Oude Europese Unie verdwijnt PZC PZC SP'er is tevreden Belgische politici beraden zich over omstreden over liberalisering drugsbeleid bezoek aan Irak Agenda Europese topconferentie is een zware kluif 2 Kliekjes van Amsterdam in Nice opgediend als hoofdschotel 6 december 1950 Veel van de fraaie kust in Nice zullen de Europese regerings leiders de komende dagen niet zien. Hooguit in de vroege och tenduren van zaterdag of zondag, als ze met bleke gezichtjes de komst van een nieuw Europees Verdrag vieren. Het Ver drag van Nice zonder welk de historische uitbreiding van de Europese Unie met twaalf landen onmogelijk is. Het Verdrag ook waarmee de oude, vertrouwde EU ophoudt te bestaan. woensdag 6 december 2000 door Hetty van Rooij en Mare Peeperkorn De Franse president Chirac bracht de 'onthulling' on langs op dramatische toon: 'L'Europe est en panne'. Wat? Crisis? Ondergang? Geen spra ke van, zo bezweert Eurocom missaris Bolkestein. „Werk in Uitvoering", luidt zijn nuchtere analyse van de problemen in de Europese Unie. Toch dragen de Europese regeringsleiders eind deze week in Nice de huidige EU ten grave. Als het goed gaat ten minste. Het lot van de 'oude' EU is beze geld. De revolutionaire werk wijze die de zes oprichters (Ne derland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Italië) in de naoorlogse jaren voor de Unie bedachten, voldoet niet meer. Is het met de huidige vijf tien lidstaten al moeizaam be sluiten nemen, als de EU straks nog eens twaalf nieuwe lidsta ten binnenhaalt, dan loopt de boel simpelweg spaak. Tijd dus voor een nieuw ontwerp. De Daffodil met zijn 'pientere pookje' is immers ook uit het straatbeeld verdwenen. Al tijdens de Europese top in Amsterdam in 1997 schotelde Nederland de EU-collega's deze bestuurlijke kluif voor, maar de heren en dames bedankten be leefd. Sindsdien kent iedere di plomaat de 'kliekjes van Am sterdam'. Ze vormen deze week de hoofdschotel in Nice. Over de noodzaak tot het ingrijpend veranderen van de EU-struc- tuur, uitmondend in een nieuw Europees Verdrag, zijn alle EU- leiders het inmiddels eens. Over de manier waarop allerminst. Macht Alle voorstellen die in Nice op tafel komen, draaien om een nieuw machtsevenwicht in Eu ropa. De Frans-Duitse motor die jarenlang het tempo bepaal de, viel enkele jaren geleden al stil. Een nieuwe 'combi' heeft zich nog steeds niet aangediend. Daarnaast wordt het door de uitbrei ding van de Unie dringen aan de bestuurstafel. „Iedereen moet inschikken", liet staatsse cretaris Benschop (Buitenland se Zaken) recentelijk weten. Dus verdedigt elk land zijn posi tie met hand en tand. De 'grote vijf' (Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Spanje) vrezen over spoeld te worden door komst van vele 'kleine' nieuwe lidsta ten. De 'kleintjes' op hun beurt zijn zeer beducht voor een 'dictaat' van de groten. Of zoals Euro commissaris Bolkestein het ver woordt: „DeEuropeseUniemag niet ontaarden in een handje klap van de grote lidstaten." Inwonertal Niet alleen is er het gevecht tus sen groot en klein, ook binnen de twee kampen wordt volop strijd geleverd. Zo wil Duitsland meer invloed dan Frankrijk, omdat het sinds de hereniging twintig miljoen inwoners meer telt. Spanje vreest door de verschui vingen aan de top gedegradeerd te worden 'middelgroot land', als het op stemmen aankomt. En Nederland probeert zijn inwo nertal te verzilveren, door meer stemmen dan België, Portugal en Griekenland te vragen. Diplomaten praten al bijna een jaar over denieu" cEU, maarde echt belangr j he zaken zullen de regeringsleiders pas in Nice op lossen. De kwestie van de histo risch verankerde stemverhou dingen verhit de gemoederen nog het meest. Het stemgewicht is immers het zichtbaarste be wijs van de invloed die een land in de EU heeft. Talloze modellen zijn de revue gepasseerd en nog veel meer zullen de komende dagen volgen. Geen van de lid Schoolkinderen kijken nieuwsgierig door de ramen van het congrescentrum Acropolis in Nice. Daar begint morgen de conferentie van Eu ropese regeringsleiders. foto Ralf Hirschberger/EPA staten is bereid als eerste te be wegen. Het afbouwen van het vetorecht laat de regeringsleiders even min onberoerd. Natuurlijk we ten ze allemaal dat een Unie met 27 nationale veto's verlamd raakt. En dat besluiten bij meerderheid dwarsliggers bui tenspel zet. Maar Groot-Brittannië piekert er niet over zijn 'no' over belas tingzaken op te geven, zoals Frankrijk weigert zijn interna tionale handelsbetrekkingen uit handen te geven. Over de omvang van de Europe se Commissie (het dagelijks be stuur van de EU) tekent zich wel overeenstemming af. Tot 2010 behoudt ieder land het recht op een eigen Commissaris, daarna gaat het bij toerbeurt. De kleine landen eisen de garantie dat het rouleren eerlijk gebeurt. „De gelijkheid van de lidstaten moet in marmer gebeiteld staan", meldde premier Kok medio ok tober al. Stemverhouding, vetorecht en het verdelen van de Commissie zetels, alle ingrediënten zijn aanwezig om de top in Nice te laten mislukken. Commissie voorzitter Prodi acht de kans op succes 'minder dan vijftig pro cent'. Staatssecretaris Ben schop stelt dat veel afhangt van 'de toon en de techniek van het Franse EU-voorzitterschap'. Erg gerust is hij evenmin: tot nog toe blinken de Fransen vooral uit in het nastreven van hun eigen belangen. Uitstel Gelukkig voor Chirac zal geen enkele EU-leider vooraf hardop zeggen wat Nice minimaal moet opleveren om van een succes te spreken. En als onduidelijk is wanneer iets slaagt, dan kan het moeilijk mislukken. Brusselse diplomaten zijn minder terug houdend. Hun maatstaf is hel der: Nice moet met vijftien lan den regelen wat straks met 27 lidstaten niet meer lukt. Ofwel: nu doen wat morgen onmogelijk „De Klimaatconferentie in Den Haag mag mislukken, de EU- top in Nice niet", merkt een di plomaat op. Het einde van de Europese Unie oude stijl is dan ook nabij. Uitstel van de execu tie kan, maar hooguit met enke le maanden. De Unie is dood, le ve de Unie. GPD door Hetty van Rooij en Mare Peeperkorn Het Verdrag van Nice moet de Europese Unie klaar maken voor de uitbrei ding met twaalf nieuwe lan den. De bestuursstructuur, die uit de jaren vijftig da teert, voldoet niet meer. De agenda bevat de volgende onderwerpen die in de revisie gaan: Europese Commissie: De Eu ropese Commissie (het dage lijks bestuur van de EU) telt nu twintig leden, inclusief voorzitter Prodi. De grote vijf (Duitsland, Groot-Brit tannië, Frankrijk, Italië en Spanje) hebben recht op twee commissarissen, de tien kleinere landen leveren-er ie der één. Uitbreiding van de Europese Unie met twaalf nieuwe lid staten zou tot een commissie van 32 personen leiden. Dat ondermijnt in hoge mate de bestuurlijke slagvaardig heid. Vandaar dat reeds in het Verdrag van Amsterdam is vastgelegd dat de grote landen hun tweede Commis saris moeten inleveren. Een Commissie van 27 mensen wordt nog wel net werkbaar geacht. Pas na een volgende uitbrei ding (vanaf 2010) verdwijnt het systeem dat ieder land vertegenwoordigd is in de Commissie. In Nice hopen de regeringsleiders afspraken te kunnen maken over een eerlijk toerbeurtsysteem. Uitgangspunt daarbij is: 'ie dereen heeft recht op een Commissaris, maar niet te gelijkertijd'. De nieuwkomers zijn overi gens onmiddellijk na hun toetreding wel verzekerd van een vertegenwoordiger in de commissie. Stemverhouding: De Euro pese Commissie doet voor stellen, de lidstaten beslissen daarover. Als het op stemmen in de Europese ministerra den aankomt, dan heeft niet ieder land evenveel macht. Hoe groter het aantal inwo ners, des te meer 'stemmen'. De koppeling tussen omvang en stemgewicht is echter niet louter wiskundig, wat gun stig uitvalt voor de kleinere landen. De 'grote' eisen wis selgeld voor het inleveren van hun tweede Commissaris en vrezen verwatering van hun invloed door de komst van veelal kleine, nieuwe lid staten. Het veranderen van de ver houding is een pure strijd om de macht en dus het zwaarste agendapunt dat de EU-lei- ders in Nice moeten oplos sen. Het gaat om een krachtme ting tussen de grote en de kleinere landen, om de Euro pese pikorde. Zo wil het her enigde Duitsland zijn toege nomen omvang verzilverd zien in meer stemmen dan Frankrijk en Groot-Brittan nië. Nederland aast op een zwaardere stem dan België. Vetorecht: Voor de meeste be sluiten is een meerderheid van de stemmen genoeg. Bij echt gevoelige en belangrijke onderwerpen (belasting maatregelen, asielbeleid, handelsrelaties, sociaal be leid, milieumaatregelen) be schikt iedere lidstaat even wel over een veto. Met 27 landen kan dit tot totale ver lamming leiden omdat er al tijd wel één lidstaat dwars ligt. In Nice proberen de regeringsleiders daarom het vetorecht voor een aantal za ken op te heffen. Kopgroep: Groepjes lidsta ten die op bepaalde terreinen sneller en meer willen sa menwerken, krijgen die mo gelijkheid. Voorwaarde is wel dat deze kopgroepen al tijd open staan voor nieuwe deelnemers. De introductie van de euro in twaalf van de vijftien lidstaten is een voor beeld van deze 'versterkte samenwerking'. Naar ver wachting zullen er vooral voor asielbeleid en milieu maatregelen kopgroepen ontstaan. GPD De Belgische politiek buigt zich binnenkort over een drugsnota, waar in wordt voorgesteld het gebruik van cannabis te legaliseren. België zou daarmee nog een stap ver der kunnen gaan dan Ne derland. Zeeuws-Vlaamse koffieshops zijn na een liberalisering van de drugswetten bij de zuiderburen mogelijk hun klanten uit België kwijt. foto Charles Strijd door Hans van Soest S P-Kamerlid Harry van Bommel kwam een dag later dan gepland terug van zijn om streden bezoek aan de Iraakse hoofdstad Bagdad. Hij miste het vliegtuig doordat de militaire politie hem een uur voor vertrek samen met een Nederlandse journalist oppakte. Van Bommel en de verslaggever hadden foto's gemaakt van het paleis van Saddam Hoessein in Bagdad. Na tweeënhalf uur werden ze vrijgelaten, maar het vliegtuig was toen al vertrok ken. Maandagavond konden ze alsnog mee met een delegatie van Italiaanse senatoren. „Het kostte nogal wat tijd voor dat de militairen wisten wie we waren en wat we daar deden", zegt het Kamerlid. „Uiteinde lijk maaktpn de autoriteiten ex cuses. De journalist moest zijn rolletje inleveren. Ik heb mijn opnamen nog. Ik was even bang dat ik met de auto door de woes tijn naar Jordanië had gemoe ten om een vliegtuig naar Ne derland te pakken. Uiteindelijk heeft het me maar een dag extra gekost." Waarom wilde u naar Bagdad? U bent er bijna om verketterd. „We wilden zo protesteren tegen de westerse sancties. Alleen de bevolking wordt er door getrof fen. Wel wilden we maximaal afstand nemen van het regime van Saddam Hoessein. In het vliegtuig op de heenweg kon digden wij al bij de andere, veel al Franse, delegatieleden aan dat wij niet bij het etentje met de vice-premier zouden aanzitten, we geen bezoek zouden brengen aan het parlement en ook geen handen zouden schudden. Som mige delegatieleden vonden dat uitermate onbeschoft. Anderen hadden meer begrip." Is het de schuld van het Westen dat het Iraakse volk honger lijdt onder de sancties? Saddam Hoessein mag olie verkopen om voedsel en medicijnen te beta len. „Wat de verkoop van olie ople vert, kan niet alleen aan voedsel en medicijnen worden besteed. Dertig procent is bijvoorbeeld nodig voor herstelbetalingen. Veel geld gaat zo naar oliemaat schappijen die in Koeweit scha de leden, maar bijvoorbeeld ook naar McDonald's in Tel Aviv. Een deel is bestemd voor de Koerden in Noord-Irak die on der internationale bescherming staan. Uiteindelijk komt maar een kwart van het geld terecht bij de eigen bevolking." Waarom niet geprotesteerd van uit Nederland? „We hebben alle dilemma's af gewogen en uiteindelijk de mo gelijkheid op de koop toe geno men dat Hoessein het bezoek in zijn voordeel zou uitleggen. We hebben beelden van ons bezoek op de staatstelevisie gezien. De commentaarstem konden we niet verstaan, maar werd iets gezegd wat het regime welge vallig was. Maar die prijs was het ons waard. Volgens VN-rap- porten zijn een half miljoen kin deren als gevolg van de sancties gestorven." Leverde het bezoek iets op? „We hebben een brief aangebo den aan de vice-premier met ons standpunt over de schending van de mensenrechten en de po sitie van Koerden en sji'ieten in Irak. Dat is gelezen, want op het vliegveld op de terugweg wer den we hierover bestraffend aangesproken door een over heidsfunctionaris, Deze missie droeg bij aan de afbrokkeling van het sanctiebeleid. Zo wordt langzaam maar zeker de weg vrijgemaakt voor toekomstige handelsmissies. Verder hoop ik op een debat over het nut van de sancties. De Nederlandse rege ring volgt blind de koers van Amerika en Engeland. Maar de bevolking wordt er door afge knepen en niet Saddam." Wat is het alternatief? „Opheffing van de sancties met uitzondering van het wapenem bargo. Het bewind van Hoessein bezwijkt niet door sancties. Uit eindelijk moet de bevolking zelf Hoessein verjagen of wegstem men." „Ik geloof in een vreedzame om wenteling als het volk in op stand komt. Er moet weer een middenklasse ontstaan. De be volking is slechts bezig de eind jes aan elkaar te knopen. Het apparaat van Hoessein heeft ie dereen eronder. De sancties hel pen hem juist daarbij. Zonder zijn hulp kan de bevolking niet aan medicijnen komen." GPD door Pascale Thewissen Cannabis, XTC, cocaïne en heroïne. Als het aan de Vlaamse groenen ligt, mag de Belg straks ongestraft soft- en harddrugs gebruiken. Het standpunt van regeringspartij Agalev zorgde voor heel wat de ining in een land waar een 42- jarige Nederlander een maand geleden nog tot twee jaar cel werd veroordeeld omdat hij in het bijzijn van z'n kinderen een joint had gerookt. De discussie over het Belgische drugsbeleid is weer in alle he vigheid opgelaaid. Aanleiding is de Federale Beleidsnota Drugs, die voor het einde van het jaar door de Belgische mi nisterraad wordt behandeld. Eén van de voorstellen in die no ta is het legaliseren van het bezit van vijftien gram cannabis en de teelt van vijf hennepplanten voor eigen gebruik. In Nederland is de grens vastge steld op vijf gram. Streeft België ons land straks voorbij met een liberaler drugsbeleid? Dreigen koffieshops in Zeeuws-Vlaan- deren en andere grensstreken, die voor een belangrijk deel van hun omzet zijn aangewezen op de drugstoeristen uit België, hun klandizie te verliezen? Zo'n vaart zal het wel niet lopen. Consensus over de voorstellen ontbreekt namelijk binnen de paars-groene regering. De Vlaamse en Waalse groenen en de Franstalige socialisten willen duidelijk een stap verder gaan dan de liberalen en de Ne derlandstalige socialisten. Ze willen het gebruik van soft drugs (en wellicht ook andere middelen zoals XTC) uit het strafrecht halen. Op de vraag hoever de stand punten van de partijen uiteen liggen, antwoordde VLD-frac- tieleider Hugo Coveliers on langs: „Tien gram." De libera len willen niet verder gaan dan het Nederlandse model: vijf gram gedogen. Opvallend in het Belgische de bat is de rol van de Vlaamse groenen. De voorgenomen ver soepeling van de drugswetge ving zorgde binnen de partij voor een bizarre spraakverwar ring, Kamerlid Frans Lozie ver kondigde op een drugscolloqui um van de Europese groenen in Brussel dat Agalev niet alleen voor legalisering van cannabis is, maar voorstander is van het niet langer strafrechtelijk ver volgen van het gebruik van alle drugs. Dus ook van harddrugs. De groene minister van Volks gezondheid, Magda Aelvoet, reageerde furieus. Maar dat bleek een 'tactische manoeuvre' te zijn van Agalev, dat coalitie partner VLD niet op de kast wil de jagen. Bovendien, verklaar den de groenen de verwarring, had Lozie niet duidelijk genoeg onderstreept dat de partij alleen voor legalisering van het ge bruik, en dus niet voor legalise ring van de handel in verdoven de middelen is. Aan Franstalige zijde begrepen ze er niets meer van. Gedateerd Het geharrewar binnen de Vlaamse groene partij en het ge kibbel over een paar gram meer of minder leidt de aandacht af van de kern van de discussie. De drugs wetgeving is gedateerd. Op dit moment maakt België geen onderscheid tussen soft en harddrugs. Wel heeft de ver volging van cannabis-gebrui- kers sedert 1998 lage prioriteit in België. Dat lijdt soms tot vreemde situaties. Zoals de zaak van de in België woonach tige Maastrichtenaar, die in eer ste instantie tot twee jaar cel werd veroordeeld omdat hij cannabis had gerookt in het bij zijn van zijn kinderen. De rechter had naar eigen zeg gen geen andere keuze dan de minimumstraf op te leggen: twee jaar cel. Zo staat het nou eenmaal, zei hij, in de wet. De Maastrichtenaar is intussen weer op vrije voeten; hij tekende verzet aan tegen de uitspraak en kreeg na drie weken gevangen schap strafvermindering. De zaak geeft aan hoe ver wet geving en dagelijkse praktijk van elkaar af staan. De vraag dringt zich op of de rechtelijke macht in België niets beters te doen heeft. Ook de regerings partijen lijken meer dan ooit overtuigd van de noodzaak van een duidelijker (soft)drugswet- geving. Probleem is echter dat de Belgi sche z-egeringspartijen niet zo gecharmeerd zijn van het Ne derlandse koffieshop-model met als grootste nadeel de be voorrading, hetgeen vaak ille gaal, via het criminele circuit gebeurt. Wie softdrugs legali seert moet ook zorgen dat ze te koop zijn, vinden de groenen. Huisteelt is een optie. Of over- heidsplantages, waar landbou- wérs in opdracht van de rege ring hennep verbouwen. Schengen VLD'er Hugo Coveliers ziet dat echter niet zitten. „Het lijkt haast een communistische maatregel waarbij alleen de staat nog wodka produceert", reageerde hij. Volgens zijn par tijgenoot Mare Verwilghen, mi nister van Justitie, is legalise ring van softdrugs bovendien in strijd met het Schengen-ak- koord en is een dergelijke stap alleen mogelij k in Europees ver band. De Belgen zelf liggen intussen niet wakker van een jointje meer of minder. Uit een enquête van de krant Le Soir bleek on langs dat ruim 38 procent van de Belgen tussen achttien en 55 j aar oud wel eens heeft geblowd De overgrote meerderheid is voor het versoepelen van de re gels voor cannabis-gebruik. Ge dogen, zoals in Nederland, lijkt de meesten nog de beste oplos sing. Dat is duidelijker dan het huidige beleid, en minder ver strekkend dan legaliseren. De nadelen die aan het Nederland se model kleven, ten spijt. De beslissing is aan de Belgische politiek. Die heeft echter nog een lange weg te gaan. Evacuatie De Chinese communistische troepen lijken alles in het werk te stellen om het Amerikaanse leger een zware slag toe te brengen. Tienduizend mari- niers en infanteristen zijn in Noord-Oost-Korea volledig ingesloten. De evacuatie van Amerikaanse troepen wordt overwogen. Straatverlichting Middelburg heeft een oplos sing gevonden voor het ver lichtingsprobleem. Binnen tien jaar wordt voor tweehon derdvijftigduizend gulden een moderne straatverlichting aangebracht. Die zal Middel burg moeten bevrijden van de kwalijke reputatie de slechtst verlichte provinciale hoofd stad van Nederland te zijn. Paardenfokkers De Vereniging van Paarden fokkers m West-Zeeuws-' Vlaanderen 'Rust Roest' vier-,, de dinsdag in Oostburg haar;' veez-tigjarig bestaan. Onder\ grote belangstelling werd een keuring gehouden van heng- sten en merries. n Torenklok bevroren De plotseling invallende vorst heeft het Goese torenuurwerk.' parten gespeeld. De wijzeis waren dinsdagmorgen vastge-'i vroren op half acht en ontdooi- den pas weer tegen de avond. Uitgever: JC Boersema Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Redactiefax: (0118)470102 Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118)472404 Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax. (0113) 273010 Terneuzen: Axelsestraat 16 Postbus 51 4530 AB Terneuzen Tel. (0115)686000 Fax. (0115)686009 Hulst: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel. (0114) 373839 Fax. (0114) 373840 Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454659 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst 8.30-17 00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Internet (http://www.pzc.nl): Postbus 18 4380 AA Vlissingen redactie: redactie@pzc.nl exploitatie: internet@pzc.nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden, zaterdags tot 13.30 uur: op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur: Tel. (0118) 484000 Fax(0118)470100. Abonnementsprijzen bij automatische incasso (tussen haakjes prijs met acceptgiro) per maand: 36,70 (n.v.t.) per kwartaal: 100,00 101,65) per jaar, 380,00 (ƒ381,65) Voor toezending per post geldt een toeslag Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode Losse nummers. maandag t/m vrijdag: 1,85 per stuk zaterdag: 2,75 per stuk Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47 70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen. Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd bij de advertentieorderafdeling. Tel: 0118-484321 Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener NV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 2