Hesther wordt veertig PZC Wie is Jacqueline Kerkhof? Theater 12 Gertrudes idealisme ontluisterd Kemkens speelt Hemingway woensdag 6 december 2000 zie informatie elders op deze pagina 6 tlm 12 december WOENSDAG Sim Bolus Het Goese poppentheater Sim Bolus speelt Feestboom! De voorstelling, geschikt voor volwassenen en kinderen vanaf 5 jaar, wordt gespeeld door Hans van der Haar. Poppentheater Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur Driestui versopera Het Noord Nederlands Toneel speelt De Driestuiversopera van Bertolt Brecht. Medewerking verleent de voltallige cabaretgroep De Ploeg, met de mensen van Nuhr. Deze voorstelling is uitverkocht. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur DONDERDAG Aan de vooravond Eli Asser schreef het toneelstuk Aan de vooravond. Het verhaal is gebaseerd op een aangrijpende geschiedenis uit de Tweede Wereldoorlog. Lodewijk de Boer regisseerde Gees Linnebank, Stijn Westenend, Pauline Greidanus, Smadar Monsinos en Rop Verheijen. Zie ook de voorpagina van dit katern. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur Rooyackers, Kamps Kamps Het cabarettrio Rooyackers, Kamps en Kamps speelt zijn eerste titelloze voorstelling. De tweeling Wart en Tim Kamps en Bor Rooyackers besloten in 1998 deel te nemen aan het Amsterdams Kleinkunst Festival. Moeiteloos wonnen ze zowel de jury- als de publieksprijs. Vestzak99, Vlissingen, 20.15 uur Driestuiversopera Het Noord Nederlands Toneel speelt De Driestuiversopera van Bertolt Brecht. Medewerking verleent de voltallige cabaretgroep De Ploeg. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur H Liefde of malaria Het toneelstuk Liefde of malaria gaat over de fotografe en activiste Gertrude Blom. Zij zette zich in voor de indianen en het behoud van het regen woud in Chiapas, Mexico. Rob de Kuiper regisseerde Rick Nico- leten Bo Bojoh. Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur VRIJDAG The Mousetrap The Mousetrap is een theaterthriller van Agatha Christie. Het toneelstuk wordt gespeeld door onder anderen Rick Engel- kes, Elle van Rijn en Isa Hoes. Sadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Hard Leers De Vlissingse theatergroep Amazone speelt Hard Leers. Het stuk is een idee van de groep en uitgewerkt door regisseur Herbert Veira. Het gaat over een gescheiden man die als een Ca sanova door het leven gaat en door zijn naaste omgeving met de nek wordt aangekeken. Vestzak99, Vlissingen, 20.30 uur ZATERDAG Kruimeltje Kruimeltje, de musical is gebaseerd op de verhalen van Chris van Abkoude. Het Rotterdamse straatschoffie, dat als baby te vondeling is ge legd bij vrouw Koster, gaat op zoek naar zijn ouders. Tot de me dewerkers behoren onder anderen Heddy Lester en Mare Dolle- voet. De regie berust bij Wim Serlie. Stadsschouwburg, Middelburg, 15.00 uur Moord! Moord! is een ingenieuze thriller van Anthony Shaffer. Een videokunstenaar raakt zo geobsedeerd door het geweldda dige voorbeeld van legendarische seriemoordenaars, dat hij zelf moordspelletjes opzet en uitbouwt. Catrien Hermans regisseer de Gunther Levi, Frans Maas, Arlette Sterckx en Vicky Florus. Theater Mondragon, Zierikzee, 20.00 uur H Jacqueline Kerkhof Cabaretière Jacqueline Kerkhof speelt haar programma Laag bij de gronds. De voorstelling omvat observaties van gestoorde en geflipte mensen die bang zijn. De Meiboom, Krabbendijke, 20.00 uur B Hester Macrander Cabaretière Hester Macrander brengt haar nieuwe pro gramma Hup. Zij weigert daarin een bezadigd leven te leiden en haar grootste schrikbeeld is rustigjes oud te worden. Hester Macrander wordt muzikaal bijgestaan door een accordeonniste. Holland Huis, Scherpenisse, 20.00 uur And ré Manuel André Manuel brengt zijn cabaretprogramma De Kluts. Zijn voorstellingen dragen een persoonlijk geëngageerde toon. Deze keer is het hedendaagse amusement het onderwerp van zijn satire. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur De Spaanse Hoer Toneelgroep De Zeeuwse Komedie speelt De Spaanse Hoer. Dit toneelstuk is een bewerking van Hugo Claus van de laat vijf- tiende-eeuwse roman La Celestina van Fernando de Rojas. De regie was in handen van Henk Geelhoed, die deze avond ook vooraf (19.30 uur) een inleiding houdt. Vestzak99, Vlissingen, 20.15 uur Mannen op de Maan Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten brengen hun nieu we cabaretprogramma Mannen op de Maan. Deze voorstelling is uitverkocht. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur Joop! Ter Heul Het Middelburgs Theater speelt het blijspel Joopl Ter Heul. In dit stuk naar de boeken van Cissy van Marxveldt verwerkte re gisseuse Carla Schroot theater, muziek en dans. In dit blijspel voor 17 personen, met in de titelrol Ploneke Scholtsz, ondersteu nen drie leden van de musicalgroep Papillon de zang. Minitheater, Middelburg, 20.30 uur ZONDAG Joop! Ter Heul Het Middelburgs Theater geeft een extra voorstelling van het blijspel Joopl Ter Heul. Zie zaterdag. Minitheater, Middelburg, 14.30 uur Sneeuwwitje Rijn Trijn spelen Sneeuwwitje en de 7 Dwergen. In deze vrolijke familievoorstelling voor iedereen vanaf 4 jaar in het kader van de serie Midwinter Matinees, spelen Reint Laan en Cécilia Meindersalle rollen, inclusief die van de zeven dwergen. MFC, Zierikzee, 15.00 uur Cookin' Cookin' is een percussieshow uit Zuid-Korea. In deze voorstelling - slapstick, Aziatische vechtsport en theater tegelijk - moeten krankzinnige koks met gevoel voor humor, rit me en muziek onder druk van hun chef binnen een uur een huwe lijksbanket prepareren. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur DINSDAG Trio Kloosterboer Het Trio Kloosterboer brengt cabaretesk liederenprogramma. In de voorstelling Kloosterboer op zijn retour laten cabaretier Ar no van der Heyden, muzikant Rob Elzenga en schrijver Jan Veld man de humor weer hoogtij vieren. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur De Oude Man en de Zee I Solo-acteur Johannes Kemkens speelt De Oude Man en I de Zee. In dit verhaal van Ernest Hemingway over de oude visser Santia go wordt de toeschouwer geconfronteerd met de tegenstelling tussen jeugd en ouderdom. Ledeltheater, Oostburg, 20.00 uur Nadat zij van muziektheaterachtig cabaret was overgestapt naar programma's met eigentijds maatschappelijke thema's waarin de humor voorop staat, vertoonde het succes van Hester Macrander een stijgende lijn. Ging haar vorige voor stelling Stomstomstom (die binnenkort in het programma Andermans veren van de Avro is te zien) over het hectische bestaan van de werkende moeder, in haar nieuwe produktie HUP staat de midlifecrisis centraal. Het feit dat Hester zon dag veertig wordt, is daar niet vreemd aan. door Frans Doeleman „Voor een vrouw weegt de veer tigste verjaardag zwaarder dan voor een man, biologisch gezien. Je kan geen kinderen meer krij gen en daarna volgt de over gang. Ik roep wel: bij veertig is voor vrouwen de glans van het leven eraf, van nu af is prozac een glijmiddel, er zit niets an ders op. Wat overtrokken ge steld. Maar de man begint op z'n vijftigste gewoon lekker aan de tweede leg. Dat is een item in mijn nieuwe programma HUP. Maar ook dat je op deze leeftijd beschikt over huisje, boompje, beestje en dat je carrière op de rails staat, als het goed is." De in Zutphen geboren en geto gen Hester Macrander vertelt in rap tempo, van tijd tot tijd on derbroken door haar kinderen. „De eerste helft van je leven ben je druk geweest met al die din getjes voor elkaar te krijgen en in de tweede helft vraag je je af wat het gaat worden. Blijven we zo doorsukkelen of komt er nog een nieuw doel in mijn leven? De zingevingsvraag komt meer om de hoek kijken. Dat koppel ik aan een maatschappelijk gege ven. Het gaat zo goed met onze welvaart, dat alle bewegingen een beetje dood zijn, een beetje suffe tijd, hè. Maar ik ben ie mand die zich graag ergens voor inzet. Ik zoek dus op twee fron ten naar een nieuw doel, zowel maatschappelijk als persoon lijk." Rationeel Hester Macrander wilde altijd al de kleinkunst in, maar na een korte kennismakingsperiode deed zij de Kleinkunstacademie af als 'truttig met vals senti ment'. Voor de acteursopleiding vond men haar vervolgens te ra tioneel, maar het bleek geen enkel probleem toegelaten te worden tot de studie docent drama/regisseur. „Dat klopte ook wel, want ik denk dat mijn grootste kracht is eigenwijs zijn en dingen willen maken waar ik zelf over nagedacht heb. Ik heb tijdens de opleiding van alles gedaan waar ik zin in had, als er maar muziek in zat." Via een omweg kwam ze toch zelf op het podium terecht. Een optreden voor een jarige vrien din sloeg zo aan, dat ze besloot door te gaan. In 1990 schreef zij zich in voor het Leids Cabaret festival en drong door tot de fi nale (gewonnen door André Ma nuel). „Dat was de derde keer dat ik in mijn eentje optrad voor publiek. In cabaret kan ik ver schillende dingen kwijt: zingen, schrijven, op het toneel staan, humor en inhoud. Het is een heel veelzijdig genre." Hester begon met een soort mu ziektheater, maar toen dat niet werkte, gooide zij het roer om. „Ik heb mijn vorm een beetje moeten aanpassen aan de com mercie, waarbij de humor voor op staat. Maar dat vond ik wel een experiment en het pakte goed uit. Ik heb niet zozeer boodschappen, maar neem wel thema's die mij oprecht bezig houden. Die schrijf ik eerst heel serieus op en ga pas daarna kij ken hoe er ook om gelachen kan worden. Dan kom je al gauw bij de zelfspot terecht. Ik houd het publiek een spiegel voor van ons geploeter met het dagelijks be staan." „Ik probeer altijd contact te ma ken met de zaal, de mensen uit te Hester Macrander zoekt naar nieuwe doelen in haar programma HUP. foto Ans Dekkers Fotogravin lokken wat te roepen of te zeg gen. Als het lukt, leidt dat tot onverwachte situaties en daar kan ik nogal goed op reageren. Dat maakt de avond apart, want je weet dit was gisteren niet zo en morgen ook niet. Improvise ren is niet zo moeilijk, je moet gewoon eerlijkzijn, de eerstere actie is de beste. Ik ben snel, vaak reageer ik in het dagelijks leven veel te primair, maar op het toneel is dat geen pro bleem." „Ik praat veel en snel achter el kaar door en dat wordt doorsne den door liedjes. Het program ma is vrij fragmentarisch, maar toch met een duidelijke lijn. Ei genlijk ben ik de hele avond mij - zelf in een uitvergrote vormDe muziek is van hoog niveau, ge worteld in het klassieke. Die heb ik uitbesteed aan verschillende componisten. En ik wil hele goe de muzikanten, maar drie avon den per week bij Hester Ma crander spelen, vind ik zonde van hun talent. Zij zijn hooguit een half uur bezig, terwijl ik bij na twee uur sta te lullen. Daar om heb ik nu twee accordeonis ten die elkaar afwisselen. Een soort talentbescherming." „Ik denk wel dat het voor vrou wen heel prettig is dat ik daar sta en dingen zeg, waarvan zij denken: ja! Ik spreek erg vanuit de positie van de vrouw in de-re latie- en gezinsproblematiek, in de maatschappelijke situatie, het conflict tussen moeder zijn en aan de weg timmeren. Ik denk dat wanneer ik bij zo ie mand in de zaal zou zitten, ik daar ook wel verheugd mee zou zijnj aMaar voor mannen is het ook leuk en niet te beperkt." Hester Macrander speelt HUP zaterdag in het Holland Huis in Scherpenisse (20.15 uur), zater dag 13 januari in de Stads schouwburg in Middelburg (20.00 uur) en donderdag 5 april in De Maagd in Bergen op Zoom (20.15 uur). Actrice Bo Bojoh in een scène uit de voorstelling Liefde of Ma laria. door Frans Doeleman Rob de Kuiper (41) was na zijn regie-opleiding werkzaam bij diverse theaters en werkplaat sen en is de laatste tijd verbon- den aan ELS Inc. Daarnaast probeert hij jaarlijks een eigen voorstelling te maken, waar voor hij een soort documentai re-stijl heeft ontwikkeld. In Liefde of Malaria staat de foto grafe en activiste Gertrude Blom centraal. Rob de Kuiper: „Aanleiding tot de voorstelling Liefde of Malaria vormt een reis die ik in 1998 maakte door Mexico. Ik kwam bij het instituut NaBo- lon terecht in het vrij arme gebied Chiapas, waar je veel indianen tegenkomt. Dat insti tuut werd tot haar dood in 1993 met ijzeren hand be stuurd door de Zwitserse Ger trude Blom." „Direct na de dood van Ger trude kwamen de indianen in opstand en dat geeft wel aan hoe zij zo'n vijftig jaar als een soort moeder, een missiepost, op die mensen heeft gezeten. Gertrude deed dat uit idealis tisch oogpunt. Ze wilde de we reld verbeteren en zette zich in voor het behoud van de regen wouden en de indianen, maar met harde hand." „Terug in Nederland kwam ik een boek tegen, dat ooit bij een expositie van haar als fotogra fe was gepubliceerd. Aan de hand daarvan ben ik gaan fan taseren en heb ik samen met mijn collega Mart-Jan Zegers Liefde of Malaria geschreven. Het begint als een vertelling over een Nederlandse vrouw van middelbare leeftijd, Gerda, die gefascineerd is géraakt door Gertrude Blom en naar Mexico reist. Op Allerzielen, de dag der doden, wordt Ger trude tot leven gewekt in de persoon van Gerda. Haar oude dienstmeid komt langs en die twee hebben het een en ander uit te vechten. En er is een ge heim van NaBolon." Liefde of Malaria is morgen (donderdag) te zien in 't Beest in Goes (20.30 uur). Jacqueline Kerkhof ging ooit naar de toneelacademie in Maastricht om beroemd te worden, maar na twee weken had ze al door dat de acteursopleiding niet bij haar paste. Te een duidig. In 1990 studeerde zij af als dramadocente en oefende dat beroep vervolgens tal van jaren uit. Tot zij zich realiseer de dat ze het liefste zelf wilde spelen, schrijven en compone ren. Een ideale vorm daarvoor is cabaret. Dus nam Jacqueli ne in 1998 deel aan Cameretten in Rotterdam. door Frans Doeleman „In een vlaag van verstandsver bijstering had ik mij in augustus ingeschreven voor Cameretten en in september moest ik al wat hebben. De paniek nabij. Maar zo werkt dat wel. Ik moet echt weten wanneer iets af moet zijn, dan gaat de stroom vanzelf lo pen. Toen heb ik een vriendin van mij gebeld, Madeleine Jut ten Matzer, inmiddels mijn re gisseuse, en we zijn aan de slag gegaan. Daar is een half uur uit gerold. Volgens buitenstaan ders ging het over sex, hoewel wij daar zelf niet voor gekozen hadden. Wij wisten dat het ook ergens anders over ging." Gitaarles De 34 jaar geleden in het Bra bantse Oirschot geboren Jac queline Kerkhof voelde zich al jong aangetrokken tot muziek en kreeg jarenlang klassiek gi taarles. „Ik wist ook dat ik naar de toneelacademie wilde. Het heeft altijd in mij gezeten om plezier te maken, mensen aan het lachen te brengen en op die manier in het middelpunt van de aandacht te staan." Ze werd evenwel dramadocente. „Toen benaderde een theaterbureautje mij om acts voor het bedrijfsle ven te doen. Zij bedachten de acts en ik speelde. Dat beviel mij hartstikke goed. Zo kwam ik in contact met mensen die mij vroegen zelf iets te schrijven voor bepaalde gelegenheden. Dat ging ik leuker en leuker vin den, evenals het entertainen. Het fijne van cabaret is dat je met het publiek mag communi ceren." Dus ging Jacqueline naar het festival Cameretten. „Dat vond ik heel spannend. Nu mocht ik zelf mocht bepalen wat ik ging zeggen, ik was mijn eigen op drachtgever. Dat was nieuw. En om daar te staan! Ik had echt iets van doe mij maar een bak met duizend man. Héééérlijk! Al tijdens de halve finale en de finale werd ik benaderd door al lerlei impresariaten." Jacqueli ne sleept de persoonlijkheids- en de publieksprijs in de wacht. De juryprijs ging naar Patrick Stoof. Nu staat ze in de theaters met haar eerste avondvullende pro gramma Laag bij de gronds, dat 1 februari in première gaat in Amsterdam. „Het grootste deel van de acts van Cameretten zit er nog in, omdat ze gewoon te goed zijn. Het thema is de strijd die de personages voeren met Jacqueline Kerkhof en de vraag wie is Jacqueline Kerkhof en waarom staat zij daar? Er zitten heel veel personages in mijn voorstelling en die vertellen al lemaal bloedserieus hun ver haal. In principe zit daar geen grap in. Het is pas komisch bin nen de context van het vertellen. In die zin is het theatraal caba ret." De publiciteitsfoto straalt ove rigens meer uit dan alleen een il lustratie van de titel Laag bij de gronds. „Ja, sexy, hè. Heeft een Jacqueline Kerkhof brengt haar cabaretprogramma Laag bij de gronds. fotoClea Betlem vriendin van mij genomen in de achtertuin van iemand hier in Zuid-Limburg. Ik lag daar in mijn blote niksje en het sneeuw de en regende. Het was vriezend koud. Aan de achterkant van die tuin zat een camping en ik weet gewoon zeker, dat er op dat moment mensen met een verre kijker, die juist vogeltj es aan het observeren Waren, hebben op gemerkt dat er een paar blote billen tussen de struiken lagen. Dat was wel grappig. „Ik ben inderdaad helemaal niet preuts. In de voorstelling zit ook wel het een en ander aan sex, maar op een heel suggestie ve manier en met een grote, vet te knipoog. Niet om te choque ren of zo, ik ben gewoon redelijk anaal ingesteld. Ik kan nog steeds heel erg lachen om poep, pies, scheet en sex. Nee, die mos- selact heeft niks met Yerseke of Prinsen en Dingemanse te ma ken. Dat is een waanzinnige da me die predikt dat je als vrouw je mossel maar eens flink moet uitlaten." „Er zit ook een Belgische cur susleidster in, Renate, die met de toeschouwers een cursus gaat doen. Dat is onontkoom baar. Ge kunt daar wel zitten, maar ge kunt niet weg, hè, als publiek. Dus of je wilt of niet... En er is een Brabantse bouw vakker, Henry, die ongelooflijk op zoek is naar een vrouw. Die vindt hijEn die zal hij versieren ook! Als het goed is, heb je altijd reacties. Maar de kunst is om het zo te doen dat de mensen zich niet aangevallen of beledigd voelen. Er is altijd ruimte om nee te zeggen. Ik doe mijn best de mensen in hun waarde te la ten." Jacqueline Kerkhof speelt Laag bij de gronds zaterdag in De Meiboom in Krabbendijke (20.00 uur). door Frans Doeleman Johannes Kemkens maakt al jaren solotoneel gebaseerd op literatuur. Momenteel heeft hij De oude man en de zee van Er nest Hemingway (1899-1961) op het programma staan, waaraan hi] als ondertitel De tragiek van geluk meegaf. Hij brengt de voorstelling met groot respect voor de schrijver: „Ik sta als acteur ten dienste van het verhaal." „Als je literair theater maakt, moet je het wel zo doen dat het stuk overeind blijft en je het j kunstwerk niet verandert ten j behoeve van het toneel", meent Johannes Kemkens (49), die bij j de voorbereiding van de voor stelling De oude man en de zee worstelde met de vraag wie hij het verhaal van de visser San tiago, die op zijn oude dag de grootste vis van zijn leven vangt, zou laten vertellen. „Het is geschreven door de al leswetende verteller, nou, dan moet die op het podium. Dat is j weliswaar geen toneelpersona- ge, maar je moet hem wel zo behandelen." „Het boek doet eigenlijk de ene' helft van het werk, de verb eel-' ding van de mensen de andere. J De middelen moeten suggestief j zijn en de verbeelding prikke- len. Ik ben een tekst-acteur, zoals ze dat tegenwoordig noe men. Dan gaat het om de taal." Hemingway zelf vergeleek zijn I dunne - en daardoor bij mid- delbare scholieren zeer gelief de - boekje De oude man en de zee met het zichtbare topje van de ijsberg, een achtste deel van het geheel. „Ik heb ontdekt waarom dit zo'n beroemd ver haal is. Die onderlaag spreekt j iedere leeftijdsgroep aan, ie- j dereen pikt er het zijne uit. Men wordt geconfronteerd met de tegenstelling tussen jeugd en ouderdom." Rijpheid „Met betrekking tot deze roman heeft iedereen het over de mens en de natuur. Maar ik had het i gevoel dat het meer gaat over de! leeftijd van die man, over wat I iemand nog kan en wil. Hij is oud en zijn fysieke kracht is af genomen, maar hij heeft zoveel ervaring opgedaan in het leven, dat hij er toch in slaagt die grootste vis te vangen. Voor mij is dat een teken van geestelijke rijpheid. Dat boeide mij. Oud worden wordt in onze maat schappij afgeschilderd als ne gatief, een neergaande spiraal, maar dat is niet zo. Alleen ont staat er een splitsing van lijf- lijkheid en geestelijke groei." De acteur is getroffen door de j manier waarop de oude man met zichzelf en zijn beperkte krachten omgaat. „Hij kent zichzelf. Een hogere wijsheid kan je niet bereiken. Maar zijn prestatie krijgt geen erkenning,1 Alleen de oude vissers zien nog in welk gevecht Santiago heeft moeten leveren. Aan de bewo- ners en de toeristen van het Cu- baanse vissersdorp gaat dat voorbijVandaar die onderti- j tel." Johannes Kemkens bezocht be gin j aren zeventig de toneel- j school in Maastricht. „In die tijd werd alles beeldend, zelfs als ac- teur was je onderdeel van het I decor. Mijn begeleider zei dat regisseren een kunst was, acte ren niet. Als acteur moet je uitvoeren wat de regisseur voor stelt. Daarom ging ik naar de to- J neelschool in Londen, waar men er vanuit ging dat als je Shake speare goed spreekt, je geen de cor en kostuum nodig hebt. Met die stroming heb ik mij verbon- den, al is dat maar een klein groepje tegenwoordig." „Mijn grootste uitdaging bij de ze voorstelling is het werken met stiltesIk heb nu pas in de gaten hoe moeilijk dat is: het beeld in de stilte door laten wer-1 ken. Het publiek, jong en oud, is tot nu toe zo muisstil geweest, dat je er bijna bang van wordt. Mensen durven niet eens te ku- chen. Dat ligt niet alleen een de manier waarop ik het doe, er is ook iets met Hemingway aan de; hand. Dat is een groot geheim. Het mooiste compliment is als toeschouwers na afloop zeggen, göh, ik ga dat boek nog eens le zen, want ik heb totaal nieuwe dingen gehoord." Johannes Kemkens speelt De oude man en de zee dinsdag 12 december in het Ledeltheater in Oostburg (20.00 uur) en woensdag 13 december in The ater De Parel in Domburg (20.00 uur). - -sa Johannes Kemkens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 12