Dino 's met een moraal
Jubilerend Ajax steeds moedelozer
PZC
Film
Shaft deze keer
opvallend kuis
18
woensdag 22 november 2000
22 tlm 28 november
VLISSINGEN
Cïnecïty
(Belbios 0900-9363)
Dinosaur (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.;
Dinosaur (Eng.). Wo. t/m di. 19 en 21.45 u.;
Shaft. Do.t/mdi. 19 en 21.45 u., za. ook om 24 u.;
Nurse Betty. Wo. 19 en 21.45 u.( do. t/m di. 21.45 u.;
The Cell. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.( do.t/mdi. 13.45,19 en
21.45 u.;
Rules of engagement. Wo. 21.45 u., za. 24 u.;
Space Cowboys. Wo. 13.45 u.;
What Lies Beneath. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45,16.15,19
en 21.45 u.;
Snatch. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 16.15,19 en 21.45 u., za.
ook om 24 u.;
The Blair Witch Project 2. Wo. 21.45 u., za. 24 u.;
American Psycho. Za. 24 u.;
The road to El Dorado. Wo. t/m di. 16.15 u.;
Pokemon 2. Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.;
Nutty Professor 2. Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.;
Coyote Ugly. Wo. 16.15en 19 u., do., vr.,za.,zo. en di. 13.45,19en
21.45 u., ma. 13.45 en 19 u.;
U-571. Wo. 13.45 u.;
Wilde Mossels. Wo. t/m di. 16.15 en 19.15 u.;
Chicken Run (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 u.;
Sneak Preview. Ma. 21.45 u.
MIDDELBURG
Schuttershoftheater
(0118613482)
Dancer in the dark. Wo. 20 u., do. 19 u., vr. en za. 19.30 u., zo. 20 u.;
The Opposit of sex. Do. 21.30 u.;
De wind zal ons meenemen. Vr. en za. 22 u., zo. 14 u.;
Gele Aarde. Ma. 20 u.
HULST
De Koning
(0114 312 030)
Dinosaur. Do. 20 u., vr. 19.15 u.,za. 14en 19.15 u., zo. 13.45,16.15
en 20 u.;
Shaft. Do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u.,zo. 13.45,16.15 en 20 u.,
ma. en di. 20 u.;
Where the Heart is. Wo. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 16.15 u., di. 20 u.;
Rules of engagement. Wo en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 20 u.;
The Cell. Woendo.20u.,vr. enza. 19.15en22u.,zo.,ma.endi.20
u.;
Space Cowboys. Wo. 20 u.;
What Lies Beneath. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo.
13.45,16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.;
Pokémon 2. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u.;
The road to El Dorado. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u.;
Nutty Proffessor 2. Vr. en za. 19.15 u., zo. 13.45 en 16.15 u.;
Coyote Ugly. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. t/m di.
20 u.;
Teigetjes Film. Wo. 14 u.
"t Beest
(0113 228142)
Une liaison pornografique. Do. en vr. 20.30 u.
TERIMEUZEIM
Porgy Bess
(0115-613293)
La fille de l'air. Wo. 20 u.
Le die It heater
(0117-452735/453377)
U-571. Vr. 20 u., zo. 14.30 u.
OOSTBURG
BERGEN OP ZOOM
Cïnemactueel
(0164 254 886)
Dinosaur (Ned.). Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. 18.45 u., za. 14 en
18.45 u., zo. 14 en 16.15 u.;
The Skulls. Vr. 18.45 en 21.30 u., za. 21.30 u., zo. 18.45 en 21.30 u.,
ma. en di. 20 u.;
The Cell. Wo. en do. 20 u., vr. 21.30 u., za. 18.45 en 21.30 u., zo.
16.15,18.45 en 21.30 u., di. 20 u.;
Pokémon. Wo. en za. 14 u., zo. 16.15 u.;
Nutty Professor 2. Wo. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. en zo. 14,
18.45 en 21.30 u.( ma. 20 u.;
The road to Eldorado. Wo. en zo. 14 u.;
Sneak Preview. Do. 20 u.;
The Cider House Rules. Ma. 20.30 u.;
Ghost Dog, the way of the samurai. Di. 20.30 u.
BERGEN OP ZOOM
Roxy
(0164 233 434)
The Blair Witch Project 2. Do. 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo., ma. en
di. 20 u.;
Dinosaur(Ned.). Wo. 14u., vr. 18.45u.,za. 14en 18.45u.,zo. 14en
16 u.;
Pitch Black. Wo. 20 u.;
What Lies Beneath. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u.,
zo. 16 en 20 u., ma. en di. 20 u.;
Pokémon 2. Wo. 14 u.;
Chicken Run. Za. en zo. 14 u.
Lemurs komen in de dinofilm over als knuffels met Disney-oogjes.
Disney biedt dit jaar voor de winter geen dartele tekenfilm
vol zang en dans, maar een vernuftig gemaakte, 'realistisch'
ogende animatiefilm met Dinosaur als titel. We worden mee
genomen naar de spectaculaire fauna van de prehistorie.
door Pieter van Lierop
Het doet aanvankelijk even aan
Tarzan denken. Aladar, een
jong exemplaar van de familie
Iguanodon, was als ei terechtge
komen op een eiland en opge
groeid tussen voorwereldlijke
apen die Lemurs worden ge
noemd en in werkelijkheid
nooit hebben bestaan. De inslag
van een enorme meteoor veroor
zaakt apocalyptische toestan
den.
Tussen vuurregens en explosies
door weet Aladar het vaste land
te bereiken. Daar maakt hij voor
het eerst kennis met andere di
no's, niet alleen Iguanodons
maar ook representanten van de
soorten Ankylosaurus, Styra-
chosaurus, Brachiosaurus en
Pteranodon. Allemaal planten-
eters die door de ramp zijn be
roofd van de weelderige vegeta
tie waarmee ze zich tot dan toe
konden voeden. Als een grote
kudde gaat men door onher
bergzaam landschap op zoek
naar nieuw voedselgebied.
Onderweg worden ze veelvuldig
belaagd door vleesetende Car-
notarussen, alsof de honger,
dorst en wanhoop al niet erg ge
noeg zijn. Maar Aladar - door
zijn opvoeding bij de levendige
Lemurs van 'kuddegeest' ge
vrijwaard gebleven - neemt de
leiding over het gezelschap bra
ve grazers en leidt hen als Mozes
door de woestijn naar het be
loofde land.
Lessen
De algehele levensles, die in
Disneyfilms onvermijdelijk is,
laat zich weer eens samenvatten
onder het bij Amerikanen ge
liefde motto 'One man can make
the difference'. Maar met 'Sa
men sterk' en 'Eendracht maakt
Dinosaurussen en lemurs.
Vorig jaar had het International Documentary Filmfestival
Amsterdam als openingsfilm André Hazes, zij gelooft in mij,
die vervolgens de hoofdprijs zou winnen. Vandaag (woens
dag) wordt de dertiende IDFA-editie losgemaakt met een
wederom typisch Amsterdams werkstuk: Ajax, Daar hoor
den zij engelen zingen. Een hoofdprijs lijkt er dit keer niet in
te zitten.
door Pieter van Lierop
Zoals de legendarische Frede
rick Wiseman opzienbarende
documentaires afleverde door
een jaar lang de gang van zaken
te observeren in een militair op
leidingskamp, een ziekenhuis of
een gekkenhuis, zo is regisseur
Roel van Dalen een seizoen lang
de stilzwijgende observator ge
weest van de beurs genoteerde
voetbalonderneming die Ajax
heet en die soms aan een militair
opleidingskamp doet denken,
soms aan een hospitaal en soms
aan een psychiatrisch opvang
centrum.
In de gehanteerde formule
wordt niemand geïnterviewd en
niets verklaard. De cameraman
(Mark Bakker) loopt er net zo
lang rond tot iedereen aan hem
gewend is geraakt. Als de be
kende vlieg op de muur kan hij
dan stilzwijgend observeren,
zonder dat er op hemzelf nog
acht wordt geslagen. Aldus is hij
in staat om zaken te signaleren,
waar een reguliere tv-ploeg van
een sportrubriek nooit bij zou
kunnen komen. Zo was het al
thans bedacht, maar zo blijkt
het toch niet helemaal te wer
ken.
Waarschijnlijk maakt het een
verschil of je deze methode han
teert in een ziekenhuis of die
rentuin, waar men weinig reden
heeft om mensen met een came
ra argwanend tegemoet te tre
den, of dat je het doet bij een
instantie waar men gewend is
wekelijks de pers over zich heen
te krijgen en men bovendien ge
neigd is om publiciteit zelf te re
gisseren.
Een film over de Amsterdamse
voetbalclub in het seizoen 1999-
2000, zal door de bestuurders
zijn opgevat als een feestelijke
bijdrage aan het 100-jarige
bestaan. Daar zal Roel van Da
len het ongetwijfeld aan te dan
ken hebben gehad dat hij na ja
ren moeizaam onderhandelen
uiteindelijk toestemming kreeg
in kleedkamers en directiebure
len te filmen.
Rampjaar
Toch krijg je zelden de indruk
dat de bestuurders, trainers en
sportlieden cameraman Mark
Bakker hebben aangezien voor
een vlieg. En de toeschietelijk
heid wordt er niet groter op
naarmate het jubileumjaar zich
meer en meer aftekent als een
rampjaar voor Ajax.
De laatste vedetten Frank en
Ronald de Boer, Van der Sar en
Litmanen waren nu ook ver
trokken. De nieuwe spits
Machlas bleef maar mis schie
ten, Chivu raakte of geblesseerd
of liep rode kaarten te verzame
len. Nog voor de winterstop was
men al uit de Uefa-cup geknik
kerd door Real Mallorca en in de
nationale competitie wist men
niet meer te winnen van ploegen
die tien jaar lang hadden gesid
derd voor Ajax. Zowel het tech
nisch directeurschap van Dan
ny Blind als het trainersdebuut
van Jan Wouters liep uit op een
fiasco. Maar het enige wat deze
film er echt markant van oppikt
is een fikse woedebui van Chivu,
een steeds moedelozer worden
de algehele sfeer en een stel
mooie close ups van de steeds
strakkere koppen van Kales,
Van Praag, Van Os, Blind en
vooral Wouters.
Met het ontslag van laatstge
noemde was het dieptepunt
voor Ajax en daarmee in poten
tie het dramatisch hoogtepunt
van de film bereikt, maar alles
wat cameraman Mark Bakker
meekreeg, is wat hij te observe
ren wist als vlieg buiten op de
ruit van het kamertje waar Jan
in eenzaamheid zijn jobstijding
verwerkte. Graag hadden we
willen weten hoe de directie
over het ontslag had gedelibe
reerd, hoe het de trainer was
meegedeeld, hoe de spelers en
hoe ze daarop reageerden.
Dat Roel van Dalen daar bi]
werd geweerd, is zo vreemd niet.
Maar je voelt het toch als een gat
in het verhaal, als een negatieve
keerzijde van een wellicht al te
zuivere documentaire formule
die trouwens wel degelijk ook
heel mooie momenten oplevert.
In de vroege jaren zeventig boorde de Amerikaanse filmin
dustrie een tot dan toe vergeten publieksgroep aan: de zwar
te bevolking van de VS. Het nieuwe publiek bleek zich mas
saal naar de bioscoop te laten lokken door relatief goedkoop
gemaakte actiefilms die vol zaten met zwarte superhelden,
flitsend uitgedoste pooiers, gewillige vrouwen, seks, geweld
en lekkere soulmuziek. De meest succesvolle van deze 'blax-
ploitation'-films was ongetwijfeld Shaft, waarin Richard
Roundtree gestalte gaf aan een uiterst coole privé-detective
die in Isaac Hayes' Oscarwinnende titelsong wordt beschre
ven als 'a black private dick who's a sexmachine to all the
chicks'.
macht' wordt de portee ook heel
aardig gedekt.
Dat je zulke lessen kunt trekken
uit een 'realistisch' ogende film
over dinosaurussen, is natuur
lijk vreemd. Bij Disney bezitten
ze de technische mogelijkheden
om dinosaurussen en hun com
plete wereld te reconstrueren
met een werkelijkheidsgehalte
zoals nooit eerder werd ver
toond. Maar dan kunnen ze het
toch niet laten om er een vertel
sel tegenaan te smeren met een
morele strekking en dus geba
seerd op niet dierlijke maar
menselijke psychologie. En
daar moeten Lemurs bij worden
verzonnen, want Disney-films
hebben behalve spanning ook
vertedering nodig: knuffels met
lieve Disney-oogjes. Zoals je
ook bij de dinosaurussen aan de
gelaatsexpressie moet kunnen
zien of we te maken hebben met
sukkels, moordenaars of schat
tebouten.
De regisseurs Ralph Zondag en
Eric Leighton fourneerden
beeldmateriaal dat alleen al om
technische redenen elke vol
wassene zou kunnen interesse
ren, maar vervolgens werd de
verbluffende prestatie geplooid
naar het geestelijk niveau van
kleuters die ondanks alle con
cessies vermoedelijk even goed
onrustig zullen slapen als ze Di
nosaur hebben gezien.
Dinosaur: te zien in Cine City
Vlissingen, De Koning Hulst, Ci-
nemactueel en Roxy Bergen op
Zoom.
Engelse versie met stemmen
van o.a. Joan Plowright, Ossie
Davis, Delia Reese. Nederland
se versie met stemmen van
o.a.: Tony Neef, Ingeborg Wie
ten, Nelly Frijda.
door Fritz de Jong
De John Shaft die wordt opge
voerd in de door John Singleton
geregisseerde remake voldoet
nauwelijks meer aan dit signa
lement. In plaats van een relaxte
privé-detective speelt Samuel
L. Jackson een fanatieke New
Yorkse politieman. En in zijn
flitsende Armani-outfits zal hij
het ongetwijfeld prima doen bij
de vrouwtjes, maar zijn seksuele
uitspattingen beperken zich in
deze opvallend kuise film tot
enkele suggestieve shots in de
begintitels en een dubbelzinnig
dialoogje met een barjuffrouw.
Maar goed, in tegenstelling tot
zijn beroemde geile oom die in
een piepklein bijrolletje mag
worden gereanimeerd door
Roundtree, heeft John Shaft ju
nior dan ook belangrijkere za
ken aan zijn hoofd. In de ope
ningsscènes zien we hoe hij het
onderzoek leidt naar een moord
op een zwarte jongeman. De
verdachte is een blank rijkeluis
zoontje (Christian Bale) die na
een naar klassenjustitie rieken
de rechtzaak vrijkomt, waarna
hij uitwijkt naar het buiten
land. Ook van een door Toni Co-
lette gespeelde ooggetuige ont
breekt ieder spoor, maar de
volhardende Shaft moet en zal
een dader grijpen, zelfs al kost
het hem zijn politiepenning.
Het op zichzelf nogal rechtlijni
ge verhaaltje is opmerkelijk
rommelig uitgewerkt, mede als
gevolg van de publiekelijk uit-
geknokte ruzies tussen regis
seur Singleton, hoofdrolspeler
Jackson en de door beiden als 'te
blank' beschouwde scenario
schrijver Richard Price.
John Singleton maakte eerder
indruk met het aangrijpende
gettodrama 'Boyz'n The Hood'
en tussen al het obligate knal-,
stunt- en actiewerk door pro
beert hij ook in Shaft enkele ra
ciale misstanden aan de kaak te
stellen. Zijn goedbedoelde po
gingen stranden echter, met uit
zondering van een memorabele
scène waarin de Dominicaanse
drugdealer Jeffrey Wright te
vergeefs het respect probeert af
te dwingen van de arrogante
witte etterbak Bale.
Jackson maakte zich ondertus
sen boos over het feit dat hij, in
tegenstelling tot voorganger
Roundtree, niet uit de kleren
mocht. Jammer misschien voor
hem, maar ook gehuld in de ge
likte kostuums van topontwer
per Giorgio Armani doet hij in
ieder geval waarvoor hij (dik)
betaald wordt. Met het onmis
kenbare charisma waarover al
leen de grootste sterren be
schikken overtuigt Jackson als
de zwarte superheld die zich
weinig aantrekt van de knellen
de regels van het bevoegd gezag.
Dat hij zich daarbij evenmin
laat afremmen door het vol
strekt onzinnige scenario de
monstreert zijn grote klasse.
Shaft draait in Cine City Vlissin
gen en De Koning Hulst.
Chivu in de documentaire Ajax: Daar hoorden zij engelen zingen.
Maar die zijn niet gevonden bij
deprimerende ontwikkelingen
rond het A-team, maar bij de D-
junioren. Daar wordt fanatiek
getraind, scherp geselecteerd en
menige tienj arige aan het huilen
gemaakt als er te weinig talent
is geconstateerd en de jongens
dromen aan scherven vallen.
De verrassendste lijn van de
film voert naar Afrika waar de
scouts van Aj ax talent gaan zoe
ken als blanke bwana's op safa
ri, gewapend met een plastic
HEMA-zak vol Ajacieden-fo-
to's in plaats van spiegeltjes en
kralen. Een bus vol zingende
jonge Ghanezen toert naar het
lokale opleidingsinstituut van
Ajax. Daar mogen ze halfnaakt
op een voetbalveld gaan staan
om te worden gemonsterd en in
de mond gekeken door een dok
ter die zeker wil weten of de jon
gens gezond zijn en niemand
over zijn leeftijd heeft gelogen.
Het is een tafereel dat huive
ringwekkende associaties op
roept met eeuwen geleden, maar
toen hoorden er kettingen bij.
Als een mix van nogal wat half
geslaagde naast dus tevens uit
stekend gelukte episoden is
Ajax: Daar hoorden zij engelen
zingen in elk geval een onge
woon en interessant document.
Maar van hier en daar een mooi
potje voetbal zou de film niet
slechter zijn geworden.
Ajax, Daar hoorden zij engelen
zingen. Regie: Roel van Dalen.
Openingsfilm van het IDF A
2000 in Amsterdam en op
nieuw te zien op 26 en 28 no
vember. Vanaf 30 november in
voorpremière-voorstellingen.
Vanaf 21 december in roulatie.
Samuel L. Jackson in Shaft.
Annemieke van de Woestijne
toont beschilderde kisten tij
dens haar expositie Box in het
notariskantoor Sauer Oonk in
Vlissingen. De schilderij kisten
zijn ook gefotografeerd in het
Zeeuwse landschap. Te bezich
tigen: vanaf vandaag t/m 15 ja
nuari, ma-vrij 9.00-12.30 en
13.45-17.00 uur.
Landschappen, nabij en ver is
de titel van een expositie olie
verfschilderijen en aquarellen
van Ad van Noort, die t/m 15 de
cember is te zien in het gemeen
tehuis te Kapelle. Openingstij
den: ma en wo, 9-16 uur, di en
vrij 9-13 uur, do 9-18 uur.
Frank Leenhouts exposeert
vanaf zaterdag tot en met 7 ja
nuari schilderijen in de
Raadskelder van het stadhuis te
Sluis. Rens Oomens, filmprodu
cent en schrijver, verricht zater
dag om 16.00 uur de opening. Te
bezichtigen: za t/m do 14-17
Eric Heugen exposeert tot 4 de
cember etsen en mezzotinten in
het Theo van Doesburgsentrum
in Vlissingen. Te bezichtigen:
ma t/mdo 9-22 uur en vrijdag 9-
18.30 uur.
De quiltgroep van De Paraplu in
Vlissingen toont donderdag,
vrijdag en zaterdag ruim vijftig
quilts in het buurthuis ter gele
genheid van haar derde lus
trum. Openingstijden: 11-17
Drs. A. de Bruyne opent zondag
om 16.00 uur in de Vlissingse
bioscoop Cine-City de kerstex
positie van galerie Hannelore
Meijaard. Hans Verhagen leest
uit Triomfantelijke Wandelin
gen en signeert deze nieuwe
dichtbundel. De expositie om
vat werk van Frans Dingemanse
(schilderijen), Joop Frohwein
(monotypes), Guido Metsers
(object-schilderijen), Joop
Miermans (object), Roger Ra-
veel (litho's/zeefdrukken) en
Hans Verhagen (schilderijen).
Te bezichtigen van zondag t/m
17 december, wo t/m zo 15-22
uur.
R Visscher toont gebrandschil
derde glas objecten en olieverf
schilderijen tijdens zijn extra
open atelierdagen, vrijdag en
zaterdag 10-17 uur in zijn ate
lier Vroonlandseweg 43 in Ka
pelle.