Petroplus verdubbelt capaciteit Airpack maakt compressoren op maat Zeeland krijgt huwelijksbureau voor bedrijven ;7qq KLM eist vergoeding van Schiphol voor storingen marginalia Ontevreden Topmunt Claudia Kiekje van collega's Nieuwe installatie Teesside In een handomdraai kijken waar de kerstfilms m draaien. Tijdens F de Warme Winterdagen. het bedrijf Telfort Als het om hun salaris gaat, zijn er maar bitter weinig tevreden werkne mers. Misschien ook logisch, te veel dankbaarheid van de kant van de employé geeft de baas een voorsprong bij de loononderhandelingen Monsterboard.nl heeft in no vember de bezoekers van zijn website gevraagd naar hun 'salarisbeleving'. Eén op de vijf werknemers bleek tevre den. Bijna eenderde was ab soluut ontevreden, 38 pro centzei zijn salaris redelijk te vinden voor de functie. In Nederland namen 1655 men sen deel aan het onderzoek. Er werd ook in België, Frankrijk, Duitsland, Ier land, Spanje en het Verenigd Koninkrijk geënquêteerd. In totaal hebben dertiendui zend mensen meegedaan. Het onderzoek leert dat Ne derlandse werknemers een stuk minder ontevreden zijn dan hun collega's van andere nationaliteiten. In Frankrijk (62,95 procent), Duitsland (52,40 procent) en Spanje (63,42 procent) is meer dan de helft van de beroepsbevol king niet tevreden over het salaris. (Maurice Wilbrink) Het regent onderzoekjes naar het vertrouwen in de euro. Deze keer hebben Europese topmanagers zich mogen uitspreken. Hen is de vraag voorgelegd of ze den ken dat de euro ooit de dollar zal passeren als belangrijk ste internationale handels valuta. Van de ondervraagden in Ne derland verwacht 42 procent van niet, zestien procent denkt niet binnen twintig jaar. Maar een verrassende 39 procent ziet de euro deze rol al binnen twee decennia overnemen. Ronduit positief zijn de on dernemers over deelname aan de Europese Monetaire Unie (EMU), die als bekro ning de invoering van de euro als eenheidsmunt kent. Ruim zes op de tien denkt dat deel name aan de EMU goed is voor zijn bedrijf. Dat is niet verrassend, gezien de open economie van ons land die veel voordeel zou moeten hebben van een EMU. Drie jaar geleden waren Neder landse managers nog een stuk minder enthousiast. Dit blijkt uit de tiende editie van de UPS Business Monitor, waarvoor vijftienhonderd managers van grote bedrij ven uit zeven EU-landen zijn geënquêteerd. Andere on derzoeken leren dat de con sumenten minder vertrou wen hebben in de euro als sluitstuk van de EMU. Maar nu de eurokoers weer stijgt, ligt het voor de hand dat de irrationele angsten worden ingewisseld voor even irra tioneel enthousiasme. (Maurice Wilbrink) Zouden er reizigers zijn die hun bus laten passe ren omdat ze in de geborgen heid van het bushok wat lan ger naar Claudia Schiffer in haar ondergoed willen glu ren? Vroeger hadden we daar Koots meestercreatie De Vie ze Man voor, maar wie con fronteert het mannelijk volksdeel nu met zijn heime lijke verlangens? Modewarenhuis Hennes Mauritz heeft met het Duitse bloot de voorspelbare eye catcher te pakken: dat wordt nog druk op de lingerie-afde ling van H&M. Maar er is de ze keer iets nieuws toege voegd aan de klassieker 'seksbom verkoopt product'. Aan de bushokcampagne is voor het eerst een SMS- dienst gekoppeld. Deze dienst, ontwikkeld door het bedrijf Three Buttons, werkt eenvoudig: de consument belt het telefoonnummer dat op de poster vermeld staat en krijgt gratis een SMS-be- richt op de mobiele telefoon met aanbiedingen van H&M. Een geval van 'Interactieve buitenreclame', heet het in een persbericht. Claudia, de bus is weer te laat. (Maurice Wilbrink) van onze redactie economie ROTTERDAM - Oliemaat schappij Petroplus neemt een raffinaderij in Noord-Engeland over van het Britse chemiecon cern ICI en het Amerikaanse Phillips Petroleum. Door de aankoop van de vestiging bij Teesside, die 117.000 vaten (van 159 liter) per dag kan verwer ken, komt Petroplus bijna tot een verdubbeling van zijn raffi- nagecapaciteit. Eerder dit jaar nam Petroplus al een raffinaderij in Zwitserland over van Shell. Petroplus is al langer eigenaar van een instal latie in Antwerpen. Deze twee raffinaderijen hebben geza menlijk een capaciteit van 133.000 vaten. De overname in Engeland, die eind dit jaar moet zijn afgerond, kost 42 miljoen dollar 105 miljoen). Daar komt nog eens 68 miljoen dollar (ƒ170 miljoen) bij voor de olievoorraad. Petroplus is in zijn nopjes met de aankoopsom. De_42_ miljoen dollar komt overeen met veer tien procent van de vervan gingswaarde en nog geen twee keer het bedrijfsresultaat van het bedrijvenpark. De installatie is geschikt voor het maken van zwavelarme die sel, die het milieu minder belast en over enkele jaren verplicht is in de EU. Petroplus had eerder al aangekondigd de bestaande raffinaderij in Antwerpen voor 25 miljoen dollar te verbouwen om die geschikt te maken voor zwavelarme diesel. De overname in Engeland levert Petroplus, dat ook een vestiging heeft in Vlissingen, ook een op slagcapaciteit van 130.000 vier kante meter en een marketing organisatie. Om de overname te kunnen be talen, geeft Petroplus nieuwe aandelen uit. Het gaat ommaxi- maal tien procent nieuwe stuk ken, die onderhands worden geplaatst bij grootaandeelhou ders. Die emissie levert zo'n 80 miljoen op. Ondanks de uitbrei ding van het kapitaal, zal de winstgroei per aandeel, eerder geraamd op 25 procent volgend jaar, niet worden aangetast, zegt Petroplus. Petroplus staat sinds 1998 aan de beurs genoteerd. Het is een zogenaamde midstream-olie- maatschappij, die vooral actief is in de raffinage en opslag. Pe troplus boort zelf niet naar ruwe olie. Het heeft onlangs in Neder land onder de naam Tango en kele tankstations zonder perso neel geopend, die goedkope brandstof aanbieden. Deze proef is volgens een zegsman in middels winstgevend. ANP ROTTERDAM - Medewerkers van de bouwcombinatie Botlek spoortunnel poseren voor een collega bij de negen meter brede tun nelboormachine. Nederlands eerst geboorde treintunnel in het Rot terdamse havengebied bestaat uit twee buizen die over twee jaar ruimte bieden aan de eerste goederentreinen van de Betuweroute. Geboorde tunnels in een slappe bodem zijn Nederlands nieuwste exportprodukt, verklaarde minister Jorritsma van Volksgezond heid, Welzijn en Sport destijds bij de opening van de Heinenoord- tunnel. Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat is echter een andere mening toegedaan en verklaarde onlangs af te willen van de drang in Nederland om steeds meer tunnels te bouwen. foto Ton Borsboom/ANP door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - De Kamers van Koop handel van Zeeland, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen gaan een huwelijksbu reau opzetten. Voor bedrijven uit Zee land en Vlaanderen wel te verstaan. Want waar ondernemers het normaal vinden om samen te werken met collega's uit andere provincies, zo ongewoon vin den ze het aangaan van een relatie met een bedrijf in het buurland. De Kamers bemiddelen bedrijven vanaf januari. In economische termen heet het geen hu welijksbemiddeling, maar matchma king. En degene die de bedrijven bij el kaar brengt, zoals Enrico Joziasse van de Kamer van Koophandel in Middelburg, heet geen bedrijvenbemiddelaar, maar een matchmaker. Hij rondt de laatste ge sprekken af met ondernemingen die inte resse hebben in een band met een bedrijf over de grens. „Voor veel ondernemingen in Vlaanderen is samenwerking met col lega's in de Randstad een brug te ver", zegt Joziasse. „Zij zien de ondernemers daar als patsers. Ze zijn er minstens voorzichtig mee en soms zelfs een beetje bang voor. De mentaliteit van de Zeeu wen en de Vlamingen komt veel meer overeen als je kijkt naar de nuchterheid en de eerlijkheid. Daarom ligt samen werking tussen Zeeuwen en Vlamingen ligt ook meer voor de hand." Joziasse gaat langs bij alle bedrijven die wel iets zien in een partnerschap met een collega van over de grens. In Zeeland zijn dat er 75, in Oost-Vlaanderen 50 en in West-Vlaanderen 20. Het gaat volgens de matchmaker om een verscheidenheid aan bedrijven: van metaalbewerkings- bedrijven tot webdesigners, voorname- lij k behorend tot het midden- en kleinbe- drijf. „Grote concerns weten de weg in het buitenland wel", zegt Joziasse. „Kleinere ondernemingen kennen die vaak niet en hebben ook geen tijd om het uit te zoeken." Scannen Wanneer de bemiddelaar uit Middelburg langs komt, scanthij de onderneming van dë grond tot de nok van het dak. Hij zoekt uit wat voor-soort bedrijf het is en wat het denkt te bereiken met een samen werking. „Als ik weet wat een onderne ming wil, kan ik er een passende partner bij zoeken. Heb ik die gevonden, dan breng ik de ondernemingen met elkaar in contact. Ik zet bijvoorbeeld de directeu ren samen aan tafel. Zeker de eerste keer leid ik het gesprek." Als het ijs is gebroken, de heren het goed met elkaar kunnen vinden en denken tot zaken te kunnen komen, zit het werk van Joziasse er op. „De ondernemers moeten het verder zelf doen." Concrete resultaten zijn er uiteraard nog niet, omdat de partnerjacht pas in janua ri begint. Toch is er in de eerste voorbe reidingen al spontaan een relatie tot stand gebracht. Een Belgisch staalcons tructiebedrijf, is gekoppeld aan een zelf de soort bedrijf in Zeeuws-Vlaanderen. Als het Vlaamse bedrijf te veel werk heeft, besteedt ze dat voortaan uit aan de Zeeuwse onderneming. Joziasse: „De verwachting is dat veel bedrijven zo el kaar kunnen versterken of aanvullen." donderdag 14 december 2000 Geschikt voor WAP i 1 i 'syf cn met in totaal 50,- boltegoed. door Inge Heuff van onze redactie economie AMSTELVEEN - De KLM wil een vergoeding van de luchtha ven Schiphol voor een reeks problemen die de afgelopen tijd zijn gerezen. Zo gaat het met de bagageafhandeling regelmatig mis. En ook de sluitingen van startbanen vorige maand als ge volg van de milieuregels, heb ben de luchtvaartmaatschappij veel geld gekost. De luchtvaartmaatschappij zegt in totaal 65 miljoen scha de te hebben geleden. Daarvan is 26 miljoen te wijten aan het falende bagagesysteem en de restaandebaansluitingen. „Wij willen met Schiphol van ge dachten wisselen over het afhandelen van de schade", ver klaarde een woordvoerder gis teren. De KLM vindt dat zij niet alle schade zelf moet dragen. De maatschappij stelt er part noch deel aan te hebben. Het bagagesysteem valt volgens de KLM nogal eens uit, met na me in de spitsuren. De maat schappij zegt vaak te zijn gecon fronteerd met schadeclaims van reizigers. „We hebben al jaren lang gewaarschuwd dat het sys teem onvoldoende capaciteit heeft", laat de woordvoerder weten. Verbaasd Het is voor het eerst dat de KLM een claim indient bij Schiphol. De maatschappij zegt enkele weken geleden al een eerste brief te hebben geschreven met een verzoek om een gesprek, maar daarop heeft het bedrijf geen antwoord gekregen. Schiphol reageert verbaasd op het verzoek om schadevergoe ding. „We moeten dit via de me dia vernemen, we hebben de brief nog niet binnen", zegt een woordvoerster. Een claim zou haar verbazen: „Wij voeren met alle partijen, en met name met de KLM, gesprekken om onze processen te verbeteren. Zo'n brief zou overtrokken zijn." Voor wat betreft de afhandeling van de koffers, stelt Schiphol slechts eigenaar van het sys teem te zijn. „De afhandeling zelf wordt verzorgd door de af- handelingsbedrijven." ANP ZIERIKZEE - Op maat ge maakte compressoren van ge middeld 20.000 kilo het stuk verlaten regelmatig Zierikzee op hun lange reis naar het Mid den Oosten of nog verder. Air pack BV uit Zierikzee heeft klanten tot in China en Japan en directeur P. Warnar is net met een goedgevulde order portefeuille terug van een rondreis langs een aantal nieuwbouwprojecten in de olie- en gasindustrie. „Voorlopig kunnen we weer vooruit. En hierna wil ik toch nog eens de sprong naar Vene zuela maken." Airpack is gespecialiseerd in maatwerk. Of het nu gaat om een compressortje van 500 kilo of om een gespecialiseerd com pressorsysteem dat in Iran op Naam: Airpack Plaats: Zierikzee Jaar van oprichting: 1978 Aantal werknemers: 32 Omzet: 5 miljoen euro 2000 meter hoogte ook tempe raturen van vijftien graden Celeius en stormwinden moet kunnen weerstaan, voor direc teur Warnar en zijn werkne mers is elke nieuwe opdracht een uitdaging. Zo ook het duikplatform dat een complete duikunit moest worden voor circa tien man. „Aan die klus zat enorm veel engineering werk, dat is pionieren en dat is echt leuk", vindt Warnar. Daadkracht valt Warnar niet te ontzeggen. Een kleine twin tig jaar geleden begon hij voor zichzelf in een achterkamertje in Delft met het op maat ont werpen en produceren van compressoren. Hij had toen al een flinke staat van dienst op gebouwd bij Amerikaanse fir- Voor de werknemers van Airpack is elke nieuwe opdracht een uitdaging. foto Pieter Hon hoff ma's. Van de Groningse mod der via verschillende Europese landen, was hij in de jaren ze ventig in Iran terechtgekomen waar hij verantwoordelijk was voor het assembleren van com pressoren voor raffinaderijen. „De (petro)chemische indu strie kan voor het reguleren van productieprocessen geen gebruikmaken van elektro techniek", legt Warnar uit. „De kans op overslaande vonken is te groot. Het alternatief is een compressor die op lucht of stikstof werkt. Airpack ont werpt, assembleert, transpor teert en installeert die com pressor op maat." Woestijn Het assembleren destijds in de woestijn was niet altijd succes vol; het fijne woestijnzand dat overal tussenkomt, het ontbre ken van bankwerkers die slecht passende delen sluitend konden maken en de volgens Warnar telkens voor gebed weggeroepen werknemers, speelden het assemblagepro ces parten. „Als je zo'n appa raat laat proefdraaien kun je het niet hebben dat de control lers weglopen voor het gebed en zo'n proces is ook niet 'even stop te zetten." Warnar be dacht dat het beter was om de compressoren in het Westen te laten assembleren en in hun geheel over te brengen naar de raffinaderij. „Maar toen kwam Khomeini aan de macht en moest ik met mijn gezin hals overkop Iran verlaten. Ik ben toen in Delft mijn eigen idee gaan uitwerken." Al gauw sleepte hij een eerste grote op dracht binnen en moest War nar op zoek naar een produc- tiehal. „Ik heb met een passer een cirkel rond Rotterdam en rond Antwerpen getrokken. Ze kruisten elkaar op Schouwen- -Duiveland en zo is de keuze voor Zierikzee gemaakt." Sindsdien zijn er talloze com pressoren in alle soorten en maten vanuit Zierikzee de we reld over getrokken, meestal per schip een enkele keer over de weg. Schakelkasten Inmiddels maakt het bedrijf niet meer elk onderdeel zelf. De productiehal heeft ruimte voor vier compressoren die daar worden geassembleerd. Doen waar je goed in bent en de andere zaken uitbesteden, is de opvatting van Warnar. Zo'n dertig procent van de omzet, bestaande onder meer uit schakelkasten, stalen vaten en frames, wordt daarom door specialisten in de wijde omge ving geproduceerd aan de hand van de specificaties die Airpack samen met de op drachtgever heeft vastgesteld. De meeste opdrachtgevers zit ten in het Midden Oosten maar ook China heeft de deuren opengezet. Het bedrijf werkt met een uitgebreid netwerk van agenten op commissieba sis, die actief zijn in de olie- en gasindustrie en die signaleren wanneer er nieuwbouw gaat komen. Airpack doet zaken in euro's. De lage koers van de munt ten opzichte van de dollar legt het bedrijf geen windeieren. Met een goedgevulde orderporte feuille voor het komende jaar zal het bedrijf eerst nieuwe werknemers aan gaan trekken. Daarnaast wil Warnar nieuwe markten aanboren in Zuid- -Amerika én zich gaan richten op deelprojecten van raffina derijen. „Er zijn erg veel snelle jongens uit Europa actief in het Midden Oosten, zij advise ren bijvoorbeeld bij capaci teitsverhoging van de produc tie maar verdwijnen daarna van het toneel. Wij hebben met onze praktische ervaring meer te bieden en kunnen efficiënter werken. Kennis is er nauwe lijks in die olielanden. Ieder een die gestudeerd heeft trekt daar weg." (Advertentie) Ze zijn er weer, de Warme Winterdagen van Telfort Pak&Bel. Dat betekent behalve voordeel ook een hoop gemak. Neem de Trium Mars, een lichtgewicht telefoon die geschikt is voor WAP. Hiermee kunt u onder andere filmtips bekijken, en de sportuitslagen volgen. Verder natuurlijk bellen, gebeld worden en sms-berichten versturen in binnen- en buitenland*. Leuke bijkomstigheid: wappen kan al vanaf 35 cent per minuut. Telfort maakt 't waar. Vraag in de winkel naar de actie- en abonnementsvoorwaarden. Prijzen geldig t/m 31-12-2000 (zolang de voorraad strekt) en maximaal 2 pakketten per klant. "Kijk voor meer informatie, tarieven en verkooppunten op www.telfort.nl/warmewlnterdagen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 11