Dino 's met een moraal Jubilerend Ajax steeds moedelozer PZC Film Shaft deze keer opvallend kuis 18 woensdag 22 november 2000 22 tlm 28 november VLISSINGEN Cïnecïty (Belbios 0900-9363) Dinosaur (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Dinosaur (Eng.). Wo. t/m di. 19 en 21.45 u.; Shaft. Do.t/mdi. 19 en 21.45 u., za. ook om 24 u.; Nurse Betty. Wo. 19 en 21.45 u.( do. t/m di. 21.45 u.; The Cell. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.( do.t/mdi. 13.45,19 en 21.45 u.; Rules of engagement. Wo. 21.45 u., za. 24 u.; Space Cowboys. Wo. 13.45 u.; What Lies Beneath. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.; Snatch. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 16.15,19 en 21.45 u., za. ook om 24 u.; The Blair Witch Project 2. Wo. 21.45 u., za. 24 u.; American Psycho. Za. 24 u.; The road to El Dorado. Wo. t/m di. 16.15 u.; Pokemon 2. Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Nutty Professor 2. Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Coyote Ugly. Wo. 16.15en 19 u., do., vr.,za.,zo. en di. 13.45,19en 21.45 u., ma. 13.45 en 19 u.; U-571. Wo. 13.45 u.; Wilde Mossels. Wo. t/m di. 16.15 en 19.15 u.; Chicken Run (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 u.; Sneak Preview. Ma. 21.45 u. MIDDELBURG Schuttershoftheater (0118613482) Dancer in the dark. Wo. 20 u., do. 19 u., vr. en za. 19.30 u., zo. 20 u.; The Opposit of sex. Do. 21.30 u.; De wind zal ons meenemen. Vr. en za. 22 u., zo. 14 u.; Gele Aarde. Ma. 20 u. HULST De Koning (0114 312 030) Dinosaur. Do. 20 u., vr. 19.15 u.,za. 14en 19.15 u., zo. 13.45,16.15 en 20 u.; Shaft. Do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u.,zo. 13.45,16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Where the Heart is. Wo. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 16.15 u., di. 20 u.; Rules of engagement. Wo en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 20 u.; The Cell. Woendo.20u.,vr. enza. 19.15en22u.,zo.,ma.endi.20 u.; Space Cowboys. Wo. 20 u.; What Lies Beneath. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Pokémon 2. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u.; The road to El Dorado. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u.; Nutty Proffessor 2. Vr. en za. 19.15 u., zo. 13.45 en 16.15 u.; Coyote Ugly. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. t/m di. 20 u.; Teigetjes Film. Wo. 14 u. "t Beest (0113 228142) Une liaison pornografique. Do. en vr. 20.30 u. TERIMEUZEIM Porgy Bess (0115-613293) La fille de l'air. Wo. 20 u. Le die It heater (0117-452735/453377) U-571. Vr. 20 u., zo. 14.30 u. OOSTBURG BERGEN OP ZOOM Cïnemactueel (0164 254 886) Dinosaur (Ned.). Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. 18.45 u., za. 14 en 18.45 u., zo. 14 en 16.15 u.; The Skulls. Vr. 18.45 en 21.30 u., za. 21.30 u., zo. 18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; The Cell. Wo. en do. 20 u., vr. 21.30 u., za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.15,18.45 en 21.30 u., di. 20 u.; Pokémon. Wo. en za. 14 u., zo. 16.15 u.; Nutty Professor 2. Wo. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. en zo. 14, 18.45 en 21.30 u.( ma. 20 u.; The road to Eldorado. Wo. en zo. 14 u.; Sneak Preview. Do. 20 u.; The Cider House Rules. Ma. 20.30 u.; Ghost Dog, the way of the samurai. Di. 20.30 u. BERGEN OP ZOOM Roxy (0164 233 434) The Blair Witch Project 2. Do. 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo., ma. en di. 20 u.; Dinosaur(Ned.). Wo. 14u., vr. 18.45u.,za. 14en 18.45u.,zo. 14en 16 u.; Pitch Black. Wo. 20 u.; What Lies Beneath. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Pokémon 2. Wo. 14 u.; Chicken Run. Za. en zo. 14 u. Lemurs komen in de dinofilm over als knuffels met Disney-oogjes. Disney biedt dit jaar voor de winter geen dartele tekenfilm vol zang en dans, maar een vernuftig gemaakte, 'realistisch' ogende animatiefilm met Dinosaur als titel. We worden mee genomen naar de spectaculaire fauna van de prehistorie. door Pieter van Lierop Het doet aanvankelijk even aan Tarzan denken. Aladar, een jong exemplaar van de familie Iguanodon, was als ei terechtge komen op een eiland en opge groeid tussen voorwereldlijke apen die Lemurs worden ge noemd en in werkelijkheid nooit hebben bestaan. De inslag van een enorme meteoor veroor zaakt apocalyptische toestan den. Tussen vuurregens en explosies door weet Aladar het vaste land te bereiken. Daar maakt hij voor het eerst kennis met andere di no's, niet alleen Iguanodons maar ook representanten van de soorten Ankylosaurus, Styra- chosaurus, Brachiosaurus en Pteranodon. Allemaal planten- eters die door de ramp zijn be roofd van de weelderige vegeta tie waarmee ze zich tot dan toe konden voeden. Als een grote kudde gaat men door onher bergzaam landschap op zoek naar nieuw voedselgebied. Onderweg worden ze veelvuldig belaagd door vleesetende Car- notarussen, alsof de honger, dorst en wanhoop al niet erg ge noeg zijn. Maar Aladar - door zijn opvoeding bij de levendige Lemurs van 'kuddegeest' ge vrijwaard gebleven - neemt de leiding over het gezelschap bra ve grazers en leidt hen als Mozes door de woestijn naar het be loofde land. Lessen De algehele levensles, die in Disneyfilms onvermijdelijk is, laat zich weer eens samenvatten onder het bij Amerikanen ge liefde motto 'One man can make the difference'. Maar met 'Sa men sterk' en 'Eendracht maakt Dinosaurussen en lemurs. Vorig jaar had het International Documentary Filmfestival Amsterdam als openingsfilm André Hazes, zij gelooft in mij, die vervolgens de hoofdprijs zou winnen. Vandaag (woens dag) wordt de dertiende IDFA-editie losgemaakt met een wederom typisch Amsterdams werkstuk: Ajax, Daar hoor den zij engelen zingen. Een hoofdprijs lijkt er dit keer niet in te zitten. door Pieter van Lierop Zoals de legendarische Frede rick Wiseman opzienbarende documentaires afleverde door een jaar lang de gang van zaken te observeren in een militair op leidingskamp, een ziekenhuis of een gekkenhuis, zo is regisseur Roel van Dalen een seizoen lang de stilzwijgende observator ge weest van de beurs genoteerde voetbalonderneming die Ajax heet en die soms aan een militair opleidingskamp doet denken, soms aan een hospitaal en soms aan een psychiatrisch opvang centrum. In de gehanteerde formule wordt niemand geïnterviewd en niets verklaard. De cameraman (Mark Bakker) loopt er net zo lang rond tot iedereen aan hem gewend is geraakt. Als de be kende vlieg op de muur kan hij dan stilzwijgend observeren, zonder dat er op hemzelf nog acht wordt geslagen. Aldus is hij in staat om zaken te signaleren, waar een reguliere tv-ploeg van een sportrubriek nooit bij zou kunnen komen. Zo was het al thans bedacht, maar zo blijkt het toch niet helemaal te wer ken. Waarschijnlijk maakt het een verschil of je deze methode han teert in een ziekenhuis of die rentuin, waar men weinig reden heeft om mensen met een came ra argwanend tegemoet te tre den, of dat je het doet bij een instantie waar men gewend is wekelijks de pers over zich heen te krijgen en men bovendien ge neigd is om publiciteit zelf te re gisseren. Een film over de Amsterdamse voetbalclub in het seizoen 1999- 2000, zal door de bestuurders zijn opgevat als een feestelijke bijdrage aan het 100-jarige bestaan. Daar zal Roel van Da len het ongetwijfeld aan te dan ken hebben gehad dat hij na ja ren moeizaam onderhandelen uiteindelijk toestemming kreeg in kleedkamers en directiebure len te filmen. Rampjaar Toch krijg je zelden de indruk dat de bestuurders, trainers en sportlieden cameraman Mark Bakker hebben aangezien voor een vlieg. En de toeschietelijk heid wordt er niet groter op naarmate het jubileumjaar zich meer en meer aftekent als een rampjaar voor Ajax. De laatste vedetten Frank en Ronald de Boer, Van der Sar en Litmanen waren nu ook ver trokken. De nieuwe spits Machlas bleef maar mis schie ten, Chivu raakte of geblesseerd of liep rode kaarten te verzame len. Nog voor de winterstop was men al uit de Uefa-cup geknik kerd door Real Mallorca en in de nationale competitie wist men niet meer te winnen van ploegen die tien jaar lang hadden gesid derd voor Ajax. Zowel het tech nisch directeurschap van Dan ny Blind als het trainersdebuut van Jan Wouters liep uit op een fiasco. Maar het enige wat deze film er echt markant van oppikt is een fikse woedebui van Chivu, een steeds moedelozer worden de algehele sfeer en een stel mooie close ups van de steeds strakkere koppen van Kales, Van Praag, Van Os, Blind en vooral Wouters. Met het ontslag van laatstge noemde was het dieptepunt voor Ajax en daarmee in poten tie het dramatisch hoogtepunt van de film bereikt, maar alles wat cameraman Mark Bakker meekreeg, is wat hij te observe ren wist als vlieg buiten op de ruit van het kamertje waar Jan in eenzaamheid zijn jobstijding verwerkte. Graag hadden we willen weten hoe de directie over het ontslag had gedelibe reerd, hoe het de trainer was meegedeeld, hoe de spelers en hoe ze daarop reageerden. Dat Roel van Dalen daar bi] werd geweerd, is zo vreemd niet. Maar je voelt het toch als een gat in het verhaal, als een negatieve keerzijde van een wellicht al te zuivere documentaire formule die trouwens wel degelijk ook heel mooie momenten oplevert. In de vroege jaren zeventig boorde de Amerikaanse filmin dustrie een tot dan toe vergeten publieksgroep aan: de zwar te bevolking van de VS. Het nieuwe publiek bleek zich mas saal naar de bioscoop te laten lokken door relatief goedkoop gemaakte actiefilms die vol zaten met zwarte superhelden, flitsend uitgedoste pooiers, gewillige vrouwen, seks, geweld en lekkere soulmuziek. De meest succesvolle van deze 'blax- ploitation'-films was ongetwijfeld Shaft, waarin Richard Roundtree gestalte gaf aan een uiterst coole privé-detective die in Isaac Hayes' Oscarwinnende titelsong wordt beschre ven als 'a black private dick who's a sexmachine to all the chicks'. macht' wordt de portee ook heel aardig gedekt. Dat je zulke lessen kunt trekken uit een 'realistisch' ogende film over dinosaurussen, is natuur lijk vreemd. Bij Disney bezitten ze de technische mogelijkheden om dinosaurussen en hun com plete wereld te reconstrueren met een werkelijkheidsgehalte zoals nooit eerder werd ver toond. Maar dan kunnen ze het toch niet laten om er een vertel sel tegenaan te smeren met een morele strekking en dus geba seerd op niet dierlijke maar menselijke psychologie. En daar moeten Lemurs bij worden verzonnen, want Disney-films hebben behalve spanning ook vertedering nodig: knuffels met lieve Disney-oogjes. Zoals je ook bij de dinosaurussen aan de gelaatsexpressie moet kunnen zien of we te maken hebben met sukkels, moordenaars of schat tebouten. De regisseurs Ralph Zondag en Eric Leighton fourneerden beeldmateriaal dat alleen al om technische redenen elke vol wassene zou kunnen interesse ren, maar vervolgens werd de verbluffende prestatie geplooid naar het geestelijk niveau van kleuters die ondanks alle con cessies vermoedelijk even goed onrustig zullen slapen als ze Di nosaur hebben gezien. Dinosaur: te zien in Cine City Vlissingen, De Koning Hulst, Ci- nemactueel en Roxy Bergen op Zoom. Engelse versie met stemmen van o.a. Joan Plowright, Ossie Davis, Delia Reese. Nederland se versie met stemmen van o.a.: Tony Neef, Ingeborg Wie ten, Nelly Frijda. door Fritz de Jong De John Shaft die wordt opge voerd in de door John Singleton geregisseerde remake voldoet nauwelijks meer aan dit signa lement. In plaats van een relaxte privé-detective speelt Samuel L. Jackson een fanatieke New Yorkse politieman. En in zijn flitsende Armani-outfits zal hij het ongetwijfeld prima doen bij de vrouwtjes, maar zijn seksuele uitspattingen beperken zich in deze opvallend kuise film tot enkele suggestieve shots in de begintitels en een dubbelzinnig dialoogje met een barjuffrouw. Maar goed, in tegenstelling tot zijn beroemde geile oom die in een piepklein bijrolletje mag worden gereanimeerd door Roundtree, heeft John Shaft ju nior dan ook belangrijkere za ken aan zijn hoofd. In de ope ningsscènes zien we hoe hij het onderzoek leidt naar een moord op een zwarte jongeman. De verdachte is een blank rijkeluis zoontje (Christian Bale) die na een naar klassenjustitie rieken de rechtzaak vrijkomt, waarna hij uitwijkt naar het buiten land. Ook van een door Toni Co- lette gespeelde ooggetuige ont breekt ieder spoor, maar de volhardende Shaft moet en zal een dader grijpen, zelfs al kost het hem zijn politiepenning. Het op zichzelf nogal rechtlijni ge verhaaltje is opmerkelijk rommelig uitgewerkt, mede als gevolg van de publiekelijk uit- geknokte ruzies tussen regis seur Singleton, hoofdrolspeler Jackson en de door beiden als 'te blank' beschouwde scenario schrijver Richard Price. John Singleton maakte eerder indruk met het aangrijpende gettodrama 'Boyz'n The Hood' en tussen al het obligate knal-, stunt- en actiewerk door pro beert hij ook in Shaft enkele ra ciale misstanden aan de kaak te stellen. Zijn goedbedoelde po gingen stranden echter, met uit zondering van een memorabele scène waarin de Dominicaanse drugdealer Jeffrey Wright te vergeefs het respect probeert af te dwingen van de arrogante witte etterbak Bale. Jackson maakte zich ondertus sen boos over het feit dat hij, in tegenstelling tot voorganger Roundtree, niet uit de kleren mocht. Jammer misschien voor hem, maar ook gehuld in de ge likte kostuums van topontwer per Giorgio Armani doet hij in ieder geval waarvoor hij (dik) betaald wordt. Met het onmis kenbare charisma waarover al leen de grootste sterren be schikken overtuigt Jackson als de zwarte superheld die zich weinig aantrekt van de knellen de regels van het bevoegd gezag. Dat hij zich daarbij evenmin laat afremmen door het vol strekt onzinnige scenario de monstreert zijn grote klasse. Shaft draait in Cine City Vlissin gen en De Koning Hulst. Chivu in de documentaire Ajax: Daar hoorden zij engelen zingen. Maar die zijn niet gevonden bij deprimerende ontwikkelingen rond het A-team, maar bij de D- junioren. Daar wordt fanatiek getraind, scherp geselecteerd en menige tienj arige aan het huilen gemaakt als er te weinig talent is geconstateerd en de jongens dromen aan scherven vallen. De verrassendste lijn van de film voert naar Afrika waar de scouts van Aj ax talent gaan zoe ken als blanke bwana's op safa ri, gewapend met een plastic HEMA-zak vol Ajacieden-fo- to's in plaats van spiegeltjes en kralen. Een bus vol zingende jonge Ghanezen toert naar het lokale opleidingsinstituut van Ajax. Daar mogen ze halfnaakt op een voetbalveld gaan staan om te worden gemonsterd en in de mond gekeken door een dok ter die zeker wil weten of de jon gens gezond zijn en niemand over zijn leeftijd heeft gelogen. Het is een tafereel dat huive ringwekkende associaties op roept met eeuwen geleden, maar toen hoorden er kettingen bij. Als een mix van nogal wat half geslaagde naast dus tevens uit stekend gelukte episoden is Ajax: Daar hoorden zij engelen zingen in elk geval een onge woon en interessant document. Maar van hier en daar een mooi potje voetbal zou de film niet slechter zijn geworden. Ajax, Daar hoorden zij engelen zingen. Regie: Roel van Dalen. Openingsfilm van het IDF A 2000 in Amsterdam en op nieuw te zien op 26 en 28 no vember. Vanaf 30 november in voorpremière-voorstellingen. Vanaf 21 december in roulatie. Samuel L. Jackson in Shaft. Annemieke van de Woestijne toont beschilderde kisten tij dens haar expositie Box in het notariskantoor Sauer Oonk in Vlissingen. De schilderij kisten zijn ook gefotografeerd in het Zeeuwse landschap. Te bezich tigen: vanaf vandaag t/m 15 ja nuari, ma-vrij 9.00-12.30 en 13.45-17.00 uur. Landschappen, nabij en ver is de titel van een expositie olie verfschilderijen en aquarellen van Ad van Noort, die t/m 15 de cember is te zien in het gemeen tehuis te Kapelle. Openingstij den: ma en wo, 9-16 uur, di en vrij 9-13 uur, do 9-18 uur. Frank Leenhouts exposeert vanaf zaterdag tot en met 7 ja nuari schilderijen in de Raadskelder van het stadhuis te Sluis. Rens Oomens, filmprodu cent en schrijver, verricht zater dag om 16.00 uur de opening. Te bezichtigen: za t/m do 14-17 Eric Heugen exposeert tot 4 de cember etsen en mezzotinten in het Theo van Doesburgsentrum in Vlissingen. Te bezichtigen: ma t/mdo 9-22 uur en vrijdag 9- 18.30 uur. De quiltgroep van De Paraplu in Vlissingen toont donderdag, vrijdag en zaterdag ruim vijftig quilts in het buurthuis ter gele genheid van haar derde lus trum. Openingstijden: 11-17 Drs. A. de Bruyne opent zondag om 16.00 uur in de Vlissingse bioscoop Cine-City de kerstex positie van galerie Hannelore Meijaard. Hans Verhagen leest uit Triomfantelijke Wandelin gen en signeert deze nieuwe dichtbundel. De expositie om vat werk van Frans Dingemanse (schilderijen), Joop Frohwein (monotypes), Guido Metsers (object-schilderijen), Joop Miermans (object), Roger Ra- veel (litho's/zeefdrukken) en Hans Verhagen (schilderijen). Te bezichtigen van zondag t/m 17 december, wo t/m zo 15-22 uur. R Visscher toont gebrandschil derde glas objecten en olieverf schilderijen tijdens zijn extra open atelierdagen, vrijdag en zaterdag 10-17 uur in zijn ate lier Vroonlandseweg 43 in Ka pelle.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 52