Berlin laat het hart spreken De vonken spatten uit je knieën Drie zusters door de liefde geknakt 13 Bluesroute in Vlissingen woensdag 22 november 2000 De musical There's no busi ness like showbusiness ver telt het wonderbaarlijke verhaal van The American Dream die werkelijkheid wordt, het verhaal van Ir ving Berlin, een kind van joodse vluchtelingen uit Oost-Europa dat Amerika zijn 'tweede volkslied' gaf en de wereld elk jaar doet dro men van een 'White Christ mas'. Ook in Terneuzen, he denavond. door Hans Visser Irving Berlin kon geen noot le zen of schrijven. Een assistent noteerde op bladmuziek wat hij voorzong. Aldus onstonden bij na 1500 songs waaronder menig klassieker zoals 'White Christ mas', 'Alexander's ragtime band' en 'There's no business li ke showbusiness'. Irving Berlin, de man die als kind met zijn ou ders aan de jodenvervolgingen in Oost-Europa ontkwam en in New York begon aan een droom- carrière als liedjesschrijver. Zijn verhaal wordt, vervlochten met zijn songs, verteld in de mu sical Irving Berlin, There's no business like showbusiness. Het gezin Berlin had het niet rijk, bovendien overleed zijn vader, voorzanger in de synago ge, al vroeg, zodat Berlin als kind als krantenjongen en tele grambesteller het gezin moest meehelpen te overleven. Geen ongelukkige jeugd, vond hij achteraf. Op zijn vijftiende ver liet hij het huis opdat zijn moe der niet meer voor hem hoefde te zorgen. Berlin werd plugger. Dat wil zeggen: in een wereld zonder geluidsdragers, ging hij bij een van de vele muziekuitge vers in de stad, de klanten nieu we liedjes voorzingen om ze een idee te geven van wat er op basis van de bladmuziek zou kunnen klinken. Later werd hij een zingende ober in één van de vele cafés van de Bowery, de New Yorkse ar- tiestenwijk. Met zijn vriendelij ke uiterlijk zong hij zelf ge maakte scabreuze variaties op bestaande teksten. Een daarvan werd uitgegeven. Geen hit, wel een begin. Zijn doorbraak was 'Alexander's Ragtime band' uit 1910, waarvoor hij ook de mu ziek schreef. Hij was toen 23. De bladmuziek, de cd-single van die dagen, verkocht sneller dan welk ander stuk voordien. ,,Toen al voelde hij haarfijn aan wat er onder het publiek leef de", zegt Donald Johnston, die in Amerika aan de wieg stond van deze nieuwe show en nu in Nederland de muzikale leiding heeft. „Net zoals hij walsen schreef en aansluiting vond bij de charleston-rage, de swing en de foxtrot." Het ging Berlin zo goed dat hij op zeker moment zijn eigen the ater bezat. Privé liep het leven soms minder voorspoedig. Zijn eerste vrouw stierf een half jaar na him huwelijk aan tyfus, zijn tweede mocht hij pas trouwen nadat haar rijke katholieke fa milie van alles had geprobeerd om haar van een verbintenis met die joodse artiest af te houden. Ze trouwden maar verloren een zoontje. En bij de beurskrach van 1928, die de wereld in een crisis dompelde, verloor hij al zijn spaargeld. En zijn werk? „Hij zei altijd dat zijn persoonlijke leven daarin geen rol speelde", aldus Johns ton. „Toch herken je veel van zijn leven in zijn songs. Het is als met Dostojevski, die zei: 'Alle karakters die ik schep hebben iets van mezelf'." Volkslied Berlin was zijn nieuwe vader land dankbaar voor de kansen die hij er kreeg. Hij uitte dat met 'God bless AmericaHet zou het 'tweede Amerikaanse volkslied' worden toen in 1938 Hitier buurland Oostenrijk inlijfde, Japan het Aziatische vasteland overrompelde en in Spanje de vrijheid verdween onder de laarzen van de fascist Franco. Berlin zat in de Eerste Wereld oorlog vrijwillig in het Ameri kaanse leger, waar de leiding al gauw inzag dat hij maar beter de troepen kon gaan vermaken. De periode inspireerde het nachtmens Berlin tot de song 'O, I hate to get up in de morning'. Het stuk keerde later terug in de show 'This is the army'. In de VS brengt de show miljoe nen op, bestemd voor de achter gebleven familieleden van ge sneuvelde soldaten. Op verzoek van generaal Eisenhower gaat Berlin met die show op tournee langs de troepen in Noord-Afri ka en Italië, waar de GI's uit de schuttersputjes en de modder vandaan kruipen om even alle spanning te vergeten. In die periode werd 'White Christmas' een hit. De 'joodse immigrant' schreef het al voor de oorlog in het zonnige Holly wood, denkend aan zijn gezin in het besneeuwde New York. Bing Crosby zong het tot een kerst lied bij uitstek. Tanende roem Ook na de oorlog bleef Berlin succesvol, zoals met de musical 'Annie get your gun' die het 'volkslied' van het theater ople verde: .'There's no business like showbusiness'. Maar met de komst van de rock 'n' roll begon zijn roem te tanen. De jeugd schiep zijn eigen muziek met een andere inhoud, aldus Johns ton. „Berlin schreef over de band tussen twee mensen, maar nu zong iedereen opeens over zichzelf." Maar de muziek van Berlin die in deze nieuwe show centraal staat, leeft. „Berlin raakt je me teen, dat is zijn geheim. Anders dan bij Cole Porter gaat het bij Berlin meer om het hart dan om het hoofd. Ik merk dat ook aan het orkest. Jonge mensen, opge groeid met de pop van vandaag, maar diep onder de indruk van deze kwaliteit. Bovendien kun nen zangers him persoonlijk heid in zijn teksten kwijt." Met de show die nu langs de the aters trekt, heeft Nederland een wereldprimeur. Nooit eerder werd er een show over Berlin ge maakt en bovendien is dit script, naar de biografie van Berlins dochter, nooit eerder professioneel uitgevoerd. There's no business like show business, musical over het le ven van Irving Berlin: vandaag (woensdag) om 20 uur Zuid- landtheater Terneuzen, 29 nov. Bergen op Zoom, 16 en 17 maart Middelburg. foto Roy Beusker Wie graag een pure tango hoort hoeft niet naar Argentinië te reizen, want een van de beste tango-ensembles ter wereld, liet Sexteto Canyengue, komt uit Nederland. Het sextet be gint zijn nieuwe Nederlandse tournee vrijdag 24 november in Middelburg. door Jan Dirk van Scheyen Artistiek leider Carel Kraayen- hof (42) van Sexteto Canyengue is al vijftien jaar een gedreven vertolker van de tango. Volgens hem hoef je geen Argentijn te zijn om het tango-gevoel op het publiek over te brengen. Kraay- enhof: „Ik heb me in de loop der tijd zo verdiept in de tangocul tuur dat ik me er helemaal mee vereenzelvigd heb. Ik denk nu vanuit die cultuur. Wat niet wil zeggen dat ik me ook Argentijn voel. Ik heb veel Argentijnse vrienden maar ik ben nog steeds een Hollander die in de Beem- ster woont." Kraayenhof kwam in 1984 in het bezit van zijn eerste bando neon, een tango-instrument bij uitstek. Hij kreeg de bandone on, die lijkt op een accordeon maar moeilijker bespeelbaar is, van een Argentijn die Kraayen hof in het Vondelpark op een concertina had zien spelen. Het was het begin van een passie. Kraayenhof „De tango weer spiegelt het leven. Alle emoties zitten er in: woede, bedroefd heid, vrolijkheid, liefde. En er spreekt energie uit. Het is mu ziek met een enorme geladen heid. Bij een bandoneon-speler spatten de vonken uitz'n knieën vertelde een zeeman mij ooit na dat hij een tangoconcert had ge zien." De bakermat van de tango lag rond de vorige eeuwwisseling in Buenos Aires en Montevideo (hoofdstad van Uruguay). In die havensteden beproefden mas sa's arme immigranten uit Eu ropa destijds hun geluk en hun muziek versmolt met andere, niet-Europese, muziek tot de tango, uitlaatklep voor wee moed en hei m wee - en misschien ook wel voor een verwaarloosd libido, want in die tijd was er in Buenos Aires een omvangrijk mannenoverschot onder de Eu ropeanen. Wereldmuziek Kraayenhof: „Er zitten ontzet tend veel invloeden in de tango: er klinkt Duitse, Italiaanse en Spaanse volksmuziek in door, maar ook muziek uit Afrika en Cuba en muziek van de oor spronkelijke inwoners van Ar gentinië: de Indianen. Eigenlijk was het de eerste wereldmuziek. Maar die term is pas later uitge vonden." Minder Argentijns dus dan je zou denken, die tango. Kraay enhof: „De bandoneon komt oorspronkelijk uit Duitsland. En de andere instrumenten in een tango-orkest zijn eveneens typisch Europees: cello, viool, piano. Van alle muzieksoorten in Latijns-Amerika is de tango de enige waarin geen percussie instrumenten worden ge bruikt." Wat de herkomst is van het woord tango is niet bekend, maar men vermoedt dat het een Afrikaans woord is dat afgeleid is van het Latijnse tangere, wat Het Sexteto Canyengue, een van de beste tango-ensembles ter wereld. aanraken of beroeren betekent. Misschien dat de Unesco zich daar eens in kan verdiepen. Want Argentinië heeft de tango na een periode van verwaarlo zing herontdekt en deze nu aan gemeld voor de Werelderfgoed- lijst van de Unesco. Dat is een lijst met zeldzame en belangrij ke cultuurmonumenten en -ui- tingen die bijzondere bescher ming verdienen. De piramides in Egypte en de Chinese Muur staan ook op die lijst. Kraayen hof is blij en verrast dat de tango voor de Erfgoedlijst is genomi neerd. „Toen de militairen het in Ar gentinië nog voor het zeggen hadden werd de tango als ordi nair en laag-bij-de-gronds beschouwd. Zij hebben de tan gocultuur verloochend en ka potgemaakt." Vrijdag speelt Kraayenhof met zijn sextet in Middelburg. Hun programma heet Tango Maxima en behelst de beste tango's aller tijden zoals La Yumba van Os- valdo Pugliese, Adiós Nonino van Astor Piazzolla en A Fuego Lento van Horacio Salgan, „De titel van onze show slaat op die beste tango's - de Maxima - maar is ook een hommage aan de vriendin van de kroonprins. Ik hoop dat Nederlanders zich door de relatie tussen Willem- Alexander en Maxima meer voor Argentinië gaan interesse ren. De cultuur van dat land staat heel dicht bij die van Euro pa, maar lang niet alle Neder landers weten dat." Sexteto Canyengue begint zijn nieuwe theatertournee Tango Maxima vrijdag 24 november in de Stadsschouwburg in Mid delburg. Aanvang 20.00 uur. door Ernst Jan Rozendaal De bluesroutes in Middelburg en Goes zijn een begrip. Voor het eerst wordt dit jaar ook in Vlissingen een bluesroute geor ganiseerd. Organisator is drummer Peter Kempe van The Juke Joints, die ook de routes in Middelburg en Goes tot een succes heeft gemaakt. In vijftien cafés in Vlissingen wordt vrijdagavond bluesmu ziek ten gehore gebracht. De formule is dezelfde als die in Middelburg en Goes. Veel Nederlandse acts, wat Belgi sche groepen en een paar ar tiesten van overzee, uit Enge land en de Verenigde Staten. Er is naar gestreefd zoveel mo gelijk uiteenlopende bluesstij len te programmeren. Het lijstje ziet er als volgt uit: In Frapo's treedt de Belgsiche groep Nightlife op. De stijl van Dr Feelgood en ZZ Top, met een flinke dosis humor. In de Flying Dutchman speelt de Vlissingse groep Dragline voor eigen publiek. Blues die doet denken aan de Fabulous Thunderbirds, John Mayall en The Red Devils. In Pare Central wordt mond harmonicaspecialist Gait Klein Kromhof begeleid door leden van de Zeeuwse rootsband Champagne Charlie. Het dubbele gitaargeweld van Mellow Down Easy vult De Dop. In Michieltje staat Trademark Guests, een Walcherse band die onder meer muziek speelt van Guy Forsyth en Monti Amundson. In Popeye treedt de Ameri kaanse gitarist Bill Roseman met zijn band op. Hij speelde onlangs nog in zijn thuisland met Buddy Guy. Herman Brock jr The Euro- casters staan in Crossroads, met gitaarmuziek a la Jimi Hendrix en Stevie Ray Vaug- han. Blues- en swingklassiekers van onder anderen Muddy Waters en BB King worden in Louisiana uitgevoerd door Phil James The Flames uit Enge land. Dit voorjaar stond Double Husk nog in De Piek, vrijdag staat de groep met Texas-blues in The Wicked. In Vanuus Blues Happens met traditionele blues. Homesick Lonesome is het akoestische trio van gitarist- /mondharmonicaspeler Hans de Vries (van Louisiana Radio). Te bewonderen in de Concur rent. De Belgische groep Jinx speelt bluesrock in Hoppit. Joep Pelt speelde eerder dit jaar op het North Sea Jazz Fes tival, Vrijdag komt hij in 2x Bellen akoestische Mississippi- blues spelen in de stijl van Ro bert Johnson. Contrabas en saxofoon zijn be langrijke ingrediënten in de muziek van de Spareribs die optreden in het Spinnewiel. Tenslotte: Maxwell Street uit België in Groen Licht. Slide- gitarist Marino Noppe doet denken aan Rory Gallagher in zijn beste dagen. De bluesroute duurt van 21.30 uur tot onge veer 2 uur. Herman Broek jr en Lizz Sprangers. Carolien Canters, Anje Monteiro en Suzanne Heijne (vlnr) in There's no business. Ramp Van alle drie komen daar de ge schiedenissen los. Pluis, ge speeld door Wigbolt, heeft de grote fout gemaakt door kort na haar huwelijk met haar man in Sluiskil te gaan wonen. Dat vindt zij zo'n beetje het ergste waar je terecht kan komen op de wereld. Voor haar is het een ramp en ze brandt Zeeuws- Vlaanderen dan ook tamelijk af. De inwoners zijn in haar visie geen prettig volk en zeer op zichzelf. En dan die pont die van tijd tot tijd niet vaart vanwege de mist. Bovendien was zij ge trouwd met een etter van een man, een beroepsmilitair, die Bert Bunschoten (links) en Wigbolt en Joep Kruijver spelen Een zo merjurk vol verdriet. foto Jan Heyer Al bijna 25 jaar vormen Bert Bunschoten en Wigbolt Kruij ver, later aangevuld met Wigbolts broer Joep, de vaste kern van de Haarlemse toneelgroep Het Volk. Ze bedenken en ma ken hun stukken, waarop ook de vaste regisseur Aike Dirk zwager een belangrijk stempel drukt, reeds tal van jaren zelf, waarbij het 'mannelijk onvermogen' een beetje een handels merk is geworden. In de nieuwe voorstelling Een zomerjurk vol verdriet wordt dit thema nu eens vanuit de vrouwelijke optiek bekeken. dreigende en vijandige sfeer tussen de drie vrouwen." We houden ons graag bezig met de smalle scheidslijn tussen hu mor en ernst. Waar zit je nog wel om te lachen, hoewel het eigen lijk buitengewoon triest en troosteloos is? Het leven is een tragische zaak, maar je kan er gelukkig soms om lachen. Men sen modderen voort in hun be staan, ook de man in de straat en die leggen we graag onder een vergrootglaasje om dat modde ren te laten zien. Vaak werkt dat op de lachspieren. De man speelt in Een zomerjurk vol ver driet op de achtergrond een ta melijk destructieve rol, omdat de drie zusters in de liefde zo te leurgesteld, bedrogen en ver frommeld zijn. Je krijgt drie to taal geknakte vrouwtjes te zien- Maar er is hoop, want de voor stelling heeft in al haar tragiek een happy end," Het Volk speelt Een zomerjurk vol verdriet morgen (donder dag) in 't Beest in Goes (20.30 uur). door Frans Doeleman „Het verhaal wordt gedragen door drie zusters, die allen hun eigen geschiedenis hebben met mannen en de liefde. We waren aanvankelijk doodsbenauwd voor het effect van travestieto neel, in de zin van kijk ons eens leuk doen met jurken aan en pruiken op, maar dat is het god zijdank niet geworden. Na een paar minuten vergeet je dat je naar drie verklede kerels zit te kijken", zegt Bert Bunschoten (48), zijn woorden onderstre pend met een citaat uit een re censie. „Het gaat ons er niet om zo goed mogelijk een vrouw te spelen, maar om de achterlig gende gedachte. We doen dat ge woon met de mannelijke stem en lichaamstaal." „De verhaallijn wordt gevormd door de verboden relatie tussen een katholieke geestelijke en een vrouw, het grote taboe bin nen derk kerk. De oudste zuster, Aaf je, die ik speel, heeft een af faire gehad met een priester, die tientallen jaren duurde. Die man komt echter tot inkeer, er kent, wel erg laat, dat dit, ook celibatair gezien, niet langer kan en vertrekt naar een missie post in Afrika. De vrouw is daardoor zo van de kaart, dat ze besluit een eind aan haar leven te maken. De zelfmoordpoging mislukt en de twee zusters van Aafje reizen, de één vanuit Am sterdam, de ander vanuit Sluiskil, af naar de pastorie om haar geestelijke bijstand te ver lenen." dacht dat het huishouden ook een soort kazerne was, waar hij de zaak kon tiranniserenVan de derde zuster, gespeeld door Joep, is de relatie mislukt, door dat haar echtgenoot uiteinde lijk toch meer van mannen bleek te houden." „We hebben gekozen voor een documentaire-vorm, zodat de stem van Hans Keiler (VPRO) af en toe te horen is in verbindende teksten. Halverwege krijgt de voorstelling het karakter van een ouderwetse thriller, wan neer de dekseltjes van de beer- putjes opengetrokken worden en de juiste toedracht zich gaat ontspinnen. Er ontstaat een

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 13