Speelse Mariken sprankelt Prousts wereld onttrekt zich aan de Charlie's Angels giechelen erg veel Horror in 't Beest Met knipoog naar Homeros 6 tlm 12 december VLISSIIMGEIM Cine City (Belbios 0900-9363) O Brother, where art thou. Do.t/m di. 19 en 21.45 u.; Babs. Do. t/m di. 13.45,16.15 en 19.15 u.; Kabouter Plop. Do. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Mariken. Do. t/m di. 13.45 u.; TheGrinch (Engels). Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 16.15,19.00 en 21.45 u.; The Grinch (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Charlie's Angels. Do.t/m di. 13.45,16.15, 19.00 en 21.45 u., za. ook om 24 u.; Dinosaur (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Dinosaur (Eng.). Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., do. 13.45,16.15 en 19u.,vr. 19 u., za. 16.15 en 19 u.,zo.t/m di. 13.45,16.15 en 19 u.; Shaft. Wo. 13.45, 16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 19 en 21.45 u., za. ookom 24 u.; Nurse Betty. Wo. 21.45 u.; The Cell. Wo. 19 en 21.45 u., do.t/m di. 21.45 u., za. ookom 24 u., What Lies Beneath. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., do.t/m di. 19 en 21.45 u., ma. niet om 21.45 u.; Snatch. Wo. t/m di. 21.45 u.; Nutty Professor 2. Wo. 13.45 en 16.15 u.; Coyote Ugly. Wo. 19 u., Wilde Mossels. Wo. 16.15 en 19.15 u.; Chicken Run (Ned.). Wo. 13.45 u.; Sneak Preview. Ma. 21.45 u.; The Blair witch Project 2. Za. 24 u. MIDDELBURG Schuttershoftheater (0118613482) The Virgin Suicides. Wo. 20 u., do. 19 u., vr. en za. 19.30 u.; Lek. Do. 21 u., zo. 14 u.; Le temps retrouvé. Vr. en za. 22 u.; Banshun. Ma. 20 u. HULST De Koning (0114 312 030) Charlie's Angels. Do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45, 16.15 en 20 u., ma. en 20 u.; The Grinch Wo. 14 en 20 u., vr. 19.15 u., za. 14 en 19.15 u., zo. 13.45 en 16.15 u.; Under Suspicion. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. t/m di. 20 u.; Dinosaur. Wo. 14. u.,vr. 19.15u.,za. 14en 19.15u., zo. 13.45 en 16.15 u.; Shaft. Wo. en do. 20 u., vr. enza. 19.15en 22 u.,zo. 13.45,16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; The Cell. Wo en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. t/m di. 20 u.; What Lies Beneath. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. t/m di. 20 u.; Pokémon 2. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u.; Coyote Ugly. Wo. en do. 20 u„ vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u. GOES 't Beest (0113 228142) American Psycho. Do. 20.30 u. Crash. Vr. 20.30 u. Gemini. Vr. 23 u. Dellamorte dellamore. Za. 20.30. Re-animator. Za. 23 u. (Engelstalig) Return of the living dead III. Zo. 15 u. Tetsuo II: Body Hammer. Zo. 18 u. (Engels ondertiteld) Henry: Portrait of a serial killer. Zo. 20.30 u. TERIMEUZEIM Porgy Bess (0115-613293) In the soup. Wo. 20 u. BERGEN OP ZOOM Cinemactueel (0164 254 886) Plop in de wolken. Za. 14 u., zo. 14 en 16.15 u.; Charlie's Angels. Do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.15, 18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; The Grinch. Wo. 14 u., do. 20 u., vr. 18.45 u., za. en zo. 14en 18.45 u.; Dinosaur (Ned.). Wo. 14, vr. 18.45 u., za. 14en 18.45 u., zo. 14 en 16.15 u.; The Skulls. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 21.30 u.; The Cell. Wo. 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo. 18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Nutty Professor 2. Wo. 14 en 20 u.; Sneak Preview. Do. 20 u.; Vatel. Ma. 20.30 u.; Kadosh. Di. 20.30 u. Roxy (0164 233 434) Plop in de wolken. Wo., za. en zo. 14 u.; Charlie's Angels. Do.20u.,vr. enza. 18.45en21.30u.,zo. 16en20 u., ma. en di. 20 u.; The Blair Witch Project 2. Wo. 20 u.; Dinosaur (Ned.). Wo. 14u.,vr. 18.45u.,za. 14en 18.45u.,zo. 14en 16 u.; What Lies Beneath. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo. t/m di. 20 u. woensdag 6 december 2000 Nederlanders voelen zich weinig aangetrokken tot Neder landse films. De hoop die thans toch voor de nationale cine ma glorend is, wordt minder veroorzaakt door de kapitalen die via speciale belastingmaatregelen in de filmindustrie worden gepompt, maar door de inspanningen van een paar producenten om met hoogwaardige jeugdfilms juist dat deel van het publiek te bedienen dat van vooroordelen geen last heeft. Na 'Abeltje' en 'Kruimeltje' wordt voor het derde ach tereenvolgende winterseizoen een kinderfilm uitgebracht van opmerkelijke kwaliteit: Mariken. Kluizenaar Het meisje Mariken (Laurien van den Broeck) was als vonde ling langs de weg aangetroffen door kluizenaar Archibald (Jan Decleir) die haar onder zijn hoe de nam en opvoedde met het wijze inzicht om elke dag de voeten te wassen, geitemelkse pap te eten en in een boek te le zen. Met die laatste capaciteit diende het kind niet te koop te lopen, want geletterdheid gold als verdacht onder middeleeu wers die nogal gauw ergens de hand van de duivel in meenden te herkennen. Op een dag dat Archibalds geit door een hongerige passant blijkt te zijn verorberd, besluit Mariken naar de stad te trekken om op de markt een nieuwe geit te gaan halen. Dat je die dient te kopen en dat daar geld voor no dig is, dat weet ze allemaal niet. Onderweg belandt ze nog even in gevangenschap bij een valse oude vrouw (Dora van der Groen) die ook nog een neefje aan de ketting heeft liggen. In de stad sluit ze vriendschap met to neelspelers en wekt moederlijke gevoelens op bij een zekere Isa bella (Kim van Kooten) en tevens bij een norse gravin (Jo hanna Tersteege) op wier kas teel een Mascheroen-spel moet worden opgevoerd. Dat is overi gens de enige verwijzing naar het mysteriespel Mariken van Nieumeghen dat een kwart Is het een commandoactie of luchtacrobatiek? Ze duwen een terrorist met tikkende tijdbom in de laatste seconde uit een straalvliegtuig, springen er achteraan en ko men na halsbrekende ca priolen precies in de passe rende speedboot terecht. Ze roepen 'I hate to fly' maar hebben er in werkelijkheid geweldig lol in. Als het laat ste rubber masker is wegge trokken ziet de verbijsterde misdadiger dat hij is over weldigd door drie giechel meiden die van wanten we ten. Het zijn de engelen van Charlie in alweer een film naar een ooit vermaarde tv- serie. door Leo Bankersen De intro lijkt sprekend op een James Bond-parodie. Ook de rest van Charlie's Angels be staat voornamelijk uit intro's van Bond-parodieen, uit de los se pols aan elkaar gefilmd door de als speelfilmregisseur debu terende clipmaker Joseph Mc- Ginty Nichol, die zich op de ti telrol kortweg McG laat noemen omdat zijn echte naam waar Drew Barrymore, Cameron Diaz en Lucy Liu (vlnr) mogen zich in Charlie's Angels uitleven als geis ha's, buikdanseressen, autocoureurs, Tiroler meisjes, mannen en duikers. schijnlijkniet cool genoeg is. De grrrls worden aanstekelijk ge speeld door (in volgorde van af nemende sterstatus) Cameron Diaz, Drew Barrymore en Lucy Liu, en mogen zich uitleven als geisha's, buikdanseressen, au tocoureurs, Tiroler meisjes, mannen en duikers. En dat allemaal in het kader van een even onzinnig als plichtma tig plot over computercrimine len die de wereld willen verove ren, iets wat er eigenlijk in het geheel niet toe doet. Als de da mes maar de kans krijgen hun bizarre vechtsportkunsten te vertonen. Naast Bond zien we in Charlie's Angels veel kungfu en klinkt er een verre echo van Bat man, Superman, het A-team en 'Mission: Impossible'. Hoewel het allemaal dermate overtrokken en ongerijmd is dat het alleen kan werken als kome die, lijkt het toch of McGinty liever steunt op actie en spekta kel. Meer een man van explosies dan van doortimmerde grap pen. Een echte doldwaze genre persiflage wil het net niet wor den, ook al heeft Bill Murray als de trouwe Bosley zich daar de juiste robotmotoriek voor aan gemeten. Dat na iedere dol drieste actie de meisjes weer als echte bakvissen moeten giebe len begint na verloop van tijd voorspelbaar te worden. En naast een aantal snedige oneli ners wordt er net iets te vaak naar goedkope dubbelzinnighe den gegrepen. 'Stop het maar in m'n gleuf', zegt Diaz tegen de postbode. Charlie's Angels: te zien in Cine City Vlissingen, De Koning Hulst, Cinemactueel en Roxy Bergen op Zoom. door Pieter van Lierop Als kinderen gewonnen kunnen worden voor Nederlandse speelfilms, is het verder aan de cineasten om mee te groeien met de gewonnen belangstelling: zorgen dat er straks ook goede speelfilms komen voor iets ou dere jeugd en voor vervolgens adolescenten. De lat moet tel kens iets hoger worden gelegd en dat is eigenlijk wat regisseur André van Duren nu al doet met Mariken. Na de hokuspokus en jool van 'Abeltje' en de schilderachtige weeskindtragiek van 'Kruimel tje', dient de jeugdige bioscoop- ganger zich cïit keer te kunnen inleven in een wereld van zo'n 600 jaar geleden om daar te worden geconfronteerd met pri mitieve concepties van god en de duivel en de oorzaken van goed en kwaad. Het klinkt zwaarwichtiger dan het is, want Manken is toch allereerst een dartel avonturenverhaal over een tienjarig meisje in een tijd dat ook volwassenen 'kinderlij ke' opvattingen hadden over de raadsels van het leven. Het ver schil met de jonge heldin is vooral dat zij nog volmaakt on bevangen is, het hart op de tong draagt en zelfs in netelige situa ties haar monterheid weet te be waren. door Fritz de Jong 'O muze, bezing mij de man!' Nog voordat er één beeld te zien is geweest verschijnen de eerste regels van de Odyssee op het scherm. En meteen nadat we in de openingsscène kennis hebben gemaakt met drie ge vangenen die aan elkaar geke tend en in zwart-witte boeven pakjes gehuld de benen nemen valt te lezen dat O Brother, Where Art Thou? gebaseerd is op het beroemde Griekse hel dendicht van Homeros. Zouden de gebroeders Coen, die hun publiek eerder op zo veel aanstekelijke nonsens trakteerden in 'The Hudsucker Proxy', 'The Big Lebowsky' en hun onbetwiste meesterwerk 'Fargo', dan ineens serieuze kunstenaars zijn geworden? En i storten zij zich om hun ver hoogde status te illustreren nu op de verfilming van grote lite raire klassiekers? Vergeet het maar, want Joel en Ethan Coen houden er nog steeds van om iedereen - maar I vooral de mensen die hun bril- i jante films naar hun zin te se rieus benaderen - op het ver- j keerde been te zetten. En dus is I hun langverwachte nieuwe film een bizarre muzikale roadmovie die speelt ten tijde van de Grote Depressie, waar- j bij alle verwijzingen naar de Odyssee oppervlakkig en toe- vallig zijn. Ja, in de persoon van de een- j ogige Bijbelverkoper John Goodman is er een Cycloop, de drie ontsnapte gevangenen I worden tijdens hun zwerftocht i door het Amerikaanse Zuiden I verleid door een drietal Sire- nen en net als naamgenoot Odysseus moet hoofdpersoon Everett Ulysses McGill zijn vrouw (een lekker kittige rol I van Holly Hunter) uit de han- i den redden van een Vrijer. Maar met evenveel recht zou je i kunnen zeggen dat O Brother, Where Art Thou? een ode is aan het Oude Zuiden van de Verenigde Staten, zoals wij dat kennen uit oude genrefilms, van ansichtkaarten en uit pit- I toreske reclames voor bourbon en tabak. De avonturen die de gevangenen beleven na hun ontsnapping zijn tamelijk wil- lekeurig achter elkaar gezet, en vermoedelijk zouden er best enkele episoden kunnen sneu- velen zonder dat iemand het zou merken. George Clooney O Brother, Where Art Thou- te zien in Cine City Vlissingen. eeuw geleden al eens door Jos Stelling werd verfilmd. Een kasteelleven blijkt toch niet voor Mariken weggelegd. Rond reizen met Isabella en de toneel - spelers is leuker. En Archibald krijgt een nieuwe geit en zal ook nog een vroegere geliefde (Wil- leke van Ammelrooy) terugvin den, wat hem niet belet om des ondanks monnik te worden. Het is verbluffend zo genuan ceerd als men in deze jeugdfilm tegen menselijk gedrag aan kijkt. Zelfs de nominale boos wichten wordt nog een verkla rende context meegegeven. Om zoiets te kunnen is bijzondere lenigheid nodig, die trouwens een algemene kwaliteit vormt van het scenario dat Peter van Gestel baseerde op zijn eigen boek. Zonder dat het kunstma tig overkomt worden de verre, donkere Middeleeuwen toegan kelijk gemaakt voor het bevat tingsvermogen van het jong he dendaagse publiek. Daaraan heeft ook Kim van Kooten wel dadige bijdragen geleverd met haar vermogen lichte toetsen te Kim van Kooten, Laurien van den Broeck en Ramsey Nasr (vlnr) in Mariken. vinden en geestige, laconieke dialogen te schrijven. Het levert alles bij elkaar een verrukkelijke toonsoort op die perfect past bij de economische, nooit gechargeerde maar ook nooit te kale regie-stijl die ook al zo te waarderen viel in Van Durens tv-films. Met pittoreske locaties in Gents oude stad (voor vergezichten geholpen met mooi gelukte optische trucages) en opnamen in schijnbaar onge schonden percelen bos en hei, wordt een overtuigende evoca tie geleverd van de veertiende eeuw. Dat daar de aristocratie en de culturele elite Hollands spreken en het gewone volk Vlaams, is voor lief te nemen, al ging in werkelijkheid de be- schavingsgolf in omgekeerde richting. Van groter belang is dat het drama lééft en dat zulks inderdaad en zelfs in hoge mate het geval is, is vooral te danken aan de Vlaamse Laurien van den Broeck die in de titelrol blijk geeft van een hartveroverende aanwezigheid en een acteerta lent waar de hoofdrolspelertjes van 'Abeltje' en 'Kruimeltje' puntjes aan kunnen zuigen. Mariken draait in Cine City Vlissingen. In het begin van Le temps retrouvé ligt de zieke schrijver Marcel Proust ijlend in bed. Terwijl de camera om het bed draait zien we de meubels in de kamer ver schuiven, zodat de ruimte het ene moment claustrofobisch klein lijkt en dan weer reusachtig groot. Het is een dromerige scène die meteen duidelijk maakt dat we kijken naar een film die zich onttrekt aan de wetten van ruimte en tijd. door Fritz de Jong Evenmin trekt regisseur Raul Ruiz zich veel aan van de door Hollywood gedicteer de filmwetten, die voorschrijven dat personages, handelingen en dialogen in principe begrijpelijk, herkenbaar en on dubbelzinnig dienen te zijn. Sterker nog: zelfs aan het einde van de film heeft de kij ker nog moeite om sommige personages te plaatsen, of hun precieze relatie tot de an dere karakters te doorgronden. Le temps retrouvé is een verfilming van het laatste deel van Marcel Prousts als uiterst moeilijk toegankelijk bekend staande ro mancyclus A la recherche du temps perdu. In zijn vijftien delen tellende magnum opus schetst de Franse literator, die leefde van 1877 tot 1922, een complex en gede tailleerd beeld van het leven in de beau monde van het Parijs op het breukvlak van de negentiende en de twintigste eeuw. De schrijver staat in zijn sterk autobiografi sche werk uitvoerig stil bij lastig te bevat ten zaken als het wezen van de tijd, de manier waarop het geheugen werkt, en de manier waarop herinneringen kunnen worden opgeroepen door schijnbaar onbe duidende gebeurtenissen. Gegoochel Een van de bekendste voorbeelden hiervan is de passage waarin de schrijver, gezeten in de zijkamer van een Parijse salon, een madeleine-gebakje in een kopje thee doopt, van waaruit zich het hele verleden van de schrijver ontvouwt. Niet alleen de scène met de madeleine is prominent aan wezig in Ruiz' ambitieuze verfilming, maar ook Prousts gegoochel met tijd, fan tasieën en herinneringen- In zijn omvangrijke filmoeuvre speelt de van origine Chileense regisseur regelmatig een behendig spel met de grenzen tussen realiteit en fantasie, en in Le temps retrou vé lijkt hij die grenzen zelfs helemaal te la ten varen. Net als in Prousts roman bevindt de kijker zich in het hoofd van de schrijver, zodat er weinig anders valt te doen dan meegaan in zijn herinneringen, ijldromen en fantasieën. In handen van een mindere regisseur zou een dergelijk uitgangspunt ongetwijfeld zijn ontaard in een staaltje pretentieuze en aanstellerige kunstfilme- rijVeteraan Ruiz heeft echter zoveel greep op zijn materie, dat ieder element van de film precies op de juiste plaats lijkt te val len en iedere discussie over de pittige speelduur van 162 minuten bij voorbaat futiel lijkt. Niet dat er niets op het resultaat valt af te dingen: zeker in het eerste uur is er nauwe lijks een touw vast te knopen aan het on derlinge geroddel van de Franse burgerij. Daarnaast is het af en toe bijna ondoenlijk om een onderscheid te maken tussen de ve le personages, met uitzondering van de net wat traditioneler uitgewerkte rollen van de eeuwig jonge Cathérine Deneuve en de mysterieuze John Malkovich. Het grootste bezwaar is nog wel de door Marcello Maz- zarella gespeelde rol van Proust zelf, die als een neutrale toeschouwer door zijn eigen verleden lijkt te wandelen. Maar tegenover alle kritiek staat fier over eind dat Ruiz er in is geslaagd om met ge bruik van puur filmische middelen als cameravoering, montage, kadrering en de geluidsband een unieke, doorgeesten uit het verleden bevolkte wereld op te roepen die heel wat vernieuwender en verfrissen- der aandoet dan bijna alles wat Hollywood ons dit jaar voorschotelt. Le temps retrouvé draait in Schuttershof Middelburg. Emanuelle Béart in Le temps retrouvé. door Rob Paardekam In Amerika worden volgens filmprogrammeur Rens Schot van het Goese podium 't Beest veel slechte horrorfilms gemaakt. Daarom staan er tijdens Horror Festival t Beest huivert, dat mor gen begint, alleen maar toppers op het program ma. Volgens Schot worden er een hoop goede, maar nog veel meer slechte horrorfilms gemaakt. „Vooral in Amerika produceren ze veel pulp. Daardoor is het genre een beetje een onderge schoven kindje geworden." Voor het horrorfesti val heeft Schot een programma samengesteld waar de echte liefhebber van zal smullen. Een echte aanrader is volgens hem de film Ame rican Psycho. In deze 'komische horror' moordt zakenman Patrick Bateman er rustig op los, ter wijl hij zijn favoriete popmuziek draait. „Ook de klassieker Henry: Portrait of a serial killer gaat veel publiek trekken", weet Schot. Behalve Amerikaans werk staan er ook een Itali aanse en twee Japanse films op het programma. Die laatse zijn volgens Schot erg goed. „De Ja panners hebben een manier van filmen die veel aangrijpender en sluwer is dan in andere landen. Vooral Gemini, waarin een arts ontdekt dat hij een demonische tweelingbroer heeft die hem wil vermoorden, heeft erg goede kritieken gehad", aldus Schot. De filmprogrammeur verwacht dat vooral jonge ren de komende dagen 't Beest zullen bezoeken. „Dit soort films zijn over het algemeen het po pulairst bij mensen tot ongeveer dertig jaar. Na tuurlijk komen er ook oudere filmliefhebbers, maar dat zijn dan echte horrorfans." Het filmfestival in 't Beest Goes begint morgen om 20.00 uur met American Psycho. Vrijdag staan Crash en Gemini op het programma. Op zaterdag worden Dellamorte dellamore en Re- animator vertoond en op zondag wordt het fes tival afgesloten met Return of the living dead III, Body Hammer en Henry: Portrait of a serial killer. Voor meer informatie en kaarten kan ge beld worden met 't Beest, telefoon 0113- 228142.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 46