PZC Sas wil rangeerterrein snel kwijt Slimmerik fietst en de idioot rijdt auto 19 Netelenbos blijft onverzettelijk in debat loodswezen irik fiei Buskorting treft hooguit één procent reizigers Bloei Bloemschikster droomt van Seoel Bredere duinen en ontpoldering wapens tegen hoger zeepeil Twee gtwonden bij Wesdorpe Sagro Recycling mag uitbreiden College oppert verplaatsing naar gebied bij Cerestar Vlissiigen haalt schouders op ovtr Molukse dreigbrief lt schouders se dreigbrief zeeuwse almanak Staf ZEEUWS-VLAANDEREN woensdag 22 november 2000 door Ben Jnsen MIDDELBJRG - De mogelij- ke korting p de rijksbijdrage voor het opnbaar vervoer in Zeeland ret zeven procent heeft mindr ingrijpende ge volgen dan it percentage doet vrezen. Commercie! manager H. Bou- ma van busnderneining Con- nexxion inZeeland verwacht dat, mochthet zover komen, hooguit procent van de I doorConnyva Gremberqhe I SAS VAN GEIT - Burgemees ter en wethoucrs van Sas van Gent willen dj het spoorweg- I emplacement vu NS in het hart I van de kern zo joedig mogelijk wordt verplaait naar een ter rein noordelijkan de maisver- werkende fabrk Cerestar. Het maandag gepresenteerde rapport over d risico's van in- j dustriële ongeallen in Zeeland I sterkt de menig van het Sasse j dagelij ks bestur. In dat rapport wordt het eplacement om- WESTDORPE- Een 78-jarige automobilist it Sas van Gent I en zijn 86-jarie bijrijdster zijn dinsdag gewod geraakt op de Tractaatweg Ij Westdorpe. De auto van hi tweetal werd in de flank geraat door een 77-ja- rige man uit Gnt die probeerde een vrachtwapn in de halen. De 1 Gentenaar psbeerde op het laatste momei zijn auto nog te rug te sturernaar de rechter weghelft, mas dat mislukte. De 1 Sassenaren zn met respectie velijk schaavonden en een pijnlijk oog nar het ziekenhuis overgebrachtrlun auto was ge heel vernield de andere twee betrokken vertuigen raakten beschadigd, fe Tractaatweg is een klein uu afgesloten ge weest. m -J3&. door Beri Ja'ngh MIDDELBUK - De fiets en het openbaar veroer moeten een betere status lijgen en die van de auto moet cilaag. Dat is een manier om fis en openbaar vervoer een gitere rol te laten spelen in de moiliteit en de au to minder belagrijk te maken. Verandering m aanzien zet volgens de Anterpse verkeers- deskundige K.'eeters meer zo den aan de dijkan harde maat regelen om heautogebruik te terug te brenge. j Tijdens het molliteitsdebat dat de Fietsersbo:! maandag in Middelburg hid, kwam Pee- ters om te bannen met een troostrijke gecchte: „De auto zal er over hoilerd jaar waar schijnlijk wehiet meer zijn. Dat lijkt nu mschien onwaar schijnlijk, maebedenk dan dat reen zich honerd jaar geleden geen wereld zader paarden en koetsen kon vorstellen." Voor lopig is de autevenwel nog niet weg te denkenn dat levert pro blemen op. leters: „Ook al wordt de auto.eeds veiliger, al rijdt hij op w;er en al zet hij schadelijke stffen om in mi- lieuvriendelijl, de auto blijft een koekoek ie steeds meer ruimte nodig left en het ande ren steeds last er maakt." Peeters had et aantal sugges ties om de s.tusverandering die hij wenseli acht, tot stand te brengen. „V moeten ernaar toe dat het nodone is om nog auto te rijden, it alleen een idi oot nog met deuto komt en dat werkelijke slime mensen de buspassagiers er de gevolgen van ondervinden. Dit resultaat valt te bereiken doordat Con- nexxion de korting wil toepas sen door te schrappen in ritten waar het minst gebruik van wordt gemaakt, zei Bouma dinsdag tijdens een mobili teitsdebat in Middelburg. Vol gens de Connexxion-manager beschikt Zeeland vergeleken met soortgelijke gebieden in andere delen van het land over een goed openbaar-vervoer systeem. Er zijn ruim 55.000 klanten (de helft voor de trein, de andere helft voor de bus). Ook op dit vlak steekt Zeeland niet ongunstig af bij andere plattelandsregio's. door Marco de Swart WEMELDINGE - De 19-jari- ge Margot Passieux uit We- meldinge werd een paar weken geleden derde bij de Neder landse Beroepenwedstrijd Bloemschikken in Aalsmeer. Als ze de finale op 22 januari volgend jaar goed doorstaat, wordt ze afgevaardigd naar het wereldkampioenschap in Seoel. Margot werd vooral beoor deeld op haar techniek. „Het bloemstuk moest stevig in el kaar zitten. Toen de juryleden langskwamen, begonnen ze aan de krans te trekken tot er iets losliet. Dan keken ze of ik het goed had afgesneden en Op een kritische opmerking over ongunstige busverbindin gen reageerde Bouma met de vaststelling dat de helft van de klanten van Connexxion in Zeeland uit scholieren bestaat. „Daar is ons systeem op inge richt. Twee keer per dag moe ten grote aantallen scholieren in zo kort mogelijke tijd wor- onderzoeksresultaat wordt half december voorgelegd aan de stuurgroep ROM-project Ka- gelijmd. Maar dat gebeurt op school ook." Na haar driejarige opleiding totbloembinder aan het Groen College in Goes kreeg ze een baan bij Bloemerihuis Poley in Yerseke. Daar prijkt nu haar beker. Margot had niet ver wacht zo hoog te eindigen. „Ik ging erheen rnet een houding van: 'Ik zie wel' en toen zat ik ineens bij de beste drie." Margot heeft het de komende tijd druk. Met de kerstdagen voor de deur is de vraag naar bloemstukken groter dan nor maal. „Ik moet veel overwer ken, maar dat vind ik niet erg. Creatief bezig zijn zit in mijn straatje." En creatief is haar werk zeker te noemen. In Aals meer maakte ze een robuust den vervoerd. Voor het overige wordt de dienstregeling in gro te lijnen daaraan aangepast." Concentratie van bijvoorbeeld scholen en ziekenhuizen bete kent vaak een grote krachtsin spanning voor de busonderne ming. Bouma: „Bij dat soort samenvoegingen wordt veel te naalzone Zeeuws-Vlaanderen. Die moet uiteindelijk bepalen of de verplaatsing kan worden uit- bloemenhart. „De krans moest romantiek, warmte en sensua liteit uitstralen." De jury was overtuigd van haar capacitei ten en Margot won de derde prijs. Bruidsboeket De beste drie kandidaten van 1999 en de beste drie van 2000 strijden 22 januari om de fel begeerde plaats in Seoel. Mar got heeft het nare voorgevoel de komende wedstrijd een bruidsboeket te moeten ma ken. „Dat is van dat priegel- werk met allemaal draadjes. Ik heb zoiets van: 'Geef mij het grovere werk'. Maar ik ga aan mijn baas vragen of ik voorlo pig alle bruidsboeketten mag maken. Dan kan ik vast een weinig gelet op het mobilitcits- vraagstuk. Meer mensen moe ten de auto of de bus nemen. Als wij het niet voor elkaar krijgen om goede verbindingen naar zo'n geconcentreerde in stelling tot stand te brengen, dan hoor je weer dat er niets deugt van het openbaar ver voer in Zeeland." Hij pleitte er voor bij centraliseringplannen in het vervolg nadrukkelijk te letten op de gevolgen voor de mobiliteit. gevoerd en wie er voor de kosten (circa tien miljoen gulden) gaat opdraaien. beetje oefenen." Het zou niet de eerste keer zijn dat de We- meldingse bloemenkunstena- res in het buitenland laat zien wat ze waard is. „Twee jaar ge leden ging ik naar Israël waar ik een week lang bloemen schikte. We moesten van acht uur 's ochtends tot vier uur 's nachts doorwerken. Daarna kregen we gelukkig een week vakantie." Veel vrienden en kenissen lo pen al vooruit op Margots winst. „Mensen vragen al of ze als assistent mee mogen naar Seoel. Maar ik weet niet eens of er een assistent mee mag. Als dat wel zo is, vraag ik of mijn baas mee wil. Misschien zit er dan een salarisverhoging in." fiets en het openbaar vervoer gebruiken. Dat kun je bereiken door mensen die een symbool functie in de samenleving ver vullen, uit de auto en op de fiets en in het openbaar vervoer te krijgen. Maak de wettelijke ver plichting dat een auto van de zaak dient te zijn voorzien van een grote sticker achterop met de tekst 'leasewagen' of 'firma wagen'. En bevorder de ontwik keling van goedkope auto's die er net zo uitzien als een Merce des of een BMW. Daar hebben de berijders van dit soort automer ken een verschrikkelijke hekel aan." Sullig H. Bouma, commercieel mana ger van busonderneming Con nexxion in Zeeland erkende dat het openbaar vervoer met een imagoprobleem kampt. „Wan neer je te laat op een vergade ring komt omdat de trein vertraging had, klinkt dat een beetje sullig. Maar wanneer je zegt dat je te laat bent omdat je in de file stond, dan doet dat veel interessanter aan. Het openbaar vervoer is iets voor mensen met weinig geld en veel tijd." A. Walraad, de tweede verkeers- deskundige die als inleider op trad, betoogde dat nieuwbouw wijken op een verkeerde manier worden ontwikkeld. „De voet ganger en de fietser komen pas als laatste aan bod. En als ze niet zo goed in de plannen passen, jammer dan. Het moet omge keerd: uitgaan van voetganger en fietser en als er geen plaats meer is voor de auto, jammer dan." door Harmen van der Werf DEN HAAG - Het monopolie van het Nederlands Loodswe zen bij het beloodsen van zee schepen moet zo snel mogelijk verdwijnen. Minister T. Nete lenbos van Verkeer en Water staat heeft zich dat tot doel ge steld. Door kritiek uit de Tweede Kamer, Iaat staan door kritiek van het Loodswezen, laat zij zich niet van de wijs brengen. Natuurlijk, erkende zij dinsdag in een overleg met de Kamer commissie voor Verkeer en Wa terstaat, zijn nog niet alle problemen opgelost, zoals de fi nanciering van de pensioen voorziening voor de loodsen. Maar dat komt allemaal vanzelf goed, hield Netelenbos de Ka merleden doodgemoedereerd voor. Zij wil zonder dralen 1 ja nuari 2001 de overgangsperiode naar volledige marktwerking laten ingaan. In die overgangsperiode van in principe vier jaar houdt het Ne derlands Loodswezen zijn mo nopolie, maar wordt bijvoor beeld de loodsplicht versoepeld en mogen de winsten uit Rotter dam niet meer gebruikt worden om verliezen op de loodsdienst in de Westerschelde en het noor den af te dekken. Laconiek stelde Netelenbos vast, dat als de overgangsperio de van vier j aar te kort is om alle problemen op te lossen, die ver lengd moet kunnen worden. Zo flexibel als Netelenbos zich in de richting van de toekomst op stelde, zo resoluut wees zij kri tiek op haar optreden tot nu toe af. Kamerleden van VVD, CDA en SGP verweten haar geen overleg te voeren met het Loodswezen, terwijl zij dat voor de zomer wel toegezegd had. Er is vijf keer overleg geweest, reageerde Netelenbos, en dat is elke keer uiterst moeizaam ver lopen. De loodsen willen de in voering van marktwerking ver tragen, zo is haar indruk. Dat kan Netelenbos niet verdragen. „Anders komt er nooit een einde door Harmen van der Werf en Wout Bareman DEN HAAG - Ontpolderen langs de Westerschelde en ver breding van de duinen langs de Noordzeekust leveren op lange termijn geld op. De kans op een overstroming die door zeespie gelrijzing aanzienlijk toeneemt, wordt door die maatregelen fors teruggebracht. En daarmee ook de kans op hoge kosten en men selijk leed door een overstro ming. Het Centraal Planbureau (CPB) in Den Haag trekt deze conclu sies in het dinsdag gepresen teerde rapport Ruimte voor Water. Bij het opstellen van de rappor tage is het CPB uitgegaan van de maximale zeespiegelrijzing in de komende honderd jaar; een stijging met 110 centimeter. De kans dat Zeeland door een over stroming wordt getroffen, neemt dan snel toe, als geen ac tie wordt ondernomen. Zeeuwse dijken kunnen nu een storm vloed doorstaan die zich een keer in de vierduizend jaar kan voordoen. Als de dijkbeheerders de ko mende eeuw niets ondernemen, neemt de verwachte overstro mingskans toe tot een keer in de tweehonderd jaar Alternatieven Met dijkverhogingen valt daar iets tegen te doen, maar het CPB heeft vooral gekeken naar alter natieve middelen om Nederland te beschermen. Voor Zeeland zijn die alterna tieven: verbreding van de dui nen langs de Noordzee, ontpol- dering langs de Westerschelde (Hedwig'epolder bij het Land van Saeftinge) en het doorste- aan deze discussie." De loodsen voelen zich door Verkeer en Wa terstaat echter buiten spel ge zet, niet serieus genomen. Het Kamerdebat heeft dat niet veranderd. Voorzitter R. van Gooswilligen van het Neder lands Loodswezen toonde zich na afloop teleurgesteld. Nete lenbos verdedigde zich fel. En het zou allemaal wel goed ko men met de installatie vandaag van een begeleidingscommissie voor de marktwerking. Twee loodsen komen daarin. „Wij zijn steeds aan het lijntje gehou den", sprak Van Gooswilligen. „We zien wel wat het wordt met die commissie." Vakbonden Overleg tussen de vakbonden bij het Vlaams Loodswezen en het Vlaamse Gewest hebben dinsdag nog weinig resultaten opgeleverd. Concreet is alleen afgesproken dat de nieuwe, snelle loodsboten van het Vlaams Loodswezen eerst zes weken bij Vlissingen worden beproefd, terwijl het eerst de be doeling was die gelijk bij Zee- brugge in te zetten. Dat vonden de vakbonden onverantwoord. Afspraken over de aanstelling van meer medewerkers, het om zetten van tijdelijke in vaste contracten en over meer geld voor investeringen in en onder houd van loodsboten zijn nog niet gemaakt. TERNEUZEN - Sagro Recy cling mag van de provincie uit breiden in de Dekkerspolder bij Sas van Gent. Het bedrijf krijgt een vergun ning om de sortering en schei dingvan bouw- en sloopafval en de opslag van bouw- en grond stoffen op te voeren van 10.000 tot 30.000 ton per jaar. Ook krijgt Sagro toestemming voor het inrichten van een milieu straat. De vergunning geldt tot januari 2003. ken van Zuid-Beveland, bij Bath. Bij de aanleg van die doorsteek kan het water bij een stormvloed van de Wester- naar de Oosterschelde worden ge leid. Door het waterpeil van de Oosterschelde erg laag te hou den met behulp van de storm vloedkering, kan daar overtol lig water uit de Westerschelde worden opgevangen. Het CPB heeft alleen de kosten en baten van de doorsteek door gerekend en die analyse pakt gunstig uit voor aanleg van die doorsteek. Daarbij is overigens uitsluitend gekeken naar de verwervingskosten voor de grond en niet naar de kosten die verbonden zijn met het omleg gen van wegen, pijpleidingen en de spoorlijn. „Maar", stelt CPB-medewerker H. Stolwijk, „de financiële ge volgen van een overstroming zijn zo groot, dat het weinig uit maakt of daar enkele honder den miljoenen guldens mee zijn gemoeid." Uitkomsten De uitkomsten van het CPB- rapport, dat een hoog theore tisch gehalte heeft, worden ver werkt in de Vijfde nota ruimte lijke ordening die eind dit jaar, begin volgend jaar verschijnt. In de Vijfde nota zal ook worden aangegeven of en waar extra ruimte voor waterberging kan komen. De stranden aan de Belgische kust worden de komende jaren met een halve meter opgehoogd. Dat gebeurt met het oog op de stijgende zeespiegel. De komen de honderd jaar wordt rekening gehouden met een stijging van zestig centimeter en de Dienst Waterwegen en Zeewezen van de Vlaamse Gemeenschap houdt daarmee nu al rekening. door Edith Ranakers VLISSINGEI'r- Onbekenden hebben dreigbrieven naar zeker zes tien Nederlanpe gemeenten gestuurd waar Molukkers wonen. Ook Vlissingen heti een brief ontvangen. Daarin staat dat Nederland zich snel inoeinzetten voor internationale interventie op de Mo- lukken. Gebert dat niet dan volgen acties. In de stuurgrop Vlissingen-Ambon is de brief dinsdagochtend be handeld en 'vrder voor kennisgeving aangenomen'. Dat stelt W. van Baaien va';de gemeente Vlissingen. „Ook in het collegeoverleg is de brief nietpeer dan ter kennisgeving aangenomen." De brief is in ie gevallen ondertekend door de Molukse inwoners van de aangeshreven gemeente. Van Baaien kan zich vinden in de woorden van .Wattilete van de Molukse regering in ballingschap (RMS). Deze yiordvoerder zei zich niet te kunnen voorstellen dat de inwoners vn deze gemeenten daadwerkelijk de afzenders van de brieven ziji Wattilete vermoedt eerder dat dit een actie van een enkeling is. Dbrieven zijn ook gestuurd naar de gemeenten Den Haag, AsSen, bogeveen, Midden-Drenthe, Capelle aan den IJssel enBarneveld. Antwerpe deskundige bepleit hogere status milieuvriendelijk transport schreven als één van de gevaar lijkste plaatsen in Zeeland. Gaat er ter plaatse iets goed mis, dan is de kans op (dodelijk) let sel in de naaste omgeving (de bebouwde kom) erg groot. TNO, die het onderzoek uitvoerde, stelt dit op basis van oude risi co-analyses die inmiddels ach terhaald zijn. Volgens burge meester J. Lonink heeft NS - met het oog op de verstrekking van een nieuwe milieuvergun ning - een pakket aan maatrege len doorgevoerd, waarmee vei ligheid aanzienlijk is verhoogd. Ook nieuwe risico-analyses duiden op minder gevaar. „Neemtnietweg dat wij gewoon van dat emplacement verlost willen worden. Nergens anders in Zeeland vind je binnen de be bouwde kom een dergelijk ge vaarlijke voorziening.", bena drukt Lonink. Met een verplaatsing van het emplacement is Sas van Gent overigens nog niet verlost van de dagelijkse treinen met che mische stoffen. Die blijven ge woon richting België en Dow rijden. „De risico's voor de be volking zijn bij het verdwijnen van het emplacement, waar nu overigens onder strikte voor waarden en regels wordt ge werkt, stukken minder. Punt is dat een verplaatsing van het rangeerstation handenvol geld gaat kosten en dan rijst altijd de vraag: wie gaat dat betalen?" De gemeente, maar ook provin cie en Rijk hebben wel al geld uitgetrokken voor een onder zoek naar de verplaatsing van het emplacement. Aan het defi nitieve rapport wordt momen teel de laatste hand gelegd. Het >en dreigbrieven naar zeker zes- ird waar Molukkers wonen. Ook ;en. Daarin staat dat Nederland nationale interventie op de Mo rn acties. n is de brief dinsdagochtend be ving aangenomen'. Dat stelt W. igen. „Ook in het collegeoverleg geving aangenomen." kend door de Molukse inwoners 'an Baaien kan zich vinden in de blukse regering in ballingschap h niet te kunnen voorstellen dat iaadwerkelijk de afzenders van t eerder dat dit een actie van een ïstuurd naar de gemeenten Den Drenthe, Capelle aan den IJssel lige bepleit hogere s De fiets moet meer aanzien en ruimte krijgen, de auto minder. Alleen zo is volgens verkeersdeskundige Peeters het autogebruik terug te dringen. foto Willem Mieras De Goedheiligman is weer in het land. In menig gezin is hij het gesprek van de dag Zo ook bij die familie in Mid delburg. Petertje, net drie, raakt er niet over uitgepraat. Hij heeft het over de Sint z'n paard, z'n baard, z'n jurk, en natuurlijk ook over diens staf. De oppas speelde het spelletje vrolijk mee. „Waar om", wilde ze wel eens welen, „heeft Sint eigenlijk een staf bij zich?" Domme vraag vond Petertje. Zoiets weet toch iedereen die in Middelburg wel eens ie mand op een paard heeft ge zien. „Die staf is voor het ringsteken." Margot Passieux toont haar prijswinnende bloemstuk. foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 53