PZC Mosselnetten zijn echt handwerk Donker brein met gevoel voor het bizarre Zeeuws Orkest schittert met Brahms op ongekend niveau Veel woorden krijgen zwijgend commentaar 14 Zandstraats bedrijf Groosman gedijt bij bloeiende schelpdierhandel Horn Keukens opent vestiging in Zeeland Kristalijn Betonservice uit Zierikzee wint Schouwse BOV-trofee ondernemend zeeland Piratenfeestje bij Arsenaal kunst cultuur zaterdag 25 november 2000 door Lilian Dominicus ZANDSTRAAT - Het is het klinkende geluid van de hamer op ijzer en de robuuste, stalen werkbanken, die in de werk plaats een ouderwetse sfeer op roepen. Hier geen snerpende machines die met elektronisch geweld grondmaterialen om vormen tot commerciële pro ducten, maar authentiek hand werk. Hier worden mossel- en oesternetten gemaakt, al twintig jaar lang. En dat is ar beidsintensief werk, weet R. Groosman, eigenaar van de ge lijknamige mossel- en oester- nettenmakerij in Zandstraat. Mol Agrocom werkt samen met Kunst EcoService VLISSINGEN - Mol Agrocom met hoofdvestigingen in Schuddebeurs en Den Bommel, en Kunst EcoService in Oost burg gaan per 1 januari 2001 samenwerken. De krachten bundeling gaat niet ten koste van arbeidsplaatsen. Beide bedrijven zijn toeleve rancier van de agrarische sec tor en de groenvoorziening. Mol Agrocom levert zaai- en pootgoed, gewasbescher mingsmiddelen en meststoffen. Kunst EcoService is actief op het gebied van transport, op slag en verwerking van organi sche meststoffen in Europa. Mol Agrocom gaat in haar werkgebied de verkoop en technische ondersteuning van het totale productenpakket van Kunst EcoService verzor gen. Het gebied omvat Zuidwest-Nederland, met uit zondering van Zeeuws-Vlaan- deren, waar een eigen verkoop team van Kunst EcoService actief blijft. Voor Mol. Agrocom betekent de samenwerking een belangrijke aanvulling op het producten pakket. Ook krijgt de onderne ming de beschikking over 54.000 ton extra opslagruimte. De samenwerking met regiona le loonwerkers en huidige leve ranciers blijft gehandhaafd. Verstandige mossel- en oester vissers gebruiken geen ouder wetse netten, want daarvoor zijn de schelpen te kwetsbaar. De schelpdieren blijven eraan hangen of gaan kapot. Netten van ijzeren of roestvrijstalen ringen, mits 'geweven' in een maliënkolder-patroon, hebben dat nadeel niet. Als de mosselen en oesters gelost worden, draaien de ringen rond en dat geeft minimale wrijving aan de kwetsbare schelp. „Het was een uitvinding van mijn vrouw", geeft Groosman grif toe. „We hebben er ooit oc trooi op aangevraagd, maar nooit gekregen. We zijn dus niet het enige bedrijf in Nederland, Alle ringetjes van de oester- en mosselnetten die R. Groosman maakt, worden met de hand aan elkaar gelast. door Desirée Schouten GOES - Horn Keukens heeft deze week de eerste vestiging in Zeeland geopend, aan de Ring baan-West in Goes. Tot en met vandaag, zaterdag, krijgen klanten die in Goes een nieuwe keuken aanschaffen de plaat sing ervan gratis. „Op die ma nier weten we zeker dat onze eerste keukens er precies zo staan als de bedoeling is. Daar mee willen we ons bedrijf goed in de markt zetten", aldus re giomanager O. Holtkamp. Horn deelt het pand aan de Ringbaan met Verkerk Keu kens, wat geen voor de hand liggende keuze lijkt. Bedrijfs leider J. Warren denkt daar an ders over: „Mensen vinden hier onder één dak nu een grotere keuze in diverse prijsklassen. Dat geeft gezonde concurrentie en dat kan geen kwaad. Boven dien is dit een mooie plek, ex clusief en goed zichtbaar vanaf de doorgaande weg." Omdat beurzen in de regio suc cesvol bleken, zocht Horn al langere tijd naar een plek in Zeeland. Tot nu toe moesten bewoners van deze provincie naar Roosendaal of Rotterdam om een Horn-zaak te kunnen bezoeken.Horn begon 45 jaar geleden in Echt als een famil- liebedrijf en groeide uit tot een zaak met in totaal 32 vestigin gen in Nederland en België. Horn Keukens, inmiddels geen familiebedrijf meer, werkt in alle vestigingen volgens het zelfde concept, met keukens in alle stijlen van klassiek tot mo dern. „Iedereen moet kunnen slagen, zowel de veeleisende klant als degene die voor een interessant prijsje komt." De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Jeffrey Kutterink. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. dat mossel- en oesternetten maakt." Treuren doet hij er echter niet om. „Met zoveel vissei-sschepen in de Ooster- en de Wester- schelde is er genoeg werk voor iedereen." Het productieproces ziet er vrij simpel uit. Dik ijzer- of roest vrijstalendraad wordt op een werkbank omgevormd tot spi ralen. Een plasmamachine maakt vervolgens een inkeping in de lengte, waardoor de rin gen ontstaan. Die worden ver volgens aan elkaar geregen tot kettingen, een beetje zoals de kleuters op school hun papie ren kettingen fabriceren. Groosman gebruikt echter geen prittstift om ze vast te plakken, maar last de ringen aan elkaar. De kettingen worden daarna parallel aan elkaar op de werk tafel gelegd en met andere rin gen verticaal aan elkaar gelast. Hierdoor staat het patroon voor de netten van plusminus 2,5 bij 0,80 meter. Twee man kunnen twee netten per week produceren. Met ma chines werken gaat niet. Groosman: „Dan worden de ringen ovaal, waardoor de schelpen kunnen breken." Voorlopig heeft hij niet te kla gen over opdrachten. „Het gaat goed met de mossel- en oester- handel", zegt hij. „Ikhandel al leen maar met miljonairs." Of hij inmiddels ook tot dit selecte groepje Nederlanders behoort? Groosman houdt wijselijk zijn mond. door Inge Heuff RENESSE - Onder grote be langstelling is gisteren in hotel- congrescentrum De Zeeuwse Stromen de prijs voor de Beste Ondernemers Visie (BOV) van Schouwen-Duiveland uitge reikt. Het was de derde keer dat de BOV-verkiezing, georgani seerd door de Junior Kamer van Schouwen-Duiveland, gehou den werd. Thema van dit jaar was innovatie. Het bedrijf dat uiteindelijk de trofee naar huis kon nemen, -bleek Kristalijn Betonservice uit Zierikzee te zijn. De spanning zat er goed in bij de drie finalisten. De afgevaar digden van Interieur Paauwe uit Zonnemaire, Keurslagerij Tholhuijsen uit Renesse en het winnende bedrijf kregen eerst een verhelderend betoog van Olympisch zeiler Roy Heiner over innovatie en ondernemen in de zeilsport. Daarna begon het echte werk en kreeg het pu bliek een korte videopresenta tie te zien van de drie onderne mers, hun bedrijven en hun visie op het gebied van innova tie. Aan de voorzitter van de jury, prof dr L. Ginjaar, was de eer om de spanning te doorbre ken. Maar niet voordat hij in zijn toespraak andere onderne mers opriep om volgend jaar mee te doen. Hij vindt het aan tal aanmeldingen te laag en meent dat de BOV-verkiezing een goede kans is om te laten zien dat het ondernemersschap op Schouwen-Duiveland met enthousiasme, enorme inzet en dynamiek gevoerd wordt. De winnaar, het echtpaar Kris talijn van Kristalijn Betonser vice, heeft in elk geval met ple zier meegedaan aan de BOV- verkiezing. „We hadden zeker niet gedacht te zullen winnen", vertelt A. Kristalijn. „Maar toen we werden genomineerd, werd het toch wel spannend." „Ik ben wel blij dat het over is", vult zijn vrouw C. Kristalijn- Bakelaar aan. „Het is een hele eer maar als het erop aankomt is het eigenlijk te spannend. Kristalijn Betonservice bestaat vijf jaar en is in die tijd uitge groeid tot een bedrijf met 26 mensen in dienst. „We zijn be gonnen met betonreparatie voor particulieren", vertelt me vrouw Kristalijn. „Daar was op de markt grote behoefte aan omdat de bedrijven die toen op de markt zaten geen service voor particulieren hadden.In middels is het bedrijf ook gespecialiseerd in vloertech nieken en kabelwerken. Het echtpaar Kristalijn hecht erg veel waarde aan de sociale kant van het ondernemersschap. Het bedrijf heeft verschillende mensen in dienst die elders niet of slecht aan het werk komen door bijvoorbeeld een gedeel telijke afkeuring. Kristalijn: „Ik geef graag iedereen die dat wil een kans en heel vaak pakt dat goed uit. Zowel voor de werknemer als voor ons." Het echtpaar is zeer verguld met de uitverkiezing. „Het kan alleen maar beter worden", vindt Kristalijn. „Dit smaakt naar meer." VLISSINGEN - Het Arsenaal in Vlissingen introduceert een nieuw kinderfeestje. Kinderen tot en met 12 jaar kunnen een optreden van Piraat Frankel meemaken. Hij staat op het po dium, schminkt, leert de zeebe- nendans, knutselt wat en maakt met de kinderen een rondje door het Arsenaal. Het Piraat-arrangement van het Arsenaal kost 22,50 gulden per kind. De piraat is elke twee de woensdag van de maand (met ingang van 13 december) van half drie tot half zes aan wezig. Het feestje gaat pas door als zich ten minste twintig kin deren hebben aangemeld. J. Eikenaar van het attractie centrum merkt op dat het Arse naal met deze piraat zijn assor timent wil uitbreiden. „We haddden al een speurtocht voor kinderen. Van ouders hoorden we dat ze voor kinderfeestjes weieens iets bijzonders wilden organiseren. Daar springen wij op in." Pieter Zandvliet exposeert in Vlissingse galerie Achter de kerk 15 door Jan Dirk van Scheyen VLISSINGEN - De Vlissinger Richard Polderman (30) heeft plannen met zijn galerie Achter de kerk 15. Hij wil een samenwerking tot stand brengen tussen Vlissingse en Rotterdamse kun stenaars, hij denkt over een eigen pla tenlabel, Label genaamd, hij wil video kunstenaars en veejays naar Vlissingen halen en hij hoopt iedere maand een nieuwe tentoonstelling te kunnen ope nen in Achter de kerk 15. De galerie van Polderman, recht tegen over de Sint Jacobskerk, bestaat nog maar kort. Het is een onopvallend pand dat alles behalve de uitstraling van een galerie heeft. Binnengekomen ziet de bezoeker deels afgebrokkelde witte muren, een in opvallende kleuren be schilderde vloer, een fraaie kroonluch ter aan het plafond en schilderijen aan de wand. Op dit moment loopt in Ach ter de kerk 15 de tentoonstelling Nigro mantie in kleur van Pieter Zandvliet (30) uit Schiedam. Zandvliet, door Polderman omschre ven als prettig gestoord, heeft een don ker brein (nigromantie betekent: zwar te kunst) dat kleurrijke schilderijen voortbrengt met een flink gevoel voor het absurde, het groteske, het bizarre en het ongerijmde. Enorm lange, vetti ge tongen worden uitgestoken, Mickey Mouse neemt de vorm aan van een fal lus, moedwillig verbrande en totaal verschrompelde Barbiepoppen klonte ren samen tot een zielig en verwrongen brok uitbundig met verf bespoten plas- tic, en een reeks vulgair-erotische af beeldingen uit stripboekjes voor vol wassenen is tot kunst verheven in een collage-met-een-knipoog. Zandvliet wortelt in de wereld van strips, comics, graffiti en underground. Hij is een exponent van de tegencul tuur: rauw, shockerend en onver bloemd. Hij gebruikt soms felle en har de kleuren. In zijn werk weerklinken echo's van Keith Haring, Roy Lichten- stein en Andy Warhol. Maar de be schouwer zou eigenlijk het liefst wat meer Pieter Zandvliet willen zien. De kunstenaar put weliswaar uit vele stij len maar slaagt er niet in die invloeden samen te smelten tot iets eigens met een herkenbaar en onvervreemdbaar Zandvliet-stempel. Het ontbreekt hem aan een krachtig eigen gezicht. Benieuwd wat er volgende maand te zien is in de galerie van Polderman. Want nieuwsgierig maakt de tentoon stelling van Zandvliet stellig; nieuws gierig naar wat Richard Polderman nog meer gaat doen in zijn eigenzinnige galerie. Nigromantie in kleur, schilderijen van Pie ter Zandvliet, galerie Achter de kerk 15, Vlissingen. Open: donderdag vanaf 15.00 uur, vrijdag 13.00 tot 21.00 uur en zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur. De expositie loopt tot 22 decem ber. Werk van Pieter Zandvliet. foto Lex de Meester Middelburg, Concertzaal Het Zeeuws Orkest o.l.v. Joan Berkhemer, m.m.v. het Ra- phaellcwartet. Werken van Beethoven, Spohr en Brahms. door Jos Verpoorten Volgens het fraai verzorgde programmaboekje bij het concert van het Zeeuws Orkest vrijdagavond in de concertzaal te Middelburg heeft een toe hoorder na afloop van de pre mière van Bralims tweede sym fonie in de Weense Musikverein geroepen, nooit te vergeten, dat men het geluk had gehad naar deze muziek te hebben mogen luisteren. Iets minder overdreven dan de ze Oostenrijker kan men wel stellen, dat het massaal toege stroomde publiek gisteren het voorrecht had het Zeeuws Or kest in dit werk op een uitzon derlijk niveau te horen musice ren. Zowel dirigent Joan Berkhemer als de leden van het orkest voel den zich overduidelijk bij Brahms prachtige muziek als een vis in het water. Het leek overigens wel, of er deze avond sprake was van twee verschil lende ensembles. Voor de pauze werd er zeker verdienstelijk ge musiceerd, maar er was op de prestaties van het orkest in Beethovens ouverture 'Corio- lan' en het concert voor strijk kwartet en orkest van Spohr wel het een en ander af te din gen. Was de strijkersklank in Brahms glanzend en homogeen, zo was deze in Beethoven een beetje korrelig. Ook timing en dynamiek waren in dit gelegen heidswerk minder vanzelfspre kend, dan in de natuurlijk veel dankbaarder symfonie van Brahms. Ook de blazers hadden in de hoofdschotel de gelegenheid zich van hun beste kant te laten zien. Zonder uitzondering werd hun aandeel, ook weer in tegen stelling tot het gedeelte voor de pauze, loepzuiver en met een fraai timbre uitgevoerd. Uit muntend waren de bijdragen van hoorns en klarinetten, maar ook de lagere koperblazers .ter rechterzijde van de dirigent wa ren indrukwekkend in hun or gelachtige, Bruckneriaanse in termezzi. Een minpuntje was misschien de ongenuanceerde wijze, waarop een enkele hout blazer na een sereen, verstild moment een solo inzette. Zoals al gesuggereerd, was de intonatie van met name de bla zers voor de pauze enigszins on der de toon. Hierdoor klonk het geheel, vooral in het concert voor strijkkwartet en orkest van Spohr een beetje mat. Het werk is overigens eerder een curiosum, dan een boeiende compositie. Daax'bij komt nog, dat het aandeel van het orkest weinig interessant en zelfs ta melijk ondankbaar is. Het overigens fraai, maar toch wat rommelig spelende Ra- phaelkwartet viel op door een hyperromantische benadering, die bij deze componist niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt. Na dit concert is het wel duide lijk, dat zowel dirigent als or kest een grote affiniteit hebben met muziek van Bx-ahms en ver wanten. Wellicht mede door een grondige vooi'bereiding waren de toehoox-ders vrijdag in de ge legenheid Zeelands enige sym fonieorkest op een voor haar ongekend niveau te horen musi ceren. Hetzelfde programma is nog te be luisteren op zaterdag 25 november in de Grote Kerk te Goes en op zon dagmiddag 26 november in de Con certzaal te Middelburg. VLISSINGEN, Arsenaalthea ter 'Tijd zat', cabaretprogramma van Rob Kamphues, met Coen Jutte. Kostuums van Tasja van der Veen en Paul Roos, decor van Harry de Dood. Regie van o.a. Titus Tiel Groenesteege en Peer van den Berg. doorWillem Nijssen Even is het zowaar stil in 'Tijd zat', het vierde programma van Rob Kamphues. Uitzonder lijk voor iemand die maar niet kan ophouden te praten, praten, praten. Hij zegt wel leuke din gen trouwens, vooral in tussen doortjes en terzijdes. En hij praat met het enthousiasme van iemand die wel druk doende is, maar die toch voor alles open lijkt te staan. Aangenaam en onderhoudend gezelschap dus, toch zeker voor zolang het duurt en dat is in dit pauzeloze pro gramma precies lang genoeg. Thema van 'Tijd zat' is uiter aard de tijd. Of beter: het eeuwi ge gevoel dat wij hebben dat we daarvan te weinig hebben. Een rekensommetje leert dat we da gelijks 'precies ongeveer een half uur' te kort komen. En dat klopt ook met het ritme van de biologische klok. Samen met Coen Jutte - een mooie rustige partner voor zo'n druktemaker- tje als Kamphues - is daar een plan op bedacht. Met hulp van zesduizend enorme windmolens die tegen de draairichting van de aarde blazen kunnen Kamp hues en Jutte de aarde stil zet ten. Niet te lang, want anders kookt de wereld in Death Valley over. Negenentwintig minuten en drieënvijftig seconden kan hij stilstaan. Dat afremmen - met tot de verbeelding spreken de bijgeluiden - is een prachtige scène en de stilte die er - eventjes maar - op volgt, is zo suggestief dat je één moment zou kunnen geloven in die dwaze fantasie. Op zo'n manier met een knipoog lichtjes spotten met een gehei me wens van bijna iedereen, dat is een mooi hoogtepunt. Ge volgd door een lang verhaal overeen oud jongensboek ('Wim en de ontsnapte Amerikaan'), al even dwaas en al evenzeer spe lend met een geheime wens van bijna iedereen om toch een keer een held te kunnen zijn. Nog een hoogtepuntje dus. Net als het bezoek van Jet aan een India nenreservaat: „Daar kennen ze nog de seizoenen. Wij niet. Maar zij kennen nog de lente, de zo mer, de herfst en de winter." Ui terst effectief in zijn sarcasme, elke keer plagerig laten voelen dat heel dat probleem van het tijdgebrek niks anders is dan een probleem dat we er zelf van maken. Ooit was Rob Kamphues één van de drie van het tx'io 'De Ty pes'. Daarop volgden drie solo programma's en nu is er dus weer een tegenspeler. De bijdra ge van Coen Jutte lijkt beschei den als we de woorden tellen. Maar zijn constante aanwezig heid, zijn nooit zwijgende, bijna landerige lichaamstaal vol rela tiverende ironie zijn een mooi tegenwicht voor de ongetemde dynamiek van Kamphues. Waar Jutte dan soms ineens in kan meegaan. Maar liefst vier regisseurs - alle maal ervaren theaterfreaks - schaafden aan 'Tijd zat'. Dat lijkt me een spannend gebeuren, maar goed geslaagd. Het sa menspel maakt het programma vollediger en gevarieerder, en laat Rob Kamphues beter uit de verf komen in zijn kracht: woor den buitelend over woorden, ideeën buitelend over ideeën. Geordende chaos, gestructu reerde anarchie, van hetzelfde soort van paradox dat wij vaak van het leven weten te maken. En dat dan grijnzend en zwij gend becommentai-ieerd. Nog zo'n paradox. Best wel knap. Advertentie Kapitein en zijn geliefde worden geveild. Middelburg - Gisteren ont vingen wij een fraai schilderij van de bekende schilder Reimond KIMPE met voorstelling: "Kapitein en zijn geliefde". Op dinsdag 19 december wordt dit schilderij samen met 100 diverse schilderijen uit de 1.7C, 18c, 19e en 20c eeuw geveild bij opbod in de Schouwburg te Middelburg. Veilingmeester-beëdigd taxateur A. I Verhage Tcl./fax 0118-627630

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 14