort sinds een aantal jai-en zijn geliefde, voormalig fotomodel en Flodder-actrice Apollonia van Ravestein. Apollonia had carrière gemaakt in New York, en leidde al vijf jaar lang een paardenfokkerij in de Verenig de Staten, toen ze op aanraden van een kennis bij de HAL ging werken. „Ik ben een nogal rus teloos type, dus ik wilde graag weer eens iets anders doen." Aan boord leerde ze Edward van Zaane kennen, de twee werden verliefd en bevaren sindsdien samen de wereldzeeën. Af en toe verblijft het paar in Den Haag. Van Zaane, Hagenaar van ge boorte, en de uit Geldrop af komstige Van Ravestein hebben daar een woning waar ze twee keer per jaar zes weken verblij ven. „En zelfs dan zijn we nog vaak op vakantie of op familie bezoek", lichten ze toe. Apollonia was altijd al gewend veel te reizen, en ook het leven op een schip bevalt haar goed. „Inmiddels werk ik al een j aar of vijf voor de HAL, en heb ik echte zeebenen gekregen. Op de ms Amsterdam verzorg ik rondlei dingen langs de kunstwerken, geef ik af en toe een lezing of treed ik op als gastvrouw bij di ners en ontvangsten." Kapitein Edward van Zaane en voormalig fotomodel en Flodder-actrice Apollonia van Ravestein. foto GPD De ms Amsterdam is in Italië gebouwd en heeft 275 miljoen dol lar gekost. Het schip meet 61.000 ton en is 238 meter lang. Aan boord zijn 690 binnen- maar vooral buitenhutten, vijftig suites en twee penthouses, met in totaal 1380 bedden. Er zijn geen stapelbed den en elke hut heeft een eigen badkamer. Er zijn bijna 700 beman ningsleden aan boord. Het schip is een varend luxe hotel met diverse restaurants, cafés, disco, theater, internetcafé, casino, aparte loun ge voor suitepassagiers, binnen- en buitenzwembad, en dat alles verdeeld over tien dekken. De ms Amsterdam is 31 oktober begon nen aan de maiden voyage, een tweeweekse cruise naar Costa Rica. Een dergelijke reis kost compleet vanaf 5407 gulden. Bij de prijs zijn onder meer de vliegreis, transfers en de hotelovernachtingen voor en na de cruise inbegrepen. Wie uitsluitend de cruise boekt (dat doen vooral Amerikanen) is minimaal 2995 gulden kwijt. In Neder land worden de meeste HAL-cruises verkocht door Zeetours (tel. 010-2823800). Zeetoursreizigers uit Nederland vliegen met Mar tinair naar Miami. Daar worden de passagiers van het vliegveld af gehaald en begeleid door een Nederlandse hostess. Daarvoor is be wust gekozen, omdat veel cruisegasten iets ouder zijn en soms niet zo goed de engelse taal beheersen. HAL-schepen varen onder meer in het Caribisch gebied, rond Alaska en Australië, naar Noorwegen, in de Middellandse Zee, of maken maandenlange wereldreizen. In het Caribisch gebied doen alle schepen van de Holland America Li ne het Bahama-eiland Half Moon Cay aan. De Nederlanders blijken goed de weg hebben gevon den naar Hemsedal, de meest mondaine winterspoi*tplaats van Nooi*wegen. De locale VW meldt een toename van maar liefst 75 procent. Het vreemde lingenverkeer schrijft de stij gende belangstelling vooral toe aan de doelmatige investerin gen die Hemsedal de laatste ja ren heeft doorgevoerd. Vanwege de speciale sfeer die er heerst in de winter wordt Hems- dedal ook wel het Chamonix van het noorden genoemd. Het dorp gonst net zo van de activi teiten als de stad bij de Mont Blanc. Hemsedal is er ook voor gezinnen. Twee nieuwe kinder- liften en een zogenaamd Trol lenpark onderstrepen dat. In 1996 introduceerde Oad als eerste reisorganisatie in Ne derland samen met Transavia een charter op Nooi*wegen. Dit winterseizoen vliegt de tour operator weer zelfstandig, nu met de Deense charter Cimber Air. Elke zondag wordt gevlo gen op de luchthaven Fagernes in Valdres. Alle vluchten wor den aangeboden inclusief de tansfer naar de wintersport plaats van bestemming. Daarnaast behoren ook lijn- dienstvluchten en autoreizen tot het pakket van Oad Reizen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 33