Met zo'n turbo mag je
niet zitten slapen
PZC
Tornado van Benelli eindelijk beschikbaar
Markt voor fietsverslaafden
Sportieve Focus
Compressor voor Lexus
Astra
Coupé
Nieuwe MG's
Mercedes test Maybach
Goodyear winterhand
zaterdag 9 december 2000
Opel gaat de komende tijd
weer werk maken van
sportieve auto's. De opval
lende Speedster komt over
enkele maanden, maar eerst
is het de beurt aan de turbo
versie van de eerder dit jaar
gepresenteerde Astra Coupé.
Met zijn 190 pk sterke motor
is het de snelste Opel van dit
moment. En dat voor een re
latief bescheiden prijs van
65.995 gulden.
In het voorj aarvan2001 komt Ford weer met een sportieve auto op
de markt. Appellerend aan de rallysuccessen van afgelopen jaar
verschijnt er een Focus RS (Rally Sport). De Focus RS moet het
begin worden van een reeks van sportieve Ford-modellen De aan
duiding 'RS' stond in het verleden voor een groot aantal volbloed
sportwagens én voor race- en rallywagens die een hele reeks over
winningen hebben geboekt
De Focus RS wordt een compromisloze, sportieve hatchback, die
rechtstreeks is afgeleid van de wagens die Ford inzet voor het World
Rally Championship. De auto krijgt een meer dan 200 pk sterke tur
boversie van de beproefde tweeliter Zetec-motor, voorwielaandrij
ving en een sterk aangepast onderstel. Van buiten zal de Focus RS
herkenbaar zijn aan een aantal aërodynamische hulpmiddelen, die
bovendien het karakteristieke New Edge-design benadrukken.
Met de Turbo-versie rondt
Opel de Astra Coupé
reeks, die in het voorjaar van dit
jaar op de markt kwam, naar
boven toe af. Die snellere motor
kan de Coupé goed gebruiken.
Want met de bestaande 1,8 liter
motor 115 pk) en de 2,2 liter
(147 pk) zijn de prestaties niet
echt schokkend. Maar dat
maakt de nu gepresenteerde
turbomotor meer dan goed.
Die turbomotor is de tweeliter
viercilinder Ecotec-motor (on
der meer te vinden in de Vectra),
die met behulp van een turbo
compressor op een vermogen
van 190 pk komt. Die turbo is
meegegoten met het uitlaat
spruitstuk en daardoor heel
licht en compact uitgevoerd.
Door de montage dicht bij de
motor reageert het schoepen-
wiel heel direct op de uitlaat-
gasstroom. Van een aarzeling
van de motor bij gasgevenvroe
ger heel gebruikelijk bij turbo
motoren. is dan ook nagenoeg
niets te bespeuren.
De trekkracht profiteert ook
van deze constructie en daarom
is er bij 1950 toeren al 250 Nm
aan koppel voorhanden. Die
souplesse en dat hoge topver-
mogen leiden tot uitstekende
prestaties. Vanuit stilstand zit
de Astra Coupé in 7,5 seconden
op de 100 kilometer per uur. En
Opel geeft als topsnelheid 245
km/h op.
Maar de kracht die de motor
ontwikkelt, is soms ook wel wat
te veel om alleen via de voorwie
len op de weg over te brengen.
Wie snel wil accelereren, moet
erop bedacht zijn dat de voor
wielen" soms een beetje schaat
send hun grip zoeken. Opel
monteert weliswaar standaard
een elektronisch stabiliteits
programma (ESP) en tractie-
controle, maar dat kan de zaak
toch niet voldoende in toom
houden. Een deel van het pro
bleem wordt ook veroorzaakt
door de brede 215/40 banden,
die sterk de neiging hebben om
sporen na te lopen.
Dansen
Door dat nalopen van sporen
voelt de Astra bij een vlotte rij
stijl wat nerveus aan en zit je ze
ker bij een wat hoger tempo veel
De Astra Coupé Turbo: op dit moment de snelste Opel. foto GPD
te sturen. Op een bochtig weg
getje met wat minder glad asfalt
heb je aan de Coupé zelfs een he
le handvol als je van vlot rijden
houdt. De auto danst van bocht
naar bocht, maar doet dat niet
altijd even voorspelbaar, zodat
je er goed de aandacht bij moet
houden.
Het ESP helpt ook niet om het
wat nerveuze weggedrag in
toom te houden. In een iets te
snel genomen glibberige bocht
kwam de achterkant van de au
to plotseling opzetten en was
een snelle correctie noodzake
lijk. Het ESP reageerde op dat
moment niet.
Later hebben we het wel voelen
ingrijpen. Overigens is het ESP
niet uit te schakelen, zoals bij
veel auto's.
Wie flink zijn best doet met de
Astra Coupé Turbo en veel en
ver doortrekt in de versnellin
gen, moet rekening houden met
een flinke dorst. Turbomotoren
zijn bij constante snelheden
vaak wel zuinig, maar veel acce
lereren doet de dorst meestal
flink toenemen. De door Opel
opgegeven waarde van 1 op 11,2
gemiddeld is in de praktijk dan
ook moeilijk haalbaar. Het is
waarschijnlijker dat het onder
de 1 op 10 uitkomt.
Het zal de pret van de Astra
Coupé-koper nauwelijks druk
ken, want die heeft voor weinig
geld gekocht. Ook zal het hem of
haar niet deren dat de door Ber-
tone ontworpen en gebouwde
Coupé niet zo'n heel sportieve
uitstraling heeft. De Turbo
scoort weliswaar iets beter dan
de gewone versies, onder meer
door de montage van 17 inch
wielen, donkere achterlichtgla
zen, een chroom sierlijst aan de
kofferklep en een ovaal, ver
chroomd uitlaatsierstuk. Maar
in wezen blijft het dezelfde,
enigszins plompe tweedeurs
coupé.
De Astra Coupé Turbo is wel een
mooi complete auto. We treffen
in het interieur onder meer
sportstoelen, een aluminium
knop op de versnellingspook,
sierlijsten op dedorpels, aircon
ditioning, een audiosysteem,
een boordcomputer, alarm en
een cruise-control aan. En de
koper kan kiezen tussen witte of
zwarte wijzerplaten voor de in
strumenten. Die complete uit
rusting en de krachtige motor
maken van de Astra Coupé Tur
bo toch een sterke aanbieding,
met weinig concurrentie.
Mario Vos
Opel Astra Coupé 2.0 16V Turbo
L B x H: 427 x 171 x 139 cm
Wielbasis: 261 cm
Leeg gewicht: 1.250 kg
Toelaatbaar gewicht: 1.650 kg
Trekgewicht geremd: 1.400 kg
4-cilinder lijnmotor
1.998 cm1,190 pk/ 140 kW
0-100 km/h: 7,5 sec
Topsnelheid: 245 km/h
Gemiddeld verbruik: 1 op 11,2
Prijs: 65.995,-
Van het merk MG kunnen we in 2001 een flinke modeluitbreiding
tegemoet zienNaast de MGF zal de MG Rover Group met enke
le sportieve uitvoeringen van Rover-modellen op de markt komen.
Daarbij is onder meer de X10, een op de Rover 75 gebaseerde sport-
sedan. Vermoedelijk zullen ook sportieve uitvoeringen van de Ro
ver 25 en 45 worden ontwikkeld. De nieuwe MG's moeten het imago
van zowel Rover als MG weer een beetje opvijzelen.
De fabrikant van handge
maakte fietsen Vittorio
houdt vandaag (zaterdag) weer
een fietsvakantiemarkt in Heer-
hugowaard. Liefhebbers weten
inmiddels dat het daar rond de
ze tijd heerlijk wegdromen is
over fietsvakanties bij aange
name temperaturen, dichtbij of
ver van huis.
Frank en Sonja Groot van Vitto
rio maken fietsen van hoge kwa
liteit, precies naar de wens van
de klant.
Dat kan een vakantiefiets zijn,
een racefiets, een mountainbike
of een tandem. De deuren van
het bedrijf gaan voor het zeven
de jaar wijd open voor fietsver
slaafden, die ervaringen
kunnen uitwisselen, informatie
verzamelen en de nieuwste
technische snufjes op fietsge-
bied bekijken.
Of het nu gaat om een fietsva
kantie rond het IJsselmeer met
de kinderen in een aanhanger,
een comfortabele tocht langs de
kastelen aan de Loire, of een ex
peditie per tandem door de Hi
malaya, fietsers die daar erva
ring mee hebben willen hun
ervaringen graag met anderen
delen.
Er zijn in Heerhugowaard fiet
sers present met verhalen over
fietsavonturen in onder andere
Nederland, Spanje, Schotland,
Denemarken, Mexico, India,
Nepal, Thailand, Maleisië, Au
stralië en Canada. Ook zijn er
verhalen te beluisteren over de
pelgrimsroutes naar Santiago
de Compostela (Noord-Spanje)
en Saintes Maries de la Mer
(Zuid-Frankrijk).
Bovendien zijn er stands van
reisorganisaties als Vlieg
Fiets en Cycletours, de stichting
Fietskaart Informatie, de Alk-
maarse boekwinkel Frank en
Vrijde firma's Löffler en Gonso
met fietskleding en de firma
Vaudee met waterdichte fiets
tassen.
Theo van der Kaaij
De fietsvakantiemarkt van Vit
torio, W.M.Dudokweg 13 in
Heerhugowaard (Bedrijventer
rein Beveland), is vandaag (za
terdag) geopend van 10 tot 16
uur, toegang gratis.
Op vakantie met een handgemaakte Vittorio.
Het uit Italië afkomstige Be
nelli is weer een grote spe
ler op de tweewielermarkt
dankzij de inspanningen van
Andrea Merloni. De Italiaan
nam de zieltogende fabriek in
1996 over om er vervolgens een
hele vloot eigentijdse brom- en
motorscooters te gaan produce
ren. Het ultieme wapen waar
mee Merloni de strijd aanbindt,
is daarbij de Benelli Tornado,
een naam die verwijst naar de
luchtgekoelde paralleltwin die
in 1971 op de markt kwam.
Maar dat model had 'slechts' een
cilinderinhoud van 643 cc en
kwam niet veel verder dan een
vermogensafgifte van 50 pk.
Vergeleken met die twin heeft de
nieuwe Tornado veel meer in z'n
mars, getuige de 140 pk bij
11.000 tpm die de nu vloeistof-
gekoelde driecilinder viertakt-
motor aan de krukas zal afge
ven. Ook het koppel van de
motor is behoorlijk te noemen:
95 Nm bij 8.800 tpm. Daardoor
kan de 180 kilogram zware
tweewieler een topsnelheid be
halen van ruwweg 280 km/u.
Na alle 'tentoonstellingslekker-
makerij' gaat het dan nu echt
gebeuren. De Tornado wordt in
productie genomen. Eerst in een
Limited Edition-uitvoering die
4 pk meer levert dan het gewone
model en bovendien nog eens
voorzien is van een droge kop
peling, speciale vering, een aan
gepast remsysteem en een hele
vloot onderdelen die vervaar
digd zijn uit koolstofvezel en
magnesium. Daarna gaan de ge
wone uitvoeringen van de Tor
nado op de lopende band.
De LE behield de twee brand-
stofinjectoren per cilinder en de
uit de racerij afkomstige casset-
tevormige versnellingsbak. Het
meest opmerkelijke onderdeel
bij de Tornado LE is echter de
radiateur. Die is onder het zadel
gehuisvest. De benodigde koel
lucht wordt hier geleverd door
twee ventilatoren die zich bo
ven het achterlicht aan de lin
ker- en rechterkant van de mo
tor bevinden. Een bijkomend
voordeel is dat door het wegval
len van de radiateur het frontale
oppervlak van de motor kleiner
gehouden kon worden gehou
den. Er hoeft dus minder lucht-
weerstand te worden overwon
nen waardoor er minder
motorvermogen nodig is om
topprestaties te leveren
De Tornado LE kan via Benelli's
website (www.benelli.com) be
steld worden en kost dan 30.638
euro (inclusief btw en bpm
wordt dat 96,000 gulden). Het
model zal vervolgens via de dea
ler bij de klant worden afgele
verd. De productie van de gewo
ne Tornado zal in de nazomer
van volgend jaar van start gaan.
Ook op motorscootergebied is
sprake van nieuws in de vorm
van de Benelli Adiva Het mo
del, dat een cilinderinhoud
heeft van 125 of 150 cc, is voor
zien van een echte cabrioletkap,
die scharnierend in het bagage-
compartiment kan worden op
geborgen. De aandrijving van
de 135 kilogram zware motors
cooter geschiedt door een
viertaktblok van Piaggio. Er
kunnen twee personen mee ver
voerd worden alsmede 80 liter
bagage en 9,8 liter brandstof
Geremd wordt er met een enkele
remschijf voor en een vergelijk
baar exemplaar achter met een
identieke diameter van 220 mm
De Adiva kost 12.499,-; in
150-cc uitvoering is de motors
cooter 250,- duurder.
Overigens heeft importeur
Greenib voor Benelli's derde
nieuweling, de Velvet 250 mo
torscooter, al een prijsverlaging
doorgevoerd. De Velvet staat nu
voor 12.499,-inde showroom.
Ruud Vos
De Lexus IS200 is voortaan uitgerust met een compressor. Er
bleek nogal wat vraag naar meer vermogen voor de compacte
sportsedan, die uitsluitend leverbaar is met een tweeliter zescilin
der motor met 15 5 pkDoor de montage van de compressor stijgt het
vermogen met 32 procent tot 204 pk. De maximale trekkracht be
draagt met compressor 247 Nm bij 5.000 toeren. De prestaties met
de Lexus IS200 met compressor zijn indrukwekkend. De sprint van
0 tot 100 kost 2,2 seconden minder en verloopt nu in 7,3 seconden.
De compressorset is ontwikkeld door TTE, de tuningafdeling van
Lexus. Bij montage op een nieuwe auto blijft de garantie van drie
jaar gehandhaafd, gaat het om een reeds gebruikte auto, dan is er
één jaar garantie. Eventueel kan ook het onderstel van de auto wor
den aangepast aan de extra kracht, met dikkere stabilisatoren en
stuggere veren en schokdempers.
DaimlerChrysler is in de testfase beland van de Maybach, een
nieuwe luxe limousine van de fabrikant, die boven de Merce
des-Benz S-klasse komt. Het gaat om een test van de eerste 20 pro
totypen. De auto komt eind 2002 pas in de verkoop.
De Maybach heeft een lengte van ongeveer zes meter en is voorzien
van alle denkbare comfort en luxe Voor de aandrijving wordt een
twaalfcilinder motor met twee turbo's toegepast. De auto krijgt
luchtvering. Op het fabrieksterrein van Mercedes in Sindelfingen
komt een nieuw pand waar eigenaren de bekleding en de uitrusting
van hun Maybach kunnen uitzoeken. Daardoor wordt elke May
bach een uniek exemplaar.
Goodyear komt met een nieuwe winterhand, de Ultra Grip 6. Het
is de opvolger van de Ultra Grip 5 en de band heeft een aantal
belangrijke verbeteringen ondergaan. Een van de meest in het oog
springende noviteiten van de Goodyear Ultra Grip 6 is het ontwerp
van de lamellen. Door toepassing van een speciaal ontwerp kon het
aantal lamellen 60 procent worden vergroot Lamellen zijn fijne in
kepingen die de grip op sneeuw en ijs in hoge mate verbeteren De
lengte van de lamellen op de Ultra Grip 6 groeide bovendien met 50
procent.
De Ultra Grip 6 heeft ook een nieuwe rubbersamenstelling voor het
loopvlak. Dankzij de ontwikkeling van een geperfectioneerde sili
ca-compound en dankzij de toepassing van nieuwe kunstharsen en
polymeren, levert de winterhand een sterk verbeterde grip bij tem
peraturen onder de zeven graden Celsius. De Goodyear Ultra Grip 6
heeft een richtinggebonden V-tred profielvorm, waardoor de kans
op aquaplaning en slippen op modder sterk wordt verkleind.
De nieuwe Goodyear Ultra Grip 6 bezit extra indicatoren, die aan
geven wanneer een profieldiepte van 4 mm overblijft, het veilige
minimum voor winterhanden
De Goodyear Ultra Grip 6 is bestemd voor auto's tot en met de hoge
re middenklasse.