Te jong voor het trauma van Kruimeltje heeft twee moeders Wij vrouwen hebben daar maniertjes voor Theater zie informatie elders op deze pagina 22 tlm 28 november WOENSDAG Sim Bolus Het Goese poppentheater Sim Bolus speelt Feestboom! Berend Boomwacht probeert een feestende eekhoorn uit zijn boom te krijgen. Deze brengt echter zijn vriendjes mier, olifant, reiger en Mannetje Mossel in stelling. Poppentheater Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur Tineke Schouten Tineke Schouten brengt een reprise van haar programma Sho- wiesjoo. De messcherpe typetjes, met name de Utrechtse volksvrouw Bep Lachebek, zijn hilarisch en de liedjes geestig en gevoelig. Ook ditmaal wordt ze begeleid door een live-orkest met een ge heel vrouwelijke blazerssectie. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur DONDERDAG Tineke Schouten Tineke Schouten brengt een reprise van haar programma Sho- wiesjoo. Zie woensdag. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Cabaretiers Twee cabaretiers vullen de avond. Nico van der Knaap brengt zijn programma Stampede over een jongen uit Maasluis die naar de verdoemenis gaat. De voorstelling Gejongleerd van Jan Jaap van der Wal gaat over de waan van de dag, de romantiek van gisteren en de angst voor de toekomst. Theater De Parel, Domburg, 20.00 uur Mummenschanz De Zwitserse masker- en mimegroep Mummenschanz brengt de nieuwe show Next. De voorstelling bestaat uit een originele mix van mime, bewe gingstheater, acrobatiek en humor. De wijze waarop de vier spe lers zich weten te vermommen, is ongeëvenaard in de theater wereld. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur Het Volk Theatergroep Het Volk speelt Een zomerjurk vol verdriet. De toeschouwer wordt geconfronteerd met een generatie vrou wen die het beste van het leven inmiddels achter zich heeft. Zie ook de voorpagina van dit katern. Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur VRIJDAG Hans Liberg Hans Liberg brengt een reprise van zijn show Nieuwe Show. Deze voorstelling is uitverkocht. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur Rob Kamphues In zijn nieuwe programma Tijd zat wordt cabaretier Rob Kamp hues aan de piano begeleid door Coen Jutte. Het gaat over tijdwinst, tijdverlies, de tijd als vijand en de tijd als allerbeste vriend. Is tijdreizen mogelijk en wat doen we met een half uurtijd cadeau? Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur Petra von Kant Bij toneelvereniging Heer Hendrik gaat de voorstelling De bittere tranen van Petra von Kant in première. Dit toneelstuk van Reiner Werner Fassbinder gaat over mensen en hun drang naar liefde en geliefd worden. Wim Krüll regisseer de Ada de Feiter, Riet van de Weijden, Marian de Schipper, Addie van de Walle, Rieke Goedegebuur en Odette Sorber. Heer Hendrikhuis, 's-Heer Hendrikskinderen, 20.30 uur ZATERDAG Domino De cabaretgroep Domino is literair, mild kritisch, muzikaal. De teksten zijn van Jan Burggraaf, de compfosities van Renée van Brakel (gitaren, viool, accordeon en zang) en verder werken mee Helga Busking (zang), Bert van de Ouden (gitaren en zang) en gastmuzikant Frans Vossen. De Drvkkery, Middelburg, 14.30 uur Cabaret Fred Florusse en Pieter van Empelen: 100 jaar cabaret. In anekdotes, conferences en liedjes brengt de in Vlissingen ge boren Fred Florusse coryfeeën van de canbarethistorie tot leven. Hij wordt daarbij aan de piano en in samenzang begeleid door Pieter van Empelen. De Pompweie, Kortgene, 20.00 uur De Spaanse Hoer Toneelgroep De Zeeuwse Komedie met De Spaanse Hoer. Dit toneelstuk is een bewerking van Hugo Claus van de laat vijf- tiende-eeuwse roman La Celestina van Fernando de Rojas. De regie was in handen van Henk Geelhoed. Vestzak99, Vlissingen, 20.15 uur Freek de Jonge Freek de Jonge: try-out Oudejaarsconference 2000. Deze voorstelling is uitverkocht. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur Joop! Ter Heul Carla Schroot regisseerde het blijspel Joop! Ter Heul. In dit stuk, gespeeld door het Middelburgs Theater, naar de boe ken van Cissy van Marxveldt, verwerkte de regisseuse theater, muziek en dans. Minitheater, Middelburg, 20.30 uur Petra von Kant Toneelvereniging Heer Hendrik speelt nogmaals de voorstel ling De bittere tranen van Petra von Kant. Zie vrijdag. Heer Hendrikhuis, 's-Heer Hendrikskinderen, 20.30 uur u ZONDAG Scheldelood sen koor Het Scheldeloodsenkoor met twee uitvoeringen van de nieuwe Shanty-musical. Het verhaal draait om twee schilderijen uit de vorige eeuw. Het ene toont de bemanning van een windjammer, het andere de aan wal achterblijvende vrouwen. Deze schilderijen komen tot leven.Aan de produktie werken 72 personen mee. Dirigent is Le on Bours. Arsenaaltheater, Vlissingen, 14.30 en 20.00 uur Kruimeltje Kruimeltje, de musical is gebaseerd op de verhalen van Chris van Abkoude. Het Rotterdamse straatschoffie, dat als baby te vondeling is ge legd bij vrouw Koster, gaat op zoek naar zijn ouders. Zie ook de voorpagina van dit katern. Zuidlandtheater, Terneuzen, 15.00 uur MAANDAG Les Caprices de Marianne Het Franse gezelschap La Compagnie de Loup speelt het stuk Les Caprices de Marianne. Dit toneelstuk van Alfred de Musset (1810-1857) begint als een luchtige komedie, maar eindigt als een bloedig drama, ledereen maakt elkaar gek van jaloezie en daardoor ongelukkig. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur DINSDAG Jetty Mathurin Jetty Mathurin brengt haar cabaretprogramma Welopgevoed. In deze voorstelling viert haar creatie Taante haar 75-jarig op voedingsjubileum. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Sanne Wallis de Vries Sanne Wallis de Vries brengt haar cabaretprogramma Zin. Zij wil niet langer zwijgen over wat ons te wachten staat met die gestaag groeiende wereldbevolking en wat er moet gebeuren met de lastigste bejaarden die we straks krijgen. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur Verre vrienden Verre vrienden is een toneelstuk van Alan Ayckbourn. Komedie doorToneelgroep Comedia. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur Jan Jaap van de Wal behoort met zijn net 21 jaar tot de jong ste lichting cabaretiers. Op zijn zeventiende deed de Fries auditie bij de Comedy Train in Amsterdam en werd meteen aangenomen. Inmiddels werkt hij aan zijn eerste solopro gramma Gejongleerd, dat nu een halve avond beslaat. De an dere helft wordt gevuld door zijn vriend en collega Nico van der Knaap. „Op het podium staan en mensen op de een of an dere manier raken, leek mij wel een kick. Dat is het ook. En redelijk verslavend." die graag dat trauma had willen hebben. Dat is redelijk cryp tisch, maar een toch wel doel treffende omschrijving volgens mijIk bedoel, ik ben 21dus dat zou betekenen dat ik tot een be paalde generatie hoor, maar ik voel mij daar niet echt mee ver want. Dat is het dilemma waar het in een aantal dingen om gaat in de voorstelling." ,,De vorm die ik nu hanteer, is puur achter de microfoon gaan staan en vertellen maar. Ik ben bezig met zangles, maar ga pas zingen als ik het echt goed kan. Toch zitten er wel muzikale din gen in het programma. Mijn Friese afkomst noem ik af en toe, maar ik heb niet echt een bepaalde Friese identiteit, mocht die er zijn. Ik spreek ook geen Fries." Columns Naast het optreden is Jan Jaap actief als schrijver van columns voor onder meer radio Spijkers met Koppen) en tv Dit was het nieuws),Mijn ambitie is om ge- door Frans Doeleman Op de middelbare school werd bij Jan Jaap van der Wal de inte resse voor het cabaret gewekt. ,,Ik had niet bepaalde personen als voorbeeld, maar als ik die mensen op tv of in het theater zag, had ik iets van dat wil ik ook. De Comedy Train is pure impro visatie, in het theater weet je welke lijn je moet volgend. Dat is handiger, zeg maar. Improvi satie is een uitdaging, je gevoel van blijdschap is dubbel zo groot als het lukt, als je adrem reageert of iemand de mond snoert op een bepaalde manier." „Mijn vorm van humor? Poeh, dat weet ik niet. Ik kijk gewoon naar de wereld op een bepaalde manier en vooralsnog is dat re delijk mijn eigen manier, heel persoonlijk. Gelukkig ben ik daarin de enige. Het kernver haal van mijn programma Ge jongleerd is dat er een jongen op het podium staat die te jong is voor het trauma van '74, maar structureerd te werken naar een carrière in het theater en naar een carrière in het schrijven, om daar rust in te vindenIk zou ook wel iets totaal nieuws willen verzinnen, of dat nou een Oude jaarsconference is, een film of een comedy op tv. Dat is alle maal te bespreken. Ik zou wel een bepaalde draai willen geven aan iets." „De leukste thuis? Dan krijg ik altijd het gevoel van iemand die zijn bek niet kan houden en de hele tijd loopt te blaten. Ik was gewoon gevat, zeg maar, af en toe een kritische of gewoon slimme opmerking. Wat leuks doen op feestjes? Dat is een vraag die vaak gesteld wordt en dat vind ik niet raar. Alleen ben ik in het dagelijks leven waar schijnlijk gewoon iets rustiger en totaal iemand anders dan op het podium. Maar dat vind ik ook wel weer een bepaalde myt hische uitstraling hebben." „Wat dat betreft ben ik niet.de getapte jongen op feestjes en zo. Dat onderscheid is er gewoon. Maar dat betekent niet dat j e me niet uit moet nodigen voor feest jes, want het is heel gezellig als ik er benIn een vertrouwde om geving kom ik ook wel los. Het is niet zo dat ik een stijve hark ben in het dagelijks leven." Jan Jaap van der Wal en Nico van der Knaap treden donder dag op in Theater De Parel in Domburg (20.00 uur). Maarten Heymans als Kruimeltje (rechts). Mare Dollevoet speelt Wilkes. foto Paul Vreeker Natuurlijk is de film 'Kruimeltje' een juweel. Nu is er ook de musical naar het gelijknamige kinderboek van Chris van Abkoude. 'Kruimeltje' is het dramatische verhaal van een jongen, die na een naargeestig bestaan bij een kwaadaardige stiefmoeder en een hoopvol maar kort intermezzo bij een aardige kruidenier, uiteindelijk op straat moet overleven. Tot opeens zijn echte moeder weer opduikt. Een heerlijk ge geven voor een musical. Leuk voor het hele gezin. Een ver haal dat goed afloopt, hoewel Heddy Lester, die naast onder anderen Mare Dollevoet en Paul Donkers, zowel de stiefmoe der speelt als de echte, daar zo haar bedenkingen bij heeft. Jan Jaap van der Wal. foto Martin Oudshoorn door Hans Visser „Mijn zusje was kapot van het boek, het was haar lijfboek. Ik las het zelf toen ik negen was. Maar een verhaal dat goed af loopt? Welk verhaal loopt er nou goed af? In het leven loopt toch nooit iets goed af? 'Ze leefden nog lang en gelukkig', zeggen ze dan. Maar hoe weet je dat? Er kan altijd weer iets vreselijks gebeuren? Wat niet wegneemt dat het enorm dankbaar werk is om op te treden met deze musi cal voor een zaal met zoveel kin deren. Ik heb veel kindervoor stellingen gedaan en dat is enig." Er is al eerder een musical van 'Kruimeltje' gemaakt. Speciaal voor het Rotterdamse Hofplein theater, met onder anderen Loes Luca. Later is die versie in Almere gespeeld. Daar nam Heddy Lester de plaats in van Luca. „Het was de eerste musi calbewerking die het uitgangs punt werd voor deze versie, die nu het land in gaat. Toen speelde ik niet alleen Vrouw Koster en de echte moeder, maar ook de moeder van het weeshuis. Ei genlijk had ik die drie rollen ook nu wel weer willen spelen, maar ach." Heddy Lester: „Ik speel nu de stiefmoeder als een schreeu wend wijf. De echte moeder is natuurlijk heel lief. Ik zing dan ook twee heel verschillende liedjes. Het een is dat van een stervende vrouw vol spijt, om dat ze Kruimeltje als stiefmoe der zo slecht heeft behandeld. Het andere, van de echte moe der, is heel emotioneel omdat ze haar kind weer terugziet. Maar eigenlijk is die echte moeder toch ook het doodschoppen niet waard? Hoe krijg je het in je hoofd om zo maar je kind achter te laten en dan zelf een mooie carrière op te bouwen? Ik heb geen kinderen, maar zelf zou ik dat dus nooit doen." Vergeleken bij de eerste musi calversie van 'Kruimeltje' vindt ze deze nieuwe, door Edwin de Jongh geschreven voorstelling, sneller. „De scènes zijn korter en er zijn daardoor meer 'plaatjes' te zien. Er wordt vooral veel en echt schitterend met licht ge werkt. En allerlei situaties wor den met weinig middelen gesug gereerd. Zat ik bijvoorbeeld als stief moeder in die eerste versie nog in een echt huisje, nu heb ik al leen een hoekje. En dat is werke lijk genoeg." Van huis vindt Heddy Lester zichzelf 'helemaal geen actrice ben, meer entertainer...' „Maar toch werd ik gevraagd door To neelgroep De Appel om een rol te spelen in 'Getto'. Daar heeft Erik Vos mij leren acteren. Hij schrijft daarover in zijn memoi res. Kijk, daar ben ik nou trots op. Eigenlijk durfde ik toen niet zo erg. Maar Vos staat op een on gekende hoogte en had een enorm vertrouwen in mijEn dat hielp mijWant je staat daar dan toch maar tussen al die goede acteurs. Alles wat je op het to neel moet doen heb ik van hem geleerd. Ik had ooit wel eens ge werkt met Ramses Shaffy en Gerard Thoolen, maar Vos heeft me laten zien wat theater-ma- ken betekent. De repetities voor dat stuk waren emotioneel en we hebben samen dan ook veel gehuild. Ach, ik ben technisch dan niet zo goed, want bij het overbrengen van emoties ga ik op mijn intuïtie af. Maar daar om hield Vos van mijDie perio de bij De Appel was de mooiste tijd van mij leven." Kruimeltje is zondagmiddag te zien in het Zuidlandtheater Ter neuzen (15 uur), zaterdag 9 de cember in de Stadsschouw burg Middelburg 15 uur) en op 31 januari in De Maagd Bergen op Zoom 19 uur). In zijn hart is proces-operator Wim Krüll uit Goes wellicht een beetje filosoof. Tijdens zijn opleiding aan de amateur theaterschool De Ambitie in Middelburg dreigde hij zich soms te verliezen in metafysische zaken. Dan zette docente dramaturgie Esme Soesman hem weer met beide benen op de grond: Wim, zorg dat tante Truus het ook begrijpt. Met die in stelling werkte hij ter verkrijging van het diploma midden kaderregisseur aan De bittere tranen van Petra von Kant. door Frans Doeleman „Ik had De bittere tranen van Petra von Kant van Reiner Wer ner Fassbinder een keër gelezen en dat maakte een ontzettende indruk. Voordat ik aan de studie begon, had ik al besloten dat ik daarmee wilde afstuderen. Het toneelstuk gaat over liefde, maar ook over de wanhoop die een ongelukkige liefde met zich meebrengt, wat erg schrijnend en pijnlijk kan zijn. Ik zie een heel herkenbare kant in de tota liteit van deze maatschappij: mensen die egocentrisch door het leven gaan Dat doen de zes vrouwen in dit stuk ook. Ze heb ben alleen oog voor zichzelf en niet voor hun omgeving." Wim Krüll werd 48 jaar geleden geboren in Heerlen en groeide op in Maastricht, waar hij al jong theatrale activiteiten ont wikkelde, onder anderen met zijn klasgenoot Benny Neyman, die toen nog de Belgische zanger Adamo imiteerde. Hij doorliep de zeevaartschool in Vlissingen, ontmoette zijn toekomstige echtgenote en vestigde zich in Goes. Na een korte carrière als machinist werd hij proces-ope rator aan wal. Ruim twintig jaar geleden sloot hij zich aan bij de toneelvereniging Heer Hendrik in 's-Heer Hendrikskinderen, een club die met name de laatste tien jaar ernstig streeft naar kwaliteitsverbetering. „Ik kon daar een stukj e creativi teit kwijt, wat in mijn werk niet mogelijk was. Eerst als speler, maar het begon steeds meer te kriebelen om ook te regisseren. Het begon met De Minnaar van Harold Pinter en dat smaakte naar meer. Maar je mist een ba sis. Hoe moet ik een stuk drama turgisch ontleden?" Daarom ging Wim naar de vierjarige re gie-opleiding. „Aanvankelijk legde ik de enscènering tot pun ten en komma's op papier vast. Dat hebben ze me snel afge leerd. Sta frank en vrij tegen over een voorstelling, ga niet al les van te Voren plannen, laat je ook verrassen door de creativi teit van de spelers." Dat paste hij toe op De bittere tranen van Petra von Kant, waarin de titelfiguur, een suc cesvolle modeontwerpster, ob sessief op zoek is naar liefde, warmte en genegenheid. Wan neer haar 'ware liefde' niet wordt beantwoord, slaat de to tale ontreddering toe en rekent zij meedogenloos af met alles en iedereen in haar omgeving. Het werken met zes vrouwen onderging Wim Krüll als plezie rig. „Maar op momenten dat ik pretendeerde iets van vrouwen te begrijpen, werd ik genadeloos onderuit gehaald. Vrouwen ge bruiken andere wapens, waar wij mannen absoluut geen weet van hebben. Zegt de ene vrouw tegen de ander: göh, kind, wat zie jij er leuk uit. Dan denk ik, hé, leuk compliment, maar het was eigenlijk een doodsteek. Dat heb ik geprobeerd boven water te halen. Als ik aangaf hoe iemand verleid moest worden, Marian de Schipper (links) als Karin en Ada de Feiter als Petra in De bittere tranen van Petra von Kant. werd ik meteen op het matje ge roepen: zo gaan vrouwen niet met elkaar om, Wim. Oké, ver ras me maar." „Er zit herkenbare problema tiek in het stuk die specifiek vrouwelijk is. Zo doet Sidonie, de vriendin van Petra, uit de doeken hoe zij met machts structuren omgaat. Zij is er van overtuigd dat zij een prima rela tie heeft, omdat zij haar partner in de waan laat dat hij haar kan onderdrukken. Maar, zegt zij, uiteindelijk ben ik degene die haar zin doordrijft, want ik ben een vrouw en wij vrouwen heb ben daar maniertjes voor. De thematiek van het verhaal, de onmacht tot liefhebben en com municeren, is in principe even wel universeel." „Het stuk is rauw en realistisch, dat sprak mij aan. En er zit zo veel verborgen onder de tekst. Dat moet je naar boven halen. Na elke repetitie kreeg je een ander beeld en zag je de actrices groeien, ook in saamhorigheid. Uiteindelijk vallen alle stukjes van de puzzel in elkaar. Er zit ontzettend veel pijn in en die pijn moet je zo integer mogelijk verwoorden en laten zien. Het zou mooi zijn wanneer als het laatste lampje dooft, er even een stilte valt, men iets wegslikt. Theater moet inspirerend wer ken. Ik vind het heerlijk om na afloop te discussiëren over be paalde dingen." Hoewel het stuk in het heden speelt, heeft Wim Krüll het de sfeer meegegeven van iemand die de sixties niet kan loslaten. Petra heeft een absolute voor liefde voor design en muziek uit foto Willem Mieras die tijd. „En ik heb er een filoso fisch tintje in gebracht van Sar tre. Ik hoop dat het existentia lisme zichtbaar wordt, dat de mens verantwoordelijk is voor zijn eigen daden en veroordeeld tot het maken van keuzes. Maar nu wordt het weer tijd dat ie mand zegt: Wim, zorg dat tante Truus het ook begrijpt." Heer Hendrik speelt De bittere tranen van Petra von Kant vrij dag en zaterdag in het Heer Hendrikhuis in 's-Heer Hen drikskinderen (20.30 uur). woensdag 22 november 2000

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 14