Kaandorp blijft onscherp Laïs klinkt modern met oude teksten Eli Asser terug naar de oorlog Hij had niet de ambitie om ziekenverzorger te worden, maar hij dacht dat het daar veilig was, in die joodse psychiatrische inrichting Het Apeldoornsche Bos met zo'n 1500 patiënten. In 1942 kreeg de toen twintigjarige Eli Asser een oproep van de Arbeitseinsatz. Jonge mannen uit bezet gebied werden tij dens de Tweede Wereldoorlog door nazi-Duitsland verplicht een arbeidsdienst te vervullen. Door in die instelling als ver pleger te gaan werken, ontliep Eli Asser die verordening. Op 23 januari 1943 werden echter alle patiënten en het perso neel naar Polen gedeporteerd, waar ze allemaal werden ver moord. door Max Smith Op de middag en vooravond van de deportatie worstelden vier verplegers met het verschrikke lijke dilemma: met de aan hen toevertrouwde patiënten mee gaan, of vluchten en onderdui ken nu het nog kan. Een van hen, een boezemvriend van Eli As ser, pleegde zelfmoord omdat hij vanwege connecties van zijn vader met hooggeplaatste Duit sers gedwongen werd naar het neutrale Zwitserland af te rei zen. Voor een verpleegster, die naar later bleek ook haar onwettig kind in deze psychiatrische in stelling verzorgde, stond het van meet af aan vast: wat er ook gebeurt, ze laat haar werk niet in de steek. Eli Asser en zijn toe komstige vrouw Eefje pakten na een kwellende tweestrijd wel hun biezen. Zijn jongste stuk Aan de voor avond handelt over dit drama in Het Apeldoornsche Bos. Er zijn verscheidene (auto-)biografi- sche elementen in opgenomen, maar Eli Asser beklemtoont dat het geen documentair drama is. ,,Waar gebeurde feiten en fictie heb ik op een theater- technisch verantwoorde manier ver mengd." Rembrandt Het heeft lang geduurd, alvo rens hij zich over die afschuwe lijke ervaringen publiekelijk heeft willen en kunnen uitlaten. Het begon met een radio-inter view met Ischa Meijer. Regis seur Joanna Bilska van het voormalige Haarlems Toneel spoorde hem vervolgens aan om over zijn belevenissen in die pe riode een stuk te maken. Na lang aarzelen en moeizaam schrijven ging in 1995 'Rembrandt was mijn buurman' bij dat gezel schap in première met Ton Lutz en diens vrouw Ann Hasekamp in de centrale rollen. De titel sloeg zowel op het geboortehuis van Eli Asser als die van Rem brandt: allebei zijn ze in de buurt van de Jodenhouttuinen en het Waterlooplein ter wereld gekomen. De hoofdpersonen Mathieu Ver- doner en zijn vrouw Eefje waren feitelijk dezelfde als die in Aan de vooravond. Alleen vijftig jaar ouder. In 'Rembrandt was mijn buurman' is Mathieu een succesvolle architect die een au to-ongeluk krijgt. Hij geraakt in een soortgelijke crisis als toen hij uit de inrichting wegvlucht te. Hij en zijn vrouw waren begin twintigers toen Nederland be vrijd werd. Een leuke en onbe vangen tienertijd hebben ze am per gekend. Die achterstand wilden ze met volle teugen inha len. ,,We gingen veel uit en al hadden we nauwelijks geld we gingen dikwijls op reis naar bij voorbeeld Saint-Tropez. We werden zelfs op een keer kampi oen tango-dansen in Italië. De zucht om te overleven in de oor log zette zich op die uitbundige manier voort, maar ook in een grote werklust. We wilden bo vendien al snel kinderen heb ben. Ook dat sproot voort uit de drang om te blijven voortbe staan. We hadden de herinne ring aan die ellende in de oorlog dus bewust en onbewust wegge stopt." Ali Asser genoot al gauw grote populariteit met het schrijven van komedies, waarondereen bewerking van het momenteel weer opgevoerde 'Potasch en Perlemoer'. Voor zijn humoris tische tv-series als 'Het schaap met vijf poten' waarin behalve hijzelf ook Leen Jongewaard en Adèle Bloemendaal in mee speelden, bleef in de jaren ze ventig menigeen thuis. Hij was de geestelijke vader van de orgelman Willem Parel, die ca baretier Wim Sonneveld tot in brede lagen van de bevolking geliefd maakte. Hij schreef voor en trad samen op met publiekslievelingen als Ko van Dijk, Johan Kaart en Conny Stuart. In die tijd was het voor hem en Eefje een vrolijke boel op en rond het Amsterdam se Leidseplein temidden van het artistieke wereldje. „Het zal niet de eerste keer zijn, dat we na een nacht doorhalen in de vroege morgen thuiskwamen." Humor bezit de nu 78-jarige Eli Asser van nature. Noch de oor log, noch de hartaanval in 1986 die hem op het randje van de dood bracht, heeft zijn zonnige aard versomberd. Ongehoorzaamheid De vlucht uit het gesticht heeft hem wel in gewetensnood ge bracht. „Ik was de deserteur. Tot op de dag van vandaag kamp ik met de vraag of het wel juist was, wat we toen gedaan heb ben. Aan de andere kant was het ook een daad van verzet: weige ren de bevelen van de vijand te gehoorzamen om mee naar Po len te gaan." Aan de vooravond: donderdag 7 dec. om 20 uur in Zuidlandthe- ater Terneuzen. woensdag 6 december 2000 Ze staan nog steeds versteld van hun eigen succes. Van de eerste cd hoopte het Vlaamse trio Laïs twee- tot vijfduizend exemplaren te slijten. „Er is geen folkgroep die zoveel ver koopt", zegt zangeres Jorunn Bauweraerts. „Maar als meest ambitieuze van de drie heb ik daar altijd op gehoopt en ook een beetje op gerekend. Vijfduizend was wel het absolute maximum. Dus niemand van ons had verwacht dat we in Bel gië alleen al vijftigduizend exemplaren zouden verkopen." Het onlangs verschenen tweede album Dorothea kan het succes van de eersteling wel eens overtreffen. In Nederland is dat al gebeurd. En dat terwijl een uitgebreide theatertour nee, die de groep vrijdag naar het Zuidlandtheater in Ter- neuzen brengt, nog maar net is begonnen. door Ernst Jan Rozendaal Laïs is dan ook geen gewone folkgroep. In het Welsh bete kent het woord waaraan de groep haar naam ontleent stem, in het oud-Germaans staat het voor lied. Het is tevens een ver wijzing naar de lais van Marie de France, middeleeuwse trou badoursliederen met een eroti sche strekking. Alles draait om de driestemmige zang van Bau weraerts, Annelies Brosens en Nathalie Delcroix. Werd die aanvankelijk vooral a capella gebracht, op het nieuwe album Dorothea is de zang geïnte greerd in muziek die zich be weegt tussen volksmuziek, pop, jazz en klassiek. Drums, percussie en de ritmi sche presentatie van de drie zangeressen zorgen voor een ui terst swingend geheel, terwijl de op middeleeuwse liederen geba seerde teksten en de meerstem migheid aansluiten bij een lan ge traditie van polyfonie en volksmuziek. De veelzijdigheid van de dames uit Kalmthout wordt nog on derstreept door de locaties waar ze optreden. In 1996 (en op nieuw in 1999) kregen ze het pu bliek van het Folkfestival Dranouter aan hun voeten - evenals de daar ook optredende countryzangeres Emmylou Harris die hun zang vergeleek met 'engelenstemmen' - maar hetzelfde presteerden ze vorig jaar op Lowlands en dit jaar op Pinkpop en Rock Werchter. Succes „We hebben al heel wat theorie- en gehoord om ons succes in de folk- en popwereld te verkla ren", vertelt Bauweraerts. „Ik weet niet precies waaraan het ligt, We brengen natuurlijk een bijzonder genre muziek, iets wat je niet iedere dag hoort, maar dat zou net zo goed het succes kunnen tegenhouden. Jorunn Bauweraerts, Annelies Brosens en Nathalie Delcroix (vlnr) - samen Laïs - brengen meerstemmige folk gebaseerd op teksten van middeleeuwse liederen. Blijkbaar is er behoefte aan mu ziek van vroeger gecombineerd met muziek van nu. Dat we drie jonge vrouwen zijn, zal ook meespelen. Hoe je het ook draait of keert, dat heeft invloed. We zijn heel jong begonnen, Anne lies was veertien en ik ook. We zijn dus echte vriendinnen, niet een groep die is samengesteld door een manager of een platen maatschappij. Dat stralen we uit. En ja, tenslotte hoop ik na tuurlijk dat de kwaliteit van on ze muziek de doorslag geeft, maar het is zo stom om van jezelf te zeggen dat je goed bent. Bauweraerts is opgegroeid met folkmuziek. Haar vader speelde doedelzak en vanaf haar negen de ging ze vaak mee naar con certen. Door hun samenwerking met de folkgroep Kadril - die ook de begeleiding op de eerste Laïs-cd verzorgde - maakten de drie zangeressen kennis met een repertoire van liedjes gebaseerd op oude teksten. „Bijna nie mand doet dat, terwijl die tek sten toch echt iets te vertellen hebben. Het draait bij ons niet om persoonlijke ontboezemin gen. Wij voelen ons vertellers van oude verhalen. Ik ben voort durend op zoek naar liedboe ken. Een paar dagen geleden traden we op in Den Bosch, daar heb ik er weer vijf gevondenDie boekjes kosten drie keer niks. Je vindt ze in een kringloopwinkel of een tweedehands boeken zaak. Voor hetzelfde geld gaan ze verloren. Over twintig jaar zou je die liedjes dan nergens meer kunnen vinden, nu hebben wij ze nieuw leven ingeblazen. Aan de strekking van de oude teksten veranderen we niet veel, het is wel regelmatig zo dat we op een lied van vijfentwintig strofen stuiten. Daar halen we wat uit en we maken ze ver staanbaar. We zijn meisjes van nu, we doen niet alsof we in de Middeleeuwen leven." „Die oude teksten zijn vaak ero tisch geïnspireerd, of ze gaan over geweld en gruwelijkheden. Er waren vroeger natuurlijk geen soapseries. Ik denk dat de troubadours en minstreels des tijds die functie vervulden. Ze trokken van dorp naar dorp om al zingend dingen te vertellen en het moest natuurlijk wel boei end blijven. Gruwelijke dingen Wat ik zo fantastisch vind, is dat in verbloemend taalgebruik al lerlei gruwelijke dingen worden verteld. Het lied '(houd uw) Kanneke' gaat over een meisje dat wordt verkracht. Maar wat zegt de tekst? Niet 'Hij ver krachtte haar', maar: Hij drukte ze neder in het groene gras, bij nachte, bij nachte. En: Als hij zijn willeken had gedaan. En het kanneke is natuurlijk ook niet zomaar een kanneke. Die dualiteit vind ik heel mooi en poëtisch Het zijn liederen vol symboliek." Overigens bedient Laïs zich niet alleen van het Nederlands, maar (onder meer) ook van het Frans, het Portugees en het Fins. Bauweraerts: „We treden regelmatig op in Italië en Span je. Daar begrijpen ze helemaal niets van wat we zingen, maar het publiek is er even enthousi ast als in Nederland of België. Hier is zo'n Finse tekst geen be zwaar. Die hebben we gekozen omdat we graag met klank spe len. Dat is het magische van mu ziek. Mensen vallen ook gewoon voor de sfeer, de driestemmig heid en het feit dat we ons hele maal geven op het podium." Concert Laïs: vrijdag 8 decem ber, Zuidlandtheater Terneu zen. Aanvang: 20 uur. Voorts: 74 dec. Tilburg, 013; 16 dec. Spijkenisse, CC De Stoep; 17 dec. Papendrecht, Theater De Willem; 20 dec. Breda, Chas- sé Theater. De cast van Aan de vooravond (vlnr): Rop Verheijen, Smadar Monsinos, Pauline Greidanus en Stijn Westenend; op de achter grond Gees Linnebank. foto Joris van Bennekom Brigitte Kaandorp heeft in de film Babs slechts een paar geestige momenten. Babs is de titel van een muzikale filmkomedie en tevens de naam van de 35-jarige vrouw die het hoofdpersonage is. Ca baretière Brigitte Kaandorp speelt Babs en tevens de rol van haar rivale Karla in het gevecht om de amoureuze gunsten van een maffiabaas die Juan Carlos heet en onder verdenking komt te staan van moord. De film is geregisseerd door Irma Achten, geproduceerd door Kees Kasander en gaat deze week in Vlissingen in première. door Pieter van Lierop Een maand of zeven geleden werden particuliere investeer ders in brochures van Arteco Filmfinancing B.V. tot likke baarden gebracht met de voorspiegeling dat Babs was voorbestemd om net zo'n pu- bliekskraker te worden als Filmpje, Abeltje en Kruimeltje. Het lijkt erop dat de investeer ders van een koude kermis thuis gaan komen, want het eindre sultaat biedt bitter weinig om warm voor te lopen. Het was ook weinig pretentieus bedoeld na tuurlijk, niet meer dan een ve derlichte malle romance. Maar dan had het nog wel met enige zorg gemaakt kunnen worden, toch? Het verhaal is een Asse poester-variant. Als ongehuw de maar vrolijke moeder van een schattig meisje, wacht Babs nog steeds op de ware Jacob. Ze vindt een schoen. De rechtmati ge eigenaar blijkt Juan Carlos, een j oviale maffioso (Michel van Dousselaere) die eigenlijk al be zig is het commando (over een verder onzichtbaar blijvende bende) over te dragen aan zijn eerste assistent, Citroen gehe ten. Deze penose-jongen wordt met slaapwandelend gemak ge speeld door Robert Löwe, zon der wie geen Nederlandse film meer gemaakt schijnt te kunnen worden. Onschuld Babs en haar prins der misdaad kunnen het uitstekend met el kaar vinden, maar tijdens hun eerste avondje stappen wordt de vrijer opgepakt op verdenking van moord op een meisje dat vroeger voor hem had gewerkt. Babs blijft geloven in zijn on schuld, totdat de politie zeer be zwarend fotomateriaal in han den krijgt gespeeld door Karla, de door Juan Carlos versmade zus van Citroen. Babs wil bre ken met haar gangster. Want van een moordenaar kun je niet houden, zegt ze, terwijl ze zich nooit eerder had afgevraagd waarmee hij eigenlijk zijn geld verdiende. Maar net op tijd ont dekt onze heldin dat die foto's niet kloppen. En dan komt het toch nog goed in dit verhaal dat verder niks heeft mee te delen over wie dan wél de moord heeft gepleegd en over wat het dode meisje in Juan Carlos' verleden heeft betekend. Want wat maakt het ook allemaal uit in een verhaal dat eigenlijk alleen maar een liedjescarrousel hoeft te zijn? Kaandorp heeft een paar geesti ge momenten, in vooral haar gedaante als Karla (lekker ordi nair, zonnebankbruin, geblondeerd, make-up als een verjaarstaart) terwijl ook de ze venjarige Naomi Colombaioni nog wel eens op de lachspieren wil werken wanneer zij teksten in de mond gelegd krijgt als: „Mijn moeder vindt dat ze te lange schaamlippen heeft." Maar het valt niet meer om die negen wezenloze liedjes te ver stouwen, die merendeels zijn geschreven door Irma Achten, met muziek van Bolland Bol land. Er zit ook een gastnum- mertje van Lee Towers bij. Erger is dat de film er zo rot uit ziet. Waarom ook al weer had de Nederlandse overheid zich door de producentenlobby laten overhalen tot die speciale facili teiten voor particuliere film-in vesteerders die de fiscus inmid dels een half miljard gulden aan inkomsten hebben gekost? Om dat het Nederlands publiek de neiging heeft om Nederlandse films ongezien te laten, aange zien onze budgetten niet kun nen opboksen tegen die van de buitenlandse concurrentie, waardoor onze films er in verge- lijking te armoedig uitzien. Meer geld zou resulteren in meer artistieke kwaliteit. En wat komt er dan uit de bus en nog wel met het speciale keur merk van het door de overheid ingestelde bemiddelingsbureau Film Investeerders Nederland? Babs! Een film met schiftende kleuren, onrustig voor je ogen, geen seconde scherp. Babs draait in Cine City Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 11