Steeds vaker in de portemonnee gepakt Regeren via prijsbeleid BB tegen het Rode Gevaar 27 zaterdag 9 december 2000 Den Haag heeft een nieu we hobby: prijsbeleid. Op steeds meer terreinen probeert de overheid de cal culerende burger via heffin gen en premies tot ander gedrag te bewegen. Zo vergroent en verfrist het be lastingsysteem, strooit de overheid met kortingen op zuinige vaatwassers, ijskas ten en c.v.-ketels en staan tol- en kilometerheffing in de steigers. Maar de vraag is of het allemaal veel uithaalt. Hoogleraar Stevens: „Naar mate we met zijn allen rijker worden, zijn steeds ruigere maatregelen nodig om het gewenste resultaat te boe ken." Nieuws van de laatste paar dagen. Zuinige auto's moe ten tweeduizend gulden goed koper worden; ideetje van de PvdA. Er komt een hogere kor ting op zonneboilers; voorstel van het ministerie van economi sche zaken. Zwavelarme diesel wordt voor iedereen acht cent per liter goedkoper. Al iets lan ger bekend:de ecotax gaat per 1 januari weer omhoog. Minister Borst (volksgezondheid) wil de accijns op frisdrank verlagen, die op alcohol verhogen. Pre mier Kok omarmt het voorstel als 'een verfrissing van de ac cijns'. Financiën bezweert: be leggen in natuur en kunst blijft fiscaal aantrekkelijk. De overheid sleutelt en knutselt aan de prijzen als nooit tevoren. Wenselijk gedrag van de bur gers wordt beloond met pre mies. Wie bij zijn aankopen het milieu ontzietrekent bij de kas sa honderden, soms duizenden guldens minder af. Maar wie het milieu belast moet de porte monnee trekken volgens het principe 'de vervuiler betaalt'. De grootste particuliere vervui ler - de auto - wordt helemaal in de tang genomen. Het bezit wil de overheid goedkoper maken door verlaging van de wegenbe lasting. Het gebruik duurder, eerst via tolpoortjes, later via kilometerheffing. Ambtenaren en politici in Den Haag rekenen zich suf. Welke heffingen en premies leiden tot het gewenst effect? En wat zijn de gevolgen voor de koop kracht? Het duurder maken van energie mag er niet toe leiden dat bejaarden met alleen een pensioen in een tochtige woning hun gasrekening niet meer kun nen betalen. Maar het verlagen van de belastingen, mogelijk dankzij de inkomsten uit de eco tax, mag het inkomen van de goed geïsoleerde rijken ook niet te veel opkrikken. Er zijn lastige grensgevallen. Moet het hebben van cruise con trol in de auto wel of niet fiscaal worden gestimuleerd? En is de forse toeslag op de wegenbelas ting voor dieselauto's nog wel te rijmen met de zuinige en be hoorlijk schone dieseltechniek van de laatste jaren? Het minis terie van Vrom breekt zich daar het hoofd over, want begin vol gend jaar moet het wetsvoorstel 'Schoon, stil en zuinig' naar de Tweede Kamer. Gareel Het heeft even geduurd, maar de rijksoverheid denkt inmiddels de zwakke plek van de burger te kennen: zijn portemonnee. De cennia lang werden belastingen en premies geheven voor een re latief overzichtelijk doel: inko mensherverdeling, sociale ver zekering en vooral het vullen van de schatkist. Voor het in het gareel houden van de bevolking was er wet- en regelgeving. Maar zo overzichtelijk is het niet meer. De overheid deed een stap terug, de calculerende bur ger wist zich steeds beter aan de ordenende hand van het rijk te onttrekken. Zo werd een subtie ler alternatief geboren: de prijs- prikkel. De Rotterdamse hoogleraar fis cale economie L. Stevens: „De overheid slaagt er steeds slech ter in het gedrag van de burgers via ge- en verboden te beïnvloe den. Dus probeert men nu de samenleving te sturen via de fis caliteit. Maar dat heeft een be langrijke schaduwkant. Je zegt in feite tegen de burgers: laat je gedrag bepalen door je porte monnee. Doe dat wat je zelf fi nancieel het best uitkomt. Het leidt tot politieke onverschillig heid. De burger pakt de zakja- panner en vergeet waar de be lastingen eigenlijk voor bedoeld Prijsverhogingen van sigaretten hebben het aantal rokers niet verminderd. De overheid strooit met kortingen op zuinige vaatwassers. waren: voor het financieren van het algemeen nut. Je betaalt be lastingen voor de samenleving die we met zijn allen willen. Dat ideaal komt onder druk." Volgens Tweede-Kamerlid Kees Vendrik (GroenLinks) kan de overheid moeilijk anders. De Europese interne markt legt de Nederlandse staat aan banden. „Het zou natuurlijk het eenvou digste zijn om vuile en verspil lende c.v.-ketels en benzineslur- pende auto's gewoon te verbie den. Maar dat mag van Brussel niet. Daardoor kun je nu nog ke tels met de techniek van de jaren zestig kopen, geïmporteerd uit Oost-Europa. Om hoogrende mentsketels toch aantrekkelijk te maken, worden ze gesubsidi eerd en wordt tegelijkertijd het aardgas via de ecoheffing duur der gemaakt." Dit belonen en straffen van bur gers heeft zijn eigen Haagse lo gica. Heffingen mogen niet wor den opgelegd om de schatkist te spekken, legt PvdA-fiscalist Ferd Crone uit. „De opbreng sten moeten in hun geheel weer naar de burger worden terugge sluisd in de vorm van belasting verlaging, subsidies en positie ve prikkels. Bovendien kun je beter heffingen leggen op din gen die je niet wilt, zoals roken, dan op dingen die je wel wilt, zo als werken." Wat Crone betreft mogen hef fingen verder alleen worden in gevoerd als de burger een alter natief heeft. ..Brandstof mag je duurder maken omdat mensen hun huizen kunnen isoleren, zuinige ketels kunnen kopen en de auto voor korte ritten kunnen laten staan. Tegelijkertijd in vesteren we in alternatieven, zoals een beter openbaar ver voer." Deze Haagse logica heeft in middels flinke geldstromen op gang gebracht. Het paarse kabi net incasseert vijf miljard gul den uit allerlei milieuheffingen. Dat geld wordt - ook bij de ko mende belastingherziening - weer teruggegeven in de vorm van lagere lasten op arbeid. Voor milieusubsidies alléén al is volgend jaar 500 miljoen be schikbaar. In Den Haag twijfelt niemand er aan dat deze bedra gen de komende jaren steeds verder zullen stijgen. Veel overzichtelijker wordt het er allemaal niet op. Blijkens een recent onderzoek begrijpt de ge middelde burger er weinig meer van. De belastingen gaan om hoog én omlaag en Zalm roept dat iedereen er per 1 januari in koopkracht op vooruit gaat. „Volgens een Telegraaf-enquête voelt tachtig procent van de burgers zich genaaid", zegt Ka merlid Vendrik. De koop kracht gaat er echt op vooruit, maar het is lastig uit te leggen. Er wordt snel geprotesteerd als de belastingen omhoog gaan. maar tegelijkertijd willen wei nig mensen weten hoe het echt zit. Als het onderwerp fiscus ter sprake komt, zie je de mentale luiken meteen dichtgaan." Prijsbeleid Centrale vraag is: leidt het mas seren van de portemonnee van de burgers ook tot het gewenste resultaat? PvdA-milieuminister Jan Pronk wees er in de marge van de mislukte klimaatconfe rentie op dat de overheid wel erg veel kaarten op het prijsbeleid zet. Als de burger zich te weinig van alle heffingen en premies foto Robin Utrecht/GPD aantrekt, kan Nederland vol gens Pronk de in klimaatver dragen beloofde terugdringing van de C02-uitstoot wel op zijn buik schrijven. Hetzelfde geldt de tolpoortjes en het rekening rijden. Als de automobilist die negeertstaat over een paar jaar heel Nederland in de file. Prijsprikkels werken soms, maar lang niet altijd, is de over tuiging van Peeter Verlegh, uni versitair docent consumenten gedrag te Rotterdam. „Consu menten letten op het prijskaart je bij het maken van een keuze, dat is duidelijk. In beginsel is het duurder maken van een pro duct dus een goede manier om het gebruik terug te dringen. Maar er spelen ook andere fac toren. Neem imago en uitstra ling. Nederlanders drinken meer Coca Cola dan 3ES-cola bijvoorbeeld, hoewel het twee de merk toch een stuk goedko per is. Gewoontevorming drukt ook een zwaar stempelWie al tijd zijn kinderen met de auto naar school brengt, zal niet zo maar de fiets pakken als benzi ne twee cent duurder wordt. Mensen kiezen bijna blinde- foto Hans van Weel/GPD lings voor voortzetting van in gesleten gedrag." PvdA'er Cro ne gelooft nog heilig in het prijs beleid, mits verstandig toege past. „Je hoort soms beweren dat de prijsverhogingen op ro ken en autorijden niets hebben uitgehaald, want we roken nog steeds en staan nog steeds met zijn allen in de file. Maar dan vergeet men dat het autorijden al dertig jaar niet meer dan tien procent van het inkomen kost. De prijsstijging is dus ingehaald door de inkomensstijging. Rela tief is ook het roken weinig duurder geworden. De jeugd rookt al veel, maar als sigaret ten nog maar een knaak per pakje zouden kosten rookte ze zich helemaal gek." GroenLinkser Vendrik heeft zijn twijfels. „Heffingen wer ken, als je ze maar hoog genoeg maakt. Maar ik heb bedenkin gen bij de wildgroei aan subsi dies, het gefrut op de vierkante millimeter wat je daar soms ziet. Daar zijn we gewoon geld aan het weggooien." Doorgeschoten Hoogleraar Stevens, een van de geestelijke vaders van de groot scheepse belastingherziening die per 1 januari in werking treedt, meent dat Den Haag bij het gesleutel aan de prijzen is doorgeschoten. Hij vreest dat belasting te pas en te onpas wordt ingezet voor allerlei kort ademige beleidsdoelen. Het re sultaat is ingewikkelde detail lering en een verdwijnend besef dat belastingheffing iets met een rechtvaardige lastenverde ling te maken heeft. „Neem de verfrissing van de ac cijnzen die Borst heeft aange kondigd. Denkt zij nu echt dat we meer fris gaan drinken om dat het een dubbeltje goedkoper wordt? Tegenwoordig wordt het prijs- en fiscaal beleid overal op losgelaten. Nederland stimu leert zelfs de filmindustrie via de fiscus. Waarom gebeurt dat niet gewoon via de begroting van Rick van der Ploeg?" De snel toenemende welvaart in Nederland dreigt volgens Ste vens wel het prijsbeleid van de overheid te ondergraven. De honderdduizenden automobi listen met een lease wagen en tankpasje van de zaak maken zich geen zorgen over de benzi neaccijns. Echt vermogende Nederlanders zal het gemani- puleer met prijzen ook worst zijn. „Naarmate wij met zijn allen rijker worden, zijn steeds ruige re prijsmaatregelen nodig om resultaat te boeken. Uiteinde lijk kan dit leiden tot een twee deling in de samenleving. Ge wone burgers die echt moeten plussen en minnen, tegenover hele volksstammen die het zich financieel kunnen veroorloven zich niets van de heffingen aan te trekken." Paul Koopman en Peet Vogels Verbruik elektriciteit en aardgas 1990-1999 Verbruik huishoudens per woning Elektriciteit Aardgas 115,1 j '90 '91 '92 '93 '94 '95 '96* '97 '98 '99 1996 invoering ecotax Rokers en tabaksaccijns Jaar Opbrengst tabaksaccijns in gul dens rokers niet rokers 1 1993 1__ 2.7 miljard 37 63 1994 j 2.8 miljard 37.7 62.3 1995 3,0 miljard 37.3 62,7 1996 r 2,9 miljard 37 63 ui 1"? 1C 2.9 miljard 36.6 63.4 1 1998 r~ 3,0 miljard 37.1 62.9 1999 3,5 miljard 36.4 63.6 O Een pakje sigaretten 25 stuks kostte in 1995 gemiddeld tl 5,50 In -99II6 .95 3 I Accijns op benzine en het aantal gereden kilometers Jaar Accijns per liter ongelood Gemiddeld aantal gereden kilometers personen auto's per jaar 1993 0,97 16.550 1994 1,08 1995 1,08 1996 16.270 J 1997 1,12 (januari) 1,23 (juli) 16.550 O Het is nu nauwelij ks nog voor te stellen, maar aan het be gin van de jaren vijftig leefden veel Nederlandse politici met een grote angst voor het com munistische gevaar. De burger moed van de Nederlandse be volking moest gemobiliseerd worden. Zo werd in 1952 de or ganisatie Bescherming Bevol king oftewel de BB geboren. Die moest het Nederlandse volk voorbereiden op een eventuele aanval van de toenmalige Unie van Socialistische Sovjet Repu blieken. In de jaren die de aanloop tot de Tweede Wereldoorlog vormden was men te argeloos geweest. Nederland was in mei 1940 in een paar dagen onder de voet gelopen. De bevolking had wei nig burgerlijke moed getoond, veel minder althans dan de Brit ten. De Britten hadden onder lei ding van hun premier Churchill - die zijn volk de overwinning in het vooruitzicht stelde, maar niet zonder opofferingen die 'bloed, zweet en tranen' zouden vergen - burgerkorpsen ge vormd die op het hoogtepunt van de Tweede Wereldoorlog 200.000 mensen telden. Historicus Bart van der Boom (36) beschrijft in bijna 400 blad zijden opkomst en ondergang van de BB tussen 1952 en 1983, onder de titel Atoomgevaar? Dan zeker BB. Paranoïde Hij schetst hoe paranoïde de sfeer in politiek Den Haag begin jaren vijftig ten opzichte van de communisten was. Die waren overigens niet alleen m het oost- blok te vinden, maar ook nog volop in Nederland zelf. Mede op grond van hun houding in de Tweede Wereldoorlog konden de communisten en hun partij CPN hier destijds op ongeveer tien procent van de kiezers reke nen. Een commissie onder leiding van de secretaris-generaal van het ministerie van Algemene Zaken mr. C.L. Fock, maakte een geheim draaiboek 'voor het geval de Russen zouden komen' De commissie opereerde onder de oer-Nederlandse schuilnaam 'Jansen'. En wat beval Jansen aan? 'In geval van een Russische inval zouden zo veel mogelijk Nederlandse communisten en landverraders gedood moeten worden zonder vorm van pro ces'. De toenmalige minister president Drees wilde daar ech ter niet van weten. Van der Boom noemt Drees één van de weinige politici die zeer sceptisch stond tegenover de BB'Waarom toch die angst? Wij maken de mensen zo nog angsti ger', aldus de minister-presi dent. Waar Drees ook voor waakte is dat de propaganda voor de BB via directe over- heidskanalen tot de bevolking kwam. Er kwam een aparte stichting die de voorlichting over de BB ter hand nam. De BB ging geld kosten en verg de een verhoging van het defen siebudget. Daar moesten de geesten rijp voor gemaakt wor den. Er werd voor dat doel een propagandafilm ingezet met de titel 'Wij leven vrij'. De hoofdre dacteuren van de Nederlandse dagbladen - dat waren er in 1952 nog zo'n tachtig - werden ontboden. Zij kregen op het hart gedrukt aan het enthousiasme ren van de bevolking voor de BB mee te werken en dat deden ze voor het merendeel ook. Binnen enkele maanden werden in de Nederlandse kranten maar liefst 2200 positieve artikelen over de BB gepubliceerd. Blokhoofd Streefgetal was 260.000 vrijwil ligers voor de BB. Een merk waardig hoog aantal, in aan merking genomen dat de als voorbeeld dienende burger korpsen in het vier maal zoveel inwoners tellende Groot-Brit- tannië maximaal 200.000 men sen geteld heeft. Nederland werd tussen 1952 en 1983 be zaaid met een net aan BB-pos- ten. Iedere wijk kreeg z'n 'blok hoofd' met een herkenbaar bordje op de deur. In 1983 was het Hans Wiegel die als minister van binnenlandse zaken de BB formeel ten grave droeg. Officieel heette het dat 'de noodzakelijke taken' door andere instanties als de brand weer en het Rode Kruis zouden worden overgenomen. Het 'rode gevaar' uit het Oosten was ook n de hoofden van de Haagse po litici definitief geweken. De bij na duizend beroepsmedewer kers en nog enige tienduizenden overgebleven vrijwilligers wer den bedankt. Zelf ervoeren ze het veelal als een kil aan de dijk zetten. Van het triomfantelijke trompetgeschal waarmee de BB in 1952 aangekondigd werd was nog slechts een schrille naklank over. Bert van Nieuwenhuizen Bart van der Boom: Atoomge vaar? Dan zeker BB - SDU-uit- gevers Den Haag, 400 pag„ pa perback, 55,-.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 27