Werkdruk stijgt vooral in bouw PZC Waterbus dreigt te stranden SER acht ethisch ondernemen zaak van bedrijf zelf extra voordeel! Werknemers van faillliet HRS staken Vliegtuigmonteurs verstoren vakanties van Amerikanen Allochtonen minder vaak in de WAO NS halen hondenkop uit de remise CBS signaleert alom klachten over tempo op werkvloer Mobiele telefoon bedreigt banken Subsidie biomedische industrie Handelstekort VS naar record Lauda weg bij Lauda Air FNV beschuldigt uitzendbureaus •aas=r BELCOMPAMY -sas: woensdag 22 november 2000 van onze redactie economie HEERLEN - De werkdruk in de bouw en in het onderwijs is de afgelopen jaren rap gestegen. In de overige sectoren is de werk druk stabiel gebleven. Wel kla gen vier op de tien werknemers regelmatig over een te hoog werktempo. Het CBS, dat giste ren deze cijfers publiceerde, weet niet waarom de situatie in de bouw en het onderwijs is ver slechterd. Het openbaar vervoer komt er nog altijd het slechtst af: de helft van de conducteurs, bus chauffeurs en machinisten gaat gebukt onder het werk. Bijna veertig procent van de werkne mers in de gezondheidszorg en bij de banken en verzekeraars klaagt over een hoge werkdruk. In de bouwnijverheid is tussen 1997 en 1999 het percentage van de werknemers dat onder hoge tijdsdruk moet werken, toege nomen van 28 naar 32 procent. Bij leerkrachten in het basison derwijs ging het percentage om hoog van 25 tot 30 procent. Uit het CBS-onderzoek blijkt ove rigens dat 84 procent van de werknemers de sfeer op de werkvloer goed vindt. De afgelopen jaren is de belang stelling voor werkdruk sterk toegenomen. De FNV vindt het nog te vroeg om zichzelf een schouderklopje te geven, maar denkt wel dat het ingezette be leid succesvol is. „Onze afspra ken in CAO's beginnen waar schijnlijk vruchten af te werpen", zegt werkdrukspecia list M. Wilder. „Werkgevers ne men het probleem ook steeds se rieuzer." Slechte werkomstandigheden kosten bedrijven ook'veel geld. Uit onderzoek van TNO Arbeid blijkt dat de totale kosten van ziekteverzuim, arbeidsonge schiktheid en verbetering van de arbeidsomstandigheden in het onderwijs 1750 gulden per werknemer per jaar bedragen. Dit ligt 22 procent hoger dan ge middeld. TNO Arbeid noemt het opvallend dat het onderwijs weinig uitgeeft aan preventie. Gisteren bood staatssecretaris Hoogervorst van Sociale Zaken van onze redactie economie ROTTERDAM - Werknemers van het overslagbedrijf HRS in de Rotterdamse Botlek hebben gisteren het werk neergelegd. Het bedrijf verkeert sinds vori ge week in surseance. Vandaag zal faillissement aangevraagd - en verleend - worden, aldus FNV-bestuurder A. Scholten. HRS kampt al tijden met terug lopende inkomsten. Volgens Scholten wordt een verlies van 6 a 7 miljoen gulden op jaarbasis geleden. De afgelopen jaren heeft het bedrijf bovendien in geteerd op het eigen vermogen. Deze zomer stelde de directie voor de helft van het aantal ar beidsplaatsen van 220 te schrappen. Omdat de werkne mers het sociaal plan, en de in- Komensconsequenties voor de van onze redactie economie DEN HAAG - De overheid moet geen dwingende regels opleggen om bedrijven tot maatschappe lijk verantwoord ondernemen te bewegen. Dat is de kern van een eensgezind ontwerpadvies van de Sociaal-Economische Raad (SER). Het advies van werkgevers, vakbeweging en kroonleden gaat waarschijnlijk in december naar het kabinet. Deleden van de SER vinden dat bedrijven zelf verantwoordelijk zijn voor ethisch ondernemen. Wetgeving zou de verantwoor delijkheid en het initiatief hier toe alleen maar wegnemen. Bij een onderneming telt immers niet alleen het economisch ren dement, meent de SER. Ook de gevolgen voor de mensen bin nen en buiten het bedrijf en de effecten op het natuurlijk leef milieu spelen een rol binnen on dernemingen. van onze redactie economie CHICAGO - Twee grote Ameri kaanse luchtvaartmaatschap pijen zitten met de handen in het haar. Veel van hun vliegtuigen dreigen aan de grond te moeten blijven en morgen is het Thanksgiving Day, een periode waarin veel Amerikanen op reis gaan om bij hun familie te zijn. United Airlines en KLM-part- ncr Northwest Airlines wijten de problemen aan ontevreden onderhoudspersoneel. United Airlines en Northwest Airlines zijn naar de rechter ge stapt om acties van het perso neel te verhinderen. Deson danks zegt United dat een bovengemiddeld aantal vluch ten geannuleerd moet worden, voor een belangrijk deel wegens onderhoud'. De CAO voor de vijftienduizend leden van het grondpersoneel loopt in juli af, en de onderhan delingen tussen United en de vakbond verlopen uitermate ook de Arbobalans 2000 aan de Tweede Kamer aan. Daarin staan naast de stand van zaken op het gebied van arbeidsom standigheden ook gegevens over arbeidsrisico's en beroeps ziekten. Hoewel het aantal ar beidsongevallen met dodelijke afloop in 19 9 9 toenam van 8 8 tot 100, nam het aantal bij de ar beidsinspectie gemelde ernstige ongevallen licht af. Het aantal werknemers dat ge regeld te maken heeft met fikse arbeidsrisico's is in de periode 1996-1999 gestegen. Het CBS meldt dat 1,3 miljoen werkers geregeld veel kracht gebruiken en ruim 800.000 mensen te ma ken hebben met trillingen van gereedschap of voertuigen. Het aantal bedrijven dat een risico inventarisatie en -evaluatie van de arbeidsomstandigheden heeft opgesteld, groeit gestaag. De stijging van het aantal ge melde beroepsziekten zette in 1999 door. Melding hiervan is sinds november vorig jaar ver plicht. Er zijn 4000 gevallen ge meld. In werkelijkheid ligt dit cijfer hoger. Op basis van een vergelijking met andere landen komen er in Nederland jaarlijks naar schatting 20.000 gevallen van beroepsziekten voor. Bij bijna 45 procent van de mel dingen ging het om aandoenin gen aan nek, schouders en rug (waaronder RSI). Tussen 1997 en 1999 steeg het aantal mensen dat geregeld achter een beeldscherm werkt van 41 naar 44 procent. Een kwart van de meldingen van be roepsziekten betrof verder psy chische aandoeningen. Twintig procent had lawaaidoofheid als oorzaak. In eenvijfde van de bedrijven in Nederland wordt geregeld ge werkt met gevaarlijke stoffen zoals organische oplosmidde len, uitlaatgassen en kwarts. Slechts de helft van die bedrij ven neemt doeltreffende maat regelen ter bescherming van de arbeiders. Kwartsstof In de bouw worden 20.000 men sen geregeld blootgesteld aan te hoge concentraties kwartsstof, waardoor zij een verhoogd risi co op stoflongen en longkanker hebben. Aardappelsorteerders worden structureel blootgesteld aan te veel kwarts. ANP achterblijvers (tien procent te rug in salaris) beneden de maat vonden, werd de reorganisatie afgewezen. Daarop werd de sur seance aangevraagd. HRS ontstond in 1998 uit een fusie tussen Hoogewerff De Rij ke Terminals en Seaport. Vol gens de deze zomer aangetreden directeur Van Binsbergen is de fusie verkeerd aangezet en is een deel van de problemen daar op terug te voeren. Ook het weg vallen van een aantal grote klanten noopte de directie tot het nemen van maatregelen. Volgens het personeel hebben de aandeelhouders het bedrijf moedwillig naar de rand van de afgrond gebracht. Die zouden er eigenlijk een expeditie- of transportbedrijf van willen ma ken, waardoor het bedrijf niet langer de 'dure' havenwerkers in dienst hoeft te houden. ANP AMSTERDAM - NS reizigers heeft momenteel een nijpend te kort aan treinstellen en wagons. Om machinisten toch instructie te kunnen geven, wordt een beroep gedaan op een treinstel van de Stichting Materieel 54, een zogenaamde hondenkop. Giste ren en vandaag rijdt dit instructiestel tussen Amsterdam, Hoorn, Alkmaar en Den Helder. foto Cor Salverius/ANP De raad onderstreept het belang van het nationaal contactpunt (NCP). Dit orgaan geeft infor matie en voorlichting over de onlangs overeengekomen OE- SO-gedragscode voor multina tionals. Tot de taken van het contactpunt behoort ook een toetsing achteraf van het ethisch gedrag van de grote on dernemingen. Volgens de SER moeten de sociale partners (werkgevers en werknemers) in tensief bij het NCP betrokken worden. De overheid moet het ethisch ondernemen stimuleren, meent de SER. Het advies onder schrijft de wensen van staatsse cretaris Ybema (Economische Zaken). De bewindsman wil be drijven geen regels opleggen, maar heeft de Tweede Kamer tot nu toe niet kunnen overtui gen van het nut van zelfregule ring. Begin volgend jaar debatteert de Kamer hierover. ANP stroef. De bond heeft de centrale bemiddelingsraad in Washing ton gevraagd een afkoelingspe riode van dertig dagen af te kondigen, waarna het de bond eventueel vrij staat een staking uit te roepen - vlak voordat de kerst- en nieuwjaarsperiode aanbreekt. Northwest verdenkt het onder houdspersoneel van vertra gingstactieken. De maatschap pij zegt dat het aantal vertragingen door onderhouds werk tussen 13 en 19 november met 145 procent is toegenomen tot 260. Vijfentwintig vliegtui gen waren buiten dienst, verge leken met tien in dezelfde week vorig jaar. Overwerk „De enige manier waarop de maatschappij op deze situatie kan reageren is overwerk", be toogde North west-advocaat Tim Thornton. „Maar alle mon teurs weigeren overwerk. Daar is geen andere verklaring voor dan een gezamenlijke actie.AP Net een jaar geleden gaf minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat het startschot voor de Fastferry en de Waterbus. Nu dreigt het doek al weer te vallen. foto Toussaint Kluiters/ANP Al na een jaar dreigt de proef met de Waterbus in het Drechtstedengebied te stran den. Komende maand is zes miljoen gulden nodig om het experiment te redden. Komt dat geld er niet, dan is het 'ein de oefening' en moeten drie duizend inwoners van de Drechtsteden, die nu dagelijks per snelle catamaran de over steek maken, net als vroeger heen en weer met pontjes. door Hans Geurens DORDRECHT - Jan Laterveer heeft het druk. Hij krijgt het ene telefoontje na het andere. Medewerkers kloppen aan voor overleg. De interim-di recteur van Waterbus BV gaat eind dit jaar met de vut, maar van afbouwen is geen sprake. „Ik ben eigenlijk een busman, maar dit is echt een prachtig project", zegt hij enthousiast over zijn laatste klus. Toch is de vraag wie eerder weg zal zijn: hij of de Water bus. Het project dreigt finan cieel aan de grond te lopen. Er is dringend behoefte aan extra geld om de catamarans tussen Dordrecht, Zwijndrecht, Pa- pendrecht, Sliedrecht, Alblas- serdam en Hendrik-Ido-Am- bacht in de vaart te houden. Vorige maand dreigde het ex periment al kopje onder te gaan. Het kon nog net worden voortgezet doordat de provin cie Zuid-Holland een subsidie van 1,6 miljoen gulden, die pas volgend jaar zou worden uit betaald, alvast overmaakte. Daardoor konden salarissen en brandstofrekeningen wor den betaald. Als er niet snel meer geld komt, haalt de Wa terbus de kerst niet. Het proef project zou drie jaar de tijd krijgen om zich te bewijzen. Net als de Fast Ferry, de snelle veerbootverbinding tussen Dordrecht en Rotterdam, die ook vorig jaar van start ging. Ook hiervoor staan de passa giers nog niet in de rijmaar bij de Waterbus zijn de financiële problemen zo groot, dat een vroegtijdig einde in zicht komt. De Waterbus kende een be roerde start. In de herfst, toch al een stille periode, bleken de verdubbelde tarieven voor veel scholieren reden de veer boot te mij den en over de brug gen te fietsen. Verder zorgden klachten over de sterke golf slag van de catamarans voor vertraging in de dienstrege ling. Het aantal passagiers daalde zelfs tot onder dat van de oude veerpontjes Dor- drecht-Zwijndrecht en Dor- drecht-Papendrecht Deze zomer zijn maatregelen genomen om het tij te keren. Scholieren kregen alsnog een voordelige strippenkaart, de fiets mocht voortaan gratis mee, de ergerniswekkende kaartjesautomaten op de wal werden vervangen door kaart verkoop aan boord en op aan legsteigers en op boten werden informatieborden geplaatst. Alle maatregelen en topdrukte in de zomer hebben het aantal gebruikers bij lange na niet op het niveau gebracht dat de aandeelhouders -gemeente Dordrecht en vervoersmaat schappij Connexxion - per spectief biedt op een rendabele exploitatie. Schattingen Volgens Laterveer zijn de pro blemen grotendeels te wijten aan de optimistische schattin gen van de passagiersaantal len. Na drie jaar zouden de vier Waterbussen (kosten 3,5 mil joen per stuk) jaarlijks ruim 2,4 miljoen mensen moeten overzetten. De pontjes ver voerden slechts 700.000 men sen per jaar. De winst zou on der meer moeten komen van de 'nieuwe' halteplaatsen Al- blasserdam, Sliedrecht en H l Ambacht, Inwoners van die gemeenten kregen immers met de Waterbus ook aansluiting op de Fast Ferry naar Rotter dam. „We groeien daar ook wel, maar niet zo snel als we willen." Deels wijt Laterveer dat aan de slechte plek van sommige aanlegpontons. „In H.I. Ambacht bijvoorbeeld bij een afgelegen terrein, waar je als het donker is zelf al niet gaat staandus waar je zeker je kinderen niet laat wachten." Bovendien staan reizigers er in regen en wind, omdat de archi tect meer aandacht heeft be steed aan de vormgeving van de pontons dan aan het Hol landse weer. „En aan zo'n ontwerp mag je zonder toe stemming niet zomaar wat veranderen", verzucht Later veer. Bij de provincie Zuid- Holland ligt een aanvraag voor zes miljoen gulden steun. Dat bedrag is volgens Later veer nodig om leningen af te lossen en zo het project op ter mijn rendabel te krijgen. Mocht het waterbusproject gestopt worden, dan gaan de pontjes weer varen. GPD LONDEN - De inkomsten uit het betalingsverkeer bij banken komt steeds meer onder druk te staan. Concurrenten die elec- tronische transacties verrichten, dreigen de banken omzet af te snoepen. Vooral de internetproviders en telecommunica tiebedrijven komen sterk op. Gevaarlijkste wapen dat de traditionele banken bedreigt, is de mobiele telefoon die verder ontwikkeld kan worden tot een mobiele portemonnee, zo schrijft de Boston Consultancy Group. In het rapport Global Banking 2000 van hét advies kantoor staat dat de banken over acht jaar een derde van hun internationale betalingen kunnen verliezen. ANP GRONINGEN - Beginnende biomedische bedrijven in de drie noordelijke provincies kunnen in de toekomst extra subsidie aanvragen. De Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM) steekt in samenwerking met het commerciële advies bureau ProConsulent Development (PCD) twee miljoen gul den in nieuwe initiatieven op dit gebied. Het is de bedoeling dat kleine ondernemers met het geld hun ideeën gaan uitwerken. Per bedrijf zal maximaal drie ton subsidie verstrekt worden. ANP WASHINGTON - Het tekort op de handelsbalans van de Ver enigde Staten is in september gestegen tot een recordniveau van 34,3 miljard dollar. Het negatieve saldo over augustus, toen er een overwachte daling was, is licht herzien van 29,4 miljard dollar tot 29,8 miljard dollar. Dat heeft het Amerikaanse ministerie van Handel gisteen bekendgemaakt. Het bedrag voor september ligt ruim boven de prognoses van analisten. ANP WENEN - Voormalig autocoureur Niki Lauda is gisteren na maanden geruzie opgestapt als president-directeur van de door hem opgerichte luchtvaartmaatschappij Lauda Air. Als reden gaf de Oostenrijker kritiek van een onderzoeksbureau op valutatransacties van het bedrijf. Lauda (51) lag overhoop met grootaandeelhouder Austrian Airlines, dat sinds 1997 een belang heeft van 36 procent in Lauda Air. Austrian was ontevreden over de resultaten en probeerde het vertrek van de topman te forceren. Naar ver luidt leed Lauda Air het afgelopen boekjaar een verlies van 1,1 miljard schilling 176 miljoen). Austrian is van plan de macht bij Lauda Air over te nemen door het belang van 20 procent van Lufthansa te kopen. Niki Lauda heeft dertig procent van de aandelen. De rest is ver deeld over verschillende partijen. DPA/ANP UTRECHT - FNV Bondgenoten beschuldigt uitzendbureaus ervan de loonsverhoging van drie procent van vorig jaar niet aan uitzendkrachten bij de TNT Post Groep (TPG) te hebben uitbetaald. Eerder bleek dat uitzendbureaus als Adecco, Manpower en Randstad hun flexwerkers de loonsverhoging van dit jaar onthielden. Dit is inmiddels rechtgezet. Volgens bestuurder R. Dirkse van FNV Bondgenoten zijn de uitzendkrachten bij TPG door de ontstane commotie hun loonstrookjes van 1999 beter gaan bestuderen. „Enkele leden kwamen er inderdaad achter dat zij hun salarisverhoging zijn misgelopen." Dirkse sluit niet uit dat enkele duizenden flexwerkers geen loonsverhoging hebben gekregen. ANP van onze redactie economie VOORBURG - Afgelopen jaar ontving één op de twaalf in Ne derland wonende mensen een arbeidsongeschiktheidsuitke ring. Allochtonen uit Turkije, Afrika, Latijns-Amerika en Azië maken minder gebruik van de WAO. Bij hen is de verhou ding één op de veertien, zo blijkt uit gisteren gepubliceerde cij fers van het CBS. De cijfers zijn minder rooskleu rig dan zij lijken: het lage per centage arbeidsongeschikten onder de niet-westerse alloch tonen komt vooral doordat deze groep gemiddeld jonger is. Bo vendien heeft een groot aantal nog niet deelgenomen aan het arbeidsproces, waardoor zij niet in aanmerking komen voor een WAO-uitkering. Of niet-westerse allochtonen minder vaak ziek zijn dan au tochtonen en westerse allochto nen durft CBS-onderzoeker A. Ferber niet te zeggen: dat is niet onderzocht. Overigens zijn oudere Marok kaanse en Turkse mannen, van 40 tot 64 jaar, wel vaak arbeids ongeschikt: ongeveer twee keer zo vaak als mannen in dezelfde leeftijd in andere bevolkings groepen Dat kan echter ook lig gen aan het zware werk dat de Marokkanen en Turken hebben verricht, aldus het CBS. Enige tijd geleden ontstond op schudding in de Tweede Kamer toen de WD 'er Kamp beweerde dat de arbeidsongeschiktheid onder deze groep acht tot negen keer hoger ligt dan onder au tochtone mannen Overigens heeft het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) vo rige maand al verontschuldi gingen aangeboden aan Kamp, omdat hij zich indertijd baseer de op cijfers van het SCP. ANP (Advertentie) Exclusief bij BelCompany: geen aansluitkosten 3 maanden geen abonnementskosten sntal grabs betminuten per maand kan oplopen tol 360 bil een Telfort Clarity 360 abonnement Voor Telfort Clarity Weekend gelden afwijkende taneven; vraag ernaar In de winkel. Telfort Motorola Timeport 250 102 gram leltijd 210 min. ïtandby tot 140 uur Infrarood modem Blauw display Trilfunctie in USA te gebruiken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 9