PZC Vlissingen voert horecazones in Slimmerik fietst en de idioot rijdt auto 19 Netelenbos blijft onverzettelijk in debat loodswezen Buskorting treft hooguit één procent reizigers Bloemschikster droomt van Seoel Bredere duinen en ontpoldering wapens tegen hoger zeepeil Verhuizing naar vestigingsgebieden in sommige gevallen gewenst Bromfietscontrole Vlissingen haalt schouders op over Molukse dreigbrief Sagro Recycling mag uitbreiden zeeuwse almanak Staf MIDDEN woensdag 22 november 2000 door Ben Jansen MIDDELBURG - De mogelij ke korting op de rijksbijdrage voor het openbaar vervoer in Zeeland met zeven procent heeft minder ingrijpende ge volgen dan dit percentage doet vrezen. Commercieel manager H. Bou- ma van busonderneming Con- nexxion in Zeeland verwacht dat, mocht het zover komen, hooguit één procent van de buspassagiers er de gevolgen van ondervinden. Dit resultaat valt te bereiken doordat Con- nexxion de korting wil toepas sen door te schrappen in ritten waar het minst gebruik van wordt gemaakt, zei Bouma dinsdag tijdens een mobili teitsdebat in Middelburg. Vol gens de Connexxion-manager beschikt Zeeland vergeleken met soortgelijke gebieden in andere delen van het land over een goed openbaar-vervoer systeem. Er zijn ruim 55.000 klanten (de helft voor de trein, de andere helft voor de bus). Ook op dit vlak steekt Zeeland niet ongunstig af bij andere plattelandsregio's. Op een kritische opmerking over ongunstige busverbindin gen reageerde Bouma met de vaststelling dat de helft van de klanten van Connexxion in Zeeland uit scholieren bestaat. „Daar is ons systeem op inge richt. Twee keer per dag moe ten grote aantallen scholieren in zo kort mogelijke tijd wor den vei'voerd. Voor het overige wordt de dienstregeling in gro te lijnen daaraan aangepast." Concentratie van bijvoorbeeld scholen en ziekenhuizen bete kent vaak een grote krachtsin spanning voor de busonderne ming. Bouma: „Bij dat soort samenvoegingen wordt veel te weinig gelet op het mobiliteits- vraagstuk. Meer mensen moe ten de auto of de bus nemen. Als wij het niet voor elkaar krijgen om goede verbindingen naar zo'n geconcentreerde in stelling tot stand te brengen, dan hoor je weer dat er niets deugt van het openbaar ver voer in Zeeland." Hij pleitte er voor bij centraliseringplannen in het vervolg nadrukkelijk te letten op de gevolgen voor de mobiliteit. door Edith Ramakers VLISSINGEN - Vlissingen gaat het horecabeleid stroomlijnen. Het college van B en W wijst in een nieuwe beleidsnota gebie den aan waar horeca wordt sa mengebald. Om dat te bereiken, zijn vrijwillige verhuizingen van cafés wellicht nodig. B en W kiezen voor horeca aan de zon zijde van het Bellamypark, de Smallekade, het Beursplein, de Nieuwendijk en gedeelten van de boulevards De Ruyter, Ban- kert (de Plaza) en Evertsen. Voor het college zijn restaurants zonder meer toelaatbaar aan de voet van de Boulevard Bankert, Boulevard de Ruyter en op de kop van Boulevard Evertsen bij de Nolledijk. Het college vindt dat het Keizersbolwerk en om geving aantrekkelijker worden als daar meer horeca komt. Op de boulevards, met inbegrip van de Plaza, kunnen maximaal twee cafés en twee cafetaria's verschijnen. Het college zegt MIDDELBURG - De politie heeft dinsdagmorgen tijdens een controle van bromfietsers bij de Schroebrug in Middel burg 102 bekeuringen uitge deeld. De meeste bromfietsers werden bekeurd voor het rijden dóór rood licht, voor het in bezit hebben van een opgevoerde brommer en voor het rijden zon der verlichting. daarbij scherp te letten op de kwaliteit en het karakter van deze zaken. Daarnaast willen B en W meewerken aan een 'vrij willige verplaatsing, op initia tief van de exploitanten' van Café de Concurrent, Café Fra- po's en Bar Old Sailor. Op deze panden kan naast de horecabe- stemming een bestemming ko men die voor omwonenden min der overlast geeft. Over de Wal straat-Zuid zegt het college dat de straat met Groe ne woud-Noord is bestemd voor horeca, detailhandel en wonen. De leegstand van Walstraat- Zuid moet worden aangepakt, maar daarvoor vindt het college 'echte uitbreiding van horeca ongewenst'. Het college wil het verzoek honoreren om van nachtbar Old Sailor een dag zaak te maken. Cafés, zoals jon- gerencafé De Concurrent, kun nen volgens het college meer betekenen in een van de concen tratiegebieden. Het college heeft voor die voorzieningen panden aan het Bellamypark (de oostzijde), Nieuwendijk of het Beursplein op het oog. Voor deze laatste drie gebieden passen alle vormen van horeca. Ook daar geldt de onbeperkte mogelijkheid om het aantal res taurants uit te breiden. Rond het Arsenaalgebied en de Eilanddijk heeft het college en kele 'prachtige plekken gezien' die overdag een bijdrage kun nen leveren aantoeristisch Vlis singen. In het kerawinkelge- bied, van de Walstraat tot het Scheldeplein, moeten niet meer cafés komen. Cafetaria's wor den toegelaten. Zelfs uitbrei ding van restaurants is tegen de zin van het college. Het college zal wel toestaan dat een be staand café zijn zaak ombouwt tot een grand-café of restau- ganisaties. De nota ligt ter inza- rant. Voor het horecabeleid is ge in het stadhuis. De inspraak- overleg gevoerd met horeca-or- procedure is begonnen. door Edith Ramakers VLISSINGEN - Onbekenden hebben dreigbrieven naar zeker zes tien Nederlandse gemeenten gestuurd waar Molukkers wonen. Ook Vlissingen heeft een brief ontvangen. Daarin staat dat Nederland zich snel moet inzetten voor internationale interventie op de Mo- lukken. Gebeurt dat niet dan volgen acties. In dé stuurgroep Vhssingen-Ambon is de brief dinsdagochtend be handeld en 'verder voor kennisgeving aangenomen'. Dat stelt W. van Baaien van de gemeente Vlissingen. „Ook in het collegeoverleg is de brief niet meer dan ter kennisgeving aangenomen. Debrief is in alle gevallen ondertekend door de Molukse inwoners van de aangéschreven gemeente. Van Baaien kan zich vinden in de woorden van J. Wattilete van de Molukse regering in ballingschap (RMS). Deze woordvoerder zei zich niet te kunnen voorstellen dat de inwoners van deze gemeenten daadwerkelijk de afzenders van de brievén zijn. Wattilete vermoedt eerder dat dit een actie van een enkeling is. De brieven zijn ook gestuurd naar de gemeenten Den Haag, Assen, Hoogeveen, Midden-Drenthe, Capelle aan den IJssel enBarneveld. Margot Passieux toont haar prijswinnende bloemstuk. door Marco de Swart WEMELDINGE - De 19-jari- ge Margot Passieux uit We- meldinge werd een paar weken geleden derde bij de Neder landse Beroepenwedstrijd Bloemschikken in Aalsmeer. Als ze de finale op 22 januari volgend jaar goed doorstaat, wordt ze afgevaardigd naar het wereldkampioenschap in Seoel. Margot werd vooral beoor deeld op haar techniek. „Het bloemstuk moest stevig in el kaar zitten. Toen de juryleden langskwamen, begonnen ze aan cle krans te trekken tot er iets losliet. Dan keken ze of ik het goed had afgesneden en gelijmd. Maar dat gebeurt op school ook." Na haar driejarige opleiding tot bloembinder aan het Groen College in Goes kreeg ze een baan bij Bloemenhuis Poley in Yerseke. Daar prijkt nu haar beker. Margot had niet ver wacht zo hoog te eindigen. „Ik ging erheen met een houding van: 'Ik zie wel' en toen zat ik ineens bij de beste drie." Margot heeft het de komende tijd druk. Met de kerstdagen voor de deur is de vraag naar bloemstukken groter dan nor maal. „Ik moet veel overwer ken, maar dat vind ik niet erg. Creatief bezig zijn zit in mijn straatje." En creatief is haar werk zeker te noemen. In Aals meer maakte ze een robuust bloemenhart. „De krans moest romantiek, warmte en sensua liteit uitstralen." De jury was overtuigd van haar capacitei ten en Margot won de derde prijs. Bruidsboeket De beste drie kandidaten van 1999 en de beste drie van 2000 strijden 22 januari om de fel begeerde plaats in Seoel. Mar got heeft het nare voorgevoel de komende wedstrijd een bruidsboeket te moeten ma ken, „Dat is van dat priegel- werk met allemaal draadjes. Ik heb zoiets van: 'Geef mij het grovere werk'. Maar ik ga aan mijn baas vragen of ik voorlo pig alle bruidsboeketten mag maken. Dan kan ik vast een foto Dirk-Jan Gjeltema beetje oefenen." Het zou niet de eerste keer zijn dat de We- meldingse bloemenkunstena- res in het buitenland laat zien wat ze waard is. „Twee jaar ge leden ging ik naar Israël waar ik een week lang bloemen schikte. We moesten van acht uur 's ochtends tot vier uur 's nachts doorwerken. Daarna kregen we gelukkig een week vakantie." Veel vrienden en kenissen lo pen al vooruit op Margots winst. „Mensen vragen al of ze als assistent mee mogen naar Seoel. Maar ik weet niet eens of er een assistent mee mag. Als dat wel zo is, vraag ik of mijn baas mee wil, Misschien zit er dan een salarisverhoging Antwerpse deskundige bepleit hogere status milieuvriendelijk transport door Ben Jansen MIDDELBURG - De fiets en het openbaar vervoer moeten een betere status krijgen en die van de auto moet omlaag. Dat is een manier om fiets en openbaar vervoer een grotere rol te laten spelen in de mobiliteit en de au to minder belangrijk te maken. Verandering van aanzien zet volgens de Antwerpse verkeers- deskundige K. Peeters meer zo den aan de dijk dan harde maat regelen om het autogebruik te terug te brengen. Tijdens het mobiliteitsdebat dat de Fietsersbond maandag in Middelburg hield, kwam Pee ters om te beginnen met een troostrijke gedachte: „De auto zal er over honderd jaar waar schijnlijk wel niet meer zijn. Dat lijkt nu misschien onwaar schijnlijk, maar bedenk dan dat men zich honderd jaar geleden geen wereld zonder paarden en koetsen kon voorstellen." Voor lopig is de auto evenwel nog niet weg te denken en dat levert pro blemen op. Peeters: „Ook al wordt de auto steeds veiliger, al rijdt hij op water en al zet hij schadelijke stoffen om in mi lieuvriendelijke, de auto blijft een koekoek die steeds meer ruimte nodig heeft en het ande ren steeds lastiger maakt." Peeters had een aantal sugges ties om de statusverandering die hij wenselijk acht, tot stand te brengen. „We moeten ernaar toe dat het not done is om nog auto te rijden, dat alleen een idi oot nog met de auto komt en dat werkelijke slimme mensen de door Harmen van der Werf DEN HAAG - Het monopolie van het Nederlands Loodswe zen bij het beloodsen van zee schepen moet zo snel mogelijk verdwijnen. Minister T. Nete lenbos van Verkeer en Water staat heeft zich dat tot doel ge steld. Door kritiek uit de Tweede Kamer, laat staan door kritiek van het Loodswezen, laat zij zich niet van de wijs brengen. Natuurlijk, erkende zij dinsdag in een overleg met de Kamer commissie voor Verkeer en Wa terstaat, zijn nog niet alle problemen opgelost, zoals de fi nanciering van de pensioen voorziening voor de loodsen, Maar dat komt allemaal vanzelf goed, hield Netelenbos de Ka merleden doodgemoedereerd voor. Zij wil zonder dralen 1 ja nuari 2001 de overgangsperiode naar volledige marktwerking laten ingaan. In die overgangsperiode van in principe vier jaar houdt het Ne derlands Loodswezen zijn mo nopolie, maar wordt bijvoor beeld de loodsplicht versoepeld en mogen de winsten uit Rotter dam niet meer gebruikt worden om verliezen op de loodsdienst in de Westerschelde en het noor den af te dekken. Laconiek stelde Netelenbos vast, dat als de overgangsperio de van vier jaar te kort is om alle problemen op te lossen, die ver lengd moet kunnen worden. Zo flexibel als Netelenbos zich in de richting van de toekomst op stelde, zo resoluut wees zij kri tiek op haar optreden tot nu toe af. Kamerleden van VVD, CDA en SGP verweten haar geen overleg te voeren met het Loodswezen, terwijl zij dat voor de zomer wel toegezegd had. Er is vijf keer overleg geweest, reageerde Netelenbos, en dat is elke keer uiterst moeizaam ver lopen. De loodsen willen de in voering van marktwerking ver tragen, zo is haar indruk. Dat kan Netelenbos niet verdragen. .Anders komt er nooit een einde aan deze discussie." De loodsen voelen zich door Verkeer en Wa terstaat echter buiten spel ge zet, niet serieus genomen. Het Kamerdebat heeft dat niet veranderd. Voorzitter R. van Gooswilligen van het Neder lands Loodswezen toonde zich na afloop teleurgesteld. Nete lenbos verdedigde zich fel. En het zou allemaal wel goed ko men met de installatie vandaag van een begeleidingscommissie voor de marktwerking. Twee loodsen komen daarin. „Wij zijn steeds aan het lijntje gehou den", sprak Van Gooswilligen. „We zien wel wat het wordt met die commissie." Vakbonden Overleg tussen de vakbonden bij het Vlaams Loodswezen en het Vlaamse Gewest hebben dinsdag nog weinig resultaten opgeleverd. Concreet is alleen afgesproken dat de nieuwe, snelle loodsboten van het Vlaams Loodswezen eerst zes weken bij Vlissingen worden beproefdterwijl het eerst de be doeling was die gelijk bij Zee- brugge in te zetten. Dat vonden de vakbonden onverantwoord. Afspraken over de aanstelling van meer medewerkers, het om zetten van tijdelijke in vaste contracten en over meer geld voor investeringen in en onder houd van loodsboten zijn nog niet gemaakt. TERNEUZEN - Sagro Recy cling mag van de provincie uit breiden in de Dekkerspolder bij Sas van Gent. Het bedrijf krijgt een vergun ning om de sortering en schei ding van bouw- en sloopafval en de opslag van bouw- en grond stoffen op te voeren van 10.000 tot 30.000 ton per jaar. Ook krijgt Sagro toestemming voor het inrichten van een milieu straat. De vergunning geldt tot januari 2003. De fiets moet meer dringen. aanzien en ruimte krijgen, de auto minder. Alleen zo is volgens verkeersdeskundige Peeters het autogebruik terug te foto Willem Mieras fiets en het openbaar vervoer gebruiken. Dat kun je bereiken door mensen die een symbool functie in de samenleving ver vullen, uit de auto en op de fiets en in het openbaar vervoer te krijgen. Maak de wettelijke ver plichting dat een auto van de zaak dient te zijn voorzien van een grote sticker achterop met de tekst 'leasewagen' of 'firma wagen'. En bevorder de ontwik keling van goedkope auto's die er net zo uitzien als een Merce des of een BMW. Daar hebben de berijders van dit soort automer ken een verschrikkelijke hekel aan." Sullig H. Bouma, commercieel mana ger van busonderneming Con nexxion in Zeeland erkende dat het openbaar vervoer met een imagoprobleem kampt. „Wan neer je te laat op een vergade ring komt omdat de trein vertraging had, klinkt dat een beetje sullig. Maar wanneer je zegt dat je te laat bent omdat je in de file stond, dan doet dat veel interessanter aan. Het openbaar vervoer is iets voor mensen met weinig geld en veel tijd." A. Walraad, de tweede verkeers deskundige die als inleider op trad, betoogde dat nieuwbouw wijken op een verkeerde manier worden ontwikkeld. „De voet ganger en de fietser komen pas als laatste aan bod. En als ze niet zo goed in de plannen passen, jammer dan. Het moet omge keerd: uitgaan van voetganger en fietser en als er geen plaats meer is voor de auto, jammer dan." door Harmen van der Werf en Wout Bareman DEN HAAG - Ontpolderen langs de Westerschelde en ver breding van de duinen langs de Noordzeekust leveren op lange termijn geld op. De kans op een overstroming die door zeespie gelrijzing aanzienlijk toeneemt, wordt door die maatregelen fors teruggebracht. En daarmee ook de kans op hoge kosten en men selijk leed door een overstro ming. Het Centraal Planbureau (CPB) in Den Haag trekt deze conclu sies in het dinsdag gepresen teerde rapport Ruimte voor Water. Bij het opstellen van de rappor tage is het CPB uitgegaan van de maximale zeespiegelrijzing in de komende honderd jaar; een stijging met 110 centimeter. De kans dat Zeeland door een over stroming wordt getroffen, neemt dan snel toe, als geen ac tie wordt ondernomen. Zeeuwse dijken kunnen nu een' storm vloed doorstaan die zich een keer in de vierduizend jaar kan voordoen. Als de dijkbeheerders de ko mende eeuw niets ondernemen, neemt de verwachte overstro mingskans toe tot een keer in de tweehonderd jaar. Alternatieven Met dijkverhogingen valt daar iets tegen te doen, maar het CPB heeft vooral gekeken naar alter natieve middelen om Nederland te beschermen. Voor Zeeland zijn die alterna tieven: verbreding van de dui nen langs de Noordzee, ontpol dering langs de Westerschelde (Hedwigepolder bij het Land van Saeftinge) en het doorste ken van Zuid-Beveland, bij Bath. Bij de aanleg van die doorsteek kan het water bij een stormvloed van de Wester- naar de Oosterschelde worden ge leid. Door het waterpeil van de Oosterschelde erg laag te hou den met behulp van de storm vloedkering, kan daar overtol lig water uit de Westerschelde worden opgevangen. Het CPB heeft alleen de kosten en baten van de doorsteek door gerekend en die analyse pakt gunstig uit voor aanleg van die doorsteek. Daarbij is overigens uitsluitend gekeken naar de verwervingskosten voor de grond en niet naar de kosten die verbonden zijn met het omleg gen van wegen, pijpleidingen en de spoorlijn. „Maar", stelt CPB-medewerker H. Stolwijk, „de financiële ge volgen van een overstroming zijn zo groot, dat het weinig uit maakt of daar enkele honder den miljoenen guldens mee zijn gemoeid." Uitkomsten De uitkomsten van het CPB- rapport, dat een hoog theore tisch gehalte heeft, worden ver werkt in de Vijfde nota ruimte lijke ordening die eind dit jaar, begin volgend jaar verschijnt. In de Vijfde nota zal ook worden aangegeven of en waar extra ruimte voor waterberging kan komen. De stranden aan de Belgische kust worden de komende jaren met een halve meter opgehoogd. Dat gebeurt met het oog op de stijgende zeespiegel. De komen de honderd jaar wordt rekening gehouden met een stijging van zestig centimeter en de Dienst Waterwegen en Zeewezen van de Vlaamse Gemeenschap houdt daarmee nu al rekening. De Goedheiligman is weer in het land. hl menig gezin is hij het gesprek van de dag. Zo ook hij die familie in Mid delburg. Petertje, net drie, raakt er niet over uitgepraat. Hij heeft het over de Sint z'n paard, z'n baard, z'n jurk, en natuurlijk ook over diens staf. De oppas speelde het spelletje vrolijk mee. „Waar om", wilde ze wel eens weten, „heeft Sint eigenlijk een staf bij zich?" Domme vraag vond Petertje. Zoiets weet toch iedereen die in Middelburg wel eens ie mand op een paard heeft ge zien. „Die staf is voor het ringsteken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 19