Rabobank zoekt groter kantoor Hommage aan bluesaccordeonist PZC Dwaze fantasie kan heel indringend zijn Sprankelende bloemen en taartjes in Kunstkwartier Eén lens om dichtbij en veraf beter te zien Schreeuw om personeel Filialen voor geldzaken in Bevelanden blijven overeind in detail PROJECTLEIDER GEVRAAftn PRODUCTIEMEDEWERKers GEVRAAGD ondernemend zeeland kunst cultuur Les Chats Cadiens maken live-opnames in Souburg vrijdag 24 november 2000 doorMieke van der Jagt GOES - De Rabobanken in Goes, Borsele-oost en Reimers- waal, die per 1 januari fuseren tot één Bevelandse Rabobank, beraden zich op een reorgani satie van de diensten. Als per 1 april 2001 ook de ad ministratieve fusie een feit is, zou de nieuwe bank het liefst alle adviserende afdelingen in een goed bereikbaar kantoor bijelkaar willen hebben. Geen enkel kantoor dat de banken nu Schilders- en afwerkingsbe- drijf Buitelaar-Pouwer uit Middelburg opent vandaag een nieuwe zaak op industrieter rein Vrijburg. Het kantoor van het schildersbedrijf was geves tigd aan de Noordweg in Mid delburg, aan huis bij J.Buite laar. Daar bevond zich ook een opslagloods. Omdat er ook nog een loods in Vlissingen was, werkte dat onhandig. Op de nieuwe lokatie is het geheel sa mengevoegd. Na vijfendertig jaar draagt directeur J.Buite- laar op 1 januari de algehele leiding over aan S.van der Tol. Het schildersbedrijf heeft ne gen personeelsleden. De Intersportfilialen Vlissin gen, Middelburg, Goes en Zie- rikzee houden zaterdag 25 en zondag 26 november een ski- beurs in Sportpunt Zeeland in Goes. Bezoekers kunnen advies krijgen over de aankoop van ski's, skischoenen en kleding. De skibeurs is geopend van za terdag 10.00 tot 17.00 uur en zondag van 11.00 tot 17.00 uur. De rubriek Ondernemend Zeeland staat onder redactie van Jeffrey Kutterink. Vra gen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aangeboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. bevolken, is daarvoor groot ge noeg. P Pruijssers van de Rabo bank Reimerswaal legt uit dat er voor de klanten van de 'geld- winkels', de kantoren waar mensen terecht kunnen voor opname, storting, informatie en andere gelddiensten, niets verandert. „Wij hebben overal goede, voor veel geld beveiligde kantoren met geldautomaten, doelmatige balies en ont vangstruimten. Die zitten bo vendien op goede plaatsen in het stadcentrum of in de dorps kommen. Voor onze advisieurs Koffiehuis Middelburg aan de Langeviele in Middelburg is niet alleen van naam veran derd, maar heeft ook het interi eur een metamorfose gegeven. De voormalige horeca- en feestgelegenheid heet nu Hof van Heden. Eigenaar Saskia Ooms heeft haar zaak met hout en romantische stoffen ingericht. De helft is horeca ge bleven, de andere kant detail handel. Daar verkoopt zij es pressomachines, koffie, thee en geschenk- en woonaccessoires. Khorasan Oosterse Tapijten aan de Sint Jacobsstraat in Vlissingen gaat definitief stop pen. De winkel en magazijn- voorraad worden nog tot eind februari uitverkocht. De zaak is van donderdag tot en met za terdag geopend. Boys en Girls Junior Store heeft haar deuren geopend aan de Nieuwe Burg in Middelburg. De zaak verkoopt productie overschotten van de grote kin derkledingmerken. Peter Vrinds en Johan de Nooijer hebben een aantal maanden een zaak - zonder naam - aan de Nieuwe Burg gehad. Inmiddels hebben ze een pand verderop in de straat betrokken. Naast merkkleding verkopen de he ren kinderschoenen. De Mid delburgse zaak is de vijfde win kel van Vrinds en De Nooijer, die panden hebben in Baarle- Nassau, Oisterwijk, Waalwijk en Gorinchem. en het personeel dat hen admi- nitratief ondersteunt, willen we echter een kantoor zoeken dat beter bereikbaar is. Advi seurs gaan grote delen van de week het gebied in en hebben derhalve parkeerruimte nodig bij de werkplek. Dat geldt ook voor de klanten, die dikwijls een hele poos binnen zijn om hun zaken te bespreken. Voor die tak van dienstverlening is een kantoor aan de rand van een stad of dorp veel handiger." De fuserende Rabobank be schikt al over twee van derge lijke kantoren in Goes en in Yerseke. Beide, het pand in Yerseke aan de Grintweg en in Goes aan de Vlasmarkt, zijn echter te klein om het hele gefu seerde adviesgezelschap te huisvesten. Het kantoor in Goes kampt bovendien met parkeerproblemen. De Rabo bank zoekt dus voorzichtig naar een groter kantoor met veel parkeerruimte. Pruijssers: we willen een goede ruimte hu ren of kopen die een beetje cen traal ligt. in het gebied. Welis waar moeten er 120 mensen werken, maar nooit allemaal tegelijk. We denken dus aaneen kantoor met ongeveer 7 5 werk plekken. Het is allemaal nog erg prematuur want we houden ook ernstig rekening met de mogelijkheid van tele-werken. Als blijkt dat over vijf jaar de communicatie via de computer waterdicht beveiligd is, kun nen we misschien met veel min der werkplekken toe. Voorlopig zullen we het moeten doen met de kantoren die we hebben." Pruijssers sluit zeker niet uit dat de bank op termijn de kan toren aan de Grintweg en de Vlasmarkt zal afstoten. „Dat maakt het wel een beetje leuk. We zouden kunnen investeren in een betere organisatie, zon der dat het geld kost. VLISSINGEN - Voor de ver ziende die wel wil lezen, maar niet wil 'brillen', introduceren de landelijke opticiens de mul- tifocale contactlens van het Amerikaanse bedrijf Ciba Vi sion. De eerste ervaringen met deze nieuwe lens zijn wisse lend. Vroeg of laat krijgt iedereen problemen bij het lezen. Boek en krant moeten steeds verder weg worden gehouden. Als knijpen met de ogen niet meer helpt en de armen te kort blij ken om scherp te kunnen zien, is er sprake van ouderdomsver- ziendheid, ofwel presbyopie. Deze term stamt af van het Grieks en wordt vertaald als 'oud zicht'. Verziendheid ont staat doordat de flexibiliteit van de ooglens afneemt. Hoofdpijn, vermoeide ogen en een troebel zicht zijn daar bij verschijnselen van. Vroeger ontkwamen verzienden niet aan een leesbril of, voor wie al een bril heeft om ver te kijken, een bifocale bril. Hierbij stelt de bovenste helft van het glas scherp op veraf, het onderste deel op dichtbij. Tussen beide glashelften zit vaak een hinder lijke rand. Het duurt meestal geruime tijd voor de brildrager aan de twee optische sterkten in het glas gewend is. De opticiens introduceren nu een nieuwe mogelijkheid: de multifocale contactlens. Dra gers daarvan moeten zonder ongemakken op korte- en lange afstand kunnen zien. F. Hardy van Hardy Opticiens in Vlissin gen heeft de nieuwe contact lens een half jaar door een aan tal mensen laten testen. Hij vindt dat Amerikaanse bedrij ven hun nieuwe producten te snel op de markt brengen. „Van de proefpersonen weet ik dat de lens bij een matige ouderdoms- verziendheid werkt. Deze men sen kunnen moeiteloos van ver af naar dichtbij kijken zonder een overgang te bespeuren. Als de verziendheid erger is en het zicht sterk verminderd is, werkt de multifocale lens niet. Dit komt doordat het centrale leesdeel van de contactlens, dat voor de pupil behoort te zitten, te klein is." Groeneveld Opticiens in Vlis singen heeft de lens sinds een paar maanden in huis. „Deze nieuwe lens is een doorbraak. Ze zijn hygiënisch en dragen bij aan de gezondheid van de ogen", meent medewerkster Therese Oubrie. Zij beaamt dat de multifocale lens niet voor ie dereen geschikt is. „De oogbol- ling van de klant en de pasvorm van de lens komen niet altijd overeen, waardoor de lens niet prettig draagt. Onze ervaring is dat de kleine lettertjes voor ie dereen een probleem blijven. Daarom kiezen de meeste klan ten toch voor lenzen voor het zicht veraf, met daarnaast een leesbril." De Focus progressi ves lenzen zijn een maand bruikbaar voor zij vervangen moeten worden. De lenzen kunnen tijdelijk voor 25 gulden worden uitgeprobeerd. Zeeuws-Vlaamse winkels in race voor Modezaak van het jaar VLISSINGEN - Twee Zeeuws- Vlaamse kledingzaken zijn ge- nomineeerd voor de titel Mode zaak van het Jaar. Om de professionaliteit in, de modebranche te versterken or ganiseert het mode- en textiel- vakblad Textilia voor het eerst de Modezaak-van-het-Jaar- verkiezing. In zes segmenten zijn telkens drie detaillisten ge nomineerd. In de categorie mannenmode is Van Westen Mannenmode in Zaamslag voorgedragen. In het kinder- modesegement is de Axelse zaak Ot en Sien genomineerd. De uitslag van de verkiezing wordt maandag 27 november bekendgemaakt tijdens een evenement in. Nijkerk. De jury wijst voor elke catego rie een winnaar aan en uitein delijk wordt uit die zes één to taalwinnaar gekozen. Deze krijgt een reis naar de Fashion Week in Hong Kong. Het pu bliek van het verkiezingseve nement mag ook zijn stem uit brengen. De publiekswinnaar krijgt voor zijn personeel een verkooptraining. Zeeland Kozijnen trekt de aandacht met manshoge teksten aan de gevel. foto Peter Nicolai door René van Stee AXEL - De krapte op de arbeidsmarkt dwingt veel ondernemers om op originele wijze mensen te trekken. Lokkertjes als een snoepreisje naar een zonnig eiland of vijf minuten gratis winkelen worden tegenwoordig als vanzelfsprekend erva ren. Het gratis mobieltje voor de kranten bezorger of het twee keer modale salaris plus lease-auto voor de beginnende auto matiseerder wekken evenmin verwonde ring. Ook Zeeland Kozijnen uit Axel gooit het sinds kort over een andere boeg. Opvallen luidt hierbij het devies. Op typisch Ameri kaanse wijze wordt op twee manshoge en ruim twaalf meter lange borden aan de voorgevel van het pand aan de Meekrap- weg gevraagd om een projectleider en pro ductiemedewerkers. „Op een andere manier lukt het klaarblij kelijk niet. Paginagrote advertenties in landelijke dagbladen leverden welgeteld drie reacties op waarmee we niets kon den", vertelt V. Vos, directeur van de Axelse specialist in kozijnen. Mede om die reden besloot het bedrijf enkele maanden gele den een in het oog springende wervingsac tie te houden. Dit initiatief leverde direct een calculator en andere medewerkers op. Volgens Vos was dit aanleiding om nog maals op deze wijze personeel te werven. „Mond-tot-mond reclame blijkt in dit ge val uitstekend te hebben gewerkt. Voor passanten waren de borden overigens nau welijks te vermijden. Hopelijk sorteert de nieuwe actie hetzelfde effect en krijgen we er kundig en gemotiveerd personeel bij. Goes, 't Beest 'Een zomerjurk, vol verdriet', door Toneelgroep Het Volk, met Bert Bunschoten, Joep Kruijver en Wigbolt Kruijver. Decor van Jan Heijer, regie van Aïke Dirk zwager. doorWillem Nijssen Als 'Een zomerjurk vol ver driet' begint, komt er een mannelijke acteur op (mooie rol van Bert Bunschoten) die zich zonder enige plichtpleging, ver ontschuldiging of uitleg gaat omkleden in vrouwenkleren. Hij/zij zet een pruik op, kleurt lippen rood, en begint aan 'het spel' -zonder enige bijzondere moeite te doen om vrouwelijk te lijken. Ook de twee andere ac teurs die nog zullen opkomen, doen vanaf hun verschijning geen opvallende inspanning om hun man-zijn achter een vrou wenrol te verbergen. En daar mee zetten ze de toon voor een ongewone toneelbeleving. Voor mij is juist die dubbelheid in man-vrouw-zijn de bepalen de factor voor de emoties en de gedachten die 'Een zomerjurk vol verdriet' kan oproepen. Die dubbelheid, dat is een manier van vertellen, maar er is natuur- lijk ook nog het verhaal zélf. En dat is bepaald niet mis. Onder de bijna cynische ironie die die om kering teweegbrengt, schuilt in het verhaal een loodzware tra giek. Eén die niet kan bestaan omdat het een optelsom is van zoveel brokstukken menselijk leed, dat de uitkomst te groot is. En tegelijkertijd bestaat het wélom de simpele reden dat het verhaal boeit, de aandacht vast houdt. En elk verhaal dat dat kan, bestaét, of je het nou ge looft of niet. De brokstukken: Aaf je Eggert is op vijftienjarige leeftijd ver kracht tijdens een jeugdkamp, raakte zwanger, onderging een illegale abortus, kon nooit meer kinderen krijgen, werd de risee van het dorp. Ze kon alleen maar werken in het kleine con- fectiebedi'ijfje van haar moe der, en zorgde voor haar veel jongere broertje totdat die door een ongeluk overleed. De onbe kende automobilist is dezelfde met wie ze veertig jaar heeft sa mengeleefd in een intieme ka pelaan-huishoudster-relatie. Dat laatste ontdekt haar oudste zus Rietje die met het jongste zusje Pluisje op bezoek is geko men. Een bezoek naar aanlei ding van een zelfmoordpoging van Aafje, nadat haar kapelaan plotseling als missionaris naar Burundi is vertrokken. Zoveel leed is niet te geloven, al helemaal niet door de bitter-cy- nische manier waarop het ver teld wordt. Die stijl heeft zeker iets humoristisch, en vooral Wigbolt Kruijver als Pluisje kan door haar subtiele maniertjes en naïeve teksten telkens weer prikkelen en 'kietelen'. Maar het echt boeiende zit in die man vrouw-verwisseling. Omdat er zo overduidelijk geen enkele moeite wordt gedaan om daar 'geheimzinnig' over te doen, wordt er vanzelf een dubbele laag in het stuk aangebracht. De dingen zijn wat ze zijn, en tege lijkertijd zijn ze onmiskenbaar niet wat ze zijn. De buitenkant is niet van belang, en dat geldt evengoed voor het verhaal. De tragiek daarvan is even nep, maar je begrijpt gaandeweg dat ook daar dus een andere rea liteit achter zit. Welke, dat is niet van belang. Wat overeind blijft, is dat er tragiek is. Tra giek puur, zonder een vorm, zonder een verhaal, dat kom je uiteindelijk tegen in dit stuk. Dat is natuurlijk wat de aller grootste tragedies kunnen los maken, en het mooie van 'Een zomerjurk vol verdriet' is dat 'een niemendalletje', een dwaze fantasie dat even indringend kan doen. (Advertentie) Vandaag wordt de winnaar bekend gemaakt van I53ID©»»! de BOV-trofee 2000 Graag omvangen wij u Qm 15 30 uur De Zeeuwse Stromen voor een enerverende middag. De verkiezing voor de Beste Ondernemers Visie van Schouwen-Duiveland, met als spreker Roy Heiner. Tot vanmiddag! Hoofdsponsor. SNS bank Zeeland Klaproos van Samia. foto Pieter Honhoff door Ali Pankow ZIERIKZEE - In het Kunst kwartier Zierikzee worden zon dagmiddag 26 november twee opmerkelijke exposities ge opend. In galerie Kos in de Verre Nieuwstraat exposeert Samia Constandse-Walraven schilde rijen en beelhouwwerk en in ga lerie Beddeweeg worden ruim telijk werk en objecten van Ines Sayers tentoongesteld. Constandse die als Samia naar buiten treedt, presenteert voor het eerst haar schilderijen in acrylverf op linnen. Tot voor kort hield zij zich alleen bezig met beeldhouwen en maakte zij frêle beelden in brons en ro buustere vormen in arduin. Na het veelvuldig bewerken van hard materiaal was zij toe aan een andere, fysiek minder in spannende techniek. Zij schil dert grote bloemmotieven in sprankelende kleuren tegen een contrasterende achtergrond. Samia werkt vanuit fantasie en geeft haar interpretaties van een lelie, een winde, een tulp, een papaver, een margriet en een klaproos. Haar voorkeur gaat uit naar grote vlakken. De miniatuurtjes met hortensia's omschrijft ze zelf als 'een grap je'. Naast die grote schilderijen va rieert ze met kleinere panelen die tezamen één geheel vormen. Eigenlijk alleen om te tonen waar ze voorheen mee bezig is geweest, exposeert ze ook nog wat beeldhouwwerk. Het geheel krijgt een mooie presentatie in galerie Kos. Eigenaars Chris en Els Grin wis zijn nog steeds be zig met de vervolmaking van die ruimte, maar ze zijn inmiddels een aardig eind op weg. De tentoonstelling wordt zon dagmiddag om 15.00 uur ge opend door antiek- en kunst liefhebber Wim Robijn uit Brouwershaven. Op datzelfde tijdstip wordt in galerie Bedde weeg van Robbert Cöhrs de expositie van Ines Sayers uit Sirjansland geopend. Sayers omschrijft haar werk als 'kunst voor het dagelijks leven'. Als voorbeeld verwijst ze naar een strak vormgegeven boom in een combinatie van hout en metaal. Het object kan onder meer dienstdoen als standaard voor sierraden. Zij gaf déze expositie de titel Met taartjes geboren- /met taartjes begraven. Taarten vormen een belangrijk onder deel van deze tentoonstelling. Sayers gebruikt onder meer gips als basis voor het maken van haar fantasietaarten. Ze siert ze op met allerlei materia len: veertjes, blaadjes, knikkers, kralen en glasscherven. Met lichteffect geeft ze al die heer lijkheden extra dimensie. Fossielen Aan de muur prijkt een bijzon der kunstobject: een soort lamp gemaakt van bladeren waarin restanten van fossielen zijn te onderscheiden. Sayers om schrijft dit materiaal als 'mo- scowitz'. Opmerkelijke kleinere objecten zijn de kunst-altaar tjes die zij maakte als eerbetoon aan vroeg afgestorven leven. Zij koestert een steen waarin op kunstige wijze een rustplaats is gecreëerd voor een babymuis, evenals een bewerkt stukje uit was van een boomschors met een dood vogeltje. „Niet om te shockeren, maar om er even bij stil te staan", aldus Sayers. De exposities in galerie Kos en gale rie Beddeweeg zijn tot en met zon dag 7 januari te bezichtigen. Zondag 26 november zijn ook de galeries en ateliers van Eric Odinot, Alexandra Stapffen Marijke Folkertsma ïn liet Kunstkwartier Zierikzee geopend. ziek uit Mexico speelt ook een rol. We zoeken het niet in elek tronica. Wat we toevoegen, moet op een natuurlijke manier in de sfeer van de muziek pas sen. We zijn een eerlijke band, die improviseert en echte mu ziek maakt." De cd-opnamen in Razzmatazz zijn een vervolg op een eerdere registratie tijdens een concert in Delft. „We hebben gekozen voor de werkwijze van de twee-me- tersessie. Alles in één take opne men en daarna mixen. Liever een goede atmosfeer en een en kel foutje dan een steriel pro duct. Helaas bleken de opna men in Delft een beetje uit de hand gelopen. De samenzang bleek uit balans, de viool stond te hard en de accordeon te zacht. Dat konden we in de mix niet corrigeren. Daarom gaan we een paar van de halfmislukte opna men uit Delft in Oost-Souburg overdoen. We verwachten veel van de intieme sfeer van dat zaaltje. Maar in de eerste plaats blijft het een concert. Het pu bliek hoeft de adem niet in te houdenwe willen j uist een regi stratie'van een echte concert- sfeer." Concert: Les Chats Cadiens, Razz matazz Oost-Souburg, za 25 nov 21 uur uitverkochten zo 26 nov 15 uur. door Ernst Jan Rozendaal OOST-SOUBURG - De forma tie Les Chats Cadiens uit Delft brengt zaterdag en zondag in Razzmatazz in Oost-Souburg een hommage aan bluesaccor deonist Clifton Chenier, de gro te pionier van de muziekstijlen cajun en zydeco. Tijdens beide concerten worden opnamen ge maakt voor een cd die de groep begin volgend jaar wil uitbren gen. „We spelen een aantal nummers van Clifton Chenier", licht ac cordeonist Henk de Kat toe. „Maar we spelen ook veel eigen nummers waarin we zelf een draai geven aan zijn muziek." De Kat is een van de beste blues accordeonisten van Nederland. Drie keer trad hij op tijdens het North Sea Jazz Festival. Aan vankelijk was hij basgitarist in een bluesgroep en bespeelde hij de accordeon alleen thuis. Door Clifton Chenier veranderde dat. „Mijn voorouders van moeders kant komen uit Zeeland, de fa milie Kousemaker uit Goes. Dat was een muzikale familie, maar met elf broers en zussen was er voor mijn moeder nooit gele genheid om zelf een instrument te gaan spelen. Toen ik interesse voor muziek begon te krijgen, ik was een jaar of tien, kreeg ik van haar een accordeon, de arme- luispiano. Van kindsaf heb ik daarop gespeeld, ook wijsjes van Fats Domino. Dan zit je al dicht bij New Orleans." „Het zal twintig jaar geleden zijn dat ik voor het eerst muziek hoorde van Clifton Chenier. Dat was een sleutelmoment. Aan de andere kant van de aarde bleek iemand rond te lopen die de mu ziek speelde die ik al die tijd in me voelde." De Kat begreep dat hij zijn ac cordeon als een bluesinstru ment kon gebruiken, iets waar van hij altijd had gedacht dat het niet hoorde, „Door die ken nismaking met Chenier viel al les op zijn plek. Voortaan nam ik mijn accordeon mee. Behalve dat ik me verwant voel met Che nier, bewonder ik zijn spel enorm. Hij is een soort kruising tussen BB King en Jimi Hendrix, maar dan op accorde on. Hij weet de blues zo losjes te spelen, hij neemt heel veel vrij heid in de muziek. Met zijn ma nier van zingen verkent hij alle hoeken en gaten buiten het me trum. Ik voel me daarbij thuis. Zelf zoek ik ook naar vrijheid in mijn spel." Akoestisch Drie jaar geleden richtte De Kat Les Chats Cadiens op. De groep speelt cajun en zydeco, de mu ziekstijlen waarin Chenier ex celleerde. Dat gebeurt met res pect voor het verleden, maar zonder de oorspronkelijke mu ziek te kopiëren. „We spelen akoestisch en zoeken naar de zelfde warme atmosfeer die zit in de muziek van Chenier. Tege lijk nemen we ons eigen verle den mee. In de samenzang zijn we beïnvloed door The Beatles en The Band en muzikaal gezien grijpen we ook terug op BB King en Dr John. De mariachi-mu-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 50