op appel Sperwer geeft de landmacht een alziend oog PZC RUDEN RIEMENS Onbemande vliegtuigjes zaterdag 25 november 2000 Lancering van de Sperwer - een onbemand spionagevliegtuig - in Mourmelon, Frankrijk. foto Hennie Keeris/GPD Ze staan klaar voor gebruik, maar ze mogen niet de lucht in. Een domper voor de militaire eenheid die in 't Harde aan de slag gaat met de 34 Sperwers: de onbemande vliegtuigjes van vier bij vier meter, die het Nederlandse leger heeft ge kocht om oorlogsgebieden of brandhaar den in de wereld te bespioneren zonder zelf gezien te worden. „Er is in ons land nog nooit onbemand gevlogen en dus moet eerst de Luchtvaartwet worden aangepast", zegt majoor Frits Müller, commandant van het landmachtonder deel. Ook moet het spionagetoestel het of ficiële certificaat hog krijgen om te vliegen, net als een Boeing en een F16. Hopelijk is het de laatste hobbel voor de Sperwers, want kinderziekten en techni sche malheur zorgden voor een jaar vertraging en overschrijding van de uitgaven met 57 mil joen. Dat komt omdat Nederland als eerste klant voor de vliegtuigjes bij de Franse fabri kant SAGEM aanklopte. De Fransen zelf heb ben het systeem nog niet eens gekocht. Zo'n eerste gebruiker loopt in de praktijk op tegen de problemen die men op de tekentafel niet voorzag. Problemen met software, besturing, met het motortje, de transmissie. Dingen die volgens het 'voortschrijdende inzicht' eigen lijk beter kunnen. Vroeg in de zomer had het landmacht-onder- deel (officieel het 101 Remotely Piloted Vehi cle Batteiy) eigenlijk al hoog en breed boven Nederland moeten vliegen, maar door alle problemen was de majoor uiteindelijk al blij dat op 27 oktober 14 vliegtuigjes in de Tonnet- kazerne werden afgeleverd, in kisten verpakt. Inmiddels zijn er drie in elkaar gezet en is er een 'basisopstelling' gemaakt: van een vracht wagen met apparatuur om ze op afstand te be sturen en een andere, waarin de beelden geanalyseerd worden, die de Sperwer tot 90 kilometer afstand rechtstreeks overzendt. Het maakt niet uit of dat overdag of 's nachts is of (in de toekomst) zelfs met bewolkt weer: naast een gewone camera is er ook infrarood-appa- ratuur aan boord en een radar om dwars door de wolken te priemen. Lunchpakket Het computerscherm toont welke beelden er te veiwachten zijn. In zwart-wit, en haar- scherp, verschijnt een militaire truck in beeld - op een moddervlakte, met soldaten ernaast, die niet in de gaten hebben dat ze van drie kilo meter afstand en andei-halve kilometer hoogte worden bespied. Dat kan ook niet - zegt de ma- j oor:,Op die hoogte is het vliegtuigje onmoge lijk met het blote oog te zien. En je hóórt het evenmin, want het tweetakt motortje - van een type dat je in skelters ziet - is zo gedempt, dat het omgevingslawaai op de grond het over stemt. Met 180 km/uur kan het vliegtuigj e wij - de cirkels blijven draaien om zijn doel, des noods vier uur- lang. De computer zoi'gt eivoor dat het doel geen moment uit het vizier ver dwijnt. Je kunt rustig toekijken hoe de man schappen hun lunchpakket soldaat maken." Met hetzelfde gemak, zeggen Müller en ser geant Henk Tekkelenburg met tastbare trots, kun je zien waar tanks in de bossen verscholen zijn of waar vijandelijke manschappen zijn verzameld. Of waar in Eritrea de kanonnen staan - om maar eens een thema te noemen dat misschien actueel wordt als het nieuwe sys teem niet alleen voor oorlogstaken wordt in gezet maar ook voor de 'peace-keeping' of 'peace-enforcement' in een internationale sa menwerking. Müller wordt enthousiast: met hetzelfde ge mak installeer je storingsapparatuur, die de signalen van de vijand lamlegt. Of je zet er een detectiesysteem in, dat met een laserstraal een doel markeert, dat dan met een vliegtuig of ra ketsysteem kan worden aangevallen. In de Golfoorlog moesten soldaten daaivoor soms ver in vijandelijk gebied doordringen om die doelen ter plaatse te 'merken' - negen jaar ge leden nog maar. Nergens gaat de technische voortgang zo snel als in het krijgsbedrijf. Nu ze niet mogen vliegen, wordt in 't Harde op de grond alles in orde gemaakt. De toestellen hebben al een registratienummer en een zen dertje, waardoor de radai-s van de verkeersto- ï'ens kunnen zien waar de Sperwers straks vliegen. Zonder zender is dat moeilijk, want de trapeziumvormige neus is ontworpen om radarstralen naar beneden te ketsen. Ook zijn er rode, groene en witte lichten op de vleugel- punten geschroefd en flitst een stroboscoop- licht op de onderbuik, net als bij grote vlieg tuigen. Dat moet in vredestijd. ,,Maar bij oor log zetten we die schakelaar om", zegt Müller in volle ernst - een goed bericht voor de belas tingbetaler, want elk vliegtuigje dat uit de lucht wordt geschoten kost ons allen ruim 21 miljoen. Te vol Al is de batterij met onbemande vliegtuigjes dan gestationeerd in 't Harde, de echte groot schalige oefeningen worden in het buitenland gedaan. Nederland is gewoon te vol en te ge reglementeerd. „In 't Harde kunnen we straks vliegen boven het Artillerie Schiet Kamp: een gebied van drie bij 14 kilometer." Dat zorgt meteen voor beperkingen, want de toestellen kunnen dan niet te hoog vliegen. De Sperwer is ontworpen voor missies op drie kilometer hoogte, maar boven de Veluwe gaat het zeker niet hoger dan 1200 meter. Door de combinatie van onbestuurbaarheid en windvlagen zou het toestel anders het oe- féngebied uit kunnen zeilen en het zou slordig zijn als het met z'n 300 kilo buiten de afraste ring op de aarde valt - op de A28 bijvooi'beeld, de drukke snelweg naast het oefenterrein - om maar eens een rampenscenario te openen. Müller heeft een briefing gemaakt, compleet met overhead-sheets en een f ilmwaar met ex tra zorg wordt gewezen op de voorzorgsmaat regelen die zijn genomen. Op dit punt mag kennelijk geen misverstand ontstaan: de besturingssystemen hebben vei ligheidsbuffers en verbinding tussen de Sper wer en het grondstation zit in zo'n ongebrui kelijk hoog frequentiespectrum, dat ook GSM-bellers of piraten met een storende zij- band er geen vat op zullen krijgen. Die garan tie durft de landmacht wel aan. De voornaamste voorzorg is er bij de landin gen. De Sperwer wordt dan laag bij de grond gehouden. Dat moet, want de landing gaat per parachute. Op commando stopt de motor, ont vouwt zich gelijktijdig een groene parachute en vei'schijnen drie airbags om de val te bre ken. Inmiddels hebben 32 proefvluchten van de eenheid in Frankrijk uitgewezen hoe je dat het beste kunt doen. En hoe het vliegtuigje zelfs met sterke wind nooit verder afdrijft dan 150 meter. In een loods die buiten, aan de achterzijde, met rollen prikkeldraad is afgeschermd, staan de opgebouwde Sperwers te pronk. Ze vormen een wondeilijke mix van eenvoudige en juist hele gecompliceerde technieken. Iedereen met kennis van een brommer krijgt een defect aan het motortje zo weer voor elkaar. ,,Zo'n ding moet soldaat-proof zijn. Je moet niet van die hele fijne technologie hebben, maar iets waar mee de gemiddelde soldaat uit de voeten kan", zegt Müller. Het moet 'n stootje kunnen heb ben. Je kunt de zaak wel uittesten op een vlak ke asfaltweg, zoals ze in Frankrijk deden, maar een beetje bonken op een zandweg - ook dat mag het systeem niet ontregelen. Een een voudig motortje heeft nog een voordeel: de Sperwer is zuinig. Per uur gebruikt het vlieg tuigje '20 liter Eui'o 95 uit de pomp", zegt Mül ler. Dus dat zijn de kosten niet. Bij het hightech vliegtuigje misstaan de pro pellers aan de achterkant een beetje: ze zijn van hout en geven de toestelletjes iets am bachtelijks. Maar de Fransen hebben er wel degelijk over nagedacht. Hout breekt snel en beschadigt de aandrijfas niet, zoals metaal zou doen. „Het is een gebioiiksartikel, gemid deld gaat zo'n propeller 3 vluchten mee, want er sneuvelt bij het neerkomen wel eens wat - en dan moet je met vervangingen redelijk goed koop zijn." Jelle Boonstra

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 26