Subaru Impreza fors duurder Aprilia mikt op toerliefhebber Fietsverlichting beter 37 Fiesta McGregor Suzuki Alto BMW M3 Cabrio Hyundai zaterdag 2 december 2000 Ooit was Subaru in ons land een merk dat geld verdiende met compacte auto's als de Mini Jumbo (later de Vi- vio) en de Justy. Maar de laatste jaren zorgt voor al de Impreza-reeks voor de volumes. En dat model loopt inmiddels een jaartje of acht mee. Tijd voor een nieuwe Impreza dus en die auto is nu in ons land gearri veerd. Maar hij is wel een stuk duurder dan zijn voorganger. Op het eerste gezicht is de nieuwe Impreza niet spec taculair anders dan zijn voor ganger. Het gaat nog steeds om twee carrosserievormen: een se dan en een combi-achtige vijf- deurs hatchback, die Plus wordt genoemd. Beide auto's zijn wat groter geworden, de sedan groeide in de hoogte en de breedte met respectievelijk 2,5 en vier centimeter en ook in de lengte kwam er vijf centimeter bij. De lengte van de Plus nam ook met vijf centimeter toe, de hoogte groeide hier met 6,5 cen timeter. De cijfers beloven dus extra binnenruimte in de Impreza, maar dat valt een beetje tegen. Wellicht omdat de wielbasis niet is toegenomen en op een voor deze klasse matige 2,53 meter blijft steken. Ter vergelij king: een Opel Astra heeft tien centimeter meer afstand tussen de vóór- en achterwielen zitten. Volwassener Toch doet het interieur van de Impreza veel volwassener aan dan dat van zijn voorganger. Dat is vooral te danken aan de betere inrichting. Het dash board ziet er bijvoorbeeld erg goed uit, met een duidelijk en goed vormgegeven instrumen- Het topmodel van de nieuwe Impreza-reeks: de Sedan 2.0 WRX. tenblok en een mooi gevormde middenconsole. Ook de afwer king van het interieur is zeer goed te nemen. Het dashboard geeft niet de indruk van een plastic landschap en de kwali teit van de gebruikte kunststof fen is prima. Niet iedereen zal de uiterlijke veranderingen aan de Impreza kunnen waarderen. Maar het nieuwe model is wel beter her kenbaar dan de anoniem gelijn de voorganger. Dat komt vooral door het front met ovale kop lampen met geïntegreerde rich tingaanwijzers. Ook de forse voorbumper, waarin ruimte is gei'eserveerd (en in sommige versies ook gevuld) voor flinke mistlampen. Met mistlampen maakt de auto trouwens direct een wat sportievere indruk. De Impreza Sedan staat er door de uitgeholde spatborden be hoorlijk stoer bijwaarmee Subaru wil appelleren aan de succesvolle rallywagens van het merk die eveneens van die uit geholde spatborden hebben. In de topversie van de Impreza komt daar nog eens een fbrse luchthapper op de motorkap bij. Het is geen versiersel om in druk te maken, het zorgt echt voor extra koellucht voor de tussenkoeler van de turbomo tor. Subaru heeft het goede uit de vorige Impreza-reeks behou den. En dat is de permanente aandrijving op aÜe vier de wie len. In de versie met de 1,6 liter motor met 95 pk heb je dat niet per se nodig, maar het betekent wel een stukje extra veiligheid omdat je op een gladde weg meer trekkracht kunt overbren gen op het wegdek. Niet alleen de 1,6 liter motor is ongewijzigd overgenomen uit de vorige Impreza, ook de 125 pk sterke tweeliter benzinemo tor is nog hetzelfde. En dat geldt ook voor de 218 pk sterke tweeliter turbomotor. Deze ma chine zit in het topmodel, dat de typeaanduiding WRX mee krijgt, een knipoog naar de ral lyversie die in het WRC-kampi- oenschap (World Rally Car) deelneemt. Ondergewaardeerd De eerste rij indrukken van de nieuwe Subaru Impreza zijn weinig verrassend. De vorige Impreza was namelijk altijd al een prima sturende, eigenlijk behoorlijk ondergewaardeerde auto. De auto biedt een prima comfort, zowel in het interieur als wat de vering betreft. Hij stuurt plezierig en is makkelijk te rijden. Het meeste rijplezier verschaft de snelle Impreza WRX, die met zijn permanente vierwielaan- drijving optimale mogelijkhe den biedt om het vermogen van de 218 pk sterke turbomotor kwijt te kunnen. Geen wielspin dus bij de Impreza WRX, of het moet heel glad zijn. Tot zover allemaal goed nieuws over de nieuwe Impreza, maar slecht nieuws is er ook. De prij zen gaan namelijk fors omhoog in vergelijking met die van het vorige model. Kocht je de basis versie van het vorige model nog voor 33.495, voor de nieuwe Impreza 1.6 TS moet nu een be dragvan 42.495 uit de knip ge trokken worden. Daar staat weliswaar meer uitrusting te genover, maar het is toch een zeer forse prijssprong. Mario Vos De Italiaanse motorfabri kant Aprilia mikt komend motorseizoen duidelijk op groottoeristen. Dat blijkt onder meer uit de komst van een twee tal nieuwe motoren die als RST 1000 Futura en EVT 1000 Capo Nord hun weg naar de show room zullen vinden. De EVT 1000 is daarbij op te vatten als een noviteit, die door Aprilia ge zien wordt als representant van het 'total touring concept'. De Capo Nord is met het oog daarop voorzien van het vloei- stofgekoelde V-blok, dat eerder voor de supersportieve Mille-R reeks werd ontwikkeld. Door het topvermogen naar beneden te brengen tot7 2 kW/98 pk die er bij 8.250 tpm uitkomen, worden minder extreme rijeigenschap- pen mogelijk. De twin koppelt bovendien een maximaal motorkoppel van 97 Nmbij 6.250 tpm aan een niet op supersportiviteit geënt eigenge wicht van 215 kilogram. De toereigenschappen blijken ook uit een grote brandstoftank (25 liter inhoud), een standaard aanwezig toerscherm en de mo gelijkheid de tweewieler rond om te behangen met koffers. Standaard zijn ook brandstof injectie, twee bougies per cilin der en remmen uit de Brembo Oro-serie (vóór twee remschij- ven met een diameter van 300 mm, achter een enkele van 270 mm). De motor kan op verzoek worden voorzien van een kata lysator. De Capo Nord moet het in haar klasse gaan opnemen tegen mo toren zoals de Cagiva Navigator T 1000, Moto Guzzi Quota, de Triumph Tiger, de GS-varian- ten van BMW en de Honda XL 1000 V Varadero. Dat met hetzelfde motorblok nog meer mogelijk is, bewijst Aprilia met de RST 1000 Futu ra. Ook ditmaal geen topvermo- gens van 130 pk uit de Mille-R serie, maar een op snel en spor tief toergebruik geënt blok dat 83 kW/113 pk levert bij 9.250 tpm en een maximale trek kracht afgeeft van 96 Nm bij 7.250 tpm. En ook hier weer een tweecilinder met de cilinders in een 60 graden V-opstelling op gehangen in een fraai gepolijst aluminium frame met dito ach tervork. Bromscooter Hoewel concurrent Peugeot al een aardig eind op weg is met di gitaal gestuurde brandstofin- jectie voor tweetaktmotoren, is Aprilia er op bromscooterge- bied als een van de eersten in ge slaagd brandstofinjectie voor een 50 cc tweetaktmotor pro- ductierijp te krijgen. De nieuwe Aprilia SR 50 DI-tech (Direct Injection technologie) is dan ook voorzien van directe brand stofinjectie. Aprilia's DI-tech is een goed voorbeeld van hedendaags mo- tormanagement. Het systeem regelt niet alleen de hoeveelheid brandstof en lucht die in de ci- linderkop worden gespoten, maar ook nog eens de olietoe voer voor de mengsmering. Voordelen zijn volgens Aprilia onder meer een gereduceerd olieverbruik en een brandstof verbruik van maximaal twee li ter per honderd kilometer. Ruud Vos In het voorjaar van 1942 te kende Raymond Peynet (1908-1999) zijn eerste Amou- reux. Het verliefde paar staat in een muziektempeltj e van Valen ce. Hij speelt op een viool, zij houdt hem een muziekblad voor. Les Amoureux van Peynet mar keren een hele generatie roman tici. Zesduizend tekeningen van de geliefden volgden in de vol gende twintig jaar en net als nu met bij voorbeeld Suske en Wis- ke en Jan, Jans en de kinderen het geval is, stonden ze op sjaals, borden en werden er poppen van hen gemaakt. Georges Brassens liet zich zelfs inspireren voor zijn lied Les Amoureux des bancs publics. De eerste tekening met de Ge liefden, Le kiosque des amou reux Valence, staat op een 0,46 euro/3,00 fr.-zegel die Frank rijk 6 november heeft uitgege ven. In 1985 (14 februari) gaf Frankrijk ook al, ter gelegen heid van Valentijnsdag, een ze gel uit (2,10 fr.) met daarop Les Amoureux. vak, daaronder in het Grieks Athene en daar weer onder de Olympische ringen. Oplagen respectievelijk: 10, 8, 20, 0,5, 8 en 7,5 miljoen. NB. De 180 dr.-zegel heeft slechts een opla ge van 500.000 stuks. brieven schrijven. Sindsdien verschijnt in de maand juli een serie zegels om daarmee de brie ven te verfraaien. Ook dit jaar weer en net als al eerder prijken op de zegels tekeningen van Dick Bruna. De serie bestaat uit veertien ronde, ovale, rechthoe kige, ei- en halve-maanvormi- ge zegels: een strip van 4 x 50 en 10x80 yen. De nieuwe Aprilia SR 50 DI-tech (Direct Injection technologie) is voorzien van directe brandstofinjectie. Begin november heb ik bij de uitgifte van de zes Kinderzegels gemeld dat de drie verschillen de zelfklevende zegels uit de mailer (3x10) ook in een mapje zouden worden uitgegeven zo dat u niet genoodzaakt zou zijn een mailer te kopen. Hoewel ik dit gegeven van PTT Post had, blijkt dit niet juist te zijn. Heel wat lezers lieten me weten te vergeefs op het postkantoor te zijn geweest Bij Collect Club in Groningen kunt u de drie zelf klevende zegels echter wel krij gen. Het bestelnummer is 20101Z1 (f3,60). Nauwelijks is de olympische vlam in Sydney gedoofd of de eerste serie zegels gewijd aan de volgende spelen zijn al versche nen. Griekenland dat in 2004 (Athene) de 28ste (moderne) Olympische Spelen organiseert gaf 7 november al zijn eerste set uit. Zes zegels in waarden van 10, 50,130,180, 200 en 650 dr. met op alle zegels hetzelfde mo tief: het embleem van de Spelen, een lauwerkans in een blauw Groot-Brittannië heeft nu bijna de lange weg van de millenni umreeks afgelegd. Op 7 novem ber verscheen de serie 2000/41 t.e.m. 44 (de 23ste serie) en 5 de cember komt de serie 2000/45 t.e.m. 48 (de 24ste) uit. In janua ri verschijnt de finaleset en dan zal de reeks met in totaal hon derd zegels zijn afgerond. Serie 23 heeft als titel Spirit and Faith en is aan de volgende millenni umprojecten gewijd; de St. Ed- mundsbury Cathedral/Suffolk (2nd), Ss Peter and Paul Church in Over Stowey/Somerset (1st), het St Patrick centre in Down- patrick/Noord-Ierland (45p) en een symbolische voorstelling van de York Mystery Plays (65p Sfeervolle zegels die ook als kerstzegels kunnen worden aangemerkt. Sound and Vision is de titel van de serie die 5 december wordt uitgegeven. We zien op een 2nd- -zegel klokken (Ringing in the Millennium); verder: Year of the Artist (een oog), Wales Millenni um Centre (45p, een harp) en Ta lent Skills 2000 (65p, een pro ject om jonge mensen aan een baan te helpen in creatieve in dustrietakken). Portugal heeft 6 oktober de be gin dit jaar overleden wereldbe roemde tekenaar van de Pea nuts, Chales M. Schulz, geëerd met de uitgifte van een serie van zes zegels waarop Snoopy. De zegels (2x52,85,100,140en215 escook in een velletj e) heeft als titel Snoopy nos correios. Geze ten op zijn hok schrijft Snoopy op zijn pc een brief, die hij ver volgens post, bezorgt en zit te le zen. IJsland geeft al jaren flora- en fauna-zegels uit. De laatste we ken werden daar weer drie series van twee zegels aan toe gevoegd. Op 14 september ver scheen de derde serie vissen: 10,00 kr., Mellanogrammus ae- glefinus en 250,00 kr., Mallotus villosus, en een bloemenserie met violen (40,00 kr., Viola X wittrockiana) en petunia (50,00 kr., Petunia x hybrida). De Japanse posterijen hebben in 1979 de 23ste van elke maand uitgeroepen tot Dag van het Op 9 oktober volgde een vlin derserie. Over de zegels fladde ren Chloroclysta citrata (40,00 kr.) en Cerapteyx graminis (50 kr.) Eveneens werd 9 oktober (de Dag van de Postzegel) de emigratie van IJslanders in de negentiende eeuw herdacht met een velletje waarin een 200,00 kr.-zegel. Het motief van het velletje is ontleend aan een schilderij van Ami Sigurösson (1884-1970) waarop de ont scheping van IJslanders in de Baai van Winnipeg. NB. De IJslandse posterijen hebben een nieuw adres: Ice land Post, Philatelic Sales, Storhofdi 29, IS-110 Reykjavik. Ford brengt een speciale versie van de Fiesta op de markt, de Mc Gregor Collection. Deze uitvoering vervangt de Fiesta Century en is leverbaar met drie of vijf deuren. Het model is leverbaar met de 1,3 liter 8-en 16-kleps benzinemotoren en de 1,8 liter turbodiesel. De standaarduitrusting van de McGregor omvat onder meer air conditioning, metallic lak, een audiosysteem, stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en in kleur gespoten bumpers. Kopers van dit speciale model krijgen er bovendien een McGregor tassenset bij ter waarde van 500 gulden. De Fiesta Mc Gregor is er vanaf 25.495 gulden. Suzuki heeft de kleine Alto aan een facelift onderworpen. De au to kreeg een wat andere voorkant met een nieuwe, doorlopende grille. Daarnaast is de binnenbekleding vernieuwd en het instru mentarium is uitgebreid met een toerenteller. Van de Alto verschijnt ook een extra luxueuze uitvoering met de toevoeging Twist Deze versie heeft onder meer centrale portiervergrendeling en elektrisch bedienbare ramen. Suzuki heeft deze gelegenheid tevens aangegrepen om een nieuwe motor in de Alto te introduceren. Het gaat om een nieuwe éénliter benzinemotor met vier kleppen per cilinder. Deze levert voortaan 58 pk en een grootste trekkracht van 78 Nm bij 4.500 toeren. Het ge middeld verbruik becijfert Suzuki op 5,4 liter per 100 kilometer. Liefhebbers van open auto's kunnen binnenkort ook genieten van de indrukwekkende rijprestaties van de BMW M3. Want BMW brengt in het voorjaar van 2001 de M3 Cabriolet uit. Net als de M3 Coupé is de 3-serie cabriolet dan uitgerust met de 343 pk sterke 3,2 liter zescilinder motor. Dit sportieve krachtpakket wordt aan gevuld met een M-onderstel, het variabele M-sperdifferentieel en versterkte M compoundremmen. De M3 Cabrio heeft een zeer omvangrijke standaarduitrusting met een elektrisch bedienbare kap, elektrisch verstelbare sportstoelen en nog veel meer. De prijs van de auto zal in het voorjaar van 2001 bekend worden gemaakt Hyundai heeft in de Verenigde Staten een model gepresenteerd dat op waterstof kan rij den. Het gaat om een speciale versie van de Santa Fe, die is uitgerust met een brandstofcel. Het gaat om een experimenteel voertuig, waarmee dagelijks de afstand van San Francisco naar Sacramento (minstens 140 kilometer) zal worden gereden. Op een tank waterstof kan de Hyundai overigens slechts 160 kilometer afleggen. De brandstofcel levert de benodigde ener gie voor een elektromotor met 102 pk. Daarmee kan de Santa Fe een topsnelheid halen van 120 km/h. F ietsfabrikanten besteden steeds meer aandacht aan de verlichting. Er worden con structies uitgedacht die de hon derd procent betrouwbaarheid dicht benaderen, Want het tra ditionele systeem van dynamo aan het voorwiel en een enkele kwetsbare draad naar koplamp en achterlicht wordt daarvoor niet meer gebruikt. Dat geeft al tijd aanleiding tot ergerlijke storingen. Menig gloednieuw achterlicht brandt niet, omdat een beetje roest de aarde-ver- binding met het frame onmoge lijk maakt. Vervolgens brandt meestal het voorlampje door wegens te hoge spanning. De accu of batterij als stroom bron even buiten beschouwing latend, heeft de betere fietsver lichting een dynamo als span ningsbron die in de voorwiel naaf is opgeborgen. Deze onderhoudsarme con structie levert onder alle om standigheden stroom, die met een plus- en een mindraad naar koplamp en achterlicht wordt geleid. Roest kan op deze ma nier nooit meer de verlichting dwarsbomen. De extra trapweerstand die een naafdynamo geeft, is volgens de fabrikant te verwaarlozen. Een dergelijke naaf vormt één ge heel met het voorwiel en kan niet zomaar even op een gewoon voorwiel worden gezet. De koplamp is voorzien van een halogeenlampje. Dat geeft veel meer licht dan een gewoon lampje en gaat langer mee. Het achterlicht brandt meestal op LED's (Light Emitting Diode), felle elektronische verlichting, die storingsvrij is en weinig stroom vraagt. Een voorbeeld van betrouwbare fietsverlichting is het systeem Clerion, dat Batavus deze maand voor de eigen nieuwe fietsen presenteert. Voor- en achterlicht gaan automatisch aan als het tijdens de rit donker wordt. De stroom komt van een naafdynamo. De koplamp is van eigen ontwerp en loopt naad loos over in de voorvork van de fiets. Een speciale lens zorgt voor uitstekende lichtop brengst. Het achterlicht met drie LED's vormt één geheel met de reflector en is bevestigd aan de bagagedrager, een hogere en daardoor minder kwetsbare plaats dan het achterspatbord. Theo van der Kaaij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 37