PZC 533" Zeeland gevangen in kruissteekjes 1 <@e©aeü I 25 j2W/r ons^féfom Merklap van 125 meter .#Sr# JOWSCMZ sordjntore H WesterscAeéiMunnei 2 december 2000 (h <3 n AÜ donderdag 30 november 2000 ommigen beschouwen het als een ondergewaardeerde vorm van kunst, anderen zien het als de oubolligste vorm van huisvlijt. Slechts weinigen hebben er géén uitgesproken mening over. Alleen al daarom is het een gouden zet van het Provinciaal Bureau Museumconsulent Zeeland en de Vereniging van Zeeuwse Musea om is de merklap te zien in het Zeeuws Museum. Tegelijk wordt het boek Door tijdens het jaar van het textiel de langste merklap ter wereld te ons gedaen gepresenteerd. Daarin staan alle merklappen afgebeeld vervaardigen. Een jaar lang hebben 243 Zeeuwse borduursters en (enkele) waaruit het nieuwe Zeeuwse wandkleed is samengesteld, compleet met borduurders gewerkt aan een merklap van ruim 125 meter. Vanaf zaterdag patronen en toelichtingen van de makers. i san* tööOt <i« VitV t' »f> te* *-■ Mrww a C» «VS ITlSt t* •«ot* si Jt' BE DOBBERENDE DOOSJES k*.*!»*»#*.,*} »««•- MoOoM «Hk «K WK 5C90 (twMs e^-'N r Mevrouw J. de Goffau-Volmer, Vlissingen. Mevrouw M. van Harn-Lauret, Biervliet. I De titel van het boek en het project, Door ons gedaen, is een variant op die van een boek dat ruim een jaar gele den is verschenen. In Door mijn gedaen gaat Eef de Jonge-Everaert in op de ge schiedenis van de Zeeuwse merklap, Ze vertelt hoe aan het eind van de zeven tiende eeuw, onder invloed van de Fran se mode, mensen hun zondagse kostuum gingen versieren met borduurwerk. Vaak ging het om familiewapens, of symbolen die op een of andere manier verwezen naar de afkomst van de dra ger. Zo ontstond de merklap. In het voorwoord bij Door ojis gedaen geeft Wim Hofman aan dat dit in feite een geheugensteun was. Op de lap bor duurden jonge hand werksters de ver schillende steken die ze aanleerden en een arsenaal aan versieringen en motie ven waaruit ze hun verdere borduurle- ven konden putten. De bord uuroplei ding op scholen begon met het maken van merklappen en leraressen gaven vaak bepaalde motieven - bijvoorbeeld een dorpskerk - aan hun leerlingen door, wat verklaart dat afbeeldingen in de loop der jaren steeds opnieuw gebruikt werden, soms zelfs in verschillende stre ken van Zeeland. Nieuwe impuls Acht Zeeuwse musea hebben oude merklappen in hun bezit. De afbeeldin gen erop vertellen veel over de tij d waar- in ze zijn gemaakt en de mensen die ze hebben geborduurd. Met de jaren heeft het borduren aan populariteit ingeboet en is het maken van merklappen in on bruik geraakt. Met het project 'Door ons gedaen' heeft die traditionele gewoonte nu weer een nieuwe impuls gekregen. Het Bureau Museumconsulent en de Vereniging van Zeeuwse Musea riepen vorig jaar Zeeuwse borduursters op mee te werken aan de langste merklap ter wereld. Wie zich aanmeldde kreeg een bord uurpakket, met daarin een lap lin nen, borduurzijde, een patroonvel, een naald en een handleiding voor het ont werpen van een merklap. Want dat was de bedoeling: niet borduren aan de hand van kant en klare patronen, maar zelf symbolen en motieven uitkiezen. Om toch eenheid te brengen in de merklap was het patroon toegevoegd van een doorlopend bloemenrandje aan de on derkant en de bovenkant. Uiteindelijk hebben 243 Zeeuwen een merklap geborduurd. Ze zijn allemaal opgenomen in het boek Door ons gedaan en vormgever Ramon de Nennie heeft het bloemenrandje over alle pagina's door laten lopen, zodat de afzonderlijke merklappen ook in het boek één geheel vormen. Op elke pagina staat er één af gebeeld, met het commentaar van de borduurster (of borduurder - in totaal hebben vijf mannen meegedaan) en het patroon van een detail uit de betreffende lap. De toelichtingen van de borduursters geven aan hoe divers de motieven waren om mee te doen en hoe uiteenlopend de redenen om voor bepaalde symbolen of afbeeldingen te kiezen. ,,Ik heb het Ta pijt van Bayeux wel eens bezocht en het idee dat iemand over 800 of 1000 jaar ook zo naar 'Door ons gedaen' zou staan kijken sprak mij wel aan", zegt M.F.C de Regt-Herman uit Axel. Ook in de in leiding tot het boek wordt een link ge legd met het tapisserie de Bayeux. Dat is begrijpelijk, maar niet geheel terecht. De overeenkomst is dat het in beide ge vallen gaat om een borduurwerk van een opvallende lengte (Bayeux is 70 meter, 'Door ons gedaen' 125 meter) en dat in beide gevallen uit de voorstellingen heel wat is op te maken over het dagelijks le ven in de tijd dat de lap is gemaakt. Be langrijk verschil is dat het tapisserie de Bayeux een historische gebeurtenis als onderwerp heeft - de slag bij Hastings in 1066. Niet alleen daardoor, maar ook door de stijl waarin die gebeurtenis is afgebeeld, vertoont dit ten onrechte als tapijt aangeduide wandkleed een veel grotere eenheid dan 'Door ons gedaen'. Want de Zeeuwse merklap biedt een rat jetoe aan afbeeldingen. In veel lappen wordt teruggegrepen op motieven die op de traditionele merklap vaak ook voor komen, zoals het alfabet en de cijfers nul tot en met negen. De afbeeldingen die daaraan zijn toegevoegd hebben men sen, geheel volgens de bedoeling, in hun eigen omgeving gezocht. Dat kan hun persoonlijk leven zijn. Zo verwijzen alle symbolen op de merklap van C.J. Jan- sen-Slootmaker uit Poortvliet naar haar gezin. Twee kinderwagens voor haar zonen Jaco en Marco, voetbal schoenen, potten en pannen, enzovoort. Soms krijgt de beschouwer van de merklap - of lezer van het boek - een zeer intieme blik op het persoonlijk leven van de borduurster. G.J. Maljaars-Hol- De merklap wordt opgehangen in hetZeeuws Museum in Middelburg, foto Lex de Meester trop uit Arnemuiden kreeg én verloor tijdens het maken van haar merklap een kleinzoon. Ze borduurde onder meer het station van Arnemuiden. „Op de vraag wat mij het dierbaarst is op mijn merk lap kan ik moeilijk antwoord geven", luidt haar toelichting. „Alles wat met het leven te maken heeft staat er op. Ie mand wordt geboren en begint aan zijn eigen levensreis maar hoelang de reis duurt weet niemand. We weten ook niet wanneer en op welk station we moeten uitstappen. Tijdens het maken van de lap werd ons zesde kleinkindje geboren Een jongetje, Jochem. Helaas heeft hij maar even mogen leven. Zijn reis was wel heel erg kort. Voor mij heeft het woord station sindsdien een hele specia le betekenis." Herinnering Andere borduursters hebben in hun ge heugen gegraven. J.S. van Hoeve-Cij- souw uit Terneuzen heeft een lap ge maakt over de oorlogshandelingen in Biervliet. Ze vermeldt de namen van alle slachtoffers op haar merklap. „Geluk kig blijft door middel van deze borduur lap de herinnering bestaan", is haar commentaar. Met de zelfde doelstelling heeft de Vlissingse A. W. Eland-Pelt een veel luchtiger onderwerp gekozen. 'Vlissingen 2000', heeft ze middenin haar lap geborduurd, die verder juist een beeld geeft van Zeeland uit vroeger tijden. „Links heb ik de Kromme Elle boog, een straatje in Vlissingen dat he laas verdwenen is, geborduurd. Onderin staat 'Mientje van het orgel', ooit een be kende verschijning in het Middelburg se." Het traditionele karakter van de merk lap wordt in de keuze van de onderwer pen keer op keer onderstreept. Frasen uit het Zeeuwse volkslied, gedichten van J.C. van Schagen, Jip en Janneke, oude gebouwen en schepen, kleder drachten. Toch is het niet allemaal erf goed wat de klok slaat M, de Harn- Lauret uit Biervliet heeft de Wester- scheldetunnel, inclusief de ultramoderne boren Sara en Neeltje Susanna, uitgebeeld. J. de Goffan-Vol- mer uit Vlissingen heeft de 'dobberende doosjes' in haar woonplaats gebor duurd, een voorbeeld van hedendaagse architectuur. Uit haar toelichting blijkt dat dit wel uit nostalgische overwegin gen is gebeurd. „Toen ik de dobberende doosjes aan de Gravenstraat als onder werp van mijn merklap koos. had ik daar een heel dubbel gevoel bij, Toen men in het kader van de stadsvernieu wing een aantal jaren geleden wilde gaan bouwen op die locatie betekende dat voor ons, dat ons huis aan de rand van de oude stadskern van Vlissingen moest worden afgebroken. Zelf zijn we er niet slechter op geworden, maar ik blijf het jammer vinden dat een zo ka rakteristiek stukje Vlissingen moest verdwijnen. Gek genoeg heb ik de dob berende doosjes in de loop van de tijd le ren waarderen. En nu ik ze geborduurd heb is dat gevoel alleen maar toegeno men." De laatste zin is veelbetekenend. Al bor durend is niet alleen een stukje cultureel erfgoed - het maken van merklappen - levend gehouden, de borduursters zijn ook nauw betrokken geraakt bij hun ei gen, Zeeuwse, omgeving en geschiede nis, voor zover dat tenminste nog niet het geval was. En wat nog geen erfgoed was, is dat geworden, zodra het in kruis steken is gevangen. Het enthousiasme van de provincie voor het project is be grijpelijk, want 'Door ons gedaen' is een schoolvoorbeeld van de cultuurpartici patie die gedeputeerde Gert de Kok (in navolging van staatssecretaris Rick van der Ploeg) zo hoog in het vaandel draagt. Het blijft, textieljaar 2000 of niet, een project dat gericht is op traditie en ver leden. Om met de slogan van de Zeeuwse museumconsulent te spreken: Cultureel erfgoed. onverwacht levendig! En voor de goede orde: de merklap van 125 meter is geen kunst, wel een kunststukje. Ernstjan Rozendaal De merklap 'Door ons gedaenis van 3 decem ber tot en met 11 maart te zien in het Zeeuws Museum in Middelburg, dagelijks van 11 tot 17 uur, zon- en feestdagen vanaf 12 uur Ge sloten op 25 december en 1 januari. Publicatie. Door ons gedaen, uitgeverij Den Boer/De Ruiter, Middelburg, vanaf 3 decem ber in de winkel. Prijs: f 69,50. De merklap wordt zaterdag 2 december vanaf 13 uur in het Zeeuws Museum gepresenteerd met een manifestatie die in het teken staat van cultureel erfgoed. Sprekers en optreden den zijn onder anderen Kees Slager, Gert de Kok, Jan Zwemer, Sankie Koster, Engel Reinhoudt, graffiti-artiesten Martijn Prins en Sander Brouwer, het Walchwers Costuum en muziekgroep Pic Ntc. -*■ ~If- 'A 'j De heerW. Janse, Arnemuiden. Telpatroon: detail uit de merklap van mevrouw H. van Westen, Goes. -L M 3 A T iw- Mevrouw A.M. Persijn, Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 25