Ons Manhattan aan de Maas Heiligen in het zilver van de armen Rotterdam Culturele Hoofdstad ANWB is oubollig op de fiets Slaoliestijl Om Rotterdam als Cultu rele Hoofdstad 2001 te beleven, hoef je geen musea, galeries of concertzalen te bezoeken. Gewoon buiten lopen en je verbazen, ergeren of genieten van de architec tuur is al voldoende. Rotterdam is volgend jaar, naast het Portugese Oporto, Culturele Hoofdstad van Euro pa. Dat betekent dat over ruim een maand heel wat schijnwer pers op de dynamische Maas stad gericht zullen zijn. Nu heeft cultuur altijd een beetje een elitair imago, iets wat be paald niet past bij een haven stad, die het motto 'niet praten, maar werken' hoog in het vaan del heeft staan. Vandaar dat de organisatie van Rotterdam 2001 de culturele activiteiten voor een zo groot mogelijke groep mensen toegankelijk wil ma ken, onder meer door ook de wijken in te trekken en laag drempelige evenementen te or ganiseren. Dat betekent dat er vooral in de zomermaanden veel op straat te zien en te beleven zal zijn. Rotterdam is bij iedereen be kend als havenstad, maar veel mensen die er langere tijd niet zijn geweest, kijken verbaasd naar de grotere veranderingen die de stad vooral de laatste de cennia heeft ondergaan. Daar om wordt het culturele hoofd stadjaar tevens aangegrepen om het huidige moderne gezicht van de stad te laten zien, waar bij bijna vanzelfsprekend het accent ligt op architectuur. Rotterdam presenteert zich graag als jonge, hardwerkende stad. Dat heeft deels te maken met het bombardement van 14 mei 1940, toen het grootste deel van de binnenstad werd wegge vaagd. Het verklaart de moder ne, vaak trendsettende archi tectuur. Nog in de oorlog werd begonnen met de aanleg van de Maastunnel, de eerste grote ver keersader onder water in Ne derland. Toen in 1953 de Lijn baan werd gebouwd, was dat de eerste autovrije winkelstraat ter wereld, een idee dat later overal navolging zou krijgen. In 1996 kreeg de Lijnbaan pas seri euze concurrentie van de strak ke Beurstraverse, een winkel straat waar vooral de grote warenhuizen zijn te vinden en die in de volksmond snel de bij naam Koopgoot kreeg. Witte Huis Mede vanwege de hoge grond prijzen verrees in de jaren tach tig en negentig de ene wolken krabber na de andere. Rotterdam werd een Manhattan aan de Maas. Hoogbouw is Rot terdam overigens niet vreemd. Immers, de eerste wolkenkrab ber van Europa, het 45 meter hoge Witte Huis, werd al in 1898 in Rotterdam gebouwd. Het pand staat er nog steeds. Rotterdam gaat anno 2000 nog veel meer de lucht in, zoals te zien is aan de vorig j aar voltooi de 127 meter hoge millennium toren nabij het Centraal Sta tion. Ook in deze omgeving staat de 150 meter hoge Delftse Poort. Het Weena, dichtbij het station, is bijna een aaneen schakeling van kantoorpanden die lijken te strijden om de titel hoog, hoger, hoogst. Wie de con trasten tussen oud en nieuw goed wil zien, kan naar het Schielandhuis aan de Korte Hoogstraat. Dit pand, waarin het historisch museum is onder gebracht, zou op het platteland als landhuis niet misstaan. Maar ineengeklemd tussen de wolkenkrabbers van glas en staal lijkt het bakstenen pand wel een poppenhuis, Niet alleen in de stationsomge ving, maar ook aan beide zijden van de Erasmusbrug wordt nog zaterdag 2 december 2000 De Paperclip is één van de opvallende gebouwen tij dens een architectuurwandeling door Rotterdamf oto Cees Kuiper flink gebouwd. Op de noordelij ke oever zijn woontorens ge plaatst van waaruit de bewo ners een fraai uitzicht op de rivier hebben. De andere kant ontwikkelt zich tot een nieuw stadsgebied. Nadat de vroegere havenactiviteiten meer richting zee zijn verplaatst, is er nu ruimte voor eveneens woning bouw, maar ook grote kantoor panden, zoals de opvallende KPN-toren direct naast de brug. Voor liefhebbers van architec tuur is Rotterdam dus een para dijs, Er zijn de voor- en naoor logse wijken, historische stadsdelen als Delfshaven, de kubuspaalwoningen van Piet Blom uit 1985, de moderne kan toorkolossen van de laatste de cennia, ruim zeshonderd vaak fraaie bruggen en natuurlijk het water dat de stad aan bijna alle kanten omringt. Bij de VW zijn speciale architectuurwandel routes verkrijgbaar. Komend jaar wordt de internationale ex positie Thuis in Rotterdam ge houden. Een speciale wandel route voert dan langs musea en bijzondere gebouwen die iets vertellen over de stad in de twintigste eeuw. Hoewel de culturele activiteiten volgend jaar door de hele stad verspreid plaatshebben, con centreren veel optredens, expo- Rotterdam 'viert' het hele jaar 2001 dat het een van de twee Cul turele Hoofdsteden van Europa is. Bijna dagelijks zijn er activi teiten, vele honderden in totaal. Enkele hoogtepunten: in museum Boymans van Beuningen is nu al een expositie over Jeroen Bosch te zien, die tot 11 november 2001 duurt. Hetzelfde museum houdt van 27 mei tot en met 5 augustus een tentoonstelling over Pieter Bruegel de Oude. In de Kunsthal is van 8 september 2001 tot 6 januari 2002 de expositie In de schaduw van de Gouden Eeuw te zien, met werk van onder anderen Manet, Matisse en Picasso. Ook in de Kunsthal wordt onder de noemer Panorama Rotterdam van 13 januari tot en met 15 april 2001 een selectie stadsgezichten getoond uit de periode 1820-1940. De tentoonstelling '6,5 miljoen woningen' geeft een beeld van de Nederlandse woongeschiedenis in de vorige eeuw. Te zien van 12 april tot en met 20 september 2001 in Las Palmas aan de Wilhelminakade. In mei 2001 opent het splinternieuwe Luxortheater aan de Maas. De eerste drie maanden staan daar Mini en Maxi met hun voorstelling 'City'. De Rotterdamse kunstenares Liesbeth van Ginneken versiert een aantal gevels van Rotterdamse gebouwen met tweedimensio nale afbeeldingen, zodat een grootse openluchttentoonstelling door de hele stad ontstaat. In de oude bioscoop Calypso aan de Mauritsweg 5,3012 JR Rotter dam, tel. 010-4022019 is een informatiecentrum over Rotterdam 2001 ingericht. De programmagegevens staan ook op de website www.rotterdam2001.nl. Gegevens over de festivals staan op de website www.rotterdamfestivals.nl Info: VVV, Coolsingel 65,3012 AC Rotterdam; 0900-4034065; ww- w. vvv.rotterdam.nl sities en lezingen zich toch rond de culturele as van de stad. Die loopt vanaf het Centraal Sta tion tot aan de Kop van Zuid en omvat onder meer het Schouw burgplein en de Mauritsweg die eindigt bij het Museumpark. Culturele paradepaardjes van de Maasstad die volgend jaar in stelling worden gebracht, zijn onder meer het Rotterdams Philharmonisch Orkest, grote concertzalen als Ahoy' en De Doelen (onlangs vernieuwd en uitgebreid) en natuurlijk de vele musea, vooral gegroepeerd rond het Museumpark, waaronder het ook al flink gerenoveerde Boymans van Beuningen, dat volgend jaar uitpakt met enkele grote exposities. Daarnaast zijn nationale instellingen als het Nederlands Architectuur Insti tuut en het Nederlands Foto In stituut in Rotterdam gevestigd en ook die worden bij de activi teiten betrokken. Festivals Er ligt nog een ijzer in het vuur, Rotterdam noemt zich graag de Festivalstad van Nederland. Die festivals worden vooral 's zomers in de hele stad gehouden en variëren van kleinschalige evenementen in wijken tot lan delijke parades die honderddui zenden toeschouwers trekken. Tot de toppers behoren komend jaar een twee maanden durend culinair evenement in de open lucht, en opera's en watershows aan de Maas. Overigens moet bij festivals beslist niet alleen ge dacht worden aan muziek en dans, maar bijvoorbeeld ook aan Poetry International of het hippisch gebeuren CHIO. Op enkele fronten wordt samen gewerkt met het Portugese Oporto, dat in 2001 tevens het predikaat Culturele Hoofdstad van Europa draagt. Net als Rot terdam is Oporto de tweede stad van het land en eveneens een grote, hardwerkende haven stad. Tot die gezamenlijke acti viteiten behoren een opera en fototentoonstellingen. Maar ook weer iets wat beduidend minder elitair is. Wat te denken bijvoorbeeld van de Rotterdam se winkelstraat die in Oporto wordt gecreëerd? Een Koopgoot vol Zeemannen en Blokkers in Portugal, als dat geen uitwisse ling van culturen is... Alice Plekkenpol Rotterdam vanaf de Willemsbrug. foto Phil Nijhuis De Algemene Nederlandse Wielrijdersbond (ANWB) doet haar oorspronkelijke naam weer eer aan. De grootste ver eniging van Nederland, dankzij het verplichte lidmaatschap via de Wegenwacht, heeft een fiets- routeboek uitgebracht in een multomap. Het losbladige boek bevat hon derd bewegwijzerde fietsroutes, verspreid over alle twaalf pro vincies van Nederland. Van het Limburgse heuvellandschap tot de vette kleipolders in het noor den van Groningen. Niet één streek is over het hoofd gezien. Elke route beslaat één dubbel zijdig bedrukt vel, waarop de route en bezienswaardigheden onderweg staan beschreven, met een kaartje van de route, waar fietsen kunnen worden ge huurd en waar DE auto (met fietsendrager) kan worden ge parkeerd. Elk vel kan thuis uit de multo map worden gehaald en zo in de kaartendrager op het fietsstuur worden gestopt. Handig. Het nut van het nieuwe fietsroute- boek is daarmee ook gelijk aan gegeven. Het boek voegt niets toe. Alle fietsroutes die erin staan, zijn bewegwijzerd. Je kunt ze ook zonder beschrijving rijden. Dat wordt zelfs in het fietsroute- boek bevestigd, zo blijkt uit de tip: 'Als de bewegwijzering niet klopt met het routekaartje in dit boek, volg dan de bordjes'. De jongste fietspublicatie van de ANWB is overbodig. Al jaren brengt de wielrijdersbond met de WV's per provincie (niet los bladige) fietsrouteboekjes uit. Vijftig van die provinciale fiets routes zijn bovendien in een ANWB/VW-fietsrouteboekje voor heel Nederland. Aardig aan het losbladige fietsroute- boek is wel dat de routes zijn on derverdeeld naar groepen fiet sers. Zo worden de meest verrassende en de meest heuvel achtige routes eruit gelicht, en ook de meest kindvriendelijke en de kortste, voor echte zon dagfietsers, zo staat er. Irritant is het beeld dat van Ne derland wordt weergegeven. Het is onophoudelijk mooi weer op de foto's. Bijna alle fietsers in het boek lachen, alsof fietsen al tijd zo'n pretje is. Toppunt van oubolligheid is een overzichts kaart van Nederland, waarin verschillen tussen streken en culturen worden uitgebeeld. Op de overzichtskaart staan drie vrouwen in klederdracht. De jongste van de drie is nota bene een Zeeuwse. Alsof dat zo ken merkend is voor het tegenwoor dige Zeeland. Het moest verboden worden, hoe verzorgd het fietsrouteboek verder ook is uitgevoerd. Want dat is de ANWB wel toever trouwd. Harmen van der Werf ANWB-fietsrouteboek Neder land, 29,90. Ze zijn inmiddels alle maal bij hun schepper, maar nog ieder jaar worden er feestjes voor hen gevierd. Sint Maarten, Sinte Lucia en Sint Nicolaas, goedheiligen die op barre winteravonden weer even leven, verblijden jaarlijks kinderen met 'hun' cadeaus. Aan deze drie wel doeners en de volksfeesten Kerstmis, Driekoningen, Halloween en Oud Nieuw besteedt het Nationaal Tin nen Figuren museum in Om men een tijdelijke expositie. Het is het tafereeltje dat je ie dere kerst tegenkomt: het stalletje met Maria en Jozef, Je zus in de kribbe, het vee en de drie wijzen uit het Oosten die het kindje hun eer bewijzen. Ook in het Nationaal Tinnen Fi guren museum ontbreekt dè ge boorte van Jezus niet. Maar waar elders het verhaal vaak met levenden of plastic poppen wordt uitgebeeld, daar gebruikt het Ommer museum het zilver van de armen: tin. De oorsprong van kerst is na tuurlijk niet het enige dat het museum laat zien. Want ook Sint Maarten, de Romeinse offi cier die in het jaar 344 een bede laar aan de poort van de stad Amiens de helft van zijn mantel schonk, wordt in tin uitgebeeld Evenals Sinte Lucia en sinter klaas, hoewel van laatstge noemde nagenoeg geen tinnen figuren bestaan. „Dat komt doordat tinnen figuurtjes voor al in Duitsland gemaakt wor den. En die kennen het hele sint- feest niet", weet medewerkster Wil Massier Herkenning 'Feesten in donkere dagen', zo als de titel van de tentoonstel ling luidt, is een feest der her kenning. Toch steekt iedereen er ook wat van op. Dat komt door de panelen die het museum leent van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur. „Daarop staat de geschiedenis en een il lustratie van het feest of de hei lige. Je herinnert je daardoor Feest in donkere dagen in het Nationaal Tinnen Figuren museum te Ommen. foto Frank Uijlenbroek/GPD weer de verhalen achter kerst, Sint Maarten en Driekoningen. Het is leerzaam. Door de tinnen figuren in de omringende bak ken kunnen bezoekers zich ver volgens een beeld scheppen van de diverse heiligen, aan wie de feesten zijn ontleend." Die bezoekers moeten wel tu ren, want zoals vaker zijn de fi guurtjes niet groter dan een pink. „Meesterwerkjes, kunst", zo typeert Massier de voorstel lingen het liefste. „Je moet je voorstellen dat het vaak alle maal met de hand gemaakt is. Uitzonderlijk knap." De loop van de spieren, de jukbeende ren, schaduw, ogen: het is alle maal te zien en vaak niet groter dan twee millimeter. „Een vaste hand is bij het maken van zulke voorstellingen de eerste vereis te", zegt de medewerkster bijna ten overvloede.. Lustrum Het enige Nederlandse tinnen figuren museum viert dit jaar overigens zijn derde lustrum. Vijftien jaar geleden werd het 'geboren', via een - zoals Mas sier het noemt - 'ingewikkelde weg'. „Dit was vroeger het ge meentehuis van Ommen. In 1985 kocht een particulier het gebouw en hij zocht er een in vulling voor. Via een vriend die in het ziekenhuis werkte, kwam hij in contact met een internist die tinnen figuurtjes verzamel de en ze graag wilde exposeren. Toen ging het balletje rollen." Het bestuur, waarvan één lid is aangesloten bij de tinnenfi- guurtjesvereniging de Tinnen Tafel Ronde, heeft sindsdien di verse tentoonstellingen samen gesteld. Het Egypte van de Farao's en Twintig eeuwen we reldgeschiedenis zijn de laatste twee grote exposities. De tentoonstelling over wereld geschiedenis, een vooral bloe derige verbeelding van de laat ste twee millennia, is overigens nog steeds te bezoeken. „Fees ten in donkere dagen biedt wat tegenwicht aan Twintig eeuwen wereldgeschiedenis." Oftewel: na al dat dood en verderf ook wat vrolijke noten uit de histo rie van de mensheid. „Zo is het maar net", besluit Massier. Harold de Haan Expositie: Feesten in donkere dagen - t/m 15 januari; Twintig eeuwen wereldgeschiedenis tot en met juni. Het Nationaal Tin nen Figuren museum, Markt 1 te Ommen, is open op maandag van één tot vijf uur, dinsdag tot en met zaterdag van tien tot vijf uur en zon- en feestdagen van twee tot vijf uur. In het Zaans Museum, op een steenworp afstand van de Zaanse Schans in Zaandam, is nog tot en met 18 maart aan staande de expositie 'Verpakt Versierd' te zien. Op de tentoon stelling wordt vooral veel aan dacht besteed aan de kunstwerkjes waarin Zaanse fabrieken als Duyvis, Albert Heijn, Verkade, Honig, Keg en Hille vroeger hun producten verpakten. De blikjes, waarmee de kopers 'visueel verleid moes ten worden' vormen nu een ge liefd verzamelobject, vooral als ze zijn gedecoreerd in de zoge heten 'slaoliestijleen naam die ingang kreeg toen Jan Toorop voor de Delftsche Slaoliefa- briek DOF een affiche ontwierp volgens de principes van de toen zeer populaire art nouveau. Ook de Amsterdamse school, de Stijl en art deco, zo blijkt uit deze tentoonstelling, hebben grote invloed gehad op de ontwerpers van verpakkingen. Info: Zaans Museum, 075 6162862

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 34