PZC De Achille Lauro kreeg vast geen APK-keuring 25 Reünie van slachtoffers ramp met oude Willem Ruys zaterdag 25 november 2000 De kalme zee zorgt ervoor dat de schipbreukelingen snel veilig kunnen worden opgevangen. foto's P. Rijkaart De Panamese tanker Hawaiian King neemt de meeste opvarenden van de Achille Lauro aan boord. Het is een kippeneind. Je ziet de wal aan de over kant haarscherp liggen. Toch heeft het nog jaren ge duurd voordat Joke van Kal keren uit Vlissingen op de boot naar Breskens durfde te stappen. Maar ze krijgen haar met geen paard meer op een cruiseschip. Na het ban ge avontuur dat Joke samen met haar man Jan met de Achille Lauro beleefde hoeft zo'n trip voor haar niet meer. Volgende week is het zes jaar geleden dat het in 1946 als Willem Ruys bij De Schelde in Vlissingen van de helling gekomen schip in de Indi sche Oceaan brandend ten onder ging. Het is aan de uitzonderlijke goede weersomstandighe den te danken dat nagenoeg alle rond elfhonderd opvarenden kunnen worden gered. Drie per sonen komen om. Daarbij is ook een Nederlandse passagier. Nog steeds wachten rond negentig Nederlandse overlevenden op de eindconclusie van de Itali aanse raad voor de scheepvaart. Jan van Kalkeren en enkele an dere geredde pasagiers denken wel te weten hoe de ramp zich heeft kunnen voltrekken. Het schip had eigenlijk al opgelegd moeten zijn. De staat van onder houd was ver beneden peil. En de bemanning bleek in de ont stane nood niet op haar taak be rekend. Nostalgische overwegingen brengen het Vlissingse echtpaar ertoe met de Achille Lauro naar Zuid-Afrika te varen. Het gaat immers om een stukje Vlissingse trots. Jan van Kalkeren heeft 'De Willem' destijds nog zien bouwen. Al eerder had het echt paar een tripje met de Achille Lauro gemaakt in het Middel- landse-Zeegebied. Aanleggen op interessante plekjes en dan maar rondkijken. Aan boord is ook een boel te beleven. Zo is daar het bizarre tijdverdrijf in de scheepsbioscoop waar de film draait die de kaping van het schip door Palestijnen in 1985 in beeld brengt. Nederlands uurtje En tijdens het 'Nederlands uur tje' hoor je nog eens wat nieuws van de kapitein. Die vertelt dat het in de oorlog als bouwnum- mer 214 bekend staande schip in aanbouw op de Vlissingse werf tot zinken is gebracht en met zand bedekt om het voor vernie tiging door de Duitsers te be hoeden. De meesten nemen het voor zoete koek. Maar de Van Kalkerens weten wel beter. Ze wijzen de kapitein er fijntjes op dat het allemaal een tikkeltje anders is gegaan. Hoewel Jan voor een volgende cruisereis liever eens op een an der schip wil rondkijken, weet zijn vrouw hem te overreden an dermaal een hut te reserveren op het zo vertrouwde schip. De Achille Lauro begint op 19 no vember 1994 in Genua, na een vertraging door een bommel ding, aan de reis die op 9 decem ber in Durban moet eindigen. Vandaar wordt de terugtocht per vliegtuig gemaakt. Zover zal het niet komen. Voor de meeste passagiers begint het verhaal van de ramp 's nachts om even na één uur. Het Vlis singse echtpaar is deze keer wat vroeger te kooi gegaan. De voor gaande dagen is het een latertje geworden vanwege allerlei feestjes rond jarigen en stellen die een mijlpaal in hun huwelijk hebben te vieren. Joke is als eer ste wakker geworden omdat ze brandlucht ruikt Haar man vindt het hoogst vreemd dat het zo stil is. ,,Op een schip hoor je immers altijd wat geluiden van motoren." De stroom blijkt uit gevallen. De passagiers, de meesten in pyama, een aantal zonder bril en gebit, zoeken op de tast of met een zaklantaarn Een paar dagen na het ontstaan van de brand in de machinekamer gaat de Achille Lauro in een vuurzee ten onder. een weg over het schip. Een deel verzamelt zich voorinhet ande re deel op het achterschip. In het midden is het te doen. Daar heeft een explosie plaats gevon den, waarbij brand is ontstaan. Een passagier die weet door te dringen tot de brug constateert daar geen zichtbare activiteit. 'De kapitein maakt zijn nagels schoon', valt er later in een rap port te lezen. Op het promena dedek krijgt een Duitse passa gier een hartaanval en bezwijkt. Op het achterdek vormt een groep Zuid-Afrikaanse passa giers een gebedskring. Er wordt ook gezongen voor een jarige passagier. Rond drie uur melden hostessen dat de brand onder controle is en er geen reden is om ongerust te zijn. De situatie blijkt zich echter te verergeren. In de vroege morgenuren wordt eenS.O.S. uitgezonden. Vooral le zekerheid worden de sloepen buitenboord gedraaid. Over de hulpvaardigheid van de bemanning valt weinig goeds te melden. De door passagiers in het leven geroepen Stichting Slachtoffers Ondergang Achille Lauro (SOAL) rept later van een falende organisatie aan boord, van falend gedrag van officie ren. Terwijl passagiers slechts schamel zijn gekleed en geen persoonlijke bezittingen mee nemen stappen zij bepakt en be zakt in de reddingssloepen waardoor er een tekort aan plaatsruimte ontstaat. Ook het materiaal faalt. En de bemaning wordt gebrekkig functioneren verweten. Knullig Passagiers leggen met hun voor het registreren van vakantiebe levenissen meegenomen video camera's vast hoe knullig be manningsleden de bestrijding van het vuur ter hand nemen. De beelden versterken het vermoe den dat er geen echt brandbe- strijdingsplan bestaat. Verbijs terd ziet Van Kalkeren aan hoe een hoofdmachinist een half emmertje uit het zwembad ge- bemanningslid staat met een kledingstuk rook weg te waai en. Volgens de Vlissinger oogde blusapparatuur als uit groot- cuatie van de opvarenden. De operatie verloopt zonder pa niek. Dat is vooral mogelijk door ingrijpen van een, aan dis- haald water door de schoor steen naar beneden kiepert in de hoop tientallen meters lager de vlammen in de machinekamer te kunnén temmen. Een ander moeders tijd. „Brandslangen hingen verpulverd in de kast. Die waren er vermoedelijk nooit uit geweest." Na zonsopgang begint de eva- cipline en leiding geven gewen de harde kern uit de passagiers wier gemiddelde leeftijd boven de zestig ligt. De ontscheping duurt tot rond het middaguur. Jan en Joke van Kalkeren uit Vlissingen werden onderscheiden door de Italiaanse rederij omdat ze meerdere keren voor een cruisereis op hetzelfde schip boekten. Met de reddingsboten is veel mis: door het ontbreken van glijspanten blijven ze hangen aan obstakels als patrijspoor ten. De meeste sloepen zijn leeg. Geen riem of pikhaak te beken nen. Motoren die het niet doen. Een naderbij gesnelde hulp vloot neemt de schipbreukelin gen aan boord. Het laatste wat ze zien is een door een vuurzee beheerste, slagzij makende Achille Lauro. Op vrijdag 2 de cember gaat het cruiseschip 150 mijl uit de kust van Somalië brandend ten onder. Eén van de reddende schepen is de Panamese tanker Hawaiian King. Het vaartuig wordt over spoeld door rond duizend schip breukelingen die onwennnig en zonder helm tussen pijpstellin- gen, afsluiters, kabels en ijzeren obstakels rondschuifelen. Later vindt, naar nationaliteit, een verdeling plaats over een tiental andere vaartuigen. De groep Nederlanders komt terecht op het Schotse schip Spirit. Tot op de dag van vandaag onderhou den de Van Kalkerens een hech te band met de Russische be manning. Kenners onder de passagiers hebben tijdens hun reis vastge steld dat de Achille Lauro er verre van onberispelijk uitzag. 'In het begin keek je je ogen uit. Maar al snel zag je toch weer de diepe roestpockets in de dek ken, volgeplamuurd met menie en verf. Je vroeg je af: bestaat er voor schepen dan geen soort APK-keuring?' Volgens oud machinist Van Kalkeren zag de Achille Lauro er zelfs een beetje gestript uit. Zo ontdekte hij dat de orginele, van 1946 daterende reserveschroef was verdwenen Een andere passagier, Ton van Vilsteren, had twee maanden vóór de ramp tijdens een eerder reisje nog in de machinekamer rondgekeken. Die was toen zo met olie en vet besmeurd dat het bedwingen van een brand al bij voorbaat hopeloos zou zijn ge weest. „Zo'n puinhoop in het ze nuwcentrum van een schip is op een Nederlandse boot ondenk baar." Resultaten De passagiers van toen moeten het na al die jaren nog steeds doen met de resultaten van een voorlopig onderzoek. Daarin zijn zij op geen enkele wijze als getuige gemengd. Van Kalkeren had graag aangevoerd dat de passagiers tijdens de reis wer den gebombardeerd onder de stukjes koolstof uit de schoor steen, wat naar zijn stellige overtuiging duidde op een gi gantische vervuiling van de mo tor. Het was de passagiers opge vallen dat het vaarspoor van het schip over grote afstand een slingerend beeld vertoonde. Ie mand had geopperd dat er mo gelijk een leerling aan het roer stond. Maar later was daaruit de conclusie getrokken dat er zo werd gevaren om de passagiers zoveel mogelijk de roetdeeltjes te besparen. Het rapport vermeldt dat op het moment van uitbreken van de brand in één van de machineka mers daar niemand aanwezig was. Elk van de zeven beman ningsleden die er op hun post moesten zijn, waren om de een of andere reden elders bezig. Daardoor werd de brand niet tijdig ontdekt en kon het vuur een desastreuze omvang aanne men. De bemanning beschikte vol gens het voorlopig onderzoek voorts over onvoldoende prak tische kennis om een brand snel en effectief te bestrijden. De on- derzoekscomissie vindt geen grond voor de door een beman ningslid geüite beschuldiging dat het vuur in de machineka mer zou zijn aangestoken. Het breken van een hogedruk olie leiding of het loskomen van een verbindingsstuk wordt als mo gelijke oorzaak genoemd. Beide situaties hadden voorkomen kunnen en moeten worden, con cludeert de onderzoekscomm- missie. Dat de logboeken grotendeels verloren zijn gegaan terwijl er voldoende tijd was om ze veilig te stellen, betekent volgens de commissie waarschijnlijk dat de kapitein iets te verbergen had: een aantekening of juist een verzuimde aantekening be treffende het ongeluk. De com missie komt tot de voorlopige conclusie dat er bij de ramp met de Achille Lauro van schuldig verzuim kan worden gesproken. Reünie Sinds 1994 komen de Neder landse schipbreukelingen jaar lijks op 30 november, de dag van de ramp, ergens in het land bij een. Om te praten over toen en verder leuke dingen met elkaar te doen. Deze keer staat zelfs een vaartochtje op het IJssel- meer op het programma. In het begin is de groep frequenter bij eengekomen, om geholpen door enkele deskundigen, samen de doorstane emoties te verwer ken. Ger Bolhuis, voorzitter van de stichting die de belangen van de Nederlandse passagiers behar tigt, kan weinig meer vertellen dan dat het onderzoek nog steeds voortgaat. Op aanraden van de Italiaanse ambassadeur in Nederland is voor de zoveel ste keer een aangetekende brief gestuurd naar het Openbaar Mi nisterie in Napels om te verne men hoe de zaak er bij staat. Via hun eigen verzekering hebben de meeste passagiers hun scha de vergoed gekregen. Als de of ficiële uitslag bekend is kunnen er mogelijk aanvullende claims worden ingediend Ongeacht of er nog wat te van gen valt wil iedereen wel weten hoe het allemaal zo gekomen is. ,,Ik denk niet dat het echte ant woord ooit boven water komt bij de Italianen", meent Jan van Kalkeren. „Het zal altijd hun waarheid zijn." Jacques Cats

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 25