Mama Mia wat een piste Het is de angst om te vallen PZC Skiën in Karinthië 37 Ski 2001 Alleenstaand Wegwijzers Klachten zaterdag 25 november 2000 Het is natuurlijk best een eind rijden. Vanuit Utrecht zo'n twaalfhonderd kilometer. Maar dan nog... je zou het er voor over moeten hebben. Oostenrijkers zat hier natuurlijk in dit zuide lijke bondsland. En Duit sers. En Italianen ook. Van de Nederlanders echter geen spoor. Die skiën - hemels breed gezien - honderd kilo meter noordelijker. En staan waarschijnlijk in lange rijen te wachten voor de liften. Of zaten al ver voor de middag op het terras van die gezelli ge berghut omdat er - als ze later zouden komen - geen plaats meer zou zijn. Franz Klammer: „Ik kom hier van daan en misschien ben ik daarom bevooroordeeld. Maar zeg nou zelf: Es ist doch super hier?" De aanbevelingen van Herr Klammer dienen met ge paste achterdocht te worden be naderd. De skikampioen der skikampioenen, de Johan Cruijff van Oostenrijk, is door Karinthië gevraagd zijn ge boortegrond te promoten. Dus zal hij het wel uit zijn hoofd la ten de 'Skiarena Karaten' met de grond gelijk te maken. Maar al had hij dat gewild, dan nog was hij daartoe niet in staat ge weest. Curieus. Veertig jaar ge leden moest je hier - als je wilde skiën - nog lopend naar boven. Nu ontsluiten zo'n dertig liften een verrukkelijk, ruim opgezet skigebied met slechts één min puntje: de bewegwijzering is aan de matige kant. Wat bij hon derd kilometer piste (verdeeld over 45 afdalingen) nog knap lastig kan zijn. Geheimtips Echt stil is het er al lang niet meer. 'Geheimtips' hebben de vervelende eigenschap nooit lang Geheimtips te blijven. Aanvankelijk wisten alleen de inwoners van de om de hoek lig gende steden Lienz en Villach dat 'daar hoog in de bergen' niet alleen werd gewerkt aan het grootste skigebied van Karin thië, maar ook aan het mooiste. Tot dat die van het op anderhalf uur rij den gelegen Klagenf urt er lucht van kregen. En die van Udine, in Italië. Binnen de kort ste keren slibde - op mooie zon De millennium-skilift in Nassfeld. dagen althans - de steile weg naar het nieuwe skigebied vol ledig dicht. 'Skiarena Karaten' ingehaald door zijn eigen suc ces. Maar daar is wat op gevonden. Vorig jaar december werd in aanwezigheid van tientallen, in feestelijk leder gehoosde hoog waardigheidsbekleders, de Mil lennium-Express geopend, een gondelbaan die z'n passagiers in twaalf minuten vanaf een im mense parkeerplaats bij Tröpol- ach (610 meter) naar de Tress- dorferalm (1590 meter) sjouwt. Veel zon, een geweldig pak sneeuw en in heftige kleuren af gedrukte cinemascope-foto's tot op de voorpagina's van zelfs de Weense kranten aan toe. Klammer: „Dat komt, zelfs voor Oostenrijk is deze lift iets heel bijzonders. Al is het alleen maar omdat je - en dat is toch vrij uniek hier - nu een afdaling kunt maken van bijna acht kilo meter." Als er voldoende sneeuw ligt tenminste. De 'Carnia', zoals de langste skipiste van Karinthië heet, begint op 1822 meter. Geen probleem. Maar de eindstreep ligt op slechts 610 meter. En dat is wel een probleem. Op die hoogte mag het namelijk nog wel eens dooien. Zelfs in de win ter. Wakkere Alpenzonen - onder wie uiteraard ook Franz Klam mer - mogen graag en met trots gewagen van de in eindeloze rotten opgestelde sneeuwka nonnen die desgewenst de taak van de hemel overnemen. Wat er echter nooit bij wordt verteld, is dat die machines slechts werken als de temperatuur tot ver bene den het vriespunt is gezakt. Waardoor het dus nog maar de vraag is, hoe vaak er op 'Carnia' van start tot finish kan worden geskied. Zwierig Geen nood echter. Ten eerste bouwden de Oostenrijkers - re geren is vooruitzien - op 1020 meter hoogte een tussenstation zodat de Carnia in perioden van sneeuwschaarste op simpele wijze kan worden ingekort en ten tweede resteert er zelfs bij een afsluiting nog zo'n negentig kilometer aan andere pistes. Waaronder bijzonder fraaie. De zwierigste wellicht, is de zich door het sparrenbos van de Wat- schiger Alm slingerende, ruim drie kilometer lange 'Familien- abfahrt'. Maar omdat smaken verschillen, zullen er ook zijn die de van de Tressdorfer Höhe afvallende Tröglabfahrt prefe reren. Of de vlak langs het zo juist aangelegde Snowboard Park en een paar heerlijke diepsneeu w-pistes schurende Fissabfahrt. Daar zijn ze trouwens nog heel wat van plan, daar bij die op de Gartnerkofel uitgezette Fiss afdaling. Afgelopen winter werd er al de Garnitzen 1 in ge bruik genomen (een moderne, pijlsnelle zeszitter) als voorbo de van de bouw van nog eens vij f nieuwe liften die de Skiarena Karaten zullen doen uitdijen tot ver over de Italiaans grens. Wie deze nu wil overschrijden, dient dat nog lopend te doenWat veel minder erg is dan het lijkt. Ski's neerzetten bij het informatie hokje op de Passo Pramollo en vervolgens achthonderd meter wandelen naar Risteranto Wlf e- nia da Livio. Jawel, man spricht Deutsch. Maar mamma mia, wie probeert dat nog als hij op het zonneter ras achter een fonkelend glas podere terreno zit. En een portie mozzarella? La dolce vita in Oostenrijk. Rob van den Dobbelsteen Salzburg Wenen OOSTENRIJK PEN Hermagor/N assfeld Afstand vanaf Amsterdam: circa 1250 kilometer. Auto: München - Salzburg - Tau- erntunnel (tol) - Katschbergtunnel - Spittal - Greifenburg - Hermagor - Nassfeld. Trein: in Hermagor (19 kilometer van Nassfeld) is een station. Vandaar met openbaar vervoer (taxi of bus) naar skigebied. Vliegen: het dichtstbijzijnde vliegveld is Klagenfurt (110 kilometer) dat vanuit Nederland alleen via Wenen wordt aangevlogen. Vandaar met openbaar vervoer (trein en bus) naar skige bied. Hoogte: 610 tot 2195 meter. Liftinstallaties: 29 (4 gondelbanen, 5 stoelt- jesliften en 20 slepers). Wachttijden: Gering. Kunnen alleen in de weekeinden bij het dalstation van de Mil lennium-express flink oplopen. Totaal aantal kilometers aan afdaling: 101 kilometer. Moeilijkheidsgraad: 11 kilometer zwaar, 60 kilometer gemiddeld, 30 kilometer eenvou dig. Langlaufmogelijkheden: 100 kilometer aan Loipen (niet met elkaar verbonden). Slechts 11 kilometer (bij Nassfeld) is sneeuwzeker. Verdere sportieve ontspanning: 55 kilome ter aan wandelwegen waarvan ongeveer 8 in het skigebied (naar de Tressdorfer Höhe). 6 rodelbanen waarvan 4 verlicht. Op de Pressegger See bij Hermagor kan soms wor den geschaatst. De Weissensee (bekend van de schaatsmarathon) ligt op ongeveer een uur autorijden. Prijspeil: Een 6-daagse skipas kost 2110 shilling (kinderen van 15 tot en met 19 jaar en senioren 65+ 1585 shilling; kinderen tot en met 14 jaar 1055 shilling) Avondvertier: Niet uitbundig. Nassfeld is een 'tekentafel-dorp' dat vooral bestaat uit hotels en restaurants. Populaire après-ski gelegenheden zijn Noldi en Der Schnee- mann. Bijzonderheden: Er is een wintercamping in Hermagor (telefoon 0043/4282.5051). Gas ten van de Skiarena Karnten kunnen ge bruik maken van de zogeheten bonuscard. Met deze kaart kan niet alleen de skiles, het eten en het drinken worden betaald, ook fungeert hij als automatische skipas en bij sommige hotels zelfs als kamersleutel. Nadere informatie: Ski- und Naturarena Karnten, Hauptstrasse 14, A-9620. Herma gor, telefoon (0043)4282/3131 en/of inter net www.carnica.com. Uiteraard kunnen ook inlichtingen worden gevraagd bij het Oostenrijks Toeristenburo, Postbus 94285,1090 GG Amsterdam, tele foon (020) 468 47 93. Bij de ANWB verscheen on langs het wintersportmaga zine 'Ski 2001'. Het jaarlijks verschijnende blad bezocht vier grote Europese skigebieden (Sestrière, Crans Montana, La Pagne en Kirchberg), wijst de lezers ook op kleine, maar char mante bestemmingen als Valloi- re (halverwege de Galibier in Frankrijk) en Maria Alm (Oos tenrijk) en geeft in woord en beeld een verslag van een skiva kantie in Libanon. Testen wer den er niet alleen gemaakt met ski's, maar ook met zogeheten ruimte-auto's. 'Ski 2001' kost 14,95 gulden en is te koop in de kiosk en de ANWB-kantoren. Mallnitz in Karinthië intro duceerde het fenomeen met groot succes. Nu organi seert ook Mühlbach am Hoch- könig van 17 tot 24 maart een ski week voor alleenstaanden. Dat lijkt een beetje laat in het seizoen. De uitgebreide (150 ki lometer aan pisten) Hochkönig- Skischaukel ligt immers relatief nogal laag (hoogste punt 2000 meter). In het begin van dit jaar echter lag er in deze periode nog voldoende sneeuw, dus waarom nu niet. Prijs voor de solo-week (halfpension, 6-daagse skipas en skiles): circa 1150 gulden. Informatie: TVB, A-5505 Mühlbach, Oostenrijk, 0043 6167.7235; info@muehlbach.co.at. Tirol gaat de bewegwijzering van het wandelpadennet in de bergen aanpakken. Het rom meltje van scheefstaande stok ken vol onleesbare en niet gestandaardiseerde tekens en namen moet binnen zeven jaar, zo is de bedoeling, zijn veran derd in een keten modelborden die alle dezelfde uitvoering krij gen: gele ondergrond, zwart op schrift. Om de veiligheid te be vorderen zal op de wegwijzers de moeilijkheidsgraad van de route worden aangegeven. Het aantal klachten over bij Nederlandse toeroperators geboekte vakanties is in 1999 fors toegenomen. Dat blijkt uit het zojuist gepubliceerde jaar verslag van de Geschillencom missie Reizen. Bij elkaar wer den er 3180 klachten ingediend. Verreweg het leeuwendeel (39 procent) ging over de kwaliteit van de accommodaties. Het eten (10 procent) en de reisleiding (8 procent) lagen ook flink onder vuur. De vakantiebestemming met de meeste problemen was Spanje (14 procent), gevolgd door Turkije (11 procent) en Griekenland (7 procent). Overi gens wees de Geschillencom missie in slechts 819 gevallen een schadevergoeding toe Ge middeld werd er per klacht 1212 gulden uitgekeerd. Wintersport is versla vend, zeggen veel mensen als ze eenmaal naar de sneeuw zijn geweest. Het werd hoog tijd om zelf eens na te gaan in hoeverre dat klopt. „Veel beginnelingen hebben angst om te vallen of dat ze te snel gaan. Dat gaat vanzelf voorbij", belooft on ze Nederlandse skilerares. Via de ramen van de hotelka mer in het Oostenrijkse plaatsje Schladming ontvouwt zich een sprookjesachtig pano rama van een glooiend land schap, toegedekt door een dik pak, helder witte sneeuw. Skiërs van alle leeftijden glijden er op hun gemakje naar beneden. Al les verloopt even soepeitjes. Niet één keer komt er een krab belaar voorbij die zich met ware doodsverachting overeind pro beert te houden en bijvoorbeeld ergens halverwege een smak van jewelste maakt. Zo'n uitzicht zorgt er al snel voor dat bij iemand die nog nooit op de lange latten heeft gestaan, het zelfvertrouwen be gint te groeien. De gedachten dwalen af: misschien zijn alle gruwelverhalen over angstaan jagende afdalingen, valpartijen en botbreuken wel overdreven. Skiën is wellicht toch makkelij ker dan we altijd hadden ver moed. Dat valt tegen, blijkt de volgen de dag op het oefenweitje. De 24-jarige Judith Schurink staat al klaar om er privéles te geven. De Nederlandse stelt voor om eerst maar eens een beetje met de ondergebonden ski's heen en weer te schuiven over de sneeuw. Zo wil ze ons vertrouwd maken met het materiaal en de ondergrond, maar wordt me teen ook duidelijk dat je geen enkele grip hebt op de gladde vlakte. Eén ogenblik van onop lettendheid blijkt voldoende om in beweging te komen en naar beneden te glibberen, zonder te weten hoe weer moet worden af geremd. Gewoon rustig blijven, zegt Judith, het is iets wat elke beginner meemaakt. „Veel men sen hebben angst om te vallen, zijn bang dat ze te snel gaan of niet meer kunnen stoppen. Dat gevoel gaat vanzelf voorbij. Je moet niet verwachten dat het meteen al goed gaat." Kampioen Na 38 jaar moest het er toch maar eens van komen om op wintersport te gaan. Thuis wa ren ze er niet gerust op. Geen wonder, als je een partner hebt die zelf twee keer is geweest en de eerste maal één en de volgen de vakantie alle twee haar be nen brak. Het is niet bevorder lijk voor het geloof op een goede afloop, maar kan natuurlijk geen reden zijn om het niet eens zelf te proberen. Dus op naar Schladming, in het uitgestrekte wintersportgebied van de regio Dachstein - zo'n tweeënhalf uur rijden van Wenen. Het Oostenrijks Toeristenburo regelde er een kennismakings cursus bij de school van voor malig skikampioen Michael Tritscher. Zelf is die niet aanwe zig. Maar een foto die achter de balie hangt, bevestigt dat Trit scher niet de eerste de beste is: de Oostenrijker staat pontifi caal gearmd met de legendari sche 'Tomba la Bomba'. „Mi chael won een bronzen medaille bij de Olympische Spelen van '92", vertelt een van zijn colle ga's. Ook Judith weet wat skiën is. Een groot deel van haar leven heeft ze er al mee te maken. Eerst nadat ze als 7-jarig meisje met haar ouders naar Oosten rijk verhuisde, waar ze tot haar vijftiende bleef. Het gezin keer de terug naar Nederland, maar zes jaar later verruilde Judith het vlakke polderland toch weer voor de Oostenrijkse bergen. Ze geeft er les sinds 1997, zit in een demonstratieteam en vestigt zich, als in Europa de zomer aanbreekt, steevast voor enige tijd in het dan winterse Austra lië. Daar werkt ze eveneens als instractrice en maakt ze deel uit van een reddingsploeg. Voor iemand met zo'n achter grond moet het een tandenknar sende ervaring zijn als ze te ma ken krijgt met stuntelaars die er niets van bakken. Judith schudt haar hoofd. „Nee", zegt ze. „Ik vind het leuk om met mensen bezig te zijn. Je werkt in de frisse lucht en iedereen is enthousiast, aangezien ze allemaal gezellig op vakantie zijn Gelukkig, omdat we zelf juist de indruk begonnen te krijgen dat er van al het gepruts een heel grappige film valt te maken. Dat begon al de vorige dag, bij het passen van de schoenen. Die geven het gevoel alsof je met twee kistjes cement aan je voe ten loopt; alleen met een moei zaam gestrompel lukt het om bij de balie te komen waar de ski's en de stokken worden aange reikt. Sierlijk Het is onwennigheid, want naarmate de tijd vordert, wordt het plezier steeds groter. Al snel wordt het volgens Judith tijd om te leren remmen. Dat doe je door de voeten krachtig naar buiten te duwen en de punten van de ski's naar elkaar toe te draaien. „En nu gaan we proberen bochtjes te maken." De blonde instructrice draait sierlijk over het oefenweitje. Met het zweet op het voorhoofd lukt het ons slechts om met hoekige vormen rond de in de grond geprikte ski- stokken te manoeuvreren. In eens lijkt het te lukken, totdat een lelijke uitglijer duidelijk maakt dat het toch beter is om niet te hard van stapel te lopen. Judith benadrukt niet voor niets hoe belangrijk het is dat niet-skiërs eerst individueel of in een klasje lessen nemen, voordat ze op eigen houtje de sneeuw gaan verkennen. „Op de skischolen gebeuren weinig on gelukken. Maar ik heb ook mee gemaakt dat mensen van een af standje stonden te kijken hoe het moet, de stoeltjeslift pakten en hup, meteen een rode piste kwamen afsuizen." Dom, zegt ze, want wie de techniek niet goed beheerst, neemt grote risi co's. Ook op hellingen die op het eer ste gezicht nauwelijks iets om het lijf hebben, worden al gauw onverwacht hoge snelheden be reikt. Wie dan niet weet hoe je moet remmen, kan in ernstige problemen verzeild raken. Nog de voorgaande dag moest er in Dachstein iemand met een heli kopter naar het ziekenhuis wor den gebracht. Hij was onderuit gegaan en met zijn hoofd tegen de grond geklapt. „En zelf maakte ik gisteren mee dat een paar vreemde skiërs ons bijna omver reden. Ook botsen men sen wel eens tegen een mast. Ge broken benen zijn een speciali teit in Oostenrijk." Bochtjes We laten ons er niet door af schrikken en melden ons de vol gende ochtend gewoon weer bij het bordje 'Anfanger'. Remmen, bochtjes maken, een piepklein stukje naar beneden skiën - het gaat niet eens zo slecht. Zelfs durft de instructrice het aan om, ter afsluiting van de tweedaagse spoedcursus, een eenvoudige piste te proberen. Dat valt niet mee, maar het lukt wél en zon der kleerscheuren Goed gevoel geeft datEn eerlijk toegegeven, eenmaal weer thuis begint het al te kriebelen om nog eens naar de sneeuw te gaan. Danny Verbaan Skilerares Judith Schurink: „En nu proberen we om bochtjes te maken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 37