Met zo'n turbo mag je niet zitten slapen PZC Tornado van Benelli eindelijk beschikbaar Markt voor fietsverslaafden Sportieve Focus Compressor voor Lexus Astra Coupé Nieuwe MG's Mercedes test Maybach Goodyear winterhand zaterdag 9 december 2000 Opel gaat de komende tijd weer werk maken van sportieve auto's. De opval lende Speedster komt over enkele maanden, maar eerst is het de beurt aan de turbo versie van de eerder dit jaar gepresenteerde Astra Coupé. Met zijn 190 pk sterke motor is het de snelste Opel van dit moment. En dat voor een re latief bescheiden prijs van 65.995 gulden. In het voorj aarvan2001 komt Ford weer met een sportieve auto op de markt. Appellerend aan de rallysuccessen van afgelopen jaar verschijnt er een Focus RS (Rally Sport). De Focus RS moet het begin worden van een reeks van sportieve Ford-modellen De aan duiding 'RS' stond in het verleden voor een groot aantal volbloed sportwagens én voor race- en rallywagens die een hele reeks over winningen hebben geboekt De Focus RS wordt een compromisloze, sportieve hatchback, die rechtstreeks is afgeleid van de wagens die Ford inzet voor het World Rally Championship. De auto krijgt een meer dan 200 pk sterke tur boversie van de beproefde tweeliter Zetec-motor, voorwielaandrij ving en een sterk aangepast onderstel. Van buiten zal de Focus RS herkenbaar zijn aan een aantal aërodynamische hulpmiddelen, die bovendien het karakteristieke New Edge-design benadrukken. Met de Turbo-versie rondt Opel de Astra Coupé reeks, die in het voorjaar van dit jaar op de markt kwam, naar boven toe af. Die snellere motor kan de Coupé goed gebruiken. Want met de bestaande 1,8 liter motor 115 pk) en de 2,2 liter (147 pk) zijn de prestaties niet echt schokkend. Maar dat maakt de nu gepresenteerde turbomotor meer dan goed. Die turbomotor is de tweeliter viercilinder Ecotec-motor (on der meer te vinden in de Vectra), die met behulp van een turbo compressor op een vermogen van 190 pk komt. Die turbo is meegegoten met het uitlaat spruitstuk en daardoor heel licht en compact uitgevoerd. Door de montage dicht bij de motor reageert het schoepen- wiel heel direct op de uitlaat- gasstroom. Van een aarzeling van de motor bij gasgevenvroe ger heel gebruikelijk bij turbo motoren. is dan ook nagenoeg niets te bespeuren. De trekkracht profiteert ook van deze constructie en daarom is er bij 1950 toeren al 250 Nm aan koppel voorhanden. Die souplesse en dat hoge topver- mogen leiden tot uitstekende prestaties. Vanuit stilstand zit de Astra Coupé in 7,5 seconden op de 100 kilometer per uur. En Opel geeft als topsnelheid 245 km/h op. Maar de kracht die de motor ontwikkelt, is soms ook wel wat te veel om alleen via de voorwie len op de weg over te brengen. Wie snel wil accelereren, moet erop bedacht zijn dat de voor wielen" soms een beetje schaat send hun grip zoeken. Opel monteert weliswaar standaard een elektronisch stabiliteits programma (ESP) en tractie- controle, maar dat kan de zaak toch niet voldoende in toom houden. Een deel van het pro bleem wordt ook veroorzaakt door de brede 215/40 banden, die sterk de neiging hebben om sporen na te lopen. Dansen Door dat nalopen van sporen voelt de Astra bij een vlotte rij stijl wat nerveus aan en zit je ze ker bij een wat hoger tempo veel De Astra Coupé Turbo: op dit moment de snelste Opel. foto GPD te sturen. Op een bochtig weg getje met wat minder glad asfalt heb je aan de Coupé zelfs een he le handvol als je van vlot rijden houdt. De auto danst van bocht naar bocht, maar doet dat niet altijd even voorspelbaar, zodat je er goed de aandacht bij moet houden. Het ESP helpt ook niet om het wat nerveuze weggedrag in toom te houden. In een iets te snel genomen glibberige bocht kwam de achterkant van de au to plotseling opzetten en was een snelle correctie noodzake lijk. Het ESP reageerde op dat moment niet. Later hebben we het wel voelen ingrijpen. Overigens is het ESP niet uit te schakelen, zoals bij veel auto's. Wie flink zijn best doet met de Astra Coupé Turbo en veel en ver doortrekt in de versnellin gen, moet rekening houden met een flinke dorst. Turbomotoren zijn bij constante snelheden vaak wel zuinig, maar veel acce lereren doet de dorst meestal flink toenemen. De door Opel opgegeven waarde van 1 op 11,2 gemiddeld is in de praktijk dan ook moeilijk haalbaar. Het is waarschijnlijker dat het onder de 1 op 10 uitkomt. Het zal de pret van de Astra Coupé-koper nauwelijks druk ken, want die heeft voor weinig geld gekocht. Ook zal het hem of haar niet deren dat de door Ber- tone ontworpen en gebouwde Coupé niet zo'n heel sportieve uitstraling heeft. De Turbo scoort weliswaar iets beter dan de gewone versies, onder meer door de montage van 17 inch wielen, donkere achterlichtgla zen, een chroom sierlijst aan de kofferklep en een ovaal, ver chroomd uitlaatsierstuk. Maar in wezen blijft het dezelfde, enigszins plompe tweedeurs coupé. De Astra Coupé Turbo is wel een mooi complete auto. We treffen in het interieur onder meer sportstoelen, een aluminium knop op de versnellingspook, sierlijsten op dedorpels, aircon ditioning, een audiosysteem, een boordcomputer, alarm en een cruise-control aan. En de koper kan kiezen tussen witte of zwarte wijzerplaten voor de in strumenten. Die complete uit rusting en de krachtige motor maken van de Astra Coupé Tur bo toch een sterke aanbieding, met weinig concurrentie. Mario Vos Opel Astra Coupé 2.0 16V Turbo L B x H: 427 x 171 x 139 cm Wielbasis: 261 cm Leeg gewicht: 1.250 kg Toelaatbaar gewicht: 1.650 kg Trekgewicht geremd: 1.400 kg 4-cilinder lijnmotor 1.998 cm1,190 pk/ 140 kW 0-100 km/h: 7,5 sec Topsnelheid: 245 km/h Gemiddeld verbruik: 1 op 11,2 Prijs: 65.995,- Van het merk MG kunnen we in 2001 een flinke modeluitbreiding tegemoet zienNaast de MGF zal de MG Rover Group met enke le sportieve uitvoeringen van Rover-modellen op de markt komen. Daarbij is onder meer de X10, een op de Rover 75 gebaseerde sport- sedan. Vermoedelijk zullen ook sportieve uitvoeringen van de Ro ver 25 en 45 worden ontwikkeld. De nieuwe MG's moeten het imago van zowel Rover als MG weer een beetje opvijzelen. De fabrikant van handge maakte fietsen Vittorio houdt vandaag (zaterdag) weer een fietsvakantiemarkt in Heer- hugowaard. Liefhebbers weten inmiddels dat het daar rond de ze tijd heerlijk wegdromen is over fietsvakanties bij aange name temperaturen, dichtbij of ver van huis. Frank en Sonja Groot van Vitto rio maken fietsen van hoge kwa liteit, precies naar de wens van de klant. Dat kan een vakantiefiets zijn, een racefiets, een mountainbike of een tandem. De deuren van het bedrijf gaan voor het zeven de jaar wijd open voor fietsver slaafden, die ervaringen kunnen uitwisselen, informatie verzamelen en de nieuwste technische snufjes op fietsge- bied bekijken. Of het nu gaat om een fietsva kantie rond het IJsselmeer met de kinderen in een aanhanger, een comfortabele tocht langs de kastelen aan de Loire, of een ex peditie per tandem door de Hi malaya, fietsers die daar erva ring mee hebben willen hun ervaringen graag met anderen delen. Er zijn in Heerhugowaard fiet sers present met verhalen over fietsavonturen in onder andere Nederland, Spanje, Schotland, Denemarken, Mexico, India, Nepal, Thailand, Maleisië, Au stralië en Canada. Ook zijn er verhalen te beluisteren over de pelgrimsroutes naar Santiago de Compostela (Noord-Spanje) en Saintes Maries de la Mer (Zuid-Frankrijk). Bovendien zijn er stands van reisorganisaties als Vlieg Fiets en Cycletours, de stichting Fietskaart Informatie, de Alk- maarse boekwinkel Frank en Vrijde firma's Löffler en Gonso met fietskleding en de firma Vaudee met waterdichte fiets tassen. Theo van der Kaaij De fietsvakantiemarkt van Vit torio, W.M.Dudokweg 13 in Heerhugowaard (Bedrijventer rein Beveland), is vandaag (za terdag) geopend van 10 tot 16 uur, toegang gratis. Op vakantie met een handgemaakte Vittorio. Het uit Italië afkomstige Be nelli is weer een grote spe ler op de tweewielermarkt dankzij de inspanningen van Andrea Merloni. De Italiaan nam de zieltogende fabriek in 1996 over om er vervolgens een hele vloot eigentijdse brom- en motorscooters te gaan produce ren. Het ultieme wapen waar mee Merloni de strijd aanbindt, is daarbij de Benelli Tornado, een naam die verwijst naar de luchtgekoelde paralleltwin die in 1971 op de markt kwam. Maar dat model had 'slechts' een cilinderinhoud van 643 cc en kwam niet veel verder dan een vermogensafgifte van 50 pk. Vergeleken met die twin heeft de nieuwe Tornado veel meer in z'n mars, getuige de 140 pk bij 11.000 tpm die de nu vloeistof- gekoelde driecilinder viertakt- motor aan de krukas zal afge ven. Ook het koppel van de motor is behoorlijk te noemen: 95 Nm bij 8.800 tpm. Daardoor kan de 180 kilogram zware tweewieler een topsnelheid be halen van ruwweg 280 km/u. Na alle 'tentoonstellingslekker- makerij' gaat het dan nu echt gebeuren. De Tornado wordt in productie genomen. Eerst in een Limited Edition-uitvoering die 4 pk meer levert dan het gewone model en bovendien nog eens voorzien is van een droge kop peling, speciale vering, een aan gepast remsysteem en een hele vloot onderdelen die vervaar digd zijn uit koolstofvezel en magnesium. Daarna gaan de ge wone uitvoeringen van de Tor nado op de lopende band. De LE behield de twee brand- stofinjectoren per cilinder en de uit de racerij afkomstige casset- tevormige versnellingsbak. Het meest opmerkelijke onderdeel bij de Tornado LE is echter de radiateur. Die is onder het zadel gehuisvest. De benodigde koel lucht wordt hier geleverd door twee ventilatoren die zich bo ven het achterlicht aan de lin ker- en rechterkant van de mo tor bevinden. Een bijkomend voordeel is dat door het wegval len van de radiateur het frontale oppervlak van de motor kleiner gehouden kon worden gehou den. Er hoeft dus minder lucht- weerstand te worden overwon nen waardoor er minder motorvermogen nodig is om topprestaties te leveren De Tornado LE kan via Benelli's website (www.benelli.com) be steld worden en kost dan 30.638 euro (inclusief btw en bpm wordt dat 96,000 gulden). Het model zal vervolgens via de dea ler bij de klant worden afgele verd. De productie van de gewo ne Tornado zal in de nazomer van volgend jaar van start gaan. Ook op motorscootergebied is sprake van nieuws in de vorm van de Benelli Adiva Het mo del, dat een cilinderinhoud heeft van 125 of 150 cc, is voor zien van een echte cabrioletkap, die scharnierend in het bagage- compartiment kan worden op geborgen. De aandrijving van de 135 kilogram zware motors cooter geschiedt door een viertaktblok van Piaggio. Er kunnen twee personen mee ver voerd worden alsmede 80 liter bagage en 9,8 liter brandstof Geremd wordt er met een enkele remschijf voor en een vergelijk baar exemplaar achter met een identieke diameter van 220 mm De Adiva kost 12.499,-; in 150-cc uitvoering is de motors cooter 250,- duurder. Overigens heeft importeur Greenib voor Benelli's derde nieuweling, de Velvet 250 mo torscooter, al een prijsverlaging doorgevoerd. De Velvet staat nu voor 12.499,-inde showroom. Ruud Vos De Lexus IS200 is voortaan uitgerust met een compressor. Er bleek nogal wat vraag naar meer vermogen voor de compacte sportsedan, die uitsluitend leverbaar is met een tweeliter zescilin der motor met 15 5 pkDoor de montage van de compressor stijgt het vermogen met 32 procent tot 204 pk. De maximale trekkracht be draagt met compressor 247 Nm bij 5.000 toeren. De prestaties met de Lexus IS200 met compressor zijn indrukwekkend. De sprint van 0 tot 100 kost 2,2 seconden minder en verloopt nu in 7,3 seconden. De compressorset is ontwikkeld door TTE, de tuningafdeling van Lexus. Bij montage op een nieuwe auto blijft de garantie van drie jaar gehandhaafd, gaat het om een reeds gebruikte auto, dan is er één jaar garantie. Eventueel kan ook het onderstel van de auto wor den aangepast aan de extra kracht, met dikkere stabilisatoren en stuggere veren en schokdempers. DaimlerChrysler is in de testfase beland van de Maybach, een nieuwe luxe limousine van de fabrikant, die boven de Merce des-Benz S-klasse komt. Het gaat om een test van de eerste 20 pro totypen. De auto komt eind 2002 pas in de verkoop. De Maybach heeft een lengte van ongeveer zes meter en is voorzien van alle denkbare comfort en luxe Voor de aandrijving wordt een twaalfcilinder motor met twee turbo's toegepast. De auto krijgt luchtvering. Op het fabrieksterrein van Mercedes in Sindelfingen komt een nieuw pand waar eigenaren de bekleding en de uitrusting van hun Maybach kunnen uitzoeken. Daardoor wordt elke May bach een uniek exemplaar. Goodyear komt met een nieuwe winterhand, de Ultra Grip 6. Het is de opvolger van de Ultra Grip 5 en de band heeft een aantal belangrijke verbeteringen ondergaan. Een van de meest in het oog springende noviteiten van de Goodyear Ultra Grip 6 is het ontwerp van de lamellen. Door toepassing van een speciaal ontwerp kon het aantal lamellen 60 procent worden vergroot Lamellen zijn fijne in kepingen die de grip op sneeuw en ijs in hoge mate verbeteren De lengte van de lamellen op de Ultra Grip 6 groeide bovendien met 50 procent. De Ultra Grip 6 heeft ook een nieuwe rubbersamenstelling voor het loopvlak. Dankzij de ontwikkeling van een geperfectioneerde sili ca-compound en dankzij de toepassing van nieuwe kunstharsen en polymeren, levert de winterhand een sterk verbeterde grip bij tem peraturen onder de zeven graden Celsius. De Goodyear Ultra Grip 6 heeft een richtinggebonden V-tred profielvorm, waardoor de kans op aquaplaning en slippen op modder sterk wordt verkleind. De nieuwe Goodyear Ultra Grip 6 bezit extra indicatoren, die aan geven wanneer een profieldiepte van 4 mm overblijft, het veilige minimum voor winterhanden De Goodyear Ultra Grip 6 is bestemd voor auto's tot en met de hoge re middenklasse.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 37