Idee ontpoldering wint terrein PZC Rijk frustreert plannen Zeeuwse landinrichting Hele klauterpartij naar praatpaal Transport kernafval Dodewaard mag langs Vlissingen Beperking visserij op kuitzieke schol 17 Teruggeven land aan zee ter bevordering van veiligheid Dief van champagne verraadt zich Uitreiking Blauwe Vlag waarschijnlijk in Brouwershaven &7L.N Jj Af2_N/| zaterdag 9 december 2000 door Rinus Antonisse VLISSINGEN - De mogelijk heid overtollig water te bergen door ontpolderen wint lang zaam maar zeker terrein. Enke le jaren geleden was vanuit de Zeeuwse bevolking nog een overduidelijk 'nee' te horen te gen het gecontroleerd toelaten van de zee in bepaalde polders. Nu de emoties gezakt zijn en duidelijk is dat aan de veilig heid niet getornd wordt, keert het tij. Van de 2600 deelnemers aan het Zeeland-debat over de toekomst van de provincie, is 44 procent voor ontpolderen. Tijdens het provinciale sympo sium Delta inZicht, vrijdag in Vlissingen, sprak 62 procent van de deelnemers zich uit voor het (tijdelijk) teruggeven van land aan de zee bij overstro mingsgevaar (9 procent wil zo nodig dijken ophogen en blijven pompen en 29 procent heeft nog geen mening). „Je ziet dat men er anders over gaat denken. Als je maar duidelijke informatie geeft", constateerde oud-direc teur Rijkswaterstaat Zeeland. H. L. F. Saeijs, tevreden. „De mensen zijn bereid anders te denken en te handelen als het nodig is." VLISSINGEN - Een 20- jarige Vlissinger is vrijdag aangehouden op verden king van de diefstal van champagne uit een bedrijf aan de Gildeweg in-zijn woonplaats. De voorgaande nacht was een doos met zes ge schenkverpakkingen champagne gestolen. Vrijdagmiddag bood hi] de verpakkingen tegen een veel te lage prijs te koop aan aan een slijter •- aan de Hermesweg. Die vertrouwde het zaakje niet. Gedeputeerde L Coppoolse wees op de problemen die zee spiegelrijzing, bodemdaling en onregelmatige rivieraf voeren zullen veroorzaken. „We moe ten het water ruimte geven, an ders neemt het water die zelf", stelde hij. Ook directeur C. H. R. Heip van het Nederland Insti tuut voor Oecologisch Onder zoek te Yerseke gaf aan dat de toekomstige veranderingen in de Delta het noodzakelijk ma ken anders om te gaan met wa terberging. „De discussie over de potpolders zal niet uit de weg gegaan kunnen worden. Ontpolderen was maar één van de vele onderwerpen die tijdens Delta inZicht de revu passeer den. Bedoeling was de stuur groep die een allesomvattende visie over de Deltawateren gaat maken, van munitie te voorzien. In gespreksgroepen kwamen talrijke suggesties aan de orde, van de bouw van getijdewonin gen tot het perforeren van del- tadammen en -dijken. Meer voudig ruimtegebruik liep als een rode draad door de gesprek ken. En ook het scheiden (zone- ren) van activiteiten op het gebied van natuur, recreatie en industrie (havens). Eisen De deelnemers waren ook dui delijk over de Antwerpse eisen voor een verdere verdieping van de Westerschelde. Ruim de helft (56 procent) vond dat de Wester schelde een (uniek) natuurge bied is, dat te allen tijde behou den moet blijven en 37 procent meende dat de groei van Ant werpen niet ten koste mag gaan van de Zeeuwse veiligheid en land ervoor opgeven gaat echt te ver. Maarliefst 73 procent stond erachter om de waterafvoerpro blemen van de grote rivieren via de Delta op te lossen. „Afvoer mag net als vóór de Deltawer ken permanent door de Delta wateren, waardoor geleidelijke zoet/zout overgangen hersteld worden." Bij het ontwikkelen van een vi sie moet internationaal gedacht ZIERIKZEE - De gemeente Schouwen-Duiveland is kandi daat als locatie voor de jaarlijk se feestelijkheden rond de uitreiking van de Blauwe Vlag aan kwalitatief hoogwaardige stranden en havens in Neder land. De gebeurtenis vindt naar alle waarschijnlijkheid in de eerste helft van mei 2001 plaats in Brouwershaven. Met de organisatie van de uitrei king van de Blauwe Vlag is een investering gemoeid van tien duizendgulden. De uitreiking vindt plaats in combinatie met het zogeheten NORT-project, het bedrijfsin terne milieuzorgsysteem 2 voor jachthavens. Dit milieuproject wordt door de provincie Zeeland gesubsidi eerd. De havens in Nederland die meedoen aan het NORT-project worden automatisch aange meld voor meedinging naar een Blauwe Vlag. De kandidaatstelling van de ge meente Schouwen-Duiveland is gebeurd op verzoek van de lan delijke organisatie. (Advertentie) KUNST- EN ANTIEKVEILINGEN KERSTVEILING Dinsdag 19 december in de Schouwburg te Middelburg A. I. Verhage 0118-627639 Door de nieuwe barrier zijn de ANWB-praatpalen op de Zeelandbrug lastig te bereiken. door Famke van Loon ZIERIKZEE - De ANWB-praatpalen op de Zeelandbrug, waarmee de we genwacht in geval van nood kan wor den ingeschakeld, zijn moeilijker be reikbaar geworden. Sinds de renovatie van de brug wordt de rijbaan immers van het fietspad gescheiden door een 'barrier' van één meter en 15 centimeter hoog. De Zeelandbrug ondergaat een grote renovatie. Zo is de afgelopen maanden onder meer het wegdek volledig ver nieuwd en is de vangrail langs beide kanten van de rijbaan vervangen door een 'barrier'. Deze betonnen afzetting zelf is 90 cen timeter hoog. De gele reling die hier bo venop gemonteerd werd, maakt het ge heel nog eens 25 centimeter hoger. De barrier vormt weliswaar een solide afzetting tussen de rijbaan en het fiets pad, maar kan voor automobilisten in nood een ongemakkelijke hindernis worden. Want net als voor de groot scheepse renovatie van de brug zijn de praatpalen van de ANWB buiten de leuning bij het fietspad geplaatst. Au tomobilisten met pech moeten nu over de barrier klauteren om bij de praat paal te komen. Trap Een onderbreking in de barrier, die als doorgang voor gestrande bestuurders zou kunnen dienen, is volgens project leider C. Steur echter niet de oplossing voor dit probleem. De functie van de betonnen band zou daarmee 'teniet worden gedaan'. Bij de reconstructie van de Zeelandbrug is daarom gekozen om over de afzetting heen een soort overgang in te richten. Om de 95 meter is de gele reling onderbroken en zijn in het beton 'inkassingen' gemaakt, die kunnen dienen als 'trap-treden'. „Geen optimale situatie, maar onder de om standigheden de beste oplossing", stelt Steur. Naast het feit dat het gebruik van de overgang een behoorlijke klauterpartij vraagt, is het aan de bestuurder eerst deze passages op te sporen. De plaatsen waar zij over de barrier naar de andere kant kunnen stappen zijn immers niet foto Marijke Folkertsma aangegeven. „Misschien dat we met verwijzingen naar deze punten hier meer rugbaarheid aan kunnen geven", geeft Steur toe. De projectleider voegt er aan toe dat de overgangen 95 meter uit elkaar liggen en zodoende altijd 'binnen oogcontact' zijn. De Schouwse afdeling van verkeersvei- ligheid-organisatie 3VO kent het pro bleem van de barrier als opstakel nog niet. Voorzitter M. Speelman legt uit dat zij aan de hand van signalen en meldingen op onderzoek uitgaan. Naar aanleiding daarvan besluit de organisatie aldan- niet actie te ondernemen. „Maar het lijkt me niet echt veilig als je slecht bij een praatpaal kunt komen", aldus Speelman. door Rinus Antonisse MIDDELBURG - De Zeeuwse landinrichtingsplannen drei gen stil te komen liggen. Verte genwoordigers van landbouw, recreatie en natuur in de ver schillende landinrichtings- en gebiedscommissies overwegen hun werkzaamheden neer te leggen. Dat gebeurt uit protest tegen het niet nakomen van financiële toezeggingen door de overheid. De vertegenwoordigers van de landbouw-, recreatie- en na tuurorganisaties vinden de be zuinigingen die met name het ministerie van Landbouw. Na tuurbeheer en Visserij wil door voeren, onverteerbaar. De maat is vol, zeggen Peter de Koeijer (landbouw) Karien Bo- lijn (recreatie) en Thijs Kramer (natuur). Er zijn allerlei afspra ken gemaakt en toezeggingen gedaan, en die worden vervol gens niet nagekomen. Ze vinden dat het onverkoopbaar is aan de mensen in de landinrichtings- gebieden. „Wat ons betreft is er een punt bereikt, dat we geen verant woordelijkheid meer wensen te dragen voor deze gang van za ken, als oude toezeggingen niet gestand worden gedaan." Over de landinrichtingsplan nen is een bestuursovereen komst gesloten. Over de uitvoe ring dreigt een groot financieel knelpunt te ontstaan. Het mi nisterie van LNV stelt minder geld beschikbaar dan nodig is om het werk ook daadwerkelijk uit te voeren. Zoals het er nu voorstaat kan Zeeland in plaats van 6,1 miljoen gulden in 2000, in2001 maar 2,1 miljoen gulden besteden aan nieuwe plannen. Ook voor bestaande projecten is er onvoldoende geld. Loyaal De organisaties voor landbouw, natuur en milieu hebben afgelo pen jaren loyaal meegewerkt aan het doorvoeren van een sa neringsoperatie, om ruimte te scheppen voor de versnelling van oude plannen en de realisa tie van nieuwe projecten in het landelijk gebied. Volgens de organisaties heeft 't was 2axv i£uk pre ba&b/£- tzweep m!pe veie wee imramreurhé- als we pieecwce i/m her -/ateze&raafoaihier wemcte&v i tz'tr, wow 't (/ast s" "rrtuseum worden, betoogde M. P. Wijer mans van onderzoekinstituut Alterra „Zet een Europese bril op. Kijk met alleen naar Zee land. Denk niet dat je als Delta de rest van de wereld kunt uit sluiten Ook Kamerlid J. M. Geluk hamerde daarop. „We moeten internationaal gaan denken en afwegingen maken. Water denkt ook internatio naal." Hij noemde het van het grootste belang dat de Deltaha vens elkaar niet beconcurreren maar samenwerking zoeken. door Adri Klinkenberg en Maurits Sep DEN HAAG - De Raad van Sta te heeft in een voorlopige voor ziening toestemming gegeven voor twaalf transporten van splijtstofstaven van de kerncen trale in Dodewaard naar de op werkingsfabriek in Sellafield. Het eerste transport zal plaats vinden op 14 december met als bestemming de haven van Vlis- singen-Oost. Daar wordt het nucleaire afval overgeladen in een Brits schip. Volgens de Raad van State staat de noodzaak van het transport vast nu de centrale in Dode waard wordt ontmanteld. Al ternatieven zijn er niet omdat de opslagplaats van Covra in Bors- sele niet geschikt is voor de lan ge staven uit Dodewaard. Over de bezwaren van Greenpeace tegen de opwerkingsfabriek van BNFL in Sellafield zegt de rechter dat 'in beginsel mag worden vertrouwd op de toerei kendheid van de vergunningen en dat de controle op de nale ving berust bij de Engelse auto riteiten". Greenpeace had om schorsing van de transport vergunning ge vraagd. Greenpeace is tegen stander van de opwerking van splijtstofstaven dat de fabriek in Sellafield niet betrouwbaar is. In oktober wees de Raad van State het verzoek om schorsing af dat Greenpeace had inge diend tegen soortgelijke nucle aire transporten van Borssele naar de Franse opwerkingsfa briek Cogéma. Op de 14 december doet de rech ter uitspraak over het verzoek van de kerncentrale Dodewaard Greenpeace te verbieden acties te voeren tegen het transport. Niet veilig BNFL, het bedrijf dat het kern- transport van Dodewaard naar- Engeland uitvoert, is bereid voor de volgende transporten een vergunning aan te vragen om door Belgische wateren te mogen. Commissaris van de ko ningin W. van Gelder vindt de nu gekozen route vlak onder de Walcherse kust niet veilig ge noeg. Veiligheid is voor BNFL de eer ste prioriteit, aldus woordvoer-,, der B. Anderton. En de route via het Oostgat is veilig, stelt hij. Anderton wijst er verder op dat BNFL heeft gekozen voor een traject waarbij zo weinig moge lijk landen betrokken zijn. „Door alleen door Nederlandse wateren te varen, beperken we het aantal grenspassages. Om die reden hebben we geen ver gunning aangevraagd bij de Belgische autoriteiten." Smaller Van Gelder vindt de route uit oogpunt van veiligheid echter niet verstandig. Het Oostgat is smaller, langer en bochtiger dan de Wielingen, de andere route van de Westerschelde naar de Noordzee. Hij drong er eerder- deze week op wijzing van de route aan bij de Nederlandse co ördinatoren van het transport, onder wie Rijkswaterstaat Zee land, de politie Zeeland en de ministeries van Binnenlandse Zaken en VROM. Rijkswater staat heeft een brief klaarliggen voor Van Gelder waarin een voorkeur voor de Wielingen wordt uitgesproken. De brief zal maandag bijde commissaris worden bezorgd. De Belgische scheepvaartbegeleiding liet dinsdag al weten een voorkeur te hebben voorde Wielingen. Hoop Van Gelder is blij met de reactie van Rijkswaterstaat. Omdat het kerntransport al over vijf dagen plaatsvindt, op donderdag 14 december, denkt hij dat het niet meer mogelijk is dan al via de Wielingen te varen. Hij heeft zijn hoop gezet op het volgende transport. In totaal volgen er na donderdag nog achttien. BNFL-woord- voerder Anderton zegt dat an dere routesbespreekbaar zijn, inclusief één door de Belgische territoriale wateren. Het kernafval van de kerncen trale Dodewaard wordt donder dag met een speciale container per trein naar Vlissingen ver voerd en daar aan boord van de European Sheerwater getakeld. Dat schip is volgens BNFL spe ciaal gebouwd voor kemtrans- porten en dus volstrekt veilig. het ministerie van LNV toege zegd daar tegenover jaarlijks honderden miljoenen guldens extra in te zetten. Die belofte wordt niet nagekomen en daar door kunnen belangrijke werk zaamheden niet naar behoren worden uitgevoerd. Als de financiële perikelen niet naar behoren worden opgelost, dan zullen landbouw, recreatie en natuur in de Provinciale Commissie Groene Ruimte geen advies geven over de program mering van de landinrichting. De maatschappelijke organisa ties voelen er niets voor elkaar te bestrijden over de verdeling van geld. Met de vertegenwoor digers in de landinrichtings- en gebiedscommissies wordt over legd 'om ons te beraden over on ze positie in deze commissies.' door Harmen van der Werf DEN HAAG - De visserij op ge slachtsrijpe. kuitzieke schol in het voorjaar moet worden be perkt. Staatssecretaris G. Faber van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV) zet zich daar voor in volgende week op de top van Europese visserijministers. Deze ministers praten 14 en 15 december onder meer over een herstelplan voor de kabeljauw in de Noordzee, een vissoort waarmee het erg slecht is ge steld. Faber wil in het kader van dat herstelplan de problematiek van de kuitzieke schol ook aan de orde stellen. Het beperken van de kabeljauwvisserij zou hand in hand kunnen gaan met het terugbrengen van de visserij op geslachtsrijpe schol. Over beperking van de visserij op kuitzieke schol wordt al ja ren gesproken. Het zou goed zijn voor de voortplanting van de schol en dus voor de scholstand in de Noordzee. Kuitzieke schol is bovendien erg mager en wate rig, wat de vis voor consumen ten ook minder aantrekkelijk maakt. De Tweede Kamer besprak gis teren met staatssecretaris Faber de voorstellen van de Europese Commissie voor de visquota 2001 WD, CDA en SGP pleit ten voor hogere quota voor schol en tong, dan Brussel heeft voor gesteld. WD'er O Vos uitte daarbij forse kritiek op de bio logen, die er maar niet in zouden slagen de visbestanden goed in beeld te krijgen. Dat leidt, zei hij, tot onaanvaardbaar grote schommelingen in hun adviezen voor de visquota. Zo dreigen de quota voor schol en tong met 20 procent te worden verlaagd. Faber wees de kritiek van Vos van de hand. De Europese visse- rijministers hebben nogal eens - de neiging de biologische advie zen naast zich neer te leggen en hogere quota vast te stellen. Biologen merken dat in hun on derzoeken naar de visbestanden en komen jaar daarop logi scherwijs met lagere adviezen, verklaarde staatssecretaris Fa ber. Zij zal zich inzetten voor' hogere quota voor schol en tong. Faber: „Er is meer ruimte voor tong- en scholvisserij op de Noordzee", zei zij. „Ik wil die ruimte benutten." (Advertentie) COR DE JONGE De sky line van Vlissingen verenigt moderne functionaliteit, historische bezienswaardigheid en alles daar tussenin. Daarom hebben we deze Zwitserse designkast voor dat unieke waterfront gezet Hij vertegenwoordigt in zijn soberheid een pure schoonheid, die in elke ruimte - nieuw of juist niet - harmonie schept. Hij is zo flexibel, dat hij overal past. Hij heeft niet eens een muur nodig om tegen te leunen. Eigenlijk is hij een bekroond kunstwerk met een zee aan bergruimte. Kees den Herder "NM Inlerieurstyling Walcheren Noordweg 125. Serooskerke, 0118-593030

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 17