Petroplus
verdubbelt
capaciteit
Airpack maakt compressoren op maat
Zeeland krijgt huwelijksbureau voor bedrijven
;7qq
KLM eist vergoeding van
Schiphol voor storingen
marginalia
Ontevreden
Topmunt
Claudia
Kiekje van collega's
Nieuwe installatie Teesside
In een handomdraai
kijken waar
de kerstfilms m
draaien. Tijdens F
de Warme
Winterdagen.
het bedrijf
Telfort
Als het om hun salaris
gaat, zijn er maar bitter
weinig tevreden werkne
mers. Misschien ook logisch,
te veel dankbaarheid van de
kant van de employé geeft de
baas een voorsprong bij de
loononderhandelingen
Monsterboard.nl heeft in no
vember de bezoekers van zijn
website gevraagd naar hun
'salarisbeleving'. Eén op de
vijf werknemers bleek tevre
den. Bijna eenderde was ab
soluut ontevreden, 38 pro
centzei zijn salaris redelijk te
vinden voor de functie. In
Nederland namen 1655 men
sen deel aan het onderzoek.
Er werd ook in België,
Frankrijk, Duitsland, Ier
land, Spanje en het Verenigd
Koninkrijk geënquêteerd. In
totaal hebben dertiendui
zend mensen meegedaan.
Het onderzoek leert dat Ne
derlandse werknemers een
stuk minder ontevreden zijn
dan hun collega's van andere
nationaliteiten. In Frankrijk
(62,95 procent), Duitsland
(52,40 procent) en Spanje
(63,42 procent) is meer dan
de helft van de beroepsbevol
king niet tevreden over het
salaris. (Maurice Wilbrink)
Het regent onderzoekjes
naar het vertrouwen in
de euro. Deze keer hebben
Europese topmanagers zich
mogen uitspreken. Hen is de
vraag voorgelegd of ze den
ken dat de euro ooit de dollar
zal passeren als belangrijk
ste internationale handels
valuta.
Van de ondervraagden in Ne
derland verwacht 42 procent
van niet, zestien procent
denkt niet binnen twintig
jaar. Maar een verrassende
39 procent ziet de euro deze
rol al binnen twee decennia
overnemen.
Ronduit positief zijn de on
dernemers over deelname
aan de Europese Monetaire
Unie (EMU), die als bekro
ning de invoering van de euro
als eenheidsmunt kent. Ruim
zes op de tien denkt dat deel
name aan de EMU goed is
voor zijn bedrijf. Dat is niet
verrassend, gezien de open
economie van ons land die
veel voordeel zou moeten
hebben van een EMU. Drie
jaar geleden waren Neder
landse managers nog een
stuk minder enthousiast. Dit
blijkt uit de tiende editie van
de UPS Business Monitor,
waarvoor vijftienhonderd
managers van grote bedrij
ven uit zeven EU-landen zijn
geënquêteerd. Andere on
derzoeken leren dat de con
sumenten minder vertrou
wen hebben in de euro als
sluitstuk van de EMU. Maar
nu de eurokoers weer stijgt,
ligt het voor de hand dat de
irrationele angsten worden
ingewisseld voor even irra
tioneel enthousiasme.
(Maurice Wilbrink)
Zouden er reizigers zijn
die hun bus laten passe
ren omdat ze in de geborgen
heid van het bushok wat lan
ger naar Claudia Schiffer in
haar ondergoed willen glu
ren? Vroeger hadden we daar
Koots meestercreatie De Vie
ze Man voor, maar wie con
fronteert het mannelijk
volksdeel nu met zijn heime
lijke verlangens?
Modewarenhuis Hennes
Mauritz heeft met het Duitse
bloot de voorspelbare eye
catcher te pakken: dat wordt
nog druk op de lingerie-afde
ling van H&M. Maar er is de
ze keer iets nieuws toege
voegd aan de klassieker
'seksbom verkoopt product'.
Aan de bushokcampagne is
voor het eerst een SMS-
dienst gekoppeld. Deze
dienst, ontwikkeld door het
bedrijf Three Buttons, werkt
eenvoudig: de consument
belt het telefoonnummer dat
op de poster vermeld staat en
krijgt gratis een SMS-be-
richt op de mobiele telefoon
met aanbiedingen van H&M.
Een geval van 'Interactieve
buitenreclame', heet het in
een persbericht. Claudia, de
bus is weer te laat.
(Maurice Wilbrink)
van onze redactie economie
ROTTERDAM - Oliemaat
schappij Petroplus neemt een
raffinaderij in Noord-Engeland
over van het Britse chemiecon
cern ICI en het Amerikaanse
Phillips Petroleum. Door de
aankoop van de vestiging bij
Teesside, die 117.000 vaten (van
159 liter) per dag kan verwer
ken, komt Petroplus bijna tot
een verdubbeling van zijn raffi-
nagecapaciteit.
Eerder dit jaar nam Petroplus al
een raffinaderij in Zwitserland
over van Shell. Petroplus is al
langer eigenaar van een instal
latie in Antwerpen. Deze twee
raffinaderijen hebben geza
menlijk een capaciteit van
133.000 vaten.
De overname in Engeland, die
eind dit jaar moet zijn afgerond,
kost 42 miljoen dollar 105
miljoen). Daar komt nog eens 68
miljoen dollar (ƒ170 miljoen)
bij voor de olievoorraad.
Petroplus is in zijn nopjes met
de aankoopsom. De_42_ miljoen
dollar komt overeen met veer
tien procent van de vervan
gingswaarde en nog geen twee
keer het bedrijfsresultaat van
het bedrijvenpark.
De installatie is geschikt voor
het maken van zwavelarme die
sel, die het milieu minder belast
en over enkele jaren verplicht is
in de EU. Petroplus had eerder
al aangekondigd de bestaande
raffinaderij in Antwerpen voor
25 miljoen dollar te verbouwen
om die geschikt te maken voor
zwavelarme diesel.
De overname in Engeland levert
Petroplus, dat ook een vestiging
heeft in Vlissingen, ook een op
slagcapaciteit van 130.000 vier
kante meter en een marketing
organisatie.
Om de overname te kunnen be
talen, geeft Petroplus nieuwe
aandelen uit. Het gaat ommaxi-
maal tien procent nieuwe stuk
ken, die onderhands worden
geplaatst bij grootaandeelhou
ders. Die emissie levert zo'n 80
miljoen op. Ondanks de uitbrei
ding van het kapitaal, zal de
winstgroei per aandeel, eerder
geraamd op 25 procent volgend
jaar, niet worden aangetast,
zegt Petroplus.
Petroplus staat sinds 1998 aan
de beurs genoteerd. Het is een
zogenaamde midstream-olie-
maatschappij, die vooral actief
is in de raffinage en opslag. Pe
troplus boort zelf niet naar ruwe
olie. Het heeft onlangs in Neder
land onder de naam Tango en
kele tankstations zonder perso
neel geopend, die goedkope
brandstof aanbieden. Deze
proef is volgens een zegsman in
middels winstgevend. ANP
ROTTERDAM - Medewerkers van de bouwcombinatie Botlek
spoortunnel poseren voor een collega bij de negen meter brede tun
nelboormachine. Nederlands eerst geboorde treintunnel in het Rot
terdamse havengebied bestaat uit twee buizen die over twee jaar
ruimte bieden aan de eerste goederentreinen van de Betuweroute.
Geboorde tunnels in een slappe bodem zijn Nederlands nieuwste
exportprodukt, verklaarde minister Jorritsma van Volksgezond
heid, Welzijn en Sport destijds bij de opening van de Heinenoord-
tunnel. Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat is echter een
andere mening toegedaan en verklaarde onlangs af te willen van de
drang in Nederland om steeds meer tunnels te bouwen.
foto Ton Borsboom/ANP
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - De Kamers van Koop
handel van Zeeland, Oost-Vlaanderen en
West-Vlaanderen gaan een huwelijksbu
reau opzetten. Voor bedrijven uit Zee
land en Vlaanderen wel te verstaan.
Want waar ondernemers het normaal
vinden om samen te werken met collega's
uit andere provincies, zo ongewoon vin
den ze het aangaan van een relatie met
een bedrijf in het buurland. De Kamers
bemiddelen bedrijven vanaf januari.
In economische termen heet het geen hu
welijksbemiddeling, maar matchma
king. En degene die de bedrijven bij el
kaar brengt, zoals Enrico Joziasse van de
Kamer van Koophandel in Middelburg,
heet geen bedrijvenbemiddelaar, maar
een matchmaker. Hij rondt de laatste ge
sprekken af met ondernemingen die inte
resse hebben in een band met een bedrijf
over de grens. „Voor veel ondernemingen
in Vlaanderen is samenwerking met col
lega's in de Randstad een brug te ver",
zegt Joziasse. „Zij zien de ondernemers
daar als patsers. Ze zijn er minstens
voorzichtig mee en soms zelfs een beetje
bang voor. De mentaliteit van de Zeeu
wen en de Vlamingen komt veel meer
overeen als je kijkt naar de nuchterheid
en de eerlijkheid. Daarom ligt samen
werking tussen Zeeuwen en Vlamingen
ligt ook meer voor de hand."
Joziasse gaat langs bij alle bedrijven die
wel iets zien in een partnerschap met een
collega van over de grens. In Zeeland zijn
dat er 75, in Oost-Vlaanderen 50 en in
West-Vlaanderen 20. Het gaat volgens de
matchmaker om een verscheidenheid
aan bedrijven: van metaalbewerkings-
bedrijven tot webdesigners, voorname-
lij k behorend tot het midden- en kleinbe-
drijf. „Grote concerns weten de weg in
het buitenland wel", zegt Joziasse.
„Kleinere ondernemingen kennen die
vaak niet en hebben ook geen tijd om het
uit te zoeken."
Scannen
Wanneer de bemiddelaar uit Middelburg
langs komt, scanthij de onderneming
van dë grond tot de nok van het dak. Hij
zoekt uit wat voor-soort bedrijf het is en
wat het denkt te bereiken met een samen
werking. „Als ik weet wat een onderne
ming wil, kan ik er een passende partner
bij zoeken. Heb ik die gevonden, dan
breng ik de ondernemingen met elkaar in
contact. Ik zet bijvoorbeeld de directeu
ren samen aan tafel. Zeker de eerste keer
leid ik het gesprek."
Als het ijs is gebroken, de heren het goed
met elkaar kunnen vinden en denken tot
zaken te kunnen komen, zit het werk van
Joziasse er op. „De ondernemers moeten
het verder zelf doen."
Concrete resultaten zijn er uiteraard nog
niet, omdat de partnerjacht pas in janua
ri begint. Toch is er in de eerste voorbe
reidingen al spontaan een relatie tot
stand gebracht. Een Belgisch staalcons
tructiebedrijf, is gekoppeld aan een zelf
de soort bedrijf in Zeeuws-Vlaanderen.
Als het Vlaamse bedrijf te veel werk
heeft, besteedt ze dat voortaan uit aan de
Zeeuwse onderneming. Joziasse: „De
verwachting is dat veel bedrijven zo el
kaar kunnen versterken of aanvullen."
donderdag 14 december 2000
Geschikt voor WAP
i 1 i 'syf
cn met in totaal
50,- boltegoed.
door Inge Heuff
van onze redactie economie
AMSTELVEEN - De KLM wil
een vergoeding van de luchtha
ven Schiphol voor een reeks
problemen die de afgelopen tijd
zijn gerezen. Zo gaat het met de
bagageafhandeling regelmatig
mis. En ook de sluitingen van
startbanen vorige maand als ge
volg van de milieuregels, heb
ben de luchtvaartmaatschappij
veel geld gekost.
De luchtvaartmaatschappij
zegt in totaal 65 miljoen scha
de te hebben geleden. Daarvan
is 26 miljoen te wijten aan het
falende bagagesysteem en de
restaandebaansluitingen. „Wij
willen met Schiphol van ge
dachten wisselen over het
afhandelen van de schade", ver
klaarde een woordvoerder gis
teren.
De KLM vindt dat zij niet alle
schade zelf moet dragen. De
maatschappij stelt er part noch
deel aan te hebben.
Het bagagesysteem valt volgens
de KLM nogal eens uit, met na
me in de spitsuren. De maat
schappij zegt vaak te zijn gecon
fronteerd met schadeclaims van
reizigers. „We hebben al jaren
lang gewaarschuwd dat het sys
teem onvoldoende capaciteit
heeft", laat de woordvoerder
weten.
Verbaasd
Het is voor het eerst dat de KLM
een claim indient bij Schiphol.
De maatschappij zegt enkele
weken geleden al een eerste
brief te hebben geschreven met
een verzoek om een gesprek,
maar daarop heeft het bedrijf
geen antwoord gekregen.
Schiphol reageert verbaasd op
het verzoek om schadevergoe
ding. „We moeten dit via de me
dia vernemen, we hebben de
brief nog niet binnen", zegt een
woordvoerster. Een claim zou
haar verbazen: „Wij voeren met
alle partijen, en met name met
de KLM, gesprekken om onze
processen te verbeteren. Zo'n
brief zou overtrokken zijn."
Voor wat betreft de afhandeling
van de koffers, stelt Schiphol
slechts eigenaar van het sys
teem te zijn. „De afhandeling
zelf wordt verzorgd door de af-
handelingsbedrijven." ANP
ZIERIKZEE - Op maat ge
maakte compressoren van ge
middeld 20.000 kilo het stuk
verlaten regelmatig Zierikzee
op hun lange reis naar het Mid
den Oosten of nog verder. Air
pack BV uit Zierikzee heeft
klanten tot in China en Japan
en directeur P. Warnar is net
met een goedgevulde order
portefeuille terug van een
rondreis langs een aantal
nieuwbouwprojecten in de
olie- en gasindustrie.
„Voorlopig kunnen we weer
vooruit. En hierna wil ik toch
nog eens de sprong naar Vene
zuela maken."
Airpack is gespecialiseerd in
maatwerk. Of het nu gaat om
een compressortje van 500 kilo
of om een gespecialiseerd com
pressorsysteem dat in Iran op
Naam: Airpack
Plaats: Zierikzee
Jaar van oprichting: 1978
Aantal werknemers: 32
Omzet: 5 miljoen euro
2000 meter hoogte ook tempe
raturen van vijftien graden
Celeius en stormwinden moet
kunnen weerstaan, voor direc
teur Warnar en zijn werkne
mers is elke nieuwe opdracht
een uitdaging. Zo ook het
duikplatform dat een complete
duikunit moest worden voor
circa tien man. „Aan die klus
zat enorm veel engineering
werk, dat is pionieren en dat is
echt leuk", vindt Warnar.
Daadkracht valt Warnar niet
te ontzeggen. Een kleine twin
tig jaar geleden begon hij voor
zichzelf in een achterkamertje
in Delft met het op maat ont
werpen en produceren van
compressoren. Hij had toen al
een flinke staat van dienst op
gebouwd bij Amerikaanse fir-
Voor de werknemers van Airpack is elke nieuwe opdracht een uitdaging. foto Pieter Hon hoff
ma's. Van de Groningse mod
der via verschillende Europese
landen, was hij in de jaren ze
ventig in Iran terechtgekomen
waar hij verantwoordelijk was
voor het assembleren van com
pressoren voor raffinaderijen.
„De (petro)chemische indu
strie kan voor het reguleren
van productieprocessen geen
gebruikmaken van elektro
techniek", legt Warnar uit. „De
kans op overslaande vonken is
te groot. Het alternatief is een
compressor die op lucht of
stikstof werkt. Airpack ont
werpt, assembleert, transpor
teert en installeert die com
pressor op maat."
Woestijn
Het assembleren destijds in de
woestijn was niet altijd succes
vol; het fijne woestijnzand dat
overal tussenkomt, het ontbre
ken van bankwerkers die
slecht passende delen sluitend
konden maken en de volgens
Warnar telkens voor gebed
weggeroepen werknemers,
speelden het assemblagepro
ces parten. „Als je zo'n appa
raat laat proefdraaien kun je
het niet hebben dat de control
lers weglopen voor het gebed
en zo'n proces is ook niet 'even
stop te zetten." Warnar be
dacht dat het beter was om de
compressoren in het Westen te
laten assembleren en in hun
geheel over te brengen naar de
raffinaderij. „Maar toen kwam
Khomeini aan de macht en
moest ik met mijn gezin hals
overkop Iran verlaten. Ik ben
toen in Delft mijn eigen idee
gaan uitwerken." Al gauw
sleepte hij een eerste grote op
dracht binnen en moest War
nar op zoek naar een produc-
tiehal. „Ik heb met een passer
een cirkel rond Rotterdam en
rond Antwerpen getrokken. Ze
kruisten elkaar op Schouwen-
-Duiveland en zo is de keuze
voor Zierikzee gemaakt."
Sindsdien zijn er talloze com
pressoren in alle soorten en
maten vanuit Zierikzee de we
reld over getrokken, meestal
per schip een enkele keer over
de weg.
Schakelkasten
Inmiddels maakt het bedrijf
niet meer elk onderdeel zelf.
De productiehal heeft ruimte
voor vier compressoren die
daar worden geassembleerd.
Doen waar je goed in bent en de
andere zaken uitbesteden, is de
opvatting van Warnar. Zo'n
dertig procent van de omzet,
bestaande onder meer uit
schakelkasten, stalen vaten en
frames, wordt daarom door
specialisten in de wijde omge
ving geproduceerd aan de
hand van de specificaties die
Airpack samen met de op
drachtgever heeft vastgesteld.
De meeste opdrachtgevers zit
ten in het Midden Oosten maar
ook China heeft de deuren
opengezet. Het bedrijf werkt
met een uitgebreid netwerk
van agenten op commissieba
sis, die actief zijn in de olie- en
gasindustrie en die signaleren
wanneer er nieuwbouw gaat
komen.
Airpack doet zaken in euro's.
De lage koers van de munt ten
opzichte van de dollar legt het
bedrijf geen windeieren. Met
een goedgevulde orderporte
feuille voor het komende jaar
zal het bedrijf eerst nieuwe
werknemers aan gaan trekken.
Daarnaast wil Warnar nieuwe
markten aanboren in Zuid-
-Amerika én zich gaan richten
op deelprojecten van raffina
derijen. „Er zijn erg veel snelle
jongens uit Europa actief in
het Midden Oosten, zij advise
ren bijvoorbeeld bij capaci
teitsverhoging van de produc
tie maar verdwijnen daarna
van het toneel. Wij hebben met
onze praktische ervaring meer
te bieden en kunnen efficiënter
werken. Kennis is er nauwe
lijks in die olielanden. Ieder
een die gestudeerd heeft trekt
daar weg."
(Advertentie)
Ze zijn er weer, de Warme Winterdagen van Telfort Pak&Bel.
Dat betekent behalve voordeel ook een hoop gemak. Neem
de Trium Mars, een lichtgewicht telefoon die geschikt is voor
WAP. Hiermee kunt u onder andere filmtips bekijken, en de
sportuitslagen volgen. Verder natuurlijk bellen, gebeld worden
en sms-berichten versturen in binnen- en buitenland*. Leuke
bijkomstigheid: wappen kan al vanaf 35 cent per minuut.
Telfort maakt 't waar.
Vraag in de winkel naar de actie- en abonnementsvoorwaarden. Prijzen geldig t/m 31-12-2000 (zolang de voorraad strekt) en
maximaal 2 pakketten per klant. "Kijk voor meer informatie, tarieven en verkooppunten op www.telfort.nl/warmewlnterdagen