Speelse Mariken sprankelt
PZC
aan
de
tijd
Prousts wereld onttrekt zich
Horror
in 't Bees
Film
Charlie's
Angels giechelen erg veel
16
Met knipoog
naar Homeros
6 tlm 12 december
VLISSINGEN
Cine City
(Belbios 0900-9363)
O Brother, where art thou. Do. t/m di. 19 en 21.45 u.;
Babs. Do. t/m di. 13.45,16.15 en 19.15 u.;
Kabouter Plop. Do. t/m di. 13.45 en 16.15 u.;
Mariken. Do. t/m di. 13.45 u.;
TheGrinch (Engels). Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 16.15,19.00 en
21.45 u.;
The Grinch (Med.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.;
Charlie's Angels. Do. t/m di. 13.45,16.15,19.00 en 21.45 u., za.
ookom 24 u.;
Dinosaur (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.;
Dinosaur (Eng.). Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u„ do. 13.45,16.15
en 19 u., vr. 19 u.,za. 16.15en 19 u.,zo. t/m di. 13.45,16.15 en 19 u.;
Shaft. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 19 en 21.45 u.,
za. ook om 24 u.;
Nurse Betty. Wo. 21.45 u.;
The Cell. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 21.45 u., za. ook om 24 u.;
What Lies Beneath. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 19
en 21.45 u., ma. niet om 21.45 u.;
Snatch. Wo. t/m di. 21.45 u.;
Nutty Professor 2. Wo. 13.45 en 16.15 u.;
Coyote Ugly. Wo. 19 u.,
Wilde Mossels. Wo. 16.15 en 19.15 u.;
Chicken Run (Ned.). Wo. 13.45 u.;
Sneak Preview. Ma. 21.45 u.;
The Blair witch Project 2. Za. 24 u.
MIDDELBURG
Schuttershoftheater
(0118613482)
The Virgin Suicides. Wo. 20 u., do. 19 u., vr. en za. 19.30 u.;
Lek. Do. 21 u.,zo. 14 u.;
Le temps retrouvé. Vr. en za. 22 u.;
Banshun. Ma. 20 u.
HULST
De Koning
(0114312030)
Charlie's Angels. Do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,
16.15 en 20 u., ma. en 20 u.;
The Grinch Wo. 14 en 20 u., vr. 19.15 u., za. 14 en 19.15 u., zo.
13.45 en 16.15 u.;
Under Suspicion. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. t/m di. 20 u.;
Dinosaur. Wo. 14. u.,vr. 19.15u.,za. 14en 19.15u.,zo. 13.45 en
16.15 u.;
Shaft. Wo. en do. 20 u., vr. enza. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,16.15 en
20 u., ma. en di. 20 u.;
The Cell. Wo en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. t/m di. 20 u.;
What Lies Beneath. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo.
t/m di. 20 u.;
Pokémon 2. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u.;
Coyote Ugly. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 16.15
en 20 u., ma. en di. 20 u.
GOES
*t Beest
(0113 228142)
American Psycho. Do. 20.30 u.
Crash. Vr. 20.30 u.
Gemini. Vr. 23 u.
Dellamorte dellamore. Za. 20.30.
Re-animator. Za. 23 u. (Engelstalig)
Return of the living dead III. Zo. 15 u.
Tetsuo II: Body Hammer. Zo. 18 u. (Engels ondertiteld)
Henry: Portrait of a serial killer. Zo. 20.30 u.
TERNEUZEN
Porgy Bess
(0115-613293)
In the soup. Wo. 20 u.
BERGEIM OP ZOOM
Cirt em actueel
(0164 254 886)
Plop in de wolken. Za. 14 u., zo. 14 en 16.15 u.;
Charlie's Angels. Do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.15,
18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
TheGrinch. Wo. 14 u., do. 20 u., vr. 18.45 u.,za. enzo. 14 en 18.45
u.;
Dinosaur (Ned.). Wo. 14vr. 18.45 u., za. 14 en 18.45 u., zo. 14 en
16.15 u.;
The Skulls. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 21.30 u.;
The Cell. Wo. 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo. 18.45 en 21.30 u., ma. en
di. 20 u.;
Nutty Professor 2. Wo. 14 en 20 u.;
Sneak Preview. Do. 20 u.;
Vatel. Ma. 20.30 u.;
Kadosh. Di. 20.30 u.
Roxy
(0164 233 434)
Plop in de wolken. Wo., za. en zo. 14 u.;
Charlie's Angels. Do. 20 u., vr. enza. 18.45 en 21.30 u.,zo. 16 en 20
u., ma. en di. 20 u.;
The Blair Witch Project 2. Wo. 20 u.;
Dinosaur (Ned.). Wo, 14 u., vr. 18.45 u.,za. 14en 18.45u.,zo. 14 en
16 u.;
What Lies Beneath. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo. t/m di.
20 u.
woensdag 6 december 2000
schil met de jonge heldin is
vooral dat zij nog volmaakt on
bevangen is, het hart op de tong
draagt en zelfs in netelige situa
ties haar monterheid weet te be
waren.
Kluizenaar
Het meisje Mariken (Laurien
van den Broeck) was als vonde
ling langs de weg aangetroffen
door kluizenaar Archibald (Jan
Decleir) die haar onder zijn hoe
de nam en opvoedde met het
wijze inzicht om elke dag de
voeten te wassen, geitemelkse
pap te eten en in een boek te le
zen. Met die laatste capaciteit
diende het kind niet te koop te
lopen, want geletterdheid gold
als verdacht onder middeleeu
wers die nogal gauw ergens de
hand van de duivel in meenden
te herkennen.
Op een dag dat Archibalds geit
door een hongerige passant
blijkt te zijn verorberd, besluit
Mariken naar de stad te trekken
om op de markt een nieuwe geit
te gaan halen. Dat je die dient te
kopen en dat daar geld voor no
dig is, dat weet ze allemaal niet.
Onderweg belandt ze nog even
in gevangenschap bij een valse
oude vrouw (Dora van der
Groen) die ook nog een neefje
aan de ketting heeft liggen. In de
stad sluit ze vriendschap met to
neelspelers en wekt moederlijke
gevoelens op bij een zekere Isa
bella (Kim van Kooten) en
tevens bij een norse gravin (Jo
hanna Tersteege) op wier kas
teel een Mascheroen-spel moet
worden opgevoerd. Dat is overi
gens de enige verwijzing naar
het mysteriespel Mariken van
Nieumeghen dat een kwart
Is het een commandoactie of
luchtacrobatiek? Ze duwen
een terrorist met tikkende
tijdbom in de laatste seconde
uit een straalvliegtuig,
springen er achteraan en ko
men na halsbrekende ca
priolen precies in de passe
rende speedboot terecht. Ze
roepen 'I hate to fly' maar
hebben er in werkelijkheid
geweldig lol in. Als het laat
ste rubber masker is wegge
trokken ziet de verbijsterde
misdadiger dat hij is over
weldigd door drie giechel
meiden die van wanten we
ten. Het zijn de engelen van
Charlie in alweer een film
naar een ooit vermaarde tv-
serie.
door Leo Bankersen
De intro lijkt sprekend op een
James Bond-parodie. Ook de
rest van Charlie's Angels be
staat voornamelijk uit intro's
van Bond-parodieën, uit de los
se pols aan elkaar gefilmd door
de als speelfilmregisseur debu
terende clipmaker Joseph Mc-
Ginty Nichol, die zich op de ti
telrol kortweg McG laat noemen
omdat zijn echte naam waar
door Fritz de Jong
'O muze, bezing mij de man!'
Nog voordat er één beeld te
zien is geweest verschijnen de
eerste regels van de Odyssee op
het scherm. En meteen nadat
we in de openingsscène kennis
hebben gemaakt met drie ge
vangenen die aan elkaar geke
tend en in zwart-witte boeven
pakjes gehuld de benen nemen
valt te lezen dat O Brother,
Where Art Thou? gebaseerd is
op het beroemde Griekse hel-
dendicht van Homeros.
Zouden de gebroeders Coen,
die hun publiek eerder op zo- j
veel aanstekelijke nonsens
trakteerden in 'The Hudsucker
Proxy', 'The Big Lebowsky' en
hun onbetwiste meesterwerk
'Fargo', dan ineens serieuze
kunstenaars zijn geworden? En' i
storten zij zich om hun ver
hoogde status te illustreren nu
op de verfilming van grote lite- i
raire klassiekers?
Vergeet het maar, want Joel en
Ethan Coen houden er nog
steeds van om iedereen - maar
vooral de mensen die hun bril- i
jante films naar hun zin te se
rieus benaderen - op het ver-
keerde been te zetten. En dus is
hun langverwachte nieuwe
film een bizarre muzikale
roadmovie die speelt ten tijde
van de Grote Depressie, waar
bij alle verwijzingen naar de
Odyssee oppervlakkig en toe-
vallig zijn.
Ja, in de persoon van de een
ogige Bij bel verkoper John
Goodman is er een Cycloop, de
drie ontsnapte gevangenen
worden tijdens hun zwerftocht I
door het Amerikaanse Zuiden
verleid door een drietal Sire
nen en net als naamgenoot
Odysseus moet hoofdpersoon 1
Everett Ulysses McGill zijn
vrouw (een lekker kittige rol
van Holly Hunter) uit de han
den redden van een Vrijer.
Maar met evenveel recht zou je 1
kunnen zeggen dat O Brother, J
Where Art Thou? een ode is
aan het Oude Zuiden van de
Verenigde Staten, zoals wij dat
kermen uit oude genrefilms,
van ansichtkaarten en uit pit-
toreske reclames voor bourbon
en tabak. De avonturen die de
gevangenen beleven na hun
ontsnapping zijn tamelijk wil- 1
lekeurig achter elkaar gezet,
en vermoedelijk zouden er best
enkele episoden kunnen sneu-
velen zonder dat iemand het
zou merken.
O Brother, Where Art Thou-
te zien in Cine City Vlissingen.
Nederlanders voelen zich weinig aangetrokken tot Neder
landse films. De hoop die thans toch voor de nationale cine
ma glorend is, wordt minder veroorzaakt door de kapitalen
die via speciale belastingmaatregelen in de filmindustrie
worden gepompt, maar door de inspanningen van een paar
producenten om met hoogwaardige jeugdfilms juist dat deel
van het publiek te bedienen dat van vooroordelen geen last
heeft. Na 'Abeltje' en 'Kruimeltje' wordt voor het derde ach
tereenvolgende winterseizoen een kinderfilm uitgebracht
van opmerkelijke kwaliteit: Mariken.
door Pieter van Lierop
Als kinderen gewonnen kunnen
worden voor Nederlandse
speelfilms, is het verder aan de
cineasten om mee te groeien met
de gewonnen belangstelling:
zorgen dat er straks ook goede
speelfilms komen voor iets ou
dere jeugd en voor vervolgens
adolescenten. De lat moet tel
kens iets hoger worden gelegd
en dat is eigenlijk wat regisseur
André van Duren nu al doet met
Mariken.
Na de hokuspokus en jool van
'Abeltje' en de schilderachtige
weeskindtragiek van 'Kruimel
tje', dient de jeugdige bioscoop-
ganger zich dit keer te kunnen
inleven in een wereld van zo'n
600 jaar geleden om daar te
worden geconfronteerd met pri
mitieve concepties van god en
de duivel en de oorzaken van
goed en kwaad. Het klinkt
zwaarwichtiger dan het is, want
Mariken is toch allereerst een
dartel avonturenverhaal over
een tienjarig meisje in een tijd
dat ook volwassenen 'kinderlij
ke' opvattingen hadden over de
raadsels van het leven. Het ver
eeuw geleden al eens door Jos
Stelling werd verfilmd.
Een kasteelleven blijkt toch niet
voor Mariken weggelegd. Rond
reizen met Isabella en de toneel
spelers is leuker. En Archibald
krijgt een nieuwe geit en zal ook
nog een vroegere geliefde (Wil-
leke van Ammelrooy) terugvin
den, wat hem niet belet om des
ondanks monnik te worden.
Het is verbluffend zo genuan
ceerd als men in deze jeugdfilm
tegen menselijk gedrag aan
kijkt. Zelfs de nominale boos
wichten wordt nog een verkla
rende context meegegeven. Om
zoiets te kunnen is bijzondere
lenigheid nodig, die trouwens
een algemene kwaliteit vormt
van het scenario dat Peter van
Gestel baseerde op zijn eigen
boek. Zonder dat het kunstma
tig overkomt worden de verre,
donkere Middeleeuwen toegan
kelijk gemaakt voor het bevat
tingsvermogen van het jong he
dendaagse publiek. Daaraan
heeft ook Kim van Kooten wel
dadige bijdragen geleverd met
haar vermogen lichte toetsen te
Kim van Kooten, Laurien van den Broeck en Ramsey Nasr (vlnr) in Mariken.
vinden en geestige, laconieke
dialogen te schrijven.
Het levert alles bij elkaar een
verrukkelijke toonsoort op die
perfect past bij de economische,
nooit gechargeerde maar ook
nooit te kale regie-stijl die ook
al zo te waarderen viel in Van
Durens tv-films. Met pittoreske
locaties in Gents oude stad (voor
vergezichten geholpen met
mooi gelukte optische trucages)
en opnamen in schijnbaar onge
schonden percelen bos en hei,
wordt een overtuigende evoca
tie geleverd van de veertiende
eeuw. Dat daar de aristocratie
en de culturele elite Hollands
spreken en het gewone volk
Vlaams, is voor lief te nemen, al
ging in werkelijkheid de be-
schavingsgolf in omgekeerde
richting. Van groter belang is
dat het drama lééft en dat zulks
inderdaad en zelfs in hoge mate
het geval is, is vooral te danken
aan de Vlaamse Laurien van den
Broeck die in de titelrol blijk
geeft van een hartveroverende
aanwezigheid en een acteerta
lent waar de hoofdrolspelertjes
van 'Abeltje' en 'Kruimeltje'
puntjes aan kunnen zuigen.
Mariken draait in Cine City
Vlissingen.
Drew Barrymore, Cameron Diaz en Lucy Liu (vlnr) mogen zich in Charlie's Angels uitleven als geis
ha's, buikdanseressen, autocoureurs, Tiroler meisjes, mannen en duikers.
schijnlijk niet cool genoeg is. De
grrrls worden aanstekelijk ge
speeld door (in volgorde van af
nemende sterstatus) Cameron
Diaz, Drew Barrymore en Lucy
Liu, en mogen zich uitleven als
geisha's, buikdanseressen, au
tocoureurs, Tiroler meisjes,
mannen en duikers.
En dat allemaal in het kader van
een even onzinnig als plichtma
tig plot over computercrimine
len die de wereld willen verove
ren, iets wat er eigenlijk in het
geheel niet toe doet. Als de da
mes maar de kans krijgen hun
bizarre vechtsportkunsten te
vertonen. Naast Bond zien we in
Charlie's Angels veel kungfu en
klinkt er een verre echo van Bat
man, Superman, het A-team en
'Mission: Impossible'.
Hoewel het allemaal dermate
overtrokken en ongerijmd is dat
het alleen kan werken als kome
die, lijkt het toch of McGinty
liever steunt op actie en spekta
kel. Meer een man van explosies
dan van doortimmerde grap
pen. Een echte doldwaze genre
persiflage wil het net niet wor
den, ook al heeft Bill Murray als
de trouwe Bosley zich daar de
juiste robotmotoriek voor aan
gemeten. Dat na iedere dol
drieste actie de meisjes weer als
echte bakvissen moeten giebe
len begint na verloop van tijd
voorspelbaar te worden. En
naast een aantal snedige oneli
ners wordt er net iets te vaak
naar goedkope dubbelzinnighe
den gegrepen. 'Stop het maar in
m'n gleuf', zegt Diaz tegen de
postbode.
Charlie's Angels: te zien in Cine
City Vlissingen, De Koning
Hulst, Cinemactueel en Roxy
Bergen op Zoom.
George Clooney
door Rob Paardekam
In Amerika worden volgens filmprogrammeur
Rens Schot van het Goese podium 't Beest veel
slechte horrorfilms gemaakt. Daarom staan er
tijdens Horror Festival 't Beest huivert, dat mor
gen begint, alleen maar toppers op het program
ma.
Volgens Schot worden er een hoop goede, maar
nog veel meer slechte horrorfilms gemaakt.
„Vooral in Amerika produceren ze veel pulp.
Daardoor is het genre een beetje een onderge
schoven kindje geworden." Voor het horrorfesti
val heeft Schot een programma samengesteld
waar de echte liefhebber van zal smullen.
Een echte aanrader is volgens hem de film Ame
rican Psycho. In deze 'komische horror' moordt
zakenman Patrick Bateman er rustig op los, ter
wijl hij zijn favoriete popmuziek draait. „Ook de
klassieker Henry Portrait of a serial killer gaat
veel publiek trekken", weet Schot.
Behalve Amerikaans werk staan er ook een Itali
aanse en twee Japanse films op het programma.
Die laatse zijn volgens Schot erg goed. „De Ja
panners hebben een manier van filmen die veel
aangrijpender en sluwer is dan in andere landen.
Vooral Gemini, waarin een arts ontdekt dat hij
een demonische tweelingbroer heeft die hem wil
vermoorden, heeft erg goede kritieken gehad",
aldus Schot.
De filmprogrammeur verwacht dat vooral jonge
ren de komende dagen 't Beest zullen bezoeken.
„Dit soort films zijn over het algemeen het po
pulairst bij mensen tot ongeveer dertig jaar. Na
tuurlijk komen er ook oudere filmliefhebbers,
maar dat zijn dan echte horrorfans,"
Het filmfestival in 't Beest Goes begint morgen
om 20.00 uur met American Psycho. Vrijdag
staan Crash en Gemini op het programma. Op
zaterdag worden Dellamorte dellamore en Re-
animator vertoond en op zondag wordt het fes
tival afgesloten met Return of the living dead
III, Body Hammer en Henry: Portrait of a serial
killer. Voor meer informatie en kaarten kan ge
beld worden met 't Beest, telefoon 0113-
228142.
In het begin van Le temps retrouvé ligt de zieke schrijver Marcel Proust ijlend in
bed. Terwijl de camera om het bed draait zien we de meubels in de kamer ver
schuiven, zodat de ruimte het ene moment claustrofobisch klein lijkt en dan
weer reusachtig groot. Het is een dromerige scène die meteen duidelijk maakt
dat we kijken naar een film die zich onttrekt aan de wetten van ruimte en tijd.
door Fritz de Jong
Evenmin trekt regisseur Raul Ruiz zich
veel aan van de door Hollywood gedicteer
de filmwetten, die voorschrijven dat
personages, handelingen en dialogen in
principe begrijpelijk, herkenbaar en on
dubbelzinnig dienen te zijn. Sterker nog:
zelfs aan het einde van de film heeft de kij
ker nog moeite om sommige personages te
plaatsen, of hun precieze relatie tot de an
dere karakters te doorgronden.
Le temps retrouvé is een verfilming van het
laatste deel van Marcel Prousts als uiterst
moeilijk toegankelijk bekend staande ro
mancyclus A la recherche du temps perdu.
In zijn vijftien delen tellende magnum
opus schetst de Franse literator, die leefde
van 1877 tot 1922, een complex en gede
tailleerd beeld van het leven in de beau
monde van het Parijs op het breukvlak van
de negentiende en de twintigste eeuw. De
schrijver staat in zijn sterk autobiografi
sche werk uitvoerig stil bij lastig te bevat
ten zaken als het wezen van de tijd, de
manier waarop het geheugen werkt, en de
manier waarop herinneringen kunnen
worden opgeroepen door schijnbaar onbe
duidende gebeurtenissen.
Gegoochel
Een van de bekendste voorbeelden hiervan
is de passage waarin de schrijver, gezeten
in de zijkamer van een Parijse salon, een
madeleine-gebakje in een kopje thee
doopt, van waaruit zich het hele verleden
van de schrijver ontvouwt. Niet alleen de
scène met de madeleine is prominent aan
wezig in Ruiz' ambitieuze verfilming,
maar ook Prousts gegoochel met tijd, fan
tasieën en herinneringen.
Ir> zijn omvangrijke filmoeuvrë speelt de
i origine Chileense regisseur regelmatig
een behendig spel met de grenzen tussen
realiteit en fantasie, en in Le temps retrou
vé lijkt hij die grenzen zelfs helemaal te la
ten varen. Net als in Prousts roman bevindt
de kijker zich in het hoofd van de schrijver,
zodat er weinig anders valt te doen dan
meegaan in zijn herinneringen, ijldromen
en fantasieën. In handen van een mindere
regisseur zou een dergelijk uitgangspunt
ongetwijfeld zijn ontaard in een staaltje
pretentieuze en aanstellerige kunstfilme-
rijVeteraan Ruiz heeft echter zoveel greep
op zijn materie, dat ieder element van de
film precies op de juiste plaats lijkt te val
len en iedere discussie over de pittige
speelduur van 162 minuten bij voorbaat
futiel lijkt.
Niet dat er niets op het resultaat valt af te
dingen: zeker in het eerste uur is er nauwe
lijks een touw vast te knopen aan het on
derlinge geroddel van de Franse burgerij.
Daarnaast is het af en toe bijna ondoenlijk
om een onderscheid te maken tussen de ve
le personages, met uitzondering van de net
wat traditioneler uitgewerkte rollen van
de eeuwig jonge Cathérine Deneuve en de
mysterieuze John Malkovich. Het grootste
bezwaar is nog wel de door Marcello Maz-
zarella gespeelde rol van Proust zelf, die als
een neutrale toeschouwer door zijn eigen
verleden lijkt te wandelen.
Maar tegenover alle kritiek staat fier over
eind dat Ruiz er in is geslaagd om met ge
bruik van puur filmische middelen als
cameravoering, montage, kadrering en de
geluidsband een unieke, doorgeesten uit
het verleden bevolkte wereld op te roepen
die heel wat vernieuwender en verfrissen-
der aandoet dan bijna alles wat Hollywood
ons dit jaar voorschotelt.
Le temps retrouvé draait in Schuttershof
Middelburg.
Emanuelle Béart in Le temps retrouvé.