Audi A4 treedt uit de schaduw Auto's kijken op cd-rom BMW-team in woestijnrally Mercedes SLK Hyundai Accent BMW 3-Serie Porsche-remmen Yaris Verso Van 39 Modelnieuws van Harley in de RAI zaterdag 25 november 2000 Naast deze benzinemotoren zijn er drie krachtige diesels. De ba sis wordt gevormd door een 1,9 liter viercilinder turbodiesel met 130 pk Dan volgt de beken de 2,5 liter V6 turbodiesel met 150 pk. Topmodel bij diesels is een extra krachtige versie van dieV6 met maarliefst 180 pk Deze machine heeft liefst 370 Nm aan trekkracht paraat van af 1.500 toeren. Audi levert deze motor daarom alleen met quat- tro-aandrijving. Voorlopig is de tweeliter benzi nemotor het 'instapniveau' voor de A4, want de 1,6 liter motor is nog niet leverbaar. Het lijkt ech ter verstandiger om daar ook maar niet naar te vragen bij de dealer, want de tweeliter heeft aan de ruim 1.300 kilo die de A4 op de schaal brengt al genoeg werk. Op papier is de accelera tie prima (9,9 sec van 0 tot 100 km/h) maar in de praktijk lijkt het veel langzamer te gaan om dat je in de solide A4 niet gauw het gevoel van snelheid hebt. Prestaties De drieliter heeft juist weer een overschot aan vermogen en kan heel mooie prestaties laten zien. Zoals een sprint van 0 tot 100 km/h in 6,9 seconden en een top snelheid van 245 km/h. Beide benzinemotoren kunnen trou wens gecombineerd worden met een traploze automatische transmissie, de zogenaamde Multitronic. Deze automaat werkt in grote lijnen hetzelfde als de continu variabele trans missie van Bosch-VDT, maar heeft een ketting in plaats van een duwband. Bovendien heeft Audi de elektronica zodanig ge programmeerd dat er meer rela tie is tussen het toerental en de snelheid. Desgewenst kun je de automaat ook als een sequentië le zesversnellingsbak bedienen met knoppen op het stuurwiel. De Multitronic is niet leverbaar in combinatie met quattro-aan- drijving. Wie toch een automaat wil op de quattro krijgt een tra ditionele vijftraps automaat. En zo maakt Audi het zelfs de meest veeleisende koper naar de zin met de nieuwe A4 Maar dat ben je met deze kwaliteit en deze prijzen ook wel aan je klanten verplicht. Mario Vos Zo'n twintig jaar geleden was Audi een van de vele generalisten in de auto-in dustrie. Men bood modellen aan van groot tot klein voor een breed publiek. Audi wil de echter graag een concur rent worden voor BMW en Mercedes. En hoogwaardige modellen aanbieden voor aanzienlijk hogere prijzen. Dat het Duitse merk daarin inmiddels is geslaagd, laat de nieuwe A4 zien. Een auto die in alle opzichten uit de schaduw van BMW en Mer cedes is gekomen. Ook wat de prijs betreft. In 1979kochtjedeAudi80,de verre voorloper van de A4, voor een bedrag van nog geen twintig mille. Voor een gelijk waardige BMW moest een pro centje of twintig meer worden neergeteld. Vandaag de dag zit alleen de allergoedkoopste A4 met 1,6 liter motor nog onder de 60 mille. De BMW 316iziternet iets boven. Voor A4 2.0 met 130 pk moet er b ij na 7 0 mille op tafel komen. En dat is maar net iets minder dan de even krachtige Mercedes C 180. Audi heeft het prijsgat van twintig procent (of soms zelfs meer) dus goed gedicht. Maar daar staat inmiddels ook wel het een en ander tegenover. Zo mag je de afwerking en de productie kwaliteit van Audi tegenwoor dig net zo hoog aanslaan als die van BMW en Mercedes. De nieu we A4 zit echt perfect in elkaar, de naden rond de portieren zijn overal even smal en de deuren vallen met een doffe dreun dicht. Ook op het gebied van het weg gedrag en het veercomfort is Audi niet langer de mindere. Het ooit voor een Audi zo ken merkende onderstuur (de auto wil in een bocht dan graag rechtdoor) is met een meer uit gekiende gewichtsverdeling en een verfijnde wielophanging in de A4 op een zeer hoog niveau gebracht. En de geheel uit aluminium ver vaardigde wielophanging zorgt Mercedes-Benz heeft het programma van de SLK-reeks uitge breid met een extra snel en sportief topmodel, de SLK 32 AMG. Deze door huistuner AMG onderhanden genomen SLK be schikt over een vermogen van 354 pk eh kan in 5,2 seconden vanuit stilstand de 100 km/h bereiken. De topsnelheid is elektronisch be grensd op 250 km/h. De SLK 32 AMG is uitgerust met een 3,2 liter V6-motor met een me chanische compressor. Dat levert een vermogenswinst op van 136 pk ten opzichte van de standaard V6-motor. Ook de trekkracht stijgt fors: bij 2.300 toeren is er al 400 Nm beschikbaar en de maxi male waarde bedraagt 450 Nm. Standaard is de motor gekoppeld aan een vijftraps automaat, die door tipschakeling kan worden be diend. De nieuwe Audi A4 lijkt van achteren een beetje op de A6. in combinatie met een zorgvul dig afgestemde vering en schok- demping voor een uitstekend comfort. Audi heeft in de nieuwe A4 een mooie combinatie van wegge drag en comfort bereikt. Vooral de handelbaarheid van de auto is er flink op voorruit gegaan. Het nieuwe model voelt veel lichter aan, terwijl het in werke lijkheid juist wat zwaarder is geworden. Voorheen was permanente vier- wielaandrijving (quattro) on misbaar voor de sterker gemo toriseerde versies, maar nu kun je zelfs in de nieuwe drieliter benzineversie makkelijk zon der. Motorengamma Bijna het gehele motorengam ma is vernieuwd voor de A4Het voorlopige topmodel bij de ben zineversies (er komen in de toe komst nog sterkere motoren) heeft een nieuwe drieliter V6- motor onder de kap. Het lijkt een vergrote versie van de 2,8 li ter machine, maar bijna alles aan deze krachtbron is opnieuw ontworpen. Bovendien is de mo tor helemaal vervaardigd uit lichtmetaal. Hij levert 220 pk en een maximale trekkracht van 300 Nm bij slechts 3.200 toeren. Nieuw is ook de tweeliter vierci linder benzinemotor. Hij is af geleid van de bekende tweeliter motor van Volkswagen, maar Audi monteerde er een cilinder- kop op met vijf kleppen per ci linder. Daarnaast is de motor uitgerust met een verstelbare nokkenas. De tweeliter levert 130 pk en heeft als grootste trek kracht 195 Nm bij 3.500 toeren. Niet iedereen houdt van auto's, maar we rijden er wel allemaal in. De een kan niet zonder, de ander kan het wel, maar vindt het wel makkelijk zo. Geen won der dus dat autoboeken en - tijdschriften gretig aftrek vinden. En wat in de boeken- handel en lectuurhal gretig aftrek vindt, dat verschijnt natuurlijk ook op cd-rom. De vraag is: wat is handiger, en cd-rom vol auto's door bladeren of een autoboek. ATog nooit werkte u zo prettig -LN met een auto-cd, lezen we op de omslag van Auto cd 2001. Daarmee geeft deze cd-rom zichzelf veel teveel eer, want wie een box met drie cd's uit brengt met louter mov- en pdf- bestanden, respectievelijk te le zen via meegeleverde (maar niet actuele) versies van QuickTime en Acrobat Reader, snapt nog niet veel van de mogelijkheden van een cd-rom. Nu ziet het er allemaal rommelig uit, zonder foto's (die blijken alleen op het tweede schijfje te staan) en met een volgens de makers slimme, maar volgens mij belabberde manier van zoeken en klikken. Jammer, want op zich is de door Ted Julia Sluymer verzamel de informatie uitgebreid. Ook al vraag je je soms af wat ze nu écht de beste auto vinden. Julia blijkt helemaal weg van de Re nault Scénic, de beste keuze als het om een gezinsauto gaat, zegt ze. Maar aan het eind is er op eens de Citroen Xsara Picasso, die roet in het eten gooit. En kennelijk tegen het sluiten van de markt is er nog gauw een zin netje aan toegevoegd dat de Nissan met de Tino de beste mi- ni-MPV heeft gemaakt. Wie op zoek is naar een nieuwe auto heeft het hier sowieso wel moeilijk, want het zijn toch vooral juichverhalen, die de kop opsteken. Gelukkig is er een link naar www.jem-mobiel.nl, waar de familie Sluymer plotse ling wel kritisch blijkt te kun nen zijn. Handig Wie een cd-rom aanschaft om handig te worden geïnformeerd over de nieuwe modellen met het oog op een eventuele aan schaf, heeft dan ook veel meer aan CarBase Actueel 2000-2, de jongste versie van het door Au to Week en Denda samengestel de programma. Al vanaf het op starten opent zich een wereld van verschil met Auto cd 2001: er is een mooie filmpje in beeld, compleet met muziek. Dat is tenminste een binnenkomer. Vervolgens opent zich een sprankelend vormgegeven pro gramma met een logische op bouw, waarin het mogelijk is om allerlei modellen op werkelijk alle fronten met elkaar te verge lijken. De makers zelf komen met rij impressies, maar wie daar niet louter op wil vertrou wen kan zelf aan de slag. Het opzoeken van die informa tie verloopt door de verschillen de werkbalken erg intuïtief. CarBase Actueel 200-2 beant woordt aan de vraag van de meeste autobezitters annex computeraars: het biedt snel een vergelijkend overzicht, desnoods aan de hand van staafdiagrammen, het maakt kostenberekeningen, het laat de computer een auto naar uw wensen selecteren en ga zo maar door. Dét is interactiviteit, daar heb je wat aan. Alleen links naar de Nederlandse importeurs ont breken, in tegenstelling tot bij Auto cd 2001, maar als dat het enige is, is een keus natuurlijk snel gemaakt. Gert Meijer Auto cd 2001, van That's Enter- tainment/EEP. Min. Systeemei sen: Windows 9x, 16 MB RAM. Prijs 24,95 gulden. CarBase Ac tueel 2000-2, van Denda/Auto- Week. Min. Systeemeisen: IBM pc. 486 of hoger. Windows 95/NT 4.0. 8 MB RAM. Prijs ƒ39,95 De Nederlandse Hyundai-importeur heeft zelf het initiatief ge nomen om een extra-sportieve versie van de Accent te ontwik kelen. Het gaat om een eenmalige exemplaar van de Accent drie- deurs, dat is voorzien van een tweeliter motor uit de Hyundai Coupé. Deze motor werd ook nogeens getuned met een speciale chip in het motormanagement en een sportuitlaat. Daardoor levert de machine 150 pk tegen standaard 138 pk. De Hyundai Accent is daarmee liefst 220 km/h snel en kan in 7,4 se conden van 0 naar 100 km/h accelereren. De Nederlandse impor teur nam ook de wielophanging onderhanden door de montage van stuggere veren en gele Koni sportschokdempers. De Hyundai Ac cent 2.0 16V staat op speciale 15 inch lichtmetalen wielen en 205/50 banden. Met de komst van de nieuwe Compact is de 3-serie van BMW nu volledig vernieuwd. De reeks bestaat daarmee uit de sedan, de coupe, de touring, de cabriolet en de compact. Net als zijn voorgan ger gaat het bij de Compact om een driedeurs auto met een grote achterklep. Anders dan voorheen is de auto wel volledig gebaseerd op de jongste generatie, waarvan de auto wielbasis, wielophanging en interieur overneemt. De Compact is echter 28 cm korter dan de sedan. Bovendien springt de auto er qua styling uit. De 3-serie Compact komt aan het begin van de zomer van 2001 op de markt als 316 ti met een nieuwe 18 liter motor, en als 325 ti met de bekende 192 pk sterke zescilinder. Prijzen en uitvoeringen worden dan bekendgemaakt. Toyota heeft een bestel wagen versie uitgebracht van de Yaris Ver so. Deze Verso Van is daarmee een compacte bestelwagen ge worden met veel luxe en comfort en een opmerkelijk grote laad ruimte. Er is namelijk 2.160 liter laadvolume aanwezig. De Yaris Verso Van is leverbaar met een 1,3 of een 1,5 liter benzinemotor met respectievelijk 86 of 106 pk. Er zijn drie uitrustingsniveaus lever baar, maar eïke Verso Van heeft ABS, airbags voor de bestuurder en de passagier, stuurbekrachtiging, een boordcomputer en een au- diosysteem. De Verso Van wordt gekenmerkt door een lage laadvloer. Laad ruimte en inzittendencompartiment zijn gescheiden dooreen volle dige kunststof wand. De achterste zijruiten zijn geblindeerd in glas-look, maar kunnen ook in carrosserie kleur worden gespoten. De Yaris Verso Van profiteert net als de personenautoversie van de driejarige algehele garantie, twaalf jaar carrosseriegarantie en drie jaarpechhulp. De auto is leverbaar vanaf 25.355 gulden ex. BTW. Na Honda zoekt ook Harley- Davidson zelf het publiek op om het modelnieuws te pre senteren. Op zaterdag 2 en zon dag 3 december wordt in de Parkhal van het RAI-complex in Amsterdam een beurs gehou den waar Harley-Davidson Be nelux samen met een groot aan tal dealers aanwezig zal zijn. Op de presentatielijst staan in ieder geval de nieuwe H-D Dyna Touring Sport en de nieuwe LowRider. Ook het tot H-D behorende Bu- ell zal vertegenwoordigd zijn met de modellen voor 2001 waaronder de Buell M 2 Cyclone met toerenteller. Kledinglijn Het evenement wordt omlijst met een dans- en modeshow die de nieuwe kledinglijn in de schijnwerpers zal zetten. Be zoekers kunnen zich op een H-D laten vereeuwigen in de 'fotos- hooting-hoek' Om pa en ma de kans te geven rustig rond te kij ken, is er voor jonge bezoeker- tjes een aparte kinderhoek inge richt. Op zondag 3 december zal rond 14.00 uur een optreden worden verzorgd door een bekende, zich op H-D en Buell verplaatsende zanger. Bezoekers van het evenement kunnen na aankoop van kleding bij een erkend dealer een atten tie tegemoet zien. Wie tijdens de beurs besluit een H-D of Buell aan te schaffen, kan rekenen op een waardeche- que. Het Harley-evenement duurt beide dagen van 10.00 tot 19.00 uur. De toegang is gratis. Wie per eigen vervoermiddel komt, zal het parkeren echter zelf moeten betalen. Porsche biedt voor het eerst keramische remmen aan als optie voor een productiemodelDe 911 Turbo kan tegen een meerprijs 27 348 gulden worden voorzien van deze keramische remschijven. Zulke schijven hebben een 25 procent grotere wrijvingscoëfficiënt, waardoor ze meer vertraging kunnen bereiken, en ze hebben min der last van fading. Daarnaast gaan keramische remschijven zo'n 300.000 kilometer mee en is ook minder vaak een vervanging van de remblokken nodig. Porsche benadrukt dat de nieuwe remschijven tot een kortere rem weg zullen leiden, maar stelt dat het potentieel nog niet kan worden benut als er geen nieuwe ABS-systemen en banden met meer grip worden ontwikkeld. Met een uit vijf rijders be staand fabrieksteam zal BMW van 1 tot en met 21 j anuari 2001 opnieuw deelnemen aan de rally Parijs-Dakar-Cairo. De wedstrijdvloot bestaat uit vier 66 kW/90 pk sterke boxer BMW's van het type R 900 RR en een F 650 RR. De luchtgekoelde R 900 RR is een in cilinderin houd teruggebrachte R 1150 GS, waarvan het leeggewicht het minimaal toegestane start- gewicht van 190 kilogram be draagt. Om onderweg niet droog te ko men staan, kan iedere boxer liefst 54 liter brandstof meene men. Die hoeveelheid is verdeeld over een hoofdtank (34 liter), een tank onder het zadel 10 liter) en een tweetal zijtanks die respec tievelijk zes en vier liter brand stof kunnen bevatten. Ook de succesvolle F 650 RR zal dus weer van de partij zijn. De 55 kW/75 pk sterke vloei- stofgekoelde eencilinder weegt leeg 168 kilogram en kan 45 liter brandstof meenemen, die ver deeld is over een vijftal brand stoftanks. Om onderweg niet te verdwalen, wordt gebruik gemaakt van sa- tellietnavigatie. Iedere motor zal daarom wor den uitgerust met een aan een GPS gekoppelde 'Rallye Trip- master' BMW neemt aan de woenstijnrally Parijs-Dakar-Caïro deel met vier motoren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 39