Niet weer zo'n pakkie aan Twee rollen, veel vrij en sleur krijgt geen kans Mark Rietman regisseert Kruidvat organiseert klassieke concerten Drie tenoren brullen het kerstkind wakker Fréderique, duvelstoejager Omdat hij geen erfgenamen heeft, speculeren andere 1 notabelen uit zijn woonplaats Venetië dat zij voor zijn erfenis in aanmerking komen. Om hem te paaien, overladen zij hem met kostbare geschenken. De bank roete koopman Corvino (Robin van der Velden) gaat zelfs zover, dat hij zijn jonge en buitenge- woon aantrekkelijke vrouw te- I gen haar zin in voor een avon tuurtje aan de immer geile Volp- 1 one aanbiedt. Het komt tot een rechtszaak. Dankzij manipulaties, ver- I draaiingen van de ware toe- dracht en een goede advocaat 1 wordt Volpone vrijgesproken. Zijn brutaliteit en die van Mos- ca worden er extra door geprik keld met dan wél voor Volpone fatale gevolgen. Ben Jonson, een tijdgenoot van I Shakespeare, is de schrijver van Volpone, or the fox. Deze kome die uit vermoedelijk 1605 is I door Hugo Claus ingrijpend be werkt tot De vossejacht. Hoewel i Claus het aantal personages heeft uitgebreid, is de hoofd-in- 1 trige grotendeels in tact geble- I ven. De vossejacht is nu in een 1 gastregie van Mark Riëtrpan door De Paardenkathedraal in Utrecht op het repertoire geno- 1 men. Gespeeld wordt in het al eerder opgebouwde decor, dat dienst doet voor een aantal ver schillende locatieprojecten in het eigen theater. Mark Rietman heeft er geen moeite mee om De vossejacht in dit vooraf bepaalde toneelbeeld te ensceneren. Temeer daar er wat aanpassingen mogelijk wa- 1 ren. „De hoofdfiguur is een rijke i Levantijn. Deze architectoni- sche ruimte kan gezien worden als een voornaam en ruim huis, waar Volpone de vele gasten ontvangt en waar hij zijn listige spelletjes speelt. De kaalheid en kilheid ervan door al dat staal en glas beantwoorden aan het beeld van mensehtiïè ondanks hun weelde en welvaart rond- j krioelen in een lege en koude wereld, waar de liefde ont- breekt." I Dè vossejacht was zijn eigen I keuze, toen De Paardenkathe- i draal Mark Rietman vroeg om hier een gastregie te doen. „De vossejacht is een soort theatrale dodendans. Daarom fascineert clit stuk me zoHet gaat om men sen die inhoud proberen te ge ven aan hun bestaan en dat zoe ken in het materiële, het geld. Maar dat levert moreel niet veel op. Dan is er even kans dat de liefde wel aan de verlangde zin geving kan beantwoorden, maar die wordt toch de nek om gedraaid." Mark Rietman is een rijk geta lenteerde acteur met een stem als een bronzen klok. Na zijn af studeren aan de Amsterdamse toneelschool heeft hij een tijdje als freelancer samengewerkt met interessante theaterma kers, onder wie Frans Strijards, Shireen Strooker en Johan Doesburg. Bij Toneelgroep Am- Sterdam vervulde hij lovens waardige rollen in onder meer 'Andromache', 'Timon van Athene' en 'Roberto Zucco'. Desondanks kreeg hij zoveel aversie tegen het toneelspelen, dat hij na vijf jaar Toneelgroep Amsterdam vaarwel zei. Na verloop van tijd won de lief de voor het toneel weer van de weerzin voor deze kunstvorm en was hij onder meer te zien in be langwekkende voorstellingen als 'Caligula' bij Het Zuidelijk Toneel in een regie van Ivo van Hove en bij het RO Theater in 'De moed om te doden'En velen zullen hem herinneren als de volwassen zoon Kiet Bussink in detv-serie'Oud Geld'. Maar om i te stellen, dat hij weer geheel in donderdag 14 december 2000 en vermogen binnenhalen door net te doen alsof je op sterven na dood bent, die lucratieve truc haalt Volpone (Herman Bolten) uit. Hij versiert er zelfs een beeldschone vrouw (Lieke-Rosa Altink) mee. Aan Mosca (Thomas de Bres), zijn secretaris, heeft hij een voortreffelijke adviseur en helper in deze sluwheid. Voor het geld hoeft de alleenstaande Volpone deze streken niet uit te halen. Hij is schatrijk. Maar als zovelen die gefixeerd zij n op rij kdom is hij niet alleen vrekkig, maar vindt hij dat er altijd nog meer kapitaal bij kan. „Veel acteurs van tegen de veer tig krijgen dit soort gevoelens. Bij mannen vaker dan bij vrou wen. Ik maak dat zo vaak mee. Dan wordt er neerslachtig ge sproken in de trant van: moet ik weer zo'n pakkie voor op het to neel aantrekken. Het kinder achtige van het beroep over mant ze. Ze vinden dat ze zich op het toneel aan het aanstellen zijn. Krijgen behoefte om te gaan regisseren of andere func ties in het theater uit te oefe nen." Zoals jij? „Ja, zoals ik." „Het regisseren is bij mij gelei delijk gegaan. Op de toneel school in Amsterdam, waar ik les gaf, heb ik met leerlingen voorstellingen gemaakt. Toen kwamen de regies voor in het theater. 'De Midzomernachts- droom' verleden jaar bij het RO Theater was mijn debuut als re gisseur van een grote-zaalpro- ductie. Ook heb ik samen met Rieks Swarte de familievoor stelling 'Hondje' gemaakt. Dat vond ik erg leuk. Ik houd van voorstellingen die iets feeste lijks en vrolijks hebben." „Regisseren is voor mij een intu ïtief proces. Ik werk niet vanuit een min of meer vaststaand con cept. Ik heb er wel zo mijn idee foto Sjouke Dijkstra en over het stuk, maar ik vind het veel leuker om met de ac teurs samen, in een groepspro ces, er vorm aan te geven. Dat heeft ook te maken met mijn ac teursachtergrond. Ik wil zo re gisseren dat acteurs zich ge makkelijk voelen in hun rol. Ik kan heel goed acteurs tot spelen verleiden. Daar ben ik wel ge duldig in, ja." Tijdens het regisseren wordt hij soms door dezelfde ambivalente gevoelens ten aanzien van het toneel en door grote twijfels uit onzekerheid tot wanhoop ge dreven. „Maar als het repetitie proces loopt en het gaat bloeien, dan voel ik me tien keer gelukki ger dan ik ooit als acteur ge weest ben. En al maak ik me bij de première van een door mij ge regisseerde voorstelling hon derd keer zo zenuwachtig als bij een stuk waar ik in sta, ik troost me bij voorbaat met de gedach te: een goede mislukking kan ook erg interessant zijn." Max Smith De vossejacht'van Hugo Claus. The ater van de Paardenkathedraal, Veeartsenijstraat 155 Utrecht. T/m 30 dec. dagel. (behalve zondag en maandag) om 20.30 uur. Info en re servering: 030-2711414. Regisseur Mark Rietman (links) met naast hem regie-assistent Frederieke Vermeulen de ban van het acteren is ge raakt, dat is te boud gesproken. „Ik was indertijd wel erg reso luut in mijn uitlatingen om nooit meer te spelen, maar ik weifel nog steeds. Eigenlijk ben ik heel erg verlegen en in mezelf gekeerd. Een gesloten oester. Alleen zo'n interview al. Vrese lijk! En van zo iemand wordt ge vraagd om zich geheel open te stellen voor een rol en voor een publiek. Anderzijds moet ik ook daartoe verplicht worden. An ders word ik figuurlijk gespro ken zo'n rare zombie, die het liefst alleen met de gordijnen dicht en in bed met een deken over zich heen de dag wil door brengen." „Een tweede reden is: toneel spelen verveelt me snel. Ik ben niet zo'n bezeten acteerbeest, dat veertig voorstellingen lang elke keer weer heel intens naar de inhoud van ieder woordje van zijn tekst blijft zoeken. Het is niet dat ik er dan de kantjes van af loop. Ik blijf mijn best doen om mijn rol fris te houden. Maar na de zoveelste voorstel ling denk ik: gelukkig, dat was het weer; wat een stom vak! Na zoveel keer spelen is alle schoonheid van het stuk voor mij verdwenen." Het repetitieproces, waarin naarstig en creatief gezocht wordt naar de juiste invulling van een rol, ervaart hij wel als interessant. „Maar dan zit ik weer met het probleem, dat ik mezelf psychisch uit de kast moet sleuren waar ik me uit angst in heb opgesloten. Dat was op de toneelschool al zo: aan het begin van improvisatie- lessen durfde ik nauwelijks het het theater niet radicaal uit zijn leven kan bannen. Hij is ge trouwd met actrice Marieke Heebink, die in 1999 de Theo d'Or won voor haar vertolking van Constance Middleton in 'Een ideale vrouw' door Toneel groep Amsterdam. „Het is dus onvermijdelijk dat er thuis veel over toneel wordt gesproken." Loopt hij door die haat/liefde verhouding met het toneel niet leslokaal in." Toch was het indertijd zijn eigen beslissing om zich als 21 -jange op de toneelacademie aan te melden. Op de lagere school en later op het Montessorilyceum in Amsterdam-Zuid blonk hij dermate uit in de schoolvoor stellingen dat het hem aanmoe digde die stap te wagen. Er is nog een reden, waarom hij het gevaar dat hij zijn talent verpest? Volmondig antwoordt Mark Rietman: „Zeker. Ik ben bijna veertig. De toekomst ligt niet meer helemaal open voor me. Ik speel bij elkaar al vijftien jaar. Je focust je leven daarop. Die vraag stel ik me dus ook." Lachend voegt hij eraan toe: „Misschien heb ik een te vroege midlife-crises." In alle ernst: De drogisterijketen Kruidvat gaat concerten organise ren. Gemakkelijk toegankelijke klassieke muziek voor een breed publiek en tegen een lage prijs, is de formule die moet aanslui ten bij het succes van de cd's waarvan Kruidvat duizeling wekkende aantallen verkoopt. ,Het concertbedrij f is een beetje driedelig grijs. Ik denk dat we via Kruidvat een nieuw publiek naar de zaal kunnen krijgen", aldus Pieter van Winkel van Jo an Records, die na de succesvol le, door hem geproduceerde cd's nu namens de mega-drogist ook een concertserie opzet, samen met de Amsterdamse impresa rio Rob Groen. Er zijn contacten gelegd met concertzalen in Amsterdam (Concertgebouw), Utrecht (Vre- denburg), Rotterdam (de Doe len), Groningen, Eindhoven en Nijmegen. De eerste concerten worden in september volgend jaar gegeven. De toegangsprijs is nog niet vastgesteld, maar zal vermoedelijk tussen de 25 en 35 gulden liggen. Voor het seizoen 2001-2002 is een serie gepland van zes Kruid vat-programma's, die elk in zes steden worden uitgevoerd. Zo wel Nederlandse als buiten landse orkesten treden op, in combinatie met diverse solisten, onder wie de pianisten Alexan der Warenberg, Derek Han en Klara Würtz. Pieter van Winkel: „Met orkes ten beginnen is het aantrekke lijkst voor een groot publiek. Misschien komen er later ook recitals of kamermuziekconcer ten. Ik sluit niet uit, dat we ook concerten in kerken gaan geven. We zullen eerst kijken of dat eerste seizoen succesvol is. Pas dan kijken we of we het geheel uitbouwen. Maar eigenlijk twij fel ik daar niet aan." Van Winkel gaat er vanuit, dat er langzamerhand voldoende vertrouwen bestaat in dit soort activiteiten van Nederlands grootste drogist. „De vooroor delen zijn verdwenen. Bach ver koopt nog steeds als een gek Binnenkort komen we met een cd-box gewijd aan Schuberts kamermuziek. Wie had dat een paar jaar geleden verwacht: ka mermuziek bij Kruidvat?" Aad van derVen Ooit wel eens een vliegdek- schip soepel door de Am sterdamse grachten zien glij den? Of een olifant op spitzen een subtiele pirouette zien draaien? Of wel eens een hel dentenor gehoord die uit volle borst een wiegenliedje zingt? Nee dus. Aan dergelijke on waarschijnlijke en dus tot mis lukken gedoemde kunststukjes doet de kerst-cd denken van 'de drie tenoren'. Want de pogingen van Domingo, Carreras en Pa- varotti in vaak breekbaar kerst- repertoire klinken vaak zo ge forceerd dat de drang om naar de geluidsapparatuur te hollen vaak nauwelijks kan worden bedwongen. Natuurlijk, een beetje kitsch hoort bij kerst. Maar wat de he ren hier presteren heeft meer te maken met de kassa dan met de kribbe. Ze brullen het kerstkind zowat wakker. Helaas lijkt de cd ook te bevesti gen dat de drie het beste deel van hun carrière achter de rug hebben. Soms draait hun trio- zang zelfs uit op een jammerlij ke vertoning van artistieke on macht. Hoe groot hun reputaties ook mogen zijn en hoe goed ze hun repertoire nog beheersen. Voorbeelden? Plet als mijmering bedoelde 'White Christmas' wordt door de vocale zwaarge wichten volkomen verpletterd en 'Amazing Grace' wordt drie stemmig verkracht. En waarom 'Sleighride' gekozen, als ze zich daarin bijkans lijken te verslik ken? En bij 'Let it snow' wekken ze, begeleid door paukengerof- fel, eerder de indruk dat er met donderend geraas rotsblokken naar beneden komen, dan zacht dwarrelende sneeuwvlokjes. Het kinderkoor de Gum- poldskirchner Spatzen en de Wiener Symphoniker kunnen weinig ter redding bijdragen. Deugt deze cd dan helemaal niet? Jawel, hier en daar is een solo terug te vinden die volko men bij zo'n heldentenor blijkt te passen. Dan wil zo'n 'kerst ster' nog wel even stralen. Hans Visser The Three Tenors ChristmasDo mingo, Carreras, Pavarotti - Sony, SK 89451. Tijd 66.20. De drie tenoren (vlnr): Domingo, Carreras en Pavarotti. foto G PD je systeem. Als je tien keer een liedje hoort, sta je verbaasd wat je er vervolgens van mee kan zingen. Maar ik moest tijdens de repeti ties van '42 Street' steeds bij 'Chicago' zijn (ze zou uiteindelijk zo'n zestig keer Mama Morton spelen). En meteen daarna moest ik voor het eerst Dorothy in '42nd Street' gaan spelen. Dat was wel naar." Ze beseft zelf terdege dat het niet normaal is wat ze doet. „Maar ik heb eigenlijk de leuk- ste baan van Nederland. Zij doen allemaal maar één rol en dat doen ze zes keer per week, en ik heb twee rollen en ik heb veel vrij. Echt het tegenovergestelde van sleur. En het zijn heel leuke rollen. Het zijn rollen die goed bij me passen. Ik hoef me nu niet zoals in 'Chicago' met de rol van Marjolijn Touw in allerlei bochten te wringen om een ander soort mens te zij n. Want het is voor mi j moeilijk om ordinair te spelen en Mama Morton moest toch echt een beetje vuil wijf zijn." Het verlangen om op het podium te staan, is er van jongs af aan geweest. „Altijd naar Fred Astaire-films kijken, geweldig. Ik had alleen nooit gedacht dat ik zou gaan zingen. Ik heb de dansacademie gedaan. Er was toen ook nog nauwelijks musical in Neder land. En net toen ik klaar was met die dans academie, kwam het allemaal: 'My fair la dy',Funny girl'Ik ben zelf wat meer van de traditionele musicals. Dat vind ik het aller leukste. Een 'Phantom' of 'Elisabeth' past minder bij me." Via het amateurcircuit in Delft kwam ze als danseres in aanraking met de kanten van het acteren en het zingen. „Als ik niet bij Sylvia Gentil van theaterschool Stap In had gezeten, was het nooit zover met me geko men." Wat volgde was theaterrestaurant Goldmund in Den Haag, een eigen cabaret en werk als docent aan diverse theaterscho len. Het breekt allemaal op het juiste moment door voor Fréderique Sluyterman van Loo. Nog niet zo lang geleden overwoog ze seri eus met de showbusiness te stoppen, omdat ze naar haar gevoel niet verder kwam. Want weliswaar had ze in Duitsland als vervang ster in 'Sunset Boulevard' de rol van Norma Desmond gespeeld, in Nederland kwam ze maarniet uit het ensemble. Dat ze in 'Chica go' zo vaak de rol van Mama Morton kon spelen, gaf haar een zekere voldoening. Maar in '42nd Street' is ze nu voor twee be langrijke personages de vaste vervanger: een nieuwe sport op de ladder. „Als je alter nate bent, speel je twee keer inde week of zo Wisseljeechtaf.In '42nd Street'doe ik hele maal geen ensemblerol meer, dit is echt het feest van het jaar." Beetje bij beetje steeds een stap verder. „De strijd om de grote rollen gaat bijna altijd tussen mij en iemand die al bekend is. Plet is minder erg door een bekende Nederlander verslagen te worden. We weten allemaal hoe dat nu eenmaal werkt. Aan de ene kant geeft dat wel pijn, maar ik had het ook allemaal niet kunnen hebben. En zoveel pech heb ik nu ook weer niet. Ik doe steeds heel leuke dingen. Natuurlijk moet er wel een stijgen de lijn in zitten. Het is zo, dat ik geen under study meer had willen zijn. Daar ben ik nu wel klaar mee. Maar kijk, als ze voor een hoofdrol een ander kiezen en het gebeurt goed, dan kan ik daar vrede mee hebbenAls ik producent was en ik moest kiezen tussen mij en Gerrie van der Klei, zou ik ook haar kiezen. Zolang je met zulke mensen staat, kun je er trots op zijn dat jij de vervanger bent. Dat hou ik nog wel een tijdje vol. Dat zou ik bij een volgende musical nog wel ac cepteren, want uiteindelijk wil ik natuur- lijkheel graag musical doen." Haar werk bij de musical 'Chicago' heeft Fréderique Sluyterman van Loo intussen achter de rug. Gelukkig maar, want twee wisselende rollen in 'Chicago'terwijl je te gelijk ook twee hoofdrollen in '42nd Street' voor je rekening neemt, is misschien wel wat veel van het goede. Coos Versteeg Het lijkt er de laatste tijd wel eens op of bij de musicals van Joop van den Ende dé oplossing voor menig probleem naar de naam Fréderique Sluyterman van Loo luis tert. Eerst deed Haagse Fréderique (35) in 'Chicago' aanvankelijk louter de rol van Liz, een der veroordeelde moordenaressen in het verhaal, al tijdens de repetities kwam daarnaast de eventuele vervanging van Marjolijn Touw als dominante gevangenis bewaarster Mama Morton bij. En teiwijl 'Chicago' volop draaide, begon ze met dere petities voor de hoofdrollen van Dorothy Brock en Maggy Jones in '42nd Street'. Op de avonden dat Mariska van Kolck, res pectievelijk Gerrie van der Klei vrij zijn of door ziekte uitvallen, neemt Fréderique hun rol over. Dat wil dus zeggen: acteren, zingen en dansen. Fréderique Sluyterman van Loo staat er zelf nauwelijks bij stil dat ze al die verschillende figuren in haar hoofd heeft zitten. „Ik leer ontzettend makkelijk. Je moet wel alert blijven. Heel af en toe hoor ik iets op het podium en dan denk ik, shit ik moet op, oh nee, ik ben die vandaag, Dat is het enige, dat ik ineens even in paniek schiet. Maar het zijn zulke verschillende .rollen. Je hebt andere pruiken op, andere kleren aan, Het is echt alleen maar leuk. Het .enige dat moeilijk is, is dat je minder vaak speelt en heel weinig repetities hebt gehad. In die zin heeft ze ook wel een zware tijd '.achter de rug. „Het was wel een tijd heel erg ;heen en weer rennen. Want 'Chicago' doen .en er twee rollen bij leren voor '42nd Street', dat was wat veelKij k als j e steeds bij die re- petities bent, sluipt er toch wel een hoop in Fréderique Sluyterman van Loo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 33