Zoet water verdeelt Spanje Moskouse verkeerschaos doet het goed als tv-show PZC IsP* mw Slag om de Ebro 31 zaterdag 25 november 2000 Het nieuwste, zoveelste waterplan (40 miljard gulden) van de Spaanse overheid moet van het land binnen acht jaar een groene oase maken. Maar het voor lopige resultaat is een bittere oorlog tussen boeren op de dorstige hoogvlaktes die schouder aan schouder met golfbaan-ontwikkelaars strijden tegen rijstboeren en vogelkijkers uit het stroom gebied van Spanje's water rijkste rivier. De slag om de Ebro is begonnen. De lange, kaarsrechte weg langs het kanaal voert naar het uiterste puntje van de delta. Hier spelen rivier en zee het eeu wenoude spel van geven en ne men. Ooit was er niets dan wa ter, maar er waren ook tijden dat de weg nog veel verder liep - tot aan de 'verdronken' vuurto ren van Buda. Je moest 365 tre den beklimmen om er helemaal bovenin te komen. Alfonso Cherta (62) heeft er nog altijd spijt van dat hij toen niet heeft doorgezet. „Met een groepje jongens gingen we naar boven, maar halverwege werd ik zo misselijk van dat gedraai dat ik weer naar beneden ben ge gaan." Nu is het te laat, want de vuurtoren ligt vijf kilometer verderop op de zeebodem weg te roesten. Cherta heeft geen problemen met dit krachtenspel van de na tuur. Maar zijn weinige haren gaan recht overeind staan als het Plan Hidrologico Nacional (PHN) van milieuminister Jau- me Matas ter sprake komt. „Het is pure roof. De rijken pakken het water af van de armen om nog rijker te worden." Als we langs het kerkhofje van San Jaume d'Enveja rijden, mom pelt hij. „Hier liggen mijn ou ders en grootouders begraven. Straks wil ik daar ook liggen. Maar dat zal wel niet gebeuren wanneer Het Plan wordt door gedrukt." Cherta verontschuldigt zich om de haverklap, wanneer hij wat krasse taal uitslaat, maar af en toe moet dat wel, zegt hij. Hij is al 21 jaar voorzitter van de Co- operativa Agricula, die 246 van de 4500 rijstboeren uit de Ebro- delta verenigt. Daarnaast is hij ook nog bakker en vader van vijf volwassen kinderen. „Die wil len hier allemaal blijven wonen, maar dan moet de regering wel van het water afblijven." De Spanjaarden zijn inmiddels gewend geraakt aan de water bouwkundige hoogstandjes die in Madrid worden bedacht. Elke zichzelf respecterende minister die deze lastige portefeuille be heert, moet het land minstens een keer in zijn carrière met een alles oplossend plan verblijden. Het laatste dateert uit 1993 toen de socialistische minister Josep Borrell in één klap een einde zou maken aan de eeuwige waterperikelen. Maar zijn po gingen strandden in een hope loos gevecht tussen voor- en te genstanders. Zes jaar heeft het geduurd voor dat de regering Aznar de meest gevoelige koe in Spanje op nieuw bij de horens durfde te pakken. Heel slim koos de mi nister voor de snikhete en droge zomermaanden om zijn PHN te presenteren aan de Nationale Waterraad, het orgaan waarin maar liefst 91 organisaties zit ting hebben om de regering op dit heikele punt te adviseren. Het decor was perfect. Op de zinderende hoogvlakte sjokten boeren zwetend onder hun hei ligenbeelden over de uitge droogde akkers om te bidden voor regen. De heiligen lieten hen mooi in de steek, maar mi nister Matas niet. Hij beloofde water tot in de dorste uithoeken van het land. Een hoofdrol is in het wetsont werp weggelegd voor de Ebro, de grootste regenrivier van Spanje. Bij Xerta, een kilometer dr- Tew-' r - ..w Rijstboer in de delta van de Ebro. foto's Henk van den Boom/GPD of 60 voor het punt waar deze in zee stroomt, wil de minister straks een derde deel (1000 ku bieke hectometer per jaar) af tappen. Via een stelsel van 600 kilometer kanalen en buizen, en met behulp van zo'n 100 stuw meren en bassins wordt het wa ter naar de droge gebieden van Spanje vervoerd. De zogenaam de 'trasvase' (overheveling) staat straks borg voor een derde van de totale Spaanse water consumptie. Het leeuwendeel is bestemd voor de land- en tuin bouwgebieden in het oosten en zuiden van Spanje. Maar ook Barcelona krijgt een flinke slok, omdat ook daar het water op raakt. Zout water Volgens de bewoners van het stroomgebied van de Ebro bete kent deze aanslag de 'dood van de rivier'. De levensbron zal uit drogen en de zee zal de delta let terlijk 'opeten'. Het is zeker dat de rivier niet krachtig genoeg meer zal zijn om de instroom van zout water tegen te gaan. De gevolgen zijn catastrofaal, zeg gen de tegenstanders. Behalve dat grote landbouwge bieden verzilten of helemaal verdwijnen, gaat het op een na grootste natuurgebied van Spanje verloren. Na de Dony- ana in Andalusië, is de Ebrodel- ta het belangrijkste vogelge- bied. Flamingo's en veel andere zeldzame vogelsoorten hebben hier hun vaste honk. Tientallen mossel- en oesterkwekers vre zen dat ze hun bedrijf kunnen sluiten wanneer het huidige evenwicht tussen zoet en zout water wordt verstoord. Het stroomgebied van de Ebro behoort tot de armere streken van Spanje. Voor de bewoners is het onverteerbaar dat 'hun wa ter' naar de rijkere tuinbouwge bieden van Valencia en Almeria gaat. De Ebro die in Navarra, in het noordwesten van Spanje ontspringt, is de meest bezon "ITra.'-ni-ri-rr -• ^5 -mr iTinwt^i v - - ,nn_ ui ii—n ii in .mm Alfonso Cherta, voorzitter van de coöperatie van rijstboeren: „De rijken pakken het water af van de armen om nog rijker te worden." gen rivier van Spanje. De Ibe riërs en de Romeinen bouwden eeuwen geleden aan haar oevers hun eerste nederzettingen, die later uitgroeiden tot machtige steden. Beginnend als een klein stroompje in de bergen kronkelt de rivier steeds breder door ber gen en hoogvlaktes, totdat zij uitkomt in de delta tussen Bar celona en Valencia. Spanje zonder Ebro zou zijn als Nederland zonder de Rijn. Montse Castella, de woordvoer ster van het platform dat alle protesten bundelt, wordt bijna lyrisch als ze praat over de Ebro „Ik zeg nooit De Ebro", zegt ze bijna vertrouwelijk. „Ik heb het altijd over mijn rivier." De ver dediging van de rivier is haar jonge generatie met de paplepel ingegoten. Samen met haar strijdmakker Carmen Fores is ze ervan overtuigd dat ze het waterplan van minister Matas kunnen tegenhouden. De deelname aan de grote de monstratie in Zaragoza is die zondag boven alle verwachting. De Ebro stroomt er dwars door de stad, waar de beroemde ka thedraal van Pilar met zijn vier torens 'waakt' over de rivier. Vanuit dorpen en steden langs de hele rivier zijn tienduizenden met vlaggen en spandoeken ge wapende boeren, tuinders, mid denstanders, milieugroepen en vakbondsleden naar de hoofd stad van Aragón getrokken. Sinds de regering het waterplan bekendmaakte, zijn er elke zon dag acties geweest. De eerste keer kwamen 250.000 mensen uit het hele land protesteren. De strijdlust kreeg een onbe doelde injectie, toen landbouw minister Miguel Arias Canyete de boeren in de droge provincie Murcia beloofde dat het nieuwe waterplan desnoods met geweld zou worden afgedwongen. Vol gens hem betekende de behan deling in het parlement niet veel meer dan een 'militaire ma noeuvre'. De bewindsman be doelde dat het een makkie zou worden, omdat de regering-Az- nar in het parlement de absolute meerderheid heeft. Door de vreemdsoortige woordkeus van de landbouwminister waren de rapen toen helemaal gaar. In het 'getroffen gebied' brak bijna een opstand uit en de deelstaat regering van Aragon eiste het onmiddellijke aftreden van Arias. Eerlijk Toch zal, ondanks het verzet, ie mand die de droge binnenlan den van Spanje kent, zich afvra gen wat er op tegen is om het water op een eerlijke manier te verdelen, zoals de minister in zijn toelichting op het plan be looft. Grote delen van het Ibe risch schiereiland (daar hoort Portugal ook bij) dreigen im mers letterlijk te 'verwoestij nen'. Spanje beschikt welis waar over ruim voldoende water, maar het gaat er niet goed mee om. Transport en de ir rigatiemethodes in de land bouw zijn zwaar verouderd en stammen als het ware nog uit de tijd van de Moorse overheer sing. Onderzoeken komen steevast tot de conclusie, dat het water beheer in Spanje een admini stratieve en bestuurlijke chaos is. Onder de 40 jaar lange dicta tuur van Franco zijn te kust en te keur in heel Spanje stuwme ren gebouwd en irrigatiekana len aangelegd. Hij wilde het platteland weer herbevolken en bracht water naar de meest ver laten regio's, waar gloednieuwe dorpen uit de grond werden ge stampt. In de democratische periode van de laatste 25 jaar is nauwe lijks iets veranderd. Zelfs oude plannen van Franco worden nu nog uitgevoerd, zoals een groot stuwmeer bij Lerida, dat vorig jaar gereed kwam en waarvoor zeven dorpen moesten verdwij nen. Hoewel water een schaarste- goed is, staan de Spanjaarden op de derde plaats van de we reldranglijst in het gebruik van water. Terwijl de gemiddelde Europeaan met 726 kubieke meter per jaar kan volstaan, laat een Spanjaard 1174 kuub uit zijn kraan lopen. Driekwart daarvan komt op het conto van de boeren. Het ongebreidelde verbruik heeft volgens milieu kundige prof Pedro Arrojo alles te maken met de belachelijk la ge prijs van het water. Boeren betalen 1 peseta (1,3 cent) voor een kubieke meter water. Op vallend is dat juist in de droog ste streken het minste wordt be rekend. Door de lage prijs gaan de Span jaarden met water om als met de lucht die ze inademen. Het be grip 'zuinig' komt niet voor in het watervocabulaire. Dat geldt niet alleen voor de consumen ten, maar ook voor de producen ten en leveranciers van water. Schattingen zeggen dat 80 pro cent van het geleverde water verloren gaat door lekkages in leidingen en aftandse irrigatie systemen. „Waarom zou een boer zijn kapotte leidingen re pareren wanneer dat duurder is dan het water dat hij verliest", zegt Arrojo. Dit probleem komt overigens niet alleen in de landbouw voor. In sommige steden is het water- leidingstelsel zo verrot, dat het gebruik 's nachts even groot is als overdag. De leidingen kun nen de grotere druk 's nachts niet aan en verliezen daardoor net zo veel als de bewoners over dag consumeren. Solidair De voorzitter van de coöperatie van rijstboeren kent deze treu- rigmakende cijfers. „Daarom vinden we het nieuwe plan ook zo onrechtvaardig. Ons wordt verweten dat we niet solidair zijn met de mensen in de droge gebieden Maar dat is niet de waarheid. Als het er echt om gaat om andere delen van ons land, waar geen water is, te hel pen, dan staan we vooraan. Maar het gaat hier nergens an ders om dan om de rijken nog rijker te maken." Alfonso Cherta doelt op de landbouwgebieden bij Valencia en Almeria, waar het leeuwen deel van het water van de Ebro naar toe gaat Dat zijn volgens hem welvarende tuinbouwge bieden die alleen maar willen uitbreiden. Een hectare grond is daar vijf keer zo veel waard als hier. „Wanneer ze ons hier ook nog het water afpakken, wordt dat verschil nog groter". Een doorn in het oog van de Ebro-bewoners zijn ook de pro jectontwikkelaars en grondspe- culanten die volgens Cherta achter de plannen zitten. „Waarom moeten wij ons water afstaan aan waterverslindende golfbanen, pretparken en bun galowdorpen in droge gebieden waar de hele dag gesproeid moet worden?" Probleem zijn ook de 'grootwa- terbezitters'. Op finca's van dui zenden hectaren worden ille gaal putten geslagen, waardoor grote hoeveelheden water aan de bodem worden onttrokken. In de zuidelijke deelstaat Anda lusië wordt op deze manier naar schatting 200 000 hectare olijf bomen geirrigeerd. De Spaanse overheid kan er niets aan doen, maar het betekent wel een enor me aanslag op de ondergrondse waterreservoirs. Ecologen vinden dat de regering eerst eens aan al dit soort mis standen een einde moet maken voordat ze met het zoveelste plan komt Het droogleggen van de Ebro is volgens hen de laatste en misschien wel de definitieve fase van een eeuwenlang proces dat een dramatisch einde maakt aan het ecologische evenwicht Henk van den Boom De straten van Moskou vormen het dagel ij kse decor van een ongebrei delde verkeerschaos. De verdrievoudi ging van het aantal auto's in de afgelo pen tien jaar levert niet alleen een adembenemende cocktail van uitlaat gassen, eindeloze files en talloze onge lukken op, maar ook hoge kijkcijfers. Het programma Daroznji Patroel (Straat Patrouille) maakt van de gru welijkste ongelukken een dagelijkse tv-show. Op pad met de makers van een Russisch kijkcijferkanon: „Actie! Ac tie! Actie!" Pavel Dorogoetin drukt het gaspedaal nog wat dieper in. De Lada 110 vliegt met een snelheid van 120 kilometer per uur over Prospekt Mira (Boulevard van de vrede), slaat rechts af, jaagt voetgangers op het zebrapad uit elkaar als een zwerm vo gels en jakkert via de baan voor tegenliggers langs een rij langzaam voortbewegende au to's. „We hebben haast", zegt verslaggever Gri- gori Aljochin ietwat overbodig. De 26-jari- ge journalist is met zijn cameraman en Ongelukken in Moskou: Het programma Daroznji Patroel (Straat Patrouille) is paraat foto GPD chauffeur op weg naar een auto-ongeluk in situatie onder controle is. „Het schijnt ern- het zuidoosten van de stad. De filmploeg stig te zijn", is het enige wat Aljochin weet. van Daroznji Patroel wil er zijn voordat de „Kijk daar heb je Daroznji Patroel", zeggen de omstanders als de met sponsornamen be schilderde auto met oranje sirene tot stil stand komt bij de plaats van het ongeluk. Cameraman Zaloepin loopt onmiddellijk naar het lijk dat midden op het kruispunt ligt. Een vrachtwagen is omgekiept boven op een oude Moskvietsjdie volledig is ge plet. De bestuurder is gestorven, terwijl de dronken vrachtwagenchauffeur ongedeerd is gebleven. Drie andere auto's liepen ern stige blikschade op, waarbij één passagier gewond raakte. Op het kruispunt heerst totale wanorde. Er zijn drie hijskranen op de plek van het onge luk, de weg is ondergelopen met diesel, an dere auto's staan ongeduldig claxonnerend in de file en politieagenten proberen woest gebarend enige orde in de chaos te brengen terwijl burgers ongestoord overal doorheen lopen. Cameraman Zaloepin is in zijn element. „Actie! actie! actie!", roept hij tevreden. De 24-jarige cameraman is pas een paar maan den in dienst en vertoont nog niet de routine die de rest van het team uitstraalt. Chaos Ernstige ongelukken zijn een terugkerend verschijnsel in het chaotische verkeer van Moskou. Inmiddels zijn er 2,5 miljoen auto's geregistreerd in de stad. Een verdrievoudi ging vergeleken met tien jaar geleden. Nog steeds groeit het aantal met 15 procent per jaar. De wegen in het centrum van de stad slibben in de spitsuren dicht als gemiddeld 180.000 auto's zich tegelijkertijd in bewe ging zetten. De aanleg van nieuwe wegen houdt geen ge- lijke tred met de stijging van het aantal be stuurders, maar het aantal ernstige auto ongelukken wel. Tot september dit jaar zijn er al 4916 ongelukken geweest, waarbij bij na 700 doden vielen. De chaos wordt aangewakkerd doordat Moskovieten individueel lijken te bepalen welke verkeersregels relevant zijn en welke niet Weggebruikers halen de vreemdste manoeuvres uit, houden zich per definitie niet aan de snelheidsbeperkingen en 50 pro cent draagt nooit een gordel. „Je kunt niet in Moskou rijden zonder de regels te overtre den", is een gevleugeld excuus. In combina tie met een overmatig alcoholgebruik en slecht onderhouden auto's zijn daarmee alle ingrediënten aanwezig voor levensgevaar lijke toestanden. De 33 makers van Dorozjni Patroel verdie nen daarmee hun brood. Al zes jaar zendt het programma drie keer per dag de gruwe lijkste voorvallen uit, afgewisseld met com mercials voor een autodealer, een autotijd schrift en een louche nachtclub. Hoewel de uitzendingen rond het ontbijt (6.45 uur), avondeten (18 45) en voor het slapen (22.40) plaatsvinden, verschijnen zonder enige te rughoudendheid de bloedigste details in beeld. Enkele parlementsleden pleitten er voor om de dagelijkse stroom lijken, bloed en gebro ken ledematen te beperken, maar voorals nog tevergeefs. Het is volgens de makers één van de redenen waarom Dorozjni Patroel al zes jaar één van de populairste programma's van Moskou is „De mensen willen alles zien. Dat is de men selijke natuur", zegt cameraman Aleksandr Zaloepin, inmiddels op weg naar een ander incident. Bezwaren Twee auto's zijn in de duisternis frontaal op elkaar gebotst, nadat een Lada een gewaag de inhaalmanoeuvre maakte. De chauffeur van de Lada is overleden, terwijl de bestuur der van de Mitsubishi geen schrammetje heeft. Cameraman Zaloepin zoemt in op het lijk en het bloed dat op straat ligt. „Ik begrijp de bezwaren wel tegen dit soort beelden", zegt journalist Aljochin. „Maar dit zijn gewoon de feiten. Het gebeurt iedere dag en misschien gaan mensen voorzichtiger rijden als ze ons programma zien.Aldus Al jochin, die net als zijn collega's altijd zonder gordel rijdt. Frank Hendrickx

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 31