Oog in oog met een levensecht rijk der doden Godsdienst die dreigt een tollend kompas te worden Anatomieles in Oberhausen 29 zaterdag 9 december 2000 "fel De Schaker, geconserveerd lichaam gemodelleerd naar De Denker van August Rodin. Een openbare les in anatomie aan de hand van echte lijken. Dat wordt ge geven in Oberhausen, een uurtje rijden over de Duitse grens, waar de omstreden tentoonstelling Körperwelten is verlengd tot 28 januari 2001. Voor Nederlandse ge- interesseerden is dit voorlopig de laatste mogelijkheid de preparaten van de Duit- se anatoom professor Günther von Hagen te bewonderen dan wel te verwerpen. De vraag naar de zin en toelaatbaarheid daarvan houdt de gemoederen al drie jaar bezig. Jan Scheerder (52), technisch adviseur op de afdeling thuisbeademing van het Utrechts Medisch Centrum is zichtbaar onder de in druk. Fantastisch. Ik heb dit nog nooit zo ge zien." Hij staat bij het geprepareerde lichaam van een man die zijn eigen, afgestroopte huid omhoog houdt. Met zijn vrouw Maria en zijn twee dochters Maeke en Famke is hij deze morgen vroeg van zijn woonplaats Zeist naar Oberhausen gere den voor een bezoek aan de tentoonstelling Körperwelten. Ook zijn vrouw werkt in het Utrechtse ziekenhuis. Zijn twee dochters stu deren medicijnen. Een van hen had enthousi aste verhalen gehoord over de tentoonstelling, dus een bezoek leek hen ook wel leuk. Bij binnenkomst is de stemming onder de be- zoekers gedempt. Oog in oog met het ontvelde lichaam van een gestorvene wordt als vanzelf stilte in acht genomen. Pas na enige tijd, als de gewenning intreedt en de behoefte tot com municeren het wint van het intuïtieve respect voor de dood, wisselen bezoekers verbaal hun ervaringen uit. Als er sprake is van sensatie - en het is moeilijk voorstelbaar dat iemand die bij het zien van de geprepareerde lichamen niet ondergaat - dan worden ze individueel en zonder ophef beleden. Soms kan een bezoeker bij de aanblik van ka- potgerookte longen, een door tumoren inge drukte hersenhelft, een door prostaatkanker aangetast geslachtsdeel of een door alcohol vernietigde lever een geluid van schrik of weerzin niet onderdrukken. Sommige gezich ten tonen angst en huiver. Verbazing, bewon dering en ontzag overheersen echter in de GartenDOM, een rond koepelgebouw van glas en staal in de industriële periferie van Ober hausen. Preparaten Verbazing over het ingewikkelde en sublieme bouwwerk van het menselijk lichaam, waar van Von Hagens preparaten ons voor het eerst letterlijk een blik op het inwendige gunnen. En bewondering voor de techniek, die conser veert en onvergankelijk maakt van wat bij le ven onze niet-imiteerbare gelijke was. Wat dat betreft wordt het de bezoeker gemak kelijk gemaakt. In geplastineerde vorm ogen de menselijke organen en het weefsel star en droog als een stokvis en ontberen ze hun leven de glans. De volgens de methode-Von Hagen geconserveerde stoffelijke overschotten, waarbij lichaamsvocht wordt vervangen door kunststof, zijn doder dan de dood waarvan wij ons een voorstelling proberen te maken. En het is juist dit ongrijpbare en onaanraakbare van de dood dat ook in deze tentoonstelling zijn geheimen weigert prij s te gevenDaarvoor zijn de doden in de GartenDOM te zeer be roofd van wat hen herkenbaar maakte als mens en volledig teruggeworpen op hun biolo gische functie en motorische mechaniek. In de veelheid en gedetailleerdheid van het ten toongestelde wordt het lichaam een ding dat is afgesneden van zijn vitale betrekkingen. Medici en studenten medicijnen wisten dat al. Ter verdediging van zijn tentoonstelling, die bij haar première in 1998 een storm van ethi sche bezwaren losmaakte, voert Von Hagen aan dat hij een groot en mondig publiek een blik wil gunnen in het tot dan toe gesloten do mein van de medicus en wetenschapper. Op dat ook de buitenstaander zich een beeld kan vormen van de inwendige mens. Honderddui zenden nieuwsgierigen hebben die kans in middels benut. Maar Von Hagen streeft een nog hoger doel na. „Het biedt ieder voor zich een beter, aangrijpender begrip van zijn eigen stoffelijkheid in een wereld die gekunsteld, volledig gemechaniseerd en geanonimiseerd is", schrijft hij ergens. In de commerciële ruimte van de GartenDOM (die meer weg heeft van een voormalig tuin centrum dan van een gewijde tentoonstel lingsruimte) heeft het er alle schijn van dat Von Hagens reukloze en tot instructief lesmid del gereduceerde lichamen de door hem ge laakte mechanisering en anonimisering van het mensbeeld eerder bevestigen dan tegen gaan. Pose Vermomd als een imitatie van de Duitse kun stenaar Joseph Beuys presenteert Von Hagen zijn preparaten namelijk ook als kunst. Som mige lichamen heeft hij in een levende pose ge dwongen, zoals een hardloper wiens spieren Geprepareerd lichaam van een man die zijn eigen huid omhoog houdt. als rafels achter het vooruitsnellende lichaam wapperen. De pose is een vleselijke kopie van het beroemde beeld van de futurist Umberto Boccioni uit 1913. Iets dergelijks is het geval met een schaker, waarvoor De Denker van Au gust Rodin model heeft gestaan. Von Hagen denkt dat zijn 'beelden' het ideaal van de Griekse kunst overtroeven. Waar de Grieken de benadering van het ideale mens beeld nastreefden in marmer en steen, over treffen de preparaten de Griekse kunst omdat het echte lichamen zijn, meent hij. Maar op de kunstkenner komen zijn gemanipuleerde pre paraten over als vormen van plagiaat en, er ger, als perverse poging om met mensenvlees de kunst te willen imiteren. Daarbij leiden zijn kunstzinnige suggesties de preparaten af van hun primaire doel en func tie: studenten te instrueren over en vertrouwd te maken met de anatomie van het menselijk lichaam. Het lukt Jan Scheerder en zijn gezin dan ook lang stil te staan bij en uitvoerig te praten over een fragment van het spierstelsel, de hersens in een schedelholte, een geopende borstkas friet hart, longen, slokdarm en strot tenhoofd. Maar bij het zien van het gedeelte lijk geopende lichaam van een jonge vrouw met in haar baarmoeder een acht maanden ou de baby slaat de aarzeling toe. ,,Ik vind dit niet helemaal kies", zegt Maria Scheerder. ,,Ik zou willen weten waaraan die vrouw is overleden, welk drama zich hier heeft afgespeeld." Hoewel de meeste collega's Von Hagens tech nische prestaties bewonderen, trekken zij de noodzaak en nut daarvan in twijfel. Geavan ceerde scantechnieken en computeranimaties maken het gebruik van echte lichamen bij het anatomisch onderricht meer en meer overbo dig. Ook de instructieve en voorlichtende foto's Marc van der Kort waarde van de tentoonstelling wordt ontkend. Volgens hen kan een leek nauwelijks weten wat hij aan moet met de gedetailleerde anato mische informatie die hij in Körperwelten zo onverhuld over zich heen krijgt. Plastinatie is een tijdrovende en derhalve geldverslindende conserveringsmethode. Geld dat door Von Hagens eigen medische dis cipline onmogelijk kan worden opgebracht. Dat hij in 1998 besloot met zijn preparaten de boer op te gaan, is dan ook stellig mede - en misschien wel voornamelijk - ingegeven door commerciële motieven. Godert van Colmjon Expositie: Körperwelten, preparaten van de Duitse anatoom professor Günther von Hagen - nog tot 28 januari in de GartenDOM van Oberhausen. Hij kon zijn reflexen niet weerstaan. Zit tend tegenover de meervoudige kamer van de Middelburgse rechtbank refereerde hij aan Gods ordonnantiën. De Middelbur- ger, voorheen ouderling van de Gerefor meerde Gemeente, voorheen adjunct- directeur van een school voor voortgezet onderwijs in Goes en voorheen raadslid van de Staatkundig Gereformeerde Partij in de Zeeuwse hoofdstad, bleek de stelling dat de mens geneigd is tot alle kwaad en onbe- ,kwaam tot enig goed tijdens een klein half gaar voorlopige hechtenis niet te zijn verge- «ten. 'Geconfronteerd met een reeks beschuldi gingen van het plegen van incest met en ver krachting van zijn dochter, vanaf haar kleuterleeftijd tot ze volwassen was, wilde hij wel kwijt dat hij een zondig mens is. Dat had hij trouwens eerder aan de computer toevertrouwd, die hij ook had gebruikt om pornografisch materiaal op te slaan. Achter een dubbel wachtwoord vond justitie een .door de man opgesteld stuk waarin hij no teerde dat hij van zijn jeugd af aan tegen God heeft gezondigd Die mededel ing moest echter, zei hij, niet worden gezien in relatie tot de incest waarvan hij werd beschuldigd. De erkenning van schuld moest worden ge plaatst binnen geloofsverband- Zo kwam hij tot een weinig verheffende vermenging van religie en recht. Ook de advocaat van de man, J. Verhoeven uit Alphen aan de Rijn, koos voor die koers Balans is een tweewekelijkse rubriek over rechtspleging. In een falende poging tot statige dramatiek verklaarde hij wat zijn cliënt had ervaren, toen tot hem doordrong dat hij grenzen had overschreden. De Middelburgse verdachte had zich gevoeld als de bijbelse koning Da vid die de mooie vrouw Batseba begeerde. Om zijn zin te krijgen, joeg hij de echtgenote van Batseba, Uria, de dood in. Het verhaal gaat, samengevat, zó verder. Koning David kreeg, nadat hij de moord langs een omweg had laten uitvoeren en de vrouw die hij wenste, had gekregen, van zijn vriend Natan een parabel te horen. Over een rijke man, die van een arme man diens enige ooilam stal om dat te roosteren en aan een gast voor te zetten. Toen koning David dat verhaal hoorde, ontstak hij in toorn. „De man die dit gedaan heeft, is een kind des doods", oordeelde hij. Waarop Natan hem bijlichtte: „Gij zijt die man." Dat nu, zo zei de raadsman, was door zijn cliënt heengegaan toen tot hem doordrong dat hij grenzen had overschreden waar hij binnen had moeten blijven. „Gij zijt die man." Met het fenomeen schuld is de Middelbur ger dus wel bekend. Hij heeft dan ook in het toegeven van zijn fouten enige behendig heid opgedaan. De ouderling beleed name lijk binnen zijn geloofsgemeenschap al eer der schuld. Wroeging Met zijn gevoel voor boetvaardigheid lag het anders. Want waarover voelde hij nou precies wroeging? Over het feit dat hij tus sen oktober 1998 en begin maart 1999 zijn dochter seksueel had 'bevredigd', zijn eigen aanduiding voor verkrachting. Een keer of twintig was dat gebeurd, schatte hij zelf. En ja, eenmaal had hij zich doorzijn dochter la ten bevredigen; met de mond. Dat was waar hij zich achteraf het diepste voor schaamde. Reden voor verdere aardse boetedoening zag de zesenvijftigjarige verdachte man echter niet. Zijn bekentenis viel namelijk binnen vrij exacte begrenzingen in de tijd. Op die manier viel het seksueel misbruik van zijn dochter in de periode dat zij volgens de Nederlandse wet meerderjarig was. Dat kwam mooi uit. Het bood hem de gelegen heid voor de rechtbank een troebel vertoog te houden over begrippen als genade, verge ving en stra fEen redenering die hem bracht tot de slotsom dat hij niet voor een sanctie in aanmerking kwam, aangezien wat hij met zijn dochter deed niet binnen de termen van het strafrecht viel. Alle beschuldigingen die betrekking hadden op de lange periode vóór de meerderjarigheid van het meisje wees hij als verzonnen van de hand. Voorbijgaand aan het feit dat de afstand tussen het publie ke leven en religie sinds jaar en dag door de wetgever wordt vergroot, vermengde hij op een duistere en onzindelijke manier aardse en goddelijke wetten; wereldse regels en op godsdienst stoelende moraal. Zijn beweegredenen daarvoor zijn moeilijk te doorgronden. Het is niet aannemelijk dat hij zijn kerkelijke achtergrond als veront schuldiging voor zijn daden wilde aanvoe ren. Had hij dat wél gedaan en de redenering gevolgd dat de mores binnen zijn kerkge nootschap leiden tot uitwassen, dan zou hij zijn hele geloofsgemeenschap hebben geïn crimineerd. Binnen die gemeenschap zou daarop, terecht, een furieuze reactie te ver wachten zijn. Groepsverkrachting Het is goed denkbaar dat de verdachte Mid delburger elementen uit zijn religieuze be levingswereld heeft willen benutten om een rookgordijn op te trekken. Voor de recht bank probeerde hij dat ook nog op een ande re manier te doen. Hij deed voorkomen dat de herinneringen van zijn dochter waren in gekleurd doordat zij op haar veertiende jaar het slachtoffer zou zijn geworden van een groepsverkrachting. Officier van justitie A.S. Flikweert daarover: „Verdachte heeft zijn uiterste best gedaan om een zeer gede tailleerde verklaring op papier te krijgen van zijn dochter in een andere zaak, waar hij zelf namens haar aangifte heeft gedaan. Dat hij hierin zo gedreven te werk ging (een ongeloofwaardige verklaring uit zijn doch ter getrokken heeft) - juist ook in een tijd waarin het wel door hem bekende seksueel misbruik plaatsvond - is er een teken van dat de verdacht de aandacht van zichzelf wilde afleiden." De officier zette in zijn requisitoir de ver dachte op een zakelijke manier terug op aarde. Hij achtte, onder meer op grond van uitputtende verklaringen van deskundigen, bewezen dat de Middelburger zijn dochter jarenlang heeft misbruikt. In haar kinder tijd werd ze daarbij bedreigd met dood en hel. Toen ze meerderjarig was vergreep de man zich aan zijn dochter op momenten dat ze zich niet aan zijn wil kon onttrekken. Ze was psychisch ziek „Ze kreeg aanvallen", zei de verdachte man zelf. „Ze ging beneden slapen en ik bleef bij haar om haar te laten voelen, 'ik ben er'. Zo is intimiteit gegroeid en ben ik de grens van het toelaatbare overgegaan. Vierentwintig uur per dag je dochter helpen, dat gaat je niet in je koude kleren zitten." Als 'hulp' kon officier Flikweert het niet zien. „Er is sprake van een zeer lange perio de van seksueel misbruik. De gevolgen voor het slachtoffer zijn bepaald desastreus te noemen. Haar leven is vernield." Ook Flik weert nam een religieuze component op in zijn betoog. Hij echter koos daarbij voor een terughoudende toon. Hij duidde aan dat het 'Eert uw vader en uw moeder' voor de vader en de dochter een overbekende leefregel is uit de Tien Geboden. „Het vaderlijk gezag verwijst bovendien op enige manier naar het goddelijk gezag, althans behoort daar een afstraling van te zijn. Daarbij komt dat verdachte in eigen kring een gezagsdrager was: jarenlang gemeenteraadslid, adjunct directeur van een school voor voortgezet onderwijs en - dat vooral - jarenlang ouder ling in de kerkelijke gemeente. Die combi natie maakt dat sprake is van een extra zware verantwoordelijkheid als vader in het gezin." Waarna Flikweert een psycholoog citeerde, die tot de conclusie was gekomen dat sprake was van een gekwadrateerd drama. „Voor het slachtoffer ondermijnt dit niet alleen het vertrouwen in zichzelf en de medemen sen, doch tevens dreigt daardoor de gods dienst tot een 'tollend kompas' te worden, dat onbruikbaar is voor het doel waarvoor het bestemd is: perspectieven in het leven te bieden." Een eis van vijf jaar gevangenisstraf volgde. De verdachte sprak van een raadsel. En zei dat hij voortdurend in gebed is om ge nezing voor zijn dochter. „Uit en in genade." De rechter wijst volgende week woensdag vonnis. A.J. Snel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 29