Idee ontpoldering wint terrein
PZC
Rijk frustreert plannen
Zeeuwse landinrichting
Hele klauterpartij naar praatpaal
Transport kernafval
Dodewaard mag
langs Vlissingen
Beperking visserij
op kuitzieke schol
17
Teruggeven land aan zee ter bevordering van veiligheid
Dief van
champagne
verraadt zich
Uitreiking
Blauwe Vlag
waarschijnlijk in
Brouwershaven
&7L.N Jj Af2_N/|
zaterdag 9 december 2000
door Rinus Antonisse
VLISSINGEN - De mogelijk
heid overtollig water te bergen
door ontpolderen wint lang
zaam maar zeker terrein. Enke
le jaren geleden was vanuit de
Zeeuwse bevolking nog een
overduidelijk 'nee' te horen te
gen het gecontroleerd toelaten
van de zee in bepaalde polders.
Nu de emoties gezakt zijn en
duidelijk is dat aan de veilig
heid niet getornd wordt, keert
het tij. Van de 2600 deelnemers
aan het Zeeland-debat over de
toekomst van de provincie, is 44
procent voor ontpolderen.
Tijdens het provinciale sympo
sium Delta inZicht, vrijdag in
Vlissingen, sprak 62 procent
van de deelnemers zich uit voor
het (tijdelijk) teruggeven van
land aan de zee bij overstro
mingsgevaar (9 procent wil zo
nodig dijken ophogen en blijven
pompen en 29 procent heeft nog
geen mening). „Je ziet dat men
er anders over gaat denken. Als
je maar duidelijke informatie
geeft", constateerde oud-direc
teur Rijkswaterstaat Zeeland.
H. L. F. Saeijs, tevreden. „De
mensen zijn bereid anders te
denken en te handelen als het
nodig is."
VLISSINGEN - Een 20-
jarige Vlissinger is vrijdag
aangehouden op verden
king van de diefstal van
champagne uit een bedrijf
aan de Gildeweg in-zijn
woonplaats.
De voorgaande nacht was
een doos met zes ge
schenkverpakkingen
champagne gestolen.
Vrijdagmiddag bood hi]
de verpakkingen tegen
een veel te lage prijs te
koop aan aan een slijter
•- aan de Hermesweg. Die
vertrouwde het zaakje
niet.
Gedeputeerde L Coppoolse
wees op de problemen die zee
spiegelrijzing, bodemdaling en
onregelmatige rivieraf voeren
zullen veroorzaken. „We moe
ten het water ruimte geven, an
ders neemt het water die zelf",
stelde hij. Ook directeur C. H. R.
Heip van het Nederland Insti
tuut voor Oecologisch Onder
zoek te Yerseke gaf aan dat de
toekomstige veranderingen in
de Delta het noodzakelijk ma
ken anders om te gaan met wa
terberging. „De discussie over
de potpolders zal niet uit de weg
gegaan kunnen worden.
Ontpolderen was maar één van
de vele onderwerpen die tijdens
Delta inZicht de revu passeer
den. Bedoeling was de stuur
groep die een allesomvattende
visie over de Deltawateren gaat
maken, van munitie te voorzien.
In gespreksgroepen kwamen
talrijke suggesties aan de orde,
van de bouw van getijdewonin
gen tot het perforeren van del-
tadammen en -dijken. Meer
voudig ruimtegebruik liep als
een rode draad door de gesprek
ken. En ook het scheiden (zone-
ren) van activiteiten op het
gebied van natuur, recreatie en
industrie (havens).
Eisen
De deelnemers waren ook dui
delijk over de Antwerpse eisen
voor een verdere verdieping van
de Westerschelde. Ruim de helft
(56 procent) vond dat de Wester
schelde een (uniek) natuurge
bied is, dat te allen tijde behou
den moet blijven en 37 procent
meende dat de groei van Ant
werpen niet ten koste mag gaan
van de Zeeuwse veiligheid en
land ervoor opgeven gaat echt te
ver. Maarliefst 73 procent stond
erachter om de waterafvoerpro
blemen van de grote rivieren via
de Delta op te lossen. „Afvoer
mag net als vóór de Deltawer
ken permanent door de Delta
wateren, waardoor geleidelijke
zoet/zout overgangen hersteld
worden."
Bij het ontwikkelen van een vi
sie moet internationaal gedacht
ZIERIKZEE - De gemeente
Schouwen-Duiveland is kandi
daat als locatie voor de jaarlijk
se feestelijkheden rond de
uitreiking van de Blauwe Vlag
aan kwalitatief hoogwaardige
stranden en havens in Neder
land.
De gebeurtenis vindt naar alle
waarschijnlijkheid in de eerste
helft van mei 2001 plaats in
Brouwershaven.
Met de organisatie van de uitrei
king van de Blauwe Vlag is een
investering gemoeid van tien
duizendgulden.
De uitreiking vindt plaats in
combinatie met het zogeheten
NORT-project, het bedrijfsin
terne milieuzorgsysteem 2 voor
jachthavens.
Dit milieuproject wordt door de
provincie Zeeland gesubsidi
eerd.
De havens in Nederland die
meedoen aan het NORT-project
worden automatisch aange
meld voor meedinging naar een
Blauwe Vlag.
De kandidaatstelling van de ge
meente Schouwen-Duiveland is
gebeurd op verzoek van de lan
delijke organisatie.
(Advertentie)
KUNST- EN ANTIEKVEILINGEN
KERSTVEILING
Dinsdag 19 december
in de Schouwburg
te Middelburg
A. I. Verhage
0118-627639
Door de nieuwe barrier zijn de ANWB-praatpalen op de Zeelandbrug lastig te bereiken.
door Famke van Loon
ZIERIKZEE - De ANWB-praatpalen
op de Zeelandbrug, waarmee de we
genwacht in geval van nood kan wor
den ingeschakeld, zijn moeilijker be
reikbaar geworden. Sinds de renovatie
van de brug wordt de rijbaan immers
van het fietspad gescheiden door een
'barrier' van één meter en 15 centimeter
hoog.
De Zeelandbrug ondergaat een grote
renovatie. Zo is de afgelopen maanden
onder meer het wegdek volledig ver
nieuwd en is de vangrail langs beide
kanten van de rijbaan vervangen door
een 'barrier'.
Deze betonnen afzetting zelf is 90 cen
timeter hoog. De gele reling die hier bo
venop gemonteerd werd, maakt het ge
heel nog eens 25 centimeter hoger.
De barrier vormt weliswaar een solide
afzetting tussen de rijbaan en het fiets
pad, maar kan voor automobilisten in
nood een ongemakkelijke hindernis
worden. Want net als voor de groot
scheepse renovatie van de brug zijn de
praatpalen van de ANWB buiten de
leuning bij het fietspad geplaatst. Au
tomobilisten met pech moeten nu over
de barrier klauteren om bij de praat
paal te komen.
Trap
Een onderbreking in de barrier, die als
doorgang voor gestrande bestuurders
zou kunnen dienen, is volgens project
leider C. Steur echter niet de oplossing
voor dit probleem. De functie van de
betonnen band zou daarmee 'teniet
worden gedaan'. Bij de reconstructie
van de Zeelandbrug is daarom gekozen
om over de afzetting heen een soort
overgang in te richten. Om de 95 meter
is de gele reling onderbroken en zijn in
het beton 'inkassingen' gemaakt, die
kunnen dienen als 'trap-treden'. „Geen
optimale situatie, maar onder de om
standigheden de beste oplossing", stelt
Steur.
Naast het feit dat het gebruik van de
overgang een behoorlijke klauterpartij
vraagt, is het aan de bestuurder eerst
deze passages op te sporen. De plaatsen
waar zij over de barrier naar de andere
kant kunnen stappen zijn immers niet
foto Marijke Folkertsma
aangegeven. „Misschien dat we met
verwijzingen naar deze punten hier
meer rugbaarheid aan kunnen geven",
geeft Steur toe. De projectleider voegt
er aan toe dat de overgangen 95 meter
uit elkaar liggen en zodoende altijd
'binnen oogcontact' zijn.
De Schouwse afdeling van verkeersvei-
ligheid-organisatie 3VO kent het pro
bleem van de barrier als opstakel nog
niet.
Voorzitter M. Speelman legt uit dat zij
aan de hand van signalen en meldingen
op onderzoek uitgaan. Naar aanleiding
daarvan besluit de organisatie aldan-
niet actie te ondernemen. „Maar het
lijkt me niet echt veilig als je slecht bij
een praatpaal kunt komen", aldus
Speelman.
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - De Zeeuwse
landinrichtingsplannen drei
gen stil te komen liggen. Verte
genwoordigers van landbouw,
recreatie en natuur in de ver
schillende landinrichtings- en
gebiedscommissies overwegen
hun werkzaamheden neer te
leggen.
Dat gebeurt uit protest tegen
het niet nakomen van financiële
toezeggingen door de overheid.
De vertegenwoordigers van de
landbouw-, recreatie- en na
tuurorganisaties vinden de be
zuinigingen die met name het
ministerie van Landbouw. Na
tuurbeheer en Visserij wil door
voeren, onverteerbaar.
De maat is vol, zeggen Peter de
Koeijer (landbouw) Karien Bo-
lijn (recreatie) en Thijs Kramer
(natuur). Er zijn allerlei afspra
ken gemaakt en toezeggingen
gedaan, en die worden vervol
gens niet nagekomen. Ze vinden
dat het onverkoopbaar is aan de
mensen in de landinrichtings-
gebieden.
„Wat ons betreft is er een punt
bereikt, dat we geen verant
woordelijkheid meer wensen te
dragen voor deze gang van za
ken, als oude toezeggingen niet
gestand worden gedaan."
Over de landinrichtingsplan
nen is een bestuursovereen
komst gesloten. Over de uitvoe
ring dreigt een groot financieel
knelpunt te ontstaan. Het mi
nisterie van LNV stelt minder
geld beschikbaar dan nodig is
om het werk ook daadwerkelijk
uit te voeren. Zoals het er nu
voorstaat kan Zeeland in plaats
van 6,1 miljoen gulden in 2000,
in2001 maar 2,1 miljoen gulden
besteden aan nieuwe plannen.
Ook voor bestaande projecten is
er onvoldoende geld.
Loyaal
De organisaties voor landbouw,
natuur en milieu hebben afgelo
pen jaren loyaal meegewerkt
aan het doorvoeren van een sa
neringsoperatie, om ruimte te
scheppen voor de versnelling
van oude plannen en de realisa
tie van nieuwe projecten in het
landelijk gebied.
Volgens de organisaties heeft
't was 2axv i£uk pre ba&b/£- tzweep m!pe veie wee
imramreurhé- als we pieecwce i/m her -/ateze&raafoaihier wemcte&v i
tz'tr, wow 't (/ast
s" "rrtuseum
worden, betoogde M. P. Wijer
mans van onderzoekinstituut
Alterra „Zet een Europese bril
op. Kijk met alleen naar Zee
land. Denk niet dat je als Delta
de rest van de wereld kunt uit
sluiten Ook Kamerlid J. M.
Geluk hamerde daarop. „We
moeten internationaal gaan
denken en afwegingen maken.
Water denkt ook internatio
naal." Hij noemde het van het
grootste belang dat de Deltaha
vens elkaar niet beconcurreren
maar samenwerking zoeken.
door Adri Klinkenberg
en Maurits Sep
DEN HAAG - De Raad van Sta
te heeft in een voorlopige voor
ziening toestemming gegeven
voor twaalf transporten van
splijtstofstaven van de kerncen
trale in Dodewaard naar de op
werkingsfabriek in Sellafield.
Het eerste transport zal plaats
vinden op 14 december met als
bestemming de haven van Vlis-
singen-Oost. Daar wordt het
nucleaire afval overgeladen in
een Brits schip.
Volgens de Raad van State staat
de noodzaak van het transport
vast nu de centrale in Dode
waard wordt ontmanteld. Al
ternatieven zijn er niet omdat de
opslagplaats van Covra in Bors-
sele niet geschikt is voor de lan
ge staven uit Dodewaard. Over
de bezwaren van Greenpeace
tegen de opwerkingsfabriek
van BNFL in Sellafield zegt de
rechter dat 'in beginsel mag
worden vertrouwd op de toerei
kendheid van de vergunningen
en dat de controle op de nale
ving berust bij de Engelse auto
riteiten".
Greenpeace had om schorsing
van de transport vergunning ge
vraagd. Greenpeace is tegen
stander van de opwerking van
splijtstofstaven dat de fabriek
in Sellafield niet betrouwbaar
is. In oktober wees de Raad van
State het verzoek om schorsing
af dat Greenpeace had inge
diend tegen soortgelijke nucle
aire transporten van Borssele
naar de Franse opwerkingsfa
briek Cogéma.
Op de 14 december doet de rech
ter uitspraak over het verzoek
van de kerncentrale Dodewaard
Greenpeace te verbieden acties
te voeren tegen het transport.
Niet veilig
BNFL, het bedrijf dat het kern-
transport van Dodewaard naar-
Engeland uitvoert, is bereid
voor de volgende transporten
een vergunning aan te vragen
om door Belgische wateren te
mogen. Commissaris van de ko
ningin W. van Gelder vindt de
nu gekozen route vlak onder de
Walcherse kust niet veilig ge
noeg.
Veiligheid is voor BNFL de eer
ste prioriteit, aldus woordvoer-,,
der B. Anderton. En de route via
het Oostgat is veilig, stelt hij.
Anderton wijst er verder op dat
BNFL heeft gekozen voor een
traject waarbij zo weinig moge
lijk landen betrokken zijn.
„Door alleen door Nederlandse
wateren te varen, beperken we
het aantal grenspassages. Om
die reden hebben we geen ver
gunning aangevraagd bij de
Belgische autoriteiten."
Smaller
Van Gelder vindt de route uit
oogpunt van veiligheid echter
niet verstandig. Het Oostgat is
smaller, langer en bochtiger dan
de Wielingen, de andere route
van de Westerschelde naar de
Noordzee. Hij drong er eerder-
deze week op wijzing van de
route aan bij de Nederlandse co
ördinatoren van het transport,
onder wie Rijkswaterstaat Zee
land, de politie Zeeland en de
ministeries van Binnenlandse
Zaken en VROM. Rijkswater
staat heeft een brief klaarliggen
voor Van Gelder waarin een
voorkeur voor de Wielingen
wordt uitgesproken. De brief
zal maandag bijde commissaris
worden bezorgd. De Belgische
scheepvaartbegeleiding liet
dinsdag al weten een voorkeur
te hebben voorde Wielingen.
Hoop
Van Gelder is blij met de reactie
van Rijkswaterstaat. Omdat het
kerntransport al over vijf dagen
plaatsvindt, op donderdag 14
december, denkt hij dat het niet
meer mogelijk is dan al via de
Wielingen te varen. Hij heeft
zijn hoop gezet op het volgende
transport.
In totaal volgen er na donderdag
nog achttien. BNFL-woord-
voerder Anderton zegt dat an
dere routesbespreekbaar zijn,
inclusief één door de Belgische
territoriale wateren.
Het kernafval van de kerncen
trale Dodewaard wordt donder
dag met een speciale container
per trein naar Vlissingen ver
voerd en daar aan boord van de
European Sheerwater getakeld.
Dat schip is volgens BNFL spe
ciaal gebouwd voor kemtrans-
porten en dus volstrekt veilig.
het ministerie van LNV toege
zegd daar tegenover jaarlijks
honderden miljoenen guldens
extra in te zetten. Die belofte
wordt niet nagekomen en daar
door kunnen belangrijke werk
zaamheden niet naar behoren
worden uitgevoerd.
Als de financiële perikelen niet
naar behoren worden opgelost,
dan zullen landbouw, recreatie
en natuur in de Provinciale
Commissie Groene Ruimte geen
advies geven over de program
mering van de landinrichting.
De maatschappelijke organisa
ties voelen er niets voor elkaar
te bestrijden over de verdeling
van geld. Met de vertegenwoor
digers in de landinrichtings- en
gebiedscommissies wordt over
legd 'om ons te beraden over on
ze positie in deze commissies.'
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De visserij op ge
slachtsrijpe. kuitzieke schol in
het voorjaar moet worden be
perkt. Staatssecretaris G. Faber
van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij (LNV) zet zich daar
voor in volgende week op de top
van Europese visserijministers.
Deze ministers praten 14 en 15
december onder meer over een
herstelplan voor de kabeljauw
in de Noordzee, een vissoort
waarmee het erg slecht is ge
steld. Faber wil in het kader van
dat herstelplan de problematiek
van de kuitzieke schol ook aan
de orde stellen. Het beperken
van de kabeljauwvisserij zou
hand in hand kunnen gaan met
het terugbrengen van de visserij
op geslachtsrijpe schol.
Over beperking van de visserij
op kuitzieke schol wordt al ja
ren gesproken. Het zou goed zijn
voor de voortplanting van de
schol en dus voor de scholstand
in de Noordzee. Kuitzieke schol
is bovendien erg mager en wate
rig, wat de vis voor consumen
ten ook minder aantrekkelijk
maakt.
De Tweede Kamer besprak gis
teren met staatssecretaris Faber
de voorstellen van de Europese
Commissie voor de visquota
2001 WD, CDA en SGP pleit
ten voor hogere quota voor schol
en tong, dan Brussel heeft voor
gesteld. WD'er O Vos uitte
daarbij forse kritiek op de bio
logen, die er maar niet in zouden
slagen de visbestanden goed in
beeld te krijgen. Dat leidt, zei
hij, tot onaanvaardbaar grote
schommelingen in hun adviezen
voor de visquota. Zo dreigen de
quota voor schol en tong met 20
procent te worden verlaagd.
Faber wees de kritiek van Vos
van de hand. De Europese visse-
rijministers hebben nogal eens -
de neiging de biologische advie
zen naast zich neer te leggen en
hogere quota vast te stellen.
Biologen merken dat in hun on
derzoeken naar de visbestanden
en komen jaar daarop logi
scherwijs met lagere adviezen,
verklaarde staatssecretaris Fa
ber. Zij zal zich inzetten voor'
hogere quota voor schol en tong.
Faber: „Er is meer ruimte voor
tong- en scholvisserij op de
Noordzee", zei zij. „Ik wil die
ruimte benutten."
(Advertentie)
COR DE JONGE
De sky line van Vlissingen verenigt
moderne functionaliteit, historische
bezienswaardigheid en alles daar
tussenin. Daarom hebben we deze
Zwitserse designkast voor dat unieke
waterfront gezet Hij vertegenwoordigt
in zijn soberheid een pure schoonheid,
die in elke ruimte - nieuw of juist niet -
harmonie schept. Hij is zo flexibel,
dat hij overal past. Hij heeft niet eens
een muur nodig om tegen te leunen.
Eigenlijk is hij een bekroond kunstwerk
met een zee aan bergruimte.
Kees den Herder
"NM Inlerieurstyling
Walcheren
Noordweg 125. Serooskerke, 0118-593030