Subaru Impreza fors duurder
Aprilia mikt op
toerliefhebber
Fietsverlichting beter
37
Fiesta McGregor
Suzuki Alto
BMW M3 Cabrio
Hyundai
zaterdag 2 december 2000
Ooit was Subaru in
ons land een merk
dat geld verdiende met
compacte auto's als de
Mini Jumbo (later de Vi-
vio) en de Justy. Maar de
laatste jaren zorgt voor
al de Impreza-reeks
voor de volumes. En dat
model loopt inmiddels
een jaartje of acht mee.
Tijd voor een nieuwe
Impreza dus en die auto
is nu in ons land gearri
veerd. Maar hij is wel
een stuk duurder dan
zijn voorganger.
Op het eerste gezicht is de
nieuwe Impreza niet spec
taculair anders dan zijn voor
ganger. Het gaat nog steeds om
twee carrosserievormen: een se
dan en een combi-achtige vijf-
deurs hatchback, die Plus wordt
genoemd. Beide auto's zijn wat
groter geworden, de sedan
groeide in de hoogte en de
breedte met respectievelijk 2,5
en vier centimeter en ook in de
lengte kwam er vijf centimeter
bij. De lengte van de Plus nam
ook met vijf centimeter toe, de
hoogte groeide hier met 6,5 cen
timeter.
De cijfers beloven dus extra
binnenruimte in de Impreza,
maar dat valt een beetje tegen.
Wellicht omdat de wielbasis
niet is toegenomen en op een
voor deze klasse matige 2,53
meter blijft steken. Ter vergelij
king: een Opel Astra heeft tien
centimeter meer afstand tussen
de vóór- en achterwielen zitten.
Volwassener
Toch doet het interieur van de
Impreza veel volwassener aan
dan dat van zijn voorganger.
Dat is vooral te danken aan de
betere inrichting. Het dash
board ziet er bijvoorbeeld erg
goed uit, met een duidelijk en
goed vormgegeven instrumen-
Het topmodel van de nieuwe Impreza-reeks: de Sedan 2.0 WRX.
tenblok en een mooi gevormde
middenconsole. Ook de afwer
king van het interieur is zeer
goed te nemen. Het dashboard
geeft niet de indruk van een
plastic landschap en de kwali
teit van de gebruikte kunststof
fen is prima.
Niet iedereen zal de uiterlijke
veranderingen aan de Impreza
kunnen waarderen. Maar het
nieuwe model is wel beter her
kenbaar dan de anoniem gelijn
de voorganger. Dat komt vooral
door het front met ovale kop
lampen met geïntegreerde rich
tingaanwijzers. Ook de forse
voorbumper, waarin ruimte is
gei'eserveerd (en in sommige
versies ook gevuld) voor flinke
mistlampen. Met mistlampen
maakt de auto trouwens direct
een wat sportievere indruk.
De Impreza Sedan staat er door
de uitgeholde spatborden be
hoorlijk stoer bijwaarmee
Subaru wil appelleren aan de
succesvolle rallywagens van het
merk die eveneens van die uit
geholde spatborden hebben. In
de topversie van de Impreza
komt daar nog eens een fbrse
luchthapper op de motorkap
bij. Het is geen versiersel om in
druk te maken, het zorgt echt
voor extra koellucht voor de
tussenkoeler van de turbomo
tor.
Subaru heeft het goede uit de
vorige Impreza-reeks behou
den. En dat is de permanente
aandrijving op aÜe vier de wie
len. In de versie met de 1,6 liter
motor met 95 pk heb je dat niet
per se nodig, maar het betekent
wel een stukje extra veiligheid
omdat je op een gladde weg
meer trekkracht kunt overbren
gen op het wegdek.
Niet alleen de 1,6 liter motor is
ongewijzigd overgenomen uit
de vorige Impreza, ook de 125
pk sterke tweeliter benzinemo
tor is nog hetzelfde. En dat geldt
ook voor de 218 pk sterke
tweeliter turbomotor. Deze ma
chine zit in het topmodel, dat de
typeaanduiding WRX mee
krijgt, een knipoog naar de ral
lyversie die in het WRC-kampi-
oenschap (World Rally Car)
deelneemt.
Ondergewaardeerd
De eerste rij indrukken van de
nieuwe Subaru Impreza zijn
weinig verrassend. De vorige
Impreza was namelijk altijd al
een prima sturende, eigenlijk
behoorlijk ondergewaardeerde
auto. De auto biedt een prima
comfort, zowel in het interieur
als wat de vering betreft. Hij
stuurt plezierig en is makkelijk
te rijden.
Het meeste rijplezier verschaft
de snelle Impreza WRX, die met
zijn permanente vierwielaan-
drijving optimale mogelijkhe
den biedt om het vermogen van
de 218 pk sterke turbomotor
kwijt te kunnen. Geen wielspin
dus bij de Impreza WRX, of het
moet heel glad zijn.
Tot zover allemaal goed nieuws
over de nieuwe Impreza, maar
slecht nieuws is er ook. De prij
zen gaan namelijk fors omhoog
in vergelijking met die van het
vorige model. Kocht je de basis
versie van het vorige model nog
voor 33.495, voor de nieuwe
Impreza 1.6 TS moet nu een be
dragvan 42.495 uit de knip ge
trokken worden. Daar staat
weliswaar meer uitrusting te
genover, maar het is toch een
zeer forse prijssprong.
Mario Vos
De Italiaanse motorfabri
kant Aprilia mikt komend
motorseizoen duidelijk op
groottoeristen. Dat blijkt onder
meer uit de komst van een twee
tal nieuwe motoren die als RST
1000 Futura en EVT 1000 Capo
Nord hun weg naar de show
room zullen vinden. De EVT
1000 is daarbij op te vatten als
een noviteit, die door Aprilia ge
zien wordt als representant van
het 'total touring concept'.
De Capo Nord is met het oog
daarop voorzien van het vloei-
stofgekoelde V-blok, dat eerder
voor de supersportieve Mille-R
reeks werd ontwikkeld. Door
het topvermogen naar beneden
te brengen tot7 2 kW/98 pk die er
bij 8.250 tpm uitkomen, worden
minder extreme rijeigenschap-
pen mogelijk.
De twin koppelt bovendien een
maximaal motorkoppel van 97
Nmbij 6.250 tpm aan een niet op
supersportiviteit geënt eigenge
wicht van 215 kilogram.
De toereigenschappen blijken
ook uit een grote brandstoftank
(25 liter inhoud), een standaard
aanwezig toerscherm en de mo
gelijkheid de tweewieler rond
om te behangen met koffers.
Standaard zijn ook brandstof
injectie, twee bougies per cilin
der en remmen uit de Brembo
Oro-serie (vóór twee remschij-
ven met een diameter van 300
mm, achter een enkele van 270
mm). De motor kan op verzoek
worden voorzien van een kata
lysator.
De Capo Nord moet het in haar
klasse gaan opnemen tegen mo
toren zoals de Cagiva Navigator
T 1000, Moto Guzzi Quota, de
Triumph Tiger, de GS-varian-
ten van BMW en de Honda XL
1000 V Varadero.
Dat met hetzelfde motorblok
nog meer mogelijk is, bewijst
Aprilia met de RST 1000 Futu
ra. Ook ditmaal geen topvermo-
gens van 130 pk uit de Mille-R
serie, maar een op snel en spor
tief toergebruik geënt blok dat
83 kW/113 pk levert bij 9.250
tpm en een maximale trek
kracht afgeeft van 96 Nm bij
7.250 tpm. En ook hier weer een
tweecilinder met de cilinders in
een 60 graden V-opstelling op
gehangen in een fraai gepolijst
aluminium frame met dito ach
tervork.
Bromscooter
Hoewel concurrent Peugeot al
een aardig eind op weg is met di
gitaal gestuurde brandstofin-
jectie voor tweetaktmotoren, is
Aprilia er op bromscooterge-
bied als een van de eersten in ge
slaagd brandstofinjectie voor
een 50 cc tweetaktmotor pro-
ductierijp te krijgen. De nieuwe
Aprilia SR 50 DI-tech (Direct
Injection technologie) is dan
ook voorzien van directe brand
stofinjectie.
Aprilia's DI-tech is een goed
voorbeeld van hedendaags mo-
tormanagement. Het systeem
regelt niet alleen de hoeveelheid
brandstof en lucht die in de ci-
linderkop worden gespoten,
maar ook nog eens de olietoe
voer voor de mengsmering.
Voordelen zijn volgens Aprilia
onder meer een gereduceerd
olieverbruik en een brandstof
verbruik van maximaal twee li
ter per honderd kilometer.
Ruud Vos
In het voorjaar van 1942 te
kende Raymond Peynet
(1908-1999) zijn eerste Amou-
reux. Het verliefde paar staat in
een muziektempeltj e van Valen
ce. Hij speelt op een viool, zij
houdt hem een muziekblad
voor.
Les Amoureux van Peynet mar
keren een hele generatie roman
tici. Zesduizend tekeningen van
de geliefden volgden in de vol
gende twintig jaar en net als nu
met bij voorbeeld Suske en Wis-
ke en Jan, Jans en de kinderen
het geval is, stonden ze op sjaals,
borden en werden er poppen van
hen gemaakt. Georges Brassens
liet zich zelfs inspireren voor
zijn lied Les Amoureux des
bancs publics.
De eerste tekening met de Ge
liefden, Le kiosque des amou
reux Valence, staat op een 0,46
euro/3,00 fr.-zegel die Frank
rijk 6 november heeft uitgege
ven. In 1985 (14 februari) gaf
Frankrijk ook al, ter gelegen
heid van Valentijnsdag, een ze
gel uit (2,10 fr.) met daarop Les
Amoureux.
vak, daaronder in het Grieks
Athene en daar weer onder de
Olympische ringen. Oplagen
respectievelijk: 10, 8, 20, 0,5, 8
en 7,5 miljoen. NB. De 180
dr.-zegel heeft slechts een opla
ge van 500.000 stuks.
brieven schrijven. Sindsdien
verschijnt in de maand juli een
serie zegels om daarmee de brie
ven te verfraaien. Ook dit jaar
weer en net als al eerder prijken
op de zegels tekeningen van
Dick Bruna. De serie bestaat uit
veertien ronde, ovale, rechthoe
kige, ei- en halve-maanvormi-
ge zegels: een strip van 4 x 50 en
10x80 yen.
De nieuwe Aprilia SR 50 DI-tech (Direct Injection technologie) is
voorzien van directe brandstofinjectie.
Begin november heb ik bij de
uitgifte van de zes Kinderzegels
gemeld dat de drie verschillen
de zelfklevende zegels uit de
mailer (3x10) ook in een mapje
zouden worden uitgegeven zo
dat u niet genoodzaakt zou zijn
een mailer te kopen. Hoewel ik
dit gegeven van PTT Post had,
blijkt dit niet juist te zijn. Heel
wat lezers lieten me weten te
vergeefs op het postkantoor te
zijn geweest Bij Collect Club in
Groningen kunt u de drie zelf
klevende zegels echter wel krij
gen. Het bestelnummer is
20101Z1 (f3,60).
Nauwelijks is de olympische
vlam in Sydney gedoofd of de
eerste serie zegels gewijd aan de
volgende spelen zijn al versche
nen. Griekenland dat in 2004
(Athene) de 28ste (moderne)
Olympische Spelen organiseert
gaf 7 november al zijn eerste set
uit. Zes zegels in waarden van
10, 50,130,180, 200 en 650 dr.
met op alle zegels hetzelfde mo
tief: het embleem van de Spelen,
een lauwerkans in een blauw
Groot-Brittannië heeft nu bijna
de lange weg van de millenni
umreeks afgelegd. Op 7 novem
ber verscheen de serie 2000/41
t.e.m. 44 (de 23ste serie) en 5 de
cember komt de serie 2000/45
t.e.m. 48 (de 24ste) uit. In janua
ri verschijnt de finaleset en dan
zal de reeks met in totaal hon
derd zegels zijn afgerond. Serie
23 heeft als titel Spirit and Faith
en is aan de volgende millenni
umprojecten gewijd; de St. Ed-
mundsbury Cathedral/Suffolk
(2nd), Ss Peter and Paul Church
in Over Stowey/Somerset (1st),
het St Patrick centre in Down-
patrick/Noord-Ierland (45p) en
een symbolische voorstelling
van de York Mystery Plays (65p
Sfeervolle zegels die ook als
kerstzegels kunnen worden
aangemerkt.
Sound and Vision is de titel van
de serie die 5 december wordt
uitgegeven. We zien op een 2nd-
-zegel klokken (Ringing in the
Millennium); verder: Year of the
Artist (een oog), Wales Millenni
um Centre (45p, een harp) en Ta
lent Skills 2000 (65p, een pro
ject om jonge mensen aan een
baan te helpen in creatieve in
dustrietakken).
Portugal heeft 6 oktober de be
gin dit jaar overleden wereldbe
roemde tekenaar van de Pea
nuts, Chales M. Schulz, geëerd
met de uitgifte van een serie van
zes zegels waarop Snoopy. De
zegels (2x52,85,100,140en215
escook in een velletj e) heeft als
titel Snoopy nos correios. Geze
ten op zijn hok schrijft Snoopy
op zijn pc een brief, die hij ver
volgens post, bezorgt en zit te le
zen.
IJsland geeft al jaren flora- en
fauna-zegels uit. De laatste we
ken werden daar weer drie
series van twee zegels aan toe
gevoegd. Op 14 september ver
scheen de derde serie vissen:
10,00 kr., Mellanogrammus ae-
glefinus en 250,00 kr., Mallotus
villosus, en een bloemenserie
met violen (40,00 kr., Viola X
wittrockiana) en petunia (50,00
kr., Petunia x hybrida).
De Japanse posterijen hebben
in 1979 de 23ste van elke maand
uitgeroepen tot Dag van het
Op 9 oktober volgde een vlin
derserie. Over de zegels fladde
ren Chloroclysta citrata (40,00
kr.) en Cerapteyx graminis (50
kr.) Eveneens werd 9 oktober
(de Dag van de Postzegel) de
emigratie van IJslanders in de
negentiende eeuw herdacht met
een velletje waarin een 200,00
kr.-zegel. Het motief van het
velletje is ontleend aan een
schilderij van Ami Sigurösson
(1884-1970) waarop de ont
scheping van IJslanders in de
Baai van Winnipeg.
NB. De IJslandse posterijen
hebben een nieuw adres: Ice
land Post, Philatelic Sales,
Storhofdi 29, IS-110 Reykjavik.
Ford brengt een speciale versie van de Fiesta op de markt, de Mc
Gregor Collection. Deze uitvoering vervangt de Fiesta Century
en is leverbaar met drie of vijf deuren. Het model is leverbaar met de
1,3 liter 8-en 16-kleps benzinemotoren en de 1,8 liter turbodiesel.
De standaarduitrusting van de McGregor omvat onder meer air
conditioning, metallic lak, een audiosysteem, stuurbekrachtiging,
een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en in kleur gespoten
bumpers. Kopers van dit speciale model krijgen er bovendien een
McGregor tassenset bij ter waarde van 500 gulden. De Fiesta Mc
Gregor is er vanaf 25.495 gulden.
Suzuki heeft de kleine Alto aan een facelift onderworpen. De au
to kreeg een wat andere voorkant met een nieuwe, doorlopende
grille. Daarnaast is de binnenbekleding vernieuwd en het instru
mentarium is uitgebreid met een toerenteller. Van de Alto verschijnt
ook een extra luxueuze uitvoering met de toevoeging Twist Deze
versie heeft onder meer centrale portiervergrendeling en elektrisch
bedienbare ramen.
Suzuki heeft deze gelegenheid tevens aangegrepen om een nieuwe
motor in de Alto te introduceren. Het gaat om een nieuwe éénliter
benzinemotor met vier kleppen per cilinder. Deze levert voortaan
58 pk en een grootste trekkracht van 78 Nm bij 4.500 toeren. Het ge
middeld verbruik becijfert Suzuki op 5,4 liter per 100 kilometer.
Liefhebbers van open auto's kunnen binnenkort ook genieten
van de indrukwekkende rijprestaties van de BMW M3. Want
BMW brengt in het voorjaar van 2001 de M3 Cabriolet uit. Net als de
M3 Coupé is de 3-serie cabriolet dan uitgerust met de 343 pk sterke
3,2 liter zescilinder motor. Dit sportieve krachtpakket wordt aan
gevuld met een M-onderstel, het variabele M-sperdifferentieel en
versterkte M compoundremmen.
De M3 Cabrio heeft een zeer omvangrijke standaarduitrusting met
een elektrisch bedienbare kap, elektrisch verstelbare sportstoelen
en nog veel meer. De prijs van de auto zal in het voorjaar van 2001
bekend worden gemaakt
Hyundai heeft in de Verenigde Staten een model gepresenteerd
dat op waterstof kan rij den. Het gaat om een speciale versie van
de Santa Fe, die is uitgerust met een brandstofcel. Het gaat om een
experimenteel voertuig, waarmee dagelijks de afstand van San
Francisco naar Sacramento (minstens 140 kilometer) zal worden
gereden. Op een tank waterstof kan de Hyundai overigens slechts
160 kilometer afleggen. De brandstofcel levert de benodigde ener
gie voor een elektromotor met 102 pk. Daarmee kan de Santa Fe een
topsnelheid halen van 120 km/h.
F ietsfabrikanten besteden
steeds meer aandacht aan de
verlichting. Er worden con
structies uitgedacht die de hon
derd procent betrouwbaarheid
dicht benaderen, Want het tra
ditionele systeem van dynamo
aan het voorwiel en een enkele
kwetsbare draad naar koplamp
en achterlicht wordt daarvoor
niet meer gebruikt. Dat geeft al
tijd aanleiding tot ergerlijke
storingen. Menig gloednieuw
achterlicht brandt niet, omdat
een beetje roest de aarde-ver-
binding met het frame onmoge
lijk maakt. Vervolgens brandt
meestal het voorlampje door
wegens te hoge spanning.
De accu of batterij als stroom
bron even buiten beschouwing
latend, heeft de betere fietsver
lichting een dynamo als span
ningsbron die in de voorwiel
naaf is opgeborgen.
Deze onderhoudsarme con
structie levert onder alle om
standigheden stroom, die met
een plus- en een mindraad naar
koplamp en achterlicht wordt
geleid. Roest kan op deze ma
nier nooit meer de verlichting
dwarsbomen.
De extra trapweerstand die een
naafdynamo geeft, is volgens de
fabrikant te verwaarlozen. Een
dergelijke naaf vormt één ge
heel met het voorwiel en kan
niet zomaar even op een gewoon
voorwiel worden gezet.
De koplamp is voorzien van een
halogeenlampje. Dat geeft veel
meer licht dan een gewoon
lampje en gaat langer mee. Het
achterlicht brandt meestal op
LED's (Light Emitting Diode),
felle elektronische verlichting,
die storingsvrij is en weinig
stroom vraagt.
Een voorbeeld van betrouwbare
fietsverlichting is het systeem
Clerion, dat Batavus deze
maand voor de eigen nieuwe
fietsen presenteert. Voor- en
achterlicht gaan automatisch
aan als het tijdens de rit donker
wordt. De stroom komt van een
naafdynamo. De koplamp is van
eigen ontwerp en loopt naad
loos over in de voorvork van de
fiets. Een speciale lens zorgt
voor uitstekende lichtop
brengst. Het achterlicht met
drie LED's vormt één geheel met
de reflector en is bevestigd aan
de bagagedrager, een hogere en
daardoor minder kwetsbare
plaats dan het achterspatbord.
Theo van der Kaaij