Stadskantoor krijgt werktorens Rijk vraagt rechter sluiten kerncentrale gas Middelburg zonder Dow investeert in nieuwbouw plasticfabriek Veel weggebruikers lijden nog aan zelfoverschatting Telefonerende schipper zet tanker aan de grond Ontwerp Rau voor nieuwbouw aan Kanaal door Walcheren Goese fietser aangereden Bromfietsster gewond Nieuwjaarsduik in Westerschelde am zeeuwse almanak Beeld Keukemarket Pelgrimstas voor verdienstelijk burger - MORGEN - KOOPZONDAG MIDDELBURG zaterdag 2 december 2000 Het communicatievaartuig Patrol van Multraship uit Ter- neuzen kon de binnenvaart- tanker een half uur later vlot- trekken. Er was geen schade. De Boulonnais was met een lading tolueen - een zeer brandbare stof - onderweg van Rotterdam naar Frankrijk. Tij dens een telefoongesprek hal verwege Hansweert en Terneu- zen kwam de schipper per ongeluk met zijn arm tegen de stuurknuppel waardoor de tanker naar stuurboord draai de. door Richard Hoving MIDDELBURG - Het lijkt wel een containerschip met vier schoorstenen, reageerden Mid delburgse ambtenaren bij de presentatie van het ontwerp voor het nieuwe stadskantoor. Het 46 miljoen gulden kostende gebouw is het geesteskind van de Amsterdamse architect Tho mas Rau. Eind 2003 moet het ge bouw klaar zijn. Rau presenteerde begin deze week zijn voorlopig ontwerp aan de gemeenteraad. Gisteren lichtte hij zijn werk toe aan pers en personeel. Het nieuwe stads kantoor komt aan de Kanaal- weg langs het Kanaal door Wal cheren, tegenover de Maisbaai. De betonnen onderbouw is tachtig meter lang. Op de bega ne grond komen onder meer de raadzaal en de kantine voor het personeel. De publieksbalies Maquette van het nieuwe stadskantoor. door Peter Scherpenisse TERNEUZEN - De Franse bin- nenvaarttanker Boulonnais (705 ton) is vrijdag om 16.50 uur vastgelopen op de Rug van Baarland op de Westerschelde. komen op de eerste verdieping. De centrale toegangshal ligt in het midden van het kantoor. On der het gebouw komt een par keerkelder. Bomen De ambtenaren winden een werkplek in één van de vier to rens die de bovenbouw vormen. Tussen de torens, op het dak van de eerste verdieping, worden bomen en struiken geplant. Vanuit de politiek is inmiddels de eerste kritiek gekomen. Het ontwerp voor het nieuwe stads kantoor deugt volgens Leefbaar Middelburg op een aantal pun ten niet. De vier werktorens lij ken de fractie niet praktisch, schrijft de fractie van Leefbaar Middelburg in een brief aan burgemeesters en wethouders. De representatieve voorkant Architect Thomas Rau. van het gebouw ligt aan een openbaar plein. Het plein wordt begrensd door het stadskantoor en het hoofd van een brug over het Kanaal door Walcheren. De brug naar het centrum is vol gens Leefbaar Middelburg geen uitgemaakte zaak. „Reeds eer der hebben leden van onze frac tie de wenselijkheid van de brug met klem in twijfel getrokken." Leefbaar Middelburg hoopt dat de werktorens niet gezien wor den als symbolen van een verko kerd ambtelijk apparaat. Rau heeft voor vier torens gekozen omdat in de Kwaliteitsatlas Middelburg 2030 op de locatie van het stadskantoor woonto rens waren voorzien. Een zin loos argument, aldus de raads fractie. „Een werkplek is nu foto Ruben Oreel eenmaal volstrekt iets anders dan een woonplek." Volgens Leefbaar Middelburg zijn de to rens niet praktisch. „Als een ambtenaar een andere ambte- VLISSINGEN - Het nieuwe jaar beginnen met een frisse duik in de Westerschelde. Net als de afgelopen 22 jaar kan dat ook het komende jaar weer in Vlissingen. Het Duikteam Zee land houdt op 1 januari haar Nieuwjaarssnorkeltocht. Gehuld in een goed sluitend duik- of surfpak en zwemvlie zen kan iedereen op deze eerste naar wil zien, dan is het niet ondenkbeeldig dat hij of zij de ene toren naar beneden moet en de andere weer naar boven. De vraag is of zulks wenselijk is." middag van 2001 een eindje snorkelen. Terug aan wal kun nen de snorkelaars bijkomen met een bekertje Glühwein. On der deelnemers die origineel verkleed zijn, worden prijzen verdeeld. Vorig jaar vielen er onder meer een duiktas en een sweater te winnen. Personen die, zoals de organisatie zelf zegt, een beetje gek zijn en mee willen doen, kunnen zich 1 ja- Leefbaar Middelburg mist een verband tussen het voorlopig ontwerp van het stadskantoor en de gebouwen aan de Mais baai. De sociale veiligheid rond nuari om 12.15 uur aanmelden in de kleedaccommodatie onder Boulevard Evertsen in Vlissin gen. Nadat de deelnemers zich in de uiteenlopende creaties hebben gestoken, worden zij door de jury gekeurd. De snorkeltocht is geen wedstrijd. De deelnemers mogen in eigen tempo het onge veer twintig minuten durende parcours afleggen. De schipper merkte nog wel dat hij uit koers raakte maar was dermate gedesoriënteerd dat hij even later ter hoogte van boei 32 met zijn schip aan de grond liep. De Patrol was als eerste ter plaatse. het gebouw baart de fractie zorgen. „Na 5 uur 's middags en in de weekends is het stadskan toor gesloten en is het hele ge bied (zoals de plannen nu voor liggen) volkomen verstoken van sociale en/of culturele activitei ten en derhalve effectief dood." Architect Rau heeft begrip voor de kritiek van Leefbaar Middel burg. „Ik vind het terecht dat een partij opheldering vraagt over dingen die niet duidelijk zijn." Zijn ontwerp staat of valt niet met de aanleg van de brug voor langzaam verkeer, bena drukt Rau. „Als de brug niet doorgaat, hoeft het concept niet te worden veranderd." Over de invulling van de open ruimte moet de gemeenteraad goed na denken, vindt de architect. door Harmen van der Werf DEN HAAG - De rijksoverheid zet de juridische procedure door om de kerncentrale Borssele alsnog 1 januari 2004 gesloten te krijgen. Volgende week gaat de dagvaarding tegen de eige naar. elektriciteitsproducent EPZ, de deur uit. Het ministeiie van Economi sche Zaken beroept zich in de juridische procedure op de af spraak die in 1994 is gemaakt met de elektriciteitsproductie sector om de kerncentrale Bors sele 1 januari 2004 te sluiten. EPZ acht zich echter niet ge bonden aan die afspraak EPZ beroept zich erop dat het Rijk indertijd een akkoord over de sluitingsdatum heeft gesloten met de koepel van elektriciteits producenten, de SEP. Dus niet rechtstreeks met EPZ. De elek triciteitsmaatschappij wil de goedkoop producerende kern centrale open houden. Het ministerie van EZ wil EPZ aan de afspraak van 1994 hou den. Volgens EZ is EPZ daar wel degelijk aan gebonden. EPZ meent sterk te staan, vooral dankzij de zaak die onder meer personeelsleden van de kern centrale eerder bij de Raad van State wonnen. De Raad van State vernietigde de tijdelijke vergunning voor de kerncentrale, op basis waarvan Borssele in januari 2004 dicht zou moeten. De exploitatiever gunning voor onbepaalde tijd werd daarmee weer rechtsgel- dig. Arrondissement De zaak van het Rijk tegen EPZ dient voor de rechtbank in Den Bosch, binnen welk arrondisse ment het hoofdkantoor van EPZ valt. Het elektriciteitsbedrijf krijgt in eerste aanzet de gele genheid schriftelijk op de dag vaarding van de rijksoverheid te reageren. De verwachting is dat in mei de rechtszitting kan plaatsvinden. Een uitspraak volgt dan waar schijnlijk kort voor of kort na de zomervakantie. Het ministerie van EZ gaat er vanuit kans van slagen te hebben. Volgende week donderdag dient ook een zaak over de kerncentrale Bors sele, bij de Raad van State, aan gespannen door de Stichting Miljoenen zijn Tegen. De stich ting eist intrekking van de ver gunning voor de kerncentrale Borssele. De Raad van State heeft besloten dat verzoek op nieuw in behandeling te nemen, omdat het beroepschrift eerder 4,5 jaar is blijven liggen. GOES - Bij een aanrijding op het kruispunt Beukenstraat/ Populierenstraat in Goes is vrij dag een 36-jarige fietser ge wond geraakt. De fietser, afkomstig uit Goes, werd rond zes uur op de kruising aangereden door een 27-jarige automobiliste uit 's-Gravenpol- der die geen voorrang verleen de. De fietser is met onbekend letsel overgebracht naar Oosterschel- deziekenhuis in Goes. VLISSINGEN - Een achttienja rige Oostburgse is vrijdagmor gen in Vlissingen gewond geraakt bij een verkeersonge val. Ze botste omstreeks half elf met haar bromfiets tegen een tege moetkomende brommer. Haar tegenligger liep geen verwon dingen op. Het ongeval vond plaats op de Oude Veerhaven. door Joost Bosman TERNEUZEN - De bouw van de plastickorrelfabriek van Dow Chemical in Terneuzen gaat definitief door en zal in de loop van volgend jaar aanvangen. Momenteel worden de twee steryleenfabrieken, waarvoor de fabriek in de plaats komt, ge sloopt. Dow investeert honderd miljoen gulden in de zogehe ten Magnum ABS-plasticfa- briek. De steryleenfabrieken, die op het oude terrein staan, zijn twee van de eerste die Dow in Terneu zen bouwde. Bij de bouw van de nieuwe plant gaat het in feite om uitbreiding van een be staande fabriek, waardoor de capaciteit met zo'n 75.000 ton plastic(korrels) per jaar toe neemt. De uitbreiding levert zo'n tien tot twintig extra ar beidsplaatsen. Dow voert de expansie door om tegemoet te komen aan de we reldwijd sterk groeiende vraag naar kleurloos ABS-plastic, dat door de klant zelf kan worden ingekleurd. Het product (hard plastic) wordt geleverd aan on der meer de auto-industrie (dashboards), computerfabri kanten en producenten van huishoudelijke apparatuur en verpakkingen. Infrastructuur Naast de vestiging in Terneuzen kwamen ook andere Dow-vesti gingen (onder meer in het voor malige Oost-Duitsland) in aan merking voor een eventuele uitbreiding. De keuze is uitein delijk op Terneuzen gevallen, omdat daar de laatste jaren flink aan een goede infrastruc tuur is gewerkt. Zo kwam er een uitgebreid logistiek park en werd van de zomer in de Braak manhaven een nieuwe contai- nerterminal in gebruik geno men. Daardoor heeft Dow Terneuzen weinig kosten voor infrastructuur en logistiek. Te vens heeft de Terneuzense ABS- fabriek de operationele kosten sterk weten terug te dringen en een forse verhoging van de pro ductiviteit bewerkstelligd. Bo vendien is in Terneuzen al veel kennis vergaard en ervaring op gedaan op het gebied van ABS- technologie. Die kan door de uitbreiding optimaal worden benut. Nafta-kraker Dow verwacht dat eind 2002 de eerste plastickorrels van de band zullen rollen. De fabriek zal vanuit de bestaande contro lekamer worden bediend. De bouw van de nieuwe plastic- fabriek volgt op een reeks ande re uitbreidingen van de Dow- site in Terneuzen. Zo is vorig jaar begonnen met de bouw van een derde nafta-kraker (het Emergo-project). Daarnaast te kende Dow afgelopen zomer met Oiltanking uit Gent een in tentieovereenkomst voor de inrichting van een tankopslag terrein op de Mosselbanken, waarmee een investering ge moeid is van zo'n zestig miljoen gulden, die overigens geheel voor rekening komen van Oil tanking. Die gaat het opslagter rein ook beheren en exploiteren. Ze hebben er een traditie van gemaakt, die twee echtelie den uit Helmond. Als ze met hun jonge dochtertjes weer eens op familiebezoek zijn in Middelburg, mogen ze graag een blikje Zeeuwse babbe laars inslaan. De meisjes hebben niet alleen belangstelling voor de in houd, ook tonen ze zich sterk geïnteresseerd in de versie ring van de doosjes met figu ren in klederdracht. Hoe dat beeld kan blijven hangen er voer het Brabantse echtpaar toen het onlangs met de auto door Middelburg reed. Vanaf de achterbank het straat beeld beschouwend riep de zesjarige Maureen, toen ze een vrouw in klederdracht voorbij zag fietsen, plotse ling uit: „Kijk mamma, daar gaat een Zeeuwse babbe laar!" ontwerp - advies - montage - financiering 10 JAAR ZEKERHEID ROOSENDAAL NOORD - A17 - AFSLAG 21. Telefoon 0165 -51 0600. Fax 0165 -510603, Internet www k»ukenmarket.nl Openingstijden matlmvr 9.30-18.00 u. vrijdag koopavond, za 10.00-1700 u Elke eerste zondag (september t/m apnl) van de maand geopend van 11.00 tot 17.0Qu. door Ben Jansen MIDDELBURG - Zo lang de ge middelde weggebruiker zich onvoldoende bewust is van de risico's van het verkeer en van zijn eigen beperkingen, blijft er niets anders opzitten dan ge dragsbeïnvloeding door vergro ting van de pakkans. Gedeputeerde J. Hennekeij (verkeer) vindt dat meer aan dacht moet worden besteed aan verkeersonveiligheid als maat schappelijk probleem en aan de zelfoverschatting waaraan menige verkeersdeelnemer lijdt. Tijdens het symposium 'Een verkeersongeval laat sporen na' van de stichting Slachtoffer hulp Zeeland, vrijdag in Mid delburg, merkte Hennekeij op dat er een verband is tussen ver keersveiligheid en onvoldoende besef van de gevaren waaraan iemand zichzelf en anderen blootstelt door regels en voor schriften aan de laars te lappen. Hij wees erop dat de snelheid op wegen waar 80 km per uur mag worden gereden dankzij de in tensieve verkeerscontroles is af genomen. „Toch rijdt nog altijd eenderde van de weggebruikers harder dan 80 km en er is een groep van ongeveer 2000 personen in Zee land die harder dan 110 km per uur rijden op wegen waar maar 80 km per uur is toegestaan. Mensen die gewond zijn ge raakt, partners, familieleden en vrienden zijn wel bekend met de risico's. Velen echter nog niet." Niet ontevreden Hennekeij zei dat hij niet onte vreden is over de vele initiatie ven die in Zeeland worden genomen om iets te doen aan de verkeersonveiligheid. Hij HULST - Het Hulster college van burgemeester en wet houders wil de zogenaamde Pelgrimstas invoeren. Een symbolisch schouderklopje in de vorm van een bronzen beeld dat wordt uitgereikt aan personen die zich ver dienstelijk hebben ingezet voor de Hulster gemeen schap. De Pelgrimstas is bedoeld als pluim op de hoed voor diege nen die net niet in aanmer king komen voor bestaande onderscheidingen, zoals de erepenning in goud, een ko ninklijke onderscheiding, het ereburgerschap of de cul turele prijs. Om deze 'leegte' in te vullen, heeft het college de Pelgrimstas bedacht. Het is de bedoeling dat per jaar meerdere 'tassen' worden uitgereikt. Het terrein waar voor de onderscheidenen zich inzetten, kan zeer uitlo pend zijn, maar er moeten wel goede redenen worden aangevoerd waarom iemand de welgemeende schouder klop verdient, en de ontvan ger moet inwoner zijn van de gemeente. De Pelgrimstas is met Hulst verbonden via het Reynaert- verhaal. De symboliek zit vooral in de achterliggende gedachte. De betreffende persoon heeft een 'tas' vol goede ideeën aangedragen, of veel goede daden verricht, waar de burgers van hebben geprofiteerd. (Advertentie) noemde verbeteringen in de we genstructuur, de invoering van 30- en 60-km zones, verkeers- projecten op de basisscholen en in het voortgezet onderwijs en de opgevoerde verkeerscontro les. Concurreren foto Ruben Oreel weer is hersteld, stroomt het gas vrij naar buiten en kan er explo siegevaar ontstaan. Ab Kats, as sistent districtsmanager bij Delta Nuts, beklemtoonde dat er geen paniek was bij het ener giebedrijf. „Want er was geen sprake van een onveilige situa tie." Rondvraag in Middelburg leer de dat de storing voor overlast zorgde. Werkster Paulie Wijk- huys was bezig in een huis in de Stadhuisstraat. „De kachel deed het niet. Toen de bewoner de geluidswagen hoorde, heeft hij de gaskranen dichtge draaid." Frisjes Meneer en mevrouw Van Hun- nik uit de Penninghoek vonden het erg frisjes in hun huis. „We hebben heteluchtkacheltjes ge bruikt en de elektrische haard aangezet. Het vervelendste was dat ik me niet kon douchen met warm water", klaagde meneer Van Hunnik. Volgens woordvoerder Arnold Parre van Delta Nuts gaf de ap paratuur er de brui aan. ..Na el ven hebben we de gasdruk lang zaam opgevoerd en rond twaalf uur was de situatie weer nor maal." Hij liet blijken dat hij er wel ex tra geld voor beschikbaar zou willen stellen. „Maar ja, dan moet de veiligheid in het ver keer concurreren met onder wijs, zorg, milieu, veiligheid op straat en bestrijding van zware criminaliteit." M. Verhoorsel, coördinator van de stichting Slachtofferhulp Zeeland, vertelde dat in de eer ste elf maanden van 2000 in Zeeland 32 personen bij een ver keersongeluk om het leven zijn gekomen. „Dan hoor je zeggen: o, dat zijn er minder dan in voor gaande jaren. Maar denk je eens in, 32 slachtoffers. Wanneer zo veel mensen bij één ongeluk zouden omkomen, dan was er sprake van een regelrechte ramp." De stichting Slachtofferhulp begeleidt personen die gewond zijn geraakt bij een ongeluk, hun familieleden en de nabe staanden van dodelijke slacht offers. Er zijn zeven lotgenoten groepen. Verhoorsel: „Als je zelf nooit een ernstig ongeluk hebt meegemaakt, kun je niet bevat ten wat zoiets aanricht. Pijn en verdriet kun je niet delen, maar mensen kunnen elkaar wel hel pen ze draaglijker te maken." Een monteur van Delta Nuts zoekt de oorzaak van de problemen. door Ferdinand Koppejan MIDDELBURG - De binnen stad van Middelburg zat vrij- Advertentie dagochtend zonder gas. De oorzaak was een technisch mankement in een gasregelsta- tion. De storing werd om zeven uur geconstateerd en was rond het middaguur verholpen. Del ta Nutsbedrijven kreeg ruim 450 telefoontjes van verontrus te mensen. Ruim twintig gasmonteurs van Delta Nuts gingen op zoek naar de oorzaak van de storing. Ge luidwagens waarschuwden de bewoners dat er geen gas be schikbaar was en adviseerden de hoofdkranen dicht te draai en. Voor het eerst in de geschiedenis van Delta Nuts waarschuwde het energiebedrijf de getroffen bewoners via Omroep Zeeland. Dat was noodzakelijk omdat er op het moment dat de geluids wagens door de straten reden, veel mensen al naar hun werk waren. Gevaar Het wegvallen van de gasdruk kan gevaar opleveren bij cv-ke- tels en gasfornuizen die geen waakvlambeveiliging hebben. Dat is alleen het geval bij appa ratuur die ouder dan twintig jaar is. Wanneer de gasdruk Iedere Ie zondag van de maand van 13.00 tot 17.00 uur De volgende winkels zijn o a geopend De Drukkerij, C&A, Decorette, Kreymborg, Fabrieksverkoop, Vroom Dreesmann, HEMA, Bouwman Cadeau, EXPO, De tuinen van Middelburg, Parfumerie Douglas, Dixons, Libertel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 13