Mickey heeft groeistuipen Grote vissen vinden Hurgada al veel te druk Court Venetië Hemels Vignet Komodo Tiber Costa Brava van Afrika EGYPTE In Londen opent koningin Eli zabeth op 7 december de bin nenplaats van het Brits Muse um. Het door Foster Partners ontworpen, 100 miljoen pond kostende project, is het grootste overdekte plein van Europa en verruimt de expositieruimte van het museum met vijftig pro cent. The Great Court, zoals de binnenplaats wordt genoemd, biedt niet alleen plaats aan wis seltentoonstellingen, maar ook aan de fameuze Reading Room (leeszaal), die tot nu toe alleen toegankelijk was met een speci aal pasje Informatie: British Tourist Au thority, Stadhouderskade 2, 1054 ES Amsterdam, 020 689.00.02; Britinfo.NL@bta.org.uk. Venetië hoopt het parkeer probleem voor vakantie gangers te hebben opgelost door de vrije plekjes van tevoren te verkopen. Dat gebeurt op www- .urbislimen.net. Op deze websi te (in diverse talen waaronder Engels en Duits) kan de par keerplaats op de Piazzale Rome zonder extra kosten zowel wor den gereserveerd als weer wor den afgezegd. Informatie: Nationaal Italiaans Verkeersbureau voor de Bene lux in Brussel, 0032 2.647.17.41. Op 16 en 17 december wordt in het paleis op de Dam in Amsterdam voor bezoekers een 'hemels kleed' uitgerold. Nor maal gebeurt dat alleen als ko ningin Beatrix bijzondere gas ten ontvangt. Het 600 vierkante meter grote tapijt (het grootste dat ooit in Nederland werd ge maakt) is door Ria van Eyk spe ciaal ontworpen voor de Burgerzaal en stelt een sterren hemel voor. Daarmee sluit het prachtig aan op de andere deco raties in het vertrek. Informatie: 020 620.40.60; ww- w.kon-paleisamsterdam.nl. Het Autobahn-vignet voor Oostenrijk is een stuk duurder geworden. Eenjaarvig- net (geldig van 1 december 2000 tot en met 31 januari 2002) kost nu circa 160 gulden en een vig net voor twee maanden 48 gul den. Het goedkoopste vignet (dat voor 10 dagen) gaat vanaf het komende winterseizoen 17 gulden kosten. Een voordeel is wel, dat dit vignet pas ingaat op de eerste dag van gebruik en niet zoals tot nu slechts van vrij dag tot en met maandag. Wie soms zeer lange wachttijden bij de Oostenrijkse grens wil voor komen, kan het vignet in Neder land bij de ANWB kopen of bij een aantal, niet ver van Oosten rijk gelegen benzinestations op de Duitse Autobahnen. Banyan Cruising uit Amers foort organiseert ook de ko mende zomer weer een aantal vaartochten door de Komodo- archipel in Indonesië. De reis wordt gemaakt met een klassie ke Buginese zeilschoener. Ge zien de grote afstanden - naast Komodo worden ook Flores, Sumba, Sumbawa en Lombok aangedaan - wordt er echter veelal op de motor gevaren. De route wordt dagelijks vastge steld na overleg tussen gids en passagiers, maarzekerheid j es' zijn bezoeken aan de Donggo- dorpjes op Sumbawa, de Keli- muto-vulkaan en de varanen van Rinca. Er zijn vijf vertrek data (tussen 27 juni en 2 septem ber) en de prijs van de cruise bedraagt (exclusief vlucht Am sterdam - Indonesië) 1585 Ame rikaanse dollar. Informatie Banyan Cruising, 033 422.00.55; tussockcrui- sing@compuserve.com. Op de Tiber in Rome gaan tussen het Tiberina eiland (midden in de stad) en het Foro Italico (waar in 1960 de Olympi sche Spelen plaatsvonden) weer boten varen. De dienst wordt uitgevoerd door vier schepen die 600 passagiers per uur kun nen vervoeren. De initiatiefne mers, de broers Pietro en Gio vanni dall'Oglio kondigen hun nieuwe project aan op de websi te www.romulusetremus.com. Het moet eens een klein vissersdorpje aan de kust van de Rode Zee zijn ge weest, maar dat is nauwe lijks meer te zien. Langs het strand staat het ene hotel naast het andere, en stromen toeristen landen op het vliegveldje net buiten de be bouwde kom. Over een jaar of vijf, als de vele bouwstei- gers zijn verdwenen, is de Egyptische Rode-Zeekust de Costa Brava van Afrika. De Egyptische kust heeft echter meer én minder te bieden dan de bekende Spaanse vakantiestranden. Mooiere stranden, schitterende zee, tro pische vissen, koraalfiguren; dat heeft Spanje allemaal niet. Maar aan de andere kant zijn ex- in Egypte geen jetski's te huur, geen barretjes of discotheken voor het avondvermaak, geen terrasjes om 's avonds naar de flanerende 'mooie mensen' te kijken. En natuurlijk is in dit moslimland de alcohol duur. In het hotel kost een flesje middel matige wijn zo'n vijftig gulden en een halve liter bier al snel ze ven piek. ,,Wie een zonvakantie boekt en uitwijkt naar Hurgada omdat de Canai-ische eilanden vol zijn, komt bedrogen uit", legt Pasca- le de Laat (31) van Hotelplan uit. Maar wie niet op zoek is naar uitgaan en stappen, vindt in Hurgada de rust van een strand- vakantie. De tropische zee voor de deur is een paradijs voor dui kers en snorkelaars. De rustieke straatjes roepen met hun win keltjes op tot wandelen. Hurgada is 'in'; de toeristen stromen in groten getale naar de Egyptische badplaats. ,,Als je langs de kust rijdt, zie je overal hotels uit de grond schieten", zegt Pascale. Deze oude vissers plaats is als toeristische attrac tie ontdekt door duikers. De na bijheid van koraalriffen en de aanwezigheid van bijzondere tropische vissen maakt duiken er bijzonder aantrekkelijk. Haaien Maar die tijden zijn nu al een beetje voorbij. „Het koraal is stuk gesnorkeld en gedoken. Er is wel scherpe controle door duikinstructeurs en politie, maar als er veertig boten naar een koraaleiland varen en er springen allemaal toeristen in het water, dan kan niemand dat in de gaten houden. Zo is ook Giftun Island, vlak voor de kust van Hurgada, minder gewor den. De grote vissen - haaien, manta's - komen hier niet meer. Te druk. Het echte duiken ver plaatst zich nu naar het volgen de dorp ten zuiden van hier, Marsa al Alam. Daar is alles nog onontgonnen." Aan alles is te merken dat Hurgada een trekpleister voor toeristen is geworden. Zowel de hoeveelheid hotels als de win- De bouwactiviteiten in het gebied Marne la Vallée gaan onverminderd voort. Het Disneypark krijgt jaarlijks twaalf miljoen bezoekers bin nen de poorten (1,1 miljoen Ne derlanders). De hotels hebben een bezettingsgraad van 83 pro cent. Het park is elke dag open en er wordt dag en nacht ge werkt. „En dan moeten we ook nog aan onderhoud doen", ver zucht een directeur van een der Disneyhotels. De vloerbedekking van hotel New York ligt er nog maar een jaar, en is nu al weer hoognodig aan vervanging toe. Het schil deren van de kamers, vervan ging van het verouderde interi eur: er is nauwelijks tijd voor. Het afbikken en schilderen van de buitenkant van het hotel - dat afgelopen zomer gebeurde - leverde al veel klachten op van de gasten. De mensen willen het Disneygevoel hebben. En daar behoren geen kloppende boren bij. De betonnen platen in Main Street, de hoofdstraat van het Disneypark, slijten zo hard, dat de fabrikant er geen garantie meer op wil geven. De succesformule van Disney heeft z'n weerslag op het gebied ten oosten van Parijs. In snel treinvaart breiden kleine dorp jes zich uit tot grote woonker nen, waar scholen en winkels gebouwd worden. Het stadje Val d'Europe ligt op Disney-grond- gebied. Er wonen veel mede werkers. In de toekomst telt de ze plaats 40.000 inwoners. Aan de rand is het immense overdek te winkelcentrum gebouwd, in eerste instantie voor mensen uit de omgeving. Het nieuwe com plex is geen eigendom van Disney, maar staat wel op Disney's grondgebied. Goed is te zien dat Disney bij het ontwerp een stevige vinger in de pap heeft gehad.,Het is natuur lij k de bedoeling dat de bezoe kers van het park gebruik gaan maken van het centrum", aldus woordvoerder Bob Berkman van Disneyland Parijs. Disney streeft ernaar een deel van de gasten een week onder dak te houden, waar nu doorgaans nog maximaal enkele dagen worden geboekt. Het winkelcentrum past in dat streven. Kneuterig Het centrum, op anderhalve ki lometer van de ingang, vertoont gelijkenis met het park. Ook hier ligt nergens een papiertje op de grond. De bezoeker wordt goed in de gaten gehouden door beveiligingsbeambten. De ar chitectuur is laat 19e-eeuws. Menig Nederlandse architect zal overigens gruwen van het kneuterige ontwerp van de 'out- letstraat'. De winkeltjes ogen als een reeks decorstukken, maar herbergen in werkelijk heid luxe zaken. Daar en in het overdekte centrum zelf wordt nog volop gehamerd en gespij kerd, maar je hoort geen harde radio's of fluitende en roepende bouwvakkers. Bezoekers van het Disneypark kunnen zich per bus naar het winkelcentrum laten vervoeren, automobilisten worden bij de ingang van de parkeerplaats be geleid naar een plaats. In het centrum staan dertien informa tiepunten waar tweetalige hos- tessen vragen kunnen beant woorden. Er worden spelletjes voor kinderen georganiseerd, workshops en voorlichtingsbij eenkomsten voor volwassenen gehouden en er wordt door Sea Life een aquarium van 3500 vierkante meter neergezet, waar in een transparante on derwatertunnel zicht is op de waterdieren. Over twee jaar be staat Disneyland Parijs tien jaar. De eerste drie jaren verlie pen moeizaam, nu lijkt het suc ces niet meer te stoppen. Het tweede themapark, 'Disney Studio's', dat in 2002 opengaat, zal er niet voor zorgen dat het minder druk wordt in het huidi ge park. Integendeel. De ver wachting is dat dit nieuwe park met snelle, nieuwe achtbanen, filmshows, hotels in filmstijl al leen nog maar meer mensen naar Parijs trekt. De Thalys rijdt twee keer per week en brengt bezoekers vanuit bij voorbeeld Rotterdam in drie uur en een kwartier naar Disney land. Voor anderen is het misschien wachten op de zweef- trein voor een snelle ov-verbin- ding. Of zal Mickey ooit met een eigen vervoermiddel komen? Anita Pepping Disneyland P"iis"fine I.Valle. Chessy FRANKRIJK Waar in Nederland Sinterklaas nog maar net is ge arriveerd, staan in Disneyland Parijs de kerstbo men al versierd in de straten. Maarliefst 47.000 mensen bezochten eerder deze maand de eerste dag 'Disney in kerstsfeer'. Het park is de gehele winter open tot acht uur 's avonds. Extra parades met alle Disneyfiguren in kerst-outfit, inclusief rendieren, dagelijks om drie uur. Elke avond om half 8 (tot 25 maart 2001) rijdt een 'elec trical parade' - duizenden lichtjes - door Main Street. In een speciaal sneeuw-decor beleeft Mickey dagelijks op verschillende tijden muzikale avonturen op het ijs samen met Minnie, Pluto, Donald Duck, Goofy en Knabbel en Babbel in Mickey's Winter Wonderland. Voor de meest gew ilde attracties - Space Mountain, In diana Jones en Peter Pan - bestaat de Fastpass. Met uw entreebewijs kunt u voor deze attracties een kaartje trekken. Daarop staat uw tijd vermeld. U hoeft dan niet in de rij te staan, omdat u op de bewuste tijd via een spe ciale Fastpass-ingang kunt binnenlopen. keltjes getuigen daarvan. Voor elke deur staat men te wachten op klanten. En iedere toerist die langs komt lopen, wordt in ge broken Engels aangesproken. 'Hello, how are you, where are you from?', is de standaard- groet. Tegelijk proberen ze de voorbij ganger vriendelijk de hand te schudden om hem met zachte drang de winkel in te krijgen. 'Alleen kijken, niet kopen' is een Nederlandse zin die de meer derheid van de lokale winke liers uit het hoofd kent. Die ma nier van aanspreken maakt het trouwens niet prettiger slente ren in een winkelstraat, maar het blijft allemaal wel vriende lijk. 'Gewoon aardig blijven en stug doorlopen' is het beste ad vies. In de bazarretjes is echt van al les te koop: van baseballpetjes tot gouden kettingen en van kruiden tot waterpijpen. Maar bij alles is het credo: afdingen. Dat geldt zelfs voor het open baar vervoer. Altijd en overal moet een prijs worden afgespro ken, waarbij zelfs de ervaren af- dinger altijd meer betaalt dan een Egyptenaar. Dat openbaar vervoer is overigens een verhaal apart. Minibusjes rijden af en aan. Bushaltes zijn er niet, want instappen kan altijd en overal. Zeker voor toeristen stoppen de busjes graag, zelfs tot vervelens toe als j e nergens naar toe wilt of alleen maar wilt wandelen. Onderhandelen Vóór het instappen moet dus over de prijs worden onderhan deld. De vraagprijs is steevast ongeveer het dubbele van wat gebruikelijk is, van wat je dus uiteindelijk betaalt. Een nor male prijs voor een rit is een Egyptisch pond (65 cent), onaf hankelijk van de afstand die wordt afgelegd. En dan de rit zelf. Met een beetje geluk is een nieuw busje ge stopt, maar oude, doorgeroeste exemplaren rijden net zo vrolijk in de stoet mee Zo moet nie mand verbaasd zijn als midden in een flauwe bocht naar rechts krakend de linkervoordeur open gaat. De chauffeur kijkt niet eens op en de Egyptische passagier doet laconiek de deur weer dicht. En als alle plaatsen bezet zijn, gaat de bijrijder ge woon in de open deuropening staan. Maar met het busje kom je overal, hoef je nauwelijks te wachten en het kost de toerist ruim zestig cent per rit. Natuurlijk is het communiceren met de chauffeur over het doel van de reis moeilijk, want vrij wel geen enkele bestuurder spreekt een vreemde taal. Ook een plattegrondje aan de chauf feur geven is verspilde moeite: de man houdt het kaartje conse quent ondersteboven. Drie deftige Egyptenaren - strak in het pak - bieden uit komst: ze blijken een beetje En gels te spreken. Het enige dat ie dereen kent is de 'dutyfree shop'. Dat monumentale pand - alleen toegankelijk voor bui tenlanders en van een ongeken de luxe - staat vlak naast de oudste en interessantste wijken van Hurgada. Daar vlakbij liggen ook de 'grootste attracties', zegt Pasca le, die daarmee doelt op McDo nald's, Wimpy's, Pizzahut en Kentucky Fried Chicken. Heel veel toeristen zoeken juist dit soort plekken op om te gaan eten. De voormalige kapster Pascale woont sinds een paar jaar in Hurgada. Ze is inmiddels ge wend aan de troep en het stof. „De eerste dag trapte ik op een dode rat en wilde ik meteen weer terug. Maar nu ben ik eraan gewend. Alles went im mers. Maar ik mis wél m'n kro ket." Gijs Korevaar zaterdag 25 november 2000 Hurgada is een oude vissersplaats aan de Rode Zee, die als toeristische attractie is ontdekt door duikers. foto GPD/Gijs Korevaar Terwijl in Disneyland Parijs Mickey al in de kerstparade meeloopt, zijn een paar kilometer verderop bouwvak kers druk in de weer. Naast het bestaande park verrijst over twee jaar het filmstudiopark van Disney. Evenals in Orlan do, Amerika, staat alles in het teken van de film. In dit park verschijnt de nieuwste attractie van Disney: Rock 'n' Roller coaster, waar de bezoeker in drie seconden van 0 naar 100 ki lometer per uur wordt geschoten. Weer even verderop wordt getimmerd aan Val d'Europe, het nieuwe overdekte winkel centrum van 84.000 vierkante meter, met een winkelstraat vol 'outlets', waar fabrikanten van topmerken tegen aan trekkelijke prijzen hun collecties uit het vorige seizoen aan bieden. Op de foto met Mickey, een attractie op zich foto Jaap Rozenia Luxor l» Assoean Alam Rode Zee

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 35