PZC
m
Een knipoog op de vloer
Slapen op een eiland
39
m JkJih
Tuinmeubels
Open haard
Expositie
a §~m
zaterdag 2 december 2000
Apple Bee is een collectie
weerbestendig tuinmeubi
lair in de sfeer van rotan. De
meubelen zijn een perfecte imi
tatie van rotan, met optisch de
zelfde verdikkingen en kleur
nuances als het natuurproduct.
Het essentiële voordeel is dat de
Apple Bee's vorst-, licht- en wa
terbestendig zijn.
Zowel het vlechtwerk als het
frame zijn van synthetische ma
terialen gemaakt. Bij het frame
wordt tijdens het productiepro
ces de kunststof handmatig
voorzien van de bamboe-achti-
ge knobbels. Voor het vlecht
werk wordt een andere kunst
stofkwaliteit gebruikt, die door
pigmentering de typische ro-
tankleur krijgt. De kleur kan er
dus niet afschilferen. Boven
dien is dit materiaal zeer elas
tisch waardoor zitkussens over
bodig zijn. Na gebruik neemt
het vlechtwerk weer zijn oor
spronkelijke vorm aan. De col
lectie omvat tuinmeubilair in
diverse modellen tafels, fau
teuils, voetbankjes, ligbanken
en sofa's. De prijs voor een een
voudige eetkamarstoel begint
bij 400 gulden, een ligbed
schommelt rond de 16 0 0 gulden
Info: Double You, 076 -5728000,
e-mail:
sako.double-you@wxs.nl
Elektrisch verwarmen is niets
nieuws. Maar fabrikant Fa-
ber heeft nu in haar collectie
elektrische haarden de 'open
haard' Narvik opgenomen. De
inbouwmaten van deze haard
zijn 652 mm. breed bij 696 hoog
en 253 diep. Door deze compac
te afmetingen kan de Narvik,
naast plaatsing in de woonka
mer, in vrijwel elke gewenste
gebruikssituatie gezet worden,
van studentenkamer, kantoor
tot slaapkamer en serre. De
elektrische 'open haard' geeft
extra sfeer aan een door cv ver
warmde kamer. Het vermogen
van de Narvik wordt therm osta-
tisch geregeld van 1 tot 2 k W/u.
Bij Narvik biedt Faber keuze uit
twee stijlvolle schouwen. Model
Mila is een schouw met strakke
geometrische vormen die past
bij een modern inferieur.
Schouwmodel Omar past goed
in een romantisch of klassiek in
terieur. Beide schouwen zijn le
verbaar in kalksteen-effect,
wengé-effect of kersen-, peren
en eikeneffect. Het Magie Fire-
systeem biedt een extra dimen
sie aan warmte. Het vlammen-
beeld wordt hierbij gecombi
neerd met aparte 'houtblokjes'
waarin door een speciale tech
niek een warme gloed wordt
gecreëerd. Comfortabel is de
stralingswarmte die door een
ventilatiesysteem de ruimte
wordt ingeblazen. Er is ook een
mogelijkheid te kiezen voor het
vlammenbeeld alleen zonder
dat er warmte wordt geprodu
ceerd. Een elektrische kachel of
'open haard' heeft geen afvoer
of gasleiding nodig. Een stop
contact is voldoende.
Info: Faber bv 058 - 2849988 of
www.faber.nl.
Je staat er eigenlijk nooit bij
stil, maar het is zo vanzelf
sprekend: zitten. Niet brom
men, maar zitten op een stoel.
Het Historisch Museum in Ede,
gevestigd in het oude station
Ede Centrum, toont de geschie
denis van het zitten in een be
scheiden expositie waarin de
stoel door de eeuwen heen voor
op staat. Van het oude Egypte
tot Jugendstil en de tijdloze
stoelen van Thonet.
De tentoonstelling '5000 jaar
zitten: de stoel door de eeuwen
heen' is te zien tot 18 maart in
het Historisch Museum Ede,
Museumplein 7 in Ede. Open:
di-za, 14-17 u., zo, 14-16 u.
-
7~
1
Mieren vormen de blikvanger op dit ronde tapijt.
Het Millenniumtapijt met de opvallende zwerm spermatozoïden.
Op de grens van België
heeft zij haar stek ge
vonden. Tapijtontwerpster
en interieurarchitecte Cindy
De Maesschalck (26) creëert
haar opvallende karpetten
in het Zeeuwsvlaamse Koe
wacht. Haar kleden, voor zo
wel wand als vloer, ademen
eenvoud met hier en daar een
vleugje humor. Het zijn eye
catchers die het interieur
spanning geven.
Ieder jaar ontwerpt zij voor
zichzelf een kleed, waarmee
zij haar handtekening wil af
geven en zich in de kijker wil
spelen. Een statement in
honderd procent wol en met
de hand getuft. Van sperma
tozoïden tot bezige mieren,
alles kan in haar karpetten.
Haar uitgangspunt is 'min
der kan ook meer zijn'.
Eenvoud als basis, met een
knipoog om het ontwerp niet al
te strak en te ernstig te laten
zijn. Als het maar boeit, het oog
trekt. Cindy De Maesschalck
wil met haar kleden laten zien
dat een ontwerp voor zich
spreekt. Zonder overbodige
frutsels en franjes. Eenvoud in
natuurlijke materialen. Een ba
sic uitgangspunt van waaruit
opvallende karpetten groeien.
Opvallend qua klem-, vorm en
materiaalgebruik.
Haar eigentijdse karpetten, van
klassiek tot modem, worden
aangepast aan ruimte en sfeer.
Zowel wat betreft de vorm als
kleur en afmeting. Zo is er een
ontwerp waaraan twee zwarte
driehoeken als het ware 'vastge
kleefd' aan de rand zitten. De
driehoekige vorm is dan een
verbinding met de dito vormge
ving van de open haard waar
voor het kleed ligt. Vormgeving
en functionaliteit worden op
een creatieve manier gecombi
neerd, waarbij het toevoegen
van andere structuren en mate
rialen als inox, koper, metaal en
leer een extra dimensie geven.
Minimalisme
Cindy: ,,Ik heb een voorkeur
voor een minimalistische stijl.
Geen overvloed aan dessins. Ik
zoek spanning in mijn werk.
Contrasten. Het moet niet te
saai zijn. De huidige trend is
vaak te strak, te eenvoudig. Dat
probeer ik te doorbreken. Als er
weinig te zien is in een interieur
kan een tapijt als echte blikvan
ger werken. Iets boeiends toe
voegen. Als ik een interieur
samenstel ga ik ook uit van een
voud. Strakke wanden, een na
tuurlijke vloer. Maar er moet
wel iets te beleven zijn. Dat kan
een felrood geverfde muur zijn,
maar ook een opvallend karpet.
Dat geeft léven aan het geheel.
Dan vult het één het ander aan
en breken de elementen elkaar
niet af." Cindy ontwerpt haar
kleden in opdracht. Voor zowel
partuculieren als voor bedrij
ven en overheidsinstellingen.
,Ik ga ervan uit dat ik overal iets
mee kan. Natuurlijk is niet ieder
interieur mijn stijl. Soms moet
ik me echt aanpassen. Het is het
allerleukst als je je één voelt met
een interieur. Maar ik kan over
al wel mijn ziel in kwijt. Ik pro
beer te voldoen aan de verlan
gens van mijn klant. Ik kan heel
goed luisteren. En aanvoelen
wat iemand wil. Daarmee ga ik
aan de slag. Ik maak altijd twee
ontwerpen. Eén daarvan wordt
het. Het is leuk om samen met je
klant iets te laten ontstaan, te
laten groeien."
Idealistisch
„Je hebt zoveel verschillende
stijlen. Het is een uitdaging om
daarmee aan de slag te gaan.
Het is idealistisch om te denken
dat je alleen maar dingen maakt
die je in je eigen huis zou willen
leggen. Dat idee heb je vaak als
je net afgestudeerd bent. Maar
met dat idealisme kom je er niet.
Dat verandert als je echt aan de
slag gaat. Dan merk je dat je je
toch moet aanpassen. Mijn ei
gen smaak en voorkeur staan los
van die van de klant. Natuurlijk
heb ik mijn eigen stijl. De mees
te mensen weten dat wel. Daar
om komen ze ook bij mij
„Je ziet op dit moment dat er
verschrikkelijk veel aandacht
voor het interieur is. De veran
deringen op interieurgebied
gaan vaak zo snel. Dat vind ik
een ramp. Dat spreekt mij hele
maal niet aan. Daar hou ik me
ook niet mee bezig. Iedereen ziet
het interieur op zijn eigen ma
nier. Ik denk dat ik op mijn eigen
manier bezig ben met de dingen
die ik doe. Bovendien, wie ben ik
om te zeggen wat wel en niet
goed is." Lachend: „Mijn kar
petten zijn van zo'n kwaliteit
dat als ik er één ontworpen heb,
ik niet snel terug kom bij die be
treffende mensen. Dus mijn om
loopsnelheid is niet zo groot."
Cindy studeerde in 1996 af aan
de Academie voor Schone Kun
sten, richting interieurarchitec
tuur, in Gent. Zij werkt nu sinds
'97 als zelfstandig interieurar
chitecte en ontwerpster aan tal
van interieur-projecten voor zo
wel privéwoningen als bedrij
ven en overheid. Zo siert één van
haar wandkleden de raadszaal
van de Belgische gemeente Ste-
kene. Zij verzorgde tevens de in
richting van de watertoren in
Axel. „Die stond al jaren onge
bruikt. Ik ben gevraagd om er
L:;,
r-
Cindy De Maesschalck op haar rode tapijt met hoge pool crazy stone. Op de voorgrond een geschoren
tapijt met metalen plaatjes.
een multifunctionbele ruimte in
te maken. Een kleine kantoor
ruimte, sanitaire voorzieningen
en wat dies meer zij. De water
toren moet een uitvalsbasis
worden voor natuurwandelin
gen en exposities van alles wat
met de natuur te maken heeft."
Spermatozoïden
De natuur is overigens op twee
heel opvallende manieren terug
te vinden in haar karpetten. Vo
rig jaar maakte zij furore met
haar Milleniumtapijt. Een rond,
blauw tapijt waarop spermato
zoïden met een zwart 'staartje'
zich een weg zoeken naar een ei
cel. De eicel is nog net te zien aan
de rand van het kleed. Maar de
vorm van het kleed suggereert
ook een eicel. „Ik ben tijdens
mijn studie al eens bezig ge
weest met spermatozoïden. Een
vrolijke, berwegende vorm.
Maar ik heb dat nooit echt uit
gevoerd. Het jaar 2000 stond
voor velen voor een nieuwe
start. Dan had je ook nog die
millenniumbaby. Dat alles bij
elkaar resulteerde in dit ont
werp." Dit jaar ontwierp Cindy
het grasgroene ronde kleed 2000
Mieren. „Druk, druk, druk. Ie
dereen is bezig met van alles en
nog wat. Ik wilde iets maken dat
refereerde aan die drukte en aan
de natuur. De mier is ook vrese
lijk druk. Het groene, dat staat
voor gras, geeft rust. De mieren
geven de alledaagse drukte
foto Charles Strijd
Echt een knipoog op de vloer.
Het is een grappig kleed waarop
een groepje mieren scharrelt
aan de rand. Een ietwat ver
traagde, of misschien verdwaal
de, danwel eigenwijze, mier
komt achterop. „Dit is nu echt
zo'n kleed dat als blikvanger
moet werken in een sober interi
eur. Je kunt het op de grond leg
gen, maar ik zou het niet vreemd
vinden als je het aan een wand
zou hangen."
De karpetten van Cindy worden
uitgevoerd in het Belgische
handtuftatelier van Jean-Marie
Desseaux. Met een hogedruk-
pistool worden plukjes wol aan
de achterkant in gespannen
canvas geschoten. Dat is een ui
terst nauwkeurig en ook zwaar
werk. Cindy wijst opeen kleedje
in de hal van haar ouderlijk
huis. „Dat heb ik zelf gemaakt
in het atelier. Ik wilde zelf een
keer ervaren hoe dat in zijn
werk gaat. Maar zwaar dat het
was. En dat werk wordt alleen
door vrouwen gedaan. Dat ver
baasde mij."
Als alle wol is 'ingeschoten'
wordt de achterzijde van het
canvas afgewerkt met latex.
Over de doorgeschoten lusjes
aan de onderzijde komt die la-
texlaag. Het voordeel van dit
handtuffen is dat er geen limiet
is aan vorm en afmeting. Ook
het combineren met andere ma
terialen is geen probleem. Zo
heeft Cindy een vierkant antra
cietkleurig kleed ontworpen
met zeven blokjes. Zes zijn van
roestvrij staal en het zevende
blokje, dat haast van het kleed
lijkt af te vallen, is van warm ge
walst staal. „Dat geeft wat los
heid aan het geheel. Het door
breekt de strengheid een beetje.
Bovendien zit er ook een con
trast in hetr materiaalgebruik.
De warmte van de wol versus de
koelheid van het metaal."
Pool
Naast geschoren karpetten
heeft zij ook kleden met een lan
ge pool. „Mijn laatste kleed
heeft en pool van zes centimeter.
Er zit geen patroon in. Die pool
vertelt het verhaaldan is er ver
der niets nodig. Ik noem die lan
ge pool crazy stone.Het rode
kleed is gemaakt in een combi
natie van eenderde linnen en
tweederde wol. Een heerlijk,
groot en dik kleed. Superzacht
om op te liggen. Het gemêleerde
rood brengt vurig leven in het
ontwerp.
De ontwerpster is op zoek naar
een ruimte waar zij haar kleden
beter kan presenteren. Een ate-
lier-achtige winkel lijkt haar
wel wat. „Ik wil mijn kleden
goed kunnen presenteren en
niet opgerold zoals nu. Ik droom
wel van oude gebouwen, zoals
een oud fabriekje of zoiets.
Maar ik heb nog geen vastom
lijnd idee. Voorlopig wil ik wel
in deze streek blijven. Ik zit goed
ten opzichte van iedereen en ook
'Holland' is zo te bereiken. Ik zit
vlakbij België, maar nog net in
Nederland. Haar grijsblauwe
ogen schitteren als ze mijmert
over haar eigen werk- en pre-
sentatieplek. „Ach", besluit ze
„ik heb nog zoveel ideeën en
plannen. Die wil ik vormgeven
en ook goed kunnen tonen."
Annemarie Zevenbergen
In galerie van Troost, Oud
Vliegveld 12 in Oostende wordt
morgen, zaterdag, zondag en
maandag het Art Design
Weekend gehouden. Tijdens de
ze expositie is ook Cindy De
Maesschalck met haar karpet
ten vertegenwoordigd. Open
van 10-19 uur
De Italiaanse fabrikant Mi-
suraEmme brengt een
nieuwe visie op 'low living' voor
de slaapkamer. Maar zijn laag-
bij-de-gronds gaat veel verder
dan een laag bed. Het Tao con
cept is een Japans slaapeiland,
waarop je quasi kimt wonen.
De basis is uiteraard een laag
bed, op zogenaamde futonhoog-
te van 24 cm. Dat is gering, maar
toch zit er nog opbergruimte on
der het bed. Het geijkte hoofd
bord bestaat bij Tao uit wand-
panelen van 125 cm breed en
110 cm hoog. Langwerpige
lichtbalken zorgen voor diffuse
verlichting, wat momenteel een
must is. De verlichtingselemen
ten kunnen in horizontale of
vexticale richting aan het
hoofdbord hangen. Tot zover
niet veel spectaculair nieuws
onder de zon, zou je zeggen.
Inderdaad wordt Tao echt bij
zonder door de 'planken' rond
om het bed: vlakke panelen om
het voeteinde en de zijkanten.
Deze panelen zijn naar keuze 45
cm, 60 cm of 90 cm breed. Zij
fungeren als tafel om lectuur,
versnaperingen en de televisie
neer te zetten. Zij dienen ook als
zitbank, al dan niet met losse
kussens. En zij zijn geschikt als
loopplank om zo in bed te stap
pen. Zij kunnen willekeurig
rondom het bed geplaatst wor
den, al dan niet symmetrisch
Deze vlakke panelen verruimen
het bed tot een eiland voor sla
pen en recreëren. De slaapka
mer wordt een reusachtige low
living ruimte.
Tao is een ontwerp van Mauro
Lipparini. Het programma is
gemaakt van eiken in een wengé
finish. Behalve het ruimtebe
slag zal ook de prijs voor menig
een een barrière vormen: het
bed inclusief lattenbodem kost
2.650, een hoofdbordpaneel
345 en een verlichtingsele
ment 273.
Info: Ebe Labordus Agenturen,
071-565 26 37; ebe.labor-
dus@planet.nl
Tao, voor wie het breed heeft, ook in de slaapkamer.