PZC
Schouwen wil bedrijven trekken
Slimmerik fietst en de idioot rijdt auto
19
Netelenbos blijft
onverzettelijk in
debat loodswezen
Buskorting treft hooguit één procent reizigers
Bloemschikster droomt van Seoel
Bredere duinen en
ontpoldering wapens
tegen hoger zeepeil
Variatie in soorten ondernemingen broodnodig
Vlissingen haalt schouders
op over Molukse dreigbrief
Sagro Recycling
mag uitbreiden
zeeuwse almanak
Staf
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode
1844 - 1998
NOORD
woensdag 22 november 2000
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De mogelij
ke korting op de rijksbijdrage
voor het openbaar vervoer in
Zeeland met zeven procent
heeft minder ingrijpende ge
volgen dan dit percentage doet
vrezen.
Commercieel manager H. Bou-
ma van busonderneming Con-
nexxion in Zeeland verwacht
dat, mocht het zover komen,
hooguit één procent van de
buspassagiers er de gevolgen
van ondervinden. Dit resultaat
valt te bereiken doordat Con-
nexxion de korting wil toepas
sen door te schrappen in ritten
waar het minst gebruik van
wordt gemaakt, zei Bouina
dinsdag tijdens een mobili
teitsdebat in Middelburg. Vol
gens de Connexxion-manager
beschikt Zeeland vergeleken
met soortgelijke gebieden in
andere delen van het land over
een goed openbaar-vervoer
systeem. Er zijn ruim 55.000
klanten (de helft voor de trein,
de andere helft voor de bus).
Ook op dit vlak steekt Zeeland
niet ongunstig af bij andere
plattelandsregio's.
Op een kritische opmerking
over ongunstige busverbindin
gen reageerde Bouma met de
vaststelling dat de helft van de
klanten van Conncxxion in
Zeeland uit scholieren bestaat.
„Daar is ons systeem op inge
richt. Twee keer per dag moe
ten grote aantallen scholieren
in zo kort mogelijke tijd wor
den vervoerd. Voor het overige
wordt de dienstregeling in gro
te lijnen daaraan aangepast."
Concentratie van bijvoorbeeld
scholen en ziekenhuizen bete
kent vaak een grote krachtsin
spanning voor de busonderne
ming.
Bouma: „Bij dat soort
samenvoegingen wordt veel te
weinig gelet op het mobiliteits-
vraagstuk. Meer mensen moe
ten de auto of de bus nemen.
Als wij het niet voor elkaar
krijgen om goede verbindingen
naar zo'n geconcentreerde in
stelling tot stand te brengen,
dan hoor je weer dat er niets
deugt van het openbaar ver
voer in Zeeland." Hij pleitte er
voor bij centraliseringplannen
in het vervolg nadrukkelijk te
letten op de gevolgen voor de
mobiliteit.
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - De Schouwse
landbouw kampt met forse pro
blemen, strengere regelgeving
bedreigt de visserij op het ei
land is te weinig variatie in be
drijven en goed opgeleide jon
geren vertrekken. Dat zijn in
een notendop de sociaal-econo
mische problemen waar Schou-
wen-Duiveland mee kampt. De
gemeente wil ze snel aanpak
ken, samen met het bedrijfsle
ven.
De uitgangspunten voor het
toekomstig gemeentelijk soci
aal-economisch beleid zijn
vastgelegd in een basisnota. Om
die nota en het 'bestuurlijk toe
komstbeeld' dat het college eer
der formuleerde, draait het don
derdag 18 januari 2001 tijdens
een symposium, dat de gemeen
te opzet. Speerpunt is meer ba
nen te scheppen, onder meer
door het aantrekken van bedrij -
ven. Voor wat betreft het laatste
wil het dagelijks gemeentebe
stuur vooral proberen meer va
riatie in de lokale economie te
krijgen.
Monocultuur
De dienstverlenende sector is
ondervertegenwoordigd, in te
genstelling tot de recreatie
branche. Het gevaar van een
kwetsbare monocultuur dreigt.
Een lastig op te lossen pro
bleem, want Schouwen-Duive-
land is niet in de markt voor
zware industrie. Dat zou een te
zware wissel trekken op natuur
en landschap en dat kan het ei
land als toeristisch gebied niet
hebben. Alternatief is het eiland
aantrekkelijk maken voor klei
ne bedrijven.
Wethouder sociale zaken D. van
der Wekken, die samen met col
lega-wethouder C. W. Veerhoek
(economische zaken) de basis
nota samenstelde, zoekt het
vooral in de dienstverlenende
en zorgsector. „Op Zuid-Beve
land heb je een zorgboerderij
waar ex-psychiatrische patiën
ten een zinvolle dagbesteding
hebben. Iets dergelijks kan op
Schouwen-Duiveland mis
schien ook. Maar je kunt ook
denken aan bedrijven in de bits
and bytes-sfeer
Van der Wekken hoopt onder
meer daarmee het vertrek van
goed opgeleide jongeren in te
dammen.
Convenanteri
Op termijn wil Van der Wekken
toe convenanten met het be
drijfsleven afsluiten. „Het sym
posium is dan onder meer be
doeld om uit te vissen of daar
draagvlak voor is. Wij hebben
als college zo onze gedachten
over het sociaal-economisch
beleid en wij willen graag horen
hoe daar vanuit het bedrijfsle
ven tegenaan wordt gekeken."
De werkloosheid op Schouwen
is de laatste jaren gedaald. Mo
menteel is zelfs sprake van
spanning op de arbeidsmarkt.
Er zijn behoorlijk wat vacatu
res, maar veel ondernemers
hebben grote moeite om perso
neel te krijgen. De gemeente wil
daarom proberen vraag en aan
bod beter op elkaar afstemmen.
Van der Wekken wil daarbij na
drukkelijk aandacht vragen
voor de gesubsidieerde arbeid.
WSW'ers, werknemers van
werkvoorzieningsschap De
Zuidhoek, en langdurig werklo
zen moeten volgens Van der
Wekken meer kansen krijgen
om door te stromen naar het re
guliere bedrijfsleven.
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Onbekenden hebben dreigbrieven naar zeker zes
tien Nederlandse gemeenten gestuurd waar Molukkers wonen. Ook
Vlissingen heeft een brief ontvangen. Daarin staat dat Nederland
zich snel moet inzetten voor internationale interventie op de Mo-
lukken. Gebeurt dat niet dan volgen acties.
In de stuurgroep Vlissingen-Ambon is de brief dinsdagochtend be
handeld en 'verder voor kennisgeving aangenomen'. Dat stelt W.
van Baaien van de gemeente Vlissingen. „Ook in het collegeoverleg
is de brief niet meer dan ter kennisgeving aangenomen."
De brief is in allé gevallen ondertekend door de Molukse inwoners
van de aangeschreven gemeente. Van Baaien kan zich vinden in de
woorden van J. Wattilete van de Molukse regering in ballingschap
(RMS). Deze woordvoerder zei zich niet te kunnen voorstellen dat
de inwoners van deze gemeenten daadwerkelijk de afzenders van
de brieven zijn. Wattilete vermoedt eerder dat dit een actie van een
enkeling is. De brieven zijn ook gestuurd naar de gemeenten Den
Haag, Assen, Hoogeveen, Midden-Drenthe, Capelle aan den IJssel
enBarneveld.
Margot Passieux toont haar prijswinnende bloemstuk.
door Marco de Swart
WEMELDINGE - De 19-jari-
ge Margot Passieux uit We-
meldinge werd een paar weken
geleden derde bij de Neder
landse Beroepenwedstrijd
Bloemschikken in Aalsmeer.
Als ze de finale op 22 januari
volgend jaar goed doorstaat,
wordt ze afgevaardigd naar
het wereldkampioenschap in
Seoel.
Margot werd vooral beoor
deeld op haar techniek. „Het
bloemstuk moest stevig in el
kaar zitten. Toen de juryleden
langskwamen, begonnen ze
aan de krans te trekken tot er
iets losliet. Dan keken ze of ik
het goed had afgesneden en
gelijmd. Maar dat gebeurt op
school ook."
Na haar driejarige opleiding
tot bloembinder aan het Groen
College in Goes kreeg ze een
baan bij Bloemenhuis Poley in
Yerseke. Daar prijkt nu haar
beker. Margot had niet ver
wacht zo hoog te eindigen. „Ik
ging erheen met een houding
van: 'Ik zie wel' en toen zat ik
ineens bij de beste drie."
Margot heeft het de komende
tijd druk. Met de kerstdagen
voor de deur is de vraag naar
bloemstukken groter dan nor
maal. „Ik moet veel overwer
ken, maar dat vind ik niet erg.
Creatief bezig zijn zit in mijn
straatje." En creatief is haar
werk zeker te noemenIn Aals
meer maakte ze een robuust
bloemenhart. „De krans moest
romantiek, warmte en sensua
liteit uitstralen." De jury was
overtuigd van haar capacitei
ten en Margot won de derde
prijs.
Bruidsboeket
De beste drie kandidaten van
1999 en de beste drie van 2000
strijden 22 januari om de fel
begeerde plaats in Seoel. Mar
got heeft het nare voorgevoel
de komende wedstrijd een
bruidsboeket te moeten ma
ken. „Dat is van dat priegel-
werk met allemaal draadjes.
Ik heb zoiets van: 'Geef mij het
grovere werk'. Maar ik ga aan
mijn baas vragen of ik voorlo
pig alle bruidsboeketten mag
maken. Dan kan ik vast een
foto Dirk-Jan Gjeltema
beetje oefenen." Het zou niet
de eerste keer zijn dat de We-
meldingse bloemenkunstena-
res in het buitenland laat zien
wat ze waardis. „Twee jaar ge
leden ging ik naar Israël waar
ik een week lang bloemen
schikte. We moesten van acht
uur 's ochtends tot vier uur 's
nachts doorwerken. Daarna
kregen we gelukkig een week
vakantie."
Veel vrienden en kenissen lo
pen al vooruit op Margots
winst. „Mensen vragen al of ze
als assistent mee mogen naar
Seoel. Maar ik weet niet eens
of er een assistent mee mag.
Als dat wel zo is, vraag ik of
mijn baas mee wil. Misschien
zit er dan een salarisverhoging
Antwerpse deskundige bepleit hogere status milieuvriendelijk transport
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De fiets en het
openbaar vervoer moeten een
betere status krijgen en die van
de auto moet omlaag. Dal is een
manier om fiets en openbaar
vervoer een grotere rol te laten
spelen in de mobiliteit en de au
to minder belangrijk te maken.
Verandering van aanzien zet
volgens de Antwerpse verkeers-
deskundige K. Peeters meer zo
den aan de dijk dan harde maat
regelen om het autogebruik te
terug te brengen.
Tijdens het mobiliteitsdebat dat
de Fietsersbond maandag in
Middelburg hield, kwam Pee
ters om te beginnen met een
troostrijke gedachte: „De auto
zal er over honderd jaar waar
schijnlijk wel niet- meer zijn.
Dat lijkt nu misschien onwaar
schijnlijk, maar bedenk dan dat
men zich honderd jaar geleden
geen wereld zonder paarden en
koetsen kon voorstellen.Voor
lopig is de auto evenwel nog niet
weg te denken en dat levert pro
blemen op. Peeters: „Ook al
wordt de auto steeds veiliger, al
rijdt hij op water en al zet hij
schadelijke stoffen om in mi
lieuvriendelijke, de auto blijft
een koekoek die steeds meer
ruimte nodig heeft en het ande
ren steeds lastiger maakt."
Peeters had een aantal sugges
ties om de statusverandering
die hij wenselijk acht, tot stand
te brengen „We moeten ernaar
toe dat het not done is om nog
auto te rijden, dat alleen een idi
oot nog met de auto komt en dat
werkelijke slimme mensen de
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Het monopolie
van het Nederlands Loodswe
zen bij het beloodsen van zee
schepen moet zo snel mogelijk
verdwijnen. Minister T. Nete
lenbos van Verkeer en Water
staat heeft zich dat tot doel ge
steld. Door kritiek uit de
Tweede Kamer, laat staan door
kritiek van het Loodswezen,
laat zij zich niet van de wijs
brengen.
Natuurlijk, erkende zij dinsdag
in een overleg met de Kamer
commissie voor Verkeer en Wa
terstaat, zijn nog niet alle
problemen opgelost, zoals de fi
nanciering van de pensioen
voorziening voor de loodsen.
Maar dat komt allemaal vanzelf
goed, hield Netelenbos de Ka
merleden doodgemoedereerd
voor. Zij wil zonder dralen 1 ja
nuari 2001 de overgangsperiode
naar volledige marktwerking
laten ingaan.
In die overgangsperiode van in
principe vier jaar houdt het Ne
derlands Loodswezen zijn mo
nopolie, maar wordt bijvoor
beeld de loodsplicht versoepeld
en mogen de winsten uit Rotter
dam niet meer gebruikt worden
om verliezen op de loodsdienst
in de Westerschelde en het noor
den af te dekken
Laconiek stelde Netelenbos
vast, dat als de overgangsperio
de van vier j aar te kort is om alle
problemen op te lossen, die ver
lengd moet kunnen worden. Zo
flexibel als Netelenbos zich in
de richting van de toekomst op
stelde, zo resoluut wees zij kri
tiek op haai' optreden tot nu toe
af. Kamerleden van WD, CDA
en SGP verweten haar geen
overleg te voeren met het
Loodswezen, terwijl zij dat voor
de zomer wel toegezegd had.
Er is vijf keer overleg geweest,
reageerde Netelenbos, en dat is
elke keer uiterst moeizaam ver
lopen. De loodsen willen de in
voering van marktwerking ver
tragen, zo is haar indruk. Dat
kan Netelenbos niet verdragen.
„Anders komt er nooit een einde
aan deze discussie." De loodsen
voelen zich door Verkeer en Wa
terstaat echter buiten spel ge
zet, niet serieus genomen.
Het Kamerdebat heeft dat niet
veranderd. Voorzitter R van
Gooswilligen van het Neder
lands Loodswezen toonde zich
na afloop teleurgesteld. Nete
lenbos verdedigde zich fel En
het zou allemaal wel goed ko
men met de installatie vandaag
van een begeleidingscommissie
voor de marktwerking Twee
loodsen komen daarin. „Wij zijn
steeds aan het lijntje gehou
den". sprak Van Gooswilligen.
„We zien wel wat het wordt met
die commissie."
Vakbonden
Overleg tussen de vakbonden
bij het Vlaams Loodswezen en
het Vlaamse Gewest hebben
dinsdag nog weinig resultaten
opgeleverd. Concreet is alleen
afgesproken dat de nieuwe,
snelle loodsboten van het
Vlaams Loodswezen eerst zes
weken bij Vlissingen worden
beproefd, terwijl het eerst de be
doeling was die gelijk bij Zee-
brugge in te zetten. Dat vonden
de vakbonden onverantwoord.
Afspraken over de aanstelling
van meer medewerkers, het om
zetten van tijdelijke in vaste
contracten en over meer geld
voor investeringen in en onder
houd van loodsboten zijn nog
niet gemaakt.
TERNEUZEN - Sagro Recy
cling mag van de provincie uit
breiden in de Dekkerspolder bij
Sas van Gent.
Het bedrijf krijgt een vergun
ning om de sortering en schei
ding van bouw- en sloopafval en
de opslag van bouw- en grond
stoffen op te voeren van 10.000
tot 30.000 ton per jaar. Ook
krijgt Sagro toestemming voor
het inrichten van een milieu
straat. De vergunning geldt tot
januari 2003.
fiets en het openbaar vervoer
gebruiken Dat kun je bereiken
door mensen die een symbool
functie in de samenleving ver
vullen, uit de auto en op de fiets
en in het openbaar vervoer te
krijgen. Maak de wettelijke ver
plichting dat een auto van de
zaak dient te zijn voorzien van
een grote sticker achterop met
de tekst 'leasewagen' of 'firma
wagen'. En bevorder de ontwik
keling van goedkope auto's die
er net zo uitzien als een Merce
des of een BMW. Daarhebben de
berijders van dit soort automer
ken een verschrikkelijke hekel
aan."
Sullig
H. Bouma, commercieel mana
ger van busonderneming Con-
nexxion in Zeeland erkende dat
het openbaar vervoer met een
imagoprobleem kampt. „Wan
neer je te laat op een vergade
ring komt omdat de trein
vertraging had, klinkt dat een
beetje sullig. Maar wanneer je
zegt dat je te laat bent omdat je
in de file stond, dan doet dat veel
interessanter aan. Het openbaar
vervoer is iets voor mensen met
weinig geld en veel tijd."
A. Walraad, de tweede verkeers-
deskundige die als inleider op
trad, betoogde dat nieuwbouw
wijken op een verkeerde manier
worden ontwikkeld. „De voet
ganger en de fietser komen pas
als laatste aan bod. En als ze niet
zo goed in de plannen passen,
jammer dan. Het moet omge
keerd: uitgaan van voetganger
en fietser en als er geen plaats
meer is voor de auto, jammer
dan."
door Harmen van der Werf
en Wout Bareman
DEN HAAG - Ontpolderen
langs de Westerschelde en ver
breding van de duinen langs de
Noordzeekust leveren op lange
termijn geld op. De kans op een
overstroming die door zeespie
gelrijzing aanzienlijk toeneemt,
wordt door die maatregelen fors
teruggebracht. En daarmee ook
de kans op hoge kosten en men
selijk leed door een overstro
ming.
Het Centraal Planbureau (CPB)
in Den Haag trekt deze conclu
sies in het dinsdag gepresen
teerde rapport Ruimte voor
Water.
Bij het opstellen van de rappor
tage is het CPB uitgegaan van de
maximale zeespiegelrijzing in
de komende honderd jaar; een
stijging met 110 centimeter. De
kans dat Zeeland door een over
stroming wordt getroffen,
neemt dan snel toe, als geen ac
tie wordt ondernomen. Zeeuwse
dijken kunnen nu een storm
vloed doorstaan die zich een
keer in de vierduizend jaar kan
voordoen.
Als de dijkbeheerders de ko
mende eeuw niets ondernemen,
neemt de verwachte overstro
mingskans toe tot een keer in de
tweehonderd jaar.
Alternatieven
Met dijkverhogingen valt daar
iets tegen te doen, maar het CPB
heeft vooral gekeken naar alter
natieve middelen om Nederland
te beschermen.
Voor Zeeland zijn die alterna
tieven: verbreding van de dui
nen langs de Noordzee, ontpol
dering langs de Westerschelde
(Hed wigepolder bij het Land
van Saeftinge) en het doorste
ken van Zuid-Beveland, bij
Bath. Bij de aanleg van die
doorsteek kan het water bij een
stormvloed van de Wester- naar
de Oosterschelde worden ge
leid. Door het waterpeil van de
Oosterschelde erg laag te hou
den met behulp van de storm
vloedkering, kan daar overtol
lig water uit de Westerschelde
worden opgevangen.
Het CPB heeft alleen de kosten
en baten van de doorsteek door
gerekend en die analyse pakt
gunstig uit voor aanleg van die
doorsteek Daarbij is overigens
uitsluitend gekeken naar de
verwervingskosten voor de
grond en niet naar de kosten die
verbonden zijn met het omleg
gen van wegen, pijpleidingen en
de spoorlijn.
„Maar", stelt CPB-medewerker
H Stolwijk, „de financiële ge
volgen van een overstroming
zijn zo groot, dat het weinig uit
maakt of daar enkele honder
den miljoenen guldens mee zijn
gemoeid."
Uitkomsten
De uitkomsten van het CPB-
rapport, dat een hoog theore
tisch gehalte heeft, worden ver
werkt in de Vijfde nota ruimte
lijke ordening die eind dit jaar,
begin volgend jaar verschijnt.
In de Vijfde nota zal ook worden
aangegeven of en waar extra
ruimte voor waterberging kan
komen.
De stranden aan de Belgische
kust worden de komende jaren
met een halve meter opgehoogd
Dat gebeurt met het oog op de
stijgende zeespiegel. De komen
de honderd jaar wordt rekening
gehouden met een stijging van
zestig centimeter en de Dienst
Waterwegen en Zeewezen van
de Vlaamse Gemeenschap
houdt daarmee nu al rekening.
De Goedheiligman is weer in
het land. In menig gezin is hij
het gesprek van de dag.
Zo ook bij die familie in Mid
delburg. Petertje, net drie,
raakt er niet over uitgepraat.
Hij heeft het over de Sint z'n
paard, z'n baard, z'n jurk, en
natuurlijk ook over diens
staf. De oppas speelde het
spelletje vrolijk mee. „Waar
om", wilde ze wel eens weten,
„heeft Sint eigenlijk een staf
bij zich?"
Domme vraag vond Petertje.
Zoiets weet toch iedereen die
in Middelburg wel eens ie
mand op een paard heeft ge
zien. „Die staf is voor het
ringsteken"
de auto minder. Alleen zo is volgens verkeersdeskundige Peeters het autogebruik terug te
foto Willem Mieras
De fiets moet meer aanzien en ruimte krijgen,
dringen.