PZC bladvulling Steve Mokone wordt weer even de held van Heracles 26 RUDEN RIEMENS Zwarte Meteoor van Tom Egbers in de bioscoop zaterdag 9 december 2000 FOTOGRAFIE Steve Mokone (tweede van rechts) bezocht zijn oude club Heracles. foto Dinand Buisman Tom Egbers tijdens opnamen voor Studio Sport in Marseille. foto Marcel Antonisse/ANP Dat Cruijff het liefst met mij samenwerkt, is het grootste compliment dat je me kunt maken, zegt Tom Egbers (42), presentator van Studio Sport. Volgende week gaat de film De Zwarte Meteoor, gebaseerd op het boek dat Egbers schreef over de zwarte voetballer Ste ve Mokone, in première. Heracles, met de klemtoon op de tweede let tergreep. Vroeger kreeg hij tientallen brieven overal vandaan - behalve uit Twente - dat hij de naam verkeerd uitsprak en dat de klemtoon op de eerste lettergreep moest liggen. 'Meneer Egbers heeft vast niet op het gymnasium geze ten'was de algemene teneur. Hij heeft het uit gezocht, zelfs een boek van Erasmus er op na geslagen, maar het is toch echt zoals hij het zegt. Het is nog steeds zijn club en het zal dat ook tot zijn laatste snik blijven. „Waar ter wereld ik ook ben, het eerste waar ik naar kijk als ik een Nederlandse krant te pakken krijg, is hoe He racles heeft gespeeld. Wat Ajax en Feyenoord hebben gemaakt, zal me dan worst wezen. „Heracles", schatert hij, „dat waren lovable losers. Ik heb daar zo'n fantastische jeugd ge had. Ik ben daar ook gevormd. Want vergis je niet, er waren goede trainers. Jan Morsink, Klaas Westerhuis, Jan Verhaart, Joop Brand. Jan Morsink leerde je hoe je de veters in je schoenen moest doen. Niet kruiselings, maar over dwars, want in het geval van een gebro ken enkel konden ze de veters gemakkelijker doorknippen." - Je collega's bij Studio Sport doen niet lullig datje zo met Heracles dweept? „Nee, hoor. Althans ik merk er niks van. Zou den ze dat wel doen, dan zou me dat alleen maar fanatieker maken, Theo Reitsma is voor Telstar. En Mart Smeets is voor zichzelf." Als jochie wilde hij maar één ding: linksbuiten van Heracles worden. Maar hij bracht het niet verder dan een wedstrijd in het tweede. Speel de met onder anderen Wim Meijer. „Wim Meij er was de Willy Dullens van zijn tijd. Een le gendarische jongen. Trainers die naar hem kwamen kijken, hadden nog nooit zoiets ge zien. Die jongen kreeg op het veld een hersen bloeding. Pats boem dood. Zeventien jaar. Zijn naam komt terug in de film. De medespe lers van Steve Mokone dragen allen namen van jongens met wie ik in het pupillenelftal van Heracles heb gespeeld." Zijn eigen voetbalcarrière werd door hem zelf gesmoord, omdat hij zoveel andere dingen ook leuk vond om te doen, maar ook door de oom van Johan Cruijff. Hij was 15 en geselecteerd voor het Twentse jeugdelftal, dat een testwed strijd in het Veldwijk-stadion in Hengelo zou spelen. „Bij de warming-up was er voor twin tig spelers één bal en daar pielde de trainer mee. Ik riep: 'He, geef die bal eens hier'. Dat soort brutaliteit was hij kennelijk niet ge wend. 'Van welke vereniging ben jijvroeg hij 'Van Heracles'. 'Oh, dat verklaart alles. Jij be gint op de bank." Journalistiek De journalistiek leek hem wel wat - 'onder geen beding een baan van negen tot vijf' - en hij solliciteerde zich ongans, maar kwam ner gens aan de bak. Uiteindelijk kon hij terecht bij 'Twente Intiem', eenhuis-aan-huisblad met een populaire inslag. Zijn eerste interview was met Theo Laseroms, de trainer van Hera cles. Hij vertrok na zeven maanden, want hij wilde naar de School voor Journalistiek in Utrecht en dan met name de afdeling televisie. Koos Postema, gecommitteerde bij zijn eindexa men, vroeg hem vanwege zijn interesse voor sport en zijn mooie stem voor het radiopro gramma Langs de lijn, maar hij weigerde. „Postema verklaarde me voor gek. Hij had ge lijk. Ik kreeg nota bene een vaste baan aange boden in een tijd dat er nauwelijks werk was. Maar ik wilde zo graag bij de tv." Twee weken later belde Kees Boerhout, de baas van Studio Sport, hem na een tip van Pos tema voor de functie van presentator. „Krank- zinnig natuurlijk dat je vanuit het niets wordt gevraagd. Ik had op elk voorstel ja gezegd, ook als ze me hadden gevraagd als leerling-redac teur. Ik heb eerst stage gelopen bij Het Jour naal. Daar zag ik Rien Huizing en Marijn de Koning in het echt. Grote namen van de tv. Ik durfde bijna niet tegen ze te praten." Hij is nu - even onderbroken door een kort uit stapje naar Veronica - vijftien j aar presentator van Studio Sport, Egbers deelt 'enigszins' de groeiende kritiek dat Studio Sport onderhand saaie, voorspelbare, slaapverwekkende tv is geworden. Een uitzendfabriek, zoiets als Eu rosport, waar te weinig journalistiek wordt gewerkt. Het heeft ook te maken, zegt hij, met de explosieve groei van het aantal uren zend tijd, zonder dat daar extra mankracht tegen over stond. „En zo slecht doen we het nou ook weer niet." Het blijft lange tijd stil na de vraag of hij niet gestreeld is door de opmerking van Johan Cruijff, gedaan in een interview, dat deze het liefst met hem de wedstrijdanalyses doet. „Heeft hij dat echt gezegd? Dat is zo ongeveer het mooiste compliment dat je me kunt ma ken." Maakt er geen geheim van een mateloze bewondering voor Cruijff te hebben, „een van de aardigste mensen die bij Studio Sport wer ken." Toen zijn zoon werd geboren, vertelt hij, stuurde hij alle collega's en medewerkers van Studio Sport, en dus ook Cruijff, een kaartje. „Drie weken later in Turijn, vlak voor het be gin van de wedstrijd Juventus-Ajax - 80.000 mensen op de tribune, driehonderd fotografen langs de lijn - interview ik op het veld Louis van Gaal. Het gesprek is klaar. Opeens is er op winding. De zee fotografen wij kt uiteen. Alsof Mozes met de staf de Rode Zee heeft beroerd. Wie komt er aan? Cruijff. Met een plastic tasje in de hand. 'Hé Tom, je zult wel trots zijn op je zoon, hier heb je een cadeautje.' Ik was er zeer door geëmotioneerd. Verhaallijnen De film De Zwarte Meteoor, gebaseerd op het boek dat hij schreef over de zwarte Zuid-Afri kaanse voetballer Steve Mokone die in het sei zoen 1958-1959 Heracles kampioen maakte, is prachtig geworden, zegt hij. Het is geen pure voetbalfilm. Aan het scenario is een aantal verhaallijnen toegevoegd. Er is veel gefilmd op locatie in Al melo, onder meer op het voormalige Heracles- terrein. De sloop van de tribunes was er speci aal voor uitgesteld. Op zaterdagmiddag 13 mei moesten de opnames van voetbalscènes worden gestaakt omdat een grote donkere wolk de hemel verduisterde. Enschede was ge troffen door de vuurwerkramp. Over de sfeertekening in de film is hij nog het meest opgetogen. „Er is heel sterk gelet op de tails, Alles klopt. Echt heel professioneel. Ik had het gevoel dat ik zat te kijken naar het Al melo zoals het was in het jaar dat ik ben gebo ren." Steve Mokone kende hij alleen uit de veelal ly rische verhalen van zijn vader en opa. Een op merkelijke verschijning, een bijzondere voet baller. 'Half Almelo liep uit om hem te zien spelen', 'Heracles won toen altijd', 'Elk schot van hem was raak', waren gevleugelde uit spraken thuis. Door het boek dat hij over hem schreef en nu ook door de film wordt de legen de steeds groter, geeft hij toe. „Maar hij kon natuurlijk wel voetballen. Hij heeft na Hera cles nog bij Torino in de hoogste Italiaanse af deling gespeeld. Daar was hij een sterspeler. Voor mij was Mokone de held uit een onge schreven jongensboek." Rindert Paalman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 26