Audi A4 treedt
uit de schaduw
Auto's kijken op cd-rom
BMW-team in woestijnrally
Mercedes SLK
Hyundai Accent
BMW 3-Serie
Porsche-remmen
Yaris Verso Van
39
Modelnieuws
van Harley
in de RAI
zaterdag 25 november 2000
Naast deze benzinemotoren zijn
er drie krachtige diesels. De ba
sis wordt gevormd door een 1,9
liter viercilinder turbodiesel
met 130 pk Dan volgt de beken
de 2,5 liter V6 turbodiesel met
150 pk. Topmodel bij diesels is
een extra krachtige versie van
dieV6 met maarliefst 180 pk
Deze machine heeft liefst 370
Nm aan trekkracht paraat van
af 1.500 toeren. Audi levert deze
motor daarom alleen met quat-
tro-aandrijving.
Voorlopig is de tweeliter benzi
nemotor het 'instapniveau' voor
de A4, want de 1,6 liter motor is
nog niet leverbaar. Het lijkt ech
ter verstandiger om daar ook
maar niet naar te vragen bij de
dealer, want de tweeliter heeft
aan de ruim 1.300 kilo die de A4
op de schaal brengt al genoeg
werk. Op papier is de accelera
tie prima (9,9 sec van 0 tot 100
km/h) maar in de praktijk lijkt
het veel langzamer te gaan om
dat je in de solide A4 niet gauw
het gevoel van snelheid hebt.
Prestaties
De drieliter heeft juist weer een
overschot aan vermogen en kan
heel mooie prestaties laten zien.
Zoals een sprint van 0 tot 100
km/h in 6,9 seconden en een top
snelheid van 245 km/h. Beide
benzinemotoren kunnen trou
wens gecombineerd worden met
een traploze automatische
transmissie, de zogenaamde
Multitronic. Deze automaat
werkt in grote lijnen hetzelfde
als de continu variabele trans
missie van Bosch-VDT, maar
heeft een ketting in plaats van
een duwband. Bovendien heeft
Audi de elektronica zodanig ge
programmeerd dat er meer rela
tie is tussen het toerental en de
snelheid. Desgewenst kun je de
automaat ook als een sequentië
le zesversnellingsbak bedienen
met knoppen op het stuurwiel.
De Multitronic is niet leverbaar
in combinatie met quattro-aan-
drijving. Wie toch een automaat
wil op de quattro krijgt een tra
ditionele vijftraps automaat.
En zo maakt Audi het zelfs de
meest veeleisende koper naar de
zin met de nieuwe A4 Maar dat
ben je met deze kwaliteit en deze
prijzen ook wel aan je klanten
verplicht.
Mario Vos
Zo'n twintig jaar geleden
was Audi een van de vele
generalisten in de auto-in
dustrie. Men bood modellen
aan van groot tot klein voor
een breed publiek. Audi wil
de echter graag een concur
rent worden voor BMW en
Mercedes. En hoogwaardige
modellen aanbieden voor
aanzienlijk hogere prijzen.
Dat het Duitse merk daarin
inmiddels is geslaagd, laat
de nieuwe A4 zien. Een auto
die in alle opzichten uit de
schaduw van BMW en Mer
cedes is gekomen. Ook wat
de prijs betreft.
In 1979kochtjedeAudi80,de
verre voorloper van de A4,
voor een bedrag van nog geen
twintig mille. Voor een gelijk
waardige BMW moest een pro
centje of twintig meer worden
neergeteld. Vandaag de dag zit
alleen de allergoedkoopste A4
met 1,6 liter motor nog onder de
60 mille. De BMW 316iziternet
iets boven. Voor A4 2.0 met 130
pk moet er b ij na 7 0 mille op tafel
komen. En dat is maar net iets
minder dan de even krachtige
Mercedes C 180.
Audi heeft het prijsgat van
twintig procent (of soms zelfs
meer) dus goed gedicht. Maar
daar staat inmiddels ook wel het
een en ander tegenover. Zo mag
je de afwerking en de productie
kwaliteit van Audi tegenwoor
dig net zo hoog aanslaan als die
van BMW en Mercedes. De nieu
we A4 zit echt perfect in elkaar,
de naden rond de portieren zijn
overal even smal en de deuren
vallen met een doffe dreun
dicht.
Ook op het gebied van het weg
gedrag en het veercomfort is
Audi niet langer de mindere.
Het ooit voor een Audi zo ken
merkende onderstuur (de auto
wil in een bocht dan graag
rechtdoor) is met een meer uit
gekiende gewichtsverdeling en
een verfijnde wielophanging in
de A4 op een zeer hoog niveau
gebracht.
En de geheel uit aluminium ver
vaardigde wielophanging zorgt
Mercedes-Benz heeft het programma van de SLK-reeks uitge
breid met een extra snel en sportief topmodel, de SLK 32
AMG. Deze door huistuner AMG onderhanden genomen SLK be
schikt over een vermogen van 354 pk eh kan in 5,2 seconden vanuit
stilstand de 100 km/h bereiken. De topsnelheid is elektronisch be
grensd op 250 km/h.
De SLK 32 AMG is uitgerust met een 3,2 liter V6-motor met een me
chanische compressor. Dat levert een vermogenswinst op van 136
pk ten opzichte van de standaard V6-motor. Ook de trekkracht
stijgt fors: bij 2.300 toeren is er al 400 Nm beschikbaar en de maxi
male waarde bedraagt 450 Nm. Standaard is de motor gekoppeld
aan een vijftraps automaat, die door tipschakeling kan worden be
diend.
De nieuwe Audi A4 lijkt van achteren een beetje op de A6.
in combinatie met een zorgvul
dig afgestemde vering en schok-
demping voor een uitstekend
comfort.
Audi heeft in de nieuwe A4 een
mooie combinatie van wegge
drag en comfort bereikt. Vooral
de handelbaarheid van de auto
is er flink op voorruit gegaan.
Het nieuwe model voelt veel
lichter aan, terwijl het in werke
lijkheid juist wat zwaarder is
geworden.
Voorheen was permanente vier-
wielaandrijving (quattro) on
misbaar voor de sterker gemo
toriseerde versies, maar nu kun
je zelfs in de nieuwe drieliter
benzineversie makkelijk zon
der.
Motorengamma
Bijna het gehele motorengam
ma is vernieuwd voor de A4Het
voorlopige topmodel bij de ben
zineversies (er komen in de toe
komst nog sterkere motoren)
heeft een nieuwe drieliter V6-
motor onder de kap. Het lijkt
een vergrote versie van de 2,8 li
ter machine, maar bijna alles
aan deze krachtbron is opnieuw
ontworpen. Bovendien is de mo
tor helemaal vervaardigd uit
lichtmetaal. Hij levert 220 pk en
een maximale trekkracht van
300 Nm bij slechts 3.200 toeren.
Nieuw is ook de tweeliter vierci
linder benzinemotor. Hij is af
geleid van de bekende tweeliter
motor van Volkswagen, maar
Audi monteerde er een cilinder-
kop op met vijf kleppen per ci
linder. Daarnaast is de motor
uitgerust met een verstelbare
nokkenas. De tweeliter levert
130 pk en heeft als grootste trek
kracht 195 Nm bij 3.500 toeren.
Niet iedereen houdt van
auto's, maar we rijden
er wel allemaal in. De een
kan niet zonder, de ander
kan het wel, maar vindt het
wel makkelijk zo. Geen won
der dus dat autoboeken en -
tijdschriften gretig aftrek
vinden. En wat in de boeken-
handel en lectuurhal gretig
aftrek vindt, dat verschijnt
natuurlijk ook op cd-rom.
De vraag is: wat is handiger,
en cd-rom vol auto's door
bladeren of een autoboek.
ATog nooit werkte u zo prettig
-LN met een auto-cd, lezen we
op de omslag van Auto cd 2001.
Daarmee geeft deze cd-rom
zichzelf veel teveel eer, want
wie een box met drie cd's uit
brengt met louter mov- en pdf-
bestanden, respectievelijk te le
zen via meegeleverde (maar niet
actuele) versies van QuickTime
en Acrobat Reader, snapt nog
niet veel van de mogelijkheden
van een cd-rom. Nu ziet het er
allemaal rommelig uit, zonder
foto's (die blijken alleen op het
tweede schijfje te staan) en met
een volgens de makers slimme,
maar volgens mij belabberde
manier van zoeken en klikken.
Jammer, want op zich is de door
Ted Julia Sluymer verzamel
de informatie uitgebreid. Ook al
vraag je je soms af wat ze nu écht
de beste auto vinden. Julia
blijkt helemaal weg van de Re
nault Scénic, de beste keuze als
het om een gezinsauto gaat, zegt
ze. Maar aan het eind is er op
eens de Citroen Xsara Picasso,
die roet in het eten gooit. En
kennelijk tegen het sluiten van
de markt is er nog gauw een zin
netje aan toegevoegd dat de
Nissan met de Tino de beste mi-
ni-MPV heeft gemaakt.
Wie op zoek is naar een nieuwe
auto heeft het hier sowieso wel
moeilijk, want het zijn toch
vooral juichverhalen, die de kop
opsteken. Gelukkig is er een
link naar www.jem-mobiel.nl,
waar de familie Sluymer plotse
ling wel kritisch blijkt te kun
nen zijn.
Handig
Wie een cd-rom aanschaft om
handig te worden geïnformeerd
over de nieuwe modellen met
het oog op een eventuele aan
schaf, heeft dan ook veel meer
aan CarBase Actueel 2000-2, de
jongste versie van het door Au
to Week en Denda samengestel
de programma. Al vanaf het op
starten opent zich een wereld
van verschil met Auto cd 2001:
er is een mooie filmpje in beeld,
compleet met muziek. Dat is
tenminste een binnenkomer.
Vervolgens opent zich een
sprankelend vormgegeven pro
gramma met een logische op
bouw, waarin het mogelijk is om
allerlei modellen op werkelijk
alle fronten met elkaar te verge
lijken. De makers zelf komen
met rij impressies, maar wie
daar niet louter op wil vertrou
wen kan zelf aan de slag.
Het opzoeken van die informa
tie verloopt door de verschillen
de werkbalken erg intuïtief.
CarBase Actueel 200-2 beant
woordt aan de vraag van de
meeste autobezitters annex
computeraars: het biedt snel
een vergelijkend overzicht,
desnoods aan de hand van
staafdiagrammen, het maakt
kostenberekeningen, het laat de
computer een auto naar uw
wensen selecteren en ga zo maar
door. Dét is interactiviteit, daar
heb je wat aan. Alleen links naar
de Nederlandse importeurs ont
breken, in tegenstelling tot bij
Auto cd 2001, maar als dat het
enige is, is een keus natuurlijk
snel gemaakt.
Gert Meijer
Auto cd 2001, van That's Enter-
tainment/EEP. Min. Systeemei
sen: Windows 9x, 16 MB RAM.
Prijs 24,95 gulden. CarBase Ac
tueel 2000-2, van Denda/Auto-
Week. Min. Systeemeisen: IBM
pc. 486 of hoger. Windows
95/NT 4.0. 8 MB RAM. Prijs
ƒ39,95
De Nederlandse Hyundai-importeur heeft zelf het initiatief ge
nomen om een extra-sportieve versie van de Accent te ontwik
kelen. Het gaat om een eenmalige exemplaar van de Accent drie-
deurs, dat is voorzien van een tweeliter motor uit de Hyundai
Coupé. Deze motor werd ook nogeens getuned met een speciale chip
in het motormanagement en een sportuitlaat. Daardoor levert de
machine 150 pk tegen standaard 138 pk.
De Hyundai Accent is daarmee liefst 220 km/h snel en kan in 7,4 se
conden van 0 naar 100 km/h accelereren. De Nederlandse impor
teur nam ook de wielophanging onderhanden door de montage van
stuggere veren en gele Koni sportschokdempers. De Hyundai Ac
cent 2.0 16V staat op speciale 15 inch lichtmetalen wielen en 205/50
banden.
Met de komst van de nieuwe Compact is de 3-serie van BMW nu
volledig vernieuwd. De reeks bestaat daarmee uit de sedan, de
coupe, de touring, de cabriolet en de compact. Net als zijn voorgan
ger gaat het bij de Compact om een driedeurs auto met een grote
achterklep. Anders dan voorheen is de auto wel volledig gebaseerd
op de jongste generatie, waarvan de auto wielbasis, wielophanging
en interieur overneemt. De Compact is echter 28 cm korter dan de
sedan. Bovendien springt de auto er qua styling uit.
De 3-serie Compact komt aan het begin van de zomer van 2001 op de
markt als 316 ti met een nieuwe 18 liter motor, en als 325 ti met de
bekende 192 pk sterke zescilinder. Prijzen en uitvoeringen worden
dan bekendgemaakt.
Toyota heeft een bestel wagen versie uitgebracht van de Yaris Ver
so. Deze Verso Van is daarmee een compacte bestelwagen ge
worden met veel luxe en comfort en een opmerkelijk grote laad
ruimte. Er is namelijk 2.160 liter laadvolume aanwezig. De Yaris
Verso Van is leverbaar met een 1,3 of een 1,5 liter benzinemotor met
respectievelijk 86 of 106 pk. Er zijn drie uitrustingsniveaus lever
baar, maar eïke Verso Van heeft ABS, airbags voor de bestuurder en
de passagier, stuurbekrachtiging, een boordcomputer en een au-
diosysteem.
De Verso Van wordt gekenmerkt door een lage laadvloer. Laad
ruimte en inzittendencompartiment zijn gescheiden dooreen volle
dige kunststof wand. De achterste zijruiten zijn geblindeerd in
glas-look, maar kunnen ook in carrosserie kleur worden gespoten.
De Yaris Verso Van profiteert net als de personenautoversie van de
driejarige algehele garantie, twaalf jaar carrosseriegarantie en drie
jaarpechhulp.
De auto is leverbaar vanaf 25.355 gulden ex. BTW.
Na Honda zoekt ook Harley-
Davidson zelf het publiek
op om het modelnieuws te pre
senteren. Op zaterdag 2 en zon
dag 3 december wordt in de
Parkhal van het RAI-complex
in Amsterdam een beurs gehou
den waar Harley-Davidson Be
nelux samen met een groot aan
tal dealers aanwezig zal zijn.
Op de presentatielijst staan in
ieder geval de nieuwe H-D Dyna
Touring Sport en de nieuwe
LowRider.
Ook het tot H-D behorende Bu-
ell zal vertegenwoordigd zijn
met de modellen voor 2001
waaronder de Buell M 2 Cyclone
met toerenteller.
Kledinglijn
Het evenement wordt omlijst
met een dans- en modeshow die
de nieuwe kledinglijn in de
schijnwerpers zal zetten. Be
zoekers kunnen zich op een H-D
laten vereeuwigen in de 'fotos-
hooting-hoek' Om pa en ma de
kans te geven rustig rond te kij
ken, is er voor jonge bezoeker-
tjes een aparte kinderhoek inge
richt.
Op zondag 3 december zal rond
14.00 uur een optreden worden
verzorgd door een bekende, zich
op H-D en Buell verplaatsende
zanger.
Bezoekers van het evenement
kunnen na aankoop van kleding
bij een erkend dealer een atten
tie tegemoet zien.
Wie tijdens de beurs besluit een
H-D of Buell aan te schaffen,
kan rekenen op een waardeche-
que.
Het Harley-evenement duurt
beide dagen van 10.00 tot 19.00
uur. De toegang is gratis. Wie
per eigen vervoermiddel komt,
zal het parkeren echter zelf
moeten betalen.
Porsche biedt voor het eerst keramische remmen aan als optie
voor een productiemodelDe 911 Turbo kan tegen een meerprijs
27 348 gulden worden voorzien van deze keramische remschijven.
Zulke schijven hebben een 25 procent grotere wrijvingscoëfficiënt,
waardoor ze meer vertraging kunnen bereiken, en ze hebben min
der last van fading. Daarnaast gaan keramische remschijven zo'n
300.000 kilometer mee en is ook minder vaak een vervanging van de
remblokken nodig.
Porsche benadrukt dat de nieuwe remschijven tot een kortere rem
weg zullen leiden, maar stelt dat het potentieel nog niet kan worden
benut als er geen nieuwe ABS-systemen en banden met meer grip
worden ontwikkeld.
Met een uit vijf rijders be
staand fabrieksteam zal
BMW van 1 tot en met 21 j anuari
2001 opnieuw deelnemen aan de
rally Parijs-Dakar-Cairo. De
wedstrijdvloot bestaat uit vier
66 kW/90 pk sterke boxer
BMW's van het type R 900 RR en
een F 650 RR. De luchtgekoelde
R 900 RR is een in cilinderin
houd teruggebrachte R 1150
GS, waarvan het leeggewicht
het minimaal toegestane start-
gewicht van 190 kilogram be
draagt.
Om onderweg niet droog te ko
men staan, kan iedere boxer
liefst 54 liter brandstof meene
men.
Die hoeveelheid is verdeeld over
een hoofdtank (34 liter), een
tank onder het zadel 10 liter) en
een tweetal zijtanks die respec
tievelijk zes en vier liter brand
stof kunnen bevatten.
Ook de succesvolle F 650 RR zal
dus weer van de partij zijn.
De 55 kW/75 pk sterke vloei-
stofgekoelde eencilinder weegt
leeg 168 kilogram en kan 45 liter
brandstof meenemen, die ver
deeld is over een vijftal brand
stoftanks.
Om onderweg niet te verdwalen,
wordt gebruik gemaakt van sa-
tellietnavigatie.
Iedere motor zal daarom wor
den uitgerust met een aan een
GPS gekoppelde 'Rallye Trip-
master'
BMW neemt aan de woenstijnrally Parijs-Dakar-Caïro deel met vier motoren.