PZC m Een knipoog op de vloer Slapen op een eiland 39 m JkJih Tuinmeubels Open haard Expositie a §~m zaterdag 2 december 2000 Apple Bee is een collectie weerbestendig tuinmeubi lair in de sfeer van rotan. De meubelen zijn een perfecte imi tatie van rotan, met optisch de zelfde verdikkingen en kleur nuances als het natuurproduct. Het essentiële voordeel is dat de Apple Bee's vorst-, licht- en wa terbestendig zijn. Zowel het vlechtwerk als het frame zijn van synthetische ma terialen gemaakt. Bij het frame wordt tijdens het productiepro ces de kunststof handmatig voorzien van de bamboe-achti- ge knobbels. Voor het vlecht werk wordt een andere kunst stofkwaliteit gebruikt, die door pigmentering de typische ro- tankleur krijgt. De kleur kan er dus niet afschilferen. Boven dien is dit materiaal zeer elas tisch waardoor zitkussens over bodig zijn. Na gebruik neemt het vlechtwerk weer zijn oor spronkelijke vorm aan. De col lectie omvat tuinmeubilair in diverse modellen tafels, fau teuils, voetbankjes, ligbanken en sofa's. De prijs voor een een voudige eetkamarstoel begint bij 400 gulden, een ligbed schommelt rond de 16 0 0 gulden Info: Double You, 076 -5728000, e-mail: sako.double-you@wxs.nl Elektrisch verwarmen is niets nieuws. Maar fabrikant Fa- ber heeft nu in haar collectie elektrische haarden de 'open haard' Narvik opgenomen. De inbouwmaten van deze haard zijn 652 mm. breed bij 696 hoog en 253 diep. Door deze compac te afmetingen kan de Narvik, naast plaatsing in de woonka mer, in vrijwel elke gewenste gebruikssituatie gezet worden, van studentenkamer, kantoor tot slaapkamer en serre. De elektrische 'open haard' geeft extra sfeer aan een door cv ver warmde kamer. Het vermogen van de Narvik wordt therm osta- tisch geregeld van 1 tot 2 k W/u. Bij Narvik biedt Faber keuze uit twee stijlvolle schouwen. Model Mila is een schouw met strakke geometrische vormen die past bij een modern inferieur. Schouwmodel Omar past goed in een romantisch of klassiek in terieur. Beide schouwen zijn le verbaar in kalksteen-effect, wengé-effect of kersen-, peren en eikeneffect. Het Magie Fire- systeem biedt een extra dimen sie aan warmte. Het vlammen- beeld wordt hierbij gecombi neerd met aparte 'houtblokjes' waarin door een speciale tech niek een warme gloed wordt gecreëerd. Comfortabel is de stralingswarmte die door een ventilatiesysteem de ruimte wordt ingeblazen. Er is ook een mogelijkheid te kiezen voor het vlammenbeeld alleen zonder dat er warmte wordt geprodu ceerd. Een elektrische kachel of 'open haard' heeft geen afvoer of gasleiding nodig. Een stop contact is voldoende. Info: Faber bv 058 - 2849988 of www.faber.nl. Je staat er eigenlijk nooit bij stil, maar het is zo vanzelf sprekend: zitten. Niet brom men, maar zitten op een stoel. Het Historisch Museum in Ede, gevestigd in het oude station Ede Centrum, toont de geschie denis van het zitten in een be scheiden expositie waarin de stoel door de eeuwen heen voor op staat. Van het oude Egypte tot Jugendstil en de tijdloze stoelen van Thonet. De tentoonstelling '5000 jaar zitten: de stoel door de eeuwen heen' is te zien tot 18 maart in het Historisch Museum Ede, Museumplein 7 in Ede. Open: di-za, 14-17 u., zo, 14-16 u. - 7~ 1 Mieren vormen de blikvanger op dit ronde tapijt. Het Millenniumtapijt met de opvallende zwerm spermatozoïden. Op de grens van België heeft zij haar stek ge vonden. Tapijtontwerpster en interieurarchitecte Cindy De Maesschalck (26) creëert haar opvallende karpetten in het Zeeuwsvlaamse Koe wacht. Haar kleden, voor zo wel wand als vloer, ademen eenvoud met hier en daar een vleugje humor. Het zijn eye catchers die het interieur spanning geven. Ieder jaar ontwerpt zij voor zichzelf een kleed, waarmee zij haar handtekening wil af geven en zich in de kijker wil spelen. Een statement in honderd procent wol en met de hand getuft. Van sperma tozoïden tot bezige mieren, alles kan in haar karpetten. Haar uitgangspunt is 'min der kan ook meer zijn'. Eenvoud als basis, met een knipoog om het ontwerp niet al te strak en te ernstig te laten zijn. Als het maar boeit, het oog trekt. Cindy De Maesschalck wil met haar kleden laten zien dat een ontwerp voor zich spreekt. Zonder overbodige frutsels en franjes. Eenvoud in natuurlijke materialen. Een ba sic uitgangspunt van waaruit opvallende karpetten groeien. Opvallend qua klem-, vorm en materiaalgebruik. Haar eigentijdse karpetten, van klassiek tot modem, worden aangepast aan ruimte en sfeer. Zowel wat betreft de vorm als kleur en afmeting. Zo is er een ontwerp waaraan twee zwarte driehoeken als het ware 'vastge kleefd' aan de rand zitten. De driehoekige vorm is dan een verbinding met de dito vormge ving van de open haard waar voor het kleed ligt. Vormgeving en functionaliteit worden op een creatieve manier gecombi neerd, waarbij het toevoegen van andere structuren en mate rialen als inox, koper, metaal en leer een extra dimensie geven. Minimalisme Cindy: ,,Ik heb een voorkeur voor een minimalistische stijl. Geen overvloed aan dessins. Ik zoek spanning in mijn werk. Contrasten. Het moet niet te saai zijn. De huidige trend is vaak te strak, te eenvoudig. Dat probeer ik te doorbreken. Als er weinig te zien is in een interieur kan een tapijt als echte blikvan ger werken. Iets boeiends toe voegen. Als ik een interieur samenstel ga ik ook uit van een voud. Strakke wanden, een na tuurlijke vloer. Maar er moet wel iets te beleven zijn. Dat kan een felrood geverfde muur zijn, maar ook een opvallend karpet. Dat geeft léven aan het geheel. Dan vult het één het ander aan en breken de elementen elkaar niet af." Cindy ontwerpt haar kleden in opdracht. Voor zowel partuculieren als voor bedrij ven en overheidsinstellingen. ,Ik ga ervan uit dat ik overal iets mee kan. Natuurlijk is niet ieder interieur mijn stijl. Soms moet ik me echt aanpassen. Het is het allerleukst als je je één voelt met een interieur. Maar ik kan over al wel mijn ziel in kwijt. Ik pro beer te voldoen aan de verlan gens van mijn klant. Ik kan heel goed luisteren. En aanvoelen wat iemand wil. Daarmee ga ik aan de slag. Ik maak altijd twee ontwerpen. Eén daarvan wordt het. Het is leuk om samen met je klant iets te laten ontstaan, te laten groeien." Idealistisch „Je hebt zoveel verschillende stijlen. Het is een uitdaging om daarmee aan de slag te gaan. Het is idealistisch om te denken dat je alleen maar dingen maakt die je in je eigen huis zou willen leggen. Dat idee heb je vaak als je net afgestudeerd bent. Maar met dat idealisme kom je er niet. Dat verandert als je echt aan de slag gaat. Dan merk je dat je je toch moet aanpassen. Mijn ei gen smaak en voorkeur staan los van die van de klant. Natuurlijk heb ik mijn eigen stijl. De mees te mensen weten dat wel. Daar om komen ze ook bij mij „Je ziet op dit moment dat er verschrikkelijk veel aandacht voor het interieur is. De veran deringen op interieurgebied gaan vaak zo snel. Dat vind ik een ramp. Dat spreekt mij hele maal niet aan. Daar hou ik me ook niet mee bezig. Iedereen ziet het interieur op zijn eigen ma nier. Ik denk dat ik op mijn eigen manier bezig ben met de dingen die ik doe. Bovendien, wie ben ik om te zeggen wat wel en niet goed is." Lachend: „Mijn kar petten zijn van zo'n kwaliteit dat als ik er één ontworpen heb, ik niet snel terug kom bij die be treffende mensen. Dus mijn om loopsnelheid is niet zo groot." Cindy studeerde in 1996 af aan de Academie voor Schone Kun sten, richting interieurarchitec tuur, in Gent. Zij werkt nu sinds '97 als zelfstandig interieurar chitecte en ontwerpster aan tal van interieur-projecten voor zo wel privéwoningen als bedrij ven en overheid. Zo siert één van haar wandkleden de raadszaal van de Belgische gemeente Ste- kene. Zij verzorgde tevens de in richting van de watertoren in Axel. „Die stond al jaren onge bruikt. Ik ben gevraagd om er L:;, r- Cindy De Maesschalck op haar rode tapijt met hoge pool crazy stone. Op de voorgrond een geschoren tapijt met metalen plaatjes. een multifunctionbele ruimte in te maken. Een kleine kantoor ruimte, sanitaire voorzieningen en wat dies meer zij. De water toren moet een uitvalsbasis worden voor natuurwandelin gen en exposities van alles wat met de natuur te maken heeft." Spermatozoïden De natuur is overigens op twee heel opvallende manieren terug te vinden in haar karpetten. Vo rig jaar maakte zij furore met haar Milleniumtapijt. Een rond, blauw tapijt waarop spermato zoïden met een zwart 'staartje' zich een weg zoeken naar een ei cel. De eicel is nog net te zien aan de rand van het kleed. Maar de vorm van het kleed suggereert ook een eicel. „Ik ben tijdens mijn studie al eens bezig ge weest met spermatozoïden. Een vrolijke, berwegende vorm. Maar ik heb dat nooit echt uit gevoerd. Het jaar 2000 stond voor velen voor een nieuwe start. Dan had je ook nog die millenniumbaby. Dat alles bij elkaar resulteerde in dit ont werp." Dit jaar ontwierp Cindy het grasgroene ronde kleed 2000 Mieren. „Druk, druk, druk. Ie dereen is bezig met van alles en nog wat. Ik wilde iets maken dat refereerde aan die drukte en aan de natuur. De mier is ook vrese lijk druk. Het groene, dat staat voor gras, geeft rust. De mieren geven de alledaagse drukte foto Charles Strijd Echt een knipoog op de vloer. Het is een grappig kleed waarop een groepje mieren scharrelt aan de rand. Een ietwat ver traagde, of misschien verdwaal de, danwel eigenwijze, mier komt achterop. „Dit is nu echt zo'n kleed dat als blikvanger moet werken in een sober interi eur. Je kunt het op de grond leg gen, maar ik zou het niet vreemd vinden als je het aan een wand zou hangen." De karpetten van Cindy worden uitgevoerd in het Belgische handtuftatelier van Jean-Marie Desseaux. Met een hogedruk- pistool worden plukjes wol aan de achterkant in gespannen canvas geschoten. Dat is een ui terst nauwkeurig en ook zwaar werk. Cindy wijst opeen kleedje in de hal van haar ouderlijk huis. „Dat heb ik zelf gemaakt in het atelier. Ik wilde zelf een keer ervaren hoe dat in zijn werk gaat. Maar zwaar dat het was. En dat werk wordt alleen door vrouwen gedaan. Dat ver baasde mij." Als alle wol is 'ingeschoten' wordt de achterzijde van het canvas afgewerkt met latex. Over de doorgeschoten lusjes aan de onderzijde komt die la- texlaag. Het voordeel van dit handtuffen is dat er geen limiet is aan vorm en afmeting. Ook het combineren met andere ma terialen is geen probleem. Zo heeft Cindy een vierkant antra cietkleurig kleed ontworpen met zeven blokjes. Zes zijn van roestvrij staal en het zevende blokje, dat haast van het kleed lijkt af te vallen, is van warm ge walst staal. „Dat geeft wat los heid aan het geheel. Het door breekt de strengheid een beetje. Bovendien zit er ook een con trast in hetr materiaalgebruik. De warmte van de wol versus de koelheid van het metaal." Pool Naast geschoren karpetten heeft zij ook kleden met een lan ge pool. „Mijn laatste kleed heeft en pool van zes centimeter. Er zit geen patroon in. Die pool vertelt het verhaaldan is er ver der niets nodig. Ik noem die lan ge pool crazy stone.Het rode kleed is gemaakt in een combi natie van eenderde linnen en tweederde wol. Een heerlijk, groot en dik kleed. Superzacht om op te liggen. Het gemêleerde rood brengt vurig leven in het ontwerp. De ontwerpster is op zoek naar een ruimte waar zij haar kleden beter kan presenteren. Een ate- lier-achtige winkel lijkt haar wel wat. „Ik wil mijn kleden goed kunnen presenteren en niet opgerold zoals nu. Ik droom wel van oude gebouwen, zoals een oud fabriekje of zoiets. Maar ik heb nog geen vastom lijnd idee. Voorlopig wil ik wel in deze streek blijven. Ik zit goed ten opzichte van iedereen en ook 'Holland' is zo te bereiken. Ik zit vlakbij België, maar nog net in Nederland. Haar grijsblauwe ogen schitteren als ze mijmert over haar eigen werk- en pre- sentatieplek. „Ach", besluit ze „ik heb nog zoveel ideeën en plannen. Die wil ik vormgeven en ook goed kunnen tonen." Annemarie Zevenbergen In galerie van Troost, Oud Vliegveld 12 in Oostende wordt morgen, zaterdag, zondag en maandag het Art Design Weekend gehouden. Tijdens de ze expositie is ook Cindy De Maesschalck met haar karpet ten vertegenwoordigd. Open van 10-19 uur De Italiaanse fabrikant Mi- suraEmme brengt een nieuwe visie op 'low living' voor de slaapkamer. Maar zijn laag- bij-de-gronds gaat veel verder dan een laag bed. Het Tao con cept is een Japans slaapeiland, waarop je quasi kimt wonen. De basis is uiteraard een laag bed, op zogenaamde futonhoog- te van 24 cm. Dat is gering, maar toch zit er nog opbergruimte on der het bed. Het geijkte hoofd bord bestaat bij Tao uit wand- panelen van 125 cm breed en 110 cm hoog. Langwerpige lichtbalken zorgen voor diffuse verlichting, wat momenteel een must is. De verlichtingselemen ten kunnen in horizontale of vexticale richting aan het hoofdbord hangen. Tot zover niet veel spectaculair nieuws onder de zon, zou je zeggen. Inderdaad wordt Tao echt bij zonder door de 'planken' rond om het bed: vlakke panelen om het voeteinde en de zijkanten. Deze panelen zijn naar keuze 45 cm, 60 cm of 90 cm breed. Zij fungeren als tafel om lectuur, versnaperingen en de televisie neer te zetten. Zij dienen ook als zitbank, al dan niet met losse kussens. En zij zijn geschikt als loopplank om zo in bed te stap pen. Zij kunnen willekeurig rondom het bed geplaatst wor den, al dan niet symmetrisch Deze vlakke panelen verruimen het bed tot een eiland voor sla pen en recreëren. De slaapka mer wordt een reusachtige low living ruimte. Tao is een ontwerp van Mauro Lipparini. Het programma is gemaakt van eiken in een wengé finish. Behalve het ruimtebe slag zal ook de prijs voor menig een een barrière vormen: het bed inclusief lattenbodem kost 2.650, een hoofdbordpaneel 345 en een verlichtingsele ment 273. Info: Ebe Labordus Agenturen, 071-565 26 37; ebe.labor- dus@planet.nl Tao, voor wie het breed heeft, ook in de slaapkamer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 39