Rabobank zoekt groter kantoor
Hommage aan bluesaccordeonist
PZC
Dwaze fantasie kan heel indringend zijn
Sprankelende bloemen en
taartjes in Kunstkwartier
Eén lens om dichtbij
en veraf beter te zien
Schreeuw om personeel
Filialen voor geldzaken in Bevelanden blijven overeind
in detail
PROJECTLEIDER
GEVRAAftn
PRODUCTIEMEDEWERKers
GEVRAAGD
ondernemend zeeland
kunst cultuur
Les Chats Cadiens maken live-opnames in Souburg
vrijdag 24 november 2000
doorMieke van der Jagt
GOES - De Rabobanken in
Goes, Borsele-oost en Reimers-
waal, die per 1 januari fuseren
tot één Bevelandse Rabobank,
beraden zich op een reorgani
satie van de diensten.
Als per 1 april 2001 ook de ad
ministratieve fusie een feit is,
zou de nieuwe bank het liefst
alle adviserende afdelingen in
een goed bereikbaar kantoor
bijelkaar willen hebben. Geen
enkel kantoor dat de banken nu
Schilders- en afwerkingsbe-
drijf Buitelaar-Pouwer uit
Middelburg opent vandaag een
nieuwe zaak op industrieter
rein Vrijburg. Het kantoor van
het schildersbedrijf was geves
tigd aan de Noordweg in Mid
delburg, aan huis bij J.Buite
laar. Daar bevond zich ook een
opslagloods. Omdat er ook nog
een loods in Vlissingen was,
werkte dat onhandig. Op de
nieuwe lokatie is het geheel sa
mengevoegd. Na vijfendertig
jaar draagt directeur J.Buite-
laar op 1 januari de algehele
leiding over aan S.van der Tol.
Het schildersbedrijf heeft ne
gen personeelsleden.
De Intersportfilialen Vlissin
gen, Middelburg, Goes en Zie-
rikzee houden zaterdag 25 en
zondag 26 november een ski-
beurs in Sportpunt Zeeland in
Goes. Bezoekers kunnen advies
krijgen over de aankoop van
ski's, skischoenen en kleding.
De skibeurs is geopend van za
terdag 10.00 tot 17.00 uur en
zondag van 11.00 tot 17.00 uur.
De rubriek Ondernemend
Zeeland staat onder redactie
van Jeffrey Kutterink. Vra
gen, tips en mededelingen
kunnen schriftelijk worden
aangeboden aan de redactie
van de PZC, postbus 18, 4380
AA Vlissingen, of via fax
0118-470102.
bevolken, is daarvoor groot ge
noeg. P Pruijssers van de Rabo
bank Reimerswaal legt uit dat
er voor de klanten van de 'geld-
winkels', de kantoren waar
mensen terecht kunnen voor
opname, storting, informatie
en andere gelddiensten, niets
verandert. „Wij hebben overal
goede, voor veel geld beveiligde
kantoren met geldautomaten,
doelmatige balies en ont
vangstruimten. Die zitten bo
vendien op goede plaatsen in
het stadcentrum of in de dorps
kommen. Voor onze advisieurs
Koffiehuis Middelburg aan de
Langeviele in Middelburg is
niet alleen van naam veran
derd, maar heeft ook het interi
eur een metamorfose gegeven.
De voormalige horeca- en
feestgelegenheid heet nu Hof
van Heden. Eigenaar Saskia
Ooms heeft haar zaak met hout
en romantische stoffen
ingericht. De helft is horeca ge
bleven, de andere kant detail
handel. Daar verkoopt zij es
pressomachines, koffie, thee en
geschenk- en woonaccessoires.
Khorasan Oosterse Tapijten
aan de Sint Jacobsstraat in
Vlissingen gaat definitief stop
pen. De winkel en magazijn-
voorraad worden nog tot eind
februari uitverkocht. De zaak
is van donderdag tot en met za
terdag geopend.
Boys en Girls Junior Store
heeft haar deuren geopend aan
de Nieuwe Burg in Middelburg.
De zaak verkoopt productie
overschotten van de grote kin
derkledingmerken. Peter
Vrinds en Johan de Nooijer
hebben een aantal maanden
een zaak - zonder naam - aan de
Nieuwe Burg gehad. Inmiddels
hebben ze een pand verderop in
de straat betrokken. Naast
merkkleding verkopen de he
ren kinderschoenen. De Mid
delburgse zaak is de vijfde win
kel van Vrinds en De Nooijer,
die panden hebben in Baarle-
Nassau, Oisterwijk, Waalwijk
en Gorinchem.
en het personeel dat hen admi-
nitratief ondersteunt, willen
we echter een kantoor zoeken
dat beter bereikbaar is. Advi
seurs gaan grote delen van de
week het gebied in en hebben
derhalve parkeerruimte nodig
bij de werkplek. Dat geldt ook
voor de klanten, die dikwijls
een hele poos binnen zijn om
hun zaken te bespreken. Voor
die tak van dienstverlening is
een kantoor aan de rand van
een stad of dorp veel handiger."
De fuserende Rabobank be
schikt al over twee van derge
lijke kantoren in Goes en in
Yerseke. Beide, het pand in
Yerseke aan de Grintweg en in
Goes aan de Vlasmarkt, zijn
echter te klein om het hele gefu
seerde adviesgezelschap te
huisvesten. Het kantoor in
Goes kampt bovendien met
parkeerproblemen. De Rabo
bank zoekt dus voorzichtig
naar een groter kantoor met
veel parkeerruimte. Pruijssers:
we willen een goede ruimte hu
ren of kopen die een beetje cen
traal ligt. in het gebied. Welis
waar moeten er 120 mensen
werken, maar nooit allemaal
tegelijk. We denken dus aaneen
kantoor met ongeveer 7 5 werk
plekken. Het is allemaal nog
erg prematuur want we houden
ook ernstig rekening met de
mogelijkheid van tele-werken.
Als blijkt dat over vijf jaar de
communicatie via de computer
waterdicht beveiligd is, kun
nen we misschien met veel min
der werkplekken toe. Voorlopig
zullen we het moeten doen met
de kantoren die we hebben."
Pruijssers sluit zeker niet uit
dat de bank op termijn de kan
toren aan de Grintweg en de
Vlasmarkt zal afstoten. „Dat
maakt het wel een beetje leuk.
We zouden kunnen investeren
in een betere organisatie, zon
der dat het geld kost.
VLISSINGEN - Voor de ver
ziende die wel wil lezen, maar
niet wil 'brillen', introduceren
de landelijke opticiens de mul-
tifocale contactlens van het
Amerikaanse bedrijf Ciba Vi
sion. De eerste ervaringen met
deze nieuwe lens zijn wisse
lend.
Vroeg of laat krijgt iedereen
problemen bij het lezen. Boek
en krant moeten steeds verder
weg worden gehouden. Als
knijpen met de ogen niet meer
helpt en de armen te kort blij
ken om scherp te kunnen zien,
is er sprake van ouderdomsver-
ziendheid, ofwel presbyopie.
Deze term stamt af van het
Grieks en wordt vertaald als
'oud zicht'. Verziendheid ont
staat doordat de flexibiliteit
van de ooglens afneemt.
Hoofdpijn, vermoeide ogen en
een troebel zicht zijn daar bij
verschijnselen van. Vroeger
ontkwamen verzienden niet
aan een leesbril of, voor wie al
een bril heeft om ver te kijken,
een bifocale bril. Hierbij stelt
de bovenste helft van het glas
scherp op veraf, het onderste
deel op dichtbij. Tussen beide
glashelften zit vaak een hinder
lijke rand. Het duurt meestal
geruime tijd voor de brildrager
aan de twee optische sterkten
in het glas gewend is.
De opticiens introduceren nu
een nieuwe mogelijkheid: de
multifocale contactlens. Dra
gers daarvan moeten zonder
ongemakken op korte- en lange
afstand kunnen zien. F. Hardy
van Hardy Opticiens in Vlissin
gen heeft de nieuwe contact
lens een half jaar door een aan
tal mensen laten testen. Hij
vindt dat Amerikaanse bedrij
ven hun nieuwe producten te
snel op de markt brengen. „Van
de proefpersonen weet ik dat de
lens bij een matige ouderdoms-
verziendheid werkt. Deze men
sen kunnen moeiteloos van ver
af naar dichtbij kijken zonder
een overgang te bespeuren. Als
de verziendheid erger is en het
zicht sterk verminderd is,
werkt de multifocale lens niet.
Dit komt doordat het centrale
leesdeel van de contactlens, dat
voor de pupil behoort te zitten,
te klein is."
Groeneveld Opticiens in Vlis
singen heeft de lens sinds een
paar maanden in huis. „Deze
nieuwe lens is een doorbraak.
Ze zijn hygiënisch en dragen bij
aan de gezondheid van de
ogen", meent medewerkster
Therese Oubrie. Zij beaamt dat
de multifocale lens niet voor ie
dereen geschikt is. „De oogbol-
ling van de klant en de pasvorm
van de lens komen niet altijd
overeen, waardoor de lens niet
prettig draagt. Onze ervaring is
dat de kleine lettertjes voor ie
dereen een probleem blijven.
Daarom kiezen de meeste klan
ten toch voor lenzen voor het
zicht veraf, met daarnaast een
leesbril." De Focus progressi
ves lenzen zijn een maand
bruikbaar voor zij vervangen
moeten worden. De lenzen
kunnen tijdelijk voor 25 gulden
worden uitgeprobeerd.
Zeeuws-Vlaamse
winkels in race
voor Modezaak
van het jaar
VLISSINGEN - Twee Zeeuws-
Vlaamse kledingzaken zijn ge-
nomineeerd voor de titel Mode
zaak van het Jaar.
Om de professionaliteit in, de
modebranche te versterken or
ganiseert het mode- en textiel-
vakblad Textilia voor het eerst
de Modezaak-van-het-Jaar-
verkiezing. In zes segmenten
zijn telkens drie detaillisten ge
nomineerd. In de categorie
mannenmode is Van Westen
Mannenmode in Zaamslag
voorgedragen. In het kinder-
modesegement is de Axelse
zaak Ot en Sien genomineerd.
De uitslag van de verkiezing
wordt maandag 27 november
bekendgemaakt tijdens een
evenement in. Nijkerk.
De jury wijst voor elke catego
rie een winnaar aan en uitein
delijk wordt uit die zes één to
taalwinnaar gekozen. Deze
krijgt een reis naar de Fashion
Week in Hong Kong. Het pu
bliek van het verkiezingseve
nement mag ook zijn stem uit
brengen. De publiekswinnaar
krijgt voor zijn personeel een
verkooptraining.
Zeeland Kozijnen trekt de aandacht met manshoge teksten aan de gevel.
foto Peter Nicolai
door René van Stee
AXEL - De krapte op de arbeidsmarkt
dwingt veel ondernemers om op originele
wijze mensen te trekken. Lokkertjes als
een snoepreisje naar een zonnig eiland
of vijf minuten gratis winkelen worden
tegenwoordig als vanzelfsprekend erva
ren. Het gratis mobieltje voor de kranten
bezorger of het twee keer modale salaris
plus lease-auto voor de beginnende auto
matiseerder wekken evenmin verwonde
ring.
Ook Zeeland Kozijnen uit Axel gooit het
sinds kort over een andere boeg. Opvallen
luidt hierbij het devies. Op typisch Ameri
kaanse wijze wordt op twee manshoge en
ruim twaalf meter lange borden aan de
voorgevel van het pand aan de Meekrap-
weg gevraagd om een projectleider en pro
ductiemedewerkers.
„Op een andere manier lukt het klaarblij
kelijk niet. Paginagrote advertenties in
landelijke dagbladen leverden welgeteld
drie reacties op waarmee we niets kon
den", vertelt V. Vos, directeur van de Axelse
specialist in kozijnen. Mede om die reden
besloot het bedrijf enkele maanden gele
den een in het oog springende wervingsac
tie te houden. Dit initiatief leverde direct
een calculator en andere medewerkers op.
Volgens Vos was dit aanleiding om nog
maals op deze wijze personeel te werven.
„Mond-tot-mond reclame blijkt in dit ge
val uitstekend te hebben gewerkt. Voor
passanten waren de borden overigens nau
welijks te vermijden. Hopelijk sorteert de
nieuwe actie hetzelfde effect en krijgen we
er kundig en gemotiveerd personeel bij.
Goes, 't Beest
'Een zomerjurk, vol verdriet',
door Toneelgroep Het Volk, met
Bert Bunschoten, Joep Kruijver
en Wigbolt Kruijver. Decor van
Jan Heijer, regie van Aïke Dirk
zwager.
doorWillem Nijssen
Als 'Een zomerjurk vol ver
driet' begint, komt er een
mannelijke acteur op (mooie rol
van Bert Bunschoten) die zich
zonder enige plichtpleging, ver
ontschuldiging of uitleg gaat
omkleden in vrouwenkleren.
Hij/zij zet een pruik op, kleurt
lippen rood, en begint aan 'het
spel' -zonder enige bijzondere
moeite te doen om vrouwelijk te
lijken. Ook de twee andere ac
teurs die nog zullen opkomen,
doen vanaf hun verschijning
geen opvallende inspanning om
hun man-zijn achter een vrou
wenrol te verbergen. En daar
mee zetten ze de toon voor een
ongewone toneelbeleving.
Voor mij is juist die dubbelheid
in man-vrouw-zijn de bepalen
de factor voor de emoties en de
gedachten die 'Een zomerjurk
vol verdriet' kan oproepen. Die
dubbelheid, dat is een manier
van vertellen, maar er is natuur-
lijk ook nog het verhaal zélf. En
dat is bepaald niet mis. Onder de
bijna cynische ironie die die om
kering teweegbrengt, schuilt in
het verhaal een loodzware tra
giek. Eén die niet kan bestaan
omdat het een optelsom is van
zoveel brokstukken menselijk
leed, dat de uitkomst te groot is.
En tegelijkertijd bestaat het
wélom de simpele reden dat het
verhaal boeit, de aandacht vast
houdt. En elk verhaal dat dat
kan, bestaét, of je het nou ge
looft of niet.
De brokstukken: Aaf je Eggert is
op vijftienjarige leeftijd ver
kracht tijdens een jeugdkamp,
raakte zwanger, onderging een
illegale abortus, kon nooit meer
kinderen krijgen, werd de risee
van het dorp. Ze kon alleen
maar werken in het kleine con-
fectiebedi'ijfje van haar moe
der, en zorgde voor haar veel
jongere broertje totdat die door
een ongeluk overleed. De onbe
kende automobilist is dezelfde
met wie ze veertig jaar heeft sa
mengeleefd in een intieme ka
pelaan-huishoudster-relatie.
Dat laatste ontdekt haar oudste
zus Rietje die met het jongste
zusje Pluisje op bezoek is geko
men. Een bezoek naar aanlei
ding van een zelfmoordpoging
van Aafje, nadat haar kapelaan
plotseling als missionaris naar
Burundi is vertrokken.
Zoveel leed is niet te geloven, al
helemaal niet door de bitter-cy-
nische manier waarop het ver
teld wordt. Die stijl heeft zeker
iets humoristisch, en vooral
Wigbolt Kruijver als Pluisje kan
door haar subtiele maniertjes en
naïeve teksten telkens weer
prikkelen en 'kietelen'. Maar
het echt boeiende zit in die man
vrouw-verwisseling. Omdat er
zo overduidelijk geen enkele
moeite wordt gedaan om daar
'geheimzinnig' over te doen,
wordt er vanzelf een dubbele
laag in het stuk aangebracht. De
dingen zijn wat ze zijn, en tege
lijkertijd zijn ze onmiskenbaar
niet wat ze zijn. De buitenkant
is niet van belang, en dat geldt
evengoed voor het verhaal. De
tragiek daarvan is even nep,
maar je begrijpt gaandeweg
dat ook daar dus een andere rea
liteit achter zit. Welke, dat is
niet van belang. Wat overeind
blijft, is dat er tragiek is. Tra
giek puur, zonder een vorm,
zonder een verhaal, dat kom je
uiteindelijk tegen in dit stuk.
Dat is natuurlijk wat de aller
grootste tragedies kunnen los
maken, en het mooie van 'Een
zomerjurk vol verdriet' is dat
'een niemendalletje', een dwaze
fantasie dat even indringend
kan doen.
(Advertentie)
Vandaag
wordt de winnaar
bekend gemaakt van
I53ID©»»! de BOV-trofee 2000
Graag omvangen wij
u Qm 15 30 uur
De Zeeuwse Stromen
voor een enerverende
middag. De verkiezing
voor de Beste Ondernemers Visie van
Schouwen-Duiveland, met als spreker
Roy Heiner. Tot vanmiddag!
Hoofdsponsor.
SNS bank Zeeland
Klaproos van Samia.
foto Pieter Honhoff
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - In het Kunst
kwartier Zierikzee worden zon
dagmiddag 26 november twee
opmerkelijke exposities ge
opend. In galerie Kos in de Verre
Nieuwstraat exposeert Samia
Constandse-Walraven schilde
rijen en beelhouwwerk en in ga
lerie Beddeweeg worden ruim
telijk werk en objecten van Ines
Sayers tentoongesteld.
Constandse die als Samia naar
buiten treedt, presenteert voor
het eerst haar schilderijen in
acrylverf op linnen. Tot voor
kort hield zij zich alleen bezig
met beeldhouwen en maakte zij
frêle beelden in brons en ro
buustere vormen in arduin. Na
het veelvuldig bewerken van
hard materiaal was zij toe aan
een andere, fysiek minder in
spannende techniek. Zij schil
dert grote bloemmotieven in
sprankelende kleuren tegen een
contrasterende achtergrond.
Samia werkt vanuit fantasie en
geeft haar interpretaties van
een lelie, een winde, een tulp,
een papaver, een margriet en
een klaproos. Haar voorkeur
gaat uit naar grote vlakken. De
miniatuurtjes met hortensia's
omschrijft ze zelf als 'een grap
je'.
Naast die grote schilderijen va
rieert ze met kleinere panelen
die tezamen één geheel vormen.
Eigenlijk alleen om te tonen
waar ze voorheen mee bezig is
geweest, exposeert ze ook nog
wat beeldhouwwerk. Het geheel
krijgt een mooie presentatie in
galerie Kos. Eigenaars Chris en
Els Grin wis zijn nog steeds be
zig met de vervolmaking van die
ruimte, maar ze zijn inmiddels
een aardig eind op weg.
De tentoonstelling wordt zon
dagmiddag om 15.00 uur ge
opend door antiek- en kunst
liefhebber Wim Robijn uit
Brouwershaven. Op datzelfde
tijdstip wordt in galerie Bedde
weeg van Robbert Cöhrs de
expositie van Ines Sayers uit
Sirjansland geopend. Sayers
omschrijft haar werk als 'kunst
voor het dagelijks leven'. Als
voorbeeld verwijst ze naar een
strak vormgegeven boom in een
combinatie van hout en metaal.
Het object kan onder meer
dienstdoen als standaard voor
sierraden. Zij gaf déze expositie
de titel Met taartjes geboren-
/met taartjes begraven. Taarten
vormen een belangrijk onder
deel van deze tentoonstelling.
Sayers gebruikt onder meer
gips als basis voor het maken
van haar fantasietaarten. Ze
siert ze op met allerlei materia
len: veertjes, blaadjes, knikkers,
kralen en glasscherven. Met
lichteffect geeft ze al die heer
lijkheden extra dimensie.
Fossielen
Aan de muur prijkt een bijzon
der kunstobject: een soort lamp
gemaakt van bladeren waarin
restanten van fossielen zijn te
onderscheiden. Sayers om
schrijft dit materiaal als 'mo-
scowitz'. Opmerkelijke kleinere
objecten zijn de kunst-altaar
tjes die zij maakte als eerbetoon
aan vroeg afgestorven leven. Zij
koestert een steen waarin op
kunstige wijze een rustplaats is
gecreëerd voor een babymuis,
evenals een bewerkt stukje uit
was van een boomschors met
een dood vogeltje. „Niet om te
shockeren, maar om er even bij
stil te staan", aldus Sayers.
De exposities in galerie Kos en gale
rie Beddeweeg zijn tot en met zon
dag 7 januari te bezichtigen. Zondag
26 november zijn ook de galeries en
ateliers van Eric Odinot, Alexandra
Stapffen Marijke Folkertsma ïn liet
Kunstkwartier Zierikzee geopend.
ziek uit Mexico speelt ook een
rol. We zoeken het niet in elek
tronica. Wat we toevoegen,
moet op een natuurlijke manier
in de sfeer van de muziek pas
sen. We zijn een eerlijke band,
die improviseert en echte mu
ziek maakt."
De cd-opnamen in Razzmatazz
zijn een vervolg op een eerdere
registratie tijdens een concert in
Delft. „We hebben gekozen voor
de werkwijze van de twee-me-
tersessie. Alles in één take opne
men en daarna mixen. Liever
een goede atmosfeer en een en
kel foutje dan een steriel pro
duct. Helaas bleken de opna
men in Delft een beetje uit de
hand gelopen. De samenzang
bleek uit balans, de viool stond
te hard en de accordeon te zacht.
Dat konden we in de mix niet
corrigeren. Daarom gaan we een
paar van de halfmislukte opna
men uit Delft in Oost-Souburg
overdoen. We verwachten veel
van de intieme sfeer van dat
zaaltje. Maar in de eerste plaats
blijft het een concert. Het pu
bliek hoeft de adem niet in te
houdenwe willen j uist een regi
stratie'van een echte concert-
sfeer."
Concert: Les Chats Cadiens, Razz
matazz Oost-Souburg, za 25 nov 21
uur uitverkochten zo 26 nov 15
uur.
door Ernst Jan Rozendaal
OOST-SOUBURG - De forma
tie Les Chats Cadiens uit Delft
brengt zaterdag en zondag in
Razzmatazz in Oost-Souburg
een hommage aan bluesaccor
deonist Clifton Chenier, de gro
te pionier van de muziekstijlen
cajun en zydeco. Tijdens beide
concerten worden opnamen ge
maakt voor een cd die de groep
begin volgend jaar wil uitbren
gen.
„We spelen een aantal nummers
van Clifton Chenier", licht ac
cordeonist Henk de Kat toe.
„Maar we spelen ook veel eigen
nummers waarin we zelf een
draai geven aan zijn muziek."
De Kat is een van de beste blues
accordeonisten van Nederland.
Drie keer trad hij op tijdens het
North Sea Jazz Festival. Aan
vankelijk was hij basgitarist in
een bluesgroep en bespeelde hij
de accordeon alleen thuis. Door
Clifton Chenier veranderde dat.
„Mijn voorouders van moeders
kant komen uit Zeeland, de fa
milie Kousemaker uit Goes. Dat
was een muzikale familie, maar
met elf broers en zussen was er
voor mijn moeder nooit gele
genheid om zelf een instrument
te gaan spelen. Toen ik interesse
voor muziek begon te krijgen, ik
was een jaar of tien, kreeg ik van
haar een accordeon, de arme-
luispiano. Van kindsaf heb ik
daarop gespeeld, ook wijsjes
van Fats Domino. Dan zit je al
dicht bij New Orleans."
„Het zal twintig jaar geleden
zijn dat ik voor het eerst muziek
hoorde van Clifton Chenier. Dat
was een sleutelmoment. Aan de
andere kant van de aarde bleek
iemand rond te lopen die de mu
ziek speelde die ik al die tijd in
me voelde."
De Kat begreep dat hij zijn ac
cordeon als een bluesinstru
ment kon gebruiken, iets waar
van hij altijd had gedacht dat
het niet hoorde, „Door die ken
nismaking met Chenier viel al
les op zijn plek. Voortaan nam ik
mijn accordeon mee. Behalve
dat ik me verwant voel met Che
nier, bewonder ik zijn spel
enorm. Hij is een soort kruising
tussen BB King en Jimi
Hendrix, maar dan op accorde
on. Hij weet de blues zo losjes te
spelen, hij neemt heel veel vrij
heid in de muziek. Met zijn ma
nier van zingen verkent hij alle
hoeken en gaten buiten het me
trum. Ik voel me daarbij thuis.
Zelf zoek ik ook naar vrijheid in
mijn spel."
Akoestisch
Drie jaar geleden richtte De Kat
Les Chats Cadiens op. De groep
speelt cajun en zydeco, de mu
ziekstijlen waarin Chenier ex
celleerde. Dat gebeurt met res
pect voor het verleden, maar
zonder de oorspronkelijke mu
ziek te kopiëren. „We spelen
akoestisch en zoeken naar de
zelfde warme atmosfeer die zit
in de muziek van Chenier. Tege
lijk nemen we ons eigen verle
den mee. In de samenzang zijn
we beïnvloed door The Beatles
en The Band en muzikaal gezien
grijpen we ook terug op BB King
en Dr John. De mariachi-mu-