C&A wordt weer gewoon C&A Tec Tec springt in op personeelstekort PZC Lucas Brenninkmeijer moet het tij keren 13 Textielgigant keert terug naar zijn wortels na hip uitstapje belasting belicht Ondernemer krijgt boete bij te laat betalen Japanse coalitie in ruimtevaart Hoger beroep L&H ESD Delfzijl mag meer produceren Meer geld Heineken in Nigeria Allied Domecq in champagne Samenwerking Codis en Datelcom donderdag 14 december 2000 door Janneke Willemse AMSTERDAM - Achter de ba lie van het Amsterdamse hoofdkantoor hangt naast het logo van C&A de slogan 'Fas hion for Living'. „Die gaat er af", zegt directeur Jan Beze- mer. De kreet is een overblijfsel van de vorige, verkeerd uitge pakte strategie van het kle dingconcern. Het 160 jaar oude bedrijf pro- 5 beerde een hipper publiek aan te spreken. Dat werd niet be grepen door de klant. Dus keert de textielgigant weer terug naar zijn wortels. Volgens Be- zemer met succes: sinds sep tember is het resultaat met de helft verbeterd. „C&A wordt weer gewoon C&A." Gewoon C&A, dat wil zeggen: mode voor de vader of moeder met kind. „Wij waren altijd heel sterk in het jeugdsegment, daar gaan we ons ook nu weer op richten", zegt Bezemer. C&A gaat doen wat de klant verwacht. Het verwarrende moet eraf. De kleding wordt niet te hip maar ook niet te saai, de kwaliteit goed, de prijs 'waarvoor je geld'. De opvallende presentatie van huismerken als Yessica, West- bury en Your Sixth Sense ver dwijnt. Zij gaan weer op in de rest van de winkel, die wel een andere uitstraling krijgt, „Het mag geen pakhuis meer zijn, geen zee van rekken." Paradepaardje" I Alleen het goed draaiende pa radepaardje Clockhouse houdt een eigen hoek, een 'shop-in- the-shop'. De collectie van Clockhouse blijft wel trendy, en voor een jonger publiek, Daar horen bijvoorbeeld de te- t levisieschermen met MTV bij. Met soms ingrijpende verbou wingen krijgt de Clockhouse- winkel een 'speciaalzaakachti ge uitstraling'. Voor het ver bouwen van de 81 winkels is tachtig miljoen gulden uitge trokken; er moeten nog zo'n twintig winkels worden aange pakt. Bezemer pakt een paars kunst- stoffen truitje bedekt met lan ge pluizige pieken van een rek. „Kijk deze harige Harry", zegt hij. „Die verkoopt als een speer." In Nederland zijn zo'n zestigduizend exemplaren ver kocht. Het is, in verschillende kleuren, ongeveer twintig keer opnieuw aangevoerd. „Niet mijn smaak", zegt de directeur. „Maar wie ben ik om te oorde len? In de mode moet je nederig blijven." Die nederigheid komt van pas bij het inspringen op de wensen van de consumenten. Bij de reorganisatie van april heeft C&A wat aan zijn om loopsnelheid gedaan. De kle- dingstroom uit Azië is beperkt en sinds kort komt een kleine veertig procent van de collectie 'van dichtbij': uit Polen, Portu gal of Turkije. In totaal komt tien procent van de collectie van Nederlandse importeurs. De textielproductie zelf is er in Nederland nauwelijks meer. De Europese centrale inkoop is gedeeltelijk losgelaten. Beze mer: „We hebben heel wat pijn geleden. Door te kiezen voor een Europese positionering werd te weinig recht gedaan aan de lokale verschillen." Dus mag elk land weer zij n eigen re clamecampagne maken. En is er weer plaats voor de lokale modetrends. Tussen Neder land en Duitsland blijken grote verschillen te bestaan. „In Ne derland is de markt voor casual veel groter dan in Duitsland, waar mensen toch wat netter gekleed gaan. Hier loopt ook het kindersegment veel beter en het seizoen begint een maand eerder." De omloopsnelheid verschilt per land sterk. Zo mag C&A Nederland zelf beslissen of een goedlopende trui als de 'harige Harry' opnieuw aangevoerd moet worden. „Maar", verdui delijkt Bezemer, „Ik ben niet van plan Marks Spencer ach terna te gaan. Sommige kle ding moet je nou eenmaal uit- faseren, omdat het niet goed loopt. Zoals bijvoorbeeld de traditionele 5-pocket jeans voor vrouwen. Het spijt me dan voor de klant, maar op is op." Bezemer: „C&A mag geen pakhuis meer zijn, geen zee van rekken.' foto Roland de Bruin/GPD door Fred van Essen AMSTERDAM - Anderhalve eeuw na de oprichting in 1841 in Sneek door de broers Cle mens en August Brenninkmeij er kwam er zand in de machine. In 1994 maakte C&A verlies in Engeland, het jaar daarop ook in Nederland. De concernver- liezen zijn opgelopen tot boven de 800 miljoen gulden en het familievermogen is geslonken tot naar schatting 2,5 miljard dollar vorig jaar. Lucas Brenninkmeijer, de zes de generatie in het familiebe drijf, is in februari door de fa milieraad aangewezen om het tij te keren. Lucas nam de scep ter over van zijn neef Herman. Lucas wordt in publicaties af geschilderd als een 'slager' uit de harde economische school. De 109 Britse warenhuizen gaan dicht, drie Nederlandse en een aantal Duitse winkels. Daarbij gaan in Engeland 4800 arbeidsplaatsen verloren, in Duitsland 2000 en in Neder land enkele tientallen bij de winkels in Arnhem en Ede. Het personeel van Utrecht Hoog Catharijne is in zijn geheel overgeplaatst. In de VS zijn 4000 werknemers ontslagen. In Europa heeft C&A straks nog 35.000 werknemers in 460 winkels, in Noord- en Zuid Amerika zijn 25.000 mensen bij de Brenninkmeijers in dienst. De exacte omvang van het concern is onbekend. Lucas zei wel dat de winkels per dag 1,5 miljoen klanten krijgen op 1,4 miljoen vierkante meter winkelvloer. C&A heeft in de media lang een imago gehad van 'jezuïtisch bolwerk' dat met haast asocia le geslotenheid wordt gere geerd. Maar ook is bekend dat de Brenninkmeijers tien pro cent van de winst besteden aan goede doelen. En de 84 Neder landse winkels geven twee ton aan verkeersveiligheid voor scholieren. Sinds kort stelt C&A zich ope ner op. De familie Brennink meijer moet daarbij wel buiten schot blijven, evenals financië le resultaten. GPD Het imago van C&A is niet bestVeel mensen willen niet de winkels in of met een C&A-tas je gezien worden. Maar het merk C&A kruipt langzaam omhoog. Op een houten tafel in het Nederlandse hoofdkantoor ligt het bewijs. Bezemer wijst naar een stapel tijdschriften en zegt, zichtbaar opgelucht: „We lagen er drie jaar uit, maai- nu hebben we weer free publici ty." Margriet, Viva en Yes ge bruiken kleding van C&A voor hun modereportages. Cosmo politan is enthousiast en schrijft: 'C&A goes cool. Defi nitief herontdekt als modewa renhuis.' Ook het blad Living raadt lezers aan 'zeker weer even langs te gaan' bij C&A. Het is het eerste goede nieuws in lange tijd voor het bedrijf van de familie Brenninkmeijer. Het gaat de goede kant op, maar er is geen tijd om achter over te leunen. De concurrentie is sterk, zegt Bezemer, „Het is heel moeilijk om in het mid densegment te blijven zitten. Kijk maar naar Peek Clop- penburg en Kreymborg. We hebben last van ketens als Gap, Zara en Hennes Mauritz die met een relatief smalle, collec tie werken en daardoor relatief lage kosten hebben." Verjonging „Het personeel moet een af spiegeling van de klanten zijn", vindt Bezemer In Maas tricht mag dus gewoon Lim burgs worden gesproken. Maar als de klanten jonger worden, moet de leeftijd van het perso neel mee omlaag. „We streven naar een verjonging van het personeelsbestand. Daar wor den we bij geholpen door de krapte op de arbeidsmarkt. De parttimers die we nu kunnen krijgen zijn veelal jongeren", zegt Bezemer. Die jongeren moeten de dienstverlening le ren van het oudere personeel, vindt hij Bezemer verbiedt zijn winkel personeel agressief te verko pen. „Klanten komen juist bij ons omdat ze rustig kunnen rondneuzen. Het is met de be doeling dat u wordt bespron gen wanneër u de drempel overkomt." Geheim Duidelijkheid en openheid spelen in de nieuwe strategie van C&A steeds meer een rol. Maar de bedrijfscijfers blijven geheim. Bezemer: „Ik heb stringente opdracht niets over winst en verlies te zeggen. Het resultaat is namelijk recht streeks het inkomstenformu liertje van de familie Bren ninkmeijer." Bezemer is blij dat C&A voor lopig gewoon een familiebe drijf blijft. „De resultaten in de branche zijn als een achtbaan. Je gaat over smalle bergpaad jes met mooie vergezichten, maar ook langs diepe ravij nen." GPD door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Bedrijven doen al het mogelijke om aan perso neel te komen. Het Vlissingse bedrijf Tec Tec gaat een stap verder. Vanuit vestigingen in Europa, bemiddelt het tussen Nederlandse werkgevers en werknemers in Spanje, Polen en het Verenigd Koninkrijk voor projectwerk. Waar nodig schoolt Tec Tec ze, op kosten van de werkgever, in het land van herkomst bij. In het bedrijfsleven is grote vraag naar fitters, lassers, elek- tnciens, engineers en compu terspecialisten. „Als ze in Ne derland niet te vinden zijn, is het een logische stap om eens in het buitenland te gaan kijken", vindt M.A. Stoffels, commissa risbij Tec Tec. „Het is inderdaad een krom verhaal. Hier komen we mensen te kort, terwijl in Spanje er een werkloosheid is van 25 procent. Spanjaarden willen graag werken, maar kun nen niet aan de slag komen. Ze rijn technisch heel goed onder legd en Spaanse jongeren waar deren het handwerk nog. Bo vendien is de werklust heel erg groot. Ze zeuren niet als ze een uurtje langer moeten werken. En dat is tegenwoordig in Ne derland wel anders." Positief Zowel MKB Zeeland als het Regionaal Bestuur Arbeids voorziening Zeeland reageert positief op het werk dat het uit zendbureau verricht. Beide or ganisaties denken dat het een deel van de pijn op de arbeids markt kan verzachten. „Maar- we moeten een ding niet verge ten", waarschuwt E. Kerck- haert van Arbeidsvoorziening. ■>Erzijn in Nederland honderd duizenden vacatures en evenzo veel werklozen. Kennelijk sluit de vraag niet aan bij het aanbod. De krapte op de arbeidsmarkt is niet alleen op te lossen met het naar Nederland halen van bui tenlandse werknemers MKB Zeeland deelt die zorg. Voorzitter P. Feijtel: „Met het bemiddelen van buitenlandse werknemers moet je oppassen dat je niet een probleem op de arbeidsmarkt oplost en een so ciaal probleem creëert." Vestigingen Tec Tec heeft vestigingen in Vlissingen, Madrid en Vigo in Spanje, in Antwerpen en Corby, Cambridge, Nottingham en Kettering in het Verenigd Ko ninkrijk. Op de planning staat de opening volgend jaar van vestigingen in het Poolse Opele en het Schotse Inverness. Er werken in totaal vijftig mensen. Het bedrijf werft belangstellen den door middel van adverten ties. „Tijdens een uitgebreide screening, kijken we onder meer naar de technische kennis. Het ligt aan de eisen van de werkge ver, maar als het nodig is, wor den mensen ter plekke bij- of omgeschoold." De Vlissingse onderneming is een intermediair tussen Neder landse werkgevers en Spaanse, Britse en Poolse werknemers. Tec Tec zorgt voor de transfer, de vliegreis naar Nederland, de opvang, huisvesting en het rei zen naar het werk. „Op elke vijf werknemers is iemand aanwe zig die twee talen spreekt. Want er zijn nu eenmaal taal- en cul tuurverschillen. Door begelei ding worden problemen en misverstanden voorkomen. Bo vendien gaan de werknemers na zes weken werken, een week naar huis. Anders zijn te veel weg van hun gezin en omge ving." Volgens Stoffels is het bemidde len tussen Nederlandse bedrij ven en buitenlandse werkne mers een oplossing voor het tekort aan arbeidskrachten in Nederland. „Ik vind dat we in Nederland zoveel mogelijk mensen aan het werk moeten helpen. Maar op een gegeven moment houdt het op." Het aantal werknemers dat Tec Tec bemiddelt is nog niet schok kend te noemen: driehonderd. Het plan is dat aantal tot 2003 te verdubbelen. Inmiddels komt de vraag naar buitenlandse werknemers niet alleen meer u it Zeeland, maar ook uit Noord- Brabant, Zeeland, Amsterdam en België. Tec Tec heeft regelmatig contact met ministeries en inspecties om ervoor te zorgen dat de uitwisse ling volgens de regels gebeurt „Elk land stelt specifieke ei sen", vertelt Stoffels. „Zo moet het loon aan Spaanse werkne mers worden uitbetaald in Spanje, terwijl Polen in Neder- door Wil Wouters Christoffel heeft een eigen bedrijf met een paar man personeel. Van huis uit is hij erg punctueel in het naleven van voorschii'ten en wettelijke bepalingen. Zo heeft hij de loonadministratie onderge bracht bij een te goeder naam en faam be kend staand administratiekantoor. Dit kantoor verzorgt de loonadministra tie, ziet toe op een juiste toepassing en uit voering van de sociale verzekeringswet geving en vult de periodieke aangiften loonbelasting in. Periodiek krijgt Christoffel een kopie van het aangiftebiljet en de acceptgirokaart voor betaling van de loonbelasting. De verschuldigde loonbelasting betaalt hij op tijd, ruim voor het einde van de betref fende maand. Tegelijkertijd betaalt hij ook de omzetbe lasting. De aangiften daarvoor verzorgt hij zelf. Met behulp van het administra tiekantoor heeft Christoffel een admini stratiepakket uitgezocht. Zijn accoun tant heeft het pakket op zijn computer ge- installeerd en sindsdien kan hij de aangif ten voor de omzetbelasting zelf verzor gen. Aangiften Bij het opmaken van de jaarrekening voert het administratiekantoor enige con troleberekeningen uit en bekijkt op die manier de gedane aangiften voor de om zetbelasting. Leidt deze controle tot ver schillen, dan wordt daaivan mededeling gedaan aan de Belastingdienst. Die be sluit vervolgens tot een teruggave van het teveel betaalde of tot een naheffingsaan slag voor het te weinig betaalde. Op dat moment is er sprake van een vrij willige verbetering. Immers, het is de Be lastingdienst op dat moment nog niet be kend dat er niet of gedeeltelijk niet is be taald. Dit betekent dat de beta] ing van het alsnog verschuldigde belastingbedrag zonder enige boete of verhoging kan plaatsvinden. Daarvoor geldt wel als voorwaarde dat de vrijwillige verbetering vóór 1 april van het volgend jaar plaats heeft. Bij een latere melding aan de belas tingdienst zijn in principe twee verschil lende boetes mogelijk, ook al is er sprake van vrijwillige verbetering. De eerste boete is de verzuimboete. Deze boete bedraagt tien procent van de niet of niet tijdig betaalde belasting met een maximum van 10.000. De belasting dienst hanteert de verzuimboete als de la ter betaalde belasting minder bedraagt dan 2.500. Bij een nabetaling van ƒ2.500 tot ƒ25,000 legt de belasting dienst ook nog een verzuimboete van tien procent op, althans als de latere betaling minder is dan tien procent van de totaal verschuldigde belasting in dat jaar. In alle andere gevallen stelt de belasting dienst een onderzoek in naar de mogelijk heid van grove schuld of opzet. Bij grove schuld krijgt de ondernemer een vergrijpboete ter grootte van 25 procent en bij opzet ter grootte van vijftig procent van de later betaalde belasting. Maar boe te en schuld zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daarom zal bij afwezigheid van alle schuld boeteoplegging achterwe ge moeten blijven. Als de belastingdienst na afloop van een jaar constateert dat Christoffel te weinig loon- of omzetbelasting heeft betaald komt de vraag op of hem daarover een ver wij t gemaakt kan worden, of hij daaraan schuld heeft. Gaat het om te weinig afgedragen loonbe lasting dan kan hij zich beroepen op de deskundigheid van het administratiekan toor, dat te goeder naam en faam bekend staat. Daarbij geldt wel als voorwaarde dat hij de juiste gegevens heeft verstrekt en dat zich geen opvallende, onverklaar bare afwijkingen hebben voorgedaan. Op grond van de goede reputatie van het kan toor mag hij verwachten dat de loonadmi nistratie geheel volgens de geldende voor schriften verzorgd is. Blijkt achteraf, dat er voor Christoffel niet waarneembare fouten zijn gemaakt, dan kan hij zich met verwijzing naar het administratiekantoor beroepen op de af wezigheid van alle schuld. Voor de omzetbelasting kan Christoffel zich daarop niet beroepen, omdat hij die aangiften zelf verzorgd heeft. Mr. C.W.B.M. Wouters is belastingadvi seur te Meliskerke TOKIO - De Japanse elektronicaconcerns NEC en Toshiba gaan hun activiteiten op het gebied van ruimtevaart bunde len. NEC krijgt een belang van zestig procent in de gezamen lijke onderneming, Toshiba de rest. De partners geven het ruimtevaartbedrijf zeven miljard yen 157 miljoen) aan ka pitaal mee. De onderneming wil in maart 2006 een omzet van 100 miljard yen 2,25 miljard) behalen door de verkoop, ontwikkeling, planning en productie van ruimtevaarttechnologieën. ANP BRUSSEL - HetBelgischespraaktechnologiebedrijf Lernout Hauspie (L&H) gaat in beroep tegen de rechtelijke beslis sing om het bedrijf geen uitstel van betaling te verlenen. De rechtbank wees dat verzoek op 8 december af wegens 'het ge brek aan correcte cijfers'. De raad van bestuur van L&H blijft erbij dat uitstel van beta ling de beste oplossing is voor het bedrijf. Maandag besloot de rechter in leper, waar de hoofdzetel van L&H gevestigd is, drie bewindvoerders aan te stellen die de belangen van de kleine aandeelhouders in L&H moeten be schermen. ANP/Belga GRONINGEN - De provincie Groningen wil ESD, producent van siliciumcarbide in Delfzijl, toestaan de productie uit te breiden. Die bedraagt nu nog 65.000 ton per jaar. Siliciumcarbide is een kunststof. In de industrie dient het als slijpmiddel. Het bedrijf wil 80.000 ton per jaar produceren. De Waddenvereniging heeft zich steeds fel verzet tegen ESD en tegen de uitbreiding, omdat het bedrijf volgens haar te veel zwaveldioxide uitstoot en zo fors bijdraagt aan de verzuring. De provincie wil een nieuwe vergunning verlenen met stren gere normen voor de uitstoot van zwaveldioxide. ANP AMSTERDAM - Bierbrouwer Heineken heeft een meerder heidsbelang verworven in het Afrikaanse Nigerian Brewe ries. Het concern zet deze week haar lening van 156 miljoen gulden aan de brouwerij om in tien procent aandelen. Heine ken had al 43 procent van de aandelen. Er zijn geen plannen voor een volledige overname van Nigerian Breweries. Het geld wordt gebruikt voor verdere modernisering en uit breiding van de capaciteit van de vijf brouwerijen in Nigeria. Nigerian Brewies is met een productie van 3,6 miljoen hecto liter bier in 1999 marktleider in het Afrikaanse land. Volgens een Heineken-woordvoerder stijgt de omzet van bier in Nigeria explosief. Voor dit jaar is een groei van twintig pro cent voorzien, vergeleken met 1999. GPD LONDEN - Het Britse drankenconcern Allied Domecq neemt de Franse champagnemerken Mumm en Perrier-Jouet over voor 575 miljoen euro 1,26 miljard). Mede in verband met die aankoop ziet het concern af van een bod op de drankendi visie van het Canadese Seagram, zo liet Allied gisteren weten. Seagram verkoopt zijn dranken via een veiling omdat het zich na de fusie met het Franse Vivendi tot Vivendi Universal, vol ledig wil richten op de mediasector. Het gaat om wijnen en drankmerken als Chivas Regal (whisky) en Absolut (wodka). Na het afhaken van Allied Domecq zijn er nog twee kandida ten. Dat zijn een gezamenlijke onderneming van het Britse Diageo en het Franse Pernod Ricard, en een alliantie van rum- producent Bacardi en het Amerikaanse Brown-FormanANP AMSTERDAM - Handelshuis Hagemeyer en automatiseer der Getronics voegen hun distributie van computerhardware samen. Het gaat om de bedrijfsonderdelen Codis (Hagemeyer en Datelcom (Getronics). Dat hebben de twee ondernemin gen gisteren bekendgemaakt. De combinatie van distributie en onderhoud levert met 225 medewerkers een omzet op van 450 miljoen euro 990 mil joen). Getronics en Hagemeyer sluiten niet uit dat er nog een partner wordt gezocht. ANP (Advertentie) land hun geld moeten krijgen." Het Vlissingse uitzendbureau heeft controleurs in dienst die de werknemers goed in de gaten houden. „Zodra iemand proble men veroorzaakt, kan die gelijk terug naar huis", zegt Stoffels vriendelijk doch dringend. u draagt exclusieve k. i. d n g Geniet van exclusief eten Bent gek óp exclusieve meubels dus verkeert u ook graag in exclusief geselschap U heeft smaak. U heeft stijl. U worden. Deze Limited Edition is heeft gevoel voor kwaliteit. Daar het resultaat van de unieke samen- hoort natuurlijk ook een bepaalde werking tussen Rover en lifestyle - auto bij: de Rover 25 Nouveau, magazine Nouveau Maak eens een Een exclusieve uitvoering van de proefrit en overtuig uzelf. Hij Rover 25 1.4 Club. Met royaal staat nu voor u klaar in onze comfort van binnen en een ijjiivuiij showroom. En vanaf fl 37.990,- uiterlijk waar u mee gezien mag is hij exclusief van u, AUTO ACCELL Amundsenweg 33, Goes, Telefoon 01 13 - 245295 GARAGE RIDA TERNEUZEN B.V. Mr. F.J Haarmanweg 4, Terneuzen, Telefoon 0115 - 613690 De Rover 25 is vcrltri)sbajf v»n»f fl 28.990.- Leaseprijzen vanaf fl 779.- p.mnd c«cl. BTW (bron: RFS. operational lease. -18 mnd. en 20.000 km per iaur) Prijs- en spccificanewijtigingen voorbehouden. Bezoek ook www rover.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 13